تصویر فوق نسخهای مغربی/ سوسی است که ابیاتی بر غلاف آن نگاشته شده و بیت آخر این است:
ألا إنّـما الخُـسرانُ أنَّ لَيـاليـاً
تَمُرُّ بلا نَفع وتَحسَبُ من عُمري
خسران این است که عمرم با شب و روزهایی سپری میشود که نفع و ثمری ندارد.
پ.ن: هَلْ إِلَيْكَ يَابْنَ أَحْمَدَ سَبِيلٌ فَتُلْقى...
@mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
حذف ابیات شعرای برجسته در مدح اهلبیت علیهمالسلام از دواوین شعری در کلام مرحوم ابن شهرآشوب (۵۸۸ هـ)
"منتهی الطلب في أشعار العرب" نوشته ادیب قرن ششم أبو غالب محمد بن المبارك بن میمون یکی از بزرگترین مجموعههای شعر عربی است که مؤلف در آن بیش از هزار قصیده از میان اشعار شاعران دوره جاهلیت و دوره اسلامی را منتخب نموده است.
در این میان هنگام نقل رائیه صحابیِ شاعر جناب کعب بن زهیر (۲۶ هـ.ق) در مدح امیر المؤمنین صلواتاللهعلیه به این مهم اشاره میکند که بنیامیه تلاش میکردند تا این قصیده نقل نشود و به کعب بن زهیر نسبت داده نشود !
وقال كعب يمدح أمير المؤمنين عليه السلام وكانت بنو أمية تنهي عن روايتها وإضافتها إلى شعره أنشدنيها ابن خطاب صاحب الخبر وكان أديباً من غلمان أبي زكريا التبريزي:
.......
پ.ن : این سند مهم در کنار دهها ادلهی دیگر پاسخ به این سؤال است که چرا برخی ابیات مهم و گاه مشهور در مدح امیر مؤمنان یا سایر اهل بیت علیهمالسلام در نسخ خطی دواوین شعری آن شعرا موجود نیست یا در برخی نسخ حذف شده است؟!
@mir_hamedhoseyn_110
یادداشتها و فیش برداریهای مرحوم میر حامد حسین رحمةاللهعلیه از کتاب مثالب النواصب در برگهای آغازین نسخهی خطی این کتاب.
این اثر گرانسنگ حاصل زحمات عالم متتبع مکتب اهلبیت علیهم السلام مرحوم ابن شهرآشوب رضواناللهعلیه (۵۸۸ هـ) است.
نسخه مذکور یکی از دو نسخهای است که تا به حال از این کتاب شناسایی شده که در سال ۸۴۵ هـ. کتابت و در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانهی خاندان صاحب عبقات) نگهداری میشد.
این روزها خبر خوشِ چاپ این کتاب در ۱۲ مجلد بسیار مایه خرسندی بود.
جزی الله مؤلّفه ومحقّقه خير الجزاء....
@mir_hamedhoseyn_110
دو تصویر را ملاحظه میفرمایید...
برگ آغازین از مخطوط کتاب ارزشمند تنزيه الأنبياء والأئمة عليهم السلام نوشته جناب علم الهدی سیّد مرتضی رضواناللهعلیه(٤٣٦ ق). (أياصوفيا _ ٣١٦٥ ) و برگ آغازین مخطوط کتاب تنزيه معاوية بن أبي سفيان اثر أبو يعلى الفراء الحنبلي (٤٥٨ ق.). (شهيد علي پاشا _ ۲۷۶۳)
دو کتاب از دو عالم بغدادی معاصر یکدیگر...
یکی در تنزیه از گلهای سرسبدِ عالمِ خلقت یعنی انبیا و اولیای الهی صلواتاللهعلیهماجمعین و دیگری در تنزیه فرزند هند جگرخوار و فرمانده فئه باغیه...
عنوان و محتوای دو کتاب کافی است در اینکه شیعیان چقدر با دیگران متفاوتند...
@mir_hamedhoseyn_110
حدود ۹۰۰ سال پیش مرحوم ابن شهرآشوب المازندراني رضواناللهعلیه در اینباره چه نیکو فرمود:
ولقد صنّف لكم ابن الفرّاء الحنبلي كتاب: تنزيه معاوية !!
كما صنّف لنا سيّدنا المرتضى قدّس الله روحه كتاب: تنزيه الأنبياء والأئمة عليهمالسلام...
📖 مثالب النواصب ، ج ١ ، ص ٤١٤
@mir_hamedhoseyn_110
بیان قابل تأمل مرحوم ابن شهرآشوب ذیل آیه ۴ سوره حجرات:
قومى از سفهاى بنىتمیم نزد رسول خدا صلّیالله علیهوآلهوسلّم آمدند و از پشت حجرات با بیادبی ایشان را خطاب قرار دادند و این عمل شنیع سبب ناراحتی ایشان گردید و این آیه نازل شد:
إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ _ حجرات/۴
مرحوم ابن شهرآشوب رضواناللهعلیه (۵۸۸ هـ) در ذیل این آیه چنین میگوید:
فكيفَ حالُ مَن دَخَلَ دارَه؟! وَضَرَبَ ابنَتَه؟! وَغَصَبَ مِلكَه؟!
به راستی اگر صدا زدن رسول خدا صلّیالله علیهوآلهوسلّم پشت حجره سبب آزرده شدن ایشان شده است، پس حال کسانی که بدون اجازه داخل خانهی پیغمبر شده و به پارهی تن او آسیب وارد کرده و ملکش را غصب کردند، چیست؟!
📖 مثالب النواصب ، ج ۳ ، ص ۲۷۳ _ ۲۷۴
@mir_hamedhoseyn_110