🔶 شعار و روز شمار روز جهانی بدون دخانیات
1. سه شنبه مورخ 6 خرداد 99 " مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس"
2. چهارشنبه مورخ 7 خرداد 99 " ترک دخانیات یک ضرورت برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس"
3. پنجشنبه مورخ 8 خرداد 99 " محصولات نوپدید دخانی، گمراه کننده و اعتیاد آور"
4. جمعه مورخ 9 خرداد 99 " صنعت دخانیات، تهدیدی برای سلامت همگانی"
5. شنبه مورخ 10 خرداد 99 " اماکن عمومی عاری از دخانیات حقی برای همه"
6. یکشنبه مورخ 11 خرداد 99 " نوجوانان و جوانان، در تیررس صنایع دخانی"
7. دوشنبه مورخ 12خرداد 99 " افزایش مالیات بر محصولات دخانی، راهکار جهانی کاهش مصرف"...👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50607
🔶 مدیریت سوگ ابراز نشده خانوادههای متوفیان ویروس کرونا / دكتر علی فتحیآشتیانی، روانشناس
ميگنا- شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد تا خانوادههای متعددی با مرگ ناگهانی عزیزانشان مواجه و داغدار شوند و در غم عزیز از دست رفته خود به سوگ بنشینند. اما به دلیل شرایط موجود، محدودیتهای زیادی در فرایند تشییع، تغسیل، تدفین و خاکسپاری، عزاداری دسته جمعی و رفت و آمدهای خانوادگی، اقوام، دوستان، نزدیکان و همسایگان به وجود آمده است.
▪ در صورتی که شرایط برونریزی هیجانات منفی فراهم نباشد یا تجربه سوگواری فرد داغدیده طبق روال عادی پیش نرود، زمینه برای بروز فرایند سوگ ابراز نشده فراهم خواهد شد و فرد عزادار دچار هیجانات منفی و دردناک اندوه، ناراحتی، عذاب وجدان و رنج بسیار زیاد میشود به گونهای که حتی با وجود گذشت مدت زمان طولانی از فقدان، قادر به بازگشت به زندگی عادی نمیشود.
▪ برخلاف سوگهای معمولی که در اکثر موارد، فرد داغدار بین شش هفته تا شش ماه به مرحله پذیرش میرسد و به زندگی عادی برمیگردد، شرایط موجود فرایند سوگ را پیچیدهتر کرده است و موجب انباشتگی سوگهای ابراز نشده میگردد و در زمانی طولانیتر و با علائم شدیدتر، زمینه را برای بروز آسیبهای جسمانی و روانی فراهم میکند.
▪ برخی از علائم سوگ ابراز نشده عبارتاند از: غم و اندوه مداوم، سرزنش خود، عذاب وجدان، افسردگی طولانی، آرزوی مرگ برای پیوستن به عزیز از دست رفته، گاهی خشم نسبت به متوفی و سایر افراد، اجتناب از یادآوری خاطرات متوفی یا برعکس، اشتغال ذهنی افراطی با متوفی، احساس گناه از سوگوار نبودن، عدم توانایی بازگشت به زندگی عادی، حفظ وضعیت سوگواری، بروز مشکلات ارتباطی، احساس تنهایی، عدم تمایل به پذیرش مسئولیت جدید در زندگی.
▪ برگزاری مراسم سوگ برای حل فرایند سوگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت، فرایند سوگ همچنان پیچیدهتر خواهد شد؛ بنابراین سوگواری به هر صورت لازم است انجام شود، ولی شکل و سبک آن میتواند متفاوت با شرایط معمول باشد. مثلاً از طریق تلفن یا استفاده از شبکههای اجتماعی به صورت تصویری، میتوان با خانواده داغدار ارتباط برقرار نمود و با آنها همدردی کرد.
▪ قرار بگذارید در زمان معینی مراسم عزاداری مجازی برگزار کنید. در این قبیل مراسم، اجازه دهیم صاحبان عزا احساساتشان را ابراز کنند، به راحتی گریه کنند و خودشان را به صورت کامل تخلیه نمایند، در مورد عزیز از دست رفته حرف بزنند و احساسات خودشان درباره اتفاق پیش آمده را بیان کنند.
▪ یادآوری کارها، خاطرات، فعالیتها، علایق و مرور عکسها و کلیپهای خاطرهانگیز از فرد از دست رفته به اشتراکگذاری آنها و تدوین کلیپهایی از عزیز از دست رفته کمککننده است.
