eitaa logo
بر ساحل عبقات
1.1هزار دنبال‌کننده
353 عکس
15 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مدتی است با کتاب مثالب النواصب شب و روزم را می‌گذرانم. بارها آرزو کردم که کاش می‌شد ابن شهرآشوب را در آغوش کشیده و دستان مبارکش را می‌بوسیدم... محقّق کتاب نیز سخن از زبان ما می‌گوید... در تعلیقه‌اش بر جملات پرحرارت مؤلّف در اعتراض بر کسانی که مولای عالم را با دشمنانش مقایسه می‌کنند... 📖 مثالب النواصب، ج ۴ ، ص ۴۶۵ @mir_hamedhoseyn_110
🔥روضه‌ی سنگین هزار ساله... 🖌 بیش از هزار سال پیش شاعر شیعی قرن چهارم جناب ابومحمّد طلحة العوني رضوان‌الله‌علیه ماجرای جسارت به صدیقه‌ی طاهره را چنین به نظم درآورده: صَكَّةً أثَّرَتْ بِحَيثُ أصابَتْ قَـطَـعَ اللهُ كَـفَّـه بِالشِّـفـارِ [آن فراریِ همیشگی اینجا از شدّت کینه]چنان سیلی زد که اگر به هر جایی برمی‌خورد اثر ضرب بر آن باقی می‌ماند ! [ببینید با آن صورت چه کرده است؟!]...‌خدا دستش را بشکند... ساعَدَ الله قلبَك يا بقية الله ...😞 📜 نسخه‌ی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ. این نسخه در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانه‌ی خاندان صاحب عبقات) نگه‌داری می‌شود. این ابیات مهم و جانسوز در نسخه چاپی، ج ۶ ، ص ۲۹۲ ذکر شده است. @mir_hamedhoseyn_110
السَّلامُ عَلَى اسمِ اللهِ الرَّضِيِّ وَوَجهِهِ المُضيّ وَجَنبِهِ العَلِيِّ ورَحمَةُ اللهِ وبَرَكاتُهُ
هدایت شده از بر ساحل عبقات
سیّد حمیری رضوان‌الله‌علیه شاعر‌ شهیر‌ عصر ائمّه (ت ١٧٣ هـ) به این حقیقت تصریح می‌کند که صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها وصیت کرد که آن دو نفر هنگام نماز بر پیکرش حاضر نباشند... وَفاطِمُ قَدْ أوصَتْ بِأَنْ لا يُصَلِّيا... الغرض که باورهای امروزِ ما متصل به عصر ائمه علیهم السلام است... 📜 نسخه‌ی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ. این نسخه در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانه‌ی خاندان صاحب عبقات) نگه‌داری می‌شود. @mir_hamedhoseyn_110
😞 روضه‌ی هزار ساله... 🖌 بیش از هزار سال پیش شاعر شیعی قرن چهارم جناب ابومحمّد طلحة العوني رضوان‌الله‌علیه چنین سروده است: فَماتَتْ وَآثارُ الكِلامِ بِعَضْدِها... [فاطمه‌ی زهرا] در حالی از دنیا رفت که هنوز آثار زخم بر بازوان مبارکش باقی مانده بود... 📜 نسخه‌ی خطی کتاب مثالب النواصب_ابن شهرآشوب، کتابت سال ۸۴۵ هـ. این نسخه در کتابخانه ناصریه_لکنهو (کتابخانه‌ی خاندان صاحب عبقات) نگه‌داری می‌شود. این ابیات در نسخه چاپی، ج ۶ ، ص ۳۰۵ ذکر شده است. @mir_hamedhoseyn_110
امروز فرصتی پیش آمد و توانستم این کتاب سیوطی را که اخیرا چاپ شده قدری تورق کنم. بیتی مهم در ذمّ عایشه از سیّد حِمیَری در این کتاب آمده که پیش از آن در الحيوان للجاحظ ١/١٩٧ و المستقصى للزمخشري ١/١٧ ذکر شده است. البته سیوطی این ابیات را به سیّد حِمیَری نسبت نداده است. مرحوم میر حامد حسین رضوان‌الله‌علیه در ج ۵، ص ۱۳۰ از مجلد حدیث غدیر این مطلب را از ديوان الحيوان سیوطی نقل کرده است.(مجموع رسائل السيوطي، ج ٢٢ ، ص ١٥٨_١٥٩) عبارت مرحوم صاحب عبقات چنین است: ....علّامه جلال الدین سیوطی که مجدّد دین سنیه در مائه تاسعه است...در کتاب "ديوان الحيوان" که نسخه‌ی عتیقه‌ی آن بخطّ عرب پیش این کثیر العصیان بعنایت ربّ منّان حاضر است، در لغت هرّة گفته: ..... @mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
امروز فرصتی پیش آمد و توانستم این کتاب سیوطی را که اخیرا چاپ شده قدری تورق کنم. بیتی مهم در ذمّ عای
گفتنی است تنها دو بیت از قصیده‌ی دالیه‌‌ی سید حمیری در طعن به اصحاب جمل در کتاب‌های الحيوان للجاحظ ۱/۱۹۷، المستقصى للزمخشري ۱/۱۷ و ديوان الحيوان للسيوطي ۲۲/۱۵۸ (مجموع رسائل) نقل شده است. مرحوم ابن شهرآشوب رحمة‌الله‌علیه در مثالب النواصب، ج ۷ ، ص ۳۰۸_۳۰۹ در ادامه‌ی آن دو بیت، دو بیتِ دیگر نیز از آن قصیده‌ ذکر کرده است. @mir_hamedhoseyn_110
وَأنآ بِكُمْ مُتَنَسِّكٌ (مُستَنسِكٌ) وَبِحَبلِكُمْ مُتَمَسِّكٌ وَبِجَدِّكُمْ مُتَشَفِّعُ لَم أهْوَ ديناً أصْلُه مِن غَيرِكُمْ حَسْبِي افتِخاري أنَّني أتَشَيَّعُ 🖌الشيخ محمد بن نُفَيع الحلّي (القرن التاسع) 📜 مخطوطة فيها بعض قصائده تحتفظ بها مكتبة الإمام الحكيم العامة، رقم ٢٩٢ @mir_hamedhoseyn_110