بسمالله
نگاهی به ویژگیهای منحصر به فرد امام کاظم علیهالسلام
مدیریت خشم؛ بارزترین ویژگی امام موسیکاظم علیه السلام
امام موسیکاظم(ع) خشم خود را در مقابل دوست و دشمن بهنحو احسن مدیریت میکرد و به هیچوجه آنرا بروز نمیداد. این امام همام اسوه ارزشهای والای انسانی بود، داشتن روحیه آهنین و پولادین در مقابل دشمن ویژگی دیگر بارز امام همام بود.
الگوئی سازنده واخلاقی برای دشمنان
پس از شهادت امام جعفر صادق(ع) پیشوایی امت را امام موسیکاظم(ع) به دست گرفتند که همعصر با خلفای ظالم عباسی همچون هارونالرشید بودند که با زندانهای طولانی مدت 14 ساله شکنجههای زیادی را متحمل شدند که مستند در منابع تاریخ موجود است.
امام موسی کاظم(ع) خصوصیت بارز از جمله یافتن گوشهای خلوت برای راز و نیاز بود که زمانیکه در زندان بودند زندانیانی که مسئولیت نگهبانی از بند ایشان را داشتند هر لحظه امام را در حالت نماز و نیایش میدیدند،
بارزترین لقب امام که به آن شهرت یافت
امام موسی کاظم(ع) با وجود شکنجههای فراوان هرگز خشم به خود راه نمیدادند و هر لحظه با عطوفت و مهربانی با امت خود رفتار میکردند که این ناشی از تقوای این امام معصوم(ع) بود که به «کاظم»، بارزترین لقب معرفی شدند.
سفارش امام کاظم به مردم زمان خویش
امام موسیکاظم(ع) در حدیثی فرموده است: «ای مردم من شما را به دو چیز سفارش میکنم یکی تقوا و دوم تفقه است و احکام الهی و شرعی و حلال و حرام را یاد بگیرید و بدانید یادگیری احکام کلید بصیرت و تمام و کمال عبادت در این است».
مدیریت خشم درمقابل دوست ودشمن
امام موسیکاظم(ع) خشم خود را در مقابل دوست و دشمن بهنحو احسن مدیریت میکرد و به هیچوجه آن را بروز نمیداد.از دیگر ویژگیهای اخلاقی امام موسی کاظم(ع) داشتن روحیه آهنین و پولادین در مقابل دشمن است.
دریای بیکران معارف توحیدی
از امام موسی بن جعفر دریای بیکرانی از معارف اسلام در توحید و نبوت و امامت و معاد، و احکام و آداب تربیتی ـ اخلاقی در قالب هزاران حدیث کوتاه و بلند، و شاگردان عالم عامل، و سیره عملی ارزشمند در میدانهای مختلف، و نسلی پاک و بابرکت به یادگار مانده است.
امام موسی کاظم(ع) عابدترین و زاهدترین عصرخویش
حضرت امام موسی کاظم(ع) عابدترین و زاهدترین، فقیهترین، سخیترین و کریمترین مردم زمان خود بود، هر گاه دو سوم از شب می گذشت نمازهای نافله را به جا میآورد و تا سپیده صبح به نماز خواندن ادامه میداد و هنگامی که وقت نماز صبح فرا میرسید، بعد از نماز شروع به دعا میکرد و از ترس خدا آن چنان گریه میکرد که تمام محاسن شریفش به اشک آمیخته میشد و هر گاه قرآن میخواند مردم پیرامونش جمع میشدند و از صدای خوش او لذّت میبردند.
توجه به مستمندان وفقرنوازی امام
امام موسی کاظم(ع) بسیار به سراغ فقرا میرفت. شبها در ظرفی پول و آرد و خرما میریخت و به وسایلی به فقرای مدینه میرساند، در حالیکه آنها نمیدانستند از ناحیه چه کسی است.
تحف العقول، ص 393بحارالانوار،ج78،ص321ارشاد االقلوب ج ۲ ص ۲۳۶
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🏴شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد.🏴
❇️ این افراد در قیامت ایمن هستند
🔻امام کاظم علیه السلام:
إنَّ لِلّهِ عِبادا فِی الأرضِ یَسعَونَ فی حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ یَومَ القِیامَةِ؛
🌸 خداوند در زمین بندگانی دارد که برای برآوردن نیازهای مردم میکوشند؛ اینان ایمنی یافتگان روز قیامت اند.
📚 کافی : ج ۲، ص ۱۹۷
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
۲۶ رجب سالروز وفات #حضرت_ابوطالب علیه السلام #ابوالائمه تسلیت باد
💠 ایمان پدر همه ائمه 💠
♦️علمای امامیه و نیز علمای زیدیه و برخی از علمای (1) اهل سنت به استناد روایات اسلامی و حکایات تاریخی بر این عقیده اند که ابوطالب پس از بعثت پیامبر(ص) و اعلان علنی اسلام در سال سوم بعثت پس از نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین » (2) به آیین حیات بخش اسلام ایمان آورد و تا روزی که زنده بود مسلمان بود و با دلی مالامال از ایمان و اخلاص به آیین توحید از این دنیا رفت اما برای آن که از آیین یکتاپرستی بهتر دفاع کند و مسؤولیت خود را در حفظ جان پیامبر(ص) در پیشبرد اهدف اسلام بیشتر ادا نماید، تقیه کرد و ایمان و اعتقاد خود را نسبت به اسلام و پیامبر(ص) کتمان نمود.
✍اما مع الاسف بعضی به دور از حق و انصاف در اسلام ابوطالب تردید کرده و در مقام اظهار نظر توقف نموده و گفته اند که نسبت به اسلام ابوطالب امر به ما مشتبه است و در مسلمان بودن او تردید داریم.
‼️برخی دیگر از علمای اهل جماعت که نسبت به امیرالمؤمنین علی(ع) کینه قلبی داشته و برای جلوگیری از نشر فضایل آن حضرت از هیچ کوششی دریغ نمی کرده اند، برای پایین آوردن مقام و منزلت آن حضرت، نه تنها اسلام پدرش را انکار نموده، بلکه با گستاخی تمام گفته اند:
◾️«بعضی آیات کفر و عذاب در قرآن کریم در شان ابوطالب نازل شده است. درباره کسی که ابن ابی الحدید می گوید: «ان الاسلام لولا ابوطالب لم یکن شیئا مذکورا; اگر ابوطالب نمی بود از اسلام هم خبری نبود.»(3)
🔷برخی مغرضان در کتابهای خود، بدون اینکه تحقیق و بررسی در این باره کرده باشند. افکار مردم عوام را نسبت به این بزرگ مرد الهی و فدایی اسلام و قرآن، مخدوش کرده اند و کار را به جایی رسانده اند که اگر شیعه ای در مکه معظمه کنار پل حجون بخواهد بر سر مزار ابوطالب فاتحه ای بخواند و طلب مغفرت نماید، با تمسخر و عتاب مواجه خواهد شد.
♦️مغرضان و متعصبان چون نتوانسته اند حمایتهای شجاعانه و فداکاریهای مخلصانه آن مرد بزرگ را از اسلام و پیامبر(ص) انکار نمایند از این طریق خواسته اند آن از خود گذشتگی ها را توجیه نمایند و گفته اند که ابوطالب حمایتهایش از روی ایمان و اعتقاد به پیامبر(ص) نبوده بلکه به دلیل نسبت فامیلی و روی علاقه شدیدی که به برادرزاده اش محمد داشته است، در برابر مخالفان و مشرکان می ایستاد و از او دفاع می کرد تا جان پسر برادرش سالم بماند. اما به آیین و مکتب محمد(ص) کاری نداشت.
🔷دلایل ایمان محکم ابوالائمه علیهم السلام
با اندکی تامل و دقت در حمایتها و جانفشانی های مخلصانه ابوطالب به بی اساس بودن این توجیهات و بی انصافی و غرض ورزی دشمنان اهل بیت پی می بریم; زیرا
1⃣مگر ممکن است شخصیتی مثل ابوطالب که از مقام و منزلت والایی در بین قریش و مردم مکه برخوردار بوده بر خلاف اعتقاد درونی خود و فقط بر اثر نسبت خانوادگی حاضر شود تمام هستی خود را فدای محمد(ص) نماید؟
2⃣آیا ممکن است برای شخصیتی مثل ابوطالب به دلیل دوست داشتن برادرزاده اش فرزند خود علی(ع) را در خدمت او گزارد و سفارش کند تا پای جان از آیین او حمایت نماید؟
3⃣ ایا ممکن است خود نیز حاضر شود مدت سه سال در شعب ابوطالب گرسنگی و تشنگی و فشارهای روحی و جسمی را تحمل کند و در کنار محمد(ص) و یارانش به دلیل تعصب قومی و فامیلی بماند؟
⏺بدون تردید حمایتهای همه جانبه ابوطالب از پیامبر اسلام انگیزه الهی و معنوی داشته است; نه انگیزه ای مادی و تعصب قومی. به طور قطع او تشخیص داده بوده که «پیامبر(ص) مظهر کاملی از انسانیت و فضیلت است و آیین او بهترین برنامه سعادت بشریت است، و دفاع از چنین مکتبی، فضیلت و شرف است.» از این رو او با عقیده به آیین و مکتب اسلام در مقام دفاع از برادرزاده اش برخاست و مدت ده سال باقیمانده عمرش که پس از بعثت آن حضرت در قید حیات بود، لحظه ای از فداکاری و از خودگذشتگی ننشست و با قلبی مملو از ایمان و اعتقاد به خدا و قیامت و پیامبر(ص) جهان را وداع گفت و در جوار رحمت حق و رضوان او قرار گرفت سلام و درود خدا و پیامبران و فرشتگان بهشت بر او باد.
