eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.4هزار دنبال‌کننده
510 عکس
85 ویدیو
11 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 مدیریت کودکان مبتلا به بیش فعالی در شرایط قرنطینه میگنا- کودک دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی دوست ندارد فعالیتی را که از آن لذت می برد تمام کند و فعالیت دیگری را شروع کند. برای مثال دوست ندارد تلویزیون را خاموش کند و تکلیفش را شروع کند. همانط ور که می دانید این کودکان در مدیریت و تخمین زمان نقص دارند. به همین دلیل او فکر می کند مدت کمی است که تلویزیون یا کار مورد علاقه‌اش را آغاز کرده است؛ در حالی که شما می دانید او دو ساعت مشغول آن کار بوده است. برای آنکه به او نشان دهید زمان تماشای تلویزیون یا سایر کارها تمام شده است، از ساعت زنگ دار یا یادآور های تلفن همراه یا نرم افزارهای یادآوری قابل نصب روی تلفن همراه، استفاده کنید. ♦ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی خواب کم و به هم ریخته ای دارند. برای آنها برنامه خواب منظمی طراحی کنید. خواب نامناسب باعث خستگی و بی‌حوصلگی آنها می‌شود. با کمک روش های زیر به تنظیم برنامه خواب آنها کمک کنید: زمان تلویزیون دیدن را به خصوص در ساعات قبل از خواب کاهش دهید. مصرف کافئین را مخصوصاً در ساعات پایانی شب کم کنید. مراقب باشید که یک ساعت قبل از خواب فعالیت های جسمانی تحریک کننده انجام ندهند. برای مدتی کودک را بغل کنید. از آهنگ های ریلکسیشن استفاده کنید. ♦ به عواملی که می توانند باعث بروز رفتار نامناسب در کودک شوند، آگاه باشید. این عوامل می توانند محیط شلوغ، پرسروصدا، خستگی، گرسنگی، زیاد نشستن روی صندلی، انجام تکالیفی مثل ریاضی، زمان های خاصی در روز مثلاً عصر ها و خیلی چیزهای دیگر باشند. آگاهی از این عوامل کمک می کند محیط را طوری آماده کنید که مانع شدت بخشیدن به مشکلات کودک شود. ♦ وقتی کودک از قوانین پیروی می کند و رفتار مناسبی انجام می دهد، باید پاداش دریافت کند ارائه پاداش بلافاصله بعد از رفتار مناسب باعث می شود احتمال بروز رفتار افزایش پیدا کند و انگیزه کودک را برای انجام مجدد آن کار بالا می برد. ♦ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی به دنبال تحریک هستند. زمانی که کودک رفتار نادرست انجام می‌دهد، از پاسخ های انفجاری و هیجانی خودداری کنید؛ چرا که این دسته از پاسخ ها، برای آنها بسیار تحریک کننده است و واکنش منفی شما برای آنها، نقش پاداش را پیدا می کند. اگر در مقابل رفتارهای کودک عصبانی شوید و بدون کنترل رفتار کنید، آنها حس قدرت و کنترل بر شما را پیدا می کنند. همچنین رفتار شما برای آنها مثل پاداش عمل می کند. ♦ در بسیاری از موارد، شما نمی توانید رفتار کودک تان را عوض کنید. پس چیزهایی را که می توانید، عوض کنید و این تغییرات هر آن چیزی است که می‌توانید در خودتان ایجاد کنید: نگرش تان، تون صدا، زبان بدن، راهبردها، ثبات در رفتار و غیره. ♦ از سرزنش و تهدید کردن اجتناب کنید. وقتی کودک را سرزنش می کنید، در واقع به جای این که به او چیزی یاد بدهید، در حال قضاوت کردن او هستید. سرزنش کردن، تاثیر زیادی روی تصویری که کودک از خودش در ذهنش می سازد دارد و سلامت هیجانی کودک را به خطر می‌اندازد. تهدید کردن کودک موجب می‌شود که واکنش مقابله به مثل نشان دهد. از آنجا که مهارت‌های قضاوت اجتماعی در کودک دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی نقص دارد، زمانی که تهدیدی را در رابطه با خودش می شنود، از الگوهای کلامی نامناسب برای مقابله کردن با فرد تعدیل کننده استفاده می کند. همچنین امکان دارد از این روش برای موقعیت هایی که تهدیدی اتفاق نیفتاده اما او وقوع آن راحدس می زند، استفاده کند. در واقع او می‌خواهد پیشدستی کند؛ به همین دلیل امکان دارد شما از والدین کودک بشنوید که خواهر یا برادرش را تهدید به کشتن می کند. به جای استفاده از این روش های خشن و نامناسب، از شیوه های مثبت والدگری استفاده کنید. ♦ در هیچ شرایطی کودک را تنبیه بدنی نکنید. شاید تنبیه بدنی و کتک زدن به طور موقتی رفتار نامناسب را قطع کند اما به کودک آموزش نمی‌دهد که چه کاری درست است و باید به جای رفتار نامناسب خود انجام دهد. از طرف دیگر با تنبیه بدنی به کودک آموزش پرخاشگری می دهید و در واقع به او یاد می دهید وقتی عصبانی هستی، می توانی بزنی.همچنین با تنبیه بدنی رابطه بین والدین وکودک مخدوش می شود.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50174/preview/
🔶 با این 50 نکته روانشناس خوب را از بد تشخیص دهید میگنا- افراد زیادی نیازمند مراجعه به روانشناس و استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره هستند و بدیهی است که به دنبال روانشناس خوب می گردند؛ فردی که واقعاً بتواند به آنها در حل مشکلشان کمک کند. ♦ خوشبختانه یا متاسفانه هنگام برخورد با یک روانشناس، نگاه مردم جامعه در درجه اول به شخصیت و سلامت روانی خود روانشناس است که این کاملا طبیعی است. چطور می شود به روانشناسی که هیجانی عمل می کند و در کنترل خشم خود دچار مشکل است و حالت تهاجمی دارد اعتماد کرد! ⚪ یکی از مهمترین ویژگی های روانشناس خوب، کاربردی بودن روانشناس است؛ با این توضیح که روانشناس باید بتواند مراجعین خود را با گرایشی که انتخاب کرده است، درمان کند. ▪ در این مطلب بصورت کامل شما را با ویژگیهای یک روانشناس خوب آشنا خواهیم کرد. از شما دعوت می کنیم در ادامه همراه ما باشید. موارد بشرح زیر است: 1- داشتن مجوز و پروانه‌ اشتغال( از سازمان نظام روانشناسی) نخستین پیش‌نیاز یک روان‌شناس است. . . 38- روانشناس خوب شما را نصیحت نمیکند چون چیزی به نام نصیحت درمانی نداریم. 39- روانشناس حق تجویزدارو، ارائه برنامه غذایی و طب سنتی ندارد. 40- روانشناس خوب همیشه امیدوار و قابل اعتماد است. 41- روانشناس متبحر به تفاوت های فرهنگی و قومیتی شما احترام می گذارد. 42- روانشناس خوب نباید مغروز و نگاه از بالا به پایین به مراجعه داشته باشد. 43- روانشناس خوب در صورت نیاز ارجاع می دهد. روانشناسان باید براساس گرایش تحصیلی خود عمل کنند. درمانگری که همه نوع مراجعی از کودک تا بزرگسال از مشاوره کنکور تا درمان وسواس کار می کند باید بر توانایی او شک کرد. 44- درمانگر خوب همیشه به دنبال دانش افزایی و توانمندسازی خود و دیگران است. 45- روانشناس خوب روند پیشرفت درمان را بر اساس رویکرد و پروتکل درمانی زیر نظر دارد و بی هدف با مراجعه صحبت نمی کند. 46- روانشناس خوب توصیه مستقیم، اجباری و دستوری نمی کند. (مگر در شرایط اضطراری و بحرانی) و بجای شما انتخاب نمی کند و تصمیم گیری را به شما واگذار می کند. 47- روانشناس خوب در جلسه مدیریت زمان دارد و حداقل 45 و حداکثر یکساعت یه مراجع مشاوره می دهد. 48- روانشناس با تجربه توصیف علمی و مشخصی از اختلال و مشکل شما ارائه می دهد. 49- روانشناس خوب از خودآگاهی و خودمدیریتی لازم برخوردار است و می داند جلسه درمان متعلق به مراجع است و امور خود را وارد جلسه درمان نمی کند 50- مراجع شوق و انگیزه کافی برای ادامه درمان و حضور در جلسات مشاوره را داشته باشد. یعنی فرد مراجعه‌کننده بنا به خواست خود و نه با اجبار دیگران اقدام به کمک از درمانگر یا مشاور کرده باشد......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50173/preview/ ⚪ اگر شما موارد دیگر می شناسید در بخش نظرات به این لیست اضافه کنید
