...وكم جرى من أمثال هذا العناد والقصد إلى إخفاء هذه الذرية الطاهرة ومحو مآثارهم من المتغلبين على الدنيا كخلفاء بني أمية ومن سلك سبيلهم أو زاد عليهم من خلفاء بني العباس فأبى الله إلّا ردّ كيدهم في نحورهم وعكس ما دبّروه وحاولوه عليهم فآثارهم مطموسة وقبورهم مجفوة مجهولة مع حصول الملك فيهم وبقاء سلطانهم وآثار هذه العترة الطاهرة لا تزيدها الأيام إلّا إشراقا وظهورا وضياء ونورا ؛ هذا الرضا عليّ بن موسى علیهما السلام دفنه المأمون في الموضع الذي دفنه فيه بطوس إلى جنب أبيه إظهارا لإكرامه والرفع منه فمنذ دفن عليه السلام فيه نسب المشهد إليه بل صار الموضع مشهدا له حتى إنّ أكثر الناس لا يعرفون أنّ هارون مدفون هناك.
ومن يعرف ذلك من مخالفي الشيعة والمنحرف عن مذهب أهل البيت صلوات الله عليهم والمعتقدين لإمامة غيرهم يدخل ذلك المشهد أكثرهم زائرين للرّضا ومتبرّكين به وَراجين استجابة الدعوة فيه ومستنجحين للحاجات عنده فلا يلتفتون إلى قبر هارون ولا يعتدّون به وهؤلاء ولاة خراسان ووزراؤهم وكتّابهم وقوّادهم وفقهاؤهم وتنّاؤهم وخواص أهلها وعوامهم على طول الدهر لا ينسبون المشهد إلّا إليه ولا يعرفونه إلا به،
وخراسان منشأ الدعوة العباسية وأهلها أنصار دولة المسودة.
وفي هذا عبرة لمن اعتبر ودليل على أنّ أمر الله عزّ وجلّ فوقَ كلّ أمر.
📜الإفادة في تاريخ الأئمة السادة
المؤلف: أبو طالب يحيى بن الحسين الهاروني الحسني (۳۴۰_۴۲۴ هـ)
مكتبة برلين، ضمن مجموع Ms. or. fol. 1300
@mir_hamedhoseyn_110
تو را خدا به زمین هدیه داده چون باران
...که آسمان و زمین را به هم بیامیزی...
#فاضل_نظری
@mir_hamedhoseyn_110
37.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تولی و تبری در کلام مرحوم آیت الله ضیاء آبادی
@mir_hamedhoseyn_110
شعبة بن الحجّاج (٨٥ هـ - ١٦٠ هـ) یکی از مشهورترین رواة عامه که در طبقه اتباع تابعان قرار دارد و بزرگان عامه از او با عنوان "أميرالمؤمنین في الحديث" یاد میکنند. (أمراء المؤمنين في الحديث، أبوغدة، ص ١١٠)
وی در پاسخ به کسانی که از او پرسیدند: "از ثقات اصحابت برای ما روایت نقل کن" میگوید:
«اگر بخواهم از ثقات اصحابم برای شما روایت نقل کنم از تعداد کمی از میان همین شیعیان مانند حكم بن عتيبة، سلمة بن كهيل،حبيب بن أبي ثابت و منصور نقل میکنم: إِنْ حَدَّثْتُكُمْ عَنْ ثِقَاتٍ أَصْحَابِي فَإِنَّمَا أُحَدِّثُكُمْ عَنْ نَفَرٍ يَسِيرٍ مِنْ هَذِهِ الشِّيعَةِ؛ الْحَكَمُ بْنُ عُتَيْبَةَ وَسَلَمَةُ بْنُ كُهَيْلٍ وَحَبِيبُ بن أبي ثابت ومنصور»
این مطلب مهم در مصادر متعدد رجالی و تاریخی عامه همچون: "الجرح والتعديل لابن أّبي حاتم"، "تهذيب الکمال للمزّي"، سير أعلام النبلاء للذهبي ، "تهذيب التهذيب لابن حجر" و ...نقل شده است.
