eitaa logo
سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
50 دنبال‌کننده
51 عکس
4 ویدیو
0 فایل
سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی آبان ۹۹ توسط دانشگاه امام صادق(ع) و با مشارکت مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود. ارتباط با ادمین: @mnasiri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کوتاه درباره سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی 🔻آموزش شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی- افکار است، آن ‌هم از رسانه‌ای که همواره تلاش می‌کند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند. 🔻ما باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم که در برابر احساس “انتخاب گری” که رسانه‌ها به ما القا می‌کنند، آگاهانه ظاهر شده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانه‌ای در گزینش‌گری و تأثیرات رسانه‌ای ایفا کنیم. 🔻رسانه، شما را چنان برنامه‌ریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال‌آنکه در واقع دایره انتخاب شما به ‌شدت محدود است. سواد رسانه‌ای کمک می‌کند جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیز را ببینیم؟ و چه چیز را بشنویم؟ 🔻ترویج سواد رسانه‌ای ما را به خواندن نانوشته‌ها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط می‌کند. ✅آخرین اخبار و اطلاعات درباره سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را در سایت این رویداد به آدرس milconf.ir بخوانید. @milconf3
🔸دبیر شورای علمی سومين همايش ملي سواد رسانه‌اي و اطلاعاتي: فرصت ارسال «چكيده» مقالات به همایش تا پايان سال جاري است 🔻دبیر شورای علمی سومين همايش ملي سواد رسانه‌اي و اطلاعاتي ضمن دعوت از اساتید و پژوهشگران جهت ارسال مقاله به همایش، از فرصت ارسال «چكيده» مقالات تا پايان سال جاري خبر داد. 🔻دکتر عبدالکریم خیامی با بیان اینکه اين همايش كه از درجه علميISC برخوردار است، آبان سال ۹۹ و ذيل شش حوزه موضوعي برگزار مي‌شود، اظهار کرد: اين حوزه هاي موضوعي عبارتند از «نسبت حكمراني نوين و سواد رسانه‌اي»، «بومي سازي ادبيات نظري سواد رسانه‌اي»، «مردمي‌سازي سواد رسانه‌اي»، «سواد رسانه‌اي و فعاليت رسانه‌ها»، «كارگزاران و سواد رسانه‌اي» و «كاربردسازي سواد اطلاعاتي». 🔻وی با دعوت از اساتيد، دانشجويان، طلاب، پژوهشگران و فعالان عرصه سواد رسانه‌اي و اطلاعاتي كشور برای ارائه مقاله به این همایش، افزود: محورهاي جزئي‌تر اين عناوين ششگانه در پايگاه اينترنتي (سايت) همايش به آدرس www.milconf.ir درج شده است. علاقه‌مندان مي‌توانند ضمن مراجعه به اين سايت و ثبت‌نام در آن، چكيده اوليه مقالات خود را ذيل يكي از عناوين و محورهاي فوق تا پايان سال ۹۸ ارسال کرده و پس از دريافت پاسخ مثبت پذيرش چكيده، مقالات خود را حداكثر تا پايان تيرماه سال ۱۳۹۹ از همان طريق ارسال کنند. 🆔 @milconf3
✅چند پیشنهاد برای مواجه با اخبار و اطلاعات کرونایی 🔹آسیب ویروس کمتر از «کرونا» نیست. اخبار مربوط به کرونا را فقط از منابع رسمی پیگیری کنیم. 🔹به جای کمک به انتشار شایعات دلهره‌آور، محتواهای آموزشی موثر برای پیشگیری از بیماری را بازنشر دهیم. 🔹استرس و سیستم ایمنی بدن رابطه معناداری دارند. خواندن زیاد اخبار ما را دچار استرس می‌کند. را رعایت کنیم. 🔹تعادل را در پیگیری خبرهای مربوط به کرونا رعایت کنیم تا شادی غیرواقع‌بینانه یا اضطراب بیش از حد نداشته باشیم. خواندن زیاد اخبار تولید اضطراب می‌کند. 🔹در میان حجم بالای اخبار مربوط به کرونا و نگرانی مردم، انتشار اخبار امیدبخش را فراموش نکنیم. با انتشار اخبار خوب، حال این روزهایمان را بهتر کنیم. معصومه نصیری ـ دبیر کمیته رسانه و تبلیغات سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @milconf3