♦️در فداکاری و ایمان ابوطالب همین بس که ابن ابی الحدید درباره اش چنین اشعاری به ثبت رسانده است:
و لولا ابوطالب و ابنه لما مثل الدین شخصا فقاما فذاک بمکة آوی و حامی و هذا بیثرب جس الحماما تکفل عبد مناف بامر و اودی فکان علی تماما(4)
♦️اگر ابوطالب و فرزندش علی نبود، ستون دین برپا نمی شد.ابوطالب در مکه از دین خدا حمایت کرد و به آن پناه داد; و علی در مدینه کبوتر دین را به پرواز درآورد.ابوطالب کاری را در دست گرفت و چون درگذشت علی آن را به اتمام رسانید.
(1)زینی دحلان، مفتی مکه متوفای 1304
(2)شعراء (26) آیه 214.
(3)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 142.
(4) همان ج 14 ص 84
#حضرت_ابوطالب
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💐اعمال شب و روز مبعث
🔻اعمال شب بیست و هفتم :
🔹غسل کردن
🔹زیارت امیرالمومنین(ع)
🔹خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سورههای حمد، فلق و ناس را یکبار و نیز اخلاص چهار بار خوانده میشود و بعد از اتمام نماز، گفته شود: "لا اله الا الله والله اکبر الحمدلله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم"
◀️از این شب با نام «لیلة المحیا» به معنای شب احیا و شب زندهداری نیز نام برده شده است.
🔻اعمال روز بیست و هفتم :
🔸غسل کردن
🔸روزه گرفتن
🔸صلوات فرستادن
🔸زیارت امیرالمومنین(ع)
🔸زیارت پیامبر(ص)
🔸خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره حمد و یس را بخواند پس از نماز، چهار بار سوره حمد را بخواند و سپس چهار بار بگوید: "لا اله الا الله والله اکبر والحمد لله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" و بعد چهار بار بگوید: " الله ربی لا اشرک به شیئا"
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از مرکز احیاء میراث شیعه
🌷 #مبعث مبارک
🔰تنها تعلیم "بعثت" و انحراف از آن
۱) در دعای شب مبعث آمده ؛ شب بعثت "شب تجلی اعظم" است ، یعنی شبی که خدا خود را به روشنی نشان داده است.
۲) بعثت یک تعلیم دارد و بس ، و آن ؛ "توحید" است : "قولوا لااله الاالله تفلحوا" . و خروجی این یک تعلیم این است که جز خدا نه معبودی بپذیرید ، و نه کسی را مافوق خدا بشمارید ، و نه کسی را بجای خدا اطاعت کنید . به او "اعتماد" کنید و به او "توکل" کنید و او را در جان خود و خانواده خود و جامعه بشری ، طنین اندار کنید.
۳) اگر بعثت خاتم الانبیاء (ص) نبود ، الان ما کجا بودیم ؟! چگونه باید نسبت به آن پیامبر عظیم الشان اسلام ، ادای دِین کنیم؟
۴) گرچه بصورت فردی ، بخش بی شماری از مومنین با تمسک به آموزه های او به سعادت رسیدند ، اما در بخش "حکومت دینی" موفق به پیاده کردنِ تعالیم رهایی بخش آن رسول ختمی (ص) نبوده ایم !
۵) حیف که بعثت را منحرف کرده و بعثت را از ریل خود خارج کردند و میکنند؛
گروهی ؛ "قدرت خواهان" در لباس روحانیت و متصل به نعمت های حکومتی ! گفتند پیامبر برای "بدست گرفتن قدرت" مبعوث شد و نه مکارم اخلاق !
گروهی دیگر ؛ "متحجران بی دین" با نام داعش و القاعده و طالبان و متحجران ، بعثت را با حرکات تروریستی و یا خشونت بار ، خراب کردند !
و گروهی از اهل دانش هم متاسفانه ؛ با تحریف شخصیت پیامبر رحمت (ص) ، او را "ستیزه جو و اقتدارگرا" معرفی کردند!
