eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.4هزار دنبال‌کننده
509 عکس
83 ویدیو
11 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 مدیریت سوگ ابراز نشده خانواده‌های متوفیان ویروس کرونا / دكتر علی فتحی‌آشتیانی، روانشناس ميگنا- شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد تا خانواده‌های متعددی با مرگ ناگهانی عزیزانشان مواجه و داغدار شوند و در غم عزیز از دست رفته خود به سوگ بنشینند. اما به دلیل شرایط موجود، محدودیت‌های زیادی در فرایند تشییع، تغسیل، تدفین و خاکسپاری، عزاداری دسته جمعی و رفت و آمد‌های خانوادگی، اقوام، دوستان، نزدیکان و همسایگان به وجود آمده است. ▪ در صورتی که شرایط برون‌ریزی هیجانات منفی فراهم نباشد یا تجربه سوگواری فرد داغ‌دیده طبق روال عادی پیش نرود، زمینه برای بروز فرایند سوگ ابراز نشده فراهم خواهد شد و فرد عزادار دچار هیجانات منفی و دردناک اندوه، ناراحتی، عذاب وجدان و رنج بسیار زیاد می‌شود به گونه‌ای که حتی با وجود گذشت مدت زمان طولانی از فقدان، قادر به بازگشت به زندگی عادی نمی‌شود. ▪ برخلاف سوگ‌های معمولی که در اکثر موارد، فرد داغدار بین شش هفته تا شش ماه به مرحله پذیرش می‌رسد و به زندگی عادی برمی‌گردد، شرایط موجود فرایند سوگ را پیچیده‌تر کرده است و موجب انباشتگی سوگ‌های ابراز نشده می‌گردد و در زمانی طولانی‌تر و با علائم شدیدتر، زمینه را برای بروز آسیب‌های جسمانی و روانی فراهم می‌کند. ▪ برخی از علائم سوگ ابراز نشده عبارت‌اند از: غم و اندوه مداوم، سرزنش خود، عذاب وجدان، افسردگی طولانی، آرزوی مرگ برای پیوستن به عزیز از دست رفته، گاهی خشم نسبت به متوفی و سایر افراد، اجتناب از یادآوری خاطرات متوفی یا برعکس، اشتغال ذهنی افراطی با متوفی، احساس گناه از سوگوار نبودن، عدم توانایی بازگشت به زندگی عادی، حفظ وضعیت سوگواری، بروز مشکلات ارتباطی، احساس تنهایی، عدم تمایل به پذیرش مسئولیت جدید در زندگی. ▪ برگزاری مراسم سوگ برای حل فرایند سوگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت، فرایند سوگ همچنان پیچیده‌تر خواهد شد؛ بنابراین سوگواری به هر صورت لازم است انجام شود، ولی شکل و سبک آن می‌تواند متفاوت با شرایط معمول باشد. مثلاً از طریق تلفن یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت تصویری، می‌توان با خانواده داغدار ارتباط برقرار نمود و با آن‌ها همدردی کرد. ▪ قرار بگذارید در زمان معینی مراسم عزاداری مجازی برگزار کنید. در این قبیل مراسم، اجازه دهیم صاحبان عزا احساساتشان را ابراز کنند، به راحتی گریه کنند و خودشان را به صورت کامل تخلیه نمایند، در مورد عزیز از دست رفته حرف بزنند و احساسات خودشان درباره اتفاق پیش آمده را بیان کنند. ▪ یادآوری کارها، خاطرات، فعالیت‌ها، علایق و مرور عکس‌ها و کلیپ‌های خاطره‌انگیز از فرد از دست رفته به اشتراک‌گذاری آن‌ها و تدوین کلیپ‌هایی از عزیز از دست رفته کمک‌کننده است. انجام کار خیر به نیت فرد فوت شده و اطلاع دادن به خانواده داغ‌دیده برای ایجاد آرامش در آن‌ها اهمیت دارد. ▪ برگزاری جلسات قرائت قرآن، خواندن دعا به صورت مجازی و با نیت و یاد عزیز از دست رفته مناسب است....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50612/preview/
🔶 داستان رومینا و قتل در خانه‌ پدری میگنا- داستان رومینا را از هر طرف که بخوانی سیاه است؛ دختر ۱۳ ساله تالشی که به سودای عشق مردی ترک خانه کرد و بعد که پدر او را پیدا کرد، در خواب با داس سرش را برید. به همین کوتاهی و سیاهی و تلخی. دختری که قرار بود یا قربانی کودک‌همسری باشد و یا قربانی خشم افسارگسیخته و بی‏ منطق پدر. دخترکی که تقدیر، رنگ زندگی را برای او برنتابید و پیش از ۱۴ سالگی دست سرد مرگ به دست سنگی پدر بر گردنش نشست. ▪ حالا بهمن، همان جوان عاشق ‏پیشه، ناراحت است و این روزها دل‌ پری دارد؛ می ‏گوید: «وقتی یه پیرمرد ۷۰ ساله‏ی پولدار میاد یه دختر ۲۰ ساله رو عقد می‏کنه، چون پول داره جرم نیست. اما منی که این دخترو دوست داشتم و می‏خواستم نجاتش بدم جرمه؟ ▪ «از موقعی که رومینا ۹ سالش بود، از همون موقع عاشقم بود. البته منم دوسش داشتم، بعد از چند وقت ارتباطمون تلفنی شد، وقتی که ۱۱ سالش شده بود. دو سال تلفنی حرف زدیم. توی همین دو سال به من گفته بود که پدرم منو اذیت می‏کنه. بعد از یه مدت هم به من گفت بیا دنبالم منو با خودت ببر. به من پناه آورده بود. من بهش گفتم سنت کمه، اما قبول نکرد. منم یه نفر رو فرستادم سراغ پدرش که بهش بگم دوسش دارم. اما پدرش گفت من به سنی جماعت دختر نمی‏دم. جرم من فقط اهل تسنن بودنمه». این‏ها را بهمن می‏گوید؛ بهمن خاوری ۲۸ ساله، اهل روستای حویق در تالش. همان جوان عاشق‌پیشه‏ای که می‏گوید دخترک را فراری داد. ▪ وقتی رومینا رو فراری دادم بردمش خونه خواهر بزرگم. حداقل پنج شش روزی پیش ما بود. پدرش هم به هزار در زد و رفت شکایت کرد. رومینا می ‏گفت باباش کتکش می‏زده و موهاشو می‏ کشیده. حتی به من گفته بود که پدرش معتاده و شیشه می‏ کشه. پدرش از دست من شکایت کرده بود که آدم‌ربایی کردم. از پاسگاه به من زنگ زدن، گوشی رو دادم به رومینا، خودش به مامورا گفت که چون بهمن رو دوست داشتم باهاش فرار کردم.......ادامه گزارش👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50613/preview/
