eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
379 دنبال‌کننده
185 عکس
171 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم پیام مرکز احیای میراث شیعه به مناسبت حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر (علیه السلام) بهار دل‌ها با حلول ماه مبارک رجب فرا رسید؛ ماهی که عطر رحمت و مغفرت الهی در آن جاری است و دل‌های مشتاق را به سوی معنویت و تقرب به پروردگار فرا می‌خواند. این ماه، فرصتی است برای بازگشت به سوی خداوند، گشایش درهای رحمت و استغفار از خطاها و گناهان. در این ایام فرخنده، ولادت با سعادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام محمد باقر (علیه السلام)، شکوهی دوچندان به این ماه نورانی بخشیده است. امامی که با علم و دانش گسترده و رفتار کریمانه‌اش، راهنمای مردم و چراغ هدایت برای انسانیت بود. این مناسبت خجسته را به همه مسلمانان به ویژه شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و امیدوارم با بهره‌مندی از فیوضات این ماه و درس گرفتن از سیره نورانی امام باقر (علیه السلام)، در مسیر ایمان و تقوا گام برداریم. از خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه و بهره‌مندی از برکات این ماه عزیز را برای همگان مسئلت دارم. سید مجتبی فاطمی کهنگی مدیر مرکز احیای میراث شیعه 🆔 @miras_shia
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پیاده‌روی‌های گروهی به مسجد جمکران را باب کنید🔸 شما اگر می‌خواهید ادبیات انتظار را ترویج کنید، این حال و هوای جمکران را در مردم زنده کنید. روی جمکران خیلی کار کنید. جمکران ساده نیست! پیاده‌روی‌های گروهی تا مسجد جمکران را باب کنید. مرحوم نواب صفوی در این مسیر، پیاده قدم می‌زد و اشک می‌ریخت تا خود را به مسجد جمکران می‌رساند. حال و هوا و سوز و گداز داشته باشید! انقدر انسان‌هایی هستند که به نظر شما یک انسان معمولی هستند، اما به حضرت نزدیکند. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴امام هادی علیه السلام ألنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأَموالِ وَ فی الآخِرَةِ بِالأَعمالِ مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند. (بحارالانوار، ج. ۷۸، ص. ۳۶۸) 🏴شهادت حضرت هادی الائمه حضرت علی النقی سلام الله علیه تسلیت باد. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز احیاء میراث شیعه
🏴امام هادی علیه السلام ألنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأَموالِ وَ فی الآخِرَةِ بِالأَعمالِ مردم در دنیا
حدیث امام هادی علیه السلام: "مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند." این حدیث کوتاه اما عمیق، به دو جنبه مهم از زندگی انسان اشاره دارد: 1. جایگاه انسان در دنیا: "بِالأَموالِ" ظاهر زندگی: در دنیا، جایگاه اجتماعی و موقعیت افراد اغلب بر اساس دارایی‌ها و اموالشان سنجیده می‌شود. ثروت، خانه، لباس، و ابزارهای مادی معیارهایی هستند که افراد دیگر ممکن است به‌وسیله آن‌ها قضاوت شوند. جنبه مادی: دنیا محلی است که اموال و دارایی‌ها به عنوان ابزار اصلی زندگی به‌کار گرفته می‌شوند. اموال می‌توانند رفاه، قدرت و حتی احترام اجتماعی را به ارمغان بیاورند. آسیب‌ها: اگر انسان فقط به اموال دل ببندد و ارزش خود را در گرو آن‌ها بداند، گرفتار تکبر و دلبستگی به دنیا خواهد شد. 2. جایگاه انسان در