eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.4هزار دنبال‌کننده
516 عکس
89 ویدیو
11 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 پیام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز "روانشناس و مشاور" ▪ بهداشت روان، دانش و هنری است که به آسایش ذهنی، احساس خود ارزشمندی، شناخت توانایی های خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی، شادی و آرامش درونی و رفتار متعادل و منعطف با دیگران کمک شایانی می کند، لذا کار و تلاش در این زمینه بسیار مهم است و روان شناسان و مشاوران در این حوزه خدمات ارزشمندی ارایه می نمایند. ▪ روان شناسان رسالتی بزرگ بر دوش دارند. آنان در ماهیت و چیستی تفکر و رفتار آدمی اندیشه کرده و چرایی آن را جستجو می کنند و با به چالش کشیدن پیچیده ترین بعد انسان، یعنی ذهن و روان، سعی می کنند تا رفتارهای آسیب زننده به سلامت روان را از میان برده و هزاران رنج و ناراحتی مردم را التیام بخشند و به سلامتی آن ‌ها کمک کنند . ▪ خوشبختانه به همت همکاران ارجمند و خدوم روان شناس و مشاور شاغل در آموزش و پرورش استثنایی، امروز شاهد پیشرفت های خوبی در حوزه های مشاوره، سلامت و بهداشت روان کودکان و دانش آموزان با نیاز های ویژه هستیم . لکن باید ارتقای دانش عمومی جامعه و خانواده‌ها در رابطه با سلامت روان و اختلالات روانی، جلب حمایت و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و مؤثر، مانند رسانه‌ ملی، بازبینی برنامه‌های آموزشی گروه‌های مختلف مرتبط با سلامت روان، مانند مشاوران و روان‌شناسان و تعریف جایگاه‌های شغلی و حرفه‌ای گروه‌های مختلف، با توجه به دانش و مهارت کسب‌شده در دوره های آموزشی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. ▪ اینجانب ضمن ارج نهادن و قدردانی از تلاش های ارزنده و بی‌دریغ همه روان شناسان و مشاوران فهیم و عزیزی که کمک های بسیار ارزشمندی را برای افراد با مشکل روانی انجام داده و از این طریق در راستای عدالت آموزشی و اجتماعی گام بر می دارند و سعی می کنند درد مردم به رنج مبدل نشود ، تبریک عرض نموده و از خداوند متعال می خواهم که به آنان کمک کرده تا همواره در راستای رسالت خویش که ترمیم روان انسان‌هاست، موفق و پیروز باشند. همچنین آرزومندم در پرتو فیض ازلی، تمام همکاران از جمله روان شناسان و مشاوران ، توفیق روز افزون داشته وهمواره در سلامت کامل و شادکام باشند....👇 https://www.migna.ir/news/53201/preview/
🔶 یک جلسه مشاوره خوب یا یک مشاور و روانشناس توانمند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ ▫ دکتر رضا سلطانی شال ▪ یک جلسه روانشناسی خوب که به جلسه مشاوره یا رواندرمانی مصطلح است، جلسه‌ای است که در آن گوش دادن فعال وجود داشته باشد، قضاوتی صورت نگیرد، توجه مثبت نامشروط و بدون قید و شرط به مراجعه کننده وجود داشته باشد، انعکاس احساسات و محتوای کلام مراجع به خوبی انجام گیرد تا مراجع مطمئن شود که کلام و عواطفش به خوبی و صحیح درک شده است. علاوه‌بر این مشاور می‌بایست تعاملی همدلانه برقرار کند تا بتواند تا حد ممکن دنیا را از دیدگانِ مُراجع نظاره کند و در عین حال که صداقت و رازداری از مهمترین ارکان آن جلسه باشد، به مراجع به عنوان یک انسان ارزشمند نگریسته شود. ▪ یک مشاور و درمانگر خوب و توانمند فردی است که بتواند تعاملی همدلانه داشته باشد، مراجع خود را فعالانه بشنود، او را قضاوت نکند و محتوای کلام و عواطف و هیجانات او را را به درستی و به گونه‌ای به مراجع بازخورد دهد که مراجع متوجه درک شدن و شنیده شدن از جانب درمانگر خود شود. یک مشاور خوب می‌بایست از شکیبایی و صبر بالا و شخصیت متعادلی و سالمی برخودار باشد و صداقت، رازداری و انگیزه انسان دوستی عمیقی داشته باشد. لذا برخی از ویژگی‌های مناسب یک متخصص مشاور یا روانشناسی، آموزشی نیست، بلکه ذاتی و درونی است و در واقع موهبتی است که خداوند مهربان در او به ودیعه گذاشته است. در حقیقت، بهترین وضعیت زمانی است که یک روانشناس با دارا بودن تخصص علمی مناسب در حوزه مشاوره، روانشناسی، آسیب شناسی روانی و رواندرمانی، علاقمند به حل مشکل افراد باشد، هوشمند و با استعداد باشد و بویژه دارای هوش کلامی بالا باشد، از سلامت روانشناختی بالایی برخوردار بوده و از ضعف‌ها و توانمندی‌های خودش آگاه باشد......👇👇👇 https://www.migna.ir/news/53202/preview/
🔶بیشتر مردم عمرشون رو چطوری سپری میکنن؟
🔶 نگاه روانشناسی به رمضان؛ از «بازداری» رفتاری تا کاهش احساس گناه ▫ محمدرضا رئیسی ▪ در روانشناسی جدید، مفهومی به نام بازداری وجود دارد که به انواع شناختی و رفتاری آن اشاره می‌شود؛ فارغ از معنای تخصصی این واژه، آنچه مقصود و مرتبط با این نوشتار است «بازداری رفتاری» به معنای مهار یا کنترل رفتار است که یکی از شاخص‌های انسان سالم و نرمال از نظر روانشناسی است. ▪ توانایی کنترل احساسات و هیجانات در مراودات روزمره و نیز در سختی‌ها بویژه در موقعیت‌های اضطراب­خیز و به‌دنبال آن، مهار و تعدیل رفتار و کنش‌های عملی، سنجه مناسبی برای حرکت در یک مسیر هنجار (نرمال) و مورد قبول عرف و اجتماع است. ▪ روزه‌داری از آنجا که شخص روزه‌دار را وادار به مقاومت در برابر خوردن و آشامیدن در ساعاتی خاص می‌کند، تمرین مهمی برای بازداری رفتاری و یا همان «خویشتن‌داری» است. یکی از خصوصیات افرادی که از نظر عقلی و هیجانی، بالغ تعریف می‌شوند، توانایی آنها در مهار و کنترل احساسات (مثبت و منفی) و واکنش‌ها و نیز راه‌های سالم و ایمن بروز آنهاست. ▪ از این منظر، فردی که یک ماه هر روز ساعت‌ها در برابر وسوسه خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات روزه تمرین می‌کند، بهتر می‌تواند در ماه‌های دیگر سال بازداری رفتاری و هیجانی داشته باشد. ▪ تشویق و تقویت مثبت؛ پاداش نیک­‌زیستن و نیک­‌حالی در روان‌شناسی تربیتی، یکی از مفاهیم بنیادین، تقویت مثبت (یا منفی) یک رفتار و نقش تشویق در اصلاح رویه‌ها و رفتارهاست؛ بخش مهمی از احادیث و آیات و نیز سیره بزرگان درباره ماه مبارک رمضان، معطوف است به برکات و ثواب فراوانی که روزه‌دار و حتی غیرروزه‌دار از ماه رمضان نصیب می‌برد. ▪ روزه‌داری که با یک تغییر عادت، نوع دیگری از زیستن را همراه با مراقبت در اعمال و دوری از محرمات و مبارزه با نفس، تجربه می‌کند، علاوه بر اینکه تقویت مثبتی در رفتار و ذهنیت خود ایجاد می‌کند، ناخودآگاه از فرایند تشویق در تقویت نیک‌زیستن بهره می‌برد؛ بخش مهمی از حال خوب روزه‌دار هنگام افطار مرتبط با همین موضوع است که شخص به خود می‌بالد و حسی آکنده از سپاس، اعتماد به نفس مثبت، شعف درونی و حرکت به سمت تعالی را تجربه می‌کند. ▪ تاکید فراوان بر اثرات و برکات روزه‌داری و قرائت قرآن و وعده‌های بهشتی و آن­‌جهانی نیز در همین راستا قابل تفسیر است. هرچه نیک­‌رفتاری، نیک­‌گفتاری و نیک­‌پنداری، بیشتر تقویت و تشویق شود، احتمال تکرار و تعمیق آن در فرد بیشتر خواهد بود. شاید از همین منظر بتوان دلیل کاهش آمار جرم و بزه در ماه رمضان را درک کرد؛ همه ساله آمار نهادهای انتظامی حکایت از کاهش میزان جرم و حتی تخلفات رانندگی در کشور دارد.....👇 https://www.migna.ir/news/53217
🔶 سندروم علاقه و پرستش سلبریتی‌ها در دوران نوجوانی! ▫ مژگان ناقل ▪ توجه نوجوان به سلبریتی‌های داخلی و خارجی در حد فانتزی‌های کوچک نوجوانی تا حدود زیادی طبیعی است و در تمام نوجوانان وجود دارد. بعضا پیش از گسترش فناوری و زمانی که اینترنت هم وجود نداشت این گرایشات نوجوانان به افراد مشهور دیده می‌شد. ▪ نوجوان تنها بدنی بزرگسال پیدا کرده است اما ذهن او هنوز فرآیندهای عالی شناختی بزرگسالی را ندارد. همچنان درباره برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم گیری‌ها و شناخت افراد ممکن است کودکانه عمل کند. نوجوان تصور می‌کند با الگو برداری از سلبریتی‌ها می‌تواند به اندازه آنها توجه دریافت کند و خوشحال باشد. ▪ این سندرم منجر به وسواس فکری و اضطراب و افسردگی زیاد می‌شود. "اضطراب در مورد تصویر بدن" نیز از دیگر مضرات آن است چراکه دائما نوجوان بدن خود را با افراد مشهور مقایسه می‌کند و در دراز مدت می‌تواند کم اشتهایی روانی را نیز در نوجوان ایجاد کند. ▪ نوجوانان دوست دارند مرکز توجه باشند، الگوهای خاصی را برای شکل گیری هویتشان انتخاب می‌کنند و دوست دادند هویتشان را با افرادی بسازند که بیشتر دیده می‌شوند. الگو برداری از افراد مشهور داخلی و خارجی مثل گروه‌های موسیقی خارجی مساله‌ای است که تقریبا در تمام دنیا رواج دارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی نمی‌توان جلوی آن را گرفت. ▪ در شرایط فعلی که تکنولوژی گسترش یافته، نمی‌توان نفوذ فرهنگ‌های بیگانه را نادیده گرفت و در عین حال نمی‌توان تمام درها را به روی تکنولوژی و این نفوذ بست تا نوجوانان تحت تاثیر قرار نگیرند. باید الگو سازی داخلی خود را به حدی قوی کنیم که نوجوان از سلبریتی‌های داخلی الگوبرداری کند. ▪ میزان آسیبی که الگوبرداری از گروه‌های مشهور خارجی نظیر گروه‌های موسیقی به نوجوانان می‌زند به میزان گرایش نوجوان به این گروه‌ها بستگی دارد. بعضا در برخی از گروه‌ها ترویج مصرف مواد مخدر دیده می‌شود که این مساله برای نوجوان بسیار آسیب‌زا است. ▪ والدین باید همواره به فرزندان خود القا کنند که بچه ها قهرمان آنها هستند. والدین باید فرزندان خود را همانگونه که هستند بی‌آنکه نیاز به تغییری باشد، دوست بدارند. نوجوان به دنبال گرفتن تایید والدین نیست و والدین باید در هر مساله‌ای پشتیبان نوجوان باشد. نوجوان نیازمند درک شدن است.....👇 https://www.migna.ir/news/53218/preview/
🔶 از زمان تاسیس این سازمان نگاه مردم و حاکمیت به روانشناسی و مشاوره تغییر کرده است ♦ کلاف سردرگم تعرفه‌های روانشناسی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می گوید: مطابق با قانون، ما تعرفه‌های سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ را به هیئت دولت پیشنهاد دادیم. در جلسات کمیسیون هیئت دولت هم شرکت کردیم و در آنجا این تعرفه‌ها تصویب شد. اما به ما گفته شد تعرفه‌ها برای اعلام نظر به شورای عالی بیمه سلامت فرستاده شده است این در حالی است که هنگام پیگیری ما هیئت دولت می‌گوید تعرفه‌ها برای ابلاغ به وزارت بهداشت داده شده و وزارت بهداشت می‌گوید به هیئت دولت داده شده است. این مساله در کلاف سردرگمی مانده و در این بین تنها مردم متضرر می‌شوند چراکه برخی تعرفه‌های خارج از ضابطه از مردم می‌گیرند و بعضا علیرغم معرفی از سوی سازمان به قوه قضائیه؛ این افراد حتی تبرئه می‌شوند. ▪ به گفته دکتر محمد حاتمی، تعرفه سال ۹۹ برای کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره ۱۰۸ هزار تومان و برای دکتری روانشناسی و مشاوره ۱۵۶ هزار تومان بود که ما درخواست افزایش ۳۰ درصدی این تعرفه را برای سال ۱۴۰۰ دادیم. ▪ وی افزود: از زمان تاسیس این سازمان تا کنون، نگاه مردم و حاکمیت به روانشناسی و مشاوره تغییر کرده است. حاکمیت توجه بیشتری به مسائل روانشناسی و مشاوره نشان می‌دهد و مردم متوجه شده اند برای ارتقا سلامت روان، مهارت‌های زندگی و افزایش کیفیت زندگی و ... باید از خدمات روانشناسی و مشاوره بهره گیرند و از این رو مراجعه به روانشناسان و مشاوران افزایش یافته است....👇 https://www.migna.ir/news/53220