🔶 کدام گروه از روانشناسان مجوز دارند که خدمات روان درمانی به بیماران ارائه دهند؟ ♦ پوشش بیمه‌ای روان‌درمانی به نفع بیمه‌ها تمام می‌شود میگنا- دکتر سامان توکلی، روانپزشک و رئیس انجمن علمی روان‌درمانی ایران، معتقد است:یکی از مشکلاتی که وجود داشت، عدم شمول خدمات ارایه‌شده توسط روان‌شناسان بالینی و سلامت در کتاب ارزش نسبی خدمات بود. از سال‌ها قبل عملا نقش تولیت وزارت بهداشت بر این بخش از خدمات سلامت روان اعمال نشده است، در حالی که خدمات روان‌درمانی ارایه‌شده به افراد دچار اختلالات روانی جزو خدمات درمانی است که مثل تمام درمان‌های دیگر باید در نظام سلامت تعریف شوند و وزارت بهداشت هم آن را سامان‌دهی کند و بر آن نظارت داشته باشد. متاسفانه چون خدمات ارایه‌شده توسط روان‌شناسان بالینی و سلامت، از سال‌ها قبل به دلایلی خارج از حوزه مسئولیت‌های وزارت بهداشت تعریف شده بود، گنجاندن آن در کتاب ارزش نسبی با مشکلاتی مواجه بود. در مصوبه امسال، پیشرفتی نسبی ایجاد شده است، اما فقط خدمات روان‌شناسان بالینی شاغل در بیمارستان‌ها در تعرفه مصوب امسال ذکر شده ‌است، در حالی که باید خدمات روان‌شناسان سلامت هم در این مصوبه ذکر می‌شد. البته خوشحالیم که این تغییر در جهت تلاش‌های ما اتفاق افتاده است، اما معتقدیم که اگر تدوین نهایی این بخش از مصوبه با مشورت انجمن‌های مرتبط و به ویژه انجمن علمی روان‌درمانی ایران انجام می‌شد، می‌توانست دقیق‌تر باشد. اصولا روان‌درمانی‌ها در اغلب موارد در خارج از بیمارستان‌ها انجام می‌شود و هدفش این است که نیاز بیماران دچار اختلالات روانی خفیف تا متوسط برای مراجعه به بیمارستان یا خدمات بستری را کاهش دهد. محدود کردن پوشش بیمه‌ای خدمات روان درمانی به بیمارستان‌ها یکی از همان مواردی است که در نهایت موجب تحمیل بار اقتصادی بیشتر به نظام سلامت و بیمه‌ها خواهد شد. معتقدم به طور کلی یک خطای راهبردی در زمینه تعیین تعرفه‌ها وجود دارد. در کشور ما دانشجویان رشته‌های مختلف بر اساس سرفصل دروسی آموزش می‌بینند که در شوراهای عالی آموزشی در وزارت علوم و وزارت بهداشت تعیین می‌شود و رئیس این شوراها هم خود وزیران هستند. در این سرفصل دروس، نقش و حوزه وظایف حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان هر رشته و مقطع تعریف شده است. در حال حاضر برمبنای سرفصل دروس گرایش‌های مختلف روان‌شناسی، علاوه بر روانپزشکان، دانش‌آموختگان رشته‌های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت هم برحسب مقطع و حوزه تخصصی رشته‌شان می‌توانند روان‌درمانی انجام بدهند، اما در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد. از یک سو، آن‌چه در عمل در دانشگاه‌های مختلف آموزش داده می‌شود در یک سطح نیست. با افزایش تصاعدی و غیرقابل قبول پذیرش در این رشته‌ها و افزایش تعداد دانشگاه‌های آموزش‌دهنده نیز با دانشگاه‌هایی مواجهیم که دانشجویان روان‌شناسی بالینی و سلامت در آن‌ها حداقل تجربه بالینی تحت نظارت را در دوره دانشجویی کسب نمی‌کنند و در نتیجه واجد توانمندی‌های لازم برای ارایه این خدمات به بیماران نیستند. از سویی، عدم رعایت مرزهای حرفه‌ای و ورود فارغ‌التحصیلان گرایش‌های نامرتبط به این حوزه نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد عدم سامان‌دهی این حوزه توسط وزارت بهداشت باعث بروز آشفتگی‌هایی در این حوزه شده است. اگر بخواهیم این عرصه سامان یابد و مردم نیازمند به این خدمات بتوانند از خدمات روان درمانی باکیفیت برخوردار شوند، لازم است بر ایفای وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت در این عرصه تاکید کنیم..... ادامه گفت و گو.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50616
🔶 ریشه قتل «رومینا» از نگاه یک روانشناس ▫ میگنا- یک روانشناس کودک و نوجوان تاکید می‌کند که ارتباط عاطفی دختران در سن بلوغ با پدرانشان بسیار مهم است، باید توجه کرد که ارتباط دختر با پدر به تاریخچه زندگی پدر بازمی‌گردد؛ به طور مثال پدری که از سوی مادر خود عشق و محبت را دریافت کرده است، می‌آموزد که با دختر خود چطور برخورد کند، اگر پدر توسط مادرش تنبیه شده باشد یا مادرش نسبت به او سختگیری داشته باشد نوع دیگری از کنش و واکنش اتفاق می‌افتد. برخی اوقات نیز ممکن است پدر ارتباط خوبی با دختر خود نداشته باشد لذا در این مرحله تاریخچه ارتباطی پدر با خانواده خود بسیار مهم است. ▪ گوهریسنا انزانی یکی از مشکلات پدران را این موضوع عنوان می‌کند که آنها نمی‌دانند با فرزندان خود چطور برخورد کنند و مادران نیز نمی‌دانند چطور روح زنانه را در دخترشان پرورش دهند و چطور همانندسازی کنند، چطور به فرزندشان عشق بی‌قید و شرط دهند و همین روند باعث می‌شود که مکانیزم خانواده ایمن شکل نگیرد. این روانشناس می‌گوید: طبق پژوهش‌ها روابط خطرناک دختران با جنس مذکر ناشی از روابط سرد و معیوب با پدر در سن سه الی چهار سالگی تا مرحله بلوغ است؛ پدرانی که بیش از حد سرزنش، تهدید و سخت‌گیری می‌کنند، اجازه برقراری ارتباط ایمن به دخترشان را نمی‌دهند، پس ممکن است دختر درگیر ارتباطات خطرناک شود. ▪ حتی اگر پدری از سوی دختر خود موردی را می‌بیند نیز باید با مشاور روانشناس مشورت کند تا از بروز خشونت‌های خانگی پیشگیری شود.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50621/preview/
مردها را عصبانی نکنید !👨 ▫️آنها به حل مسئله فکر نمی‌کنند، تلاش نکنیم تا متقاعدشان کنیم مردهادرعصبانیت شخصیتی بد بین، بددهن و نا مهربان دارند! + فقط یک راه دارد، سکوت کنید! وقتی سکوت کنید زودتر آرام میشوند. وقتی آرام شدند راحت تر متقاعد می‌شوند زن‌ها را عصبانی نکنید !👱‍♀ ▫️غر زدن از ویژگی های بارز همه زنان است! یک زن را وقتی عصبانی کردید، عواقبش را تا یک هفته و گاهی تا یک ماه باید بپذیرید
🔶 چرا سیگار میان جوانان محبوب شده است؟ میگنا- فرزانه سهرابی معتقد است که انتخاب شعار «محافظت از جوانان در برابر تبلیغات صنعتی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین میان آنها» برای روز جهانی مبارزه با دخانیات سال ۲۰۲۰ قصد دارد به جامعه جهانی هشدار دهد که استراتژی‌های سنتی در مورد مبارزه با دخانیات با ظهور تاکتیک‌های جدید همراه با تبلیغات هوشمند و بازاریابی صنعتی دیگر کارایی ندارد و نیاز داریم تا به طور مستقیم نوجوانان و جوانان را با پیامدهای منفی و در عین حال جدی مصرف دخانیات آشنا و با تمرکز بر برنامه‌ها و آموزش‌های پیشگیرانه آنها را به سمت زندگی بدون دخانیات هدایت کنیم. ♦ معاون اجتماعی موسسه کادراس ماده اصلی اعتیادآور دخانیات که فرد را مبتلاء به انواع بیماری‌ها و اعتیاد به مواد دیگر می‌کند را «نیکوتین» عنوان می‌کند و تصریح می‌کند: نیکوتین ماده اصلی اعتیادآور سیگار، مخدری محسوب می‌شود که اثرات آرام‌بخش کوتاهی دارد و باید گفت بسته به میزان مصرف به شدت اعتیادآور است؛ نیکوتین ناشی از استنشاق دود سیگار، توتون و تنباکو به لحاظ تحریک دوپامین و سروتونین انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، حافظه بلند مدت را افزوده و انجام برخی وظایف ساده را تسهیل می‌کند. در واقع آنچه باعث محبوبیت مصرف سیگار میان جوانان شده، تاثیر فوری نیکوتین به مغز است که با افزایش کارایی، کاهش اضطراب و کم هزینه بودن همراه شده است......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50623/preview/
🔶 چطور برای درس خوندن برنامه‌ریزی کنیم؟ میگنا- برنامه‌ریزی درسی سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. چون نه تنها باید در زمان مشخصی درس‌هایتان را اولویت‌بندی کنید، بلکه لازم است با مسئولیت‌هایی که در قبال خانواده و دوستان‌تان دارید، دست و پنجه نرم کنید و وقتی هم برای تفریح و استراحت در نظر بگیرید. البته با کمی فکر و تلاش می‌توانید برای رسیدن به تمام اهداف درسیتان به خوبی برنامه‌ریزی کنید. ♦ بخش اول: نحوه‌ برنامه‌ریزی درسی ۱. برای درس خواندن اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تعیین کنید اگر بدانید هدف نهاییتان چیست، برنامه‌ریزی کردن بسیار آسان می‌شود. هم‌چنین به شما کمک می‌کند درس‌هایی را که نیاز بیشتری به تمرکز دارند پیدا کنید. چند مثال از اهداف درسی کوتاه‌مدت: قبول شدن در امتحانی که هفته‌ بعد در پیش دارید نوشتن یک تحقیق درسی طی دو هفته ارائه‌ کنفرانس درسی طی ۱۰ روز ♦ برای انجام چنین پروژه‌هایی، کار‌هایی که باید انجام دهید را طی چند روز تقسیم کنید. چند مثال از اهداف درسی بلندمدت: قبول شدن در دانشگاه بورسیه شدن کارآموزی این نوع اهداف را باید طی هفته‌ها و ماه‌ها تقسیم‌بندی کنید تا قابل انجام شوند. بهتر است به طور دقیق بدانید که برای هر کدام از اهداف‌تان چقدر وقت دارید. حساب کنید چند روز و چند هفته و چند ماه تا انجام هر کار فرصت دارید. مثلاً حساب کنید چند ماه تا کنکور باقی مانده است یا امتحانات‌تان کی شروع می‌شود؟ ۲. همه‌ درس‌هایی را که باید بخوانید فهرست کنید این احتمالاً اولین قدم برای برنامه‌ریزی درسی محسوب می‌شود. این که تکالیف‌تان را روی کاغذ بنویسید، باعث می‌شود دید بهتری از کار‌هایی که باید انجام دهید داشته باشید. ۳. مشخص کنید که برای هر درس یا امتحان چه کار باید بکنید حال که تمام درس‌هایی را که باید بخوانید نوشتید، باید معلوم کنید برای هر درس چه کاری لازم است. از آن جایی که ساعت کلاس و تکالیف‌تان برای هر درس در هفته فرق می‌کند، برای هر درس به مدت زمان مشخصی نیاز دارید. باید طوری برنامه‌ریزی کنید که برای درس خواندن و دوره کردن یادداشت‌های خود به طور مجزا وقت داشته باشید......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50622
🔶 جایگاه بازی درمانی در مشکلات روان‌شناختی کودکان میگنا- در این پژوهش که توسط زهرا برزگر، کارشناس ارشد روان‌شناسی کودکان استثنایی انجام شده، آمده است: «کودکان از زمان تولد تا ۶ سالگی دوران بسیار مهمی را پشت سرمی‌گذارند، این دوران مهم‌ترین زمان یادگیری است. روش یادگیری در این دوران، به طور قطع روش بازی است زیرا بازی اساساً کودک محور است و تقویت کننده نیازهای فردی، توانایی‌ها و علایق کودک است. ♦ بازی درمانی یک روش درمانی است که برای درمان مشکلات و اختلالات کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند کاربردهای بازی درمانی در مقالات متعدد مورد تایید قرار گرفته است اما اندازه‌گیری رفتارهای مشکل‌دار، هدف و تظاهرات تغییر آن به ندرت گزارش شده است. از بازی درمانی در درمان انواع اختلالات کودکان، مشکلات رفتاری که ریشه اضطرابی دارند، شب ادراری، ناخن جویدن، دروغ گفتن، پرخاشگری، بیش فعالی، نارسایی توجه استفاده در بسیاری از موارد موثر ارزیابی شده است. ♦ بازی درمانی به عنوان ارتباط بین فردی پویا بین کودک و درمانگر آموزش دیده در فرآیند بازی درمانی توصیف می‌شود که یک ارتباط امن را برای کودک توصیف می‌کند تا کودک به طور کامل خود را بیان کند. بازی درمانی به دو صورت فردی و گروهی است. بازی درمانگری گروهی پیوند طبیعی دو درمان موثر است. این رویکرد درمانی برای کودکان فرآیند روانی اجتماعی برای خودشان و دیگران فراهم می‌کند. ♦ ترکیب بازی درمانی و گروه درمانی، یک فرآیند روان شناختی و اجتماعی است که در آن کودکان از طریق ارتباط با یکدیگر در اتاق بازی چیزهایی را در مورد خودشان یاد می‌گیرند. بازی درمانی گروهی برای درمانگر فرصتی را فراهم می‌کند که به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند که تعارضات را حل نمایند. اهداف کلی از بازی درمانی گروهی کودک‌محور، کمک به مشارکت یادگیری، خودکنترلی، ابراز احساسات، احترام گذاشتن، پذیرفتن خود و دیگران و بهبود رفتارهایی مانند مهارت‌های اجتماعی، عزت نفس و کاهش افسردگی است». ♦ با توجه به پژوهش‌ها و مقالات در زمینه بازی درمانی می‌توان نتیجه گرفت که بازی درمانی، روشی مناسب و موثر در درمان مشکلات و اختلالات رفتاری کودکان است و بازی در سنین پیش از دبستان وسیله مناسبی برای ارتباط با کودک است و از طریق آن می‌توان مشکلات و اختلالات کودکان را درمان کرد و از بروز مشکلات در بزرگسالی پیشگیری کرد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50624/preview/
