eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.4هزار دنبال‌کننده
510 عکس
85 ویدیو
11 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 با فشارهای روانی مالی در این دوران چه‌ کنیم؟ میگنا- در این دوران قرنطینه خانگی که ناکامی‌های زندگی بیشتر از هر زمان دیگری راه گلوی ما را می‌گیرند. ما را عصبی و پرخاشگر می‌کنند و دیگر کارهایمان دست خودمان نیست؛ حتی ممکن است با خانواده نیز دعوا و مشاجره راه بیندازیم. ما حق داریم، بله ما حق داریم که برای شکست‌هایمان دوره سوگواری داشته باشیم؛ اما نه تا حدی که زندگی حال و آینده ما را به هیچ تبدیل کند. ▪ فشارهای مالی از جمله مشکلاتی است که امروزه خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ♦ فشارهای روانی مالی را کنترل کنید ۱. قدم اول این است که بدانیم هیچ هدفی بدون سعی و تلاش زیاد بدست نمی‌آید. پس اگر واقعا برای هدف‌ خود حاضر به تلاش کردن هستید ادامه دهید. ۲. از یاد گرفتن هیچ مهارتی شانه خالی نکنید. مطمئن باشید یادگیری آن مثبت خود را در زندگی شما دیر یا زود می‌گذار. اگر آن زمان که نیاز به آن مهارت دارید، در گذشته کسب نکرده باشید به راحتی یک بخت را از دست می‌دهید. ۳. سعی کنید شغلی مناسب با روحیات و روان خود پیدا کنید و حقوق خود را به ۳ دسته تقسیم کنید: ۱. برای خانواده ۲. برای خودتان ۳. برای پسانداز ۴. بهتر است نگویید من تا جوان هستم باید خوشی کنم. شما اگر طبق این الگو زندگی کنید تا ۵۰ سالگی هیچ شخصیت و اعتبار جدی‌ای برای خود نمی‌سازید. تا جوان هستید برای خود عادات خوب به سوی هدف‌تان بسازید. ۵. هیچ‌گاه خود را دست کم نگیرید و برای خود رویاسازی کنید. ۶. مراقب افرادی که با آنها معاشرت می‌کنید باشید. رفتار شما میانگینی از ۵ فرد اطراف شماست پس افراد اطراف خودتان را با دقت بچینید. اگر با پنج نفر از افراد موفق در ارتباط باشید، شما ششمی خواهید بود. ۷. از خواندن و دانستن هیچ‌گاه سیر نشوید. امروزه کسی موفق است که اطلاعات بیشتر و به روزتری داشته باشد. ۸. از کسی طلبکار نباشید، نه از پدر، مادر و نه از هر کس دیگری. این زندگی شماست و اگر می‌خواهید اعلام استقلال کنید باید خودتان برایش تلاش کنید. ۹. همیشه ادب و احترام را رعایت کنید، مخصوصا در محیط کار و نسبت به بزرگ‌ترها. هیچ‌کسی از یک انسان موفق بی‌ادب خوشش نمی‌آید. ۱۰. سعی کنید بر روی حرفه‌ای که به آن علاقه دارید تمرکز کنید و در مسیر آن قدم بردارید. بهتر است این‌گونه برنامه بچینید: یک هدف کلی برای خود مشخص کنید و در مسیر رسیدن به آن، هدف‌های کوچک برای خود بگذارید. برای رسیدن به هدف‌های خود وقت تعیین کنید، به طور مثال ۱ سال به خود زمان دهید تا سرمایه اولیه برای کسب و کار خود را پس‌انداز کنید....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50412/preview/
🔶 آیا افزایش سن، شخصیت را تغییر می‌دهد؟! ▫ میگنا- ما با بالا رفتن سن باوجدان‌تر و همدل‌تر می‌شویم و کمتر عصبی خواهیم بود. همچنین آنچه در روانشناسی به نام "صفات تاریک" شخصیت شناخته می‌شود- یعنی ماکیاولیسم، خودشیفتگی و روان‌آزاری کاهش می‌یابد و به همراه این صفات، خطر رفتارهای ضداجتماعی مانند ارتکاب جرم و سوءمصرف مواد پایین می‌آید. ♦ روانشناسان فرآیند تغییر همراه با سالمندی را "بلوغ شخصیت" می‌نامند. این یک تغییر تدریجی و نامحسوس است که از دوران نوجوانی ما شروع می‌شود و دست‌کم تا دهه هشتم زندگی ما بر روی این سیاره ادامه دارد. جالب توجه است که این تغییر جهانشمول به نظر می‌رسد و در همه فرهنگ‌های بشری از گواتمالا تا هندوستان مشاهده شده است. ▪ آنهایی که کنترل نفس بالاتری دارند به احتمال زیاد در زمان سالمندی افراد سالم‌تری خواهند بود.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50415/preview/
🔶 استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد نمونه کشوری شد ▫ میگنا- از سوابق دکتر سیدامیر امین یزدی می‌توان به ریاست دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی از سال 93تا96، معاون پژوهش و فناوری این دانشکده در سال‌های 82تا84، مدیریت گروه آموزشی علوم تربیتی در سال‌های 86تا88 و ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان خراسان رضوی اشاره کرد. ▫ این استاد دانشگاه فردوسی، دارای مرتبه علمی استاد در رشته روانشناسی تربیتی و روانشناسی رشد و دانش آموخته دانشگاه شیفیلد انگلستان است....👇 http://www.migna.ir/news/50416/preview/
🔶 ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب برای تأسیس اندیشکده روانشناسی اسلامی ▫ میگنا-رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه روانشناسی مبتنی بر اندیشه‎های اسلامی، گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان در حوزه روانشناسی، پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این محور است؛ بر همین اساس یکی از مباحث مورد تأکید، راه‎اندازی اندیشکده اسلامی این رشته برای بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی است. ▪ دکتر محمد حاتمی تصریح کرد: قطعاً با پرداختن به مسئله روانشناسی دینی و مذهبی در کشور، می‎توانیم موضوع روانشناسی مبتنی بر فرهنگمان را نهادینه کنیم؛ این موضوع در بهبود شرایط روانی جامعه هم اثرگذار خواهد بود و با شروع این فعالیت و ادامه روند آن می‌توانیم حتی مسئله روانشناسی اسلامی را به سایر کشور‌های مسلمان نیز منتقل کنیم. ▪وی با اشاره به اینکه علم روانشناسی غربی صرف را به دلیل عدم همسویی با فرهنگ ایرانی - اسلامی به رسمیت نمی‌شناسیم، اظهار کرد: بر همین اساس تلاش می‎کنیم تا اندیشکده‌ای بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی را برای استفاده روانشناسان کشور و دانشجویان روانشناسی ایجاد کنیم. البته به منظور تحقق این موضوع جلساتی را با اندیشمندان حوزه علمیه و دانشگاه داشته‎ایم و کارگروه‌های مختلفی را در این زمینه ایجاد کردیم....👇 http://www.migna.ir/news/50417