انجام کار خیر به نیت فرد فوت شده و اطلاع دادن به خانواده داغدیده برای ایجاد آرامش در آنها اهمیت دارد.
▪ برگزاری جلسات قرائت قرآن، خواندن دعا به صورت مجازی و با نیت و یاد عزیز از دست رفته مناسب است....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50612/preview/
🔶 داستان رومینا و قتل در خانه پدری
میگنا- داستان رومینا را از هر طرف که بخوانی سیاه است؛ دختر ۱۳ ساله تالشی که به سودای عشق مردی ترک خانه کرد و بعد که پدر او را پیدا کرد، در خواب با داس سرش را برید. به همین کوتاهی و سیاهی و تلخی. دختری که قرار بود یا قربانی کودکهمسری باشد و یا قربانی خشم افسارگسیخته و بی منطق پدر. دخترکی که تقدیر، رنگ زندگی را برای او برنتابید و پیش از ۱۴ سالگی دست سرد مرگ به دست سنگی پدر بر گردنش نشست.
▪ حالا بهمن، همان جوان عاشق پیشه، ناراحت است و این روزها دل پری دارد؛ می گوید: «وقتی یه پیرمرد ۷۰ سالهی پولدار میاد یه دختر ۲۰ ساله رو عقد میکنه، چون پول داره جرم نیست. اما منی که این دخترو دوست داشتم و میخواستم نجاتش بدم جرمه؟
▪ «از موقعی که رومینا ۹ سالش بود، از همون موقع عاشقم بود. البته منم دوسش داشتم، بعد از چند وقت ارتباطمون تلفنی شد، وقتی که ۱۱ سالش شده بود. دو سال تلفنی حرف زدیم. توی همین دو سال به من گفته بود که پدرم منو اذیت میکنه. بعد از یه مدت هم به من گفت بیا دنبالم منو با خودت ببر. به من پناه آورده بود. من بهش گفتم سنت کمه، اما قبول نکرد. منم یه نفر رو فرستادم سراغ پدرش که بهش بگم دوسش دارم. اما پدرش گفت من به سنی جماعت دختر نمیدم. جرم من فقط اهل تسنن بودنمه». اینها را بهمن میگوید؛ بهمن خاوری ۲۸ ساله، اهل روستای حویق در تالش. همان جوان عاشقپیشهای که میگوید دخترک را فراری داد.
▪ وقتی رومینا رو فراری دادم بردمش خونه خواهر بزرگم. حداقل پنج شش روزی پیش ما بود. پدرش هم به هزار در زد و رفت شکایت کرد. رومینا می گفت باباش کتکش میزده و موهاشو می کشیده. حتی به من گفته بود که پدرش معتاده و شیشه می کشه. پدرش از دست من شکایت کرده بود که آدمربایی کردم. از پاسگاه به من زنگ زدن، گوشی رو دادم به رومینا، خودش به مامورا گفت که چون بهمن رو دوست داشتم باهاش فرار کردم.......ادامه گزارش👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50613/preview/
🔶 کدام گروه از روانشناسان مجوز دارند که خدمات روان درمانی به بیماران ارائه دهند؟
♦ پوشش بیمهای رواندرمانی به نفع بیمهها تمام میشود
میگنا- دکتر سامان توکلی، روانپزشک و رئیس انجمن علمی رواندرمانی ایران، معتقد است:یکی از مشکلاتی که وجود داشت، عدم شمول خدمات ارایهشده توسط روانشناسان بالینی و سلامت در کتاب ارزش نسبی خدمات بود. از سالها قبل عملا نقش تولیت وزارت بهداشت بر این بخش از خدمات سلامت روان اعمال نشده است، در حالی که خدمات رواندرمانی ارایهشده به افراد دچار اختلالات روانی جزو خدمات درمانی است که مثل تمام درمانهای دیگر باید در نظام سلامت تعریف شوند و وزارت بهداشت هم آن را ساماندهی کند و بر آن نظارت داشته باشد. متاسفانه چون خدمات ارایهشده توسط روانشناسان بالینی و سلامت، از سالها قبل به دلایلی خارج از حوزه مسئولیتهای وزارت بهداشت تعریف شده بود، گنجاندن آن در کتاب ارزش نسبی با مشکلاتی مواجه بود. در مصوبه امسال، پیشرفتی نسبی ایجاد شده است، اما فقط خدمات روانشناسان بالینی شاغل در بیمارستانها در تعرفه مصوب امسال ذکر شده است، در حالی که باید خدمات روانشناسان سلامت هم در این مصوبه ذکر میشد. البته خوشحالیم که این تغییر در جهت تلاشهای ما اتفاق افتاده است، اما معتقدیم که اگر تدوین نهایی این بخش از مصوبه با مشورت انجمنهای مرتبط و به ویژه انجمن علمی رواندرمانی ایران انجام میشد، میتوانست دقیقتر باشد. اصولا رواندرمانیها در اغلب موارد در خارج از بیمارستانها انجام میشود و هدفش این است که نیاز بیماران دچار اختلالات روانی خفیف تا متوسط برای مراجعه به بیمارستان یا خدمات بستری را کاهش دهد. محدود کردن پوشش بیمهای خدمات روان درمانی به بیمارستانها یکی از همان مواردی است که در نهایت موجب تحمیل بار اقتصادی بیشتر به نظام سلامت و بیمهها خواهد شد. معتقدم به طور کلی یک خطای راهبردی در زمینه تعیین تعرفهها وجود دارد.
