🔶 توقعات ۹گانه این دختر از خواستگارش منطقی است؟
میگنا- در بحث مشاوره پیش از ازدواج به طور کلی دو مقوله آمادگی و هماهنگی مطرح است که با استفاده از مصاحبه حضوری و پرسش نامهها قابل دست یابی است. یعنی علاوه بر اینکه هر دو طرف باید آمادگیهای لازم برای متاهل شدن را داشته باشند، از هم کفو بودن هم نباید غافل شوند. حالا با انتشار درخواستهای پیامکی آن دخترخانم از خواستگارش در ۹ بند بهتر میتوان به موضوع آمادگی و شرایط ازدواج پرداخت و بررسی کرد آیا چنین شرایطی درست است یا نه؟
♦ شغل ثابت
⚪ منطقی است، اما منعطفتر باشید
این توقع تا حد زیادی به جاست و حق با خانم است. چنین درخواستی، نشان دهنده کسب آمادگیهای لازم برای ازدواج است چرا که یک دختر باید با مردی ازدواج کند که شغل داشته باشد. البته با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حال جامعه باید کمی منعطفتر به این درخواست نگریست و طبیعتا داشتن شغل دولتی و قرارداد رسمی، نباید معیاری باشد که نتوان به آن تخفیف داد. توصیه میشود به سیستم حمایت گرانه خانواده خواستگار به عنوان تسهیل کننده ازدواج هم در این زمینه توجه شود.
♦ خانه جداگانه داخل شهر
⚪ خرید خانه توقع بیجایی است
دومین درخواست این خانم، خانه جداگانه داخل شهر است. به طور کلی این که آقا شرایط فراهم کردن خانه برای زندگی مشترک را دارد یا خیر، جزو آمادگیهایی لازم برای ازدواج است که باید داشته باشد، اما اگر منظور این خانم، خرید خانه است توقع بیجایی محسوب میشود، چون در شرایط فعلی، برای همه جوانان آماده ازدواج این امکان فراهم نیست.
♦ خودرو
⚪ این درخواست جاهطلبانه است
سومین درخواست این خانم، باید خیلی موضوع مهمتری از داشتن خودرو باشد. این درخواست، ربطی به داشتن آمادگی یا هماهنگی برای ازدواج ندارد و جاهطلبانه است. این درخواست کمی جای تامل دارد و به کارکرد خودرو در ذهن این خانم برای شکلگیری زندگی باید پرداخت، شاید با گفتگو نظرشان از طریق دیگری تامین شود، ولی به طور کلی، توقع داشتن خودرو از خواستگار آن هم برای شروع زندگی، درست نیست.
♦ احترام متقابل
⚪ مهم و بسیار ضروری
درخواست احترام متقابل، جزو هماهنگیهای ضروری دو طرف برای داشتن ازدواجی موفق است. بحث تعدیل انتظارات و داشتن توافق یا تفاهم در این زمینه مهم است. بنا به تیپهای شخصیتی، این درخواست قابل قبول است و وقتی فرد این توقع را به عنوان شرایط پیشنیاز ازدواج مد نظر دارد یعنی باید از منظر طرف مقابل هم مهم باشد و به طور کلی یکی از رموز خوشبختی، احترام گذاشتن زوجها به یکدیگر است.
♦ افراطی نبودن در مسائل مذهبی
⚪ از لحاظ اعتقادی همکفو باشید
پنجمین درخواست این دختر از خواستگارش این است که گفته از افراطی بودن در مسائل مذهبی خوشم نمیاد. اولا منظور از افراطی بودن در نگاه این دختر باید واکاوی شود. البته هم کفو بودن از منظر اعتقادی، جزو مهمترین ملاکهایی است که توافق درباره آنها ضروری است. لازم است زوجین در زمینه اعتقاد و انجام آداب و سلوک اعمال مذهبی هم عقیده باشند و این ملاک به دلیل بار ارزشی داشتن و تاثیر بر نظام فکری فرد میتواند پیشبینی کننده قوی برای موفقیت در ازدواج باشد..... ادامه مطلب👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50431
🔻 بازی کودک با آلت تناسلی :
➖اگر بچه در اتاق است و تنها است به اتاق او برود
و بگوید من آمدم مهمانی.
به نحوی نگذارد بچه تنها باشد و حواس او را پرت کند.
و این موضوع را هم بدانید که تنبیه کردن
و جملات آمرانه ای چون
" دست نزن "
بدترین نحوه برخورد با کودکانی است که با آلت تناسلی خود بازی می کنند.
باید توجه داشت،
کودکان قدرت تمرکز ضعیفی دارند
و می توان با اقدام ساده ای، کودک را از این عمل باز داشت.
می توان در صورت برخورد با چنین بازی یا عملی،
با محول کردن کاری به کودک یا پرسیدن سؤالی،
کودک را از این تحمل به طور موقت باز داشت.
.
🔶 معافیت مبتلایان اوتیسم از سربازی
▫ ميگنا- سعیده صالح غفاری گفت:در صورتی که فرزند اوتیسم در سن مراجعه به نظام وظیفه قرار گرفته باشد، طی تفاهماتی که سال گذشته انجمن اوتیسم ایران با سازمان نظام وظیفه داشت، خوشبختانه اوتیسم در لیست معافیت کامل قرار گرفت. روند معافیت فرد دارای اختلال اوتیسم به شرط آن اتفاق میافتد که انجمن اوتیسم ایران تاییدیه پزشکی فرد را به سازمان نظام وظیفه اعلام کند.
🔹 مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در خصوص دیگر امتیازات ثبت نام در این سامانه، تصریح کرد: بیمههای تکمیلی مانند بیمه نیروهای مسلح، بیمه بانک ملت و بیمه بانک پاسارگاد پذیرفتهاند که در صورت تایید انجمن اوتیسم ایران، خدمات توانبخشی این افراد را در قالب پوشش بیمه تکمیلی پذیرا باشند.....👇
http://www.migna.ir/news/50440/preview/
🔹 ماندن طولانیمدت در خانه چقدر تنشزاست و چه راهکارهایی برای کاهش تنش وجود دارد؟
🔶 رکوردشکنی خشونت در موقعیت قرنطینه
🔸 شهره بانو پرخو
ميگنا- کسانی که به نوعی درگیر استرس و اضطراب هستند قبل از دوران قرنطینه برای پاسخگویی به نیازشان به موقعیتهای امن روانی پناه میبردند که بتوانند به آرامش دست یابند؛ موقعیت امن روانی در واقع پناهبردن به فضاها و فعالیتهایی مانند سرگرمشدن با کار، ورزش یا تفریح و ارتباطات اجتماعی و بهطور کلی سبک زندگی شایسته است؛ یعنی این افراد به نوعی استرس درونی را دارند و حال که مجبور به ماندن در خانه هستند موقعیتی برای رسیدن به آرامش نمیتوانند بیابند و این اضطرابها و استرسها فرصت برونریزی از طریق تحریک مغزی برای ترشح هورمونها و نوروترنسمیترهای مرتبط با هیجانهای منفی، پیدا میکنند. هیجانهای منفی شامل خشم، غم، ترس، تنفر، حسادت و... است، لذا اگر فرد در دوران ماندن در خانه نتواند جایگزینی بهعنوان فضای امن روانی پیدا کند این هیجانات منفی بهراحتی میتوانند بر سیستم عصبی و کورتکس مغز غالب شده و فرد را مستعد انواع اختلالات و مشکلات ازجمله افسردگی، پرخاشگری و... کند. افرادی که در این بخش قرار میگیرند گاهی به جای پرداختن به شیوههای اصولی و صحیح به موقعیت ناامنی نظیر سوءمصرف مواد و الکل روی آورده که همین میتواند عمده دلیل افزایش پرخاشگری و نزاع شود.
اگر افراد مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر را با مطالعه و تمرین بیاموزند و زمانی را برای گفتوگوی دوستانه با همسر خود اختصاص دهند و از اوقات فراغت خود بهعنوان فرصت برای مطالعه، انجام امور نیمهکاره و سایر امور استفاده کنند قطعا میزان صمیمیت بین اعضا بالاتر خواهد رفت. برای خانوادههای دارای فرزند، گذراندن زمان بیشتر با هم فرصت خوبی برای ارتباط بیشتر والدین و فرزندان خواهد بود. اعضای خانواده باید با کمک به یکدیگر و ایجاد احساس امنیت، مثبتاندیشی و حفظ ذهنیت سالم، منبع اصلی حمایت برای هم باشند.....👇
http://www.migna.ir/news/50441/preview/
🔶 توصیههای انجمن روانشناسان آمریکا برای مبارزه با استرس ناشی از زلزله
زلزله نیز مانند هر رخداد ناگهانی دیگر میتواند منجر به بار سنگینی بر سلامت روان افراد شود. بر همین اساس است که انجمن روانشناسان آمریکا توصیههایی برای حمایت روانی از افرادی که زلزله را تجربه کرده اند مطرح میکند:
🔹 برای افرادی که با دوستان و خانواده خود در مناطق آسیب دیده از زلزله زندگی میکنند، تماشای مداوم پوشش خبری میتواند بسیار نگران کننده باشد، به خصوص اگر اطلاعاتی در مورد ایمنی و استانداردهای مقابله با زلزله وجود نداشته باشد و خبرها نگران کننده محسوب میشوند؛ بنابراین سعی کنید کانالهای خبری را با فاصله زمانی معین دنبال کنید یا حتی الامکان از خبرهای ناگوار و ناامید کننده فاصله بگیرید.
🔹 تصاویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی که منبع و منشاء مشخصی ندارند اغلب فایدهای به جز تخریب روحیه شما ندارند بنابراین از باز کردن ویدئوها و تصاویر تکان دهنده خودداری کنید.
🔹 اگر فرزند کوچکی در خانه دارید سعی کنید با آرامش و درقالب داستان و نقاشی به اختصار تعریفی کوتاه از زلزله به او ارائه دهید. مطمئن باشید ارائه تصویری روشن و ساده از زلزله به کودک، بسیار مفیدتر از آن است که کودک از منابع خبری بزرگسالان و با اطلاعات سنگین و ترسناک با زلزله آشنا شود
🔹 در ساعات پس از آرام شدن شرایط و کاهش خطر پس لرزه به جای مرور مداوم صحنه لرزیدن زمین و ترس مکرر، سعی کنید روالهای عادی زندگی خود را طی کنید، مثلا غذا بپزید، حمام کنید، خانه را مرتب کنید، کتاب بخوانید. درواقع به ذهن خود زنگ تفریح بدهید
🔹 با اعضای خانواده درباره احساسات خود گفتگو کنید. در اغلب موارد، هم حسی پس از یک حادثه، نقشی موثر در کنترل سطح هیجان و استرس ایفا میکند....👇👇
http://www.migna.ir/news/50447
🔶 از کلماتی مثل "طاعون" و یا "آخرالزمان" در مورد کرونا پرهیز کنید
میگنا- دکتر فاطمه اکبری زاده با اشاره به عواقب خطرناک این برچسبزنی افزود: این موضوع باعث میشود که افرادِ مبتلا از ترس اینکه توسط اطرافیان طرد و یا با آنها قطع ارتباط شود مجبور به پنهان کردن بیماری و اجتناب از ورود به غربالگری، درمان و یا قرنطینه میشوند؛ که این هم به ضرر خود فرد و هم به ضرر افرادی است که با مبتلایان در ارتباط هستند.
♦ این روانشناس با بیان اینکه انگ و برچسب باعث می شود افراد مبتلا علاوه بر اینکه رنج و نگرانی در مورد بیماری را تحمل میکنند از نظر روحی و روانی نیز تحت فشار قرار بگیرند، اضافه کرد: استفاده از اصطلاحاتی مثل کرونایی یا کروناییها این تصور را ایجاد میکند که انگار افراد مبتلا کاری اشتباه انجام دادهاند یا از نظر خصلتهای انسانی کمتر از بقیه مردم هستند که این تصور ممکن است در شما احساس خشم و یا عصبانیت نسبت به این افراد به وجود آورد؛ در حالی که وقتی با دلسوزی و همدلی با افراد مبتلا به ویروس کرونا برخورد کنیم مطمئنا درمان خود را بیشتر پیگیری میکنند و در روند بهبودی آنها تاثیرگذار است.
✨ اگر در بین دوستان و اطرافیان شما فردی در قرنطینه بود، بعد از بهبودی به عنوان یک قهرمان از او یاد کنید....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50450/preview/
🔶 بیمار نیستم اما هستم!
♦ چگونه توهم کرونا را با کرونای واقعی اشتباه نگیریم؟
▫ میگنا- داشتن توهم مدام در مورد کرونا، بها دادن بیش از اندازه به ذهنیت منفی است که عملکرد تمام سیستمهای دفاعی بدن را مختل میکند. ترس، راهحل در امان ماندن از بیماری نیست و نباید از روال معمول زندگی طبیعی فاصله بگیریم. اگر بهطور شبانهروز خود را اسیر ذهن کردیم و از مرز مراعات و رعایت اصول بهداشتی عبور کردیم و دچار وسواس ذهنی و بیمارگونه شدیم بدانیم که گرفتار توهم هستیم و جریان زندگی پر از انرژی را مختل کردهایم. «ذهنیتهای منفی و نشانگان، افکار و علائم کاذبی هستند که عملکرد دستگاه ایمنی را نشانه میروند. تکرار مدام چنین رفتارهایی علاوه بر اینکه به روان افراد آسیب میزند دستگاه ایمنی بدن را نیز در برابر ویروس کرونا آسیبپذیرتر میکنند و اینجاست که در واقعیت افرادی که توهم کرونا دارند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرارمیگیرند. اینکه مدام بهخاطر بیماریای که اصلا ندارم مضطرب هستم در حالی که پیشگیریهایم را انجام دادهام و دستورات بهداشتی را رعایت کردهام دستگاه ایمنی را وادار به واکنش نشان دادن میکند. در طول زمان بهخاطر هورمونهایی مانند کورتیزول یا ... که ترشح میشود عملکرد دستگاه ایمنی مختل میشود و من حالا در برابر بیماری واقعی هم آسیبپذیر هستم. توهم تنها یک دور باطل ایجاد میکند و بهتر است زمانی چارهای برای این بیماری بیندیشیم که به آن دچار شدیم و پیش پیش بدن را با این دیدگاه که هر لحظه در معرض ابتلا به کرونا قرار دارد نابود نکنیم. البته تا حد توان رعایتهای بهداشتی لازم را انجام دهیم اما به ذهن بیاموزیم که دچار وسواس نشویم و مابقی امور را به خدا بسپاریم و از او کمک بخواهیم که محافظ ما باشد».
🔻 خود بیمار انگاری یعنی فرد در حالت بسیار شدید مدام در خود علامتهایی را میبیند که آن علامتها به نوعی معطوف هستند به بیماریهای جدی جسمانی، در صورتی که وقتی به پزشک مراجعه میکند و آزمایشها و کارهای بالینی و تشخیصی را انجام میدهد، هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.
🔻 این نوع اختلال هر از چند گاهی روی یک چیز خاص در چرخش است. اگر در مورد مشکلات قلبی در جامعه صحبت شود افراد زیادی حس میکنند به مشکلات قلبی دچار شدهاند. چنین رفتارهایی زمانی که روی موج یک بیماری هستیم بیشتر از سوی افراد دیده میشود و این نشان میدهد که تا چه اندازه زمینههای استرس و مشکلات اضطرابی در مردم کشور ما بالاست......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50446
▪ دکتر سبحانپور نیکدست-روانشناس
🔶 تک فرزندها به دنبال تغییر دنیا هستند
میگنا- تک فرزندان هیچگاه برای به دست آوردن توجه والدین با خواهر و یا برادری رقابت نکرده اند و همچنین تجربه تقسیم اسباب بازی هایشان را نیز ندارند؛ از این رو عمدتا نمیتوانند به نحوی موثر با واقعیت رو به رو شوند و تمایل دارند که همه چیز طبق سلیقه و خواست آنها پیش رود.از آن جایی که الگوی رفتاری و عملکردی تک فرزندان نیز همانند فرزندان ارشد والدین و بزرگسالان است، غالبا کمال گرایی در این دسته نیز دیده میشود.
▫ خصوصیات مثبت تک فرزندان
از جمله خصوصیات مثبت این بچهها میتوان به عدم یکنواخت بودن آنها اشاره کرد، این فرزندان در زندگی به دنبال تغییر دنیا هستند؛ همچنین آنها افرادی مرتب و منظم، با وجدان و وظیفهشناس و بسیار قابل اطمینان هستند و از قبول مسئولیتهای مختلف ترسی ندارند و خوشبیان هستند و احتمالا بیش از بچههای دیگر از تخیل خود استفاده میکنند.
▪ خصوصیات منفی تک فرزندان
از جمله خصوصیات منفی این قبیل کودکان میتوان به پرتوقع بودن و غیرقابل انعطاف و کمالگرا بودن آنها اشاره کرد؛ این فرزندان کمی کینهای و پرتوقع هستند و معمولا از قبول اشتباهات خود سر باز میزنند، همچنین در برابر دیگران افرادی بسیار حساس و نفوذپذیرند.
