مرحوم سید نعمان الأعرجي شاعر شيعی قرن یازدهم هجری، دربارهی واقعهی ۲۰ صفر (اربعین) و بازگشت خاندان سید الشهدا علیهالسلام به کربلا، قصیدهای رائیه سروده و پس از ابیاتی جانسوز به این مهم اشاره میکند که هر چه شد از آن روزی شد که به صدیقهی طاهره سلام الله علیها جسارت شد...
@mir_hamedhoseyn_110
پیامبر رحمة للعالمين صلّی الله علیه وآله وسلّم این روزها را با دلی شکسته از بیحرمتی و بیادبی اطرافیان سپری کردهاند.
ماجرای قلم و دوات و بیادبی منافقان به ساحت قدسی حضرت ختمی مرتبت اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
علما و شعرای شیعه از همان عصر ائمه تا کنون این اتفاق تلخ را در آثار تاریخی و کلامی و ادبی یادآوری کرده و از افکار عمومی میخواهند دربارهی این واقعه که مورد اتفاق خاصه و عامه هست تأمل نمایند.
یکی از قدیمیترین اسناد در اینباره رائيه بسیار مهمّ شاعر شیعی قرن دوم و سوم جناب عبد السلام بن رغبان معروف به ديك الجن الحمصي (٢٣٥ ق) است.
@mir_hamedhoseyn_110
سید مرتضی رضوان الله علیه در بیان عظمت فضیلت امیر المؤمنین در لیلة المبیت چنین میگوید:
ماجرای لیلة المبیت فضیلتی بزرگ و منقبتی عالی قدر برای امیر المؤمنین علیه السلام است و همواره شیعه این جانفشانی را برتر از تسلیم حضرت اسماعیل علیه السلام هنگام ذبح میداند.
شیعیان میگویند: تفاوت این دو کار بزرگ در این است که اسماعیل با یک پدر مهربان و دلسوز و مورد اعتماد مواجه بود و عادت روزگار چنین نبوده و نیست که فرزندان به دست پدران کشته شوند.
ولی امیر المؤمنین علیه السلام با دشمنان کینهتوز و خشمگین و غیر قابل اعتماد مواجه بود. خصوصا اینکه این فداکاری او باعث شد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم دور شود و نقشهی دشمنان بر آب شود. پس این فداکاری علی علیه السلام موجب خشمگینی بیشتر آنها شده بود و روا بود که به او آسیب برسانند.
"وهذه فضيلة عظيمة ومنقبة جليلة، ما زالت الشيعة تفضلها على استسلام إسماعيل لأبيه عليهما السلام عند أمره بذبحه.
وقالوا: إنما استسلم إسماعيل عليه السلام إلى أب حدب مشفق مأمون، وما جرت العادة بإتلاف الآباء للأبناء.
وأمير المؤمنين عليه السلام استسلم إلى أعداء حنقين مبغضين غير مأمونين، لا سيما وقد فوّتهم _بمبيتهم على الفراش_ غرضَهم وحرمهم مقصودهم، فهم على من فعل ذلك أحنق وبالإضرار به أجدر."
📜 شرح القصيدة المذهبة في مدح أمير المؤمنين عليه السلام للسيد الحميري، ص ۲۶۴
@mir_hamedhoseyn_110
این دیوان ارزشمند سال گذشته (۱۴۴۴ ق) در بیروت با تحقیق و شرح دکتر حسين أحمد سلمان چاپ شد.
مرحوم شیخ احمد دمستانی و پدرش شیخ حسن دمستانی از شعرای توانمند بحرین در قرون ۱۲ و ۱۳ بودند.
اشعار شیخ احمد به همراه اشعار پدرش و برخی شعرای دیگر چند سال پیش توسط مرحوم استاد دکتر عبدالهادي الفضلي چاپ شد ولی متأسفانه ابیات مهمی از آن حذف شده است.
مرحوم فضلی در مقدمه به مشخصات نسخهی خطی مورد استفادهاش اشاره نکرده و مشخص نیست از همین نسخهای که در چاپ اخیر از روی آن تصحیح شده(کتابخانه آیت الله مرعشی، رقم متسلسل ۷۶۱۰)، بهره برده یا خیر.
البته ممکن است مصالحی مانع از این بوده که مرحوم فضلی به طور کامل ابیات را به چاپ برساند.
علی أيّ حال در چاپ اخیر ابیات مهمی در ظلم اهل سقیفه و بیان مطاعن آنان وجود دارد که در تحقیق مرحوم فضلی موجود نیست.(رک: ديوان الدمستاني الصغير، ص ٤١ _ ٤٣، ٧٣، ١١١)
@mir_hamedhoseyn_110
😡 استجابت نفرین صدیقه طاهره سلام الله علیها در بیان مرحوم علّامه حلّی رضوان الله علیه
وَلَمّا وَعَظَت فاطِمَةُ عَليهَا السَّلامُ أبا بَكر في فَدَك، كتَبَ لَها بِها كِتاباً وَرَدَّها عَلَيها، فَخَرَجَت مِن عِندِه فَلَقِيَها عُمَرُ، فَخَرَقَ الكِتابَ فَدَعَت عَلَيه بِما فَعَلَه أبو لُؤلُؤَةِ [بِه]
📜مخطوطة نفيسة من كتاب منهاج الكرامة للعلامة الحلّي (ت726هـ) ، كتبت سنة (743هـ) في جامعة لايبزيك بألمانيا
@mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
😡 استجابت نفرین صدیقه طاهره سلام الله علیها در بیان مرحوم علّامه حلّی رضوان الله علیه وَلَمّا وَعَظ
مرتبط با فرستهی بالا☝️☝️
مرحوم شیخ حرّ العاملي رضوان الله عليه نیز در ارجوزهی خود در تاریخ پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در باب تاریخ صدیقهی طاهره سلام الله علیها به استجابت دعای آن حضرت اشاره کرده است.
گویا همان کلام علّامه حلّی رحمة الله عليه را به نظم درآورده است.
ابیات در تصویر نسخهی خطی موجود در مجلس شورای اسلامی _ تهران مشخص شده است.
فَانظُر إلى دُعائِهَا المُجابِ...
پ.ن: البته در ابتدای بیت ۴ صفحه، "قالت" صحیح است.
گفتنی است این کتاب اخیرا با تحقیق أحمد بن حسين العبيدان به چاپ رسیده است.
@mir_hamedhoseyn_110
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرمایشات بسیار مهم مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محمدحسین مرتضوی لنگرودی در رابطه با اهمیت تبرّی و انحراف جماعت مُنّی مسلک!
@mir_hamedhoseyn_110