در کشور ما دانشجویان رشتههای مختلف بر اساس سرفصل دروسی آموزش میبینند که در شوراهای عالی آموزشی در وزارت علوم و وزارت بهداشت تعیین میشود و رئیس این شوراها هم خود وزیران هستند. در این سرفصل دروس، نقش و حوزه وظایف حرفهای فارغالتحصیلان هر رشته و مقطع تعریف شده است. در حال حاضر برمبنای سرفصل دروس گرایشهای مختلف روانشناسی، علاوه بر روانپزشکان، دانشآموختگان رشتههای روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت هم برحسب مقطع و حوزه تخصصی رشتهشان میتوانند رواندرمانی انجام بدهند، اما در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد. از یک سو، آنچه در عمل در دانشگاههای مختلف آموزش داده میشود در یک سطح نیست. با افزایش تصاعدی و غیرقابل قبول پذیرش در این رشتهها و افزایش تعداد دانشگاههای آموزشدهنده نیز با دانشگاههایی مواجهیم که دانشجویان روانشناسی بالینی و سلامت در آنها حداقل تجربه بالینی تحت نظارت را در دوره دانشجویی کسب نمیکنند و در نتیجه واجد توانمندیهای لازم برای ارایه این خدمات به بیماران نیستند. از سویی، عدم رعایت مرزهای حرفهای و ورود فارغالتحصیلان گرایشهای نامرتبط به این حوزه نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است. به نظر میرسد عدم ساماندهی این حوزه توسط وزارت بهداشت باعث بروز آشفتگیهایی در این حوزه شده است. اگر بخواهیم این عرصه سامان یابد و مردم نیازمند به این خدمات بتوانند از خدمات روان درمانی باکیفیت برخوردار شوند، لازم است بر ایفای وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت در این عرصه تاکید کنیم..... ادامه گفت و گو.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50616
🔶 ریشه قتل «رومینا» از نگاه یک روانشناس
▫ میگنا- یک روانشناس کودک و نوجوان تاکید میکند که ارتباط عاطفی دختران در سن بلوغ با پدرانشان بسیار مهم است، باید توجه کرد که ارتباط دختر با پدر به تاریخچه زندگی پدر بازمیگردد؛ به طور مثال پدری که از سوی مادر خود عشق و محبت را دریافت کرده است، میآموزد که با دختر خود چطور برخورد کند، اگر پدر توسط مادرش تنبیه شده باشد یا مادرش نسبت به او سختگیری داشته باشد نوع دیگری از کنش و واکنش اتفاق میافتد. برخی اوقات نیز ممکن است پدر ارتباط خوبی با دختر خود نداشته باشد لذا در این مرحله تاریخچه ارتباطی پدر با خانواده خود بسیار مهم است.
▪ گوهریسنا انزانی یکی از مشکلات پدران را این موضوع عنوان میکند که آنها نمیدانند با فرزندان خود چطور برخورد کنند و مادران نیز نمیدانند چطور روح زنانه را در دخترشان پرورش دهند و چطور همانندسازی کنند، چطور به فرزندشان عشق بیقید و شرط دهند و همین روند باعث میشود که مکانیزم خانواده ایمن شکل نگیرد.