ناگفته نماند منظور شعبة از "شیعه" همان معنای عام است یعنی برتری دادن امیرالمؤمنین علیه السلام بر عثمان یا شیخین نه به معنای خاصی که امامیه آن را باور دارد.
فردی با نام "أبو عمرو الحسيني بن عمر بن عبد الرحيم" کتاب "قبول الأخبار ومعرفة الرجال" تألیف "أبوالقاسم عبد الله بن أحمد الکعبي البلخي (۳۱۹ هـ)" عالم مشهور معتزلی را تصحیح کرده است.
به مناسبت در پاورقی ج ۱، ص ۲۷، به نقل از تهذيب التهذيب ابن حجر این عبارت را در تحریفی آشکار چنین نقل کرده است:
« إِنْ حَدَّثْتُكُمْ عَنْ ثِقَاتٍ أَصْحَابِي فَإِنَّمَا أُحَدِّثُكُمْ عَنْ نَفَرٍ يَسِيرٍ...»
همانطور که میبینید او فقره «من هذه الشیعة» را حذف کرده است.
@mir_hamedhoseyn_110
🔆 وقتی القاب حضرت زهرا سلام الله علیها حتی برای محققان تراث اسلامی نیز ناشناخته است.
🔶️ ابن دحیه کلبی (۶۳۳ هــ) در ذکر نسب یکی از زنان شاعر از مغرب زمین به نام "أَمَةُ العَزیز" که سادات است، وقتی به نام حضرت زهرا سلام الله علیها میرسد از حضرت با لقب "أم أبيها" یاد میکند.
🤔 ببینید محققان کتاب در پاورقی، مرجع ضمیر "ها" در "أبيها" را چه تشخیص دادهاند ! 😕
@mir_hamedhoseyn_110
♥️ مولای من !
ای کسی که محبّت و مودّت تو در دلها از آب زلال برای شخص تشنه گواراتر است...
👌مولای يا مَن في القُلوبِ وِدادُه
أشهى من الماء الزُّلالِ على الظِّما
📜 غدیریه مرحوم ملا حسین جاووش الحلی متوفی ۱۲۳۷ هجری قمری
@mir_hamedhoseyn_110
إِذَا طَافَ قَـوْمٌ بِالْمَـشَاعِرِ وَالصَّفَا
فَقَبرُكَ رُكنِي طَـائِـفاً وَمَـشَاعِـرِي
وَإنْ ذَخَـرَ الأقْـوَامُ نُسْـكَ عِـبَادَةٍ
فَحُـبُّـكَ أوْفَى عُـدَّتِي وَذَخَـائِرِي
ابن أبي الحديد المعتزلي
@mir_hamedhoseyn_110
خارجة بن حذافة در رمضان سال ۴۰ هـ.ق، در ماجرای توطئهی خوارج برای قتل امیرالمؤمنین علیه السلام، معاویه و عمرو عاص، به اشتباه به جای عمرو عاص کشته شد، زیرا عمرو شب قبل حادثه به دلدرد سختی گرفتار شد و هنگام صبح به خارجه دستور داد با مردم نماز بگزارد. مأمور قتل عمرو عاص نیز به اشتباه خارجه را به جای او کشت. (رک: أنساب الأشراف، بلاذری، ١٠/٤٨٣ ؛ فتوح مصر والمغرب، ابن عبد الحکم،١٣٠)
🔷ابومحمد عبدالمجيد بن عبدالله بن عبدون فِهري، اديب، شاعر، كاتب و وزير اندلسى، معروف به ذوالوزارتين متوفای سال ٥٢٧ هـ .ق در قصیدهی رائیهی مشهور خود به این واقعه اشاره کرده و میگوید:
"ای کاش زمانی که خارجه فدای عمرو عاص شد همهی انسانها فدا میشدند تا در آن شب علی علیهالسلام مورد سوء قصد واقع نمیشد."