🔶 نقش «روان‌درمانی و مشاوره‌ روانشناسی» در ارتقای سلامت روان سعیده امانی ▪ بدون شک یکی از راهکارها و روشهای ارتقای سلامت روان کمک گرفتن از یک متخصص روان شناس، روانپزشک و یا مشاور در زمان بحران می باشد تا با کمک خود فرد راه های برون رفت از بحران تعیین گردد. بسیاری از اختلالات روان شناختی با رواندرمانی و مشاوره روانشناسی قابل درمان است، همچنین روان شناسان و مشاورین علاوه بر رواندرمانی با آموزش مهارتهای مختلف در زمینه های روابط بین فردی موثر، حل مسئله، مدیریت خشم و استرس و مهارت خودآگاهی می توانند به افراد جامعه کمک نموده تا از بسیاری از مشکلات روان شناختی مصون بمانند. ▪ تامین بهداشت روانی به سادگی بهداشت جسمانی نیست، زیرا عوامل ایجاد بیماری‌های جسمانی تقریبا شناخته‌شده و راه‌های پیشگیری و درمان این نوع بیماری‌ها تا حد زیادی مشخص است. اما در مورد بیماری‌های روانی هنوز وضعیت به این روشنی نیست و در ایجاد و بروز بیماری‌های روانی عوامل متعددی دخالت دارند. نوع نگرش و باورهای انسان درباره زندگی و محیط پیرامون خود، تعهدات ارزشی و ویژگی‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان، در بهره‌مندی او از بهداشت روانی مطلوب اثرگذار است. ▪ با این حال در مورد آگاهی از مشکلات روانشناختی یا اختلالات روانی می توان به معیارهای نابهنجاری اشاره کرد که بر اساس آخرین نسخه راهنمای تشخیصی اختلالات روانی DSM-5 دو ملاک اصلی وجود دارد: 1.رنج 2.نابسامانی و ناتوانی(ناکارآمدی یا اختلال در عملکرد)؛ ▪ در مورد معیار اول در واقع رنجی که فرد متحمل می شود اگر متناسب با شرایط موجود نباشد معیار اختلال روانی است مثلا فردی که عزیزی را از دست داده است رنجش متناسب با شرایط موجود است ولی فردی که اختلال اضطرابی دارد حتی اگر در امنیت کامل هم باشد باز هم مضطرب و نگران است و این رنج متناسب با شرایط موجود نیست. در مورد معیار دوم هم منظور از ناکارآمدی و ناتوانی اینست که فرد دارای اختلال روانی به دلیل مشکلات روانی، زیستی یا رشدی از عهده وظایف و نقش هایی که بر عهده اش گذاشته می شود بر نمی آید و در حیطه های مهم زندگی مثل تحصیل، کار، روابط بین فردی و... دچار مشکل می گردد....👇 https://www.migna.ir/news/53222/preview/
🔶 وزیر آموزش‌وپرورش با صدور پیامی «هفته معلم» را به «فرهنگیان» تبریک گفت 🌱 به نام آموزگار بزرگ هستی در پی رستاخیز طبیعت، تازش زمستان پایان‌یافته و نازش بهار آغاز شده ‌است و دگربار در آسمان جان و جهان و در میانه‌ی بهشتی‌ترین ماه سال، یاد روز معلّم زاده می‌شود. و اینگونه «دوازدهم اردیبهشت»، این فرخنده روز به یادگار مانده از نام و نشان «علّامه‌ شهید، مرتضی مطهری(ره)»، شادمان حلقه بر در می‌زند و سرای معلم و معلمی را سرشار از درود می‌کند. چه نیکوست در طلیعه‌ این مناسبت ملی و گرامیداشت آن و در راستای ارتقای ساحت ارزشمند تعلیم و تربیت و اعتلای جایگاه ارجمند معلم و مربی، عزمی ملی شکل گیرد که همگان، به‌ویژه نهادهای فرهنگی و فرهنگ‌ساز گام‌های استوارتری در این مسیر بردارند تا مقوله‌ خطیر آموزش‌وپرورش و تعمیق همه‌جانبه‌ آن به «گفتمان ملی» و توسعه‌ کمّی و کیفی نهاد آن به «مطالبه‌ ملی» تبدیل شود. اکنون، «هفته‌ معلم» در پیش است که خجستگی آن در