این روانشناس میگوید: طبق پژوهشها روابط خطرناک دختران با جنس مذکر ناشی از روابط سرد و معیوب با پدر در سن سه الی چهار سالگی تا مرحله بلوغ است؛ پدرانی که بیش از حد سرزنش، تهدید و سختگیری میکنند، اجازه برقراری ارتباط ایمن به دخترشان را نمیدهند، پس ممکن است دختر درگیر ارتباطات خطرناک شود.
▪ حتی اگر پدری از سوی دختر خود موردی را میبیند نیز باید با مشاور روانشناس مشورت کند تا از بروز خشونتهای خانگی پیشگیری شود.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50621/preview/
مردها را عصبانی نکنید !👨
▫️آنها به حل مسئله فکر نمیکنند، تلاش نکنیم تا متقاعدشان کنیم مردهادرعصبانیت شخصیتی بد بین، بددهن و نا مهربان دارند!
+ فقط یک راه دارد، سکوت کنید! وقتی سکوت کنید زودتر آرام میشوند. وقتی آرام شدند راحت تر متقاعد میشوند
زنها را عصبانی نکنید !👱♀
▫️غر زدن از ویژگی های بارز همه زنان است! یک زن را وقتی عصبانی کردید، عواقبش را تا یک هفته و گاهی تا یک ماه باید بپذیرید
🔶 چرا سیگار میان جوانان محبوب شده است؟
میگنا- فرزانه سهرابی معتقد است که انتخاب شعار «محافظت از جوانان در برابر تبلیغات صنعتی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین میان آنها» برای روز جهانی مبارزه با دخانیات سال ۲۰۲۰ قصد دارد به جامعه جهانی هشدار دهد که استراتژیهای سنتی در مورد مبارزه با دخانیات با ظهور تاکتیکهای جدید همراه با تبلیغات هوشمند و بازاریابی صنعتی دیگر کارایی ندارد و نیاز داریم تا به طور مستقیم نوجوانان و جوانان را با پیامدهای منفی و در عین حال جدی مصرف دخانیات آشنا و با تمرکز بر برنامهها و آموزشهای پیشگیرانه آنها را به سمت زندگی بدون دخانیات هدایت کنیم.
♦ معاون اجتماعی موسسه کادراس ماده اصلی اعتیادآور دخانیات که فرد را مبتلاء به انواع بیماریها و اعتیاد به مواد دیگر میکند را «نیکوتین» عنوان میکند و تصریح میکند: نیکوتین ماده اصلی اعتیادآور سیگار، مخدری محسوب میشود که اثرات آرامبخش کوتاهی دارد و باید گفت بسته به میزان مصرف به شدت اعتیادآور است؛ نیکوتین ناشی از استنشاق دود سیگار، توتون و تنباکو به لحاظ تحریک دوپامین و سروتونین انتقالدهندههای عصبی در مغز، حافظه بلند مدت را افزوده و انجام برخی وظایف ساده را تسهیل میکند. در واقع آنچه باعث محبوبیت مصرف سیگار میان جوانان شده، تاثیر فوری نیکوتین به مغز است که با افزایش کارایی، کاهش اضطراب و کم هزینه بودن همراه شده است......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50623/preview/
🔶 چطور برای درس خوندن برنامهریزی کنیم؟
میگنا- برنامهریزی درسی سختتر از چیزی است که فکرش را میکنید. چون نه تنها باید در زمان مشخصی درسهایتان را اولویتبندی کنید، بلکه لازم است با مسئولیتهایی که در قبال خانواده و دوستانتان دارید، دست و پنجه نرم کنید و وقتی هم برای تفریح و استراحت در نظر بگیرید. البته با کمی فکر و تلاش میتوانید برای رسیدن به تمام اهداف درسیتان به خوبی برنامهریزی کنید.
♦ بخش اول: نحوه برنامهریزی درسی
۱. برای درس خواندن اهداف کوتاهمدت و بلندمدت تعیین کنید
اگر بدانید هدف نهاییتان چیست، برنامهریزی کردن بسیار آسان میشود. همچنین به شما کمک میکند درسهایی را که نیاز بیشتری به تمرکز دارند پیدا کنید.
