eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
382 دنبال‌کننده
188 عکس
176 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸طرح دشمن برای تضعیف رهبری🔸 در شطرنج، شاه سفید یا سیاه را نمی‌کشند. ماتش می‌کنند که نتواند حرکت کند. وقتی حرکت نکرد، باخته است. اجانب دنبال این نیستند که رهبر ما را ترور کنند، دنبال این هستند که ماتش کنند، انفعال در او ایجاد کنند. درصدد این هستند که حرفش اثر نکند. فرمانش اثر نکند. یعنی راه‌های حرکت او را ببندند. تحرکش را ببندند. از هر راهی برود کیش بشود، از هر نقطه‌ای بخواهد حرکت کند راه‌ها را بر او ببندند. آن‌ها دنبال این هستند که مطلبی از ایشان صادر بشود اما واقع نشود. مثلاً بگوید «اقتصاد مقاومتی»، اما هیچ تغییری نکند. بگوید «همدلی و همزبانی»، اما همان‌طور که بودند باشند. اگر این‌طور شد، این بزرگ‌ترین ضرر است. بزرگ‌ترین خطر در جمهوری اسلامی این است که رهبر در یک موردی حرف بزند و یک‌چیز دیگر از آب دربیاید. این «کیش» شدن است. اگر تکرار شد، «مات» شدن است و ما نباید بگذاریم کار به اینجا بکشد. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه 42 🆔 @miras_shia
❖ داستان‌هایی از زندگى حضرت فاطمه عليها‌السلام 🏷 اوّل همسایه، بعد اهل خانه ● امام حسن عليه‌السلام گويد: يک شب جمعه مادرم را ديدم كه در محراب عبادت ايستاد و همواره نماز مى‌گذارد و در ركوع و سجود بود تا شب به صبح رسيد و شنيدم كه براى زنان و مردان مؤمن با ذكر نام آنها دعا مى‌كند و هر چه بيشتر براى آنها از خداوند درخواست مى‌كند اما براى خود دعا نمى‌كند. ● عرض كردم: مادر! چرا براى خود دعا نمى‌كنى همان‌گونه كه براى ديگران دعا مى‌كنى؟ فرمود: «فرزندم! اوّل همسايه بعد اهل خانه». 📚 علل الشرايع؛ ج ۱ باب ۱۴۵ 🆔 @miras_shia
✨﷽✨ ✍استاد فاطمي نيا: • حضورقلب در نماز • مرحوم فيض كاشاني در اين مورد مثالي دارد : انسان كه شيريني ميخورد ،اگر شيريني به اطراف دهانش اصابت كرده باشد وآن را تمييز نكند ، مگس ها اطراف او جمع ميشوندو هرچه آنها را براند، باز هم برميگردند. حال اين مگس ها افكار وانديشه هاي ما هستند و آن شيريني ، تعلقات ما به امور دنيوي! وقتي انسان با تعلقات فراوان وارد نماز ميشود، اين مگس هاي تخيلات وافكار ، به دنبال آن ، به دل انسان هجوم مياورند! راه حلش اين است كه از قبل آمادگي نماز داشته باشيم و ذهن خودرا ازاين تعلقات دنيوي پاك كنيم تا جلوي هجوم افكار گرفته شود! اين تعلقات دنيا بد نيست، ما بديم كه از اينها بت ميسازيم! پس بايد هميشه درحالت توجه وحضور باشيم تا درزمان نماز، اين افكار هجوم نياورد. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه زبان قرآن موضوع زبان قرآن مشتمل بر 6 فصل می‌باشد. فصل اول: مفهوم شناسی در فصل اول ابتدا راجع به ماهیت زبان مطالبی را مطرح نموده و سپس زبان دین و زبان قرآن را شرح داده و در نهایت تفاوت بین زبان دین و زبان قرآن را ذکر نموده‌ایم. زبان گذشته از مفهوم لغوی آن که اندام ماهیچه‌ای و متحرک داخل دهان می‌باشد، مهم‌ترین ابزار گویایی و نیز گفتار مخصوص یک ملت یا جماعتی معرفی شده است. فصل دوم: توصیف قرآن از زبان قرآن بی تردید قرآن کریم به زبان عربی فصیح و روشن نازل شده است و افزون به گواهی خبرگان به فصاحت آن، آیات بسیاری این مطلب را به صراحت بیان کرده‌اند که به چند نمونه از آیات اشاره می‌شود. «و ما ارسلنا مِن رسولٍ الّا بلسانِ قومِه» ابراهیم / 4 ما هیچ رسولی را جز به زبان قومش نفرستادیم. «هذا لسانٌ عربیٌّ مبین» نحل / 103 این قرآن به زبان عربی مبین است. «انّا انزلناه قرآناً عربیاً» یوسف / 2 حقا که ما قرآن را به زبان عربی فرو فرستادیم. «قرآناً عربیّاً غیر ذی عوج» زمر / 28 قرآنی عربی بدون هیچ کسری و انحراف. فصل سوم: ویژگی‌های زبان قرآن در این فصل به 7 مورد از ویژگی‌های زبان قرآن اشاره می‌نمائیم. 