🔶 زندگی پساکرونا چگونه خواهد بود؟ میگنا- دوران پسا کرونا دورانی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید روی موج جدیدی حرکت کنیم زیرا سلامت روان و جسم ما تابع آن شرایط است. این دوران زمان رشد و تعالی پس از استرس خواهد بود و این نتیجه‌ای است که انسان در طول تاریخ و پس از عبور بحران‌ها تجربه کرده است. ♦ در تمامی بحران‌ها و شرایط دشوار، افرادی موفق‌اند که با به کارگیری تجارب گذشته، واقع‌بینی، شناخت خود و کنار گذاشتن صفات اخلاقی ناکارآمد، زندگی در حال، به کارگیری استعدادها و مهارت‌های موجود و آموزش‌های جدید، تاب‌آوری فردی، خانوادگی و اجتماعی بالاتری با مولفه‌های انعطاف‌پذیری، مقاومت، سرسختی در شرایط دشوار، بروز هیجان و احساسات مثبت از خود، قدرت حل مسئله، تصمیم‌گیری، سازگاری با شرایط، هدفمندی، داشتن مهارت‌های زندگی و برخورداری از حمایت‌های اجتماعی و ارتباطی گسترده، از سلامت جسمی و روانی در شرایط مختلف زندگی برخوردار باشند. ▪ ترس، نگرانی و وحشتی که کروناویروس در دل و جان مردم انداخته بی‌حد و حصر بوده است و این وحشت و نگرانی تاثیرات خود را در دوران پساکرونا به صورت آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روحی و روانی در جامعه می‌گذارد. ▪ در دوره عبور از اپیدمی کرونا، افراد با شناخت ناکارآمدی‌های فردی، ضعف‌های اخلاقی، مشکلات کنترل فردی و عدم مهارت‌های اجتماعی- ارتباطی و به کارگیری توانمندی‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود، باید در تغییر سبک زندگی فعلی، عادتها و عقاید خود نیز تجدیدنظر کنند. ▪ دوران پساکرونا با تمام آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی از قبیل جرم، فقر، بیکاری و دیگر نقاط ضعفی که بر جای خواهد گذاشت می‌تواند ما را در رسیدن به آگاهی و اهداف بلند مدت و رسیدن به مرز تعادل کمک کند تا بتوانیم با عبور از این دوران و دوران بلاتکلیفی و نگرانی، زندگی با ثبات‌تر و مسالمت‌آمیزی در کنار اعضای خانواده و افراد جامعه داشته باشیم. ▪ اگرچه دوران پساکرونا موجب بروز افزایش برخی از اختلالات روانی مانند وسواس فکری- عملی، افسردگی، اختلالات روان تنی، خشم، اضطراب و شک و تردید بیمارگون شده و خواهد شد اما می‌توان با به‌کارگیری مدیریت بحران و برنامه‌ریزی برای آموزش مردم در زمینه‌های مختلف با افزایش هرچه بیشتر شناخت و رشد توانمندی‌های فردی مواجه شد...👇👇 http://www.migna.ir/news/50418
🔶 شرایط بازگشایی و فعالیت مراکز «خدمات روانشناسی و مشاوره» میگنا- در این بخشنامه آمده است: نظر به نیاز جامعه به خدمات سـلامت روان به ویژه در شرایط بحرانی شیوع کرونا و با توجه به سیاست سازمان بهزیستی جهت بازگشایی تدریجی مراکز، نحوه فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روان شـناختی حضوری غیردولتی، مبتنی بر نکات کلیدی پیشگیری از کووید۱۹ به شرح زیر اعلام می شود: ۱ -نوبت دهی به مراجعین با فاصـله زمانی بیشتری انجام شود تا مـدت زمان انتظار برای افراد کوتاه و تجمع در سالن انتظار صورت نگیرد. ۲ -در صورت مشاهده علائم کروناویروس در مراجعین یا پرسـنل مرکز، راهنمایی لازم و ارجاع آنان به مراکز بهداشتی درمانی صورت پذیرد. ۳ -نصب برچسب فعالیت وزارت بهداشت(برچسب اجازه فعالیت مشاغل صادرهاز سوی وزارت بهداشت) در مرکز انجام شود. ۴ -فاصله گذاری اجتماعی (فیزیکی) حداقل یک متر بین مشاورو مراجع رعایت شود. ۵ -اتاق های بازی درمانی تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند. ۶ -بر شست و شوی دست کودکان قبل ازورود به مرکز، هنگام ورود وپس از خروج ازآن تاکید شود. ۷ -گروه درمانی تا اطلاع ثانوی انجام نشود. ۸ -قطعات وابزارهای سنجش روانی به صورت روزانه و بعد از هرباراستفاده به دقت ضدعفونی شوند. ۹ - تمـامی وسایـل مصـرفی ازجمله لوازم التحریر، گوشـی های تلفن، میزهای کاری و غیره به صورت روزانه و به دقت ضدعفونی شوند. ۱۰ - از برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری در مرکز تا اطلاع ثانوی خودداری شود. ۱۱ - برای ایجاد و حفظ هوای مطلوب در فضای مرکز و پیشگیری از احتمال سرایت بیماری، می بایست هوا در محیط در گردش وتعامل باشد بدین منظور می توان متناسب با شرایطآب و هوایی پنجره ها بازیا نیمه بازگذاشته شود. ۱۲ - دسـتمال کاغذی جهت خشک کردن دست و صورت یا برای مصـرف در زمان عطسه و سرفه در دسترس پرسنل و مراجعین باشد. ۱۳ - حتی الامکان مراجعین بیش ازیک همراه نداشته باشند. ۱۴ - در صورت مشاهده هرگونه علایم سرماخوردگی در کلیه پرسنل تخصصی و غیرتخصصی می بایست ازارائه خدمات معاف شوند. ۱۵ - ضروری است در تمامی مراکز نسـبت به نصب اسپری ضدعفونی کننده دست جهت اسـتفاده مراجعین و پرسـنل اقدام شود. ۱۶ - نظافت و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل در هر شیفت انجام شود. ۱۷ - لیوانهـای یکبـار مصـرف جهت اسـتفاده پرسـنل و مراجعین در دسـترس بوده و در محفطه ای ایمن ازآلودگی نگهداری شوند...... لینک خبر👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50422/preview/
🔶 کرونا تا چه زمانی با بشر می‌ماند؟ میگنا- رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از وجود انگ اجتماعی نسبت به مبتلایان و یا حتی بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که از افرادی که دوره قرنطینه و بیماری خود را طی کرده‌اند، دوری می شود؛ درحالیکه این افراد می‌توانند مانند افراد عادی زندگی کنند و چه بسا ایمن‌تر هم هستند. افراد خانواده و اطرافیان باید مسائل روحی و روانی مرتبط با این افراد را رعایت کنند. همچنین جامعه، ادارات و فضای خانواده باید بتوانند به نحو احسن از افراد مبتلا و افرادی که از بند بیماری رهایی یافته، حمایت کنند؛ چراکه همانگونه که گفته شده روحیه خوب و عدم وجود استرس و نگرانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. دکتر داوود یادگاری با بیان اینکه هنوز برای رفع محدودیت‌های بهداشتی زود است، گفت: همچنان باید مسائل بهداشتی و مراقبت‌ها را رعایت کرده و با احتیاط رفتار کنیم. به ملاقات پدر و مادر و اقوام سالخورده نرویم؛ چراکه افراد سن بالا ریسک خطر بالاتری دارند و اگر فردی ناقل باشد به راحتی می‌تواند بیماری را منتقل کند.....👇👇 http://www.migna.ir/news/50427/preview/