چند مثال از اهداف درسی کوتاهمدت:
قبول شدن در امتحانی که هفته بعد در پیش دارید
نوشتن یک تحقیق درسی طی دو هفته
ارائه کنفرانس درسی طی ۱۰ روز
♦ برای انجام چنین پروژههایی، کارهایی که باید انجام دهید را طی چند روز تقسیم کنید.
چند مثال از اهداف درسی بلندمدت:
قبول شدن در دانشگاه
بورسیه شدن
کارآموزی
این نوع اهداف را باید طی هفتهها و ماهها تقسیمبندی کنید تا قابل انجام شوند.
بهتر است به طور دقیق بدانید که برای هر کدام از اهدافتان چقدر وقت دارید. حساب کنید چند روز و چند هفته و چند ماه تا انجام هر کار فرصت دارید. مثلاً حساب کنید چند ماه تا کنکور باقی مانده است یا امتحاناتتان کی شروع میشود؟
۲. همه درسهایی را که باید بخوانید فهرست کنید
این احتمالاً اولین قدم برای برنامهریزی درسی محسوب میشود. این که تکالیفتان را روی کاغذ بنویسید، باعث میشود دید بهتری از کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید.
۳. مشخص کنید که برای هر درس یا امتحان چه کار باید بکنید
حال که تمام درسهایی را که باید بخوانید نوشتید، باید معلوم کنید برای هر درس چه کاری لازم است. از آن جایی که ساعت کلاس و تکالیفتان برای هر درس در هفته فرق میکند، برای هر درس به مدت زمان مشخصی نیاز دارید.
باید طوری برنامهریزی کنید که برای درس خواندن و دوره کردن یادداشتهای خود به طور مجزا وقت داشته باشید......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50622
🔶 جایگاه بازی درمانی در مشکلات روانشناختی کودکان
میگنا- در این پژوهش که توسط زهرا برزگر، کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی انجام شده، آمده است: «کودکان از زمان تولد تا ۶ سالگی دوران بسیار مهمی را پشت سرمیگذارند، این دوران مهمترین زمان یادگیری است. روش یادگیری در این دوران، به طور قطع روش بازی است زیرا بازی اساساً کودک محور است و تقویت کننده نیازهای فردی، تواناییها و علایق کودک است.
♦ بازی درمانی یک روش درمانی است که برای درمان مشکلات و اختلالات کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. هر چند کاربردهای بازی درمانی در مقالات متعدد مورد تایید قرار گرفته است اما اندازهگیری رفتارهای مشکلدار، هدف و تظاهرات تغییر آن به ندرت گزارش شده است. از بازی درمانی در درمان انواع اختلالات کودکان، مشکلات رفتاری که ریشه اضطرابی دارند، شب ادراری، ناخن جویدن، دروغ گفتن، پرخاشگری، بیش فعالی، نارسایی توجه استفاده در بسیاری از موارد موثر ارزیابی شده است.
♦ بازی درمانی به عنوان ارتباط بین فردی پویا بین کودک و درمانگر آموزش دیده در فرآیند بازی درمانی توصیف میشود که یک ارتباط امن را برای کودک توصیف میکند تا کودک به طور کامل خود را بیان کند. بازی درمانی به دو صورت فردی و گروهی است. بازی درمانگری گروهی پیوند طبیعی دو درمان موثر است. این رویکرد درمانی برای کودکان فرآیند روانی اجتماعی برای خودشان و دیگران فراهم میکند.
♦ ترکیب بازی درمانی و گروه درمانی، یک فرآیند روان شناختی و اجتماعی است که در آن کودکان از طریق ارتباط با یکدیگر در اتاق بازی چیزهایی را در مورد خودشان یاد میگیرند. بازی درمانی گروهی برای درمانگر فرصتی را فراهم میکند که به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند که تعارضات را حل نمایند. اهداف کلی از بازی درمانی گروهی کودکمحور، کمک به مشارکت یادگیری، خودکنترلی، ابراز احساسات، احترام گذاشتن، پذیرفتن خود و دیگران و بهبود رفتارهایی مانند مهارتهای اجتماعی، عزت نفس و کاهش افسردگی است».