🔶 چرا فرسودگی شغلی میان بهترین کارمندان رایج است؟ میگنا- مِیو کلینیک، که یکی از معتبرترین مراکز علوم پزشکی در جهان است، فرسودگی شغلی را نوعی خستگی جسمی و روحی توصیف می‌کند که با کاهش احساس موفقیت و از میان رفتن هویت شخصی افراد در ارتباط است. در ظاهر، فرسودگی شغلی می‌تواند با از دست دادن علاقه‌ به کار، کاهش بهره‌وری، تعلل، مشکل با دیگر همکاران، کمبود خواب و برخی موارد دیگر همراه باشد. مطالعات نشان می‌دهد، کارمندان موفق و با عملکردِ بالا، مستعد فرسودگی شغلی و کارزدگی هستند. هر یک از این نشانه‌ها یا ترکیبی از آنها ممکن است به‌منزله تنبلی، کم‌کاری یا بی‌مسئولیتی قلمداد شود؛ اما اینطور نیست. در ماه می سال ۲۰۱۹، سازمان جهانی بهداشت، فرسودگی شغلی را به‌عنوان یک پدیده شغلی به رسمیت شناخت. این پدیده همچنین در میان مشکلات پزشکی طبقه‌بندی شد و اثرات آن می‌تواند شبیه به سایر اختلالات سلامت روان، از جمله استرس و افسردگی باشد. کارمندان شما هر چقدر هم که به شغل خود علاقه داشته باشند، اگر با مسئله فرسودگی شغلی مواجه شوند، برای رهایی از آن تلاش خواهند کرد. این پدیده به‌ویژه در میان کارمندانی که عمدتا عملکرد بالاتری داشته‌اند یا موفق بوده‌اند، رایج است. مطالعات نشان می‌دهد، این دست از کارمندان مستعد خستگی مفرط و کارزدگی هستند؛ چرا که هر بار وظیفه خود را با موفقیت انجام می‌دهند، از سوی کارفرمایان تشویق شده و وظایف بیشتری بر دوش آنها گذاشته می‌شود. با وظایف و مسئولیت‌های بیشتر، انرژی و زمان آن فرد محدود شده و در نتیجه چرخه فرسودگی ادامه می‌یابد.... http://www.migna.ir/news/50628/preview/
🔶 پدران به نیازهای عاطفی «رومینای» خود توجه کنند میگنا- دکتر علیرضا یاوری با بیان اینکه رومینا در سن بلوغ قرار داشته است، افزود: بلوغ مرحله ای بحرانی است که در گذر از این دوران زیربنای زندگی بزرگسالی فرد پی‌ریزی می‌شود. در واقع بلوغ نقطه عطفی برای زندگی مابین کودکی و بزرگسالی است و فرد با تغییرات زیاد جسمانی، روانی و رفتاری مواجه می شود و حتی پیدایش احساس ثانویه جنسی رخ می دهد لذا نوجوانان در این مرحله باید مهارت‌هایی را کسب کنند تا بتوانند هویت مستقل خود را شکل دهند، زیرا آنها در مرحله سختی از زندگی قرار دارند و انتخاب‌هایشان بسیار متنوع می‌شود و اگر به خوبی از این مرحله عبور نکنند، ممکن است دچار مشکل روانی، ازدواج ناموفق، بیماری‌های عفونی، جسمی و روحی و... شوند. 🔹 این روانشناس کودک، حس کنجکاوی نسبت به جنس مخالف،‌ شکل‌گیری باور، بروز احساسات عاطفی، حس استقلال‌طلبی، اضطراب، استرس، افسردگی و ترس را از جمله پیامدهای دوران بلوغ دانست و تصریح کرد: به دنبال ایجاد تغییرات در بدن در پی دوران بلوغ لازم است والدین نیز برای پیشگیری از بحران‌های بلوغ آموزش‌هایی را دریافت کنند. 🔹 یاوری، با بیان اینکه دختران در دوران بلوغ کیفیت خاصی از حیات خود را تجربه و احساس می کنند زنی کامل هستند، گفت: دختران در این مرحله بدون کمک والدین نمی‌توانند خود را با جامعه سازگار کنند، زیرا فرد در این مرحله دچار بهت‌زدگی و گیجی شده و اضطراب و ناامنی در او افزایش می‌یابد و لذا به دنبال هویت خویش می‌رود، اما در این مسیر ممکن است به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه دچار اشتباهاتی شود. وی علاقمندی به جنس مخالف را یکی از ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ دانست و یادآور شد: پژوهش‌ها نشان داده که این موضوع پدیده‌ای طبیعی است که اگر این کشش به سمت اشتباه پیش رود منجر به درگیری خانوادگی، ناراحتی عاطفی و مشکل اخلاقی و اجتماعی خواهد شد. 🔹 همچنین والدین نیازمند مهارت‌های زندگی مانند کنترل خشم و استرس و تقویت رفتارهای جرات‌مند و همدلی هستند تا کمک کنند اعتماد به نفس دختر نوجوانشان تقویت شود، برای او برنامه‌ریزی کنند و مسئولیت‌پذیری خانوادگی را در او شکل دهند. 🔹 وی ارتباط عاطفی دختران با پدرانشان در سن بلوغ را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: باید توجه کرد که ارتباط دختر با پدر به تاریخچه زندگی پدر باز می‌گردد، یعنی پدری که از سوی مادر خویش عشق و محبت را دریافت کرده، می‌آموزد که با دختر خود نیز با عشق و محبت برخورد کند، اما اگر پدر توسط مادرش تنبیه شده و یا مادرش نسبت به او سختگیری کرده باشد، شاهد نوع دیگری از کنش و واکنش با دخترش هستیم. گاهی اوقات نیز ممکن است پدر ارتباط خوبی با دختر خود نداشته باشد که با تاریخچه ارتباطی پدر با خانواده خودش ارتباط دارد....ادامه....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50631/preview/
🔶 کودکانی که خانه پدری برایشان امن نیست😔 میگنا- دکتر علی‌نقی فقیهی روانشناس تربیتی می‌گوید: بسیاری از کودک‌آزاری‌ها و همچنین قتل‌های ناموسی ناشی از عدم درک والدین نسبت به فرزندشان است؛ بنابراین اگر والدین نحوه تربیت کودک را آموزش ببینند و بدانند که در هر مرحله از فرآیند تربیتی، چه تصمیمات صحیح و بنیادی را باید اتخاذ کنند، به آسیب و کودک‌آزاری ختم نخواهد شد ▪ «پدر و مادرها قبل از بچه‌دار شدن باید زمینه‌های سالم‌سازی پدید آمدن یک بچه را در خود به وجود بیاورند زیرا یک سری ویژگی‌های اخلاقی از طریق وراثت به بچه منتقل می‌شود. همچنین والدین باید روش‌های تربیتی را بیاموزند تا بدانند که چگونه باید با فرزندشان تعامل داشته باشند چراکه بسیاری از کودک‌آزاری‌ها و همچنین قتل‌های ناموسی ناشی از عدم درک والدین نسبت به فرزندشان است؛ بنابراین اگر والدین نحوه تربیت کودک را آموزش ببینند و بدانند که در هر مرحله از فرآیند تربیتی، چه تصمیمات صحیح و بنیادی را باید اتخاذ کنند، به آسیب و کودک‌آزاری ختم نخواهد شد.» ▪ این روانشناس تربیتی با اشاره به توجیه غیرت و ناموس‌پرستی در قتل‌های ناموسی می‌گوید: «در مورد قتل رومینا، دختر 14 ساله‌ای که توسط پدرش به قتل رسید باید بگویم که پدر این دختر بدون توجه به نیازهای عاطفی و جنسی فرزندش، او را مورد مجازات قرار داده در حالی ‌که بهتر بود پدر و مادر بستر ازدواج را فراهم می‌کردند. از نظر شرعی وظیفه پدر و مادر این نیست که هرچه خودشان می‌خواهند به فرزندشان تحمیل کنند بلکه اگر بچه علاقه‌مند به ازدواج است باید او را نزد مشاور روانشناس برده و با توجه به مصلحت کودک، با ازدواج او موافقت یا مخالفت کنند اما والدین حق این که فرزندشان را وادار به ازدواج کنند و یا مانع ازدواج او شوند را ندارند.» او ادامه می دهد: «یکی از عوامل اصلی چنین اتفاقی که دختری 14 ساله تصمیم به ازدواج با فردی 16 سال بزرگ‌تر از خودش را می‌گیرد و بعد از خانه فرار می‌کند، خود والدین هستند. در واقع کمبود محبت در دوران کودکی و نوجوانی و اختلافات خانوادگی می‌تواند انگیزه‌ای برای ازدواج در سنین پایین و فرار از خانه باشد.»....👇👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50633/preview/
🔶 اَنگی که «رومینا» را کشت ميگنا- دكتر امین رفیعی‌پور به تحلیل ابعاد روانی و اجتماعی قتل "رومینا" دختر ۱۴ ساله گیلانی پرداخت و ضمن طرح این پرسش که چرا باید دختر ۱۴ ساله‌ای با پسری حدود ۱۶ سال بزرگتر از خود قصد ازدواج داشته باشد؟، گفت: شاید اگر به بررسی عوامل این موضوع بازگردیم متوجه شویم که عواملی در این زمینه نقش داشته‌اند که موجب وابستگی کودک به آن پسر شده‌اند. به نظر این موضوع ناشی از مشکلاتی است که در خانواده وجود داشته است. به طور قطع خانواده این کودک حمایت‌گر نبوده‌اند؛ ممکن است پدر او فردی مستبد باشد؛ پدری که فشارهای اقتصادی و همچنین آسیب‌های روانی و اجتماعی داشته است و این‌ها زمینه‌ای بوده تا کودک شبکه حمایت اجتماعی خوبی را از خانواده دریافت نکند. این مسائل باعث می‌شود که این کودک به سمت فردی متمایل شود که از خودش بزرگتر است، زیرا قصد داشته فردی را جایگزین پدرش کند، اگر غیر از این بود او می‌توانست با پسری که هم‌سن خود یا چندسال بزرگتر از اوست ازدواج کند. موضوع دیگری که باید در نظر گرفت این است که این کودک در سن بلوغ قرار داشته و هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده بود که یکی از موارد دخیل در بروز این اتفاق، عدم آگاهی از مهارتهای زندگی در خانواده است. رفیعی‌پور در ادامه با اشاره به قتل رومینا توسط پدرش بیان کرد: به طور قطع این پدر مشکلات روانی داشته است، اما اینکه چرا این کودک به آن پسر (بهمن) وابسته شده است؟ باید گفت که او مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری صحیح را نداشته است. مشاور رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نقش آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان را از بدو تولد ضروری دانست و با اشاره به پسری که رومینا به همراه او فرار کرده است، گفت: پسری که همراه این کودک (بهمن) بوده است نیز باید مورد بررسی قرار گیرد؛ پسری که به دختری که هنوز به بلوغ کامل نرسیده و ۱۶ سال از خودش کوچکتر است، وابسته می‌شود لازم است که از نظر روانی مورد بررسی قرار گیرد....👇👇 http://www.migna.ir/news/50636/preview/
🔶 ازدواج عاشقانه یا سنتی؛ مطالعات علمی کدام را توصیه می‌کنند و چرا؟ ميگنا- یک مطالعه که 50 ازدواج عاشقانه و 50 ازدواج سنتی را طی 10 سال بررسی کرده و نتایج آن در مقاله ای در مجله ازدواج منتشر شده نشان می دهد با وجود آن كه ازدواج هاي عاشقانه با شادماني بيشتري آغاز مي شوند، اما اين هيجان شديد با سرعت بالاتري افت خواهد كرد. اين در حالي است كه از ديدگاه علمي در ازدواج هاي سنتي، تازه پس از گذشت ميانگين 10 سال رضایت، خوشحالي، عشق و محبت ميان همسران افزايش می‌يابد و دوام آن نيز به مراتب بيشتر خواهد بود. 🔹 شینا اینگار نويسنده كتاب "هنر انتخاب" در اين خصوص مي گويد: زوج هايي كه با عشق ازدواج و به مدت كمتر از يك سال در كنار يكديگر زندگي كرده بودند، در مقياس عشق به امتياز 70 از مجموع 91 امتياز دست يافتند. در خانواده‌هاي مورد بررسي، اين عدد با گذشت زمان يك مسير نزولي نستبا ثابت را طي كرده است. پس از گذشت 10 سال مجددا همسراني كه همچنان به زندگي مشترك خود ادامه داده بودند، آزمايش شدند و اين بار امتياز 40 را ثبت كردند. در مقابل زوج هايي كه ازدواجي عاشقانه نداشتند، ميانگين امتياز 58 را نشان دادند. با وجود آن كه اين رقم از امتياز 70 بسيار پايين تر است، اما احساسات آنها در يك بازه زماني 10 ساله مشابه تقويت شده و امتياز بالاتر 68 گزارش شد. 🔹 اما به راستی راز موفقيت دراز مدت ازدواج هاي برنامه ريزي شده و سنتي چيست؟ چنين زوج هايي تنها به عشق جادويي و احساسات خارق العاده اعتقاد ندارند و به منظور ساخت آرامش, شادي و علاقه در رابطه خود تلاش مي كنند. 🔹 طبق مطالعه اي كه توسط مجله ازدواج و خانواده به چاپ رسيده است، اگر دائما به دنبال يك رابطه عاطفي افسانه اي باشيد به زودي نا اميد خواهيد شد. اين در حالي است كه با پذيرش واقعيات و تفاوت هاي بين فردي در مسير موفقيت قرار خواهيد گرفت....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50638
🔶 افراد مبتلا به اوتیسم، درک حسی قوی‌تری دارند میگنا- پژوهشگران "دانشگاه مینه‌سوتا" در بررسی جدید خود تلاش کرده‌اند تا با نشان دادن تفاوت‌های درک محرک بصری در افراد مبتلا به اوتیسم که با سرکوب ضعیف‌تر نورون‌ها در قشر بینایی مغز همراه است، دلیل این موضوع را نشان دهند. ▪ افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به افراد بدون این اختلال، درک بیشتری از محرک‌های بزرگ در حال حرکت دارند. ▪ واکنش‌های مغز جوانان مبتلا به اوتیسم نسبت به محرک بصری، با واکنش مغز دیگران متفاوت است. واکنش قشر بصری مغز این افراد معمولا سرکوب نورونی کمتری را نشان می‌دهد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50645/preview/
