#سیاستهای_رفتاری
🔴رفتارهای اشتباه با همسر
❌به محض ديدن او بدون هيچ كلمه ايی پرخاشگری ميكنيد: سلام كردنت بخوره تو سر من، يه زنگ نميتونستی بزنی؟
❌از كلمات هميشه يا هيچ وقت استفاده میکنید: تو هميشه بي فكر و بی خيالی، هيچ وقت من برات مهم نيستم.
❌به جای رفتار اشتباهش، شخصيت او را نشانه میگيريد: يه كم شعور داشتی يه زنگ ميزدي
❌مشكلات گذشته را بازگو ميكنيد: يادته روز خواستگاری هم دير اومدی؟ همون موقع بايد ميشناختمت
❌به او میگویید چه كاری نكند يا چه كار او باعث ناراحتی شما ميشود، ( مستقيما به او بگوييد از او چه انتظاري داريد: نگوييد: باز نشستی پاي تلويزيون؟ اخه چقدر اخبار ميبينی؟ بگوييد: من نياز به كمك دارم و حسابی خسته ام، لطفا بيشتر كمكم كن)
✅عکس العمل صحیح :
💯لحظه ايی درنگ كنيد. نفس عميق بكشيد. حرف خود را با كلمه "وقتي كه" شروع كنيد، بعد احساس خود را بيان كنيد و در اخر دليلش را بگوييد.
"وقتی" تو دير ميايی و جواب تلفنتو نميدی "احساس نگرانی ميكنم" چون فكر ميكنم برات اتفاق بدی افتاده كه جواب نميدی
وقتی .... احساس ميكنم .... چون ....
این يك متد موفق در داشتن رابطه موفق است.
💯به جاي انكه انگشت خود را به سمت طرف مقابل بگيريد از احساس خود حرف بزنيد:
وقتي غر ميزنی حس ميكنم برات كافی نيستم
وقتي قهر ميكنی حس ميكنم خيلی ازت دورم
وقتي داد ميزنی حس ميكنم منو دوست نداری
وقتي گريه ميكنی حس ميكنم با من خوشبخت نيستی.
@Mignair
🔶 پاندمی کرونا؛ جنگ روانی جهانی به جای مداخله در بحران
◽ میگنا- اضطراب هستی یکی از مفاهیم روان شناسی وجودی و وجودگرایی یا همان اگزیستانسالیسم است. بر اساس دیدگاه وجودی، "مرگ، مسئولیت، تنهایی و ناپایداری معنی" از ویژگی های ذاتی، قطعی و اجتناب ناپذیر هستی انسان در جهان آفرینش به شمار می آید. اضطراب هستی پیامد آگاهی از ویژگی های ناپایدار موقعیت های انسانی است. در واقع از آنجا که هر یک از ما سخت نیازمند جاودانگی، استواری، همزیستی و هدفمندی زندگی بوده و در عین حال، همگی نیز بالاخره با اجتناب ناپذیری مرگ، بی پایگی هستی، تنهایی و پوچی رویاروی خواهیم شد، لذا این تعارض ما را دچار #اضطراب هستی می نماید. اکنون و با وجود شیوع گسترده این ویروس در جهان، نوع بشر بیش از پیش به اضطراب هستیِ خویشتن نزدیک شده است (مسعودی ثانی، بهمنی، عسگری، خانجانی و پاک نیا، 1394).
♦ اما آیا اینکه شیوع این ویروس ناشی از بیوتروریسم بوده یا یک اتفاق ناخواسته و شیوع یک بیماری، تأثیری در میزان اضطراب هستی کنونی دارد؟
♦ آنچه در حال حاضر در اولویت قرار دارد همبستگی جهانی علیه این بیماری و کنترل و مبارزه تا ریشه کنی آن است. مواردی از قبیل تئوری "جنگ بیولوژیک" می تواند در زمانی دیگر مورد بررسی و کندوکاو قرار گیرد. سوء استفاده از شرایط موجود و راه اندازی پروپاگاندای سیاه توسط یک دولت علیه دولت دیگر، در واقع سوراخ کردن جای خود در کشتی است.