آخرت: "بِالأَعمالِ" معیار حقیقی: در آخرت، نه ثروت و مقام، بلکه اعمال و رفتار انسان‌ها ملاک قضاوت است. خداوند متعال، بر اساس اعمال نیک و بد، پاداش یا عذاب را برای انسان مقرر می‌کند. مسئولیت اعمال: هر انسانی باید بداند که ثروت و اموالش در آخرت هیچ ارزشی ندارند، مگر اینکه در مسیر اعمال نیک به کار گرفته شوند؛ مانند کمک به نیازمندان، آبادانی، و صرف در راه خدا. عدالت الهی: برخلاف دنیا که ممکن است اموال ناعادلانه تقسیم شوند، در آخرت، همه بر اساس عملکرد خود قضاوت می‌شوند. پیام حدیث: 1. دلبستگی به دنیا ممنوع: این حدیث به ما یادآور می‌شود که دنیا موقتی است و نباید تمام انرژی و توجه خود را به جمع‌آوری مال و مقام معطوف کنیم. 2. سرمایه‌گذاری برای آخرت: اعمال نیک، عبادت، اخلاق حسنه، و خدمت به دیگران همان چیزی است که در آخرت سود واقعی به همراه دارد. 3. تعادل در زندگی: اسلام به بهره‌برداری مشروع از اموال دنیا توصیه می‌کند، اما همواره تأکید دارد که اموال وسیله‌ای برای انجام اعمال نیک و تقرب به خداوند باشند. نتیجه: این حدیث ما را به اندیشه عمیق‌تر در مورد ارزش‌های واقعی زندگی دعوت می‌کند. باید ثروت و اموال را در مسیر اعمال نیک به کار گیریم تا در آخرت نزد خداوند روسفید باشیم. 🆔 @miras_shia
اغلب فكر می كنیم ؛ چون خیلی گرفتاریم به خدا نمی رسیم اما واقعیت اینست ؛ كه چون به خدا نمی رسیم خیلی گرفتاریم 🆔 @miras_shia
❄️ چند نکته در مورد یمنی ها ❄️قوم یمن در قرآن 📖 قوم سبا که در زمان حضرت سلیمان وجود داشتند، ابتدا خداپرست نبودند ولی بعد از نامه سلیمان نبی به آنها، خداپرست شدند. سبا بخشی از یمن امروزی می‌باشد. 🇾🇪سوره نمل؛ آیه۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️پادشاه خانوم 👸🏻 تنها پادشاه خانومی که در قرآن از آن نام برده شده ملکه سبا (بلقیس) می‌باشد. او حکومت بسیار قوی و با عظمتی در یمن ایجاد کرده بود ولی خورشید پرست بود. بعدها با دعوت حضرت سلیمان به خداپرستی، یکتاپرست شد. برخی می‌گویند تنها حکومتی که ذوالقرنین نتوانست آن را فتح کند، حکومت بلقیس بوده. مجمع البیان؛ ج۷؛ ص۳۷۲ / تاریخ مدینة دمشق؛ ج۶۹؛ ص ۶۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️بانوان و کار سیاسی 🧕🏼 با توجه به داستان ملکه سبا در قرآن، مقالاتی در بررسی نگاه قرآن به مدیریت و حضور فعال زنان در جامعه نوشته شده است. بنابراین بانوانی که کار سیاسی می‌کنند قدردان یمنی ها باشند لطفا؛ چون می‌گویند بلقیس بعد از ایمان آوردن به حضرت سلیمان، با تایید ایشان تا چند سال حاکم یمن باقی ماند. 🇾🇪تاریخ مدینة دمشق؛ ج ۶۹؛ ص ۶۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️ازدواج با سلیمان نبی 💍 بعد از ایمان آوردن به خدا، بقلیس و حضرت سلیمان با هم ازدواج کردند و حضرت برایشان خانه بسیار زیبایی از بلور ساختند که روی آب قرار داشت... 🇾🇪بحارالانوار؛ ج۱۴؛ ص۱۱۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️اروپا یا یمن؟! ⛰ در سوره نمل از نعمات و سرسبزی بسیار زیاد یمن (قوم سبا) سخن گفته شده. به قدرى این سرزمین پر بركت بود كه در تواريخ آمده: اگر كسى سبدى بر روى سر مى‌گذاشت، و در فصل ميوه از زير درختان عبور مى‌كرد، آن قدر ميوه در آن مى‌ريخت كه، بعد از مدت كوتاهى سبد پر مى‌شد! 🇾🇪تفسیر نمونه؛ ج۱۸؛ ص۷۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️شیعه شدن توسط ایرانی ها 🇮🇷 رهبر انقلاب: از همین مازندران ما و گیلان ما – منطقه شمال رشته کوه البرز – یک عده‌ای از ایرانی های ما بلند شدند و به یمن رفتند و حکومت شیعه زیدی (زید بن علی، فرزند امام سجاد) را در آن جا برپا کردند. یمنی ها شیعه زیدی هستند و حکومت زیدی داشتند؛ این به وسیله سربازان ایرانی و مجاهدان و مدافعان اسلام و تشیع صورت گرفت. 🇾🇪بیانات ۱۳۸۳/۱۲/۰۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️آخوندها و یمن 👳🏻‍♂️ خاندان اشعری، گروهی از یمن بودند که به دلیل سختگیری‌های حجاج بن یوسف به شیعیان، از کوفه به قم مهاجرت کردند و قم را محل سکونت خود و مرکز ترویج تشیع در ایران ساختند. از آن به بعد بود که قم، قم شد. 🇾🇪السیرة النبویة؛ج۱؛ ص ۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️اولین حاجی ها 🕋 بعد از این‌که خداوند به حضرت ابراهیم ماموریت داد تا وجوب حج را بر مردم بیان کند، می‌گویند اولین گروهی که دعوت جناب ابراهیم را برآورده کردند، اهل یمن بودند. 🇾🇪الكافي؛ ج‏۴؛ ص۲۰۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️علاقه پیامبر به یمن ❤️ ابن عباس (پسر عموی) پیامبر میگوید: حضرت محمد هر وقت اهل یمن را می‌دید، با رویی خوش به آنها می‌فرمود: مرحبا به خویشاوندان شعیب و دانشمندان شایسته موسی! 🇾🇪بحار الأنوار؛ ج‏۵۷ ؛ ص۲۲۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️دو برادر معروف یمنی 😳 کمیل یکی از یاران خاص امام علی و امام حسن اهل یمن بود. دعای کمیل از یادگاری های اهل یمن برای شیعیان است که توسط امیرالمومنین به او آموزش داده شده است. جالب است بدانید برادر کمیل، قاتل طفلان مسلم بوده است!!! 🇾🇪نهج البلاغه دشتی؛ ص۵۹۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️یمنی ها در کربلا 🏆 بسیاری از شهداء معروف کربلا اهل یمن بوده اند مثل عابس، بُریر، نافع بن هلال و... تا حدی که برخی می‌گویند ۳۴ نفر از ۷۲ شهید کربلا، یمنی بوده اند. 🇾🇪نقش قبائل یمنی در حمایت از اهل بیت؛ ص۳۳۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️پیامبر یمنی 🥇 پیامبر اکرم: بهترین ایمان و حکمت در یمن است، اگر ماموریت هجرت از مدینه به مکه نبود، من هم اهل یمن بودم و به آنجا می‌رفتم. 🇾🇪 کافی؛ ج۸؛ ص۷۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❄️دوست یمنی ها 🤝 امیرالمومنین می.فرمودند: حضرت محمد به ما می‌گفتند: هر کس اهل یمن را دوست دارد، گویا من را دوست دارد و هر کس با آنها دشمنی کند، گویا با من دشمنی کرده است. 🇾🇪كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏۲ ؛ ص۵۴ 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه حروف مقطعه در ابتدای 29 سوره از سوره‌های قرآن یک یا چند حرف از حروف الفبا وجود دارد که مجموعاً 78 حرف‌اند و با حذف مکررات 14 حرف می‌شوند. این حروف که به صورت جدا از هم خوانده می‌شوند «حروف مقطعه» نام دارند در این فصل به بحث پیرامون این حروف پرداخته شده است. فصل اول: مفهوم شناسی در این فصل معنی لغوی مقطعه و تعریف اصطلاحی حروف مقطعه آورده شده است. فصل دوم: پیشینه بحث در مورد حروف مقطعه از زمان پیامبر | و اصحاب آن حضرت در حد خیلی جزئی و مختصر شروع و با گذشت زمان فزونی یافت. در این فصل ضمن بررسی این مطلب به دلایل آن هم اشاره شده از جمله این که: این حروف در زمان نزول وحی قطعا الفاظ معلوم