♦ با توجه به پژوهشها و مقالات در زمینه بازی درمانی میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی، روشی مناسب و موثر در درمان مشکلات و اختلالات رفتاری کودکان است و بازی در سنین پیش از دبستان وسیله مناسبی برای ارتباط با کودک است و از طریق آن میتوان مشکلات و اختلالات کودکان را درمان کرد و از بروز مشکلات در بزرگسالی پیشگیری کرد....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50624/preview/
🔶 چرا فرسودگی شغلی میان بهترین کارمندان رایج است؟
میگنا- مِیو کلینیک، که یکی از معتبرترین مراکز علوم پزشکی در جهان است، فرسودگی شغلی را نوعی خستگی جسمی و روحی توصیف میکند که با کاهش احساس موفقیت و از میان رفتن هویت شخصی افراد در ارتباط است.
در ظاهر، فرسودگی شغلی میتواند با از دست دادن علاقه به کار، کاهش بهرهوری، تعلل، مشکل با دیگر همکاران، کمبود خواب و برخی موارد دیگر همراه باشد.
مطالعات نشان میدهد، کارمندان موفق و با عملکردِ بالا، مستعد فرسودگی شغلی و کارزدگی هستند.
هر یک از این نشانهها یا ترکیبی از آنها ممکن است بهمنزله تنبلی، کمکاری یا بیمسئولیتی قلمداد شود؛ اما اینطور نیست.
در ماه می سال ۲۰۱۹، سازمان جهانی بهداشت، فرسودگی شغلی را بهعنوان یک پدیده شغلی به رسمیت شناخت. این پدیده همچنین در میان مشکلات پزشکی طبقهبندی شد و اثرات آن میتواند شبیه به سایر اختلالات سلامت روان، از جمله استرس و افسردگی باشد.
کارمندان شما هر چقدر هم که به شغل خود علاقه داشته باشند، اگر با مسئله فرسودگی شغلی مواجه شوند، برای رهایی از آن تلاش خواهند کرد. این پدیده بهویژه در میان کارمندانی که عمدتا عملکرد بالاتری داشتهاند یا موفق بودهاند، رایج است.
مطالعات نشان میدهد، این دست از کارمندان مستعد خستگی مفرط و کارزدگی هستند؛ چرا که هر بار وظیفه خود را با موفقیت انجام میدهند، از سوی کارفرمایان تشویق شده و وظایف بیشتری بر دوش آنها گذاشته میشود.
با وظایف و مسئولیتهای بیشتر، انرژی و زمان آن فرد محدود شده و در نتیجه چرخه فرسودگی ادامه مییابد....
http://www.migna.ir/news/50628/preview/
🔶 پدران به نیازهای عاطفی «رومینای» خود توجه کنند
میگنا- دکتر علیرضا یاوری با بیان اینکه رومینا در سن بلوغ قرار داشته است، افزود: بلوغ مرحله ای بحرانی است که در گذر از این دوران زیربنای زندگی بزرگسالی فرد پیریزی میشود. در واقع بلوغ نقطه عطفی برای زندگی مابین کودکی و بزرگسالی است و فرد با تغییرات زیاد جسمانی، روانی و رفتاری مواجه می شود و حتی پیدایش احساس ثانویه جنسی رخ می دهد لذا نوجوانان در این مرحله باید مهارتهایی را کسب کنند تا بتوانند هویت مستقل خود را شکل دهند، زیرا آنها در مرحله سختی از زندگی قرار دارند و انتخابهایشان بسیار متنوع میشود و اگر به خوبی از این مرحله عبور نکنند، ممکن است دچار مشکل روانی، ازدواج ناموفق، بیماریهای عفونی، جسمی و روحی و... شوند.
🔹 این روانشناس کودک، حس کنجکاوی نسبت به جنس مخالف، شکلگیری باور، بروز احساسات عاطفی، حس استقلالطلبی، اضطراب، استرس، افسردگی و ترس را از جمله پیامدهای دوران بلوغ دانست و تصریح کرد: به دنبال ایجاد تغییرات در بدن در پی دوران بلوغ لازم است والدین نیز برای پیشگیری از بحرانهای بلوغ آموزشهایی را دریافت کنند.
🔹 یاوری، با بیان اینکه دختران در دوران بلوغ کیفیت خاصی از حیات خود را تجربه و احساس می کنند زنی کامل هستند، گفت: دختران در این مرحله بدون کمک والدین نمیتوانند خود را با جامعه سازگار کنند، زیرا فرد در این مرحله دچار بهتزدگی و گیجی شده و اضطراب و ناامنی در او افزایش مییابد و لذا به دنبال هویت خویش میرود، اما در این مسیر ممکن است به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه دچار اشتباهاتی شود.