1. قیاس ناپذیری با زبان بشر؛ 2. پیوستگی واژگان و مفاهیم قرآن در شبکه‌ای ارتباطی و نظام مند؛ 3. برخورداری از سطوح گوناگون بیان؛ 4. چند سطحی و طولی بودن معنا؛ 5. برخورداری از احکام و تشابه؛ 6. برخورداری از زبانی سهل و ممتنع؛ 7. داشتن کارکردهای متنوع. فصل چهارم: راه‌های شناخت زبان قرآن در فصل چهارم در مورد راه‌های شناخت زبان قرآن سه راه مطرح شده است. 1. شناخت عقلی زبان: به واسطه 5 مورد می‌توان به شناخت عقلی زبان رسید: الف: از راه شناخت گوینده؛ ب: از راه شناخت متن؛ ج: از راه گستره مخاطب؛ د: از راه ویژگی متن. هـ : از راه محتوای پیام متن 2. شناخت تجربی: یکی از روش‌هایی که می‌توان زبان قرآن را شناسایی کرد روش تجربی است. بعد از طرح این مورد به نقد و بررسی و ارزیابی آن پرداخته شده است. 3. شناخت پدیدار شناسی: صاحب این نظریه می‌گوید، پدیدار شناسی تاریخی دینی که امروز تنها روش نسبتاً قابل قبول دین شناسی است، نشان می‌دهد که ذاتیات ادیان غیر از جنبه‌های عارضی آن‌ها است. پس از طرح، این مسأله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. فصل پنجم: نظریات زبان شناختی در مورد قرآن درباره زبان قرآن نظریه‌های گوناگونی مطرح شده است که به چند مورد از آن‌ها که از اهمیت بیشتری برخوردارند اشاره می‌شود. 1. زبان قرآن، زبان عرف خاص: قائلین به این نظریه قائل‌اند: با آن که زبان قرآن از نظر دارا بودن اصطلاحات دارای عرف خاص است و در عین حال که واژه‌های قرآن از زبان قوم اخذ شده در بسیاری از موارد معانی لغوی و عرفی آن‌ها مورد نظر نیست. توضیح آن که واژه‌های هر زبان در طول زمان دچار تحول و تغيير می‌شود. بدین صورت که هر تغییر و تحولی در زندگی انسان بر زبان و اصطلاحات آن اثر می‌گذارد. 2. نظریه زبان سمبلیک: بر اساس این نظریه، بیانات موجود در متون مقدّس دینی از جمله قرآن، نه به زبان عرفی و نه به زبان مستقیم و صریح است، بلکه به زبان رمز و اشاره می‌باشد. از این رو آنچه از ظاهر عبارات آن‌ها فهمیده می‌شود مراد نیست. 3. زبان قرآن، زبان ترکیبی و تلفیقی: با اندکی تأمل در موضوعات و محتوای قرآن کریم می‌توان دریافت که این کتاب آسمانی با شیوه‌های مختلف و روی کردهای متفاوت به تربیت و هدایت خلق پرداخته است. حضرت امام ; می‌فرماید هر کس بخواهد تربیت و تعلیم و انذار و تبشیر کند باید مقصد خود را با عبارات مختلفه بیان کند. 4. زبان قرآن زبانی دو لایه است: به تصریح روایات، قرآن دارای ظهر و بطن است. با این فرض باید گفت که زبان قرآن، زبانی دو لایه است. زبانی در ظاهر و زبانی در باطن دارد. زبان ظاهر قرآن ناطق و زبان باطن آن صامت است که به تعبیر امیرالمؤمنین علی 7 در نهج البلاغه كه می‌فرمایند: ذلک القرآن فاستنقطوه ولن ینطق ولکن اخبرکم عنه خطبه 158 درخواست کنید از آن قرآن تا به سخن آید اما هرگز گویا نشود اما من شما را از آن آگاه می‌سازم. 5. نظریه زبان عرفی: بر اساس این دیدگاه زبان قرآن همان زبان تفاهم و تخاطب عرف عقلاست و خداوند برای القاء و ابلاغ پیام خود به مردم طریق و زبان دیگری را انتخاب نکرده است. فصل ششم: بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن در این فصل ابتدا پیشینه بحث عرفی بودن زبان قرآن در میان مسلمانان و غربی‌ها مطرح می‌شود سپس به ذکر مشخصات نظریه عرفی بودن زبان قرآن پرداخته شده از جمله این که: 1. قرآن از همان واژگان و با همان معانی موجود در عصر نزول در بیان مقاصدش استفاده کرده است.
2. قرآن از همان تعابیر مجازی و ضرب المثل‌ها و تشبیهات و دیگر صناعات ادبی آن عصر در بیان مراد و مقاصد خود بهره گرفته است. 3. در قرآن خصوصیات زبان شناختی خاصی متمایز از خصوصیات زبان عرب عصر نزول وجود ندارد و ... در بخش بعدی مبانی نظریه عرفی بودن زبان قرآن مطرح شده است. که 4 مورد می‌باشد: 1. قرآن کتاب هدایت 2. زبان ابزار ارتباط 3. خداوند رئیس عقلا 4. هدایت فلسفه بعثت انبیاء بعد از ذکر مبانی به ادله عرفی بودن زبان قرآن پرداخته می‌شود. الف. عقل ب. سیره عقلاء ج. قرآن د. روایات و احادیث سپس به ایراد شبهات وارده به این نظریه و پاسخ این شبهات اشاره شده است. در اين جا به ذکر چند نمونه از این اشکالات می‌پردازیم: الف. تأثیر پذیری از فرهنگ جاهلی ب. تسامح و مبالغه در قرآن ج. عدم فهم پاره‌ای از آیات د. کهنگی قرآن هـ . خصوصی بودن خطاب قرآن ی. ذو بطون بودن آیات قرآن و. تأویل پذیری آیات قرآن ن. وجود متشابهات در قرآن و .... و در پایان نتیجه گیری از این مباحث صورت گرفته که جمع بندی مطالب این نظریه مطرح می‌شود. مهم‌ترین منابع 1. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن 2. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن 3. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن 4. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 5. محمد حسین ذهبی، التفسیر و المفسرون 6. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه 7. علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن؛ و قرآن در اسلام 8. امام خمینی ;، آداب الصلاة 9. مرتضی مطهری، کلام و عرفان؛ و آشنایی با قرآن 10. محمد باقر سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن؛ و زبان قرآن و مسائل آن 11. محمود رجبی، روش تفسیر قرآن 12. ناهید دامن پاک مقدم، بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن 13. محمد کاظم شاکر، مبانی و روشهای تفسیری 14. محمد علی ایازی، قرآن و تفسیر عصری 15. ابوبکر باقلانی، اعجاز القرآن 16. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن 17. نصر حامد ابو زید، مفهوم النص 18. محمد مجتهد شبستری، نقدی به قرائت رسمی از دین 19. الیاس کلانتری، سلسله مباحث قرآن شناسی 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله العظمی گلپایگانی (ره): تضعیف شما را حرام می دانم مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی، برای رهبر معظم عبای ظریفی هدیه فرستادند و فرمودند: اگر دیدم کاری را شما انجام می دهید و خلاف مطلب اسلامی است، من تذکر می دهم، اگر تغییر دادید بسیار خوب، اگر تغییر ندادید من دیگر صحبت نمی کنم و تضعیف شما را حرام می دانم. عمده عظمت شماست. شما رهبر مسلمین هستید و نمی خواهم صحبتی کنم در یک فرعی که شما را تضعیف کرده ام. منبع سایت حوزه 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای ملتی که با وحدت کلمه برای خدا قیام کردید... مبادا وحدت کلمه را از دست بدهید... تنها حربه این ملّت در برابر آمریکا وحدت کلمه است. این اسلحه ملت، ظهورش در نمازجمعه است. شهید محراب آیت‌الله دستغیب شهید آیت‎الله سیدعبدالحسیـن دستغیب ۲۰آذر۱۳۶۰ هنگامی به همراه چند تـن از یارانش عازم نماز جمعه بود، توسط یکی از اعضاء گروهک منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و به همراه ۱۱تن دیگر به فیض عظیم شهادت نائل شد. عامل ترور ایشان دختری ۱۹ساله به نام «گوهر ادب‌آواز» از اعضاء گروهک منافقین بود که با بستن چند کیلو مواد منفجره(TNT) خود را به شکل خانمی باردار درآورده بود و وقتی به بهانه سوال پرسیدن از شهید دستغیب قصد داشت نقشه شومش را اجرایی کند، محافظین مانع جلو رفتن وی شده بودند؛ اما او با اصرار به این‌که نامه‌ای دارم که شخصا باید به آقا برسانم، خود را به آیت‌الله دستغیب رسانده بود و با منفجر کردن مواد منفجره‌ای که به شکم خود بسته بود، شهید دستغیب و یازده تن از همراهان وی را به شهادت رساند. شدت انفجار به حدی بود که بسیاری از پیکرها قابل شناسایی نبودند. دیوارها و کف کوچه و در منازل غرق خون بودند و هر تکه از اجساد مطهر شهدا گوشه‌ای افتاده بود... 🆔 @miras_shia