و همه فهمی بوده‌اند و در اواخر عصر تابعین گویا برخی از اهل نظر همین سادگی و همه فهمی حروف مقطعه را متناسب با عظمت و شکوه قرآن ندانسته و ترجیح داده‌اند که جزء اسرار نهفته به حساب آیند و ... در این فصل به بحث حروف مقطعه در عصر جدید هم اشاراتی شده است. فصل سوم: نام‌های مختلف حروف مقطعه در کتاب‌های مختلف از حروف مقطعه با تعابیر متفاوتی نام برده شده که در این فصل آن نام‌ها آورده شده است. فصل چهارم: علوم مرتبط با حروف مقطعه علم حروف بیشتر مورد نظر عرفاً و متصوفه اهل تسنن بوده و از آن‌ها به دیگران سرایت کرده و در نظر علمای شیعه ارزش و اعتباری ندارد و هیچ اثر عقیدتی و مذهبی بر آن مترتب نیست. در این فصل به برخی از علوم که با حروف مقطعه سر و کار دارند اشاره شده و بعضاً نحوه آن ارتباط بیان گردیده است، از جمله علومی که با حروف مقطعه مرتبط‌اند و در این فصل آورده شده علم جفر و علم کسر و بسط هستند. 🆔 @miras_shia
بنا بر نقل منابع، ابن‌سکیت در ۵ رجب سال ۲۴۴ق و در ۵۸ سالگی درگذشت.[۹] یَعْقوب بن اِسْحاق دورَقی اَهْوازی معروف به اِبْن‌سِکّیت (۱۸۶قـ۲۴۴ق)، ادیب و از شیعیان و یاران امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بود. رجالیان شیعه او را ثقه و از عالمان علم لغت دانسته‌اند. اصلاح المنطق مشهورترین اثر ابن‌سکیت است. وی به‌دلیل دفاع از امام علی(ع)، به دست متوکل عباسی به شهادت رسید. ✅ولادت و کنیه گفته شده ابن سکیت در سال ۱۸۶ق[۱] در دورق، از شهرهای خوزستان به دنیا آمد و سپس همراه خانواده‌اش به بغداد رفت.[۲] کنیه ابن‌سکیت، ابویوسف است.[۳] سکیت لقب اسحاق، پدر او بوده که اشاره به سکوت‌های طولانی او دارد.[۴] ✅شخصیت و جایگاه علمی عالمان شیعی، وی را از اصحاب امام جواد(ع) و امام هادی(ع) معرفی کرده‌اند که نزد آنان محترم بوده است.[۵] رجالیان شیعه او را ثقه و از بزرگان علم لغت و نحو دانسته و گفته‌اند هیچ طعنی درباره او نیست.[۶] افندی اصفهانی از ثعلب نقل کرده است که پس از ابن‌اعرابی کسی عالم‌تر از ابن‌سکیت به لغت نبود.[۷] مدرس تبریزی نیز او را از بزرگان شعر و ادب و نحو و لغت و حامل علوم عربیه و ثقه دانسته است و گفته است که در شعر و علوم قرآنی تبحر داشت.[۸] ✅آثار چاپی اصلاح المنطق که معروفترین اثر وی است. الاضداد الالفاظ القلب و الابدال شرح دیوان الحُطَیئة شرح دیوان الخنساء دیوان طرفة بن عبد شرح دیوان عروة بن ورد شرح دیوان قیس بن خطیم شرح دیوان نابغه ذبیانی شرح دیوان مزرّد ✅آثار خطی البحث المقصور و الممدود منطق الطیر و منطق الریاحیی ✅چگونگی شهادت بنا بر نقل منابع، ابن‌سکیت در ۵ رجب سال ۲۴۴ق و در ۵۸ سالگی درگذشت.[۹] روایات در باب چگونگی وفات او متفاوت است. برخی می‌گویند: او به دلیل شیعه بودن کشته شده[۱۰] و در این باره به داستان سؤال و جواب او با متوکل عباسی اشاره کرده‌اند؛ ابن‌سکیت معلم فرزندان متوکل بود، روزی متوکل به او گفت: دو فرزند من «معتز» و «مؤید» نزد تو محبوب‎ترند یا حسنین فرزندان حضرت علی؟ ابن‌سکیت در پاسخ خلیفه گفت: به خدا سوگند قنبر خادم علی بن ابی‌طالب(ع) از دو فرزندت و پدر این دو نزد من بهتر است. متوکل سخت برآشفت و به کارگزارانش دستور داد تا زبانش را از پشت سرش بیرون بکشند.[۱۱] همچنین نقل شده غلامان متوکل به امر او ابن‌سکیت را زیر پا انداختند و شکمش را لگدمال کردند و به خانه‌اش بردند تا درگذشت.[۱۲] 🆔 @miras_shia