وی علاقمندی به جنس مخالف را یکی از ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ دانست و یادآور شد: پژوهشها نشان داده که این موضوع پدیدهای طبیعی است که اگر این کشش به سمت اشتباه پیش رود منجر به درگیری خانوادگی، ناراحتی عاطفی و مشکل اخلاقی و اجتماعی خواهد شد.
🔹 همچنین والدین نیازمند مهارتهای زندگی مانند کنترل خشم و استرس و تقویت رفتارهای جراتمند و همدلی هستند تا کمک کنند اعتماد به نفس دختر نوجوانشان تقویت شود، برای او برنامهریزی کنند و مسئولیتپذیری خانوادگی را در او شکل دهند.
🔹 وی ارتباط عاطفی دختران با پدرانشان در سن بلوغ را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: باید توجه کرد که ارتباط دختر با پدر به تاریخچه زندگی پدر باز میگردد، یعنی پدری که از سوی مادر خویش عشق و محبت را دریافت کرده، میآموزد که با دختر خود نیز با عشق و محبت برخورد کند، اما اگر پدر توسط مادرش تنبیه شده و یا مادرش نسبت به او سختگیری کرده باشد، شاهد نوع دیگری از کنش و واکنش با دخترش هستیم. گاهی اوقات نیز ممکن است پدر ارتباط خوبی با دختر خود نداشته باشد که با تاریخچه ارتباطی پدر با خانواده خودش ارتباط دارد....ادامه....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50631/preview/
🔶 کودکانی که خانه پدری برایشان امن نیست😔
میگنا- دکتر علینقی فقیهی روانشناس تربیتی میگوید: بسیاری از کودکآزاریها و همچنین قتلهای ناموسی ناشی از عدم درک والدین نسبت به فرزندشان است؛ بنابراین اگر والدین نحوه تربیت کودک را آموزش ببینند و بدانند که در هر مرحله از فرآیند تربیتی، چه تصمیمات صحیح و بنیادی را باید اتخاذ کنند، به آسیب و کودکآزاری ختم نخواهد شد
▪ «پدر و مادرها قبل از بچهدار شدن باید زمینههای سالمسازی پدید آمدن یک بچه را در خود به وجود بیاورند زیرا یک سری ویژگیهای اخلاقی از طریق وراثت به بچه منتقل میشود. همچنین والدین باید روشهای تربیتی را بیاموزند تا بدانند که چگونه باید با فرزندشان تعامل داشته باشند چراکه بسیاری از کودکآزاریها و همچنین قتلهای ناموسی ناشی از عدم درک والدین نسبت به فرزندشان است؛ بنابراین اگر والدین نحوه تربیت کودک را آموزش ببینند و بدانند که در هر مرحله از فرآیند تربیتی، چه تصمیمات صحیح و بنیادی را باید اتخاذ کنند، به آسیب و کودکآزاری ختم نخواهد شد.»
▪ این روانشناس تربیتی با اشاره به توجیه غیرت و ناموسپرستی در قتلهای ناموسی میگوید: «در مورد قتل رومینا، دختر 14 سالهای که توسط پدرش به قتل رسید باید بگویم که پدر این دختر بدون توجه به نیازهای عاطفی و جنسی فرزندش، او را مورد مجازات قرار داده در حالی که بهتر بود پدر و مادر بستر ازدواج را فراهم میکردند. از نظر شرعی وظیفه پدر و مادر این نیست که هرچه خودشان میخواهند به فرزندشان تحمیل کنند بلکه اگر بچه علاقهمند به ازدواج است باید او را نزد مشاور روانشناس برده و با توجه به مصلحت کودک، با ازدواج او موافقت یا مخالفت کنند اما والدین حق این که فرزندشان را وادار به ازدواج کنند و یا مانع ازدواج او شوند را ندارند.»
او ادامه می دهد: «یکی از عوامل اصلی چنین اتفاقی که دختری 14 ساله تصمیم به ازدواج با فردی 16 سال بزرگتر از خودش را میگیرد و بعد از خانه فرار میکند، خود والدین هستند. در واقع کمبود محبت در دوران کودکی و نوجوانی و اختلافات خانوادگی میتواند انگیزهای برای ازدواج در سنین پایین و فرار از خانه باشد.»....👇👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50633/preview/