در کل ازدواج با تک فرزندها چندان بد نیست، چون آنها میتوانند با تمام وجودشان به همسرشان عشق بورزند....👇
http://www.migna.ir/news/50452/preview/
🔶 پس از کرونا، با تغییر سبک زندگی کدام بیماریهای روانی انتظارمان را خواهند کشید؟
ميگنا- مطالعات نشان میدهند که ما در زندگی روزمره، نزدیک به 50درصد از فعالیتهایمان، کارهای عادتی است؛ یعنی تکرار فعالیتهای ثابتی در زندگی روزمره، که آنها را تبدیل به عادت کرده است. وقتی ویروس کرونا در شهرها و کشورهای دنیا شیوع پیدا کرد، یکی از تصمیماتی که اتخاذ شد، قرنطینه کامل یا نسبی مردم توسط دولتها یا قرنطینه خانگی براساس میل و امکان فردی بود. اما یکی از تبعات این تصمیم، این بود که بخشی از آن فعالیتهای عادیشده در زندگی که برایش انرژی زیادی صرف نمیکردیم، کارایی خود را از دست داد و ما نیاز پیدا کردیم آن بخش را دوباره با عادات جدیدی بازسازی کنیم. بهنظر میرسد آن دسته از مردم که چندان نیاز نبوده عادات روزمره و کاری خود را تغییر دهند، روزهای درگیری با کرونا برایشان پیامدهای مثبت بیشتری داشته است. ولی آنهایی که مجبور شدند بسیاری از عادات خود را تغییر دهند، در این روزها مشکلات و چالشهای بیشتری را تجربه کردهاند.
از آنجا که اضطراب ناشی از شیوع بیماری تکرارپذیر شده و ما هر روز با آن درگیر بودهایم و همچنان هستیم، استرس و تنش در زندگیمان منتشر شده و بهصورت مزمن وجود دارد. این امر باعث ایجاد واکنشهایی در ما میشود که تحت عنوان «واکنشهای التهابی مزمن» آنها را میشناسیم. در این واکنشها فعل و انفعالات مغز تحت استرس زیاد و خارج از کنترل، باعث بسیاری از مشکلات روانشناختی خواهد شد. بهعنوان مثال، این موضوع کیفیت و الگوی خواب افراد را تحتتأثیر قرار میدهد. همچنین منجر به بروز مشکلات سایکوسوماتیک یا روانتنی میان افراد میشود. از سوی دیگر خلق و خو و رفتار افراد را تحتتأثیر قرار داده و ترسهای غیرمنطقی آنها را افزایش میدهد. به علاوه وسواس و الگوهای وسواسی نیز در میان افراد زیاد شده و زندگی روزمره آنها را با مشکلات زیادی روبهرو کرده است.
🔹 این روزها امکان سوگواری در میان افراد محدود شده است. ما با حجم عظیمی از سوگهای بجا نیاوردهشده مواجهیم. البته پیش از درگیری مردم ایران با این ویروس، در آبانماه و همینطور دیماه نیز این فروخوردگی را تجربه کرده و نتوانسته بودیم این سوگها را بجا بیاوریم. مواجهه با موضوع فقدان و کنار آمدن با آن، به وسیله سوگواری بجا، بهاندازه و بموقع ممکن میشود. در واقع سوگواری به ما کمک میکند تا بار هیجانی فقدان را بهتر و بالغانهتر به دوش بکشیم و با آن سازگاری پیدا کنیم. وقتی اجازه و مجال سوگواری نداشته باشیم؛ چه فردی و چه جمعی، این فروخوردگی ما را با انباشت عاطفی و هیجانی روبهرو میکند. به زبان ساده، این انباشت عاطفی هیجانی در ساختار روانی ما رسوب خواهد کرد. این امر نیز ما را در معرض آسیب قرار داده است که در هر فرد به شکل متفاوتی نمایان خواهد شد. از نظر جمعی نیز وقتی امکان همدلی و حمایت اجتماعی با فرد داغدیده وجود نداشته باشد، این فرد احساس اضطراب شدیدتری میکند یا حس تنهایی و غربت بیشتری را تجربه میکند. ...👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50448
🔶 بازار داغ کانالهای روانشناسی
ميگنا- «با شیوع بیماری کرونا در ایران و جهان، بسیاری از مشاغل به شدت در معرض آسیب قرار گرفتهاند. در این میان مهد کودکها جزو نخستین اماکنی بودند که بعد از همهگیری این بیماری، تعطیل شدند و پس از گذشت نزدیک به سه ماه همچنان تعطیل هستند. بدیهی است تعطیلی مهد کودکها نه تنها سبب قطع درآمد مدیران این مراکز شده است، بلکه این موضوع با توجه به اجارهای بودن ساختمان بسیاری از مهدهای کودکها و همچنین هزینههای جانبی دیگری چون بیمه مربیان، سبب به وجود آمدن ضررهای مالی هنگفت برای صاحبان این مشاغل شده است.
🔹در چنین شرایطی برخی از مدیران و صاحبان مهد کودکها، اقدام به انجام فعالیتهایی جهت کاهش این خسران و زیان مالی کردهاند. تهیه بستههای آموزشی (شامل سیدیهای آموزشی ضبطشده توسط مربیان، لوازمالتحریر و کتابچههای آموزشی) و فروش این بستهها با قیمتهای گزاف به خانوادهها، اقدام به تاسیس مراکز زیرزمینی نگهداری از کودکانی که مادران شاغل دارند و ایجاد کانالهای روانشناسی جهت مشاوره و آموزش به خانوادهها و اخذ وجه عضویت از اعضای این کانالها، از جمله این فعالیتها است.
🔹 نکته قابل توجه در این میان این است که بسیاری از این فعالیتها، صرف نظر از ماهیت غیر قانونی خود، میتوانند سلامت روانی خانواده و کودک را در معرض آسیب قرار دهند. به عنوان مثال آموزشهای ارایهشده در بخش اعظمی از کانالهای روانشناسی، از سویی فاقد اعتبار علمی هستند و از سویی این آموزشها اغلب مسائل بسیار گستردهای را شامل میشوند که اصولا پرداختن به آنها در حوزه صلاحیت مدیران مهدهای کودک نیست. آموزشهای روانشناسی در فضای حقیقی و مجازی فقط در تخصص روانشناسانی است که علاوه بر داشتن مدرک معتبر روانشناسی (حداقل کارشناسی ارشد) مجوز آموزش از سوی سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی را داشته باشند و علاوه بر اینها، اقدام به گذراندن کارگاههای آموزشی معتبر نیز کرده باشند.
🔹ناگفته نماند این کارگاهها خود باید زیر نظر سازمان نظام روانشناسی باشند و همچنین توسط اساتید معتبر ارایه شوند. این در حالی است که بعضی از مدیران و مربیان مهد کودکها صرفا با شرکت در یک دوره از کارگاههایی که توسط افراد متفرقه ارایه شده و فاقد اعتبار لازم است، اقدام به راهاندازی کانالهای آموزشی روانشناسی میکنند و با دریافت حق عضویت از اعضای کانال، به صورت روزانه آموزشهای صوتی و متون روانشناسی را در اختیار اعضا قرار میدهند... ادامه مطلب👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50455/preview/
🔶 با کودکان در سوگواری چگونه رفتار کنیم؟
میگنا: فقدان عزیزان و یا از دست دادن بخش جدانشدنی زندگی است. بنابراین به هر میزان که از این مسائل اجتناب یا فرار کنیم باز هم احتمال این که خودمان یا بچه ها از دست دادن را در زندگی تجربه کنیم زیاد است، حتی این از دست دادن می تواند از دست دادن معلم، دوست و یا همکلاسی باشد.
حتی از دست دادن یک توانایی در اثرضربه و یا حادثه می تواند در کودکان واکنش سوگ ایجاد کند.
اپیدمی کرونا برای کودکان نیز مشکلات جدی را فراهم آورده که از مهمترین آن می توان به بیماری، مرگ و یا از دست دادن سیستم های حمایتی مثل مدرسه رفتن، بازی و یا تعامل با دیگران اشاره کرد.
فقدان و مرگ عزیزانی که در اثر کرونا از بین رفته اند می تواند موجبات استرس کودکان را فراهم آورد، به طور مثال اگر کودکی در شرایط دیگری پدر و مادر و یا یکی از عزیزان خود را از دست می داد، به احتمال زیاد از این فقدان کمتر آزار می دید؛ چرا که اطرافیان بیشتر در کنار او بودند و نقش حمایتی پررنگ تری را تجربه می کرد. ولی در این بازه زمانی با توجه به توصیه های بهداشتی مبنی برمحدودیت ارتباط و تماس فیزیکی کودکان و حتی بزرگسالان بیش از پیش در معرض خطر افسردگی هستند.