☀️30 ویژگی که باعث می‌شوند به هم اعتماد نکنیم💫 ✍ دکتر محمود سریع القلم 1-به شخصی که به ما محبت کرده و احترام گذاشته، لطمه می‌زنیم؛ ۲-اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیده‌ایم؛ ۳-با یک ویژگی منفی، کلیتِ یک فرد را تخطئه می‌کنیم؛ ۴-ظاهر و باطنِ ما در دوستی، بسیار فاصله دارد؛ ۵-روزی چندین بار حرفمان را تغییر می‌دهیم؛ ۶-مسئولیتِ قولی را که می‌دهیم نمی‌پذیریم؛ ۷-تا بتوانیم از گفتنِ “اشتباه کردم” فرار می‌کنیم؛ ۸-پشتِ سرِ فردی که از ما انتقادِ معقول کرده، بدگویی می‌کنیم؛ ۹-خیلی زود محبتِ دیگران را فراموش می‌کنیم؛ ۱۰-خود را ده برابرِ آنچه که هستیم نشان می‌دهیم؛ ۱۱-ناخودآگاهِ ما از فردی که موفق است، دائماً ناراحت و پریشان است؛ ۱۲-در حذفِ افرادِ توانا، بسیار کوشا هستیم؛ ۱۳-به هر موضوع ریزُ و درشت، واکنش نشان می‌دهیم؛ ۱۴-در گرفتنِ جواب، خیلی عجله داریم؛ ۱۵-بدون توجه به ظرفیت و توانایی، اکثریت می‌خواهند سلبریتی شوند؛ ۱۶-آدابِ دوستی و مراقبت از دوستی را، قبل از ده سالگی نیاموخته‌ایم؛ ۱۷-نسبت به دروغ و ابهام، سِر شده‌ایم ؛ ۱۸-متوجه نیستیم که تعداد دروغ، Peak دارد؛ ۱۹-اصولِ ساختنِ اعتماد با انسان‌های دیگر را، قبل از ده سالگی نیاموخته‌ایم؛ ۲۰- دنبالِ بُردهای کوتاه مدت هستیم؛ ۲۱-ظاهری متواضع ولی عمدتاً باطنی مغرور داریم؛ ۲۲-تفاوت های یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ ۲۳-افکارِ متفاوتِ انسان‌ها را، حق آن‌ها نمی‌دانیم؛ ۲۴- بسیاری مسائل کم اهمیت، به ما برمی‌خورد و زود ناراحت می‌شویم؛ ۲۵-بیشتر دعوایی هستیم تا اهلِ تفاهم، کوتاه آمدن و خویشتن داری؛ ۲۶-تعداد افرادِ Bipolar بیشتر از آن است که تصور می‌کنیم؛ ۲۷-بسیارعطش داریم واردِ حریمِ خصوصی دیگران شویم؛ ۲۸-عمدتاً تخیلی، تحلیل می‌کنیم؛ ۲۹-چون سیگنال‌های متضاد می‌فرستیم، نمی‌توانیم اعتمادِ هم دیگر را جلب کنیم؛ ۳۰-چون از یکدیگر در امان نیستیم، نمی‌توانیم گروه، تشکیلات، حزب، بنگاه، سیستم و نظام اجتماعی درست کنیم. @Mignair
🔶 هشدار جدی به زوج‌ ها؛ همسرتان را کنترل نکنید! میگنا- بدترین چیزی که هر انسانی را از برقراری یک رابطه فراری می‌دهد این است که فکر کند کسی آزادیش را محدود می‌کند و مجبور است پیوسته در یک دادگاه ناعادلانه بی گناهیش را اثبات کند. ♦ علاقه به حفظ زندگی و آنچه مالک آن هستیم رفتاری کاملا طبیعی است، ولی یادمان باشد بسیاری از رفتارهای طبیعی اگر کنترل نشوند منجر به آسیب می‌شوند و بی شک یکی از اصول داشتن رابطه صمیمانه بین زوجین، اعتماد و شفافیت است. ♦ در اینجا میخواهم از شما بپرسم شفافیت در یک رابطه به چه معناست؟ آیا کنترل و چک کردن همسر نشانه شفافیت و اعتماد است یا اضطراب و عدم امنیت؟ آنچه روشن است این است که کسی که مدام همسرش را کنترل می‌کند دچار اضطراب و عدم امنیت است. ♦ زوجینی که در چنین موقعیتی هستند روابطشان روی یک زمین لرزان است و به هیچ عنوان در چنین شرایطی شفافیت و اعتماد وجود ندارد، حال اینکه اگر این سوء ظن و کنترلگری به یک اتفاق هر روزه تبدیل شود فرد مدام احساس ناامنی می‌کند و بدترین چیزها را در مورد همسرش تجسم می‌کند. حتی یک اتفاق ساده می تواند شعله‌های سوء ظن و بدگمانی را روشن کرده و محیط زندگی را به میدان جنگ تبدیل کند. ♦ گاهی اوقات سوء ظن درست است، اما آنچه مسلم است این عدم اعتماد و کنترلگری منجر به شکاف و آسیب در رابطه زوجین می شود. مکررا تاکید میکنم اگر سوءظن درست باشد کنترلگری به هیچ عنوان مانع از انجام آن عمل نمی‌شود و در صورتی که سوء ظن نادرست باشد ممکن است همسر فرد شک کننده، حالت تدافعی گرفته و حتی ممکن است وسوسه شود که واقعا خیانت کند. ♦ یک واقعیت مهم این است که هرچقدر همسر خود را بیشتر کنترل کنید بیشتر از او فاصله می‌گیرید، پیشنهاد می‌کنم هر زمانی در مورد یکی از رفتارها و گفتارها و موقعیت‌هایی از همسرتان دچار برداشت‌های ذهنی منفی شدید (ممکن است درست باشد یا نه یک سوءبرداشت باشد) و این برداشت برایتان مشغله ذهنی ایجاد کرد به جای کنترلگری و چک کردن همسرتان، با صداقت و به دور از تمام هیجانات در یک شرایط مناسب از همسرتان جواب تمام مشغله‌های ذهنتان را بپرسید و با صبوری به خودتان و فرد مقابلتان فرصت گفتمان در شرایط آرامی را فراهم کنید و مهمترین پیامد کنترلگری این است که زندگی را به کام خود و عزیزترین فرد زندگیمان تلخ می کنید.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50179/preview/ ▪ شایسته زنجیران روانشناس
🔶 روانشناسان ۴۰۳۰ روزانه به ۱۰هزار تماس کرونایی پاسخ می دهند میگنا- مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ نفر روانشناس در سه شیفت (از ۸ صبح تا ۱۲ شب) پاسخگویی به تماس‌ها را به عهده دارند و آمارهای موجود نشان می‌دهد که روزانه به طور متوسط حدود ۱۰ هزار تماس از طریق کد ۸ سامانه ۴۰۳۰ که مختص همکاران روانشناس است، پاسخ‌دهی می‌شود. ♦ دکتر احمد حاجبی با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای در حال تغییر عموم شهروندان، بیان کرد: متناسب با تغییر شرایط مرتبط با وضعیت بیماری، پیامدهای آن و سیاست‌های اجرا شده در کشور، سیمای مشکلات و به تبع آن نیازهای روانشناختی نیز در حال تغییر است و نظام سلامت توانسته تا حد زیادی این نیازها را شناسایی و به آنها پاسخ دهد. ♦ در ابتدا یکی از مداخلات اصلی ما تلاش برای مدیریت واکنش‌های حاد استرس در میان مردم و به خصوص کمک به گروه‌های سنی آسیب پذیر از جمله کودکان و نوجوانان برای سازگاری با شرایط جدید بود. ♦ این مداخلات شامل اطلاع رسانی پیرامون خود مراقبتی در شرایط همه گیری ویروس و آموزش برخی تکنیک‌های آرام سازی به افراد و مداخلات مختصر تلفنی بوده است. ▪ حاجبی ادامه داد: با شروع همه گیری و همزمان با اینکه نیازهای اولیه همچنان وجود دارند، نیازهای روانشناختی جدیدتری ایجاد شده‌اند، به طور مثال، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، تعداد