🔶 اطلاعیه نظام روانشناسی خراسان رضوی در خصوص دستگیری دو روانشناس‌نمای اغفالگر میگنا- در اطلاعیه شورای سازمان نظام رواشناسی و مشاوره خراسان رضوی ضمن قدردانی از دادگستری استان بابت جدیت در پیگیری پرونده و انجام اقدام قضایی آمده است: پرونده این افراد پس از بررسی در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای شورای استانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره استان به دلیل عدم عضویت آنان در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وجود اتهاماتی خارج از حیطه روانشناسی برای بررسی موارد اتهامی در اختیار دادگستری قرار گرفته است. "آنان تحت پوشش روان شناس و مشاور به ارایه خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای می پرداختند و بدین طریق با سوء استفاده از احساسات پاک دینی، زنان و دختران را اغفال می کردند، چنین افرادی در هر حرفه ای وجود دارند که ضرورت دارد سازمان‌های مسوول و شهروندان گرامی با مراقبت بیشتر مانع دستیابی آنان به اهداف خود گردند." این اطلاعیه ضمن سپاس از همکاران شریف روانشناس و مشاور که در ایام سخت بحران کرونا یار و یاور کودکان، خانواده‌ها و مراکز مسوول بوده‌اند تاکید شده است: شهروندان عزیز جهت استفاده از خدمات روان شناسی و مشاوره به روانشناسان و مشاوران دارای پروانه اشتغال و نیز مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مراجعه کنند. ♦ "اسامی روانشناسان و مشاوران دارای پروانه اشتغال و نیز مراکز معتبر خدمات روانشناسی و مشاوره مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سایت سازمان ارایه شده است." رییس شورای نظام روانشناسی و مشاوره استان خراسان رضوی هم در این خصوص گفت: با کمال تاسف برخی از رسانه ها بدون توجه به حساسیت موضوع، گزارش‌های غیر دقیق و جهت‌داری را در این خصوص درج می‌کنند. ♦ دکتر امیر امین یزدی افزود: این اقدام آن دسته از رسانه ها به سرمایه اعتماد اجتماعی به شغل مشاوره و روانشناسی که با بهداشت روانی افراد جامعه سرو کار دارد آسیب می‌رساند و همکاران روانشناس و مشاور و نیز اعضای هیات علمی دانشگاه از این بابت گلایه‌های بسیاری دارند. ▪ صبح دیروز خبری مبنی بر دستگیری مدیران دو مرکز مشاوره روانشناسی در مشهد به جرم اغفال ۴۰ زن و دختر جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50647/preview/
🔶 بی وفایی و خیانت مجتبی حبیی عسگرآباد میگنا- طبق پژوهش های انجام شده در چند سال اخیر، تنها "۱۲ درصد" از مردان خیانتکار معتقدند که معشوقه شان اندام و چهره ای جذاب تر از همسرشان دارد. به عبارت دیگر، بر خلاف باور عموم مردان به خاطر داشتن یک رابطه جنسی گرم تر با زنی زیباتر به سوی خیانت نمی روند بلکه دلیل اصلی آن ها برای خیانت، دلایل عاطفی است. ابتدا یک رابطه عاطفی بین مرد و معشوقه شکل می گیرد و رابطه جنسی به دنبال آن آغاز خواهد شد. در نتیجه، قابل توجه خانم هایی که مدام به دنبال عمل های زیبایی و فقط جذابیت های ظاهری هستند اگر از خیانت همسر خود می ترسید به دنبال ایجاد رابطه عاطفی محکم تر و عاشقانه تری با همسرتان باشید نه این که فقط خود را لاغرتر کنید و یا سعی در زیباتر کردن چهره خود داشته باشید.......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50651/preview/
🔶 توسعه فرهنگ مراجعه به روان‌شناس و مشاور با برخورداری خدمات روانشناسی از تسهیلات و مزایای بیمه‌ها👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50656/preview/
🔶 راه‌های افزایش عزت نفس ۱- باورهای منفی را دور بریز... شاید کمی شعاری به نظر برسد اما واقعیت این است که تا وقتی باورهای منفی و محدودکننده در ذهن شما جای دارد، عزت‌نفستان مجال رشد پیدا نخواهد کرد. برای تقویت عزت نفس، باید باورهای منفی‌ای را که نسبت به خودتان دارید، شناسایی کنید و آن‌ها را به چالش بکشید. دکتر ویلیامز، متخصص روان‌درمانی می‌گوید: «شما باید باورهایتان را بررسی کنید و ببینید که چگونه آن‌ها را کسب کرده‌اید و چرا به آن‌ها باور دارید. آنگاه به طور فعال شروع کنید به جمع‌آوری و نوشتن شواهدی که آن‌ها را نقض می‌کند.» ▪ شناسایی اندیشه‌های منفی‌ای را که درباره‌ خودتان دارید، یاد بگیرید. مثلاً، ممکن است به خودتان بگویید که برای درخواست یک شغل جدید، «زیادی احمق» هستید یا اینکه «هیچ‌کس به شما اهمیت نمی‌دهد». دکتر ویلیامز پیشنهاد می‌دهد که این افکار منفی را شناسایی کرده و آن‌ها را روی یک تکه کاغذ یا یک دفتر خاطرات یادداشت کنید و از خودتان بپرسید که سر و کله‌ این افکار منفی از چه زمانی پیدا شده است. سپس، شروع به یادداشت شواهدی کنید که این باورهای منفی را به چالش می‌کشند. «من در حل سودوکو مهارت زیادی دارم.» یا «خواهرم هفته‌ای یک بار تلفن می‌زند تا با هم حرف بزنیم.» همچنین سایر چیزهای مثبتی را که درباره‌ خودتان می‌دانید، بنویسید. مثلاً «من آدم باملاحظه‌ای هستم» یا «آشپزی من عالی است» یا «دیگران به من اعتماد دارند». همچنین حرف‌های خوبی را که دیگران درباره‌تان می‌زنند، نیز بنویسید. هدفتان این باشد که لااقل مورد در فهرست‌تان یادداشت کنید و به طور منظم موارد دیگر را به آن اضافه کنید. سپس این فهرست را جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. با این کار می‌توانید به یاد بیاورید که چقدر خوبید! دکتر ویلیامز می‌گوید: «این کار برای این است که به افراد کمک کند تا متوجه شوند که مثل هر کس دیگری، در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت هم دارند و همچنین اینکه شروع به تشخیص این نقاط قوت در خودشان کنند.» او می‌گوید: «ممکن است اعتماد به نفس پایین شما در زمان حال، به خاطر اتفاقاتی باشد که در زمان کودکی و نوجوانی‌تان رخ داده‌اند؛ اما در هر سنی که باشید می‌توانید رشد کنید و راه‌های جدیدی برای شناخت خودتان پیدا کنید.»....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50665/preview/
🔶 خیره شدن به صفحه گوشی در تاریکی شب می‌تواند باعث افسردگی شود میگنا- طبق بررسی جدیدی شب‌ها در معرض نور مصنوعی بودن می‌تواند رفتاری شبیه افسردگی در موش ایجاد کند. به کمک یافته‌های این پژوهش می‌توان پی برد که شب‌ها در معرض نور زیاد قرار داشتن چطور باعث افسردگی انسان می‌شود.«با توجه به اثراتی که سیطره روشنایی‌های شبانه در دنیای صنعتی می‌تواند بر بهداشت روانی داشته باشد این یافته‌ها اهمیت دارد.» این پژوهش روی مجرای عصبی وصل‌کننده نوع خاصی از گیرنده نور در چشم به دو بخش از مغز انجام گرفته است که در شب خیلی قوی‌تر از روز با نور تحریک می‌شوند. این محققان هشدار دادند باید به محدودیت‌های تحقیقات نوری روی جوندگان دقیقاً توجه داشت به خصوص اگر قرار باشد یافته‌ها در مورد انسان اعمال شود.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50666/preview/