♦ هر زندگی یک تغییر است. ما تغییر در کار و روابط، تغییر در سلامت جسمی و روانی و رویدادهای جدید در جوامع محلی و جهان را تجربه می کنیم. گاهی اوقات ما می دانیم که تغییر رخ خواهد داد، در حالی که زمانی دیگر به طور ناگهانی و غیر منتظره (شیوع ویروس کرونا) رخ می دهد. شاید ناامیدکننده یا شگفتانه فوق العاده ای باشد. بسیاری از مردم وقت و انرژی زیادی را صرف تلاش برای اجتناب از تغییر می کنند، اما ناگزیر به سمت آنها خواهد آمد. اگر توانستید مقابله با تغییر (در اینجا شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا) را فرا بگیرید، خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را پایین آورده اید. در غیر این صورت، تنها مقدار کمی از استرس می تواند باعث ایجاد سراسیمگی در زندگی شما شود. توانایی سازگاری با تغییرات، "انعطاف پذیری" نامیده می شود (نجف خانی، حسین لو و چهره سا، 1398).
♦ بر اساس مدل سیستم ها، شش عامل در ایجاد تاب آوری نقش دارد که یکی از آنها سلامت یعنی درجه رهایی فرد از بیماریهای روانی و فیزیکی است (نجف خانی، حسین لو و چهره سا، 1398). حفظ سلامتی در کنار تأمین امنیت به عنوان موهبت هایی که هیچ گاه جز در فقدان آنها، در دایره توجهات ما قرار نمی گیرند اکنون به دغدغه اصلی جوامع بشری تبدیل شده است. اما چگونه می توانیم با وجود این تهدید (ویروس کرونا) برای سلامتی، تاب آوری خود را افزایش دهیم؟
در شرایطی که اضطراب مرگ (به عنوان بخشی از اضطراب هستی) بر جامعه بشری سایه افکنده و بیش از پیش نمایان شده است، یافتن معنایی برای زندگی در کنار توجه به توصیه های متخصصین، رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از ترددهای غیرضروری می تواند بسیار کمک کننده باشد.
♦ ویکتور فرانکل (1905-1997)، پدر لوگوتراپی (معنادرمانی) در مکتب خویش کوشیده است به فرد بیاموزد که معنای زندگی خویش را دریابد و از رخوت و خلا وجودی، بیرون آمده و آن سرچشمه های زلال زندگی را ادراک کند و زندگی را پوچ و باطل نداند. بنابراین باید هدف یا معنایی در زندگی وجود داشته باشد. ...متن کامل مقاله...👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50097/preview/
⚪ نویسندگان:
▪ علیرضا چهره سا (روان شناس بالینی - رییس انجمن صنفی روان شناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران)
▪ مهسا عوض محمدیه (کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی )
▪ ماریا نجف خانی (کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی )
▪ علی حاجی قاسم (روان شناس بالینی)
◽ به مناسبت روز جهانی آگاهی از اوتیسم مطرح شد:
🔶 نگاهی به فعالیتهای انجمن اوتیسم ایران در شش سال گذشته
▫ میگنا: روز جهانی اوتیسم یکی از تنها هفت روز رسمی است که سازمان ملل متحد در رابطه با سلامتی به رسمیت شناخته شده و از سال ۲۰۰۷ به اجرا در آمده است. در کشورمان، انجمن اوتیسم ایران روز جهانی آگاهی از اوتیسم را در تاریخ ۱۴ فروردین ۹۹ همگام با جهان گرامی میدارد و در تلاش است که در این روز گامهای محکمی در راستای آگاهی بخشی در زمینه اوتیسم در جامعه بردارد.
♦ شعار و موضوع امسال (۲۰۲۰) سازمان ملل در روز جهانی اوتیسم انتقال به بزرگسالی است؛ بزرگسالی مرحلهای از زندگی است که افراد میتوانند در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه خود به عنوان یک شهروند کامل نقش ایفا کنند. اما این مرحله برای افراد اوتیسم یک چالش است، زیرا آنها از فرصتها و حمایتهای لازم برای این مرحله از زندگی برخوردار نیستند و پس از پایان دوره دبیرستان این افراد از خدمات و حمایتهایی که تا پیش از آن بهره میبردند، بی بهرهاند.
▪ مشارکت در فرآیندهای تصمیمگیری جامعه، مشارکت در فرهنگ جوانان در جامعه، دسترسی به آموزش پس از دوره متوسطه، اشتغال، مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی جامعه به عنوان یک شهروند از محورهای مطرح شده در شعار جهانی امسال است.