📣تمدید مهلت ارسال مقالات / ایجاد بخش «کرونا و سواد رسانه ای» در سایت همایش 🔸دبیر شوراي علمي سومين همايش ملي سواد رسانه اي و اطلاعاتي از فرصت ارسال چكيده مقالات به همايش تا پايان ارديبهشت ماه و اصل مقالات تا پايان مرداد ماه سال ۱۳۹۹ خبر داد. 🔸دکتر عبدالکریم خیامی اظهار کرد: با توجه به شرايط ويژه كشور و به پيشنهاد و درخواست برخي مراكز دانشگاهي و علمي، فرصت ارائه چكيده و اصل مقالات تمديد شد. 🔸وی با اشاره به ظرفيت عناوين شش گانه همايش براي ارائه مقالات در زمينه "نسبت سواد رسانه ای و کرونا" و عملكرد رسانه ها ادامه داد: با توجه به تمديد فرصت ارسال چكيده ومقاله، پژوهشگران و دانشجويان و اساتيد محترم حوزه و دانشگاه مي توانند ضمن رصد شرايط كنوني كشور، در اين حوزه نيز عناويني را انتخاب و تجارب و اندوخته هاي خود را در قالب مقالات براي همايش ارسال كنند. 🔸دبیر شورای علمی همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی ضمن اشاره به شرايط ويژه اي كه به دليل برنامه هاي كنترل ويروس كويد ۱۹ بر كشور حاكم شده است، گفت: در كنار توصيه ها و راهنمايي هاي پزشكي و بهداشتي كه منابع رسمي با محوريت وزارت بهداشت و درمان اعلام كرده اند، در شرايط كنوني نوع مواجهه عموم مردم با محتواها و اخباررسانه اي مختلف كه از منابع بسيار گوناگوني به دست آنها مي رسد نيز ازاهميت خاصي برخوردار است، به ويژه كه تعطيلات و خانه نشيني هاي مردم و كنجكاوي براي پيگيري اخبار، مصرف رسانه اي مردم را افزايش داده است. 🔸اين پژوهشگرو عضو هيئت علمي دانشگاه افزود: در همين زمينه وبگاه (سايت) همايش ملي سواد رسانه اي و اطلاعاتي به آدرس milconf.ir با استفاده از ظرفيت اعضاي شوراي علمي همايش و ديگر اساتيد كشور، برای پرداختن به مباحث مرتبط با «» اختصاص داده است تا از اين طريق توصيه ها و چشم اندازها سودمندي را به عموم مردم و فعالان و صاحبان تريبون ها و گروه هاي مرجع جامعه ارائه كند. 🔻متن را در لینک زیر بخوانید: 👉 http://milconf.ir/fa/news.php?rid=53 🆔 @milconf3
🌀رییس شورای علمی همایش ملی سواد رسانه ای: خوانش زیاد اخبار ما را دچار نوعی میکند 💢دکتر مسعود کوثری: 🔻اشباع بیش از حد و غرق شدن مردم در اخبار و گزارش های مختلف نه تنها قدرت قضاوت را از آنها می گیرد، بلکه آنها را دچار نوعی فلج خبری می کند؛ مانند بوکسوری که در رینگ بوکس دائم در حال مشت خوردن است و دیگر توان واکنش نشان دادن هم ندارد. 🔻 در این وضعیت سواد رسانه ای نه تنها برای مردم که حتی برای مسوولان هم ضروری و لازم است. زیرا استراتژی های سنتی مسوولان در ایران چندان در این موارد کارا نیستند. استراتژی هایی مثل نفی خبر، تکذیب، تأخیر در اعلام یا استراتژی های دیگری که وجود دارد گاه ممکن است هزینه های زیادی را برای جامعه به بار آورد. 🔻داشتن موجب افزایش قدرت تشخیص مردم در برابر شایعات و اخبار نادرست که به ویژه در چنین شرایطی در شبکه های تلویزیونی خارجی یا شبکه های اجتماعی گسترش پیدا می کنند، خواهد بود. البته سواد رسانه ای باید با یک استراتژی درست اطلاع رسانی همراه شود تا بتواند اعتماد مردم را به آنچه از طریق رسانه های جریان اصلی پخش می شود، جلب کند. ✅متن کامل این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: http://milconf.ir/fa/news.php?rid=54 🎯بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه ای» را در سایت همایش به آدرس milconf.ir پیگیری کنید. 🆔 @milconf3
✍️دکتر فتوره چی ـ عضو شورای علمی همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی 🔸ارتقای سواد رسانه ای در مقاطع بحرانی که پای سلامت شهروندان و هموطنانمان در میان است بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. 🔸فعالان سواد رسانه ای باید در کنار ایجاد کارگروه های تخصصی کارگروهی ذیل سواد رسانه ای با عنوان سواد بهداشتی یا سواد مدیریت بحران ایجاد کنند تا شیوه و تکنیک های اطلاع یابی و اطلاع رسانی در مواقع خاص از جمله بروز بحران های زیست محیطی و بهداشتی را به فراگیران منتقل کنند. 🔸از جمله مهم ترین عوامل آسیب زا در این مقاطع سردرگمی و تحیر مخاطبان در تشخیص اخبار و مطالب درست و مبتنی بر واقعیت است. از آنجایی که همواره اخبار منفی و سوگیرانه یا اخبار جعلی تا 7 برابر اخبار واقعی مورد پذیرش مخاطبان قرار می گیرد بی تردید اقدامات روشنگرانه و انعکاس اخبار درست و واقعی به مخاطبان در چنین فضایی دشوار بوده و بسختی می توان تاثیر اخبار فیک و جعلی را از اذهان زدود. ✅متن کامل این گفت و گو را در بخش ویژه سایت همایش با عنوان «کرونا و سواد رسانه ای» به آدرس milconf.ir بخوانید. @milconf3