🔶 والدینی که کودکشان را از راه به دَر می‌کنند میگنا- تقلید از بزرگسالان، نقش مهمی در رشد کودکان داشته و بخش مهمی از بزرگ شدن است. تحقیقات نشان داده که نوزادان تازه متولد شده شروع به تقلید از مادر خود می‌کنند. با این ‌حال، کودکان خردسال هنگام تقلید فرقی میان خوب و بد قائل نیستند و آنها هر کاری که والدین انجام می‌دهند، تقلید می‌کنند؛ بنابراین بسیار مهم است که والدین نسبت به انجام کارهایی که در مقابل کودکان انجام می‌دهند، هوشیار باشند. در این مقاله به برخی از رفتارهایی که هر گز نباید در مقابل کودکان انجام داد می‌پردازیم: ♦بحث و دعوا در هنگام جروبحث با همسرتان طبیعتاً دچار خشم و عصبانیت می‌شوید و در همان حال ممکن است جملات و کلمات ناخوشایند و زشتی از دهانتان خارج شود اما این بحث و دعواها بر کودکان تأثیرات منفی زیادی می‌گذارد؛ به‌گونه‌ای که آنها می‌توانند تمام احساسات منفی شمارا درک کنند. ♦ رفتارهای جنسی متأسفانه برخی از والدین با این توجیهات که "کودک متوجه نمی‌شود یا این‌گونه رفتارها باعث می‌شود کودک عشق و محبت به دیگران را یاد بگیرد و..." در مقابل کودک شروع به عشق‌بازی می‌کنند اما والدین باید توجه کنند که یکی از دلایل بلوغ زودرس در کودکان، قرار گرفتن در معرض صحنه‌های جنسی از طریق والدین، فیلم، موسیقی، اینترنت و... است. کودکان باید از طریق تماس جسمی سالم یاد بگیرند که چگونه عشق، محبت و همدلی را به دیگران نشان دهند ♦ استفاده طولانی‌مدت از موبایل والدین در طول روز وقت زیادی را با موبایل، تبلت یا لب تاپ سپری می‌کنند؛ بنابراین با توجه به تقلیدی بودن کودکان، آنها هم موبایل را بهترین وسیله برای سرگرم شدن می‌دانند. ♦ بددهانی یا بدرفتاری با دیگران اگر فحش دادید و اقدام به ناسزاگویی کردید، او الگو می‌گیرد؛ بنابراین والدین باید حواسشان به طرز صحبت کردنشان در مقابل کودک باشد. حال اگر والدین سهواً کلمات ناخوشایندی از زبانشان خارج شد، بلافاصله باید از کودک عذرخواهی کرده و ابراز پشیمانی کنند. ♦ سیگار کشیدن والدین باید از سیگار کشیدن در مقابل بچه‌ها خودداری کنند زیرا احتمال بسیار زیادی وجود دارد که آنها به‌طور مخفیانه در سنین پایین سیگار را تجربه کنند. ♦ دروغ گفتن گاهی خودمان دروغ می‌گوییم و گاهی هم کودکانمان را وادار به‌دروغ گفتن می‌کنیم؛ مثل ‌این که فرزندتان برای رفتن به مدرسه خواب می‌ماند و شما به‌دروغ می‌گویید تصادف کردید و به همین خاطر فرزندتان دیر به مدرسه رسیده است یا تلفن زنگ می‌زند و کودکتان را وادار می‌کنید که به‌دروغ بگویید شما خانه نیستید.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50668/preview/
🔶📗طبقه‌بندی افکار خودآیند 👤 بِک (۱۹۹۵) افکار خودآیند را به سه دسته تقسیم کرده است: 1️⃣ دسته‌ اول، افکار خودآیندی هستند که علی‌رغم وجود شواهدی برخلاف آن‌ها، فرد هم‌چنان آن‌ها را باور دارد، مانند: 🔻فردی که چندین‌بار در جمع سخنرانی کرده است و به خوبی از عهده‌ی آن برآمده است، اما نگران است که مبادا سخنرانی اخیر را خراب و آبروریزی کند. 2️⃣ دسته‌ دوم، افکار خودآیندی هستند که به ظاهر درست می‌باشند، اما نتیجه‌ای که فرد از آن‌ها می‌گیرد، نادرست است. برای مثال: 🔻فردی را در نظر بگیرید که نسبت به دوستش بدقولی کرده است و از این بابت ناراحت است و فکر خودآیندش این است که «دوستم پیش خود فکر می‌کند چقدر بی‌فکر و بی‌توجه است» و نتیجه‌ای که می‌گیرد این است که آدم ارزشمندی نیست، یا کسی را در نظر گیرید که وقتی در انجام کاری شکست می‌خورد، به این نتیجه می‌رسد که فردی بی‌کفایت است. 3️⃣ دسته‌ سوم، افکار خودآیندی هستند که درست هستند، اما انطباقی نیستند، مانند کسی که شب قبل امتحان خود را می‌گذراند و باید چند ساعت مطالعه کند، این فرد با خود می‌گوید اگر تا نیمه‌شب هم بیدار بمانم و مطالعه کنم، باز هم نمی‌رسم درسم را تمام کنم. گرچه این فکر درست است، اما باعث افزایش اضطراب و افت تمرکز بیمار می‌شود. 📚 کتاب: مهارت‌های چالشی در شناخت‌درمانی 🖊 نویسنده: دکتر شهربانو قهاری 🖨 ناشر: دانژه @Mignair
🔶 همه چیز درباره افسردگی؛ ▪ از مهترین علائم و انواع افسردگی تا درمان میگنا- افسردگی یکی از عوامل اصلی در بروز خطر خودکشی است. ناامیدی و یأس عمیق که همراه با افسردگی است می‌تواند خودکشی را تنها راه فرار از درد جلوه دهد. اگر فردی از نزدیکان خود را می‌شناسید که با افسردگی مداوم دست به گریبان است، سعی کنید تا هرگونه گفتار و کردار و یا علائمی در رفتار او را که نشانه‌ای از فکردن او به این اقدام خطرناک را نشان می‌دهد، شناسایی کنید تا بتوانید شرایط برای جلوگیری از چنین اقدامی را فراهم کنید. برای چنین کاری شما نیاز به این دارید تا نشانه‌های فکر کردن فرد به خودکشی را شناسایی کنید. ♦ در اینجا برخی از این نشانه‌ها را به صورت کلی خواهید دید: ۱. فرد مکرر درباره کشتن و یا تمایل به مرگ صحبت می‌کند. ۲. بروز مداوم احساس ناامیدی یا گرفتار شدن. ۳. یک تمایل غیرمعمول به مرگ یا مردن ۴. انجام اعمال بی پروایانه به گونه‌ای که گویی ترسی از آسیب و یا مرگ ندارد (مثلاً با سرعت از چراغ قرمز عبور می‌کند). ۵. تماس یا دیدار غیر معمول با اطرفیان برای خداحافظی کردن. ۶. انجام کار‌هایی غیر عادی همچون بخشیدن دارایی‌های با ارزش خود به دیگران. ۷. گفتن چیز‌هایی در شرایط غیر معمول مانند «همه بدون من بهتر خواهند بود» یا «من می‌خواهم بروم». ۸. تغییر ناگهانی از افسردگی شدید به چهره‌ای آرام و خوشحال. ▪ در ابتدا باید توجه داشته باشید که این علائم را در خصوص افرادی با افسردگی شدید باید بسنجید و البته این افسردگی شدید را شما (افراد غیر متخصص) تشخیص نمی‌دهید بلکه یک متخصص باید این تشخیص را داده باشد. در مرحله دوم شما اگر چنین علائمی را در فرد افسرده مشاهده کردید باید سریعاً موضوع را به افراد خبره و نزدیکان فرد تا اطلاع دهید تا این مسئله به صورت کاملاً تخصصی‌تر بررسی شود؛ و در نهایت همه این علائم لزوماً به معنای احتمال حتمی بروز خودکشی نیست و شما فقط در صورت مشاهده این علائم در فرد افسرده باید موضوع را به نزدیکان فرد یا افراد متخصص اطلاع دهید تا اقدامات احتیاطی صورت پذیرد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50670