البته در این بین گروهی هم بعثت و حرکت پیامبر را صرفا یک مهربانانه و پر از رحمت و خالی از شدت معرفی کردند.
یا گروهی اصلا وجود اجتماع و حکومت را در بعثا پیامبر نفی می کنند.
البته این هم از معجزات "بعثت" است که با همه ی این مشکلات اما بعثت همچنان بر پیشانی عالَم هستی میدرخشد.
۶) وجه سیاسی و اجتماعی رسول خاتم (ص) چیز دیگری است که مبتنی بر توحید است و متاسفانه حکومتها به سادگی حاضر به تبلیغ آن نیستند و آن چیزی است که شهید استاد مطهری میگوید :
"برای هیچ کس مثل رسول خدا زمینه استبداد و دیکتاتوری فراهم نبود ، ولی او هرگز استبداد در امور اجتماعی نمی ورزید و کوشش میکرد مردم را به دموکراسی عادت دهد . رسول خدا در مشورت ها ؛ عقیده مردم را محترم میشمرد و با آنها تبادل نظر میکرد با اینکه با عالَم وحی متصل بود."
۷) در شب بزرگ بعثت ؛ زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) مستحب است . شاید راز و رمزش این است که اولین و کاملترین میوه بعثت خاتم الانبیاء (ص) ؛ وجود مبارک حضرت امیر (ع) است. او توانست در موقعیت فردی ؛ انسان کامل باشد و در موقعیت سیاسی و اجتماعی ؛ پر افتخارترین حکومت دینی را رقم بزند.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📖کتاب "الصراع بین الإسلام و الوثنیة" نوشته عبدالله القصیمی به دلیل لحن تند و استدلالهای سطحی و متعصبانه علیه شیعه، در طول تاریخ نقدهای بسیاری دریافت کرده است. استاد سید مجتبی فاطمی کهنگی در نقدهای خود بر این کتاب، به بررسی دقیق و مستدل ادعاهای مطرحشده توسط القصیمی پرداخته و نقاط ضعف منطقی، تاریخی و حدیثی آن را آشکار کرده است. برخی از محورهای نقد استاد به شرح زیر است:
1⃣ تحریف معنای احادیث و نقل ناقص آنها
استاد فاطمی در نقدهای خود نشان داده که القصیمی بسیاری از احادیث را بهصورت ناقص نقل کرده یا در تفسیر آنها دچار تحریف معنوی شده است. بهعنوان مثال، در مباحث مربوط به خلافت و جانشینی پیامبر اکرم (ص)، القصیمی تلاش میکند احادیثی را که به وضوح به خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره دارند، نادیده گرفته یا آنها را بیاساس جلوه دهد. استاد با بررسی دقیق اسناد و متون حدیثی، عدم امانتداری القصیمی را در نقل این احادیث آشکار میکند.
2⃣ سوءاستفاده از متون تاریخی
یکی از نقدهای اصلی استاد فاطمی بر کتاب "الصراع" این است که القصیمی با رویکردی گزینشی به متون تاریخی رجوع کرده و وقایعی را که به ضرر دیدگاه او بوده، نادیده گرفته است. بهعنوان مثال، در بحثهای مربوط به عاشورا و قیام امام حسین (ع)، او تلاش میکند حرکت امام را یک اقدام سیاسی صرف نشان دهد و از ماهیت دینی و الهی آن چشمپوشی کند. استاد فاطمی با رجوع به منابع معتبر تاریخی، نشان داده که این رویکرد گزینشی نهتنها حقیقت را پنهان میکند، بلکه به نوعی تحریف تاریخ نیز محسوب میشود.
3⃣ بیتوجهی به مبانی علم کلام و اصول اعتقادی
استاد فاطمی تأکید دارد که استدلالهای القصیمی در نقد عقاید شیعه فاقد مبانی محکم کلامی است. بهعنوان نمونه، در بحث توسل و شفاعت، القصیمی این مسائل را بهعنوان نوعی شرک معرفی میکند، اما استاد با استفاده از آیات قرآن و روایات صحیح، اثبات میکند که توسل و شفاعت نهتنها شرک نیستند، بلکه از آموزههای مورد تأیید قرآن و سنت نبوی هستند. این نشاندهنده سطحینگری القصیمی در مباحث اعتقادی است.