🔶 ۶ تکنیک برای پرورش صبر میگنا- کلمه صبر در انگلیسی patience بوده و از واژه لاتین pati گرفته‌ شده است که به معنی تحمل رنج است. نیازی به گفتن نیست که رسیدن به صبر آسان نیست و در دنیای "فوری" شدهٔ امروز، پیشرفت‌های فنآوری به ما این امکان را داده‌اند که تقریباً بلافاصله چیزی را که می‌خواهیم، تجربه و مصرف کنیم. در چنین شرایطی آیا لازم است دیگر صبور باشیم؟ اگر بخواهیم به اهداف خود برسیم، روابط موفقی داشته باشیم و به آرامش درونی دست‌ یابیم، جواب بله است. هر چیزی که ارزش و اهمیت دارد نمی‌تواند فوراً اتفاق بیفتد. بنابراین حتی در این روزگار، صبر یک فضیلت است که باید از نو بیاموزیم. ▪ مزایای توسعهٔ صبر در یک دهه اخیر مطالعات علمی زیادی در مورد تأثیرات صبر بر سلامت و شادابی، بهبود بیماری، مدیریت بنگاه‌داری و کسب و کار انجام‌ شده است. نتایج این مطالعات مزایای زیر را برای صبور بودن و توسعهٔ صبر اثبات کرده‌اند: ۱. صبر سطح استرس را کاهش می‌دهد و شما را به فردی شادتر و سالم‌تر تبدیل می‌کند. وقتی صبر می‌آموزید و تمرین می‌کنید، کمتر دچار استرس و عصبانیت می‌شوید و بیشتر بر احساسات خود کنترل دارید. فرد صبور در موقعیت بهتری برای مقابله با شرایط قرار دارد. این امر باعث افزایش سلامت جسمی و طول عمر می‌شود. ۲. صبر باعث می‌شود که نتایج بهتری در تصمیم‌گیری به دست بیاید. وقتی صبور هستید، وقت بیشتری به ارزیابی وضعیت اختصاص داده، تصویر بزرگ‌تری از نتایج را مشاهده می‌کنید و تمام جوانب مثبت و منفی را می‌سنجید. بدین ترتیب شانس اشتباه را کاهش می‌دهید، زیرا در تصمیم‌گیری عجله نمی‌کنید. وقت‌گذاشتن برای حل مشکل مستلزم صبر و تفکر است. ۳. صبر به افزایش درک، همدلی و شفقت کمک می‌کند. وقتی خودتان صبور هستید، به‌ طور خودکار بیشتر دیگران را درک می‌کنید و با آنها همدلی و دلسوزی نشان می‌دهید. افراد صبور زمان بیشتری را برای غلبه بر موانع ارتباط بین فردی می‌گذرانند تا درک بیشتری از دیگران داشته باشند. این باعث می‌شود روابط بهتر و کامل‌تری با همسران، دوستان، کودکان و کارفرمایان برقرار شود. ۴. صبر به شما کمک می‌کند تا روند رشد را درک کنید. همان‌ طور که در ابتدا ذکر شد، هر چیزی ارزشمندی نیاز دارد تا برای رسیدن به آن زمان بگذارید و تلاش کنید. همان‌ طور که یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «روم در یک روز ساخته نشده است.» بنابراین هرگونه برنامه‌ریزی، رشد، ارزیابی و اندازه‌گیری زمان می‌برد و زمان بردن نیازمند صبر است. ▪ تکنیک‌هایی برای پرورش صبر ۱- وضعیت را تغییر دهید ۲- ذهن‌آگاهی را تمرین کنید ۳- قدردانی کنید ۴- توقف کنید هر وقت که احساس کردید تمایل دارید که با عجله همه‌ چیز را سریع پیش ببرید، یا می‌خواهید بلافاصله کارها را انجام دهید و نمی‌توانید منتظر بمانید تا کارها مسیر طبیعی خود را ادامه دهند، به خود دستور ایست بدهید و توقف کنید! ۵- تأخیرِ با رضایت را تمرین کنید پرورش صبر می‌تواند با بالا بردن ظرفیت تحمل ما در انتظار کشیدن توسعه پیدا کند. ۶- قبل از صحبت کردن فکر کنید بعضی مواقع اولین فکری را که به ذهنمان خطور می‌کند بدون در نظر گرفتن عواقب آن بیان می‌کنیم.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50428/preview/
🔶 نظریه روابط شی چه می‌گوید؟! میگنا- نظریه روابط شی پیامد نظریه غریزه فروید است، اما دست کم از سه نظر با شکل قبلی خود تفاوت دارد.اول اینکه نظریه روابط شی بر سائق های زیستی تاکید کمتری دارد و برای الگوهای با ثبات روابط میان فردی اهمیت بیشتری قائل است. دوم اینکه نظریه روابط شی بر خلاف نظریه پدر سالارانه فروید، بیشتر بر صمیمیت و محبت مادر تاکید می ورزد. سوم اینکه، نظریه پردازان روابط شی عموما تماس و ارتباط انسان و نه لذت جنسی را انگیزه اصلی رفتار انسان می دانند. ▪ ملانی کلین حس می‌کرد زمین جنگ روان‌پویایشی که فروید عنوان کرد خیلی زود در زندگی اتفاق می‌افتد، یعنی در دوران نوزادی. بعلاوه، منشأ آن از آنچه فروید عنوان کرد متفاوت است. ارتباطات بین مادر و نوزاد آنقدر عمیق و شدید است که تمرکز ساختار سائق‌های نوزاد را شکل می‌دهد. با شناخت بیشتری که کودک از مادر پیدا می‌کند و درمیابد مادر بیش از سینه‌ای است که به او غذا می‌دهد، بعضی از این ارتباطات خشم و عصبانیت را تحریک می‌کنند و برخی دیگر احساس قوی وابستگی در او پدیدمی‌آورند. این فعل و انفعالات به‌شکل تهدیدی در می‌آیند که فردیت نوزاد را بخطر می‌اندازد. کلاین معتقد است اینکه نوزاد به چه شکل این کشمکش‌ها را حل می‌کند؛ در شخصیت بزرگ‌سالی او بازتاب می‌یابد. فروید اشخاص موجود در محیط فرد را «شیء» می‌نامید تا افراد را به عنوان هدف سائق‌ها عنوان کند. ▪ نظریه روابط شی ملانی کلین، بر مشاهدات دقیق کودکان خردسال استوار بود. برخلاف فروید که بر ۴ تا ۶ سال اول زندگی تاکید کرد، کلین بر ۴ تا ۶ ماه اول پس از تولد تاکید نمود. او اصرار داشت که سائق های کودک(گرسنگی، میل جنسی و غیره) به سمت یک شی هدایت شده اند. به عقیده کلین، رابطه کودک با پستان، اساسی است و وظیفه نمونه نخستین را برای روابط بعدی با اشیای کامل مانند مادر و پدر بر عهده دارد. گرایش اولیه کودکان به برقراری رابطه با اشیای جزئی، به تجربیات آنها کیفیت غیر واقع بینانه یا خیالی می دهد که بر تمام روابط میان فردی بعدی تاثیر می گذارد. بنابراین، عقاید کلین گرایش دارد به اینکه، تمرکز نظریه روان کاوی را از مراحل رشد مبتنی بر اندام، به نقش خیال پردازی اولیه در تشکیل روابط میان فردی، تغییر جهت دهد. علاوه بر کلین نظریه پردازان دیگر نظیر مارگارت ماهلر نیز به تجربیات اولیه کودک با مادر اندیشیده اند.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50430
🔶 عکس/ کودکان در زلزله شب گذشته تهران ▪ مشاهده تصاویر👇 http://www.migna.ir/gallery/50425/1/preview/
🔶 توقعات ۹‌گانه این دختر از خواستگارش منطقی است؟ میگنا- در بحث مشاوره پیش از ازدواج به طور کلی دو مقوله آمادگی و هماهنگی مطرح است که با استفاده از مصاحبه حضوری و پرسش نامه‌ها قابل دست یابی است. یعنی علاوه بر این‌که هر دو طرف باید آمادگی‌های لازم برای متاهل شدن را داشته باشند، از هم کفو بودن هم نباید غافل شوند. حالا با انتشار درخواست‌های پیامکی آن دخترخانم از خواستگارش در ۹ بند بهتر می‌توان به موضوع آمادگی و شرایط ازدواج پرداخت و بررسی کرد آیا چنین شرایطی درست است یا نه؟ ♦ شغل ثابت ⚪ منطقی است، اما منعطف‌تر باشید این توقع تا حد زیادی به جاست و حق با خانم است. چنین درخواستی، نشان دهنده کسب آمادگی‌های لازم برای ازدواج است چرا که یک دختر باید با مردی ازدواج کند که شغل داشته باشد. البته با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حال جامعه باید کمی منعطف‌تر به این درخواست نگریست و طبیعتا داشتن شغل دولتی و قرارداد رسمی، نباید معیاری باشد که نتوان به آن تخفیف داد. توصیه می‌شود به سیستم حمایت گرانه خانواده خواستگار به عنوان تسهیل کننده ازدواج هم در این زمینه توجه شود. ♦ خانه جداگانه داخل شهر ⚪ خرید خانه توقع بی‌جایی است دومین درخواست این خانم، خانه جداگانه داخل شهر است. به طور کلی این که آقا شرایط فراهم کردن خانه برای زندگی مشترک را دارد یا خیر، جزو آمادگی‌هایی لازم برای ازدواج است که باید داشته باشد، اما اگر منظور این خانم، خرید خانه است توقع بی‌جایی محسوب می‌شود، چون در شرایط فعلی، برای همه جوانان آماده ازدواج این امکان فراهم نیست. ♦ خودرو ⚪ این درخواست جاه‌طلبانه است سومین درخواست این خانم، باید خیلی موضوع مهم‌تری از داشتن خودرو باشد. این درخواست، ربطی به داشتن آمادگی یا هماهنگی برای ازدواج ندارد و جاه‌طلبانه است. این درخواست کمی جای تامل دارد و به کارکرد خودرو در ذهن این خانم برای شکل‌گیری زندگی باید پرداخت، شاید با گفتگو نظرشان از طریق دیگری تامین شود، ولی به طور کلی، توقع داشتن خودرو از خواستگار آن هم برای شروع زندگی، درست نیست. ♦ احترام متقابل ⚪ مهم و بسیار ضروری درخواست احترام متقابل، جزو هماهنگی‌های ضروری دو طرف برای داشتن ازدواجی موفق است. بحث تعدیل انتظارات و داشتن توافق یا تفاهم در این زمینه مهم است. بنا به تیپ‌های شخصیتی، این درخواست قابل قبول است و وقتی فرد این توقع را به عنوان شرایط پیش‌نیاز ازدواج مد نظر دارد یعنی باید از منظر طرف مقابل هم مهم باشد و به طور کلی یکی از رموز خوشبختی، احترام گذاشتن زوج‌ها به یکدیگر است. ♦ افراطی نبودن در مسائل مذهبی ⚪ از لحاظ اعتقادی هم‌کفو باشید پنجمین درخواست این دختر از خواستگارش این است که گفته از افراطی بودن در مسائل مذهبی خوشم نمیاد. اولا منظور از افراطی بودن در نگاه این دختر باید واکاوی شود. البته هم کفو بودن از منظر اعتقادی، جزو مهم‌ترین ملاک‌هایی است که توافق درباره آن‌ها ضروری است. لازم است زوجین در زمینه اعتقاد و انجام آداب و سلوک اعمال مذهبی هم عقیده باشند و این ملاک به دلیل بار ارزشی داشتن و تاثیر بر نظام فکری فرد می‌تواند پیش‌بینی کننده قوی برای موفقیت در ازدواج باشد..... ادامه مطلب👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50431
🔻 بازی کودک با آلت تناسلی : ➖اگر بچه در اتاق است و تنها است به اتاق او برود و بگوید من آمدم مهمانی. به نحوی نگذارد بچه تنها باشد و حواس او را پرت کند. و این موضوع را هم بدانید که تنبیه کردن و جملات آمرانه ای چون " دست نزن " بدترین نحوه برخورد با کودکانی است که با آلت تناسلی خود بازی می کنند. باید توجه داشت، کودکان قدرت تمرکز ضعیفی دارند و می توان با اقدام ساده ای، کودک را از این عمل باز داشت. می توان در صورت برخورد با چنین بازی یا عملی، با محول کردن کاری به کودک یا پرسیدن سؤالی، کودک را از این تحمل به طور موقت باز داشت. .
🔶 معافیت مبتلایان اوتیسم از سربازی ▫ ميگنا- سعیده صالح غفاری گفت:در صورتی که فرزند اوتیسم در سن مراجعه به نظام وظیفه قرار گرفته باشد، طی تفاهماتی که سال گذشته انجمن اوتیسم ایران با سازمان نظام وظیفه داشت، خوشبختانه اوتیسم در لیست معافیت کامل قرار گرفت. روند معافیت فرد دارای اختلال اوتیسم به شرط آن اتفاق می‌افتد که انجمن اوتیسم ایران تاییدیه‌ پزشکی فرد را به سازمان نظام وظیفه اعلام کند. 🔹 مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در خصوص دیگر امتیازات ثبت‌ نام در این سامانه، تصریح کرد: بیمه‌های تکمیلی مانند بیمه‌ نیروهای مسلح، بیمه بانک ملت و بیمه بانک پاسارگاد پذیرفته‌اند که در صورت تایید انجمن اوتیسم ایران،‌ خدمات توانبخشی این افراد را در قالب پوشش بیمه‌ تکمیلی پذیرا باشند.....👇 http://www.migna.ir/news/50440/preview/
🔹 ماندن طولانی‌مدت در خانه چقدر تنش‌زاست و چه راهکارهایی برای کاهش تنش وجود دارد؟ 🔶 رکوردشکنی خشونت در موقعیت قرنطینه 🔸 شهره بانو پرخو ميگنا- کسانی که به نوعی درگیر استرس و اضطراب هستند قبل از دوران قرنطینه برای پاسخگویی به نیازشان به موقعیت‌های امن روانی پناه می‌بردند که بتوانند به آرامش دست یابند؛ موقعیت امن روانی در واقع پناه‌بردن به فضاها و فعالیت‌هایی مانند سرگرم‌شدن با کار، ورزش یا تفریح و ارتباطات اجتماعی و به‌طور کلی سبک زندگی شایسته است؛ یعنی این افراد به نوعی استرس درونی را دارند و حال که مجبور به ماندن در خانه هستند موقعیتی برای رسیدن به آرامش نمی‌توانند بیابند و این اضطراب‌ها و استرس‌ها فرصت برون‌ریزی از طریق تحریک مغزی برای ترشح هورمون‌ها و نوروترنسمیترهای مرتبط با هیجان‌های منفی، پیدا می‌کنند. هیجان‌های منفی شامل خشم، غم، ترس، تنفر، حسادت و... است، لذا اگر فرد در دوران ماندن در خانه نتواند جایگزینی به‌عنوان فضای امن روانی پیدا کند این هیجانات منفی به‌راحتی می‌توانند بر سیستم عصبی و کورتکس مغز غالب شده و فرد را مستعد انواع اختلالات و مشکلات ازجمله افسردگی، پرخاشگری و... کند. افرادی که در این بخش قرار می‌گیرند گاهی به جای پرداختن به شیوه‌های اصولی و صحیح به موقعیت ناامنی نظیر سوءمصرف مواد و الکل روی آورده که همین می‌تواند عمده دلیل افزایش پرخاشگری و نزاع شود. اگر افراد مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر را با مطالعه و تمرین بیاموزند و زمانی را برای گفت‌وگوی دوستانه با همسر خود اختصاص دهند و از اوقات فراغت خود به‌عنوان فرصت برای مطالعه، انجام امور نیمه‌کاره و سایر امور استفاده کنند قطعا میزان صمیمیت بین اعضا بالاتر خواهد رفت. برای خانواده‌های دارای فرزند، گذراندن زمان بیشتر با هم فرصت خوبی برای ارتباط بیشتر والدین و فرزندان خواهد بود. اعضای خانواده باید با کمک به یکدیگر و ایجاد احساس امنیت، مثبت‌اندیشی و حفظ ذهنیت سالم، منبع اصلی حمایت برای هم باشند.....👇 http://www.migna.ir/news/50441/preview/
🔶 توصیه‌های انجمن روانشناسان آمریکا برای مبارزه با استرس ناشی از زلزله زلزله نیز مانند هر رخداد ناگهانی دیگر می‌تواند منجر به بار سنگینی بر سلامت روان افراد شود. بر همین اساس است که انجمن روانشناسان آمریکا توصیه‌هایی برای حمایت روانی از افرادی که زلزله را تجربه کرده اند مطرح می‌کند: 🔹 برای افرادی که با دوستان و خانواده خود در مناطق آسیب دیده از زلزله زندگی می‌کنند، تماشای مداوم پوشش خبری می‌تواند بسیار نگران کننده باشد، به خصوص اگر اطلاعاتی در مورد ایمنی و استاندارد‌های مقابله با زلزله وجود نداشته باشد و خبر‌ها نگران کننده محسوب می‌شوند؛ بنابراین سعی کنید کانال‌های خبری را با فاصله زمانی معین دنبال کنید یا حتی الامکان از خبر‌های ناگوار و ناامید کننده فاصله بگیرید. 🔹 تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که منبع و منشاء مشخصی ندارند اغلب فایده‌ای به جز تخریب روحیه شما ندارند بنابراین از باز کردن ویدئو‌ها و تصاویر تکان دهنده خودداری کنید. 🔹 اگر فرزند کوچکی در خانه دارید سعی کنید با آرامش و درقالب داستان و نقاشی به اختصار تعریفی کوتاه از زلزله به او ارائه دهید. مطمئن باشید ارائه تصویری روشن و ساده از زلزله به کودک، بسیار مفید‌تر از آن است که کودک از منابع خبری بزرگسالان و با اطلاعات سنگین و ترسناک با زلزله آشنا شود 🔹 در ساعات پس از آرام شدن شرایط و کاهش خطر پس لرزه به جای مرور مداوم صحنه لرزیدن زمین و ترس مکرر، سعی کنید روال‌های عادی زندگی خود را طی کنید، مثلا غذا بپزید، حمام کنید، خانه را مرتب کنید، کتاب بخوانید. درواقع به ذهن خود زنگ تفریح بدهید 🔹 با اعضای خانواده درباره احساسات خود گفتگو کنید. در اغلب موارد، هم حسی پس از یک حادثه، نقشی موثر در کنترل سطح هیجان و استرس ایفا می‌کند....👇👇 http://www.migna.ir/news/50447