خانواده‌های درگیر بیشتر شده‌اند و هر چه پیش می‌رویم، تعداد موارد بهبود یافته نیز رو به افزایش می‌رود، بنابراین با مشکلات جدیدی نظیر تنش‌های روانشناختی پیش آمده به دنبال انگ ناشی از بیماری کرونا در مبتلایان و در کسانی که قرنطینه شده بودند، مواجه می‌شویم. بیماران و خانواده‌های آنها، بعضاً به دلیل عدم آگاهی در میان برخی مردم، دچار مشکلاتی در بازگشت به شرایط عادی و معمول زندگی شده‌اند. ♦ اصولاً مدیریت سلامت روان در شرایط قرنطینه خانگی موضوع گسترده و مهمی است که باید به ابعاد مختلف آن در گذر زمان توجه شود. یکی از این ابعاد، افزایش تنش و احتمالاً ناسازگاری در بین اعضای یک خانواده است که ممکن است سال‌ها به نوع دیگری از تعادل در نظام خانواده خو گرفته باشند و در شرایط فعلی نتوانند به درستی از مهارت‌های ارتباطی خود برای مواجهه با شرایط دشوار جدید بهره گیرند. ▪ وی همچنین به مشکلات روانشناختی در میان خانواده‌هایی که عزیزانشان را ازدست داده‌اند نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در شرایط فعلی، امکان برگزاری فرآیندهای طبیعی سوگواری و برگزاری مراسم‌هایی که می‌تواند به سازگاری افراد با فقدان کمک کند، وجود ندارند، بنابراین باید سعی کنیم هر چه سریع‌تر با مداخلات روانشناختی تخصصی و به موقع برای این افراد، تعداد مواردی که ممکن است در آینده به مشکلات پیچیده‌تر روانشناختی مبتلا شوند را کاهش دهیم. ♦ حاجبی درباره چگونگی اجرای مداخلات در افراد سوگوار توضیح داد: برای مداخله در سوگ، نیاز به برنامه ریزی و مطالعه قبلی و رجوع به منابع معتبر بود. خوشبختانه تیمی تخصصی از روانپزشکان و روانشناسان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در حوزه معاونت بهداشت با دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بر روی این موضوع همکاری کرده، در حال حاضر بسته مداخلاتی را متناسب با شرایط خاص فرهنگی کشورمان برای سازگاری مناسب‌تر با واکنش سوگ در بازماندگان، تدوین کرده است و به دنبال آن فرآیندهای خدمات و دستورالعمل اجرایی آن تهیه شده است....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50181/preview/
🔶 انتقال اختلال روانی PTSD از پدران به فرزندان میگنا- اختلال استرس پس از سانحه یا به‌اختصار، PTSD، نوعی اختلال ناتوان‌کننده است که با برخی مشکلات رفتاری و جسمی و برخی ناسازگاری‌های سلامت روانی مثل افسردگی با احتمال بالای خودکشی همراه است. ♦ علائم PTSD مرتبط با عواملی مثل جنسیت، سوابق اضطراب فردی و خانوادگی و نیز داشتن تجربیات دردناک قبلی هستند. علاوه بر این، طبق یافته‌های پیشین، احتمال به ارث بردن علائم این اختلال در دوقلوها نیز قابل‌توجه است و به‌طورکلی، این نکته به اثبات رسیده است که ژنتیک نقشی مهم در PTSD و علائم اضطراب دارد. این موضوع سبب شده که گروهی از پژوهشگران دانشگاهی، دست به انجام مطالعه‌ای مروری بزنند که در آن انتقال بین نسلی اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD از پدر خانواده به فرزندان مورد بررسی قرار گیرد. ♦ در این مطالعه که توسط متخصصانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله انجام شده، سعی شده است به سوالاتی نظیر این‌که چه عواملی باعث انتقال بین نسلی می‌شوند و مکانیزم انتقال در نسل بعدی چیست، پاسخی درخور داده شود. ♦ بررسی‌های انجام‌شده در این مطالعه نشان می‌دهند که آسیب روحی و پریشانی پدر خانواده، اولین چیزی است که فرزندان قربانیان را در معرض خطر قرار می‌دهد. ♦ بر این اساس، هرچه شدت آسیب روحی پدر در زمان حادثه‌ای نظیر جنگ شدیدتر بوده باشد، میزان قابل‌توجه‌تری از ناراحتی و پریشانی در میان فرزندان دیده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، پریشانی قابل‌توجه پدر همانند آنچه در PTSD شدید بروز پیدا می‌کند، موجب ایجاد میزان بیشتری از پریشانی در فرزندان می‌شود. ♦ ژیلا پیرزاد جهرمی، پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله که به همراه سه محقق دیگر، اجرای این پژوهش را به عهده داشته‌اند، می‌گویند: «موارد بررسی‌شده ما را به این نتیجه می‌رسانند که برای دستیابی به درکی جامع از پیامدهای انتقال بین نسلی آسیب روحی لازم است رویکردی وسیع‌تری را اتخاذ کنیم. رویکردی که شامل بررسی عوامل کاهش پریشانی و کاهش امکان انتقال باشد و به بررسی جنبه‌های مثبت انتقال نیز بپردازد». ♦ آن‌ها می‌افزایند: «در حقیقت، نه‌تنها مطالعه حالت روان‌شناختی پدر، امری مهم است، بلکه بررسی نقش فرزند، مادر و سیستم اجتماعی در کمک به این انتقال نیز حائز اهمیت است».....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50182/preview/
🔶 رسانه‌ها درمورد اثرات روانی کرونا کار کنند ▫ میگنا- ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد گروهی از مردم، وحشتناک از کرونا می‌ترسند. اینها در خانه مانده‌اند و پیشگیری می‌کنند اما عده‌ای هم مثل جوانان نمی‌ترسند و برنامه‌های خودشان را دارند. اینها همان‌هایی هستند که علاوه بر خودشان اطرافیان را هم آلوده می‌کنند. در برخوردی که با مردم داشتم احساسم این بود که این افراد آگاهی ندارند. رسانه‌ها باید روی این موضوع زیاد کار کنند. دانش پزشکی کم است و از همه بدتر جوانان درباره ویروس کرونا به طرف آن چیزی رفته‌اند که بیشتر تبلیغ می‌شود؛ یعنی طب سنتی. اما نمی‌دانند که طب سنتی هم جوابگوی این ویروس وحشتناک نیست. من مراجعه‌کنندگان جوانی دارم که مبتلا شده و عنبرنسارا استفاده کرده‌اند چون تبلیغش زیاد بوده است یا این که حجامت را به عنوان روش درمان انتخاب کرده‌اند. من دیدم که در بیماری کووید۱۹ سنت‌گرایی بیش از حد انتظار بر دانش جدید پزشکی سایه افکنده است. به هر حال تبلیغات رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای در این باره زیاد است. باور کنید کرونا شوخی ندارد. ♦ این روزها ما شاهدیم وسواس در سطح جامعه خیلی زیاد شده است. این اپیدمی‌ ناشی از اطلاعات فضای مجازی بوده که متأسفانه به وسواس بیمارگونه در جوانان منجر شده است. البته همین وسواس قدرت عمل را از جوانان گرفته و باعث شده خیلی از آنان از شیوع این بیماری بترسند. البته در حال حاضر با توصیه‌های بهداشتی اوضاع مقداری بهتر شده است اما ما همچنان اضطراب زیادی را در بیماران مشاهده می‌کنیم. اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و تشویق مردم به در خانه ماندن اگرچه در کاهش مبتلایان تأثیر چشمگیری داشت اما همه ما نگران درگیری‌های خانوادگی و مشکلات روانی مردم در دوران بعد از کرونا هستیم. من بیشتر از مسائل اقتصادی نگران مسائل روانی مردم هستم؛ چرا که بعد از آرام شدن موج کرونا باید گروه‌هایی درباره سلامت روان مردم کار کنند. من معتقدم در آینده نزدیک ما شاهد افسردگی وحشتناکی بین مردم خواهیم بود. رسانه‌ها باید روی این موضوع زیاد کار کنند تا اثرات روانی ناشی از این اپیدمی‌ کاهش پیدا کند؛ وگرنه زمینه وحشت از بیماری و ویروس کرونا و افسردگی عواقب بدتری در پی خواهد داشت.».....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50184/preview/