تلاقی تعالی‌بخش با «ماه رمضان»، فزونی یافته‌است. این جانب، ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان، فرارسیدن هفته‌ معلّم را به یکایک آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان، مشاوران، معاونان و مدیران، در پهنه‌ پاک ایران اسلامی، تبریک می‌گویم. با این امید که با دقتی فزون‌تر، مبانی و مبادی شخصیتی آن فقیه فهیم و آن استاد وارسته را درک کنیم و از خردورزی، دین‌پژوهی، آزاد اندیشی، آزادی‌خواهی، عدالت‌جویی، امیدآفرینی و اخلاق‌گرایی او به‌عنوان یک «معلّمِ مُصلح»، بیاموزیم. نیز تقارن غرورآفرین «روز فروزان معلّم» با «شب روشن قدر» را «قدر» بدانیم و آموزگارانه با آگاهی از چرایی و چگونگی سیره‌ سعادت آفرین و شهادت شرافت‌بخش ابرمرد تاریخ، «حضرت علی(ع)»، بهره‌ ببریم و نیک بدانیم، همان خدایی که به ما مشتاق و ما به او محتاجیم، در غایت سخاوت ربوبی خود، آغوش بخشایشگری خویش را در این شب‌ها، بیشتر از همیشه به‌سوی بندگانش می‌گشاید و به رستگاری برخاسته از توکل، توسل و تدبر در شب‌های شایسته‌ قدر بشارت می‌دهد. جستاری مجمل در اوضاع اجتماعی و آسیب‌های معطوف به آن ما را به این نکته‌ی بسیار مهم معطوف می‌دارد که جامعه‌ی کنونی ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند «ارتقای خِرد» و «اعتلای اخلاق» در آحاد خود است. همان نیاز حیات بخشی که مهم‌ترین عنصر تحقق آن «معلّم» است. همو که زیستن خویش را فدای دانستن انسان‌ها می‌کند و همچو فانوسی رخشان، کشتی آدمی را در دریای پرتلاطم کژاندیشی‌ها و کج روی‌ها، به ساحل سعادت رهنمون می‌شود. این‌جانب همان‌گونه که در طلیعه‌ کار و در زمان ارایه‌ برنامه‌ تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی اعلام داشته‌ام، بر این اعتقاد راسخم که تعالی امر آموزش‌وپرورش و بالندگی نهاد آن جز در سایه‌ «عزم ملّی» و تعامل و تعاون همه‌ سویه مردم و حاکمیت و نقش آفرینی ملّی حاصل از آن محقق نخواهد شد و نیز تعمیق منزلت اجتماعی و تزاید انگیزه‌مندی و رضایت شغلی معلّمان که دولت تدبیر و امید هماره در پی تحقّق آن بوده و هست، از ارکان پیشروی و پیشرانی آموزش و پروش است. وزارت آموزش و پرورش به عنوان سترگ‌ترین دستگاه فرهنگ‌ساز کشور با رویکردی آسیب‌شناسانه و با تأسّی به رهنمودهای داهیانه‌ رهبر فرزانه‌ی انقلاب، تجلّی یافته در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و نیز با «درک دقیق معایب وضع موجود» و «ادراک عمیق محاسن وضعیت مطلوب»، و با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های موجود، مجدّانه با طراحی، تدوین و اجرای طرح‌های نوینی مانند شبکه‌ آموزشی دانش‌آموز(شاد)، در شرایط سخت حاصل از شیوع کرونا بستری مناسب برای پیوند جامعه بزرگ فرهنگیان کشور اعم از مدیران، معلمان، دانش آموزان و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی با بهره‌گیری از نظرات ارزنده‌ صاحب‌نظران، اندیشمندان و خبرگان حیطه‌ تعلیم و تربیت و زمینه‌ تحقق بهینه‌ مطالبه‌ مردم را فراهم آورد.... ادامه👇 https://www.migna.ir/news/53234/preview/
