eitaa logo
بر ساحل عبقات
958 دنبال‌کننده
344 عکس
15 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 سند بسیار مهم در شهادت و زنده به گور کردن حضرت عبد العظیم حسنی علیه‌السلام: مرحوم ابن شهر آشوب (۵۸۸ هـ) أعلى الله مقامه در بیان مظلومیت‌های خاندان پیامبر صلوات‌الله علیهم و سادات چنین می‌گوید: وَمِمَّن دُفِنَ مِنَ الطّالِبِيّينَ حَيّاً عَبدُ العَظيمِ الحَسَنِيّ بِالرِّيّ 📜 نسخه‌ی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ. این نسخه در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانه‌ی خاندان صاحب عبقات) نگه‌داری می‌شود. @mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
🔆 سند بسیار مهم در شهادت و زنده به گور کردن حضرت عبد العظیم حسنی علیه‌السلام: مرحوم ابن شهر آشوب (۵
مطلب فوق با نقل مرحوم نجاشی تعارض دارد: والله هو العالم بالصواب 👇👇 حدثنا جعفر بن محمد أبو القاسم قال: حدثنا علي بن الحسين السعدآبادي قال: حدثنا أحمد بن محمد بن خالد البرقي قال: كان عبد العظيم‏ ورد الري هاربا من السلطان، و سكن سربا في دار رجل من الشيعة في سكة الموالي، و كان (فكان) يعبد الله في ذلك السرب، و يصوم نهاره، و يقوم ليله، و كان (فكان) يخرج مستترا فيزور القبر المقابل قبره، و بينهما الطريق، و يقول: هو قبر رجل من ولد موسى بن جعفر عليه السلام. فلم يزل يأوي إلى ذلك السرب، و يقع خبره إلى الواحد بعد الواحد من شيعة آل محمد عليهم السلام حتى عرفه أكثرهم. فرأى رجل من الشيعة في المنام رسول الله صلى الله عليه و آله قال له: إن رجلا من ولدي يحمل من سكة الموالي، و يدفن عند شجرة التفاح، في باغ عبد الجبار بن عبد الوهاب و أشار إلى المكان الذي دفن فيه- فذهب الرجل ليشتري الشجرة و مكانها من صاحبها فقال له: لأي شي‏ء تطلب الشجرة و مكانها. فأخبر بالرؤيا، فذكر صاحب الشجرة أنه كان رأى مثل هذه الرؤيا، و أنه قد جعل موضع الشجرة مع جميع الباغ وقفا على الشريف و الشيع يدفنون فيه. فمرض عبد العظيم‏ و مات رحمه الله، فلما جرد ليغسل وجد في جيبه رقعة فيها ذكر نسبه، فإذا فيها: أنا أبو القاسم عبد العظيم‏ بن عبد الله بن علي بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن أبي طالب عليهم السلام. رجال النجاشي ، ص 248 @mir_hamedhoseyn_110
😕 بدون شرح ...كان وحشي قاتل حمزة رضي الله عنه أفضل من أويس القرني الذي هو خير التابعين وذلك لتشرّفه بشرف صحبة سيّد الأولين والآخرين في بداية إسلامه مرّة واحدة... 📖 المكتبوات الربانية، الشيخ أحمد السرهندي، ١/١٧١ @mir_hamedhoseyn_110
✔️در انحرافی بودن همه‌ی مکاتب اسلامی و غیر اسلامی غیر از مکتب ثقلین فرقی میان مستضف/قاصر و مقصّر نیست. عزیزانی که در فضای وحدت اسلامی دائما بحث استضعاف را مطرح می‌کنند، خارج از محل نزاع سخن می‌گویند. 🤏اینان در واقع بین دو مقوله خلط می‌کنند: الف: صراط مستقیم چیست؟ ب: اهل نجات کیست؟ رابطه‌ی این دو عموم و خصوص مطلق است به اعمّیت اهل نجات‌‌؛ چرا که در آخرت برخی از اهل نجات هستند که در دنیا در صراط مستقیم نبوده‌‌اند. ادبیاتِ "خدا میبخشه..."، "به خیلی از این‌ها حق نرسیده" علاوه بر اینکه در اغلب اوقات خلط بین مباحث است، متأسفانه می‌تواند مصداق کتمان ما أنزل الله و تضعیف هویت شیعی باشد. 🖋كربلاء المقدسة، العتبة العباسية المقدسة @mir_hamedhoseyn_110
آقای عدنان بن فهد العَبِیّات در مقدمه تحقیق کتاب التقريب والإرشاد و در بخش انتساب کتاب اعجاز القرآن به باقلاني از مقاله استاد محقق جناب آقای دکتر حسن انصاری در عدم صحت انتساب یاد می‌کند البته با بی ادبی !! @mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