🔶 چه افرادی در معرض اعتیاد به فضای مجازی هستند؟ ▫ میگنا- اعتیاد به فضای مجازی، مفهومی گسترده است که شامل بازی اینترنتی و سایر اشکال استفاده اعتیادی از اینترنت (مثل دانلود اعتیادی، استفاده افراطی از سایت های مربوط به شبکه های اجتماعی و خرید آنلاین اعتیادی) می شود. شیوع این اختلال، از یک درصد تا 36/7 درصد گزارش شده است. این تفاوت، احتمالاً به دلیل میزان متغیر دسترسی به اینترنت در کشورهای مختلف، تعاریف متعدد اعتیاد به اینترنت و ابزارهای تشخیصی متفاوت است (هو و همکاران، 2014). ♦ اگرچه نخستین توصیف از این اختلال بالینی (اعتیاد به اینترنت) به 20 سال قبل (یونگ، 1996) بر می گردد، همچنان طبقه بندی این اختلال محل بحث و آراء مختلف است. در نتیجه اصطلاحات معرف آن در مقالات علمی، از «استفاده وسواسی از اینترنت»، «مشکلات وابسته به اینترنت»، «استفاده مشکل دار از اینترنت»، «استفاده آسیب زا از اینترنت» تا «رفتار اعتیادی مرتبط با اینترنت» متعدد و متغیر هستند. با این حال از 10 سال گذشته، بیشتر پژوهشگران در این حوزه از اصطلاح «اعتیاد به اینترنت» یا «اختلال اعتیاد به اینترنت » استفاده می کنند (برند، لایر و یونگ ، 2014). ♦ پژوهشگران حاضر نیز، اصطلاح اعتیاد به اینترنت را ترجیح می دهند؛ زیرا در مقالات اخیر، شباهت های موازی استفاده افراطی از اینترنت و سایر رفتارهای اعتیاد آور و همچنین وابستگی به مواد مخدر مشخص شده است (اوزدمیر، کوزوکو و اک ، 2014). برحی افراد آمادگی بیشتری برای ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی دارند. در ردیف اول این مساله اختلالات شخصیت مطرح است...... http://www.migna.ir/news/50187 ▫ پگاه قمصریان سرابی ▪ دکتر علیرضا ملازاده
🔶 مراقب تاثیرات مخرب قرنطینه خانگی بر بهداشت روانی‌تان باشید میگنا- با همه گیر شدن بیماری کووید ۱۹ و ضرورت تداوم حضور در خانه و حفظ فاصله اجتماعی، به ناچار الگو‌های رفتاری و سبک زندگی افراد تغییر کرده و به سوی ترک برخی عادات که بخشی از رفتار روزانه افراد جامعه بوده سوق داده می‌شود. این تغییر الگوی رفتاری مانند عامل فشاری عمل کرده و بهداشت روان افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در این یادداشت نگاهی خواهم داشت به تبعات قرنطینه خانگی بر بهداشت روانی افراد و اختلالاتی که انتظار بروز یا تشدید آن‌ها را در قرنطینه خانوادگی باید داشته باشیم. ♦ تبعات قرنطینه خانگی بر بهداشت روانی افراد 🌀 اختلال تطابقی اختلال تطابقی، ساده‌ترین اختلال روان‌پزشکی است که در نتیجه برخورد فرد با یک عامل فشار رخ داده و عملکرد او را به شکل منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. انتظار می‌رود که با برداشته شدن عامل فشار، فرد به عملکرد سابق خود برگردد، اما در مواردی که فشار تداوم پیدا می‌کند، می‌توان از پدیده اختلال تطابقی مزمن نیز سخن گفت. این اختلال می‌تواند مقدمه‌ای برای بروز اختلالات شدیدتر باشد. می‌توان پیش‌بینی کرد بیشتر ما در این روز‌ها درجاتی از این اختلال را داشته باشیم که به آن به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از شرایطی که در آن به سر می‌بریم باید نگریست و تمهیداتی در پیش گیریم که از شدت یافتن علایم پیشگیری کنند. 🌀 افسردگی تداوم لحظات تکراری ماندن در خانه، برخورد مکرر با اخباری که از بیماری و مرگ و میر سخن می‌گویند و تکراری شدن شرایط، در بعضی افراد بیانگر فضایی آخرالزمانی است که در برابر آن حس درماندگی و ناتوانی می‌کنند. احساس نداشتن کنترل بر وقایعی که پیرامون انسان جریان دارد و تجربه تنهایی به این افسردگی دامن می‌زند. برای مقابله با آن باید تمهیداتی اندیشید که در این فضا انسان‌ها را از حالت انفعالی به وضعیتی فعال سوق دهد. 🌀 اختلال هراس نگرانی در مورد آینده و این که در نهایت چه خواهد شد برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و می‌تواند به حملات هراس منجر شود. به ویژه که با عفونتی سر و کار داریم که از علایم اصلی آن تنگی نفس است؛ بنابراین فرد در قالب حملات هراس می‌تواند دچار نگرانی بیش از حد در مورد ابتلا به کرونا شود که خود، اضطراب او را دوچندان خواهد کرد. کرونا انسان را مجبور به تفکر در خصوص جنبه‌هایی از زندگی می‌کند که پیش از این هرگز به آن‌ها توجه نداشت. اندیشیدن به مرگ بار اضطرابی را به انسان تحمیل می‌کند و همه به طور یک‌سان به آن پاسخ نمی‌دهند. 🌀 اختلال وسواسی- جبری می‌توان انتظار داشت که برخی افراد دچار افکار مکرر وسواسی در مورد احتمال ابتلای خود و دیگری به عفونت شده و در این جهت با شدتی فراتر از معمول دست به ضدعفونی و پاکسازی محیط پیرامون خود بزنند که برای دیگران آزار دهنده باشد. 🌀 خودبیمارانگاری در اختلال خودبیمار انگاری، فرد به شکلی مکرر بدن خود را زیر ذره‌بین گذاشته و کوچکترین تغییری در آن را دال بر شروع بیماری تلقی کرده و به شکلی مکرر به آزمایشگاه، پزشک و بیمارستان مراجعه می‌کند تا از زبان متخصصان این کلمه آرام‌بخش را بشنود که چیزی نیست. 🌀 اختلالات تجزیه‌ای اختلال تجزیه‌ای، واکنشی دفاعی در برابر فشار روانی است که فرد قادر به هضم و درک آن در برخورد اول نیست؛ چرا که شدت آن از تحمل فرد فراتر است، بنابراین برای کاستن از بار آن تلاش بر پاک کردن صورت مساله می‌کند. 🌀 واکنش روان‌پریشانه موقت فشار برخاسته از قرنطینه، بمباران ذهن با اخبار ناگوار و تاثیر تنهایی در برخی از افراد می‌تواند به فروپاشی موقت روانی انجامیده و رابطه آن‌ها را با واقعیت قطع کند. بروز توهم و هذیان که گاه برپایه تصوری بیمارگون در مورد ویروس و تبعات آن است از علایم اختلال واکنش روان‌پریشانه موقت هستند. 🌀 اعتیاد و سومصرف مواد تنهایی و بار روانی برخاسته از آن برخی افراد را به سوی تسکین خود از طریق مصرف موادمخدر و الکل سوق می‌دهد. قابل پیش‌بینی است که شیوع اعتیاد در این زمان بالا رود.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50188/preview/
🔶 طرحواره درمانی و انواع طرحواره ها یا تله های زندگی ▫ میگنا- طرحواره ها لنزها یا عینک هایی هستند که در اثر تجارب عاطفی منفی ناشی از ناکام شدن نیازهای روانی بنیادین در انسان نهادینه می شود. وقتی عینک آبی به چشم بزنی دنیا را آبی خواهی دید ولی آیا دنیا آبی است؟ طرحواره ها باعث می شوند که شما حقیقت را آنگونه که هستند نبینید بلکه خود و دیگران را همانطور که از پشت عینک می بینید ببینید! ♦ براساس مدل طرحواره آموزشی، انسان سالم کسی است که نیازهای روانشناختی پنج گانه او به جا و به موقع پاسخ داده شده باشد. این نیازهای روانشناختی انسان عبارتند از: ١. دلبستگی های ایمن به دیگران (شامل امنیت، ثبات) ٢. استقلال، کارآمدی و حس هویت ٣. بیان آزادانه نیازها و هیجانهای پذیرفتنی ٤. خودانگیختگی و تفریح ٥. محدودیت های واقع گرایانه و خود بازداری (خود کنترلی) ♦ سبک های مقابله ای با طرحواره ها در سبک‌ اجتنابی، شما از هر موقعیتی که ممکن است طرحواره را روشن کند فرار می‌کنید. در سبک‌ تسلیم، طرحواره را بی‌چون و چرا می‌پذیرید و به درد ناشی از آن خو می‌کنید. در سبک جبران افراطی، به شکلی اغراق شده از در مخالفت با طرحواره درمی‌آیید. به هر حال رفتارهای شما، با آنچه از یک آدم منطقی و باثبات سر می‌زند فرق دارد و شما را به دردسر می‌اندازد. این دردسر همان نشانه ظاهری مشکل شماست. در حالی که مشکل اصلی و زیربنایی طرحواره‌ها هستند. ♦ تله های زندگی شیوه احساس، فكر و عمل ما و شیوه پیوند ما با دیگران را تعیین می كنند. آنها احساسات نیرومندی نظیر خشم، اندوه و اضطراب را در ما برمی انگیزند. حتی زمانی كه به نظر می رسد ما همه چیز (موقعیت اجتماعی، ازدواج ایده آل، احترام افرادی كه به ما نزدیك اند و موفقیت شغلی) داریم غالباً قادر نخواهیم بود كه طعم زندگی را بچشیم یا دستاوردهایمان را باور كنیم. از نظر یانگ، اصطلاح علمی تله زندگی، طرحواره هاست.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50190/preview/
❣امروز را عالی بدانید؛ وقتی میگویی روزم عالیست، وقتی میگویی امروز چقدر حس و حال فوق العاده ای دارم و فرکانس زیبای عشق را به کل کیهان منتشر می کنی دنیا به پاس اینهمه حس خوب، اینهمه عشق، اینهمه ارتعاش مثبت دروازه های بخشش خود را به رویت می گشاید و تو را از شادی و عشق مست می کند. این را باور کنید که اگر حستان به زندگی ، به خداوند، به نفس هایی که هر دم و بازدم می کشید خوب باشد و معمولی نگاه نکنید عاشقانه به محیط اطرافتان بنگرید، معمولی لبخند نزنید با عشق و همه وجود لبخند بزنید، معمولی درخواست نکنید با عشق و امید به رسیدن بخواهید، آنگاه همه چیز درست میشود، انسانهای خوب از راه می رسند، ثروت ، سلامتی و محبت دنیا به شما داده می شود و این پاداش کسی است که عاشقانه زیستن را هر روز تمرین می کند. 👈با همه وجود تکرار کن؛ 1. من عاشق زندگی ام هستم.❣ 2. به لطف پروردگارم همه چیز عالی پیش می رود.❣ 3. خداوند تنها قدرت زندگی من است و او مرا به همه خواسته هایم می رساند.🍃🍃🍃 خداوندا سپاسگزارم🙏 @Mignair
🔔📃 هنر مدیریت زمان را بیاموزید ☑️ از مهم ترین راه های دست یابی به نظم ، تقسیم وقت است . 🔻تنظیم وقت افزون بر آن که باعث پدید آمدن نظم است ،سبب میشود انسان از اوقات فراغت نیز به خوبی بهره مند گردد و برای همه اوقات خود برنامه ریزی کند و از فرصت ها بهره جوید. 🔻برای تنظیم زمان خود در آغاز باید بدانید که وقتتان صرف چه فعالیت هایی می شود. برای این کار می توانید دفترچه ای تهیه کرده و به مدت یک هفته فعالیت های روزانۀ خود را در آن یادداشت کنید. 🔻با مرور این دفترچه می توانید فعالیت های ضروری، فعالیت های غیر ضروری و فعالیت هایی که باعث اتلاف وقتتان می شوند را از هم تشخیص داده و با حذف فعالیت های نامطلوب زمان بیشتری را به فعالیت های سودمند و مفید اختصاص دهید. 🔻به علاوه سعی کنید هیچ گاه کارهایتان را تا آخرین فرصت اعلام شده به تعویق نیندازید. @Mignair
🔶 اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه DMDD میگنا- این اختلال در مورد کودکانی به کار می رود که دچار تحریک پذیری مزمن، خشم و طغیان مکرر و شدید می شوند. ▪ هنگامی که کودک ۱۲ ماه (یا بیش از آن) خشم را به همراه خشونت زبانی یا فیزیکی بروز دهد احتمال دارد که دچار اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه یا DMDD باشد.تشخیص نباید برای کودکانی که اولین دوره قبل از ۶سالکی یا بعد از ۱۸سالگی است گذاشته شود.گاهی به صورت قشقرق توصیف می شود. ♦ ملاک DSM-5 برای اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرایانه A) طغیانهای خشم مکرر و شدید کلامی یا رفتاری (پرخاشگری جسمانی به افراد یا اموال از نظر شدت یا مدت بی تناسب با موقعیت) B) طغیان ها با سطح رشد ناهماهنگ C) طغیانها متوسط سه بار یا بیشتر در هفته D) خلق مابین طغیانهای خشم در عمده بخش روز تقریبا هر روز مداوم تحریک پذیر و برای دیگران (والدین ، معلمان ، همسالان) قابل مشاهده E) دوازده ماه یا بیشتر وجود داشته و در طول مدت سه ماه پیاپی بدون نشانه نبوده F) ملاک A و D حداقل در دو یا سه موقعیت (خانه ، مدرسه، همسالان) حداقل در یکی از موقعیتها شدید G) نباید اولین بار قبل از شش سالگی یا بعد از ۱۸ سالگی تشخیص داده شود. H) بنابر سابقه سن شروع قبل از ده سالگی I) هر گز دوره مجزایی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد و در طول آن ملاک کامل منیک یا هیپو منیک بر آورده شود وجود ندارد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50200/preview/
🔶 دلایل بروز اختلافات بین زوجین در ایام قرنطینه ▫ میگنا: دکتر فریبرز درتاج- رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران: بررسی شواهد منتشر شده در مجلة Lancet نشان می­‌دهد که قرنطینه می‌­تواند اثرات روانشناختی منفی از جمله عصبی شدن، اضطراب، وسواس، سردرگمی و در بعضی موارد علائم استرس پس از سانحه را داشته باشد. عواملی مثل مدت زمان طولانی قرنطینه، فرسودگی در مراقبت و رابطه با فرزندان، ترس از بیماری، خستگی، منابع اطلاعاتی ناکافی، مشکلات اقتصادی، ضرر مالی و عدم اطمینان از آنچه روز بعد چه اتفاقی خواهد افتاد، استرس قرنطینه را افزایش می­‌دهد. ♦ دکتر جان گاتمن-پژوهشگر و روانشناس نیز از اصطلاح سیلاب برای توصیف آنچه در شرایط استرس بالا در ذهن ما اتفاق می­‌افتد استفاده کرده است. هنگامی که در شرایط استرس هستیم، عملکرد سیستم­‌های فیزیولوژیکی بدن به خصوص قشرهای جلوی مغز، یعنی بخشی از مغز که مسئولیت حل مسائل پیچیده را بر عهده دارند، تقریباً مختل می­‌شود که اگر این ترس باعث استرس و اضطراب افراد شود، احتمالاً در رابطه آنها با شریک زندگی‌شان تأثیر می‌­گذارد. ♦ هنگامی که احساس ترس یا اضطراب می­‌کنیم، سیستم عصبی ما در حالت تحریک‌پذیری بیش از حد (overdrive) قرار می‌­گیرد که باعث می‌­شود ما در حالت جنگ (حمله) یا گریز (فرار) در رابطه با شریک خود و سایر