در شرایط کرونایی کودکان خیلی بیشتر از قبل احساس تنهایی می کنند؛ زیرا شیوع کرونا فقط باعث مرگ و میر نمی شود، بلکه باعث جلوگیری کودکان از رفتن به مدرسه شده و همچنین ارتباط آنان را با سایر کودکان، دوستان و معلم کمرنگ کرده است، بنابراین کودکانی که عزیزی را از دست داده اند، در شرایط سختی به سرمی برند.
ترس از گفت و گو و نبود آگاهی کافی از چگونگی رفتار با کودکان مهمترین عاملی است که در بیشتر موارد باعث می شود با کودکان ارتباط مناسبی نداشته باشیم. مثلا بزرگسالان حتی اجازه نمی دهند کودکان احساسات خود را در فقدان ها آشکار کنند و به محض اینکه کودک گریه یا بی تابی می کند مدام به او یادآوری می کنند که گریه بد است یا دیگران با دیدن اشک های او غمگین می شوند.
نباید براحساسات کودکان سرپوش بگذاریم و در حالی که کودک ناراحت است و می خواهد گریه کند مدام بگوییم گریه نکن. بزرگسالان ناخواسته حرفهایی به کودکان می زنند که این حرف ها بر روح و روان آنها تاثیر منفی دارد.
بزرگسالان راه های مختلفی برای ابراز احساسات دارند، آنها می توانند درباره ناراحتی ها و غم هایشان حرف بزنند و از این طریق احساسات خود را تخلیه کنند؛ ولی کودکان به خصوص کودکانی که قدرت کلامی ضعیف تری دارند نمی توانند درباره احساسشان گفت و گو کنند. این درحالی است که هر چه سن کودک پایین تر و از نظر شناختی ضعیف تر باشد، بروز احساسات برای او دشوارتر خواهد بود.....👇
http://www.migna.ir/news/50460/preview/
🔶 سلامت روان چیست و چه نقشی در زندگی ما دارد؟
میگنا- سلامت روان خوب به این معنی است که ما بتوانیم به خوبی فکر کنیم، تصمیم بگیریم، احساس کنیم و به موقع راجع به موضوعی واکنش نشان دهیم.
از طرفی موضوع سلامت روان کودکان بسیار مهم است زیرا که تفکرات سالم از کودکی شکل می گیرد.
مشکلات بهداشت روان به طور متوسط در هر یک نفر از 4 نفر در طول سال اتفاق می افتد که عوارضی مثل افسردگی، اضطراب شدید، اسکیزوفرنی و اختلالات دو شخصیتی را به همراه دارد.
♦ چه عواملی باعث بوجود آمدن مشکلات بهداشت روان می شود؟
مشکلات سلامت روان می تواند طیف وسیعی از علل را در بر گیرد و بسته به شدت آن ممکن است شرایط حادی را شامل شود.
در زیر به علل بوجود آمدن مشکلات بهداشت روان می پردازیم:
- سوء استفاده و زخم های دوران کودکی که به آن سلامت روان کودکان اطلاق می شود.
- انزوای اجتماعی و تنهایی.
- قرار گرفتن در شرایط تبعیضی.
- شرایط اقتصادی نا مساعد.
- از دست دادن یکی از افراد نزدیک.
- استرس شدید و بلند مدت.
- داشتن یک بیماری فیزیکی طولانی مدت.
- بیکاری و از دست دادن شغل.
- بی خانمان بودن.
- اعتیاد به الکل و مشروبات الکلی.
- مراقبت از کسی برای مدت طولانی.
- علل فیزیکی مثلا مبتلا بودن به صرع که نقش مهمی در سلامت روانی دارند.
- آسیب های شدید بزرگسالی مثل جنگ، شونت و از این دست موارد که روی بهداشت و سلامت روان تاثیر بسیار زیادی دارند.
- بودن در محیطی که با قلدری و خشونت توسط افراد بزرگسال ایجاد شده اثر بسیار مخربی در سلامت روان دارد.
♦ انواع مشکلاتی که سلامت روان بیمار ایجاد می کند
سلامت روان بیمار مشکلات زیادی به همراه دارد که بسیاری از آنها شبیه به هم هستند و خیلی از این علائم و مشکلات در افراد مختلف متفاوت هستند و یا اصلا بروز داده نمی شوند.
تکنیک های مراقبتی برای پیشگیری از مشکلات سلامت روان
تحقیق در مورد سلامت روان به تکنیک هایی برای پیشگیری از مشکلات بهداشت روان انجام شده است که در اینجا به نکاتی در این باره اشاره می کنیم:
زندگی اجتماعی خود را تغذیه کنید
مراقب سلامت جسمی خود باشد
از همتا و دوستتان طلب حمایت کنید
از سلامت روان خود آگاهی داشت باشد
با یک مرکز تخصصی در تماس باشد
اگر این موارد را زیر نظر داشته باشید و سلامت جسم و روان خود را مراقبت کنید به مشکلات آن بر نخواهید خورد.....👇
http://www.migna.ir/news/50461/preview/
🔶 آشنایی با واکنش های روانی در بلایای طبیعی
ميگنا- برای آمادگی روانی مناسب در مواقع زلزله، توجه به نکات زیر میتواند کمک کننده باشد:
🔹 توجه به واقعیتها و پیگیری اخبار از مراجع رسمی: همیشه بعد از وقوع زلزله آمار و اخبارهای مختلفی در شبکههای اجتماعی و بین مردم شیوع پیدا میکند که در برخی موارد، وضعیتی مانند وخیمتر اعلام کردن تلفات و خسارتها وجود دارد. نکته جالب این است که این موارد، نسبت به اخبار رسمی و واقعی سریعتر منتشر میشود و ترس را در مردم افزایش میدهد؛ بنابراین نسبت به منبع و درستی خبر دریافتی توجه داشته باشید.
🔹 تمرین و آمادگی ذهنی به موازات آمادگی عملی در برابر زلزله: قبل و بعد از وقوع زلزله، میتوان شرایط احتمالی و مشکلات پیش رو را تصویر سازی و از قبل زلزله، نحوه انجام کارها را برای مدیریت بهتر تمرین کنید تا آمادگی ذهنی برای هر نوع آسیب و خسارت را داشته باشید. در واقع زمان زلزله شوکه شدن مانع از عکس العمل و تصمیمهای مفید میشود؛ در این مواقع همیشه به زمان حال متمرکز و رفع حل مسئله توجه کنید.
🔹 بررسی اتفاقها و حالات بررسی نشده: در بحرانهایی مانند زلزله حوادث و ضربهها به طور سریع و بدون انتظار قبلی حاصل میشوند که فرصت کافی برای هضم شناختی و هیجانی ایجاد نمیشود و این مسئله میتواند سردرگمی و رنجهای روانی زیادی را باعث شود. حتی در برخی افراد که آسیب شدیدتری تجربه کرده اند، زمینه ساز اختلالهای روانی مانند اختلال روانی پس از حادثه، افسردگی و وسواس می شود. برای کاهش رنجهای روانی، میتوان از طریق نوشتن، گفتوگوی مفصل با افراد مطمئن، تمرکز و تجربه احساساتی مانند غم، ترس و خشم و مرور جزئیات حادثه استفاده کنیم. البته ممکن است بسیاری از افراد ظرفیت تحمل احساسات پایین داشته باشند و واکنشهای شدیدتری را نشان دهند. بهتر است این افراد و کسانی که حالت اضطراب و بی قراری شدید دارند، برای درمان به متخصصین این زمینه مراجعه کنند.
🔹 مراقبت از کودکان: این گروه سنی به دلیل ضعف جسمانی و ظرفیت کم روانی در برابر بحران ها، مستعد آسیبهای روانی جدی و ناامنی پایدار قرار میگیرند. توصیه میشود به شکل منطقی در شرایط امن و کلمات متناسب با روحیه آنها، آمادگی روانی در برابر زلزله را فراهم کنید. باید به این نکته توجه داشت که برخی از کودکان ممکن است احساسات منفی خود را به شکل بیقراری، کم حوصلگی و دردهای جسمی نشان دهند و آگاهی از این موضوع به تقویت رابطه بین فرزند و والدین کمک میکند.
🔹 توجه به واکنشهای طبیعی در شرایط غیرطبیعی: زمان وقوع زلزله به دلیل مورد تهدید واقع شدن امنیت جانی افراد، ممکن است رفتارهای عجیبی برای محافظت از خود نشان دهند که باعث کاهش اعتماد عمومی مردم نسبت به یکدیگر میشود. حفظ آرامش و مراقبت سالم از خود و دیگران، میتواند شرایط ناامنی را کاهش دهد و اعتماد عمومی به جامعه باز گردد.
🔹 توجه و تجربه احساسات زمان زلزله و بعد از آن: هر کدام از احساسات در موقعیتهای خود، کارکرد مفیدی برای انسان دارند. برای مثال کارکرد ترس، دور شدن از خطر و خشم سالم باعث مراقبت از خود میشود. برخی افراد بر این باورند که اگر از این احساسات فرار کنند، انسان شجاعتری به نظر میرسند؛ در حالی که بی توجهی و تجربه نکردن احساسات، منبع بسیاری از اختلالهای روانی محسوب میشود؛ بنابراین مهمترین کار، پذیرش و تجربه کردن این احساسات بدون اقدامهای تنشی است.
🔹 سرزنش نکردن خود: بعداز زلزله افرادی علائم، افکار و احساساتی دارند که عجیب و کلافه کننده است و به دلیل عدم تسلط بر این موارد با سرزنش خود رو به رو میشوند. برای مثال بعد از زلزله تصاویر تکراری و آزاد دهنده به طور مدام در ذهن یادآوری میشوند؛ اگر به این موضوع آگاه باشیم که به دلیل سرعت زیاد حادثه و ناتوانی ذهن در هضم آن ها، ذهن در حال بازسازی و تسلط بر تجربهها است؛ بنابراین این موارد را عملکرد طبیعی و سالم ذهن می دانیم و با سرزنش خود مواجه نمیشویم.👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50466/preview/
🔶 پروتکلهای جهانی بازگشایی مدارس
میگنا- حالا کشور ما نیز تصمیم گرفته است از ۲۷ اردیبهشت برای رفع اشکال دانش آموزان مدارس را البته به صورت اختیاری بازگشایی کند تا اگر دانش آموزی در دوران آموزش آنلاین مباحثی را متوجه نشده است برای رفع اشکال با حفظ پروتکلهای بهداشتی به مدرسه برود. مدارس قرار است یک ماه باز باشند و بعد از آن امتحانات برگزار شود. با این حال مروری داریم بر پروتکلهای دیگر کشورها که پیش از این اقدام به بازگشایی مدارس شان کرده اند.
♦ چین - منطقه محوری
بازگشایی مدارس در چین در برخی استانها آغاز شده است یعنی بازگشایی به شیوه تدریجی منطقه محور است.
♦ کره جنوبی - کلاسهای روز در میان
میلیونها ماسک و دیگر تجهیزات لازم برای ضدعفونی و مواد بهداشتی دیگر در اختیار مدارس سراسر کره جنوبی قرار گرفته است. راهکارهایی از جمله حضور روز درمیان دانش آموزان برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم در نظر گرفته شده است.
♦ دانمارک - کلاس در فضای باز
در مدارس ابتدایی برخی از کلاسها در سالنهای ورزشی بزرگ برگزار میشوند. در برخی مدارس دانشآموزان باید هر دو ساعت دستان خود را بشویند.
♦ فرانسه - کلاسهای ۱۵ نفره
در فرانسه هم در هر کلاس فقط باید ۱۵ نفر حضور داشته باشند این در حالی است که پیش از کرونا معمولا کلاسها در فرانسه ۳۰ نفره بوده است.
♦ تایوان - تعطیلی در صورت مثبت بودن ۲ مورد
میزهای خاصی در کلاسها بهمنظور تشویق رعایت فاصله اجتماعی در بین کودکان ایجادشده و کلیه پنجرهها و دریچههای تهویه هوا در کلاسهای درس باز است. مدارسی که دو یا چند مورد مثبت کروناویروس دارند نیز باید کلیه کلاسهای شان را تعطیل کنند.
♦ هلند - حفاظ پلاستیکی
در این طرح دانشآموزان با باکسهای پلاستیکی از یکدیگر فاصله میگیرند. برخی از مدارس هم حضور محصلان را شیفتی یا یک روز در میان کردهاند.
♦ آلمان - تضمین بهداشت و فاصله اجتماعی
به مدارس گفتهشده که باید برنامههایی برای تضمین بهداشت و فاصله اجتماعی ارائه دهند.
♦ سنگاپور - کلاس در روزهای محدود
نگاهی به تجربه سنگاپور ما را به برگزاری کلاس با روزهای محدود در مناطق با شیوع کمتر و جمعیت کمتر رهنمون میکند.
♦ کانادا - حضور در کلاس اختیاری
به خانوادهها امکان تصمیم گیری داده شده و آنها با سنجیدن شرایط خود و خانواده تعیین میکنند که فرزندانشان به مدرسه بروند یا نه. هر یک از کارکنان مدرسه یا دانشآموزانی که در یک خانه با فردی که به خاطر کووید-۱۹ در قرنطینه به سر میبرد، زندگی میکنند، حق ورود به مدرسه ندارد.... جزییات بیشتر👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50469/preview/
🔶 شخصیتهای ناهمگون مجازی انتخاب ناگزیر
▫ ميگنا- اگر چه خانواده، نخستین و مهمترین نهادی است که ارزش ها، بایدها و نبایدها و خوب و بد را به نسل بعد منتقل میکند و سازنده قانون وجدان درونی فرزند است، اما واقعیت این است که در جامعه ایرانی به ویژه در دهههای اخیر، خانواده از نقش خود برای تربیت نسل جدید غافل بودهاست. علت عمده چنین غفلتی، شاید اعتماد بالای والدین به سیستم مدرسه و «آموزش و پرورش» رسمی باشد که برخلاف انتظار آنها، عملاً کارایی کافی برای برآورده کردن نیازهای انسانی و فرهنگی نسل جدید را نداشتهاست. بنابراین میتوان گفت که در کنار ضعف و نقصان نهاد رسمی آموزش از یکسو و کم کاری و غفلت خانوادهها از سوی دیگر، این رشد سریع رسانههای دیجیتالی و شبکههای مجازی بوده است که نسل جدید را در زیستجهانی بیانتها، با انبوهی از اطلاعات پرتاب کرده است؛ زیست جهانی که هم باعث دوری نسل جدید از جمعهای مدنی و نهادی واقع شده و هم اعتماد بهنفسی کاذب نسبت به برخورداری از آگاهی و دانش را در آنها ایجاد کرده است.
🔸 اما واقعیت تلخ این است که آنها فرصت کمی برای خودآگاهی یافتن داشتهاند. نسل جدید تا آمدند خود را بشناسند، انیمیشنها و گیم ها، طراحی شده بودند و با شتاب فراوان، زمین پاک فکر و ذهن آنها را با دانههای مسموم، بذر افشانی کرده بودند و ذائقه آنها را قبل از اینکه قدرت تشخیص و انتخاب داشته باشند به کمک تک تک صحنههای قصهها و بازیهای هدفمند و مخرب، شکل داده بودند.
🔹 نوجوان ما به واسطه بمب باران اطلاعاتی در فضای مجازی هیچ گاه مجال نیافته است که کنشگری فعال در محیط و جامعهای باشد که در آن زندگی میکند تا در اثنای آن این امکان را بیابد، خود واقعی، تواناییها و اهداف و آرمانهایش را تشخیص دهد و اگر هم گاهی سر بلند کرده و به اطراف نگریسته است، چیزی جز دیوارهای بلند که مانع پر و بال گرفتنش بوده، ندیده است؛ دیوارهایی بلند که در قدم اول، خانواده و بعد مدرسه و دانشگاه ناخواسته و از روی غفلت و جهل، مقابل نوجوان کشیدهاند.....👇
http://www.migna.ir/news/50473/
🔶 استقبال کادر پزشکی و بیماران از گروه جهادی روانشناسان
ميگنا- حجت الاسلام رضا مهکام، دکترای روانشناسی بالینی با اشاره به فعالیت های این گروه جهادی، اظهار داشت: وقتی داستان کرونا پیش آمد احساس کردیم که یکی از بزرگترین مشکلات مردم اضطراب و استرسی است که از شنیدن خبر این بیماری به آنها دست می دهد و از طرفی هم به شدت نگران فوت و از دست رفتن اقوامی هستند که مبتلا به کرونا شده اند؛ به همین منظور وارد میدان شدیم و شروع به برنامه ریزی برای فعالیت جهادی کردیم.
🔹 در این گروه جهادی چندین تیم از جمله تیم بیمارستان ها، تیم آرامستان، تیم مشاوره تلفنی و تیم پشتیبان فعالیت می کنند.
مدیر گروه روحانیان روان شناس جهادی با اشاره به برگزاری کلاس برای کادر درمانی، گفت: تیمی هم داریم که دو نفر از اساتید در زمان هایی که پیک کاری کادر درمانی بیمارستان ها پایین است در بیمارستان حاضر می شوند و در قالب کلاس های یک ساعته برای مدیریت استرس و کاهش درد و رنج کادر بیمارستان کلاس هایی را برگزار می کنند.
وی خاطرنشان کرد: حدود دو هفته است که این برنامه را در تهران گسترش داده ایم و علاوه بر بیمارستان های قم در چهار بیمارستان شهدای تجریش، فیروزکوه،حضرت رسول(ص) و فیروزآبادی تهران هم کارشناسان حضور دارند.
🔹 مهکام با اشاره به اینکه در تهران 12نفر روحانی روانشناس حاضر هستند، ادامه داد: در حال حاضر در بیمارستان های تهران تاکنون 86 شیفت به تعداد 334 نفر ساعت فعال هستند که 1350 نفر را تاکنون ویزیت کرده اند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50477/preview/
▪ ميگويند من کرونا را در محلهمان منتشر کردهام!
🔶 دردسرهای برچسب کرونایی خوردن
ميگنا- با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان از برچسب «کرونایی» بر روی افرادی که مبتلا میشوند یا بهبودی خود را به دست میآورند ابراز نگرانی میکنند، رفتار اطرافیان آنها در جامعه نیز ثابت کرده مردم با بهبود یافتگان کرونا مهربان نیستند و ترس از آنها در روابط کاری، خانوادگی و محیط کارشان تجربه ناخوشایند و عذابآوری را برایشان رقم میزند.
گزارشهای روانشناسان نشان میدهد، برخی بیماران بهبود یافته کووید۱۹ به دلیل دوری و جدایی از خانوادههایشان دچار استرس، اضطراب و تروما شدهاند حتی برخی نشانههای بیماری PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) را تجربه میکنند که در موارد شدید حتی نیاز به دارو درمانی و روان درمانی دارند.
🔹 در اين رابطه دکتر محمد حاتمي، سازمان نظام روانشناسي کشور درباره پيامدهاي روحي و رواني ابتلا به کرونا هشدار داده و گفته است: »اگر دولت به فکر ارتقاي سلامت روان شهروندان بهويژه مبتلايان بهبود يافته کوويد19 و بازماندگان جانباختگان ناشي از کرونا نباشد، بهزودي شاهد فاجعه بزرگي در مسائل اجتماعي و اقتصادي کشور خواهيم بود.
🔹 طلاق، اعتياد، وسواس و افسردگي از جمله مواردي هستند که پشت پرده ويروس کرونا پنهان شدهاند و با فروکش کردن موج اپيدمي کرونا رخ نشان ميدهند.» اين موضوع زماني نگران کنندهتر ميشود که بدانيم نتايج يک طرح تحقيقاتي که از سوي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تهيه شده نشان ميدهد بيش از 50 درصد از ترخيص شدگاني که به دليل کرونا در بيمارستان بستري بودند، مشکلات روحي و رواني دارند.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50481/preview/
🔶 سوءاستفاده و خشونت های خانگی
درکل رفتارهای سواستفاده گرایانه هیچوقت مورد قبول نیستند، چه از طرف مرد، یا زن، نوجوان، یا یک فرد مسن. هر انسانی لایق حس ارزشمندی، احترام و امنیت هست. سواستفاده خانگی اغلب با بالاگرفتن تهدیدها و حمله های کلامی به خشونت تبدیل می شود و هنگامی که آسیب های جسمی ممکن است آشکارترین خطر دیده شود، نتایج احساسی و روانی سواستفاده خانگی به شدت سخت و زیاد است.
سواستفاده احساسی رابطه ها می تواند خود ارزشمندی شخص را نابود کند، به شما اضطراب، افسردگی حس تنهایی و درماندگی بدهد. هیچ کس مجبور نیست و نباید این مسایل را تحمل کند و اولین قدم برای رهایی یافتن این است که تشخیص دهید که در یک رابطه ناهنجار هستید....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50495/preview/
▪ الهام خادمی - دکتر علیرضا ملازاده
🔶 احتمال ماندگاری کرونا برای همیشه!
میگنا- دکتر مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی در روز چهارشنبه علیه هر گونه پیش بینی در مورد زمان ناپدید شدن ویروس کرونا هشدار داد.
▪ او افزود: جهان تا حدودی توانسته است نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا را یاد بگیرد، هرچند مهار آن با وجود یک واکسن هم مستلزم تلاشی عظیم است.
رایان در کنفرانس ویروس کرونا در ژنو گفت: این ویروس ممکن است تبدیل به یک همهگیر بومی در جوامع شود و هرگز ناپدید نشود.
به گفته او اچ آی وی ناپدید نشده، اما ما آموخته ایم چگونه با آن کنار بیاییم.
▪ رایان تصریح کرد: به نظرم مهم است که واقع بین باشیم و فکر نکنیم که کسی میتواند پیشبینی کند که این بیماری چه موقع از بین خواهد رفت. وعدهای در کار نیست و تاریخی را نمیتوان تعیین کرد. این بیماری ممکن است به یک مسئله دراز مدت تبدیل شود، این احتمال هم وجود دارد که چنین نشود.
▪ او با اشاره به اینکه درحال حاضر کار برای ساخت حدود یک صد واکسن بالقوه در جریان است، گفت: با وجود این، بیماریهای دیگری مانند سرخک هستند که علیرغم وجود واکسن، ریشه کن نشده اند.....
http://www.migna.ir/news/50499/preview/
🔶 بازار داغ روانشناسنماهای اینستاگرامی همزمان با شیوع کرونا
میگنا- بنابر اظهارات گوهریسنا انزانی، امروزه بسیاری از افراد به دلیل شرایط اقتصادی، کمبود وقت یا بیحوصلگی احساس میکنند که میتوانند با دیدن یک لایو در اینستاگرام زندگیشان را تغییر دهند، این درحالیست که مشکلات انسانها از کودکی شروع میشود و فردی که به عنوان مشاور یا روانشناس در کنار افراد قرار میگیرد باید از نظر علمی، اخلاقی و اجتماعی صلاحیت داشته باشد و حداقل یک مدرک تحصیلی دانشگاهی در زمینه روانشناسی و مجوزهای لازم را کسب کرده باشد، در کارگاههای تخصصی اساتید خود شرکت کرده و تجربه لازم را برای برخورد با مراجعان داشته باشد......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50486/preview/
🔶 درخواست یک وزیر برای اجرایی شدن قانون بیمه خدمات مشاوره روانشناسی
▫ به گزارش میگنا دکتر مسعود سلطانی فر در نامه ای به دکتر جهانگیری خواستار اجرایی شدن بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر ( برخورداری خدمات روانشناسی و مشاوره از بیمه پایه و تکمیلی ) شد.
▪ وزیر ورزش و جوانان ضمن اشاره به خدمات ارزنده حدود ۳۵۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده تحت مجوز این وزارت، به مردم در ایام شیوع ویروس کرونا و ارائه خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین و غیر حضوری به مردم جهت مقابله با آسیب های روانی کرونا ویروس، از معاون اول رییس جمهور درخواست کرد تا جهت جبران خسارات و آسیب های عمده مالی این مراکز ناشی از این ویروس منحوس، ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این مراکز اختصاص یابد.
▪ وی در این نامه به کاهش ۷۰ درصدی درآمد این مراکز در اسفند ۹۸ نسبت به اسفند سال ۹۷ اشاره کرده و آورده است: در این مراکز حدود ۵ هزار روانشناس، مشاور و کارشناس خدمت می کنند که ویروس کرونا موجب مشکلات فراوان معیشتی آنها شده و این مراکز را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
▪ دکتر سلطانی فر همچنین در این نامه خواستار اجرایی شدن بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر ( برخورداری خدمات مشاوره روانشناسی از بیمه پایه و تکمیلی ) شده و آورده است: بسیاری از مردم به دلیل مشکلات مالی نمی توانند از این خدمات استفاده کنند که امید است با اجرایی شدن این قانون همه اقشار جامعه از مزایای مشاوره روانشناسی استفاده کنند تا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در کشور باشیم....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50500/preview/
🔶 تجربه زندگی بدون استرس با «تنفس صحیح»
👤 دکتر نینا سلامت بخشی
میگنا- تنفس تاثیر مستقیم روی سیستم عصبی دارد و نقش مهمی را در متعادل نگه داشتن بدن ایفا می کند. الگوی تنفسی نامناسب مانند تنفس کوتاه یا تنفس با نیروی بالا عاملی برای افزایش سطح استرس است و بنابراین مهم است فرد مبتلا به اختلالات اضطرابی از الگوی تنفسی خود آگاه باشد.