🔶 گاهی معلمان تا پاسی از شب درگیر آموزش مجازی اند/ /حذف کاریزمای معلم ▪ دکتر فریبرز درتاج، رئیس انجمن روانشناسی تربیتی و عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بیماری همه گیر COVID-19 بر سیستم آموزشی جهان تأثیر گذاشته و منجر به تعطیلی تقریباً کل مدارس، دانشگاهها و کالج‌ها شده است و همچنین باعث پدیدآمدن نوع جدیدی از آموزش در کلاس‌های درس به نام آموزش‌مجازی شد. ▪ به گفته وی، معلم‌ها و اساتید چون همیشه به‌عنوان سنگردار خط‌مقدم امر آموزش بودند، موظفند در این شرایط نیز چراغ تعلیم‌ و تعلم را روشن نگه‌داشته و تدریس را به صورت غیرحضوری انجام دهند که خود چالش‌هایی را برای آنها بوجود آورده است. ▪ آموزش مجازی و سنجش دانش‌آموزان در این فضا، سختی کار معلمان را در فرآیند یاددهی و یادگیری چند برابر کرده است. آموزش در فضای مجازی به علت شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا سبب شده تا ساعات آموزش، متفاوت از زمان مدرسه بوده و معلمان در طول روز و گاهی تا پاسی از شب درگیر آن باشند. فعالیت در فضای مجازی برای دانش‌آموزان به دلیل افزایش ساعت آموزش و انجام تکالیف درسی نیز سخت است. به گونه‌ای که آنان چاره‌ای جز پذیرش این شرایط را ندارند. ▪ وی معتقد است که تا قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، معلمان بین چهار تا پنج ساعت در طول روز درگیر فعالیت مستقیم آموزشی بودند اما در شرایط فعلی این زمان در طول روز چندین برابر شده است. هم اکنون معلمان در خارج از زمان آموزش رسمی درگیر فرآیند تعلیم و تربیت هستند، زیرا برای آموزش به دانش آموزان کلاس خود ناچار به تهیه مطالب درسی، فیلم، دادن تکالیف و بررسی آن به صورت جداگانه برای هردانش‌آموز و حتی اطلاع رسانی وضعیت درسی دانش‌آموزان به والدین از طریق گروه مجازی هستند. ▪ این روانشناس افزود: کار کردن با سیستم آموزشی هوشمند چون رایانه، لپ‌تاپ و گوشی همراه در راستای آموزش مجازی به دانش‌آموزان آن هم در ساعات طولانی، سلامت معلمان را نیز به خطر انداخته است. دشواری کار معلمان در این وضعیت سخت کرونایی حتی در زندگی خانوادگی آنان نیز تأثیر گذاشته است، زیرا این افزایش ناخواسته سبب شده تا ساعت کمتری در کنار اعضای خانواده و ارائه خدمات به آنان باشند. ▪ درتاج تصریح کرد: قطع و وصل مدام اینترنت و پهنای ضعیف باند معطوف به سیستم «شاد» به ویژه در زمان اوج ترافیک، هزینه تهیه تلفن همراه اندروید و یا هزینه اینترنت تلفن همراه، تبلت و رایانه، پا به پا آمدن والدین با فرزندانشان در کلاس‌های مجازی، حذف تاثیرگذاری شگرف کلاس‌های حضوری به ویژه در مقطع دبستان بر شکل‌گیری پایه‌های تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان، مشکل دامنه‌دار تقلب و تخلف در امتحانات مجازی، چالش برگزاری کلاس‌های آزمایشگاهی و واحدهای عملی از طریق سیستم آموزش مجازی که حتی برای برگزاری کلاس‌های تئوری نیز با هزار و یک چالش روبه‌روست، به سخره گرفتن معلمین و شیوه تدریس‌شان در فضای مجازی که سبب شده ده‌ها کلیپ با محتوای سخیف در شبکه‌های اجتماعی دست به دست بچرخد و... همگی شماری از لیست بلند بالای نواقص سیستم آموزش مجازی فعلی است که نشان می‌دهد هنوز زیر ساخت‌ها اصلاح و تقویت نشده‌اند و بار این چالش‌ها روی دوش معلمان، دانش‌آموزان و والدینشان سنگینی می‌کند. ▪ رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات پایه‌ای در استفاده از سیستم شاد این بود که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان (به ویژه در مناطق محروم) از پس خرید ابزار اندرویدی برای بهره گرفتن از سیستم آموزش مجازی برنمی‌آیند. چنانچه روند سیستم آموزش مجازی ادامه‌دار شود، حتماً باید برای چنین خانواده‌های کم برخورداری، جهت تهیه ابزار اندرویدی، تسهیلاتی در نظر گرفته شود. عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه تعطیلی مدارس بر یادگیری دانش‌آموزان تأثیرات منفی به دنبال داشته است چراکه مدرسه و آموزش حضوری، محرک اصلی یادگیری را فراهم می کند، گفت: تعطیلی مدارس، منجر به تغییر نقش معلم به والدین شد و آموزش مهارت‏ها تا حدودی تغییر کرد. از والدین خواسته شد تا یادگیری کودکان را در خانه تسهیل کنند و بسیاری از والدین برای انجام این کار با مشکل روبرو شدند.... ادامه 👇 https://www.migna.ir/news/53236/preview/