♦ در این راستا، سعیده صالح غفاری- مدیر عامل انجمن اتیسم ایران، با تبریک این روز مهم به خانواده اوتیسم ایران، گفت: انجمن اوتیسم ایران با شش سال فعالیت رسمی، ملی و اخذ مجوز مقام مشورتی سازمان ملل در راستای فعالیتهای بین المللی تلاش کرده است که گام موثری در جهت آگاهی بخشی و حمایت افراد اوتیسم بردارد و این روزها به نقشه راه ۵ ساله دوم انجمن تکیه دارد.
▪ وی نقشه ۵ ساله دوم انجمن را شامل پنج محور اصلی عنوان کرد و افزود: محورها شامل مطالبه گری و طرح موضوع و بررسی نیازهای کلان ملی جامعه اوتیسم ایران، اقدام قویتر و سازماندهی شده با موضوعیت آگاهی بخشی جامعه، تقویت شبکه دوستدار اوتیسم و همراهی شهرهای دوستدار اوتیسم با ایجاد مراکز دوستدار اوتیسم، آموزش و تکیه بر توانمند کردن خانوادهها در اقصی نقاط کشور با محوریت آموزش، تربیت درمانگران در دورههای پودمانی و تکمیلی جهت آشنایی با اوتیسم و آموزش کاردرمانی تخصصی برای کودکان اوتیسم است.
▪ غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری نقشه راه مذکور و ایجاد شبکه قوی با حضور تمامی انجمنهای اوتیسم کشور و رسمی کردن شبکه ملی اوتیسم، به این اهداف رسیده و مطالبات اوتیسم از دولت و سازمانهای مربوطه با قدرت بیشتری صورت گیرد.
▪ مدیر عامل انجمن اتیسم ایران در ادامه به دستاوردهای انجمن در شش سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایجاد ظرفیت و بستر سازی مناسب جامعه برای آشنایی اولیه با طیف اوتیسم، سازماندهی رجیستری و شناسایی کودکان اوتیسم، معرفی اوتیسم به سازمانهای سیاست گذار ملی، تلاش در راستای قرار دادن اوتیسم در لیست بیماریهای خاص در مجلس شورای اسلامی، رایزنی جهت دریافت ردیف بودجه برای اوتیسم از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، راه اندازی اولیه سامانه گم شدن بچههای اوتیسم با همکاری ناجا، اصلاح کامل آیین نامه نظام وظیفه در راستای معافیت کامل بزرگسالان اوتیسم، آموزش بزرگسالان اوتیسم با هدف انجام کار گروهی و ارتباط با همسالان و ایجاد موقعیت شغلی برای آنان، تجمیع انجمنهای اوتیسم و یکسوسازی اهداف، تالیف کتابچههای اوتیسم با هدف آگاهی بخشی و آموزش و توانمند سازی خانوادهها برای رفع مشکلات اوتیسم، از مهمترین فعالیتهای انجمن اوتیسم ایران بوده است.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50098/preview/
🔶 افسردگی بعد از فارغالتحصیلی و راههای مقابله با آن
میگنا- این مسئله خیلی مهم است که خود را تنها فرض نکنید. خیلی از فارغ التحصیلان دیگر نیز احتمالاً مشکل شما را دارند.
♦ تمام کردن دانشگاه و زندگی دانشجویی، بازگشت به خانه و جست وجو برای یافتن شغل مناسب، سرخوشی اولیه از گرفتن مدرک تحصیلی را از بین میبرد و شما را ناگهان با دنیای واقعی رو به رو میکند.
این عوامل فشار روانی زیادی به فارغ التحصیلان تحمیل میکند. برای همین آنها باید از نظر روحی-روانی مورد حمایت واقع شوند.
▪ اما چرا این احساس به شما دست میدهد؟
چند دلیل وجود دارد که افسردگی بعد از دانشگاه را توجیه میکند:
▫ سازگار شدن با تغییر، کار راحتی نیست.
▫ ترس از آینده نامعلوم ممکن است شما را دلسرد کند.
▫ به نظر میرسد دوستانتان همه چیز را تحت کنترل دارند.
▪ فعال باشید
اگر تازه به خانه برگشتید و هنوز شروع به کار نکردید، در خانه ننشینید و فقط گذر ایام را تماشا نکنید! خودتان را عادت بدهید که هر روز پیادهروی کنید یا باشگاه بروید تا فعال بمانید.