▪ فرد یا افرادی که مشکل تنفسی داشته و یا مبتلا به اختلال اضطرابی هستند با رعایت اصول تنفس صحیح و دستورالعملی که برای این کار ارایه شده، می توانند تا حد زیادی نسبت به بروز نگرانی و استرس و مشکلات جسمی بعدی از خود محافظت کنند. طبق این دستورالعمل فردی که مشکل تنفسی دارد برای نمونه چنانچه مشغول کاری است آن را متوقف ساخته و سعی کند محل ساکتی را برای نشستن انتخاب و بر روی کلمه «آرامش» تمرکز کند. قوز نکند، عضلات قفسه سینه و شانه ها را باز و سعی کند قسمت بالا تنه را رها سازد. به آهستگی از سر شکم و نه از قفسه سینه تنفس کنید.یک دم عمیق از راه بینی، مکث، و از راه دهان یک بازدم عمیق و آرام با تمرکز روی تنفس انجام دهد. در این شکل تنفس ارادی که منجر به استفاده از ذخایر یک سوم انتهایی ریه ها می شود، در حین دم شکم شما بالا می آید و حین بازدم خالی می شود.
▪ با رعایت این اصول علائم اضطرابی بعد چند دقیقه برطرف می شود، چنانچه این اتفاق حاصل نشد احتمال دارد که فرد مبتلا به اختلال اضطرابی به موقع و بطور موثر عمل نکرده و باید از سایر روش ها استفاده کند.
▪ برای افزایش توجه و تمرکز می توان سه مرتبه در روز و هر نوبت حدود ۵۰ مرتبه این روش را روزانه با چشم بسته همراه با تصور تابلوی سفید و دقت به شماره تنفس، انجام داد ، تا قدرت تمرکز بر تنفس صحیح را در وجود خود افزایش دهیم....👇👇
http://www.migna.ir/news/50506/preview/
🔶 توصیه به زوجین در روزهای خانه نشینی
میگنا- دکتر مژگان سپاهمنصور می گوید: از دوره کرونا ویروس میتوانیم برای رفع مشکلات، تنشها و حتی تحکیم روابط همسران و افزایش صمیمیت زناشویی استفاده کنیم، اگرچه قرنطینه عامل اصلی ایجاد تنشها و اختلافات زناشویی به شمار نمیآید، اما به طور طبیعی وقتی همسران مدت زیادی در خانه میمانند باعث ایجاد اختلاف نظرها و تنشهایی میان آنها میشود.
▪ میتوانیم برای ارتقا و تحکیم روابط زناشویی و خانوادگی فرصتهایی فراهم کنیم، اگرچه روشهایی برای ایجاد روحیه آرامتر میان همسران و تحکیم روابط وجود دارد اما نمیتوان یک روش خاص و یکسان را برای همه خانوادهها در نظر گرفت.
▪ این روانشناس با تاکید بر اینکه پرهیز از جر و بحث یکی از عواملی است که میتواند در روابط همسران بسیار کمککننده باشد، اظهار داشت: با دعوا نه تنها مشکلی حل نمیشود، بلکه باعث افزایش اختلافها و تنشها هم میشود....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50508/preview/
🔶 نقش خانواده در سلامت اجتماع
▫ میگنا- مطالعات فراوانی نشان میدهدکه مشکلات رفتاری و مشکلات اجتماعی افراد بیشتر ریشه در سلامت خانواده دارد. امروزه دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب با یکدیگر است.
▪ اما پارهای از متخصصان در آسیب شناسی خانواده، کارکردهای منفی را نیز برای آن قائل شدهاند. اعتیاد والدین یکی از عوامل خطرزای اعتیاد کودکان و نوجوانان شناخته شده است. تأثیر منفی خانواده بر فرایند رشدی فرزندان در رابطه با متغیرهای دیگری مانند: خشونت درون خانواده، روسپیگری، بزهکاری و امثالهم نیز تأیید شده است.
▪ خانواده ضداجتماعی که فرار از قانون و هنجارها انجام میدهد الگوی نامناسبی را در دسترس شهروندان نسل بعدی میگذارد. خانوادهای که کنترل اجتماعی ضعیفی روی فرزندان اعمال میکند، روند درونیسازی ارزشها و سایر مؤلفههای فرهنگ عمومی را به انحراف میکشاند. فرزندانی که درون خانواده در دوران کودکی با کمبود محبت مواجهاند احتمال انحراف از معیارهای جامعه در آنها بسیار بالاتر است.
▪ از سوی دیگر فقدان مسئولیت پذیری در صورت محبت زیادی، یکی دیگر از اتفاقاتی است که خانواده بدکارکرد میتواند برای نسل بعد به ارمغان بیاورد».
نتایج نشان داده است: «خانواده سالم، اساسیترین گام در داشتن جامعهای سالم است. محققان، برآوردن نیازهای جسمانی، اجتماعی، روانشناختی و معنوی اعضاء و توانایی سازگاری با تغییر، به همپیوستگی، انعطاف پذیری و ارتباط متعادل را از ویژگیهای مهم خانواده سالم نام بردهاند. از نظر روانشناسان شناختی عقاید، انتظارات، ادراکات، ارزشها، انگیزهها و نگرشهای خانواده درسلامت اعضا مهم هستند. باورها و نگرشهای خانواده درباره سلامت، چهارچوبی فراهم میسازد که با تکیه بر آن میتوان دریافت که به زیستی درون این سیستم چگونه ارتقاء پیداکرده و سازماندهی میشود».....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50510/preview/
🔶 هشدار WHO درباره انفجار بیماریهای روانی به خاطر کرونا
ميگنا- به گفته روانپزشکان این بخش از سازمان ملل، میلیونها انسان در سراسر جهان در واهمه و ترس از مرگ و بیماری، منزوی شدهاند و در این میان فقر و اضطراب جمعیت زیادی از شهروندان را عصیان زده خواهد کرد.
مدیر بخش بهداشتِ روان سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: «انزوا، ترس، عدم اطمینان، آشفتگی اقتصادی همه عواملی هستند که باعث پریشانی روانی میشوند.»
دوورا کستل، که درپی انتشار گزارش سازمان بهداشت جهانی در همین باره، در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود گفت که پیش بینی میشود بیماری و بحرانهای روانی در جهان در هفتهها و ماههای آینده روندی تصاعدی داشته باشد به همین جهت دولتها باید این موضوع را «محوراصلی چالشهای» خود قرار دهند.
به گفته مدیر بخش سلامت روان سازمان جهانی بهداشت، کودکان و نوجوانان که بدلیل تعطیلی مدارس از دوستان خود جدا شدهاند و هم چنین کارکنان و پرسنل بیمارستانهایی که در ماههای اخیر در معرض جدال با بیماری کووید-۱۹ بوده اند بیش از بقیه در معرض بحرانهای روانی قراردارند.
مطالعات و نظرسنجیهای جدید تأثیر فراوان شیوع بیماری کووید-۱۹ بر سلامت روان شهروندان را در سرتاسر جهان نشان میدهد.
روانشناسان میگویند که بیش از همیشه با کودکان مضطرب مواجه هستند. هم چنین آخرین گزارشها در برخی از کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا نشان می دهد میزان افسردگی و اضطراب بطور نادری در هفتههای اخیر افزایش یافته است.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50514
▪ با تصویب هیات وزیران؛
🔶 خدمات روان درمانی در کدهای 900050 تا 900096 توسط روانشناس بالینی و روانپزشک در بیمارستان، قابل ارائه و پرداخت می باشد
میگنا- تاکنون خدمات روان درمانی فردی و گروهی در کدهای 900050 تا 900096 توسط روانپزشکان و بویژه روانشناسان بالینی، قابل پرداخت نبود و لذا اگر این خدمات ارائه می شد، پرداختی به این خدمات تعلق نمی گرفت و درصورتی که به دلیل عدم پرداخت تعرفه، این خدمات ارائه نمی شد، بیمار از خدمات مورد نظر محروم شده بود.
♦ این مشکل، از سال گذشته با تلاش و مکاتبات انجام شده از سوی معاونت درمان و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و همچنین واحد روانشناسی مرکز روانپزشکی رازی با مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مطرح و با پیگیری و حمایت معاونت درمان و توانبخشی دانشگاه و مسئولان بیمارستان رازی، موافقت مقام عالی وزارت بهداشت کسب و در ادامه، مصوبه هیات دولت برای اجرای تعرفه این خدمات دریافت شد......👇👇
http://www.migna.ir/news/50522/preview/
♦ براساس این گزارش، درپی تصویب و ابلاغ مجوز پرداخت خدمات مربوط به کدهای 900050 تا 900096 ، مدیر مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی رازی و مسئول واحد روانشناسی این مرکز با ارسال نامه و پیام به دکتر « بیژن خراسانی » معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از پیگیری و حمایت این معاونت در جهت رفع مشکلات مربوط به مطالبات حرفه ای روانشناسان، تشکر و قدردانی کردند.
غلامرضا قاسمی مدیر مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی رازی طی نامه ای به دکتر خراسانی، از حمایت و پیگیری مجدانه ایشان در به ثمر رساندن مطالبات حرفه ای کارکنان روانشناسی مرکز رازی در خصوص اجرای تعرفه خدمات مربوط به کدهای 900050 تا 900096 ، قدردانی کرد.