🔶7 علامت جسمی که ثابت می کند افسردگی فقط در ذهن شما نیست! ▪ ​افسردگی آزار دهنده است و در حالی که ما اغلب این بیماری روانی را با درد احساسی مثل ناراحتی، گریه و احساس ناامیدی جفت می‌کنیم، تحقیقاتی نشان می‌دهد که افسردگی می‌تواند به عنوان درد فیزیکی ظاهر شود. ​ ▪ با اینکه ما اغلب افسردگی را یک درد جسمانی نمی‌دانیم، اما برخی فرهنگ‌ها آشکارا صحبت کردن در مورد سلامت روانی را "تابو" می‌دانند. ​ برای مثال، در فرهنگ‌های چینی و کره‌ای، افسردگی یک اسطوره در نظر گرفته می‌شود. ▪ بنابراین بیماران که نمی‌دانند درد فیزیکی ممکن است نشانه‌ای از پریشانی روانی باشد، به جای توصیف افسردگی به پزشکان مراجعه می‌کنند تا علائم فیزیکی خود را درمان کنند. علائم فیزیکی می‌توانند زمانی که یک دوره افسردگی شروع می‌شود و یا شما را در مورد اینکه آیا ممکن است افسردگی را تجربه کنید یا نه، راهنمایی ‌کنند. ▪ ​از سوی دیگر، علائم فیزیکی نشان می‌دهند که افسردگی در واقع بسیار واقعی است و می‌تواند برای سلامت کلی ما مضر باشد. ​در اینجا به هفت مورد از رایج‌ترین علائم فیزیکی افسردگی اشاره می‌کنیم: 1⃣ خستگی یا سطوح انرژی پایین‌تر خستگی یکی از علایم شایع افسردگی است. گاهی اوقات همه ما سطوح انرژی پایین تری را تجربه می‌کنیم و می‌توانیم در صبح احساس کسالت کنیم، با این امید که به جای رفتن به سر کار در تخت‌خواب بمانیم و تلویزیون تماشا کنیم. ​ 2⃣ کاهش تحمل درد همانطور که مشخص است افسردگی و درد اغلب با هم وجود دارند. ​یک مطالعه در سال 2015 همبستگی بین افراد افسرده و کاهش تحمل درد را نشان داده است، در حالی که یک مطالعه دیگر در 2010 نشان داد که درد تاثیر بیشتری بر افراد افسرده دارد. 3⃣ درد کمر و یا ماهیچه‌های دردناک در همه جا ممکن است صبح احساس خوبی داشته باشید، اما وقتی سر کار هستید یا پشت میز مدرسه نشسته‌اید، کمرتان درد می‌کند دلیل آن می‌تواند استرس و یا افسردگی باشد. 4⃣ سردرد تقریبا همه افراد سردردهای گاه و بی گاه را تجربه می‌کنند. آن‌ها آنقدر عادی هستند که ما اغلب آن‌ها را جدی نمی‌شماریم. وضعیت‌های کاری استرس زا، مانند تعارض با یک همکار، حتی می‌تواند این سردردها را تحریک کند. 5⃣ مشکلات چشم و یا کاهش دید آیا متوجه می‌شوید که دنیا تار به نظر می‌رسد؟ در حالی که افسردگی ممکن است باعث شود که دنیا خاکستری و غمگین به نظر برسد، یک تحقیق در سال 2010 در آلمان نشان می‌دهد که این نگرانی در مورد سلامت روان ممکن است واقعا بر بینایی فرد تاثیر بگذارد. 6⃣ ​درد یا ناراحتی معده و یا شکم احساس فرو رفتن درد در معده یکی از بارزترین نشانه‌های افسردگی است. با این حال، وقتی شکم شما شروع به گرفتگی می‌کند، به راحتی می‌توانید آن را به عنوان گاز و یا درد قاعدگی حذف کنید. دردی که بدتر می‌شود، به خصوص وقتی استرس بروز می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد. 7⃣ مشکلات گوارش و یا برنامه زمانی نامنظم روده مشکلات گوارشی مثل یبوست و اسهال می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. اغلب به دلیل مسمومیت غذایی و یا ویروس‌های گوارشی، تصور این که ناراحتی روده از یک بیماری فیزیکی ناشی می‌شود، آسان است. ​اما احساساتی مثل ناراحتی، اضطراب می‌توانند مسیرهای گوارشی ما را مختل کنند....👇 https://www.migna.ir/news/53238/preview/