اعضای خانواده قرار گیریم. در این حالت، سخت است که بتوانیم با آنها به روشی در دسترس، پاسخگو یا منطقی برخورد کنیم. ♦ در این حالت، بیشتر تمایل داریم از روی احساسات عمل کنیم. زمانی که سیستم عصبی ما بیش از حد تحریک می‌­شود ما دچار طغیان احساسات، هیجانات و عواطف می‌­شویم و در این حالت، رفتار ما به گونه‌­ای می‌­شود که یک طغیان عاطفی را نیز در شریک زندگی‌مان ایجاد می­‌کند و همین باعث می‌­شود هر دو نفر اعمال و رفتارشان از کنترل خارج شود. ♦ استر پرل-روان‌درمانگر نیز در کتاب پرفروش خود (جفت‌گیری در اسارت)، پارادوکس اصلی روابط زوجین را فشار و کشمکش بین "تمایل به در کنار هم بودن و نیاز مداوم به جدایی" توصیف می­‌کند. او می‌­نویسد: "عشق بر دو ستون استوار است: تسلیم شدن و استقلال. نیاز ما به با هم بودن در کنار نیاز ما به جدایی. یکی بدون دیگری وجود ندارد." بنابراین جدایی پیش شرط اتصال و ارتباط است. به همین دلیل فاصله باعث می‌­شود که افراد دلسوزتر و آرام‌تر شوند، برای مثال زمانی که در یک سفر کاری دور هستید، به شریک زندگی خود احساس علاقه بیشتری دارید. اما اکنون، به طور ناگهانی و بدون هیچ گزینه دیگری، مجبور هستیم زمان بیشتری را با شریک زندگی‌مان در یک فضا تجربه کنیم که به آن «حبس اجباری» می‌­گویند؛ این ادغام بیش از حد، جدایی دو فرد مستقل را از بین می‌­برد. بنابراین طبیعی است که این عدم جدایی سبب بروز اختلافات و تعارضاتی بین زوجین شود....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50201
میگنا- طی حکمی از سوی رئیس بسیج اساتید دانشگاه های تهران، دکتر کامران شیوندی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به سمت رئیس گروه علمی مساله محور روانشناسی پسا کرونا منصوب شد. ▪ در این حکم آمده است: تجمیع فعالیت های علمی اساتید در حوزه روانشناسی مرتبط با بیماری کرونا از ماموریت های این گروه علمی است.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50208/preview/
🔶 گزارشی جالب از فعالیت "کمیته روان‏ شناسی حوزه های علمیه" در مبارزه با کرونا ▫ میگنا: با توجه به این که یکی از رسالت های اصلی روحانیان و طلاب رسیدگی به درد و رنج مردم است و با توجه به این که روان شناسان در واقع امدادگران روان شناختی به حساب می آیند که باید در بحران ها به یاری افراد بحران دیده بشتابند؛ بنابراین روحانیان روان شناس حوزه علمیه که دارای هر دو تخصص و هردو رسالت توأمان هستند، با الهام گرفتن از آیه شریفه «مَن أحیَاهَا فَکَأنَّمَا أحیَا النَّاسَ جَمِیعَا»؛ (آیه 32 سوره مائده) بلافاصله بعد از اطلاع از نیاز بیمارستان ها، برای ارائه مداخلات تخصصی روان شناختی برای بیماران و کادر پزشکی؛ اعلام آمادگی نموده و با یک برنامه ریزی منسجم و سریع تیم هایی را آماده نموده و با هماهنگی ستاد مواجهه با بحران حوزه، به بیمارستان ها و سایر مراکز ارسال نمود. ♦ فعالیت جهادی "روحانیون روانشناس با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا" که از جانب کمیته روانشناسی ستاد مبارزه با کرونا در حوزه علمیه سازماندهی شده‌اند، نمونه‌ای خاص از فعالیت تأثیرگذار جهادی با پشتوانه علمی و قانونی است؛ زیرا این گروه، در حیطه تخصصی خود در حال فعالیت درمانی هستند. ▪ یادآور می شود که این فعالیت گروه روحانیان روان شناس جهادی برای اولین بار نبوده و در سال‏های گذشته در قالب گروه «هم قدم تا آسمان» در پیاده روی اربعین تحت عنوان ایستگاه های خدمات روان‏شناختی؛ و در فروردین 1398 برای سیل زدگان خوزستان، خدمات مشابهی را ارائه داده است..... ادامه گزارش👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50211/preview/
🔶 خشونت رسانه‌ای در کودکان میگنا- تحقیقات نشان می‌دهد که خشونت رسانه‌ای می‌تواند به رفتار‌های پرخاشگرانه، حساس شدن به خشونت، کابوس‌ها و ترس از آسیب منجر شود. ♦ متخصصان اطفال باید میزان قرار گرفتن در معرض رسانه در کودکان را ارزیابی کرده و در مورد خطرات سلامتی مرتبط با خشونت رسانه‌ای در کودکان هشدار‌ها و راهکار‌های لازم را ارائه دهند. ♦ روان شناسان کودک می‌توانند با تشویق استفاده متفکرانه و پیشگیرانه و مناسب از رسانه‌ها توسط کودکان و والدین، از ایجاد یک رسانه مطمئن، مفید و موثرتر برای کودکان حمایت کنند. تحقیقات نشان داده که مشاوره روانشناسی می‌تواند در اداره کردن خشونت رسانه‌ای در کودکان مؤثر باشد. ⚪ قرار گرفتن کودکان در معرض خشونت رسانه‌ای با انواع مشکلات جسمی و روانی برای کودکان و نوجوانان همراه است. ▪ برخی از این اثرات عبارتند از: ▫ ترس ▫ افسردگی ▫ ترویج زورگویی ▫ وحشت شبانه و اختلالات خواب ▫ حساسیت زدایی نسبت به خشونت ▫ بروز رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز در کودکان ▫ بین قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها و افزایش تجاوز و خشونت ▫ رابطه عمیقی وجود دارد. ♦ در آزمایش‌های آزمایشگاهی و مطالعات صورت گرفته مشخص شده که خشونت‌های رسانه‌ای در کودکان، نوجوانان باعث افزایش مکمل‌های بدنسازی، مصرف مخدر‌ها و سیگار و همچنین سوء استفاده‌های جنسی می‌شود. کودکان تحت تأثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها با مشاهده و تقلید رفتار‌های منفی را یاد می‌گیرند. ♦ خشونت رسانه‌ای بر روی نگرش ها، باورها، رفتار‌ها و احساسات تهاجمی تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، چون کودکان زیر ۸ سال نمی‌توانند دروغ را از واقعیت تشخیص دهند، ممکن است آسیب پذیر باشند و بیشتر تحت تأثیر خشونت رسانه‌ای قرار گیرند. با این حال، حتی نوجوانان و بزرگسالان نیز تحت تأثیر خشونت رسانه‌ای قرار دارند. ♦ خشونت رسانه‌ای باعث کاهش فعالیت قشر جلوی مغز می‌شود. قشر جلو مغز در کنترل رفتار‌های تکانشی تاثیر به سزایی دارد. با کاهش فعالیت این ناحیه در مغز، رفتار‌های تکانشی کودکان و نوجوانان دچار اختلال می‌شود. خشونت بین فردی، برای قربانیان و عاملان یک حادثه ناشی از خشونت رسانه ای، در حال حاضر یک خطر بهداشتی محسوب می‌شود. این خطر نسبت به بروز بیماری‌های عفونی، سرطان یا اختلالات مادرزادی در بین کودکان شایع‌تر است. ♦ قتل، خودکشی و تروما علت اصلی مرگ و میر در جمعیت کودکان است. تحقیقات در بین دانش آموزان نیویورک نشان داده که تقریباً ۱۰ ٪ دختران و بیش از ۵ ٪ پسران سابقه تجاوز جنسی را گزارش داده اند و ۱۰ ٪ از دختران و پسرانی که مور تجاوز قرار گرفته اند اعتراف کرده اند که در سال گذشته با خشونت روبرو شده اند...... http://www.migna.ir/news/50212/preview/