🔶 رویکردی برای کنترل اضطراب «شوخ‌طبعی، مکانیزم دفاعی رشد یافته‌ای است که بـه افـراد کمک می‌کند بـا تعارضات هیجـانی یـا عوامـل تنش‌زای محیطی از طریق تمرکز بر جنبه‌های طنزآمیز و سرگرم‌کننده مقابله کنند». «شوخ‌طبعی مفهـوم فراگیـر و چندگانه‌ای دارد. شوخ‌طبعی را تفاوت‌های افـراد در رفتارهـا، تجـارب، عواطف، بازخوردها و توانایی‌های فـرد درزمینه سـرگرمی، خندیدن و اهل شوخی بودن تعریف کرده‌اند». «یافته‌های حاصل از پـژوهش ما، اثربخشـی آموزش حس شوخ‌طبعی را بـر کاهش میزان اضطراب و بهبود کارکرد خـانواده در بـین زنـان تأیید می‌کند». طبق یافته‌های این پژوهش، «آموزش حس شوخ‌طبعی بـه دلیـل ارزان بـودن، مؤثر بودن، در دسترس و کاربردی بودن می‌تواند در مراکـز و کلینیک‌های خدمات بهداشتی-درمانی خانواده، مراکز درمـانی و روان‌شناختی جهـت بهبـود کارکردهـای خـانواده و افـزایش بهزیستی روانی زنان متأهل در کنار سـایر روش‌های شناخته‌شده آموزشی و درمانی استفاده گردد». این نتایج علمی پژوهشی که بر اهمیت حس شوخ‌طبعی در بهبود کارکردهای روانی افراد تأکید دارند، در فصل‌نامه «سلامت جامعه» متعلق به دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان منتشر شده‌اند.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50674
🔶 ۱۷ توصیه به خانواده‌ها برای کاهش اضطراب امتحانی فرزندان ۱ ـ محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنش‌های عاطفی و مشاجره باشد. ۲ ـ سعی شود در ایام امتحانات، رفت و آمد و مهمانی‌های خانوادگی تعطیل یا محدود شود. ۳ ـ محیط فیزیکی آرام و بی سروصدا برای مطالعه دانش‌آموزان فراهم کنید. ۴ ـ به استراحت و خواب دانش‌آموزان توجه کافی داشته باشید. ۵ ـ وظایف خانگی محوله به دانش‌ آموزان را حذف کنید یا کاهش دهید. ۶ ـ در هنگام امتحانات، دانش‌ آموزان نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان بخشی بیشتری دارند. لذا در این زمینه اقدام موثرانجام دهید. ۷ ـ ساعات تماشای برنامه‌های تلویزیون تا حد امکان کاهش یابد. ۸ ـ از ایجاد ترس و دلهره بیجا در بچه‌ها خودداری کنید. ۹ ـ از توقعات بیجا و فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری کنید. ۱۰ ـ در صورتی که فرزندتان از موفقیت در یکی از امتحانات رضایت خاطر نداشت، وی را مورد حمایت قرار دهید و از سرزنش کردن او خودداری کنید. ۱۱ ـ از حبس کردن دانش‌آموز در اتاق برای مطالعه کردن خودداری و به دانش آموز اجازه استراحت و تفریح لازم نیز داده شود. ۱۲ ـ تغذیه دانش‌ آموز مناسب و مقوی باشد. ۱۳ ـ انتظارات بالا و بیش از حد توانایی از فرزندان می‌تواند در ایجاد اضطراب و شدت آن موثر باشد، پس انتظارات خود را تعدیل کنید. ۱۴ ـ کمال‌گرایی بیش از حد والدین و وسواس شدید خانواده نسبت به نمرات بالا باعث ایجاد اضطراب در فرزندان می‌شود. ۱۵ ـ از مقایسه فرزندان با یکدیگر و با دیگران پرهیز کنید. ۱۶ ـ از تأکید بیش از حد بر درس خواندن اجتناب کنید. ۱۷ ـ ضمن اطمینان بخشی به دانش آموزان، در آنان ایجاد انگیزه و با ارائه پاداش و تقویت‌های مطلوب آن‌ها را تشویق به مطالعه کنید....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50675/preview/
🔹 شیوه‌های مدیریت کرونا باید تغییر یابد 🔶 لزوم تشکیل ستاد عوارض روانی ناشی از کرونا میگنا: دكتر محمد حاتمی درباره علت بی‌توجهی برخی مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در راستای مقابله با کرونا اظهار کرد: علی‌رغم اینکه مسئولان وزارت بهداشت به صورت مداوم از طریق رسانه ملی و رسانه‌ها از مردم می‌خواهند که فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی را رعایت کنند، اما برخی مردم چندان به این مسائل توجه نمی‌کنند، به نظر می‌رسد اولین علت بی‌توجهی مردم ناشی از این است وزارت بهداشت تنها در حیطه مسائل وزارت بهداشت عمل می‌کند در حالی که این وزارت‌خانه باید همه جانبه‌نگر بود و همه مسائل اجتماعی،‌ روانی و... را مدنظر داشته و از همه ظرفیت‌های ملی مانند دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌های صنفی، اساتید و مراکز دانش بنیان برای مقابله با کرونا استفاده کند. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم از زیر بار فشار روانی سه ماهه خارج شده‌اند، گفت: پس از دوران قرنطنیه مردم در معرض اختلالات جسمانی، روانی، فرسودگی شغلی هستند و همچنین مسائل روانی ناشی از دست دادن عزیزان یا بهبود یافتگی در دوران کرونا و مسائل اقتصادی یا اجتماعی ناشی از کرونا بروز یافته است. زمانی که مردم از بار این فشار روانی رها شدند بالطبع تبعیت‌جویی آنان کاهش می‌یابد، زیرا برنامه‌ای برای شرایط جدید فراهم نکردیم. حاتمی همچنین گفت: صدا و سیما تصور می‌کند هنوز باید بگوید ماسک بزنید و دست‌هایتان را بشویید اما تحولات سریع است . وی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های مقابله با کرونا را تشکیل «ستاد عوارض روانی ناشی از کرونا» در کوتاه‌ترین زمان عنوان کرد تا برای وضعیت موجود راهبردها و بسته‌های آموزشی فراهم شود. به طور قطع در پی این عمل مجددا تبعیت‌جویی مردم در راستای رعایت مسائل بهداشتی افزایش می‌یابد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50685/preview/