🔶 از کلماتی مثل "طاعون" و یا "آخرالزمان" در مورد کرونا پرهیز کنید میگنا- دکتر فاطمه اکبری زاده با اشاره به عواقب خطرناک این برچسب‌زنی افزود: این موضوع باعث می‌شود که افرادِ مبتلا از ترس اینکه توسط اطرافیان طرد و یا با آنها قطع ارتباط شود مجبور به پنهان‌ کردن بیماری و اجتناب از ورود به غربالگری، درمان و یا قرنطینه می‌شوند؛ که این هم به ضرر خود فرد و هم به ضرر افرادی است که با مبتلایان در ارتباط هستند. ♦ این روانشناس با بیان اینکه انگ و برچسب باعث می شود افراد مبتلا علاوه بر اینکه رنج و نگرانی در مورد بیماری را تحمل می‌کنند از نظر روحی و روانی نیز تحت فشار قرار بگیرند، اضافه کرد: استفاده از اصطلاحاتی مثل کرونایی یا کرونایی‌ها این تصور را ایجاد می‌کند که انگار افراد مبتلا کاری اشتباه انجام داده‌اند یا از نظر خصلت‌های انسانی کمتر از بقیه مردم هستند که این تصور ممکن است در شما احساس خشم و یا عصبانیت نسبت به این افراد به وجود آورد؛ در حالی که وقتی با دلسوزی و همدلی با افراد مبتلا به ویروس کرونا برخورد کنیم مطمئنا درمان خود را بیشتر پیگیری می‌کنند و در روند بهبودی آنها تاثیرگذار است. ✨ اگر در بین دوستان و اطرافیان شما فردی در قرنطینه بود، بعد از بهبودی به عنوان یک قهرمان از او یاد کنید....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50450/preview/
🔶 بیمار نیستم اما هستم! ♦ چگونه توهم کرونا را با کرونای واقعی اشتباه نگیریم؟ ▫ میگنا- داشتن توهم مدام در مورد کرونا، بها دادن بیش از اندازه به ذهنیت منفی است که عملکرد تمام سیستم‌های دفاعی بدن را مختل می‌کند. ترس، راه‌حل در امان ماندن از بیماری نیست و نباید از روال معمول زندگی طبیعی فاصله بگیریم. اگر به‌طور شبانه‌روز خود را اسیر ذهن کردیم و از مرز مراعات و رعایت اصول بهداشتی عبور کردیم و دچار وسواس ذهنی و بیمارگونه شدیم بدانیم که گرفتار توهم هستیم و جریان زندگی پر از انرژی را مختل کرده‌ایم. «ذهنیت‌های منفی و نشانگان، افکار و علائم کاذبی هستند که عملکرد دستگاه ایمنی را نشانه می‌روند. تکرار مدام چنین رفتارهایی علاوه بر اینکه به روان افراد آسیب می‌زند دستگاه ایمنی بدن را نیز در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کنند و اینجاست که در واقعیت افرادی که توهم کرونا دارند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار‌می‌گیرند. اینکه مدام به‌خاطر بیماری‌ای که اصلا ندارم مضطرب هستم در حالی ‌که پیشگیری‌هایم را انجام داده‌ام و دستورات بهداشتی را رعایت کرده‌ام دستگاه ایمنی را وادار به واکنش نشان دادن می‌کند. در طول زمان به‌خاطر هورمون‌هایی مانند کورتیزول یا ... که ترشح می‌شود عملکرد دستگاه ایمنی مختل می‌شود و من حالا در برابر بیماری واقعی هم آسیب‌پذیر هستم. توهم تنها یک دور باطل ایجاد می‌کند و بهتر است زمانی چاره‌ای برای این بیماری بیندیشیم که به آن دچار شدیم و پیش پیش بدن را با این دیدگاه که هر لحظه در معرض ابتلا به کرونا قرار دارد نابود نکنیم. البته تا حد توان رعایت‌های بهداشتی لازم را انجام دهیم اما به ذهن بیاموزیم که دچار وسواس نشویم و مابقی امور را به خدا بسپاریم و از او کمک بخواهیم که محافظ ما باشد». 🔻 خود بیمار انگاری یعنی فرد در حالت بسیار شدید مدام در خود علامت‌هایی را می‌بیند که آن علامت‌ها به نوعی معطوف هستند به بیماری‌های جدی جسمانی، در صورتی که وقتی به پزشک مراجعه می‌کند و آزمایش‌ها و کارهای بالینی و تشخیصی را انجام می‌دهد، هیچ مشکل خاصی وجود ندارد. 🔻 این نوع اختلال هر از چند گاهی روی یک چیز خاص در چرخش است. اگر در مورد مشکلات قلبی در جامعه صحبت شود افراد زیادی حس می‌کنند به مشکلات قلبی دچار شده‌اند. چنین رفتارهایی زمانی که روی موج یک بیماری هستیم بیشتر از سوی افراد دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه زمینه‌های استرس و مشکلات اضطرابی در مردم کشور ما بالاست......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50446 ▪ دکتر سبحان‌پور نیکدست-روانشناس
🔶 تک فرزندها به دنبال تغییر دنیا هستند میگنا- تک فرزندان هیچگاه برای به دست آوردن توجه والدین با خواهر و یا برادری رقابت نکرده اند و همچنین تجربه تقسیم اسباب بازی هایشان را نیز ندارند؛ از این رو عمدتا نمی‌توانند به نحوی موثر با واقعیت رو به رو شوند و تمایل دارند که همه چیز طبق سلیقه و خواست آن‌ها پیش رود.از آن جایی که الگوی رفتاری و عملکردی تک فرزندان نیز همانند فرزندان ارشد والدین و بزرگسالان است، غالبا کمال گرایی در این دسته نیز دیده می‌شود. ▫ خصوصیات مثبت تک فرزندان از جمله خصوصیات مثبت این بچه‌ها می‌توان به عدم یکنواخت بودن آن‌ها اشاره کرد، این فرزندان در زندگی به دنبال تغییر دنیا هستند؛ همچنین آن‌ها افرادی مرتب و منظم، با وجدان و وظیفه‌شناس و بسیار قابل اطمینان هستند و از قبول مسئولیت‌های مختلف ترسی ندارند و خوش‌بیان هستند و احتمالا بیش از بچه‌های دیگر از تخیل خود استفاده می‌کنند. ▪ خصوصیات منفی تک فرزندان از جمله خصوصیات منفی این قبیل کودکان می‌توان به پرتوقع بودن و غیرقابل انعطاف و کمال‌گرا بودن آن‌ها اشاره کرد؛ این فرزندان کمی کینه‌ای و پرتوقع هستند و معمولا از قبول اشتباهات خود سر باز می‌زنند، همچنین در برابر دیگران افرادی بسیار حساس و نفوذپذیرند. در کل ازدواج با تک فرزند‌ها چندان بد نیست، چون آن‌ها می‌توانند با تمام وجودشان به همسرشان عشق بورزند....👇 http://www.migna.ir/news/50452/preview/
🔶 پس از کرونا، با تغییر سبک زندگی کدام بیماری‌های روانی انتظارمان را خواهند کشید؟ ميگنا- مطالعات نشان می‌دهند که ما در زندگی روزمره، نزدیک به 50درصد از فعالیت‌هایمان، کارهای عادتی است؛ یعنی تکرار فعالیت‌های ثابتی در زندگی روزمره، که آنها را تبدیل به عادت کرده‌ است. وقتی ویروس کرونا در شهرها و کشورهای دنیا شیوع پیدا کرد، یکی از تصمیماتی که اتخاذ شد، قرنطینه کامل یا نسبی مردم توسط دولت‌ها یا قرنطینه خانگی براساس میل و امکان فردی بود. اما یکی از تبعات این تصمیم، این بود که بخشی از آن فعالیت‌های عادی‌شده در زندگی که برایش انرژی زیادی صرف نمی‌کردیم، کارایی خود را از دست داد و ما نیاز پیدا کردیم آن بخش را دوباره با عادات جدیدی بازسازی کنیم. به‌نظر می‌رسد آن دسته از مردم که چندان نیاز نبوده عادات روزمره و کاری خود را تغییر دهند، روزهای درگیری با کرونا برایشان پیامدهای مثبت بیشتری داشته است. ولی آنهایی که مجبور شدند بسیاری از عادات خود را تغییر دهند، در این روزها مشکلات و چالش‌های بیشتری را تجربه کرده‌اند. از آنجا که اضطراب ناشی از شیوع بیماری تکرارپذیر شده و ما هر روز با آن درگیر بوده‌ایم و همچنان هستیم، استرس و تنش در زندگی‌مان منتشر شده و به‌صورت مزمن وجود دارد. این امر باعث ایجاد واکنش‌هایی در ما می‌شود که تحت عنوان «واکنش‌های التهابی مزمن» آنها را می‌شناسیم. در این واکنش‌ها فعل و انفعالات مغز تحت استرس زیاد و خارج از کنترل، باعث بسیاری از مشکلات روانشناختی خواهد شد. به‌عنوان مثال، این موضوع کیفیت و الگوی خواب افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین منجر به بروز مشکلات سایکوسوماتیک یا روان‌تنی میان افراد می‌شود. از سوی دیگر خلق و خو و رفتار افراد را تحت‌تأثیر قرار داده و ترس‌های غیرمنطقی آنها را افزایش می‌دهد. به علاوه وسواس و الگوهای وسواسی نیز در میان افراد زیاد شده و زندگی روزمره آنها را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. 🔹 این روزها امکان سوگواری در میان افراد محدود شده است. ما با حجم عظیمی از سوگ‌های بجا نیاورده‌شده مواجهیم. البته پیش از درگیری مردم ایران با این ویروس، در آبان‌ماه و همینطور دی‌ماه نیز این فروخوردگی را تجربه کرده و نتوانسته بودیم این سوگ‌ها را بجا بیاوریم. مواجهه با موضوع فقدان و کنار آمدن با آن، به وسیله سوگواری بجا، به‌اندازه و بموقع ممکن می‌شود. در واقع سوگواری به ما کمک می‌کند تا بار هیجانی فقدان را بهتر و بالغانه‌تر به دوش بکشیم و با آن سازگاری پیدا کنیم. وقتی اجازه و مجال سوگواری نداشته باشیم؛ چه فردی و چه جمعی، این فروخوردگی ما را با انباشت عاطفی و هیجانی روبه‌رو می‌کند. به زبان ساده، این انباشت عاطفی هیجانی در ساختار روانی ما رسوب خواهد کرد. این امر نیز ما را در معرض آسیب‌ قرار داده است که در هر فرد به شکل متفاوتی نمایان خواهد شد. از نظر جمعی نیز وقتی امکان همدلی و حمایت اجتماعی با فرد داغدیده وجود نداشته باشد، این فرد احساس اضطراب شدیدتری می‌کند یا حس تنهایی و غربت بیشتری را تجربه می‌کند. ...👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50448
🔶 بازار داغ کانال‌های روانشناسی ميگنا- «با شیوع بیماری کرونا در ایران و جهان، بسیاری از مشاغل به‌ شدت در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. در این میان مهد کودک‌ها جزو نخستین اماکنی بودند که بعد از همه‌گیری این بیماری، تعطیل شدند و پس از گذشت نزدیک به سه ماه همچنان تعطیل هستند. بدیهی است تعطیلی مهد کودک‌ها نه تنها سبب قطع درآمد مدیران این مراکز شده است، بلکه این موضوع با توجه به اجاره‌ای بودن ساختمان بسیاری از مهدهای کودک‌ها و همچنین هزینه‌های جانبی دیگری چون بیمه مربیان، سبب به وجود آمدن ضررهای مالی هنگفت برای صاحبان این مشاغل شده است. 🔹در چنین شرایطی برخی از مدیران و صاحبان مهد کودک‌ها، اقدام به انجام فعالیت‌هایی جهت کاهش این خسران و زیان مالی کرده‌اند. تهیه بسته‌های آموزشی (شامل سی‌دی‌های آموزشی ضبط‌شده توسط مربیان، لوازم‌التحریر و کتابچه‌های آموزشی) و فروش این بسته‌ها با قیمت‌های گزاف به خانواده‌ها، اقدام به تاسیس مراکز زیرزمینی نگهداری از کودکانی که مادران شاغل دارند و ایجاد کانال‌های روانشناسی جهت مشاوره و آموزش به خانواده‌ها و اخذ وجه عضویت از اعضای این کانال‌ها، از جمله این فعالیت‌ها است. 🔹 نکته قابل توجه در این میان این است که بسیاری از این فعالیت‌ها، صرف‌ نظر از ماهیت غیر قانونی خود، می‌توانند سلامت روانی خانواده و کودک را در معرض آسیب قرار دهند. به عنوان مثال آموزش‌های ارایه‌شده در بخش اعظمی از کانال‌های روانشناسی، از سویی فاقد اعتبار علمی هستند و از سویی این آموزش‌ها اغلب مسائل بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شوند که اصولا پرداختن به آنها در حوزه صلاحیت مدیران مهدهای کودک نیست. آموزش‌های روانشناسی در فضای حقیقی و مجازی فقط در تخصص روانشناسانی است که علاوه بر داشتن مدرک معتبر روانشناسی (حداقل کارشناسی ارشد) مجوز آموزش از سوی سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی را داشته باشند و علاوه بر اینها، اقدام به گذراندن کارگاه‌های آموزشی معتبر نیز کرده باشند. 🔹ناگفته نماند این کارگاه‌ها خود باید زیر نظر سازمان نظام روانشناسی باشند و همچنین توسط اساتید معتبر ارایه شوند. این در حالی است که بعضی از مدیران و مربیان مهد کودک‌ها صرفا با شرکت در یک دوره از کارگاه‌هایی که توسط افراد متفرقه ارایه شده و فاقد اعتبار لازم است، اقدام به راه‌اندازی کانال‌های آموزشی روانشناسی می‌کنند و با دریافت حق عضویت از اعضای کانال، به صورت روزانه آموزش‌های صوتی و متون روانشناسی را در اختیار اعضا قرار می‌دهند... ادامه مطلب👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50455/preview/
🔶 با کودکان در سوگواری چگونه رفتار کنیم؟ میگنا: فقدان عزیزان و یا از دست دادن بخش جدانشدنی زندگی است. بنابراین به هر میزان که از این مسائل اجتناب یا فرار کنیم باز هم احتمال این که خودمان یا بچه ها از دست دادن را در زندگی تجربه کنیم زیاد است، حتی این از دست دادن می تواند از دست دادن معلم، دوست و یا همکلاسی باشد. حتی از دست دادن یک توانایی در اثرضربه و یا حادثه می تواند در کودکان واکنش سوگ ایجاد کند. اپیدمی کرونا برای کودکان نیز مشکلات جدی را فراهم آورده که از مهمترین آن می توان به بیماری، مرگ و یا از دست دادن سیستم های حمایتی مثل مدرسه رفتن، بازی و یا تعامل با دیگران اشاره کرد. فقدان و مرگ عزیزانی که در اثر کرونا از بین رفته اند می تواند موجبات استرس کودکان را فراهم آورد، به طور مثال اگر کودکی در شرایط دیگری پدر و مادر و یا یکی از عزیزان خود را از دست می داد، به احتمال زیاد از این فقدان کمتر آزار می دید؛ چرا که اطرافیان بیشتر در کنار او بودند و نقش حمایتی پررنگ تری را تجربه می کرد. ولی در این بازه زمانی با توجه به توصیه های بهداشتی مبنی برمحدودیت ارتباط و تماس فیزیکی کودکان و حتی بزرگسالان بیش از پیش در معرض خطر افسردگی هستند. در شرایط کرونایی کودکان خیلی بیشتر از قبل احساس تنهایی می کنند؛ زیرا شیوع کرونا فقط باعث مرگ و میر نمی شود، بلکه باعث جلوگیری کودکان از رفتن به مدرسه شده و همچنین ارتباط آنان را با سایر کودکان، دوستان و معلم کمرنگ کرده است، بنابراین کودکانی که عزیزی را از دست داده اند، در شرایط سختی به سرمی برند. ترس از گفت و گو و نبود آگاهی کافی از چگونگی رفتار با کودکان مهمترین عاملی است که در بیشتر موارد باعث می شود با کودکان ارتباط مناسبی نداشته باشیم. مثلا بزرگسالان حتی اجازه نمی دهند کودکان احساسات خود را در فقدان ها آشکار کنند و به محض اینکه کودک گریه یا بی تابی می کند مدام به او یادآوری می کنند که گریه بد است یا دیگران با دیدن اشک های او غمگین می شوند. نباید براحساسات کودکان سرپوش بگذاریم و در حالی که کودک ناراحت است و می خواهد گریه کند مدام بگوییم گریه نکن. بزرگسالان ناخواسته حرفهایی به کودکان می زنند که این حرف ها بر روح و روان آنها تاثیر منفی دارد. بزرگسالان راه های مختلفی برای ابراز احساسات دارند، آنها می توانند درباره ناراحتی ها و غم هایشان حرف بزنند و از این طریق احساسات خود را تخلیه کنند؛ ولی کودکان به خصوص کودکانی که قدرت کلامی ضعیف تری دارند نمی توانند درباره احساسشان گفت و گو کنند. این درحالی است که هر چه سن کودک پایین تر و از نظر شناختی ضعیف تر باشد، بروز احساسات برای او دشوارتر خواهد بود.....👇 http://www.migna.ir/news/50460/preview/
🔶 سلامت روان چیست و چه نقشی در زندگی ما دارد؟ میگنا- سلامت روان خوب به این معنی است که ما بتوانیم به خوبی فکر کنیم، تصمیم بگیریم، احساس کنیم و به موقع راجع به موضوعی واکنش نشان دهیم. از طرفی موضوع سلامت روان کودکان بسیار مهم است زیرا که تفکرات سالم از کودکی شکل می گیرد. مشکلات بهداشت روان به طور متوسط در هر یک نفر از 4 نفر در طول سال اتفاق می افتد که عوارضی مثل افسردگی، اضطراب شدید، اسکیزوفرنی و اختلالات دو شخصیتی را به همراه دارد. ♦ چه عواملی باعث بوجود آمدن مشکلات بهداشت روان می شود؟ مشکلات سلامت روان می تواند طیف وسیعی از علل را در بر گیرد و بسته به شدت آن ممکن است شرایط حادی را شامل شود. در زیر به علل بوجود آمدن مشکلات بهداشت روان می پردازیم: - سوء استفاده و زخم های دوران کودکی که به آن سلامت روان کودکان اطلاق می شود. - انزوای اجتماعی و تنهایی. - قرار گرفتن در شرایط تبعیضی. - شرایط اقتصادی نا مساعد. - از دست دادن یکی از افراد نزدیک. - استرس شدید و بلند مدت. - داشتن یک بیماری فیزیکی طولانی مدت. - بیکاری و از دست دادن شغل. - بی خانمان بودن. - اعتیاد به الکل و مشروبات الکلی. - مراقبت از کسی برای مدت طولانی. - علل فیزیکی مثلا مبتلا بودن به صرع که نقش مهمی در سلامت روانی دارند. - آسیب های شدید بزرگسالی مثل جنگ، شونت و از این دست موارد که روی بهداشت و سلامت روان تاثیر بسیار زیادی دارند. - بودن در محیطی که با قلدری و خشونت توسط افراد بزرگسال ایجاد شده اثر بسیار مخربی در سلامت روان دارد. ♦ انواع مشکلاتی که سلامت روان بیمار ایجاد می کند سلامت روان بیمار مشکلات زیادی به همراه دارد که بسیاری از آنها شبیه به هم هستند و خیلی از این علائم و مشکلات در افراد مختلف متفاوت هستند و یا اصلا بروز داده نمی شوند. تکنیک های مراقبتی برای پیشگیری از مشکلات سلامت روان تحقیق در مورد سلامت روان به تکنیک هایی برای پیشگیری از مشکلات بهداشت روان انجام شده است که در اینجا به نکاتی در این باره اشاره می کنیم: زندگی اجتماعی خود را تغذیه کنید مراقب سلامت جسمی خود باشد از همتا و دوستتان طلب حمایت کنید از سلامت روان خود آگاهی داشت باشد با یک مرکز تخصصی در تماس باشد اگر این موارد را زیر نظر داشته باشید و سلامت جسم و روان خود را مراقبت کنید به مشکلات آن بر نخواهید خورد.....👇 http://www.migna.ir/news/50461/preview/
🔶 آشنایی با واکنش های روانی در بلایای طبیعی ميگنا- برای آمادگی روانی مناسب در مواقع زلزله، توجه به نکات زیر می‌تواند کمک کننده باشد: 🔹 توجه به واقعیت‌ها و پیگیری اخبار از مراجع رسمی: همیشه بعد از وقوع زلزله آمار و اخبار‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی و بین مردم شیوع پیدا می‌کند که در برخی موارد، وضعیتی مانند وخیم‌تر اعلام کردن تلفات و خسارت‌ها وجود دارد. نکته جالب این است که این موارد، نسبت به اخبار رسمی و واقعی سریع‌تر منتشر می‌شود و ترس را در مردم افزایش می‌دهد؛ بنابراین نسبت به منبع و درستی خبر دریافتی توجه داشته باشید. 🔹 تمرین و آمادگی ذهنی به موازات آمادگی عملی در برابر زلزله: قبل و بعد از وقوع زلزله، می‌توان شرایط احتمالی و مشکلات پیش رو را تصویر سازی و از قبل زلزله، نحوه انجام کار‌ها را برای مدیریت بهتر تمرین کنید تا آمادگی ذهنی برای هر نوع آسیب و خسارت را داشته باشید. در واقع زمان زلزله شوکه شدن مانع از عکس العمل و تصمیم‌های مفید می‌شود؛ در این مواقع همیشه به زمان حال متمرکز و رفع حل مسئله توجه کنید. 🔹 بررسی اتفاق‌ها و حالات بررسی نشده: در بحران‌هایی مانند زلزله حوادث و ضربه‌ها به طور سریع و بدون انتظار قبلی حاصل می‌شوند که فرصت کافی برای هضم شناختی و هیجانی ایجاد نمی‌شود و این مسئله می‌تواند سردرگمی و رنج‌های روانی زیادی را باعث شود. حتی در برخی افراد که آسیب شدید‌تری تجربه کرده اند، زمینه ساز اختلال‌های روانی مانند اختلال روانی پس از حادثه، افسردگی و وسواس می شود. برای کاهش رنج‌های روانی، می‌توان از طریق نوشتن، گفت‌و‌گوی مفصل با افراد مطمئن، تمرکز و تجربه احساساتی مانند غم، ترس و خشم و مرور جزئیات حادثه استفاده کنیم. البته ممکن است بسیاری از افراد ظرفیت تحمل احساسات پایین داشته باشند و واکنش‌های شدیدتری را نشان دهند. بهتر است این افراد و کسانی که حالت اضطراب و بی قراری شدید دارند، برای درمان به متخصصین این زمینه مراجعه کنند. 🔹 مراقبت از کودکان: این گروه سنی به دلیل ضعف جسمانی و ظرفیت کم روانی در برابر بحران ها، مستعد آسیب‌های روانی جدی و ناامنی پایدار قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود به شکل منطقی در شرایط امن و کلمات متناسب با روحیه آن‌ها، آمادگی روانی در برابر زلزله را فراهم کنید. باید به این نکته توجه داشت که برخی از کودکان ممکن است احساسات منفی خود را به شکل بیقراری، کم حوصلگی و درد‌های جسمی نشان دهند و آگاهی از این موضوع به تقویت رابطه بین فرزند و والدین کمک می‌کند. 