🔶 سندروم «ضربه عشق» را چگونه مهار کنیم؟ ▪ به بیانی دیگر یکی از سخت­ ترین و فراگیرترین تجربه ­های فقدان را می­ توان ناشی از فروپاشی روابط عاشقانه دانست. نشانگان «ضربه عشق» (love trauma syndrome) درد هیجانی ناشی از تجربه شکست عشقی و فقدان فردی­ است که دیگر در زندگی ما حضور ندارد. از دست دادن فرد مورد علاقه یکی از شدیدترین ضربه هایی است که ممکن است برای افراد جوان رخ دهد و شامل مجموعه ای از علایم ونشانه ­های شدیدی است که پس از فروپاشی یک رابطه عاشقانه بروز می ­کند و عملکرد فرد را در زمینه های متعدد مختل کرده ومدت زیادی ممکن است باقی ماند. ▪ علایم سوگ ناشی از شکست عاطفی شباهت زیادی با علائم سوگ پس از مرگ عزیزان دارد و از لحاظ هیجانی ممکن است حتی بیشتر از سوگ نیز ادراک ­شود چون فرد مورد علاقه زنده است ولی در زندگی فرد سوگوار حضور ندارد و چه بسا با فرد دیگری رابطه رومانتیک جدیدی را آغاز کرده است. ▪ در دوران سوگ ناشی از مرگ عزیزان هیجان­ های منفی خشم، غم و اضطراب به شدت افزایش می­ یابد. فرد دچار گیجی، سردرگمی وناامیدی است. فروپاشی عاطفی نیز با افسردگی، نامیدی، خشم، بی ­اعتمادی احساس درماندگی، گناه، هراس، ناامیدی، بدبینی، بی قراری، افکار خودکشی و حتی اقدام به خودکشی همراه است. همچنین نشانه ­های جسمی مانند سردرد و آشفتگی در خواب، کابوس ­های شبانه، بی اشتهایی یا پرخوری ایجاد می­ کند. ▪ بسته به اینکه فرد از چه روش ­های مقابله ایی استفاده می­ کند، چه ویژگی شخصیتی دارد، ارتباطش با خانواده چگونه است و داشتن یا نداشتن منابع حمایتی توان فرد برای مقابله با شکست عاطفی متفاوت­ است. ▪ اگر فرد قدرت مقابله ضعیفی داشته و نتوانند خود را بخوبی باشرایط موجود تطبیق دهد، ممکن است دچار مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و استرس شود. به طور کلی فرد شکست خورده اغلب با احساساتی مانند شرم، خشم، افسردگی، اضطراب، حس قربانی شدن ونشانه هایی مشابه آنچه که در اختلال استرس پس از سانحه مانند بیقراری، اجتناب از روبروشدن با هر نشانه ای که شکست عشقی را تداعی می­ کند، مرور مکرر خاطرات و بی حسی عاطفی دیده می­ شود و حتی در بعضی از موارد ممکن است تا حد نشان دادن نشانه­ های اسکیزوفرنی هم پیش رود.....👇 https://www.migna.ir/news/53244/preview/
🔶 پنج دلیلی که نباید وارد رابطه با یک فرد خودشیفته شوید! ▫ ترجمه: مراد بیرانوند 1⃣ پس از عقد، همسر خودشیفته شما توهین و بی ارزش کردن شما را آغاز می کند. هر چقدر هم که ادعا کند شما را دوست دارد. 2⃣ شما برای چیزهای زیادی سرزنش خواهید شد که در آنها تقصیری نداشته اید. 3⃣ همسر خودشیفته شما بر سر مسایل پیش پا افتاده، دعوای واقعی به راه می اندازد. مثلا بر روش راه اندازی ماشین ظرفشویی! 4⃣ اگر شما مرزهای مشخصی ندارید و راهبرد شما برای جلوگیری از دعوا کوتا آمدن است، اوضاع فقط بدتر می شود. 5⃣ عشق و همدلی شما نمی تواند تفاوتی ایجاد کند. روابط«من» به جای «ما»، روابطی نیست که عشق بتواند آن را درمان کند. ◀ یکی از مشکلات برقراری ارتباط با فردی که دچار اختلال شخصیت خودشیفته است، این است که خودشیفته کاملا جذب خودش شده است و فقط خودش را می بیند. آنها فقط قادر به «من-رابطه» هستند. در یک «من-رابطه» افراد فقط از این دیدگاه به رویدادها می نگرند که چگونه این رویداد روی من تاثیر می گذارد؟ آیا من به آنچه می خواهم می رسم؟(خودخواهی) اما در یک را «ما- رابطه» من به ما تبدیل می شود. در «ما-روابط» هر دو شریک همدیگر را برابر می دانند و هر دو انتظار دارند که منصفانه و محترمانه با آنها برخورد شود. در یک«ما-رابطه» موفق هر دو شریک حاضرند برای حمایت از خوشبختی همسر خود، برخی از خواسته های خود را فدا کنند.....👇 https://www.migna.ir/news/53247/preview/