🔶 بایدها و نبایدهای خروج از افسردگی ناشی از کرونا ميگنا- ناصر قاسم‌زاد، روانشناس و مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه، از عوامل بروز افسردگی در قرنطینه این طور می‌گوید: «مردم انتطار داشتند به رسم دیرینه عید باستانی نوروز، مراسم و سنت‌هایش را اجرا کنند ولی این مراسم به واسطه بروز ویروس کرونا ابتر شد؛ این مسئله آحاد جامعه را تحت تاثیر تبعات منفی خودش قرار داد. از اسفند به این سمت که کرونا شروع شد، یک بخشی هم که تبعات اقتصادی ناشی از این ویروس فشار مضاعفی را روی اقشار مختلف جامعه نه تنها درجه پایین که معمولا دولت ازش یاد می‌کند، در تمام آحاد جامعه در تمامی افرادی که به نوعی یک کار اقتصادی می‌کنند و نان‌آور خانواده‌هایشان هستند، تاثیرات منفی داشته است و خود این هم باز یکی از دلایل و ریشه‌های افسردگی و ایجاد تنش را در جامعه رقم زد و به نوعی می‌شود گفت که در قرنطینه خانگی ما شاهد این هستیم که بسیاری از سرگرمی‌ها و علایق و فعالیت‌های کودکان، زنان و آقایان هم با تعطیلی مواجه می‌شود. به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران که حدود سه چهارم مناطق مسکونی، خیلی همخوانی با استانداردهای رایج را ندارند.» ♦ «مردم شرق، مردمی هستند که احساسات در روابطشان، بسیار تاثیر دارد و آدم‌هایی اهل گفت و شنود هستند. آدم‌های دیداری هستیم، چهره به چهره و رو در رو. که این دیدارها به نوعی به حفظ بهداشت سلامت روانی افراد کمک می‌کند. خانواده های بسیاری،در مشاوره‌های آنلاینی که دارم می‌گویند که به پدر مادرهایشان حتی سر نمی‌زنند به علت اینکه می‌ترسند ناقل این ویروس باشند. همین‌ها سبک زندگی ما را دچار تغییر کرده‌ است. یعنی سبک زندگی ما دیگر مثل گذشته نیست. بسیاری از مراجعان من الان از تغییر ساعت خوابشان گله می‌کنند زیرا دائم در خانه هستند و این ساعت خواب به هم می‌خورد.»......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50214
🔶 ۲۱ درصد تهرانی‌ها در معرض اضطراب‌ ناشی از کرونا ميگنا- دکتر علیرضا زالی با استناد به نظر سنجی‌های اخیر، اظهار کرد: نظر سنجی‌های ما که با همکاری ایسپا انجام شده نشان می‌دهد که حداقل ۲۱ درصد شهروندان تهرانی در معرض بار جدید اضطراب زایی متاثر از کرونا قرار گرفته‌اند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50219/preview/
🔹 انسان در شرایط سخت رشد می‌کند 🔶 زندگی در لحظه؛ راه غلبه بر اضطراب کرونا ▫ میگنا- دكتر کیومرث فرح‌بخش، عضو هیئت علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی مي گويد: برخی افراد در شرایط سخت رشد می‌کنند که در روانشناسی اصطلاحاً به آن، رشد پس از حادثه یا رشد پس از ضربه گفته می‌شود، یعنی همان چیزی که فراوان در احادیث و روایات و سخنان بزرگان آمده، مبنی بر اینکه سختی‌ها برای انسان مانند کوره‌ای است که او را سرسخت و مقاوم می‌سازند و فرصتی است که انسان استعدادهای خود را بیشتر شکوفا کند و حتی به خودشناسی بهتری برسد. فرح‌بخش بیان کرد: قبل از ظهور کرونا، شاید برخی تصور می‌کردند که با علم و دانش می‌توان همه مسائل را حل کرد و آن‌قدر علم پیشرفت کرده و ساختارهای علمی قدرتمند است که دیگر چیزی نمی‌تواند حریف انسان شود، ولی اکنون همه اندیشمندان اذعان دارند که انسان با همه قدرت و تمدنش چقدر در برابر این حوادث ضعیف است و باید احساس غرور و تکبر بی‌جای خودش را کنار بگذارد. شاید غروری که در انسان ایجاد می‌شود، فقط از زاویه اخلاقی به آن نگاه کنیم، اما در واقع تأثیر بسیار زیادی در رفتار و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر دارد. ♦ شاید گفته شود بیان تاثیرات فلسفی به منِ روانشناس ارتباطی ندارد، اما بخش عمده‌ای از کنش‌های روانی افراد تابع نگاه‌های فلسفی آنهاست. اگر چیزی به عنوان فلسفه به وجود آمده است، برای این بوده که به نیازهای انسان پاسخ دهد و انسان‌ها به آرامش برسند. در واقع فلسفه از زندگی انسان جدا نیست و هر انسانی برای خودش یک فیلسوف است و نگاه‌های فلسفی تاثیر مثبت بر زندگی‌اش دارند. ♦ این استاد دانشگاه افزود: اگر انسان از بحران کرونا پیروزمند بیرون بیاید که احتمالا همین اتفاق خواهد افتاد، هر چند این اعتماد به نفس هنوز در بشر وجود دارد که بر کرونا غلبه خواهد کرد، هم‌چنان که در گذشته بر بسیاری از بیماری‌ها غلبه کرده است، پوست جدیدی انداخته و نوعی خودپنداره و انسان‌انگاره جدیدی به دست می‌آورد که در پرتو آن، خود را تغییر داده و با طبیعت به شکل متفاوتی رفتار خواهد کرد. ♦ سبک زندگی امیدوارانه در شرایط خطیر رویکردهای اگزیستانسیالیستی یا وجودگرا می‌گویند اضطراب بشر عمدتاً ناشی از مرگ است. اگر این را بپذیریم که مرگ نیز مرحله یا بخشی از زندگی است و معنای تکامل و استعلای زندگی را می‌دهد، دلیلی وجود ندارد که از آن بترسیم. فراتر و بهتر از این سخن، در آموزه‌های دینی خودمان وجود دارد که بر اساس آنها، مرگ نوعی تولد دوباره است و چیزی نیست که از آن بترسیم. اگر انسان ترس از مرگ را کنار بگذارد، دیگر امر ترسناکی برایش وجود ندارد. تفسیرهایی مثل تفسیر مولانا از مرگ به عنوان پیشرفت و تعالی انسان خود به خود اضطراب‌ها را کاهش می‌دهد، ولی باور این موضوع برای بسیاری از افراد سخت است. ♦ فرح‌بخش ادامه داد: کسانی که مرگ را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرند، نه اینکه اصلاً نگران نخواهند شد، بلکه اضطرابشان را بسیار کاهش می‌دهد. معنا کردن مرگ و زندگی نیز در اینجا اهمیت دارد. البته این‌ها به این معنا نیست که ما در مقابل حفظ سلامتی‌مان بی‌تفاوت باشیم و از مرگ استقبال کنیم، بلکه ما در این دنیا زندگی می‌کنیم و تا زمانی که هستیم، از حیات خود لذت می‌بریم و وقتی هم دعوت‌نامه خداوند رسید، با خیال راحت این جهان را ترک می‌کنیم. آموزه‌های ادیان درباره مرگ برای این است که اضطراب انسان را در این خصوص کاهش دهند..... مشروح گفتگو👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50220/preview/