🔹 توجه به واکنش‌های طبیعی در شرایط غیرطبیعی: زمان وقوع زلزله به دلیل مورد تهدید واقع شدن امنیت جانی افراد، ممکن است رفتار‌های عجیبی برای محافظت از خود نشان دهند که باعث کاهش اعتماد عمومی مردم نسبت به یکدیگر می‌شود. حفظ آرامش و مراقبت سالم از خود و دیگران، می‌تواند شرایط ناامنی را کاهش دهد و اعتماد عمومی به جامعه باز گردد. 🔹 توجه و تجربه احساسات زمان زلزله و بعد از آن: هر کدام از احساسات در موقعیت‌های خود، کارکرد مفیدی برای انسان دارند. برای مثال کارکرد ترس، دور شدن از خطر و خشم سالم باعث مراقبت از خود می‌شود. برخی افراد بر این باورند که اگر از این احساسات فرار کنند، انسان شجاع‌تری به نظر می‌رسند؛ در حالی که بی توجهی و تجربه نکردن احساسات، منبع بسیاری از اختلال‌های روانی محسوب می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین کار، پذیرش و تجربه کردن این احساسات بدون اقدام‌های تنشی است. 🔹 سرزنش نکردن خود: بعداز زلزله افرادی علائم، افکار و احساساتی دارند که عجیب و کلافه کننده است و به دلیل عدم تسلط بر این موارد با سرزنش خود رو به رو می‌شوند. برای مثال بعد از زلزله تصاویر تکراری و آزاد دهنده به طور مدام در ذهن یادآوری می‌شوند؛ اگر به این موضوع آگاه باشیم که به دلیل سرعت زیاد حادثه و ناتوانی ذهن در هضم آن ها، ذهن در حال بازسازی و تسلط بر تجربه‌ها است؛ بنابراین این موارد را عملکرد طبیعی و سالم ذهن می دانیم و با سرزنش خود مواجه نمی‌شویم.👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50466/preview/
🔶 پروتکل‌های جهانی بازگشایی مدارس میگنا- حالا کشور ما نیز تصمیم گرفته است از ۲۷ اردیبهشت برای رفع اشکال دانش آموزان مدارس را البته به صورت اختیاری بازگشایی کند تا اگر دانش آموزی در دوران آموزش آنلاین مباحثی را متوجه نشده است برای رفع اشکال با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه برود. مدارس قرار است یک ماه باز باشند و بعد از آن امتحانات برگزار شود. با این حال مروری داریم بر پروتکل‌های دیگر کشور‌ها که پیش از این اقدام به بازگشایی مدارس شان کرده اند. ♦ چین - منطقه محوری بازگشایی مدارس در چین در برخی استان‌ها آغاز شده است یعنی بازگشایی به شیوه تدریجی منطقه محور است. ♦ کره جنوبی - کلاس‌های روز در میان میلیون‌ها ماسک و دیگر تجهیزات لازم برای ضدعفونی و مواد بهداشتی دیگر در اختیار مدارس سراسر کره جنوبی قرار گرفته است. راهکار‌هایی از جمله حضور روز درمیان دانش آموزان برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم در نظر گرفته شده است. ♦ دانمارک - کلاس در فضای باز در مدارس ابتدایی برخی از کلاس‌ها در سالن‌های ورزشی بزرگ برگزار می‌شوند. در برخی مدارس دانش‌آموزان باید هر دو ساعت دستان خود را بشویند. ♦ فرانسه - کلاس‌های ۱۵ نفره در فرانسه هم در هر کلاس فقط باید ۱۵ نفر حضور داشته باشند این در حالی است که پیش از کرونا معمولا کلاس‌ها در فرانسه ۳۰ نفره بوده است. ♦ تایوان - تعطیلی در صورت مثبت بودن ۲ مورد میز‌های خاصی در کلاس‌ها به‌منظور تشویق رعایت فاصله اجتماعی در بین کودکان ایجادشده و کلیه پنجره‌ها و دریچه‌های تهویه هوا در کلاس‌های درس باز است. مدارسی که دو یا چند مورد مثبت کروناویروس دارند نیز باید کلیه کلاس‌های شان را تعطیل کنند. ♦ هلند - حفاظ پلاستیکی در این طرح دانش‌آموزان با باکس‌های پلاستیکی از یکدیگر فاصله می‌گیرند. برخی از مدارس هم حضور محصلان را شیفتی یا یک روز در میان کرده‌اند. ♦ آلمان - تضمین بهداشت و فاصله اجتماعی به مدارس گفته‌شده که باید برنامه‌هایی برای تضمین بهداشت و فاصله اجتماعی ارائه دهند. ♦ سنگاپور - کلاس در روز‌های محدود نگاهی به تجربه سنگاپور ما را به برگزاری کلاس با روز‌های محدود در مناطق با شیوع کمتر و جمعیت کمتر رهنمون می‌کند. ♦ کانادا - حضور در کلاس اختیاری به خانواده‌ها امکان تصمیم گیری داده شده و آن‌ها با سنجیدن شرایط خود و خانواده تعیین می‌کنند که فرزندانشان به مدرسه بروند یا نه. هر یک از کارکنان مدرسه یا دانش‌آموزانی که در یک خانه با فردی که به خاطر کووید-۱۹ در قرنطینه به سر می‌برد، زندگی می‌کنند، حق ورود به مدرسه ندارد.... جزییات بیشتر👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50469/preview/
🔶 شخصیت‌های ناهمگون مجازی انتخاب ناگزیر ▫ ميگنا- اگر چه خانواده، نخستین و مهم‌ترین نهادی است که ارزش ها، بایدها و نبایدها و خوب و بد را به نسل بعد منتقل می‌کند و سازنده قانون وجدان درونی فرزند است، اما واقعیت این است که در جامعه ایرانی به ویژه در دهه‌های اخیر، خانواده از نقش خود برای تربیت نسل جدید غافل بوده‌است. علت عمده چنین غفلتی، شاید اعتماد بالای والدین به سیستم مدرسه و «آموزش و پرورش» رسمی باشد که برخلاف انتظار آنها، عملاً کارایی کافی برای برآورده کردن نیازهای انسانی و فرهنگی نسل جدید را نداشته‌است. بنابراین می‌توان گفت که در کنار ضعف و نقصان نهاد رسمی آموزش از یکسو و کم کاری و غفلت خانواده‌ها از سوی دیگر، این رشد سریع رسانه‌های دیجیتالی و شبکه‌های مجازی بوده است که نسل جدید را در زیست‌جهانی بی‌انتها، با انبوهی از اطلاعات پرتاب کرده است؛ زیست جهانی که هم باعث دوری نسل جدید از جمع‌های مدنی و نهادی واقع شده و هم اعتماد به‌نفسی کاذب نسبت به برخورداری از آگاهی و دانش را در آن‌ها ایجاد کرده است. 🔸 اما واقعیت تلخ این است که آن‌ها فرصت کمی برای خودآگاهی یافتن داشته‌اند. نسل جدید تا آمدند خود را بشناسند، انیمیشن‌ها و گیم ها، طراحی شده بودند و با شتاب فراوان، زمین پاک فکر و ذهن آن‌ها را با دانه‌های مسموم، بذر افشانی کرده بودند و ذائقه آن‌ها را قبل از اینکه قدرت تشخیص و انتخاب داشته باشند به کمک تک تک صحنه‌های قصه‌ها و بازی‌های هدفمند و مخرب، شکل داده بودند. 🔹 نوجوان ما به واسطه بمب باران اطلاعاتی در فضای مجازی هیچ گاه مجال نیافته است که کنشگری فعال در محیط و جامعه‌ای باشد که در آن زندگی می‌کند تا در اثنای آن این امکان را بیابد، خود واقعی، توانایی‌ها و اهداف و آرمان‌هایش را تشخیص دهد و اگر هم گاهی سر بلند کرده و به اطراف نگریسته است، چیزی جز دیوارهای بلند که مانع پر و بال گرفتنش بوده، ندیده است؛ دیوارهایی بلند که در قدم اول، خانواده و بعد مدرسه و دانشگاه ناخواسته و از روی غفلت و جهل، مقابل نوجوان کشیده‌اند.....👇 http://www.migna.ir/news/50473/