نشان داده شده که ورزش کردن برای افرادی که افسردگی دارند مفید است. بسیاری از افراد گفتهاند ورزش کردن کمک کرده احساس بهتری داشته باشند.
پس اگر دارید از افسردگی و ناراحتی بعد از دانشگاه عذاب میکشید، کمی فعالیت کنید. میتوانید در محله خود باشگاه بروید، اطراف خانه بدوید یا حتی داخل خانه ورزشهای سبک انجام دهید.
▪ در دورههای کارآموزی شرکت کنید
گذراندن این دورهها باعث میشود بعد از فارغالتحصیلی در مصاحبههای شغلی، نسبت به بقیه برگ برنده داشته باشید. اگر بعد از هر سال دانشگاه، در طول تابستان کارآموزی انجام دهید؛ کمک میکند بتوانید تحصیلات آکادمیک خود را به تجربههای واقعی و عملی ارتباط دهید. این کار دو مزیت دارد. اول این که باعث میشود بیشتر بر شغلی که بعد از دانشگاه میخواهید داشته باشید تمرکز کنید؛ و دوم این که باعث میشود بعد از فارغ التحصیلی راحتتر بتوانید کار پیدا کنید و استخدام شوید.
▪ آماده شوید
یکی از سختترین کارها برای دانشجویان این است که برای خود رزومه بنویسند. این کار مخصوصاً وقتی باید از یک صفحهی خالی شروع کنند، سختتر میشود.
یک راه حل ساده این است که در اینترنت نمونههای رزومه برای مشاغل مختلف را جستوجو کنید و به کمک آنها رزومهی خود را بنویسید.
▪ اگر هر کدام از این موارد گفته شده را احساس کردید، وقتش رسیده از کسی کمک بخواهید. با کمک مشاورهای شغلی میتوانید راحتتر شغل مناسب خود را پیدا کنید.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50099/preview/
🔶 علت ترس از کرونا چیست؟
◽ میگنا- تکتم اکبری، کارشناس ارشد روانشناسی درباره ریشه ترسهای مبهم بیماری «کرونا» گفت: طبیعی است وقتی خطر و عامل آسیب رسان به درستی شناخته نشود، واکنشها به این عامل خطر میتواند بیشتر از آنکه تحت تاثیر منطق باشد تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد. وجود احساس ترس به خودی خود بد نیست و حتی برای حفظ سلامتی انسان و آگاهی از خطر و استفاده از راهکارهای مقابلهای ضروری است، اما گاهی ترس به افراط منجر میشود. شاید دلایل این افراط در مورد ترس از این بیماری را بتوان علاوه بر ناشناخته بودن آن، به وجود شبکههای اطلاع رسانی متعدد و در نتیجه قرار گرفتن در معرض اخبار گوناگون قلمداد کرد.
♦ از آنجا که معمولاً در رسانهها به جهت آگاهی رسانی بیشتر بر جنبههای خطرناک یک موضوع تاکید میشود و سایر افراد نیز به انتشار بیش از حد پیامهای مربوط به این موضوع میپردازند در نتیجه این عوامل دست به دست هم داده است تا خطر ناشی از بیماری بیش از حد نمایان شود. برخی افراد ارزیابی واقع بینانهای از خطر دارند و ترس منطقی و به دور از فاجعه سازی آنها را وا میدارد تا با رعایت اصول بهداشتی و راهکارهای لازم و پیشگیرانه بتوانند استرس و اضطراب خود را به درستی کنترل کنند.
♦ گروه دیگری از افراد هستند که درگیری ذهنی زیادی با این بیماری و پیامدهای آن پیدا میکنند و دچار خطاهای فکری و تحریفهای شناختی فراوان شده در نتیجه دچار ترس افراطی و غیر منطقی میشوند. برخی افراد هم در این شرایط دارای اعتماد به نفس کاذب هستند و توان و قدرت بدن خود را در مقابله با این بیماری بیش از حد برآورد کرده که معمولاً این افراد از رعایت اصول لازم در این زمینه پرهیز میکنند. اما موضوع دیگر که درباره موضع گیری افراد در ارتباط با این بیماری میتوان به آن اشاره کرد این است که در برخی افراد به دنبال بروز علائم این بیماری، ترس شدید و افراطی از مبتلا بودن به کرونا باعث میشود تا از مراجعه به پزشک و دریافت تشخیص اجتناب نمایند.
♦ موضوع دیگر سبک شخصیتی افراد است؛ برخی افراد در مقابله با مشکلات و چالشهای بیرونی، دوری جویی و اجتناب را به عنوان بهترین گزینه ممکن در نظر میگیرند در نتیجه در این گونه افراد اجتناب جایگزین حل مساله و تصمیم گیری درست میشود.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50102/preview/
🔶 گزارش فعالیتهای روانشناسان و مشاوران در مبارزه با ویروس کرونا به سخنگوی دولت
♦ متن نامه دکتر محمد حاتمی به شرح ذیل است:
◽ جناب آقای دکتر ربیعی
▪ سخنگوی محترم هیات دولت
سلام علیکم
احتراماً؛ ضمن سپاس از زحمات هیأت محترم دولت درمبارزه با ویروس کرونابه عرض می رساند؛ جامعه بزرگ روانشناسان و مشاوران ایران با محوریت "سازمان نظام روانشناسی و مشاوره" با دارا بودن 30 هزار عضو رسمی و 250 هزار دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی از اولین روز اعلام ورود ویروس کرونا به ایران در مورخه 1398/11/30 با تشکیل دبیرخانه کمیته مداخله در استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و نامه به جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی سازمان و کل جامعه روانشناسان و مشاوران جهت آرام سازی جامعه، مشاوره به مردم در کاهش استرس و اضطراب آن اعلام نموده و در همان روز ابتدایی بحث سبک زندگی جدید، خود مراقبتی و دیگر مراقبتی را سازمان از رسانهها اعلام نمود و گزارش فعالیتهای اولیه خدمت ریاست محترم جمهوری در تاریخ 1398/12/21 ارسال شد...... ادامه👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50106/preview/
🔶 اختلال اسکیزوفرنیفرم بر اساس راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی
میگنا- اختلال اسكيزوفرني فُرم، يك نوع كوتاه مدت از اسكيزوفرني است. يك بيماري رواني جدي كه افكار، اعمال، ابراز هيجانات،ادراك واقعيت وروابط شخص با ديگران را دچار اختلال ميكند.درست مثل اسكيزوفرني اين اختلال نوعي از روانپريشي است كه طي آن شخص بين واقعيت و غير واقعيت نميتواند تمايز قائل شود. البته اسكيزوفرني يك بيماري طولاني مدت است در حالي كه اسكيزوفرنيفرم شامل علايمي است كه كمتراز شش ماه دوام دارند. چنانچه علايم بيش از شش ماه دوام يابد تشخيص اسكيزوفرني داده ميشود.
♦ اختلال اسکیزوفرنیفرم یکی از انواع اختلالات سایکوتیک و طیف اسکیزوفرنی است. اختلال اسکیزوفرنیفرم، یک اختلال روانپریشانه باشروع سریع است که مرحله پیشدرآمد قابل توجهی ندارد. هرچند بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیفرم در زمان بروز حمله ممکن است دچار تخریب کارکرد شوند، اما افت پیشرونده عملکرد اجتماعی و شغلی در این بیماران بعید است.(سادوک)
♦ علائم بیماری اختلال اسکیزوفرنی فرم
همچون اسکیزوفرنی، اسکیزوفرنی فرم نیز شامل علائم زیر میشود:
- پندارهای بیهوده (باورهای اشتباهی که پس از اثبات اشتباه بودن آنها فرد همچنان بر آنها پافشاری میکند.)
- توهمات (دیدن، شنیدن و حس کردن چیزهایی که واقعی نیستند.)
- صحبتها و حرفهای ناهماهنگ (همچون حرفهایی که معنای درستی ندارند، استفاده از کلمات بیمعنی و پرش از یک مبحث به مبحثی دیگر.)
- رفتارهای عجیب و غریب (همچون قدم زدن و یا پیادهروی بر روی مسیر دایرهای شکل و یا مرتب نوشتن.)
- خالی بودن از انرژی
-عادات بهداشتی و تغذیهای نامناسب
-از دست دادن علاقه و لذت زندگی
- کنار کشیدن از جمع خانواده، دوستان و فعالیتهای اجتماعی
♦ ملاکهای تشخیصی اختلال اسکیزوفرنیفرم بر اساس DSM5
A. دو ملاک زیر (یا تعداد بیشتر)، هر یک برای مدت زمان قابل ملاحظه ای در طول دوره ۱ ماهه وجود دارند(یا کمتر اگر با موفقیت درمان شده باشد). حداقل یکی از اینها باید (۱) ، (۲) ، یا (۳) باشد
۱. هذیانها
۲. توهمات
۳. گفتار آشفته (مثل انحراف گفتار یا گسیختگی مکرر).