وَلَـيْـتَها إذ فَـدَتْ عَمْـراً بِخَـارِجَـةٍ
فَدَتْ عَلِيّاً بِمَنْ شاءَتْ مِنَ البَشَرِ
📜 تصویر فوق نسخهی خطی منحصر به فرد کتاب "المطرب من أشعار أهل المغرب" تألیف "ابن دحیه کلبی -٦٣٣ هـ " است که در سال ٦٤٩ کتابت شده است.
این نسخه در موزه بریتانیا _ لندن، شماره ٦٣١ نگهداری میشود.
@mir_hamedhoseyn_110
کرّم الله وجهه...
در بسیاری از کتب اهلسنّت این لفظ منحصرا بعد از ذکر نام امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است.
مشهور در علّت این تسمیه این است که حضرت هیچگاه بر بتها سجده نکرد. (رک: الفتاوی الحدیثیة لابن حجر المكي، ط دار الفكر، ١/٤١)
گفتنی است وهابیّت هم طبق معمول استعمال این لفظ را برای حضرت بدعت میدانند.
https://islamqa.info/ar/answers/105474
♥️ حال ببینید شاعر مسیحی _لبنانی جناب "جوزف الهاشم"چگونه در بیتی بسیار زیبا به این فضیلت حضرت اشاره میکند:
الله کَرَّمَــهُ لَا لِلسُّجُودِ لَـها
وَلَا بِمَكَّةَ أصْنَامٌ وَلَا نُصُبُ
خداوند او را عزیز و گرامی داشته است...
نه اینکه این تکریم بر اثر سجدهی بر بتها باشد؛ بلکه او را زمانی گرامی داشت که نه بتی در مکّه بود و نه سنگی که بت پرستان، آنها را بپرستند.
(خداوند او را از اوّل خلقت گرامی داشته است)
📜 ترجمه علویات جوزف الهاشم، ص ۶۹
@mir_hamedhoseyn_110
photo_2021-04-21_07-21-41.jpg
11.2K
وَاصْـفَـحْ أبَـا حَـسَـنٍ عَـمَّـنْ تَـجَـرَّأَ عَـنْ
حُـبٍّ عَـلَـی مِــدْحَــةٍ تَسْـمُـو مَـبَـانِيـهَا
لَولَمْ أَکُنْ طامِعاً في رَحْبِ صَـدْرِک مَا
حَـــاوَلْــتُ وَاللهِ أنْ أرْوِي قَــوَافــِيــهَا
اي ابالحسن! درگذر از کسی که جسارت کرده و از روی عشق به تو زبان به مدح و ستایشت که پایههایی بس بلند مرتبه دارد، باز کرده است...
اگر به بزرگواری و سعه صدر تو امید نداشتم هیچگاه درصدد برنمیآمدم تا قوافی این قصیده را به نظم دربیاورم.
📜 شاعر مسیحی: عبد المسيح الأنطاكي ( 1875 - 1922 م)
@mir_hamedhoseyn_110
🔆 هنگامی که امیر المؤمنین علیهالسلام از جنگ جمل بازگشتند بیمار شدند. روز جمعه فرا رسید.
چه کسی میتواند جای امیرِ کلام خطبه بخواند؟!
به فرزند دلبندش امام حسن علیهالسلام فرمود: پسرم ! نماز جمعه را همراه مردم به جای آور.
امام به مسجد رفت و بر فراز منبر برای مردم خطبه خواند.
خطبههای بلیغ فرزند به گوش پدر رسید...
هنگامی که از نماز بازگشت چشمان پدر به او افتاد
نتوانست خود را کنترل کند
چشمانش پر از اشک شد
پسر را در آغوش گرفت
بین چشمانش را بوسید
و گفت:
"پــدر و مــادرم فــدایــت بــاد..."
🔷 لَمَّا فَرَغَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ مِنْ حَرْبِ أَصْحَابِ الْجَمَلِ لَحِقَهُ مَرَضٌ وَ حَضَرَتِ الْجُمُعَةُ، فَقَالَ لِابْنِهِ الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: انْطَلِقْ يَا بُنَيَّ فَجَمِّعْ بِالنَّاسِ. فَأَقْبَلَ الْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَى الْمَسْجِدِ، فَلَمَّا اسْتَقَلَّ عَلَى الْمِنْبَرِ حَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ تَشَهَّدَ وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، ثُمَّ قَالَ: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَنَا لِنُبُوَّتِهِ، وَ اصْطَفَانَا عَلَى خَلْقِهِ وَ بَرِيَّتِهِ، وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا كِتَابَهُ وَ وَحْيَهُ، وَ ايْمُ اللَّهِ لَا يَنْتَقِصُنَا أَحَدٌ مِنْ حَقِّنَا شَيْئاً إِلَّا انْتَقَصَهُ اللَّهُ فِي عَاجِلِ دُنْيَاهُ وَ آجِلِ آخِرَتِهِ، وَ لَا يَكُونُ عَلَيْنَا دَوْلَةٌ إِلَّا كَانَتْ لَنَا الْعَاقِبَةُ «وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ». ثُمَّ جَمَّعَ بِالنَّاسِ، وَ بَلَغَ أَبَاهُ كَلَامُهُ، فَلَمَّا انْصَرَفَ إِلَى أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَظَرَ إِلَيْهِ فَمَا مَلَكَ عَبْرَتَهُ أَنْ سَالَتْ عَلَى خَدَّيْهِ، ثُمَّ اسْتَدْنَاهُ فَقَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، وَ قَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي «ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
📜 أمالی شيخ طوسی، نسخه نگهداری شده در کتابخانهای در کرمان
@mir_hamedhoseyn_110
🖌 علّامه نجم الدين سليمان بن عبد القوي طوفي حنبلي از علمای پرکار قرن هفتم و هشتم هجری در کتاب "الصعقة الغضبية في الردّ علی منکري العربية" چنین میگوید:
🔷 "در شرافت علم عربیّت همین بس که فردی چون علی بن ابی طالب - رضي الله عنه - آن را بنا نهاده و در راه گسترش و انتشار آن اهتمام ورزیده است، کسی که مظهر راستی و درستی بوده و - همانگونه که رسول خدا صلوات الله علیه در حقّش دعا کرده بود - همواره حق گرد مدار وجودش حرکت میکند."
🔶 ويَكْفِي هَذا العِلْمَ شَرَفاً أنَّ عَلِيّاً رَضِيَ اللهُ عَنْهُ _مَعَ تَوْفِيقِه لِلصَّوَابِ وَدَوَرانِ الحَقِّ مَعَه كَيْفَ مَا دَارَ بِدُعَاءِ النَّبيِّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ {وَآلِه} وَسَلَّمَ بِذلِكَ_ عَنَی بِإنْشَائِه وَاهْتَمّ بِإظْهَارِه...
📜 الصعقة الغضبية في الردّ علی منکري العربية، نجم الدين سليمان بن عبد القوي الطوفي، ص ۲۶۰
@mir_hamedhoseyn_110
🤔 حذف فقرهای مهم از کتاب رسائل جاحظ
🖌 امروز مشغول مطالعهی اثر فاخر برادر عزیز و بزرگوار جناب آقای حبیب راثی (سه چکامه ولائی از ابو تمّام طائی) بودم. ایشان در صفحه ۲۴۸ در شرح یکی از ابیات ابو تمّام به اهمیت کوفه و مرکز بودن آن برای فکر شیعی (البته شیعه به معنای عام) اشاره کرده و به یکی از عبارات "جاحظ" استشهاد نمودند؛
جاحظ در رساله "مناقب الترک" میگوید:
«أما البصرة وسوادها فقد غلب عليها عثمان، وصنائع عثمان، فليس بها من شيعتنا إلا القليل وأمّا الکُوفَةُ وَسَوادُهَا فَقَد غَلَب عَلَيها عَليٌّ وَشيعَتُه وأما الشام فشيعة بني مروان، وآل بني سفيان»
سپس آقای راثی به این مطلب اشاره کردند که این فقره (وأمّا الکُوفةُ وسَوادُها فَقَد غَلَب عَلَيها عَليٌّ وَشيعَتُه) در چاپ سال ۱۹۰۳ لیدن موجود ولی در تحقیق استاد عبد السلام هارون_۱/۱۶ ، حذف شده است !
پس از مراجعه به تحقیقِ عبد السلام هارون دیدم که متأسفانه این فقره ساقط شده است.
عبد السلام هارون نسخهی کتابخانهی"داماد ابراهیم پاشا - ترکیه_ شماره ۹۴۹" را نسخهی اصل قرار داده و به چاپهای دیگر از جمله چاپ لیدن هم مراجعه کرده است.
به نسخهی "داماد ابراهیم پاشا" مراجعه کردم و دیدم عبارت بالا: «وأمّا الکُوفَةُ وسَوادُها فَقَد غَلَب عَلَيها عَليٌّ وَشيعَتُه» در این نسخه موجود است !
🔷مجموعه رسائل جاحظ با تحقیق عبد السلام هارون در چهار جلد منتشر شد که ابتدا دو جلد آن بر اساس نسخه داماد ابراهیم در سال ۱۹۶۴ م توسط مکتبة الخانجی - مصر و مجلد ۳ و ۴ آن چند سال بعد در همان مکتبه به چاپ رسید.
🔶 گفتنی است فردی به نام عبید الله بن حسّان (قبل از قرن ۴ یا ۵. رک: رسائل الجاحظ، عبد السلام هارون، ۳/۱۳) تعدادی از رسائل جاحظ را در مجموعهای با نام "الفصول المختارة" جمع آوری کرده بود و عبد السلام هارون مبنای مجلد سوم و چهارم رسائل جاحظ را همین کتاب قرار داده و طبیعتاً گاهی برخی رسائلی که قبلاً در مجلد اوّل و دوم تصحیح کرده بود بار دیگر بر مبنای کتاب "الفصول المختارة" دوباره تصحیح نمود.
آن فقرهای که در جلد اوّل حذف شده بود، در جلد سوم و در ضمن تصحیح "الفصول المختارة – في مناقب الترک وعامة جند الخلافة" موجود است.
❓اینکه حذف عبارت مذکور در مجلّد اوّل توسّط خود عبد السلام هارون رخ داده یا ناشر، الله اعلم !
📎 فقرهی مورد بحث اهمیت فراوانی در مسائل تاریخی و کلامی مخصوصاً در بحث افضلیت و ابطال برخی اجماعات ادعایی بر افضلیت شیخین دارد.
@mir_hamedhoseyn_110
🔻 مرحوم سید مرتضی رحمة الله عليه در کتاب گرانسنگ "امالی" در بیان وجوه اعرابی آیهی شریفهی"قُلْ تَعََالَوْا أَتْلُ مََا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاََّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً" . انعام، ۱۵۱، چنین میفرماید:
...ويمكن فى الآية وجه غير مذكور فيها، والكلام يحتمله؛ وهو أن يكون الكلام قد انقطع عند قوله تعالى: "أَتْلُ مََا حَرَّمَ رَبُّكُمْ" والوقف هاهنا، ثم ابتدأ "عَلَيْكُمْ أَلاََّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً"
وإذا كانت على هذا الوجه احتمل "عَلَيْكُمْ أَلاََّ تُشْرِكُوا" وجهين:
أحدهما أن يراد به: يلزمكم وواجب عليكم ذلك؛ كما يقال: عليك درهم، وعليك أن تفعل كذا....
والوجه الآخر أن يريد الإغراء؛ كما تقول: عليك زيدا، وعليك كذا إذا أمرت بأخذه والبدار إليه.
📜 أمالي المرتضى، (المكتبة العصرية) ج ٢، ص ٢٩٨
🔶 قاری شهیر مصری استاد محمّد عبد العزیز حصّان در تلاوت مشهور و زیبای خود از همین آیات یک بار بر روی "عَلَیکُم" وقف کرده و از "ألّا تُشرِكوا" شروع میکند و در برگشت این بار، بر کلمهی "رَبُّکم" وقف کرده و از "عَلَیکُم ألا تُشرِكوا" ابتدا میکند.
💽 فایل تلاوت استاد حصّان👇👇
دقیقهی ۴:۱۰ حدودا
@mir_hamedhoseyn_110