🔻ضرورت خنثی سازی شایعات و اخبار جعلی 💢نقش رسانه‌های جریان اصلی در خنثی سازی شایعات و اخبار جعلی شبکه های خبری و معاند در شرایط بحرانی مهم است. ✅بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه‌ای» را در سایت سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir پیگیری کنید. @milconf3
🔻نحوه تشخیص اخبار و مطالب صحیح 💢اخبار جعلی هفت برابر بیش از اخبار واقعی مورد پذیرش مخاطب قرار میگیرد. ✅بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه‌ای» را در سایت سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir پیگیری کنید. @milconf3
🔻کرونا و اشباع بیش از حد اخبار 💢حواسمان باشد دچار نشویم. ✅بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه‌ای» را در سایت سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir پیگیری کنید. @milconf3
🔻نقش سواد رسانه‌ای در تشخیص شایعات کرونایی 💢 سواد رسانه‌ای قدرت تشخیص مردم در برابر شایعات ‌و اخبار نادرست را افزایش می دهد، البته سواد رسانه‌ای باید با یک استراتژی صحیح اطلاع رسانی همراه باشد. ✅بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه‌ای» را در سایت سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir پیگیری کنید. @milconf3
💢۱۵ نكته کاربردی ارتباطي – رسانه اي برای ايام خانه نشيني كرونايي 🔻دکتر عبدالکریم خیامی ـ دبیر شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با ارائه ۱۵ نکته کاربردی ارتباطی ـ رسانه ای برای ایام خانه نشینی کرونایی، ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارت های سوادرسانه ای، بر برنامه ریزی رسانه ای و وضع رژیم مصرف رسانه ای برای این دوران تاکید کرد. 🔻يادمان باشد كه ما در منزل انواع رسانه‌ها را در اختيار داريم. وقتتان را بين همه آنها توزيع كنيد و به يكي-دو تا بسنده نكنيد. مثلاً همه‌اش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلويزيون، راديو، كتاب، لوح‌هاي فشرده فيلم سينمايي، تلويزيون‌هاي تعاملي، موسيقي، ويدئوهاي درخواستي اينترنتي، بازي‌هاي ويدئويي، ... .البته نمي‌گويم مساوي، ولي مي‌گويم "متنوع" مصرف كنيد. راستي! به كتاب‌هاي دست‌نخورده اما مورد علاقه‌تان هم سري بزنيد در اين روزها. ✅متن کامل را در بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه ای» در سایت سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir بخوانید. @milconf3
💢تفکر غربالگری جایگزین تفکر اسفنجی 🔻دکتر بهاره نصیری ـ عضو شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی معتقد است: به جای آنکه تفکر اسفنجی داشته باشیم و هرآنچه را که می بینیم، می شنویم و می خوانیم را در ذهنمان جذب کنیم باید تفکر غربالی داشته باشیم تا به طور نظام مند و منطقی بر مهم ترین مسائل بپردازیم و سایر مسائل را نادیده بگیریم، بهترین حالت برای مواجهه با رسانه ها را مواجهه مبتنی بر مهارت های سواد رسانه ای دانست. 🔻وی با بیان اینکه غرق شدن در پیام های رسانه ای باعث ایجاد "خستگی پیام" در بلندمدت در مخاطب می شود به طوری که توانایی تمرکز را از دست میدهد، خاطرنشان کرد: به قول هربرت سیمون برنده جایزه نوبل: «غنای اطلاعات، فقر توجه می آورد». در حالی که انتخاب ها بی شمارند، اما این انتخاب های بیش از حد می تواند ما را فلج کند و نتوانیم دست به کنش بزنیم. ✅متن کامل را در بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه ای» در سایت سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir بخوانید. @milconf3