۴. رفتار بسیار آشفته یا کاتاتونیک.
۵. نشانه های منفی (یعنی، کاهش ابراز هیجانی یا بیارادگی) باشد.
B. دوره این اختلال حداقل ۱ماه، اما کمتر از ۶ ماه ادامه دارد. در صورتی که تشخیص باید بدون منتظر ماندن برای بهبود داده شود، لازم است «موقتی» محسوب شود.
C. اختلال اسکیزوافکتیو و اختلال افسردگی یا دوقطبی همراه با ویژگیهای روانپریشی منتفی دانسته شده اند، زیرا یا (۱) دوره های افسردگی یا مانیک به طور همزمان با نشانههای مرحله فعال روی نداده اند، یا (۲) اگر دوره های خلقی در مدت نشانه های مرحله فعال روی داده باشند، در بخش کمتری از کل مدت دوره های فعال و باقیمانده بیماری وجود داشته اند.
D.این اختلال ناشی از تأثیرات فیزیولوژیکی مواد(مثل سوءمصرف مواد مخدر، دارو) یا بیماری جسمانی دیگر نیست.
♦ ویژگی های تشخیصی اختلال اسکیزوفرنیفرم
نشانه های مخصوص اختلال اسکیزوفرنیفرم شبیه نشانه های اسکیزوفرنی هستند(ملاک A).
اختلال اسکیزوفرنیفرم بوسیله تفاوت آن در مدت، متمایز میشود: کل مدت بیماری، از جمله مراحل مقدماتی، فعال، و باقیمانده، حداقل ۱ ماه، ولی کمتر از ۶ ماه است(ملاک B)...... ادامه مطلب👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50112/preview/
🔶 چگونه کودکانی شاد داشته باشیم؟
◽ میگنا- الهام پورمولایی روان شناس کودک و نوجوان درباره شاد بودن کودکان گفت: شاد بودن هدیه ای است که والدین می توانند آنرا به کودک تقدیم کنند.
♦ یکی از مهم ترین ابزار برای پرورش کودکان شاد دادن حس اعتماد به نفس، عزت نفس و رضایت مندی به آنهاست که با این کار والدین استعداد شاد بودن در کودک را پرورش می دهند.
♦ منظور از شاد کردن کودکان شادی لحظه ای و کوتاه مانند دادن اسباب بازی و تنقلات مورد علاقه نیست، بلکه باید کودکانی را پرورش داد که شادی جزء ویژگی بارز و پایدار آنها مانند عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری باشد.
♦ والدین باید با دقت تمام توجه و تمرکز خود را هنگام صحبت کردن کودکان به او دهند و از انجام کارهای دیگر از قبیل صحبت با تلفن، تماشای تلویزیون، بازی با گوشی و ... به صورت جدی پرهیز شود....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50117/preview/
🔶 طبقه بندی اختلالات براساس DSM 5
میگنا- به عقیدۀ نویسندگان DSM-5، در بسیاری موارد، اختلالاتِ مجزا اصلاً مجزا نیستند، بلکه عارضههایی مرتبط به هم هستند که روی یک پیوستارِ رفتار قرار دارند. در این وضعیت، بعضی عارضهها سمپتومهای خفیف را نشان میدهند و بعضی دیگر بسیار شدیدتر هستند. برای مثال، اختلالات دوقطبی را به صورت یک پیوستار در نظر بگیرید. درمانجویان ممکن است با مجموعه سمپتومهایی به درمانگران مراجعه کنند که از خفیف (سیکلوتیمیا) شروع میشوند، از متوسط (دوقطبیِ II) عبور میکنند، و به شدیدتر (دوقطبیI) ختم میشوند.
♦ دی.اس.ام5 برای بسیاری از اختلالات هنوز از سیستم طبقاتی (مطلق) استفاده میکند اما برای بسیاری دیگر، از جمله سؤمصرف مواد، اوتیسم، و اسکیزوفرنی، رویکرد طیفی را به کار میبرد (توجه داشته باشید که رویکرد پیوستاری (continuum)، ابعادی(dimensional)، و طیفی (spectrum) مترادف هستند).