🔶 نحوه برخورد با تحقیر و تمسخر دیگران ▫ میگنا- واکنش نشان دادن در مقابل افرادی که تحقیر و خوار می‌کنند و ارزش هـایتـان را زیر سوال می‌برند، قدری دشوار و دردناک است. گاهی اوقات زخم‌هایی که اینگونه افراد وارد می‌کنند، ممکن است تا ابد باقی بمانند. ▪ باید توجه داشته باشید که افرادی که تمسخر می‌کنند و قصد آسیب رساندن دارند، در درجه اول باید خودشان را بیازارند تا بتوانند دیگران را آزرده دل کنند. ♦ باید بدانید که یک انسان کامروا، موفق و با اعتماد به نفس هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارد. شاید این افراد از دیگران انتقاد‌های سازنده‌ای کنند، اما هیچ گاه آن‌ها را تحقیر نمی‌کنند. ▪ برخی از افراد به طور کلی نظر منفی نسبت به دیگران دارند. به دلیل کمبود‌هایی که احساس می‌کنند دوست دارند خودشان را قدرتمند‌تر از سایرین جلوه بدهند تا به این طریق بر تزلزل شخصیتی خود غلبه کنند. ♦ افرادی که به شدت تحقیر می‌کنند با این کار فقط ناراحتی، عدم موفقیت و بی هدفی خود را در زندگی به نمایش می‌گذارند. دانستن این مطلب کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانید در کنار آن‌ها به زندگی عادی خود ادامه دهید و حرف هایشان را نشنیده بگیرید. اگر بدانید که مشکل از طرف مقابل است نه شما، می‌توانید منطقی با مسائل برخورد کنید و از حرف‌ها و کنایه‌های آن‌ها آزرده نشوید. ◽ شاید فردی که دارای چنین خصوصیاتی است یکی از نزدیکان باشد و برایتان سخت باشد که بخواهید از نظر عاطفی خودتان را از او جدا کنید. هیچ نیازی به این کار نیست، فقط سعی کنید در بحث‌هایی که او راه می‌اندازد، شرکت نکرده و خودتان را کنار بکشید. قصد او این است که کاری کند تا افراد احساس بدی نسبت به خودشان پیدا کنند. زمانی که احساس می‌کنید فردی با حالت تهاجمی برخورد می‌کند می‌توانید بگویید: ازت ممنونم، اما فکر می‌کنم بهتر است توصیه هایت را برای خودت نگه داری و یا خیلی سخاوتمندی، ولی من نیازی به گفته‌های تو ندارم. ♦ همه این مسائل به دلیل خشم و نفرتی که در آن‌ها وجود دارد، درست می‌شود و مجبور نیستید که بار مسئولیت زندگی آن‌ها را به دوش بکشید. اگر به توصیه‌های آن‌ها گوش کنید، با این کار خشم و عصبانیت آن‌ها را به به درون خود راه داده اید. به خودتان اجازه انجام چنین کاری را ندهید. ◽ یکی دیگر از واکنش‌های مناسبی که در مقابل این افراد می‌توانید از خود بروز دهید این است که به آن‌ها بگویید: از پیشنهادت ممنونم و بعد هم به ادامه کار خود بپردازید. با بیان این عبارت در حقیقت به بحث پایان خواهید داد. آن‌ها منتظر هستند که شما از خود عکس العمل نشان دهید و زمانی که این کار را انجام نمی‌دهید، دیگر چیزی برای گفتن نخواهند داشت. ♦ دیگران تا زمانی که به آن‌ها اجازه داده نشود، نمی‌توانند کسی را آزار دهند. در برخی مواقع بهتر است نگاهی به طرز برخورد خود با طرف مقابل داشته باشید و ببینید چه کاری انجام داده اید که او به خودش اجازه داده تا یک چنین رفتارهایی داشته باشد.اگر به فکر تلافی کردن باشید، خودتان را بی ارزش می‌کنید. باید خیلی رو راست به او بگویید که رفتارش آزرده دهنده است. البته باید این کار را در نهایت آرامش انجام دهید. اگر چنین بحثی در محیط کار پیش آمد، می‌توانید ادامه بحث را به زمان دیگری موکول کنید. با این کار، آن‌ها را متوجه می‌کنید که هم از نظرشان خوشتان نیامده و هم کاملاً حرفه‌ای با آن‌ها برخورد کرده اید. ▪ زمانی که صبر می‌کنید و به پیغام‌هایی که به طور روزانه دریافت می‌کنید می‌اندیشید، به این نتیجه می‌رسید که خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کرده اید در معرض انتقاد و اهانت قرار گرفته اید. دلیلش هم این است که دنیا پر است از انسان‌هایی که قصد تحقیر دیگران را دارند. ▫ هیچ کس دوست ندارد مورد انتقاد قرار بگیرد؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید سالم زندگی کنید و از عزت نفس برخوردار باشید، باید این پیغام‌های منفی که از سایرین در مورد شخصیتتان می‌شنوید را نادیده بگیرید. با تحقیر کردن متقابل، کارشان را تلافی نکنید......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50221/preview/
🍏 روزشمار هفته سلامت اعلام شد💐 میگنا- هفته سلامت امسال با شعار «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. روزشمار هفته سلامت سال 1399 به شرح زیر است: 1⃣ دوشنبه یکم اردیبهشت: بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا 2⃣ سه شنبه دوم اردیبهشت: پزشکان و پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرونا 3⃣ چهارشنبه سوم اردیبهشت: آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا 4⃣ پنجشنبه چهارم اردیبهشت: هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا 5⃣ جمعه پنجم اردیبهشت: روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مومنانه در مقابله با کرونا 6⃣ شنبه ششم اردیبهشت: مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا 7⃣ یکشنبه هفتم اردیبهشت: هر رسانه یک پایگاه سلامت در مقابله با کرونا👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50222/preview/
🔶 نوروفیدبک، رویکردی نوین در درمان نوروفیدبک نوعی فناوری است که به بیمارانی که به روان درمانی و توان بخشی ادراک و شناخت نیاز دارند و یا کسانی که در مهارت‌های ذهنی دچار ضعف هستند، کمک می کند. این برنامه در درمان افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از حادثه(PTSD)، اختلالات شخصیتی، اعتیاد و مشکلات هیجانی تاثیر بسزایی دارد. همچنین نوروفیدبک در درمان بیماریهایی مانند بیش فعالی همراه با نقص توجه(ADHD)، ارتقاء توانمندی ها و مهارت های مختلف ذهنی و شناختی مانند بهینه سازی تصمیم گیری، افزایش خلاقیت، تقویت حافظه، افزایش تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، افزایش هماهنگی جسم و بدن و ... تاثیر فوق العاده ای دارد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50223/preview/ ▪ کاوه خانبلوکی ◽ دکتر علیرضا ملازاده
🔶 تصاوير/ اضطراب ناشی از کرونا 📷 این مجموعه عکس شامل زندگی روزمره و قرنطینه خود عکاس است.👇👇👇 http://www.migna.ir/gallery/50230/1/preview/
🔶 فعالیت‌های مربوط به معرفی مشاغل در فضای مجازی ارائه می‌شود ◽ مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: در سال جاری به علت شرایط حاکم ناشی از کرونا که به تعطیلی مدارس انجامیده است فعالیت‌های مربوطه به " معرفی هفته مشاغل " در فضای مجازی انجام می‌شود. ♦ مسعود شکوهی تصریح کرد: تهیه و ارسال تراکت و بروشورهای شغلی در فضای مجازی، تهیه بروشورهای تحصیلی ویژه تبیین ضوابط هدایت تحصیلی دانش آموزان، تهیه کلیپ‌های سخنرانی متخصصان موفق رشته‌های گوناگون تحصیلی و دانشگاهی مثل پزشکان ، اساتید دانشگاه، چهره‌های موفق کارآفرینی و خوداشتغالی استان‌ها، تهیه پیام‌های مناسب تحصیلی-شغلی، معرفی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دانش آموزان، معرفی رشته‌های دانشگاهی، تهیه پویانمایی‌های شغلی، معرفی مشاغل بومی منطقه‌ای و استان‌ها، بازدید از مراکز و محیط‌های شغلی توسط دانش آموزان در فضای مجازی(تور مجازی شغلی)، معرفی سایت h.medu.ir جهت آشنایی اولیاء و دانش آموزان با قوانین و مقررات و سؤالات مربوط به هدایت تحصیلی ازجمله فعالیت‌های هفته معرفی مشاغل در فضای مجازی خواهد بود....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50235/preview/