آقای عدنان بن فهد العَبِیّات در مقدمه تحقیق کتاب التقريب والإرشاد و در بخش انتساب کتاب اعجاز القرآن
ولنعم ما أنشده طلحة العوني (من شعراء القرن الرابع): أيَدعُونِي النَّواصِبُ رافضِيّاً هَنانِي ذاكَ مِن شَتمٍ هَنانِي ألَيسَ الرَّفضُ حُبَّ أبِي تُرابٍ كَفانِي ذاكَ مِن شَرَف كَفانِي... 📜 نسخه‌ی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ. این نسخه در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانه‌ی خاندان صاحب عبقات) نگه‌داری می‌شود. @mir_hamedhoseyn_110
❤️ السَّلامُ عَلَيكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ وفي مَدحِ اللهِ تَعالى لَكَ غِنىً عَن مَدحِ المادِحينَ وتَقريظِ الواصِفينَ ، قالَ اللهُ تَعالى : «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَـاهَدُواْ اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِيلاً» 🖌 الزيارة الغديرية @mir_hamedhoseyn_110
دستخط مرحوم علامه میر حامد حسین بر برگ آغازین از کتاب برهان السعادة تأليف والد ماجدشان رضوان‌الله‌علیهما @mir_hamedhoseyn_110
آیه‌ای که در شأن کفار و مشرکان بود و امام مجتبی علیه‌السلام هنگام آتش‌بس با معاویه تلاوت فرمودند. وفيه من الحكمة ما لا يخفى! 📖 وقعُ الأسَل في من جهل ضَربَ المثَل، جلال الدين السيوطي، ص ٤٧ @mir_hamedhoseyn_110
کتاب فوق👆 بر اساس نسخه‌ی ازهریه چاپ شده که بحمد الله تصویر این نسخه در اختیار است و همانطور که واضح است در نسخه بعد از لفظ معاویه ترضّی وجود ندارد ولی محقق کتاب " محمد بن أحمد آل رحاب " آن را در چاپ اضافه کرده است ! @mir_hamedhoseyn_110
نکته‌ی دیگر اینکه مرحوم علامه سید محمد قلی کنتوری والد ماجد مرحوم صاحب عبقات رحمة الله عليهما این مطلب را در کتاب برهان السعادة (ردّ باب هفتم تحفه) از همین کتابِ سیوطی نقل کرده است. ضمن عرض خدا قوت به عزیزان فعال در امر احیای آثار علمای شبه قاره مخصوصا مصحّح محترم این کتاب، باید گفت متأسفانه مصحّح هنگام نقل این مطلب، ضبط کتاب را به خطا نگاشته است: (رفع الأسل) و نیز در پاورقی گفته: "در نسخه‌ی مخطوطی که از این اثر دستیاب شد این عبارات یافت نشد". اولا چرا به کتاب چاپی مراجعه نشده!؟ چون کتاب سیوطی سال ۱۴۳۶ق یعنی ۸ سال پیش از برهان السعادة ۱۴۴۴ق چاپ شده است. ثانیا در ۲ نسخه‌ای که نگارنده به آنها دسترسی دارد: یکی نسخه ازهریه (که چاپ کتاب بر اساس همین نسخه بوده) و دیگری نسخه مكتبة الجامعة النظامية _حيدر آباد _ الهند این مطلب وجود دارد. کاش مصحّح محترم مشخصات نسخه‌‌ای که دستیابشان شده بود را می‌دادند. @mir_hamedhoseyn_110
إنّا لله وإنا إليه راجعون هدیه به روح مطهر عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله شیخ علی کورانی صلواتی هدیه کنیم @mir_hamedhoseyn_110
إنّا للّه وإنّا إليه راجعون رحمت و رضوان خداوند بر مرحوم آقای رئیسی و همراهان ایشان. با مولایشان امیر المؤمنین صلوات‌الله‌علیه محشور باشند‌. @mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
نکته‌ی دیگر اینکه مرحوم علامه سید محمد قلی کنتوری والد ماجد مرحوم صاحب عبقات رحمة الله عليهما این مط
با آرزوی توفیق بیش از پیش برای فعالان در حوزه‌ی احیای آثار علمای هندوستان، قطعا برخی اشکالات کوچک در کارهای پیچیده‌ای همچون تصحیح مخطوطات و احیای آثار گذشتگان، خللی به اصل کار وارد نمی‌کند و البته پر واضح است که نقدهای علمی ان شاء الله به پیشرفت کار کمک می‌کند و نگارنده بیش از همه به قصور و تقصیر خود واقف است. با آرزوی توفیق روز افزون برای همه‌ی مراکز علمی شیعی مخصوصا دغدغه‌مندان حوزه احیای آثار شبه قاره، بی‌صبرانه منتظر چاپ آثار بعدی هستیم. @mir_hamedhoseyn_110
مدتی پیش به ابیاتی از شاعر قرن هشتم مرحوم محمد بن عبد الله السبُعي الحلّي برخوردم که شاعر پس از بیان اینکه ما در آن غوغای محشر، پناهی جز امیر المؤمنین علیه‌السلام نداریم، به این واقعیت اشاره می‌کند که این محبّتی که همه‌ی دار و ندار ما در دنیا و آخرت است، ثمره‌ی محبت یک مادر علوی است که آن محبت را از طریق شیر پاکش به فرزند منتقل کرده‌ است. وَاللهِ إن خِفتُ هَولا مِن كَبائِرِها لَأَهتِــفَــنَّ أنـادِي يا أبَا الـحَــسَـــنِ مَـولايَ مَـولايَ لا عِلـمٌ وَلا عَــمَـلٌ إلّا هَواكَ الَّذِي جُرِّعتُ في اللَّبَنِ به خدا قسم فردای قیامت از هول عذاب برای گناهان سنگینم، صدا میزنم: یا ابا الحسن به فریادم برس! مولای من! نه علمی دارم و نه عملی جز عشق به تو که آن را از شیر مادرم نوشیدم. پ.ن: صبح امروز والده‌ی برادر عزیزم محقق فاضل جناب آقای مصطفی رشیدی به رحمت خداوند رفتند. شادی روح همه‌ی مادران علوی صلواتی هدیه کنید. @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
فرازی بسیار مهم از وصیتنامه امام خمینی رضوان الله علیه به خط ایشان 🔷...و این حدیث شریف [حدیث ثقلین] حجت قاطع است بر جمیع بشر بویژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و باید همه مسلمانان که حجت بر آنان تمام است جوابگوی آن باشند؛ و اگر عذری برای جاهلان بی‌خبر باشد برای علمای مذاهب نیست. 🌺نثار روح مطهر امام خمینی صلواتی هدیه کنیم @mir_hamedhoseyn_110
🔹صفویه و فرصت نشر معارف اهل‌بیت (ع) برای علمای شیعه ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝... شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی‌شد. شاه سلیمان موقوفه‌ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود  و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب‌های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود. در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می‌گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این‌گونه تعابیر از زبان شاهان به‌ندرت خارج می‌شد. همچنین نوشته است كه هندی‌ها در دولتخانه شاهی بت می‌پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد. در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی‌كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می‌كرد. شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود. شاهان قاجار و صفویه، بی‌دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می‌خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می‌گرفتند یا كوتاه می‌آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی‌كردند، عثمانی غلبه می‌كرد. (20 آبان 1383ش)   📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394 https://t.me/ShobeiryZanjani/3475
هدایت شده از حامد کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از دوستان فاضل و دغدغه‌مند، این موشن گرافیک درباره‌ی مرحوم علامه میر حامد حسین که کار ارزشمند گروه فرزند ایران است را به عربی دوبله کرد‌ه‌اند. جزاه الله خیر الجزاء @kashani1395