استفاده از رویکرد طیفی به روانشناسان اجازه میدهد اختلالات روانی را روی یک پیوستارِ شدت در نظر بگیرند. با این کار،DSM -۵ امیدوار است پایایی، روایی، و فایدۀ بالینی در آینده افزایش یابد (کاربرد، سودمندی، یا فایدۀ بالینی یعنی مفید بودن سیستم تشخیصی برای پزشکان و روانشناسانی که فعالیتهای ”بالینی“ انجام مى دهند).
♦ یکی از انتقادات عمده که به نسخه های قبلی DSM وارد مى شد این بود که در آنها طبقه بندی تفکیکی (افتراقی) اختلالات شفافیت نداشت. مثلاً، تحقیقات نشان مى دهند که برای بسیاری از اختلالات، تمایز بین سمپتومهای عمده و سمپتومهای خفیفتر، به ”درجه“ ربط دارد نه به ”نوع“. علاوه بر آن، بسیاری از اختلالات روانی کاموربید هستند (یعنی به همراه هم روی مى دهند). علاوه بر آن، سمپتومهای یک اختلال معمولاً با سمپتومهای اختلالات دیگر همپوشانی دارند. این حقایق باعث شده اند این سئوال پیش آید که اختلالات روانی را بهتر است به صورت طبقاتی (مطلق) دستهبندی کرد یا به صورت ابعادی (پیوستاری).
♦ حرکت DSM-5 به سمت درجهبندیهای ابعادی (پیوستاری) و ارایۀ معیارهای تشخیصی پیوستاری، هرچند به صورت آزمایشی (مثلاً، در مورد اختلالات شخصیت) و فقط در مورد بعضی اختلالات (مثلاً، اوتیسم، اسکیزوفرنی)، تلاشی است برای حل این مشکل (هرچند هنوز از DSM-5 ایراد گرفته میشود که رویکرد پیوستاری (ابعادی) را فقط در مورد بعضی اختلالات به کار برده است)......ادامه👇👇👇
http://www.migna.ir/article/50119
🔶 کووید ۱۹ به مغز آسیب می رساند!
میگنا- محققان معتقدند در پی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بیمار در مقابله با ویروس، مغز بواسطه عفونت ویروس آسیب می بیند. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی موجب بروز حالتی موسوم به «توفان سیتوکین» میشود که ناشی از تولید بیش از حد سلولهای ایمنی و ترکیبات فعال کننده آن موسوم به سیتوکین ها است....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50124/preview/
🔶۵ توصیه انجمن روانشناسی آمریکا برای مبارزه با اضطرابهای ناشی از همه گیری کرونا
◽ میگنا- انجمن رواشناسان ایالات متحده (APA) تلاش کرده در قالب ۵ راهکار ساده و کاربردی به مخاطبان خود بگوید چگونه با این اضطراب مواجه شوند.
♦ نیازی نیست برای مبارزه با اضطراب ناشی از ویروس کرونا خود را در دردسرهای بزرگ بیندازید. تنها کافیست روی برخی موارد ساده متمرکز شوید. گرچه APA تاکید دارد در صورتی که سابقه اضطراب و افسردگی زمینهای دارید یا شرایط فعلی شما از کنترل خارج است با یک متخصص در تماس باشید، با این حال با این راهکارها میتوانید شرایط فعلی را تا حدودی بهبود ببخشید و البته فراموش نکنید شما تنها شخصی نیستید که در شرایط فعلی احساس اضطراب و تنهایی میکنید.
1. حقایق علمی مثبت را مرور کنید
از خبرهای منفی دوری کنید و اخبار مثبت را مرور کنید. سعی کنید به سراغ خبرها و اطلاعات موثق رفته و از مرور مکرر خبرهای بی نام و نشان و دلهره آور خودداری کنید. کمک به افراد سالخورده و نیازمند میتواند به شما عزت نفس داده و یاداوری کند توانمندتر ازآن هستید که از کرونا شکست بخورید.
2. واقعیتهای علمی مثبت را با دیگران به اشتراک بگذارید
روحیه و امید دادن به دیگران و تکرار خبرهای مثبت در حین بازنشر خبر، به شما برای بهبود شرایط روانی خودتان نیز کمک میکند.
3. با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید
به یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی مدیریت احساسات خود در این مدت (دوران شیوع کرونا)، رفتارها و احساسات شما را تقلید میکنند؛ بنابراین هر اندازه روی کنترل اضطراب خود متمرکز باشید، در کنترل اضطراب اعضای خانواده نیز موفق خواهید بود.