ارسلان احمدی مسئول واحد روانشناسی مرکز رازی نیز در پیام خود به معاون درمان دانشگاه تاکید کرده است که " بدوش شک این موفقیت بزرگ جامعه روانشناسان، حاصل زحمات و پیگیری های ارزشمند جنابعالی و از طرفی مکاتبات متعدد واحد روانشناسی مرکز روانپزشکی رازی و طرح مستقیم موضوع با مقام عالی وزارت محترم بهداشتی و درمان در بازدید سال گذشته از این مرکز بود."....👇👇
http://www.migna.ir/news/50522/preview/
🔶 روانشناسی کاربردی در خدمت مدیریت ترافیک آلمان
میگنا- نگاهی نظری و عملی به روانشناسی ترافیک در آلمان، موضوع مقالهای است که پریچهر شریفی، روانشناس و پژوهشگر دانشگاه تکنیکال برلین در آلمان در هفتمین شماره «باور»، نشریه علمی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا به آن پرداخته است.
▪ این پژوهشگر ایرانی در این مقاله مینویسید: در آلمان حفظ ایمنی ترافیک، چندبعدی تعریف شده است که یکی از ابعاد مهم آن، تأثیر رفتار راننده بر محیط ترافیکی است. بر همین اساس، مقولهای به نام روانشناسی ترافیک بهعنوان بخشی از روانشناسی کاربردی (Applied Psychology) به توصیف، پیشبینی و احتمال تغییر رفتار فرد درگیر در ترافیک میپردازد. اصلیترین موضوع روانشناسی ترافیک، بررسی رفتار فرد درگیر در ترافیک، زیربناهای رفتار خاص فرد در ترافیک و ارتباط بین این رفتار و تصادفات یا تعاملات ترافیکی است.
▪ براساس این مقاله، رفتار رانندگان از لحاظ الگوهای تیپشناسی روانشناسی به موارد: راننده عصبی یا آرام، مراقب یا متاثر از هیجانات فردی و یا مواد روان گردان و سبقت گیر و هیجانی طبقه بندی میشود.
▪ تخلیه یا تنظیم هیجانی هنگام رانندگی، یک تجربه رفتاری رانندگی است که از بعد علمی به چهار صورت بروز میکند: تجربه آزاد و رها بودن، احساس سرخوشی با سرعت بالا، تخلیه هیجانات منفی مثل پشت چراغ قرمز ماندن یا ترافیک طولانی و مستی در هنگام رانندگی یا تحت تاثیر مواد مخدر.
▪ بخشی از این مقاله به مقررات سختگیرانه راهنمایی و رانندگی در کشور آلمان پرداخته است که جرائم سنگینی به دنبال دارد.
▪ برخلاف تصور بسیاری از مردم، مستی در آلمان جرم نیست. اما جالب است بدانید حتی یک فرد پیاده مست نیز در آلمان گواهینامه خود را از دست خواهد داد، اگر برخلاف قوانین راهنمایی و رانندگی (با اینکه وسیله نقلیهای را بهعنوان عابر پیاده نمیراند) عمل کند و مست باشد.
در اینگونه موارد، قانون شماره ۱۳ پروانه رانندگی آلمان به موضوع تردید در صلاحیت رانندگی فرد دچار مشکل مصرف الکل میپردازد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50524/preview/
🔶 ۱۵ مِی در نگاه ما روز خانواده نیست
▪ تعریف ما از خانواده با تعریف سازمان ملل متفاوت است
میگنا: دکتر رضا پورحسین، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تعریف ما از خانواده با تعریف فعلی سازمان ملل از خانواده متفاوت است.
♦ ما نمیتوانیم همزیستی دونفر هم جنس را به عنوان خانواده بپذیریم. این پدیده دقیقا و آگاهانه درجهت تخریب خانواده اصلی طرح شده وبا فطرت الهی و جریان طبیعت انسانی نیز ناسازگار است.
۱۵ می درنگاه ما روز خانواده نیست.....👇
http://www.migna.ir/news/50525/preview/
🔶 روزهداری؛ تمرین عملی خودکنترلی و رشد هوش هیجانی
ميگنا- دكتر علی اصغر اصغرنژاد فرید- روانشناس، به مؤلفه صبر و خویشتنداری اشاره و روزهداری را تمرین عملی برای رشد هوش هیجانی، بهبود روابط فردی و اجتماعی و تعالی هوش معنوی بیان و تشریح کرد: مفهومی به نام هوش هیجانی در روانشناسی وجود دارد. تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که افراد باهوش، با IQ بالا 20 درصد احتمال موفقیت دارند اما هوش هیجانی بالا، 60 درصد موفقیت افراد را تضمین میکند. پس فردی که هوش هیجانی بالایی دارد به نسبت فردی که IQ بالاتری دارد، فرد موفقتری میشود.
🔹 اين عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تعریف هوش هیجانی گفت: هوش هیجانی مجموعهای از ظرفیتهاست که یکی از این ظرفیتها کنترل تمایلات، خواستهها و امیال است. فردی که هوش هیجانی دارد، یعنی قدرت کنترل تکانه را داراست. در یک تحقیق در مقابل چند کودک شیرینی قرار دادند و گفتند این شیرینی مال شماست، هر وقت خواستید میتوانید آن را بخورید، اما اگر نخوردید، همکار ما که بیرون رفته وقتی بازگشت دو شیرینی به شما جایزه میدهد. برخی از بچهها شیرینی را خوردند و برخی دیگر خود را خیلی سخت کنترل کردند. وقتی در درازمدت زندگی این بچهها را با هم مقایسه کردند، دیدند که بچههایی که توانستند خود را کنترل کنند، افراد موفقتری شدهاند.
🔸 این روانشناس کشورمان تصریح کرد: روزهداری در ماه رمضان این خودکنترلی را به ما یاد میدهد که بتوانیم امیال و خواستههایمان را به تأخیر بیندازیم. البته این خواستهها فقط خوردن و آشامیدن نیست بلکه روزه چشم، گوش، زبان و روزه فکر نیز هست. با انجام چنین تمرینی یاد میگیریم در زندگی فردی و اجتماعی خود، کنترل صحیحی بر رفتار و افکارمان داشته باشیم.
وی به مسئله هوش معنوی و جایگاه آن در علم روانشناسی نیز اشاره کرد و گفت: مفهوم دیگری به عنوان هوش معنوی در روانشناسی وجود دارد که خیرخواهی، یاری رساندن، کمک کردن، برای خوشبختی دیگران تلاش کردن و ... را به عنوان مؤلفههای این هوش در نظر میگیرند. روزه این هوش را نیز تقویت میکند چرا که توصیه شده است در ماه رمضان پس از نماز برای 40 مؤمن دعا کنید، احسان کنید و ... که همین خیرخواهی کردن موجب میشود درون و وجود آدمها از خشم، کینه و هیجانات منفی رها شود....👇👇
http://www.migna.ir/news/50529
🔶 چرا گفتن «نفس عمیق بکش» به فرد عصبانی کمکی نمیکند؟
میگنا- یکی از روانشناسان بالینی کالیفرنیا، میگوید: «مردم در اکثر مواقع برخوردهای خیلی تند و تکانهای از خودشان به شخصی که میخواهد برای پایین آوردن عصبانیت به آنها کمک کند نشان میدهند.
گاهی اوقات باید باور کنیم که گفتن نفس عمیق بکش به شخصی که خیلی عصبانی است جملهای درست است، ولی در موقعیتی نامناسب؛ و باید حواسمان باشد که رفتار و احساسی که سرکوب میشود در زمان دیگری با شدت بیشتری شخص را غافلگیر میکند.
انواع نفس کشیدنی که ممکن است بدن و ذهن ما را آرام کند زیاد است، ولی همه آنها مناسب برای همه افراد نیست. پس نباید به کسی گفت که نفس عمیق بکش تا آرام شوی، شاید نفس عمیق کشیدن برای بدن او مناسب نباشد و در بعضی از شرایط پر اضطراب جواب برعکس میدهد. دکتر ملیسا فیشر گلدمن اشاره میکند که بسیاری از افراد ترجیح میدهند به صورت نفس کشیدنهای شمارهای این راه را امتحان کنند. اصول نفس کشیدن شمارهای به این صورت است که در ۳ شماره با بینی نفس بکشید و ۱ ثانیه آن را حبس کنید در ۵ شماره آن را از راه دهان به بیرون دهید یا برعکس. گلدمن میگوید بهتر است که شما این راه را برای اولین بار با یک درمانگر تمرین کنید. با گفتن جمله نفس عمیق بکش شما راهی را در پیش روی آن شخص قرار میدهید که از لحاظ تکنیکی برای او مناسب نیست....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50530/preview/