آقای عدنان بن فهد العَبِیّات در مقدمه تحقیق کتاب التقريب والإرشاد و در بخش انتساب کتاب اعجاز القرآن به باقلاني از مقاله استاد محقق جناب آقای دکتر حسن انصاری در عدم صحت انتساب یاد میکند البته با بی ادبی !!
@mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
آقای عدنان بن فهد العَبِیّات در مقدمه تحقیق کتاب التقريب والإرشاد و در بخش انتساب کتاب اعجاز القرآن
ولنعم ما أنشده طلحة العوني (من شعراء القرن الرابع):
أيَدعُونِي النَّواصِبُ رافضِيّاً
هَنانِي ذاكَ مِن شَتمٍ هَنانِي
ألَيسَ الرَّفضُ حُبَّ أبِي تُرابٍ
كَفانِي ذاكَ مِن شَرَف كَفانِي...
📜 نسخهی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ.
این نسخه در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانهی خاندان صاحب عبقات) نگهداری میشود.
@mir_hamedhoseyn_110
❤️ السَّلامُ عَلَيكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ
وفي مَدحِ اللهِ تَعالى لَكَ غِنىً عَن مَدحِ المادِحينَ وتَقريظِ الواصِفينَ ، قالَ اللهُ تَعالى : «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَـاهَدُواْ اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِيلاً»
🖌 الزيارة الغديرية
@mir_hamedhoseyn_110
دستخط مرحوم علامه میر حامد حسین بر برگ آغازین از کتاب برهان السعادة تأليف والد ماجدشان رضواناللهعلیهما
@mir_hamedhoseyn_110
آیهای که در شأن کفار و مشرکان بود و امام مجتبی علیهالسلام هنگام آتشبس با معاویه تلاوت فرمودند.
وفيه من الحكمة ما لا يخفى!
📖 وقعُ الأسَل في من جهل ضَربَ المثَل، جلال الدين السيوطي، ص ٤٧
@mir_hamedhoseyn_110
کتاب فوق👆 بر اساس نسخهی ازهریه چاپ شده که بحمد الله تصویر این نسخه در اختیار است و همانطور که واضح است در نسخه بعد از لفظ معاویه ترضّی وجود ندارد ولی محقق کتاب " محمد بن أحمد آل رحاب " آن را در چاپ اضافه کرده است !
@mir_hamedhoseyn_110
نکتهی دیگر اینکه مرحوم علامه سید محمد قلی کنتوری والد ماجد مرحوم صاحب عبقات رحمة الله عليهما این مطلب را در کتاب برهان السعادة (ردّ باب هفتم تحفه) از همین کتابِ سیوطی نقل کرده است.
ضمن عرض خدا قوت به عزیزان فعال در امر احیای آثار علمای شبه قاره مخصوصا مصحّح محترم این کتاب، باید گفت متأسفانه مصحّح هنگام نقل این مطلب، ضبط کتاب را به خطا نگاشته است: (رفع الأسل)
و نیز در پاورقی گفته:
"در نسخهی مخطوطی که از این اثر دستیاب شد این عبارات یافت نشد".
اولا چرا به کتاب چاپی مراجعه نشده!؟
چون کتاب سیوطی سال ۱۴۳۶ق یعنی ۸ سال پیش از برهان السعادة ۱۴۴۴ق چاپ شده است.
ثانیا در ۲ نسخهای که نگارنده به آنها دسترسی دارد: یکی نسخه ازهریه (که چاپ کتاب بر اساس همین نسخه بوده) و دیگری نسخه مكتبة الجامعة النظامية _حيدر آباد _ الهند این مطلب وجود دارد.
کاش مصحّح محترم مشخصات نسخهای که دستیابشان شده بود را میدادند.
@mir_hamedhoseyn_110