4. ارتباطات مجازی خود را حفظ کنید
حضور در شبکههای اجتماعی میتواند باعث ایجاد یک حس مثبت شود. اگرچه برخی شایعات مجازی میتوانند خطرناک باشند، اما در شرایط قرنطینه، برقراری ارتباط با اقوام و آشنایان از طریق شبکههای اجتماعی، اهرمی ارزشمند برای بهبود شرایط روانی شما محسوب میشود.
5. کمک اضافی بخواهید
روانشناسان و سایر ارائه دهندگان بهداشت روان میتوانند به افراد در مقابله با استرس شدید کمک کنند. این متخصصان با افراد همکاری میکنند تا به آنها در یافتن راههای سازنده برای مدیریت اضطراب کمک کنند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50125/preview/
🔶 علل اختلاف زوجین جوان دربحران کرونا
◽ میگنا- مدیر گروه روانشناسی دانشگاه مازندران در این باره گفت: اضطراب در شرایط بحرانی میتواند شخصیت انسان را در مولفههای مختلف تحت تاثیر قرار دهد.
♦دکتر حبیبالله نادری با بیان اینکه شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق میشود که معرف رفتار یک شخص باشد، اظهار کرد: شخصیت شامل اندیشه احساسات ادراک شخص از خود طرز فکر و غیره بوده است.
♦ عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه اضطراب یک احساس رنج آور و بخشی از زندگی هر انسانی بوده که در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی میشود، گفت: اضطراب ما را از تلاش وا میدارد که با وجود ترس و دلهره به پزشک مراجعه کنیم و گاهی اضطراب مزمن و مداوم باعث از هم پاشیدگی مولفههای شخصیت انسان میشود که در این صورت نه تنها نمیتوان آن را پاسخ سازش یافته دانست بلکه باید آن را منبع شکست و سازش نیافتگی تلقی کرد.
♦ زمانی که انسان نتواند به روشهای منطقی و مستقیم اضطراب را کنترل کند به روشهای غیر مستقیم متوسل شده و از مکانیزمهای دفاعی برای حفظ و یکپاچکی شخصیت و کاهش اضطراب استفاده خواهد کرد.
♦ مکانیزمهای دفاعی، عملیاتی ذهنی هستند که اجزای عواطف ناخوشایند را از قلمرو هوشیاری دور نگه میدارند و این مکانیزمها زمانی فعال میشوند که با بالاترین سطوح اضطراب منجر به آسیبهای روانی شوند و عموما زمانی که افراد احساسات منفی را تجربه میکنند، سعی دارند با روشهای مختلفی با آن کنار بیایند.
این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مکانیزمهای دفاعی، مکانیزم دفاعی جابجایی بوده است، گفت: جابجایی مکانیزمهای دفاعی، یک مکانیزم رایجی است که طی آن فرد احساسات منفی خود را از منبعی که موجب آن هیجان منفی شده، به فرد یا چیزی که کمتر تهدیدکننده است، منتقل میکند.
به عنوان مثال شخصی که از کارفرمای خود عصبانی میشود، ممکن است عصبانیت خود را بر سر همسر خود خالی کند و همسر این فرد هم به نوبه خود این عصبانیت را، بر سر بچههای خود خالی میکند و این چرخه معیوب بین زوجین ادامه مییابد که مکانیزم دفاعی جابجایی میتواند در این امر مفهوم پیدا کند.
♦ نادری با بیان اینکه انسانها پنج محرک اصلی در زندگی خود دارند، یادآور شد: محرکهای اصلی انسان شامل نیاز به زنده ماندن، نیاز به محبت و دوست داشتن و تعلق خاطر، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح بوده است و ما برای تأمین این نیازها، باید یک یا چند تصویر را در دنیای کیفی خود بهبود دهیم بنابراین دنیای کیفی از مهمترین چیزهایی که میدانیم و میشناسیم تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه در دنیا هیچ آزادی کامل وجود ندارد، افزود: هرچه به دنبال محبت و احساس تعلق باشیم از نیازهای دیگر به خصوص در قدرت و آزادی نمیتوانیم فارغ شویم چراکه قدرت محبت را تخریب خواهد کرد و هیچ کس هم دوست ندارد تحت تسلط کسی قرار بگیرد....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50128/preview/