4⃣ تلاش برای القای تفرقه میان مسلمانان
استاد فاطمی یکی از مشکلات اصلی کتاب القصیمی را رویکرد تفرقهافکنانه آن دانسته است. وی نشان داده که این کتاب به جای تلاش برای فهم مشترکات میان مسلمانان، بر تضادها تأکید کرده و به تشدید اختلافات دامن میزند. این موضوع بهخصوص در بخشهایی که به مناسک و شعائر مذهبی شیعیان پرداخته شده، بهوضوح دیده میشود.
5⃣ ضعف در روش استدلال علمی
استاد فاطمی کهنگی در نقدهای خود بارها به ضعف روششناسی علمی القصیمی اشاره کرده است. او نشان داده که القصیمی در بسیاری از ادعاهای خود بدون ارائه دلیل معتبر، به تحقیر و توهین به شیعه پرداخته است. این روش، نهتنها غیرعلمی است، بلکه نشاندهنده ضعف در ارائه استدلال قوی نیز میباشد.
نمونهای از نقد استاد:
در بخشی از نقدهای استاد فاطمی به ادعای القصیمی درباره انکار حدیث غدیر پرداخته شده است. القصیمی در کتاب خود، حدیث غدیر را بیاعتبار میداند و آن را ساخته و پرداخته شیعیان معرفی میکند. استاد فاطمی در پاسخ به این ادعا، با استناد به منابع اهل سنت (مانند صحیح ترمذی، مسند احمد، و تاریخ طبری)، اثبات میکند که حدیث غدیر نهتنها در معتبرترین کتب اهل سنت آمده، بلکه بزرگان این مذهب نیز به صحت آن اعتراف کردهاند. این نقد استاد، ضعف علمی و تعصب غیرمنطقی القصیمی را بهخوبی نشان میدهد.
نتیجهگیری:
استاد سید مجتبی فاطمی کهنگی در نقدهای خود بر کتاب "الصراع بین الإسلام و الوثنیة" بهصورت جامع و دقیق به بررسی ادعاهای مطرحشده در این کتاب پرداخته و با بهرهگیری از منابع اصیل و استدلالهای منطقی، نادرستی این ادعاها را اثبات کرده است. نقدهای او نشاندهنده عمق پژوهش و تسلط او بر مبانی اعتقادی و تاریخی اسلام است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
فصل پنجم
در این فصل جدول تحقیقی اَشکال و ترتیبهای نزولی و کتابتی حروف مقطعه به تفکیک نام سوره، شماره سوره و مکی و مدنی بودن آنها آورده شده.
فصل ششم:
موارد کاربرد حروف مقطعه در قرآن
در این فصل آیاتی که حروف مقطعه در آنها آمده ذکر گردیده و در مورد هر گروه از سوره ها که حروف مقطعه یکسان دارند توضیحات مختصری بیان شده است.
فصل هفتم:
اَشکال حروف مقطعه
در این فصل اَشکال حروف مقطعه از حیث تعداد حروف از یک حرفی تا پنج حرفی آورده شده است.
فصل هشتم:
تفسیر و تأویل برخی از حروف مقطعه
اگرچه جمع آوری تمام تفاسیری که در مورد حروف مقطعه نقل شده کاری مشکل است اما در این فصل سعی شده از باب نمونه به تفسیر برخی از این حروف پرداخته شود. ذکر این نکته هم لازم است که تفسیرهای مذکور برای حروف مقطعه هیچ گونه منافاتی با یکدیگر ندارند و ممکن است در آنِ واحد تمام این تفسیرها به عنوان بطون مختلف قرآن اراده شود.
فصل نهم:
فلسفه حروف مقطعه
حروف مقطعه قرآن همیشه جزء کلمات اسرار آمیز قرآن محسوب میشده و مفسران برای آن تفسیرهای متعددی ذکر کردهاند و با گذشت زمان و تحقیقات جدید دانشمندان، تفسیرهای تازهای برای آن پیدا میشود. در این فصل حدود 20 نظر از علمای قدیم و معاصر در مورد فلسفه حروف مقطعه نقل و دلیل آوردن این حروف به تفصیل بیان شده است.
از جمله مواردی که به عنوان علت ذکر حروف مقطعه در این فصل ذکر شده عبارتند از: اسم اعظم در میان این حروف است، این حروف اسامی قرآناند، این حروف برای مشخص کردن ابتدای سوره و اتمام سوره قبلی آورده شده ، این حروف اشاره به مطالب مندرج در سوره است، این حروف به تناسب توزیع الفبایی سورهای است که در ابتدای آن آمدهاند.
فصل دهم:
ویژگیهای حروف مقطعه
در این فصل به برخی از ویژگیهای حروف مقطعه و همچنین محتوای کلی سورههایی که با حروف مقطعه شروع شدهاند پرداخته شده.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج