18.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅معنای هجرت از لسان حضرت آیت الله العظمی جوادیآملی مدظله
هجرت از جاهلیت به عقلانیت، هجرت از جهل علمي به علم و از جهالت عملي به عقل عملي! اين اولين قدم و پرواز پرنده پس از معرفت است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای خرید سبزی پلاسیده توسط آیتالله قاضی
🔹۸ بهمن سالروز درگذشت مجتهد و فقیه سید علی قاضی است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💠قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : اَلْمُؤْمِنُونَ اِخْوَةٌ يَقْضِى بَعْضُهُمْ حَوائِجَ بَعْضٍ فَيَقْضِى اللّهُ لَهُمْ حاجَتَهُمْ.
🔹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مؤمنان با يكديگر برادرند و نيازهاى همديگر را برآورده مى كنند و خداوند هم نياز آنها را بر طرف مى كند.
📚[ بحارالانوار ص 336 روایت 114 .]
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*منطق قرآن کریم در هدایت وتربیت جامعه انسانی به دین ودینداری*
*نفی اکراه واجباردرمنطق الهی*
منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ،
و زور و فشار استوار است ؛
و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است .
خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مىآموزد:
*أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ*
آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟
*دردین خدا اجبارنیست*
نوح (ع) خطاب به قوم خود مىفرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم،
زيرا در دين خدا اجبار نيست.
به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مىكنند و بر اين حقيقت دلالت مىنمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين،
يكى از احكام دينى است كه در قديمىترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بىآنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است.
*عدم تجبّر و تسلّط در تربيت*
راه تربيت انسان از خود او مىگذرد و نمىتوان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچگونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد.
خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد:
*فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ*
پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهندهاى و بر آنان تسلّطى ندارى.
*وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ*
و تو به زور وادارنده آنان نيستى.
*همراه كردن و همگام كردن مردمان*
در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سختترين مانع فردى در تربيت ظهور مىنمايد و باب تربيت فطرى بسته مىشود.
خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است :
*وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ*
و ما تو را بر ايشان نگهبان نكردهايم، و تو وكيل آنان نيستى.
سوره انعام آیه ۱۰۷
سوره ق آیه ۴۵
سوره عاشیه آیه ۲۲-۲۱
المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰
سوره هود آیه ۲۸
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💎 حقخواهی مردی از قُم
🔻امام كاظم عليهالسلام:
رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَي الحَقِّ يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ
❇️ مردي از قم مردم را به حق فراميخواند و گروهي استوار، چون پارههاي آهن، پيرامون او گرد ميآيند.
📚 بحارالأنوار، ج ۶۰ ، ص ۲۱۶
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نماهنگ | شاعر خوش لفظ و نکتهسنج یزدی
🔹️ نماهنگی از شعرخوانی و گفتوگوهای حجتالاسلام زکریا اخلاقی با حضرت آیتالله خامنهای، در جریان دیدارهای شاعران
🔹️ که در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر، آیین گرامیداشت و تجلیل از این شاعر گرانقدر برگزار شد.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🖤بمناسبت شهادت حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام 🖤
بسم الله الرحمن الرحیم
دیگــر دلـــم بـــه سیـــر چمـن وا نمیشـــود
دیگـــر نشـــاط، هــم نفــس مــا نمیشـــود
حتــی اگــــر مسیـــح، طبیــب دلــــم شـــود
دارد جـــــراحتـی کـــــه مــــداوا نمیشــــود
مــوسی اگـــر کنــد گــذری ســوی کـاظمین
دیگــــر روان بــــه وادی سیـنـــا نمـیشــــود
از زخــمهـــای سلسلــه چـــــون یـــــاد آورم
زنجیــر شعلـــه از جگــــرم وا نمـــیشــــــود
یــک تــن نگفت سلسلـه در آن سیــاه چــال
درمــــان زخـــم گــــردن مــــــولا نمــیشــود
حبس و شکنجه، قعـر سیــه چال و سلسله
ایـن احتــــرام یــــوسف زهــــــرا نمـــیشـود
گـــویـی کــه آن ستمگـــر حـــق نـاشناس را
جـز بـــا شکنجـه عقـــــده دل وا نمــیشـود
معصـومـه تسلیت کـــه نصیـب تــو بعـد از این
دیـگــــر زیــــــارت رخ بـــــابـــا نمــــیشـــــود
مولای من کسی است که در حبس سالها
غــــافـل دمـــی ز حــــی تعـــالـی نمیشود
"میثـم"هـــر آنچـــه بـــر ســـر عبــد خـدا رود
عبـد خـــداسـت، بنــــدۀ دنیـــــا نمـــیشـود
✍ #غلامرضا_سازگار
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅نمونه ای از صبر و بردباری علما و بزرگان دین در مواجه با رفتارهای ناشایست و اهانت آمیز جهال و نادانان
آورده اند كه روزى شيخ جعفر كاشف الغطاء مبلغى پول بين فقراى اصفهان تقسيم كرد و پس از اتمام پول به نماز جماعت ايستاد، بين دو نماز كه مردم مشغول تعقيب نماز بودند، سيد فقيرِ بى ادبى وارد شد و آمد تا مقابل امام جماعت رسيده گفت: «اى شيخ مال جدّم [يعنى خمس] را به من بده!»
شيخ فرمود: قدرى دير آمدى، متأسفانه چيزى باقى نمانده است،
سيدِ بى ادب، با كمال جسارت آب دهان خود را به ريش شيخ انداخت،
آن حليم عالم نه تنها هيچ گونه عكس العمل خشونت آميزي از خود نشان نداد؛ بلكه برخاسته و در حالى كه دامن خود را گرفته بود، در ميان صفوف نمازگزاران گردش كرد و گفت هر كس ريش شيخ را دوست دارد، به سيد كمك كند.
مردم كه ناظر اين صحنه بودند، اطاعت نموده دامن شيخ را پر از پول كردند، سپس همه پولها را آورده و به آن سيد تقديم كرد و سپس به نماز عصر ايستاد.
📚 الفوايد الرضويه فى احوال علماء المذهب الجعفريه، قمى، عباس، بوستان كتاب، قم، 1385 شمسی، چاپ: اول، ج 1، ص 140، (جعفر بن خضر الجناحي النجفي)؛ كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء، كاشف الغطاء، جعفر بن خضر، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، قم، 1420 قمری، چاپ: اول، ج 1، ص 24، (حمايته للضعفاء و الفقراء و المساكين).
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج