➖ناله ابلیس در روز مبعث
🛑بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ أَوَّلُهُنَّ يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ اَلرُّسُلِ وَ حِينَ أُنْزِلَتْ أُمُّ اَلْكِتَابِ وَ نَخَرَ نَخْرَتَيْنِ حِينَ أَكَلَ آدَمُ مِنَ اَلشَّجَرَةِ وَ حِينَ أُهْبِطَ مِنَ اَلْجَنَّةِ .
🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
ابليس چهار بار ناله كرد
اولين نالهاش روزى بود كه از رحمت خدا دور شد
۲-هنگامى كه بزمين فرود شد ۳-وقتى كه محمد(صلّى الله عليه و آله)بهنگام خاموشى چراغ هدايت پيغمبران به پيغمبرى مبعوث گرديد ۴-موقعى كه سورۀ فاتحة بر پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)فرود آمد و دو بار از شادى باد در بينى انداخت ۱-هنگامى كه آدم بار درخت خورد ۲-هنگامى كه آدم از بهشت فرود آمد.
📚:الخصال ج ۱، ص ۲۶۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چهار خصلت برای بی نیازی از طبیب
🛑 مُبَارَكُ بْنُ فَضَالَةَ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قال: قال أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلْحَسَنِ اِبْنِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا بُنَيَّ أَ لاَ أُعَلِّمُكَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِي بِهَا عَنِ اَلطِّبِّ فَقَالَ بَلَى يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ لاَ تَجْلِسْ عَلَى اَلطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لاَ تَقُمْ عَنِ اَلطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ تَشْتَهِيهِ وَ جَوِّدِ اَلْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى اَلْخَلاَءِ فَإِذَا اِسْتَعْمَلْتَ هَذَا اِسْتَغْنَيْتَ عَنِ اَلطِّبِّ .
🔰 مبارک بن فضاله از اصبغ بن نباته از امير المؤمنين(عليه السّلام)نقل مىكند:
كه به پسرش امام حسن علیه السلام فرمود:
فرزندم،آيا به تو نياموزم چهار خصلتى را كه با آن از طب (پزشک)بىنياز شوى؟
عرض كرد: آرى يا امير المؤمنين
فرمود:بر سر غذا منشين مگر اينكه گرسنه باشى و از سر غذا برنخيز مگر اينكه اشتهاى آن را داشته باشى(سير نخورى)
و غذا را خوب بجوى و هر گاه كه خواستى بخوابى به مستراح برو.
اگر اينها را به كار بردى از طبّ بىنياز خواهى شد.
📚الخصال ج ۱، ص ۲۲۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تأکید بر خوردن شام ...
🛑..عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام يَقُولُ مَنْ تَرَكَ الْعَشَاءَ لَيْلَةَ السَّبْتِ وَ لَيْلَةَ الْأَحَدِ مُتَوَالِيَتَيْنِ ذَهَبَتْ عَنْهُ قُوَّتُهُ فَلَمْ تَرْجِعْ إِلَيْهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً.
🔰امام جعفرصادق سلام الله علیه فرمودند:
هر کس شب شنبه و یکشنبه، پشت سرِ هم شام نخورد، از وجود او چیزى میرود که تا چهل روز باز نمیگردد (جبران نمیشود).
📚:الكافي ج6 ص289
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هیچوقت شامخوردن ترک نشود
🛑...عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ بَعْضِ الْأَهْوَازِيِّينَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ قَالَ: «إِنَّ فِي الْجَسَدِ عِرْقاً يُقَالُ لَهُ الْعَشَاءُ فَإِنْ تَرَكَ الرَّجُلُ الْعَشَاءَ لَمْ يَزَلْ يَدْعُو عَلَيْهِ ذَلِكَ الْعِرْقُ إِلَى أَنْ يُصْبِحَ يَقُولُ أَجَاعَكَ اللَّهُ كَمَا أَجَعْتَنِي وَ أَظْمَأَكَ اللَّهُ كَمَا أَظْمَأْتَنِي فَلَا يَدَعَنَّ أَحَدُكُمُ الْعَشَاءَ وَ لَوْ بِلُقْمَةٍ مِنْ خُبْزٍ أَوْ شَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ.»
🔰از امام رضا (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که در بدن رگی است که به آن عَشاء (شام) گفته میشود و اگر انسان شام را ترک کند، آن رگ او را تا صبح پیوسته نفرین میکند؛ میگوید:
"خدا تو را گرسنه کند همانطور که مرا گرسنه کردی و تشنهات کند همانطور که مرا تشنه کردی."
پس هیچیک از شما شام را ترک نکند، ولو با لقمهای نان یا جرعهای آب.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۸۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖باز نشر به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
👈علامه مجلسی و دولت صفویه، دولت آخرالزمانی
قسمت اول
https://eitaa.com/mirasehadisi/2505
قسمت دوم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2510
قسمت سوم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2517
قسمت چهارم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2523
قسمت پنچم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2531
قسمت ششم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2536
✍: عیسوند
➖مراقب باشیم؛ گوشمان را به چه کسانی میسپاریم!
🛑...عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
«مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ.»
🔰از امام جواد (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرکس به گویندهای گوش میسپارد، در حقیقت او را عبادت میکند؛
پس اگر آن گوینده از جانب خداوند (عزّوجلّ) سخن گوید، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است
و اگر گوینده از جانب شیطان سخن گوید، در حقیقت شیطان را عبادت کرده است.»
📚الكافي، ج۶، ص۴۳۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اهلبیت علیهم السلام علم غیب ندارند، اما...
🔺...عَنْ عَمَّارٍ اَلسَّابَاطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْإِمَامِ يَعْلَمُ اَلْغَيْبَ؟ فَقَالَ: «لاَ وَ لَكِنْ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ اَلشَّيْءَ أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِكَ.»1
🔰از عمّار ساباطی نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) پرسیدم:
آیا امام غیب میداند؟
حضرت فرمودند:
«نه، اما هرگاه قصد کند که چیزی را بداند، خداوند او را به آنچیز آگاه میسازد.»
➖خداوند از چه طریق امام را آگاه میسازد؟👇
🔺...عَنِ اَلْحَارِثِ اَلنَّصْرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): اَلَّذِي يُسْأَلُ عَنْهُ اَلْإِمَامُ وَ لَيْسَ عِنْدَهُ فِيهِ شَيْءٌ مِنْ أَيْنَ يَعْلَمُهُ؟ قَالَ: «يُنْكَتُ فِي اَلْقَلْبِ نَكْتاً أَوْ يُنْقَرُ فِي اَلْأُذُنِ نَقْراً.» وَ قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِذَا سُئِلْتَ كَيْفَ تُجِيبُ؟ قَالَ: «إِلْهَامٌ وَ سَمَاعٌ وَ رُبَّمَا كَانَا جَمِيعاً.»2
🔰از حارث نصری نقل شده است:
به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
مطلبی که درباره آن از امام سؤال میشود و پاسخی در آنباره نزد امام نیست، ایشان از کجا علم پیدا میکند (تا بتواند پاسخش را دهد؟)
حضرت فرمودند:
«به شکل خاصی در دلِ (امام) الهام میشود یا به نحو خاصی در گوشِ (او) بیان میشود.»
از امام صادق (علیهالسلام) سؤال شد:
وقتی از شما سؤال میشود، چهطور پاسخ میدهید؟
حضرت فرمودند:
«(از راهِ) الهام و (یا از راهِ) شنیدن و گاهی نیز از هر دو طریق.»
📚منابع:
1:الکافي، ج۱، ص۲۵۷
2:الأمالي(للطوسی)، ج۱، ص۴۰۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هنگام ولادت سیدالشهداء، در دل مادرش علیهما السلام چه میگذشت؟
🛑عنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ ع بِالْحُسَيْنِ جَاءَ جَبْرَئِيلُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ: «إِنَّ فَاطِمَةَ ع سَتَلِدُ غُلَاماً تَقْتُلُهُ أُمَّتُكَ مِنْ بَعْدِكَ.» فَلَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ بِالْحُسَيْنِ ع كَرِهَتْ حَمْلَهُ وَ حِينَ وَضَعَتْهُ كَرِهَتْ وَضْعَهُ.» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «لَمْ تُرَ فِي الدُّنْيَا أُمٌّ تَلِدُ غُلَاماً تَكْرَهُهُ وَ لَكِنَّهَا كَرِهَتْهُ لِمَا عَلِمَتْ أَنَّهُ سَيُقْتَلُ.» قَالَ: «وَ فِيهِ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًا وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«زمانی که حضرت فاطمه، امام حسین (علیهماالسلام) را باردار بود، جبرئیل نزد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) آمد و عرض کرد:
«بهراستی فاطمه (علیهاالسلام) پسری را به دنیا خواهد آورد که امتت، بعد از تو او را میکشند.»
پس حضرت فاطمه زمانی که امام حسین (علیهماالسلام) را باردار بود، خوش نداشت که چنین فرزندی را باردار است و زمانی که او را به دنیا میآورد، خوش نداشت که او را به دنیا میآورد.»
امام صادق (علیهالسلام) سپس فرمودند:
«در دنیا هرگز مادری دیده نشده است که پسری به دنیا آورد و ولادتش را خوش نداشته باشد. اما حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به اینخاطر که میدانست فرزندش کشته خواهد شد، ولادتش را خوش نداشت.»
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«به همینمناسبت این آیه نازل شد:
«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًا وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»[أحقاف:۱۵]؛
«ما به انسان سفارش کردیم که به والدین خود نیکی کند. مادرش او را با اکراه حمل کرد و با اکراه به دنیا آورد و بارداری و شیردادنش سی ماه است.»»
📚الكافي، ج۱، ص۴۶۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شفاء گرفتن فُطرس مَلک به برکت گهواره امام حسین علیه السلام
🛑عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ شُعَيْبٍ الْمِيثَمِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع لَمَّا وُلِدَ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَبْرَئِيلَ ع أَنْ يَهْبِطَ فِي أَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيُهَنِّئَ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ جَبْرَئِيلَ ع قَالَ وَ كَانَ مَهْبِطُ جَبْرَئِيلَ ع عَلَى جَزِيرَةٍ فِي الْبَحْرِ فِيهَا مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ فُطْرُسُ كَانَ مِنَ الْحَمَلَةِ فَبُعِثَ فِي شَيْءٍ فَأَبْطَأَ فِيهِ فَكُسِرَ جَنَاحُهُ وَ أُلْقِيَ فِي تِلْكَ الْجَزِيرَةِ يَعْبُدُ اللَّهَ فِيهَا سِتَّمِائَةِ عَامٍ حَتَّى وُلِدَ الْحُسَيْنُ ع فَقَالَ الْمَلَكُ لِجَبْرَئِيلَ ع أَيْنَ تُرِيدُ- قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْعَمَ عَلَى مُحَمَّدٍ ص بِنِعْمَةٍ فَبُعِثْتُ أُهَنِّئُهُ مِنَ اللَّهِ وَ مِنِّي فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ احْمِلْنِي مَعَكَ لَعَلَّ مُحَمَّداً ص يَدْعُو اللَّهَ لِي قَالَ فَحَمَلَهُ فَلَمَّا دَخَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ هَنَّأَهُ مِنَ اللَّهِ وَ هَنَّأَهُ مِنْهُ وَ أَخْبَرَهُ بِحَالِ فُطْرُسَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا جَبْرَئِيلُ أَدْخِلْهُ فَلَمَّا أَدْخَلَهُ أَخْبَرَ فُطْرُسُ النَّبِيَّ ص بِحَالِهِ فَدَعَا لَهُ النَّبِيُّ ص وَ قَالَ لَهُ تَمَسَّحْ بِهَذَا الْمَوْلُودِ وَ عُدْ إِلَى مَكَانِكَ قَالَ فَتَمَسَّحَ فُطْرُسُ بِالْحُسَيْنِ ع وَ ارْتَفَعَ وَ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص أَمَا إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ- وَ لَهُ عَلَيَّ مُكَافَاةُ أَنْ لَا يَزُورَهُ زَائِرٌ إِلَّا بَلَّغْتُهُ عَنْهُ وَ لَا يُسَلِّمَ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلَّا بَلَّغْتُهُ سَلَامَهُ وَ لَا يُصَلِّيَ عَلَيْهِ مُصَلٍّ إِلَّا بَلَّغْتُهُ عَلَيْهِ صَلَاتَهُ قَالَ ثُمَّ ارْتَفَعَ.
🔰ابراهيم بن شعيب ميثمى نقل كرد كه گفت:
شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمودند:
هنگامى كه حسين بن على عليهما السّلام متولّد شدند حق تعالى به جبرئيل امر فرمود كه در ضمن هزار فرشته ديگر به زمين فرود آيد و از طرف خدا و خودش به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم تهنيت بگويد.
حضرت فرمودند:
محل فرود آمدن جبرئيل جزيرهاى بود در ميان دريائى و در آن جزيره فرشتهاى مىزيست بنام فطرس كه از جمله عرش محسوب مىشد و حق تعالى او را بر انجام كارى مبعوث نمود و چون وى در بجا آوردن آن سستى نمود بالش شكسته شد و او در آن جزيره افتاد و مدت ششصد سال خداوند را عبادت مىكرد تا حضرت حسين بن على عليهما السّلام متولد شدند به هر صورت فطرس به جبرئيل عرضه داشت:
اراده كجا دارى؟
جبرئيل فرمود: خداوند متعال بر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نعمتى عنايت فرموده و من را براى گفتن تهنيت از جانب خودش و خودم به نزد آن جناب فرستاده اكنون محضر مبارك آن حضرت مىروم.
فطرس عرضه داشت: اى جبرئيل من را با خودت ببر شايد حضرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى من دعاء فرمايد.
حضرت فرمودند:
جبرئيل فطرس را با خود برد و هنگامى كه به مكان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم رسيد فطرس را بيرون گذارد و خودش محضر مبارك آن جناب مشرّف گرديد و از ناحيه خدا و خود به حضرتش تهنيت گفت و سپس حال فطرس را گزارش داد.
حضرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند:
اى جبرئيل او را داخل كن.
جبرئيل او را داخل نمود و وى حال خود را براى آن جناب بازگو نمود.
پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم برايش دعاء نموده و فرمودند:
بال شكسته خودت را به اين مولود بكش و به جاى خودت برگردد.
حضرت فرمودند:
فطرس بال شكستهاش را به حضرت امام حسين عليه السّلام كشيد و سالم شد و به هوا پرواز كرد و گفت: اى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: اين حتمى است كه امّت شما عنقريب اين مولود را خواهند كشت و در مقابل حقّى كه اين مولود بر من دارد ملتزم هستم هر زائرى كه او را زيارت كند، زيارتش را به آن حضرت رسانده و هر سلام كنندهاى كه به حضرتش سلام كند، سلامش را به محضرش ابلاغ نموده و هر كسى كه به جنابش تهنيت گويد آن را به حضورش عرضه نمايم اين بگفت و به آسمان پرواز كرد.
📚:كامل الزيارات،ص: 66
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فطرس.pdf
486.7K
مقاله بخوانیم
پژوهشی در روایات فطرس ملک
👇چکیده👇
داستان فرشته ای به نام فطرس و کوتاهی او در انجام فرمانی از فرمان های الهی و افتادن بال هایش و سپس توسل وی به امام حسین (علیه السلام) در روزهای آغازین ولادت آن حضرت (علیه السلام) و بخشودگی و بهبودی او از قضایای معروفی است که با شبهاتی عقلی و کلامی مورد نقد و انکار قرار گرفته است. این نوشتار، در پژوهشی کلامی - حدیثی، به این نتیجه می رسد که نصوص مشتمل بر این قضیه با عصمت فرشتگان و تجرد نسبی آنان منافاتی نداشته، از اعتبار سندی لازم نیز برخوردار هستند.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ برکت شیر مادر برای فرزند
🛑 وَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «مَا مِنْ لَبَنٍ يُرْضَعُ بِهِ اَلصَّبِيُّ أَعْظَمَ بَرَكَةً عَلَيْهِ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ » .
🔰امير مؤمنان عليه السّلام فرمود:
هيچ شيرى كه نوزاد از آن استفاده كند با بركتتر از شير مادرش نيست.
📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۴۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مدت زمان شیردهی به نوزاد در روایات
🛑…عَنْ عَبْدِ الْوَهَّابِ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:
«الْفَرْضُ فِي الرَّضَاعِ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَمَا نَقَصَ عَنْ أَحَدٍ وَ عِشْرِينَ شَهْراً فَقَدْ نَقَصَ الْمُرْضَعُ وَ إِنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَ فَحَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«مقدار واجب در شیر دادن، بیست و یک ماه است
و هرچه از بیست و یک ماه کم شود، به شیرخوار آسیب میرسد
و اگر بخواهد شیر دادن را کامل کند، باید دو سال کامل باشد.»
📚تهذيب الأحكام، ج۸، ص۱۰۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖به کودک شیر خوار ظلم نکنیم
🛑…عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«الرَّضَاعُ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَإِنْ نَقَصَ فَهُوَ جَوْرٌ عَلَى الصَّبِيِّ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«شیر دادن، بیست و یک ماه است
و اگر از این مدت کم شود، این کار ظلم به کودک است.»
📚تهذيب الأحكام، ج۸، ص۱۰۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آب و غذا کودک شیر خوار
🛑ْ أَبِيهِ عَنْ أُمِّهِ أُمِّ إِسْحَاقَ بِنْتِ سُلَيْمَانَ قَالَتْ نَظَرَ إِلَيَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أُرْضِعُ أَحَدَ بَنِيَّ- مُحَمَّداً أَوْ إِسْحَاقَ فَقَالَ يَا أُمَّ إِسْحَاقَ لَا تُرْضِعِيهِ مِنْ ثَدْيٍ وَاحِدٍ وَ أَرْضِعِيهِ مِنْ كِلَيْهِمَا يَكُونُ أَحَدُهُمَا طَعَاماً وَ الْآخَرُ شَرَاباً.
🔰امّ اسحاق، دختر سليمان گويد:
من در حال شير دادن به يكى از پسرانم - محمّد يا اسحاق - بودم، امام صادق عليه السّلام مرا در اين حال ديد و فرمود:
اى امّ اسحاق! او را از يك سینه شير مده؛
بلكه از هردو سینه شير بده؛
چرا كه يكى از سینهها غذا و ديگرى نوشيدنى است.
📚:الكافي ج6، ص: 40
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقدم سلامت فرزند بر جنسیت
🛑 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ إِذَا بُشِّرَ بِالْوَلَدِ لَمْ يَسْأَلْ أَ ذَكَرٌ هُوَ أَمْ أُنْثَى حَتَّى يَقُولَ أَ سَوِيٌّ فَإِنْ كَانَ سَوِيّاً قَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي لَمْ يَخْلُقْ مِنِّي شَيْئاً مُشَوَّهاً .
🔰روایت شده است:
هرگاه مژده ولادت نوزادى را به امام سجاد عليه السّلام مىدادند،نمىپرسيدند كه پسر است يا دختر،بلكه مىفرمود:آيا سالم است؟اگر سالم بود عرض مىكرد: «سپاس خدايى را كه او را ناقص نيافريد».
📚الکافي ج ۶، ص ۲۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ علت گریهی کودک
🛑ٍ عَنْ نَافِعٍ عَنِ اِبْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ تَضْرِبُوا أَطْفَالَكُمْ عَلَى بُكَائِهِمْ فَإِنَّ بُكَاءَهُمْ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ اَلصَّلاَةُ عَلَى اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ اَلدُّعَاءُ لِوَالِدَيْهِ .
🔰رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:
كه اطفال خود را زمانی که گریه میکنند نزنيد؛
زيرا كه گريه ايشان در چهار ماه اول شهادت به اینست كه خدائى نيست مگر خدای یگانه
و چهار دوم ماه صلوات بر پيغبر و آل آن حضرت عليهم السلام
و چهار ماه سوم دعاء برای پدر و مادرش است
📚التوحيد ج ۱، ص ۳۳۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ دلیل گریهها و خندههای بی دلیل نوزادان
🛑 حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ حَدِیدٍ الْمَدَائِنِیُّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع عَنِ الطِّفْلِ یَضْحَکُ مِنْ غَیْرِ عَجَبٍ وَ یَبْکِی مِنْ غَیْرِ أَلَمٍ فَقَالَ یَا مُفَضَّلُ مَا مِنْ طِفْلٍ إِلَّا وَ هُوَ یَرَى الْإِمَامَ وَ یُنَاجِیهِ فَبُکَاؤُهُ لِغَیْبَةِ الْإِمَامِ عَنْهُ وَ ضَحِکُهُ إِذَا أَقْبَلَ عَلَیْهِ حَتَّى إِذَا أُطْلِقَ لِسَانُهُ أُغْلِقَ ذَلِکَ الْبَابُ عَنْهُ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالنِّسْیَان».1
🔰مفضّل بن عمر گفت: از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم:
اینکه کودک بدون هیچ دلیلی خندیده و بدون هیچ درد و رنجی میگرید سببش چیست؟ آنحضرت فرمود: «اى مفضّل! هیچ طفلى نیست مگر آنکه امام خود را دیده و با او مناجات مینماید،
پس گریهاش به خاطر غایب شدن امام از او است و خندهاش زمانى است که امام به او رو میکند. و وقتى زبان طفل باز شد این باب بر رویش بسته شده و دیگر امام را ندیده و در دلش نسبت به آنچه قبلاً برایش اتّفاق افتاده فراموشى پیدا میشود».
👇شرح👇
🛑بيان: لا استبعاد في ظاهر الخبر مع صحته، ويحتمل أن يكون المراد برؤية.
الامام ومناجاته توجهه وشمول شفاعته ولطفه ودعائه له، فإن لهم تصرفا في العوالم يقصر العقل عن إدراكه.2
🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه:
ظاهر آن دور از باور نیست، و احتمال دارد که مقصود از دیدن امام(علیه السلام) و مناجاتش، توجه او و شفاعت و لطفش و دعایش براى کودک باشد؛ زیرا آنها در عوالم تصرفى دارند که عقل بدان نرسد
📚منابع:
1علل الشرائع، ج 2، ص 584
2:بحار الأنوار ج57 ص381
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadis
سلام
راه اندازی کانال پشتیبانی علم الحدیث
چون نمیخواستیم کانال اصلی با مطالب غیر حدیثی شلوغ بشه
و از طرف دیگر خیلی از دوستان سوالاتی در مورد مطالب کانال یا اصل وجودی کانال داشتند:
👈به این خاطر کانال پشتیبانی راهاندازی شده است
که سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی جواب داده شود.
لذا از این به بعد توضیحات در مورد کانال و مدیریت
و پاسخگوئی سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی قرار داده میشود.
👇لینک عضویت👇
https://eitaa.com/wwwwwwdfa
➖تعیین نام برای فرزند پیش از تولدش
🛑 حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : سَمُّوا أَوْلاَدَكُمْ قَبْلَ أَنْ يُولَدُوا فَإِنْ لَمْ تَدْرُوا أَ ذَكَرٌ أَمْ أُنْثَى فَسَمُّوهُمْ بِالْأَسْمَاءِ اَلَّتِي تَكُونُ لِلذَّكَرِ وَ اَلْأُنْثَى فَإِنَّ أَسْقَاطَكُمْ إِذَا لَقُوكُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَمْ تُسَمُّوهُمْ يَقُولُ اَلسِّقْطُ لِأَبِيهِ أَلاَّ سَمَّيْتَنِي وَ قَدْ سَمَّى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ يُولَدَ .
🔰امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود:
پيش از آنكه فرزندانتان متولّد شوند برايشان اسم بگذاريد. اگر ندانستيد كه پسر است يا دختر، برايش اسمى انتخاب كنيد كه مشترك براى پسران و دختران باشد؛ زيرا فرزندان سقط شدۀ شما در روز قيامت به هنگام ديدار، از شما شكايت مىكنند و مىگويند: «چرا براى ما نام نگذاشتى؟!»
همانا پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله پيش از آنكه محسن عليه السّلام متولّد شود برايش نام نهاد.
📚الکافي ج ۶، ص ۱۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اسامی نیکو در روایات
🛑عَنْ سُلَيْمَانَ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ لَا يَدْخُلُ الْفَقْرُ بَيْتاً فِيهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ أَوْ أَحْمَدَ أَوْ عَلِيٍّ أَوِ الْحَسَنِ أَوِ الْحُسَيْنِ أَوْ جَعْفَرٍ أَوْ طَالِبٍ أَوْ عَبْدِ اللَّهِ أَوْ فَاطِمَةَ مِنَ النِّسَاءِ.
🔰امام كاظم عليه السلام :
فقر وارد خانهاى نمىشود كه در آن خانه نام: محمّد ، احمد ، على ، حسن ، حسين ، جعفر، طالب ، عبداللّه،
يا فاطمه ، از نام هاى زنان ، باشد .
📚: الكافي ج6، ص: 19
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نام ائمه علیهمالسلام بهترین نام برای فرزندان ما
🛑 قيلَ لاَِبِى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام: جُعِلْتُ فِداكَ اِنَّا نُسَمِّى بِاَسْمائِكُمْ وَ اَسْماءِ آبائِكُمْ فَيَنْفَعُنا ذلِكَ؟ قالَ: اي وَاللّه ِ، وَ هَلِ الدِّينُ اِلاَّ الْحُبَّ؟
🔰به امام صادق عليه السلام گفته شد:
ما نام شما و نام پدران شما را براى خودمان انتخاب مى كنيم، آيا اين كار به حال ما مفيد خواهد بود؟
امام عليه السلام فرمـود: آرى بخـدا قسم مگر دين جز دوستى و محبّت چيز ديگرى است؟
(يعنى اين عمل، اظهار دوستى و محبّت نسبت به اهل بيت عليهم السلام است).
📚: ثواب الاعمال و عقابها 300
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اولین نیکی مَرد به فرزندش
🛑عَنْ اَبِى الْحَسَنِ الاَوَّلِ صلي الله عليه و آلهقالَ: اَوَّلُ ما يَبِرُّ الرَّجُلُ وَلَدَهُ اَنْ يُسَمِّيَهُ بِاسْمٍ حَسَنٍ، فَلْيُحْسِنْ اَحَدُكُمْ اسْمَ وَلَدِهِ.1
🔰امام هفتم علیهالسلام فرمود:
نخستين نيكى مرد به فرزندش، انتخـاب نـام نيـكو بـراى اوسـت، پس هركس بايد نام زيبا براى فرزندش انتخاب كند
👇شرح روایت👇
🔺فليحسن بأن تسمية بأسماء الأنبياء و الأئمة عليهم السلام و أسماء العبودية، ثم الأسماء الشريفة تعظيما و مدحا نحو سعيد و صادق، لا ذلا و تحقيرا مثل كلب و غراب، و لكن القول باستحباب التغيير تغييرها بعد الوقوع أيضا.2
🔰مرحوم مجلسی رحمه الله علیه:
نیکوست که نامگذاری به نام انبیاء، ائمه، علیهم السلام و اسماء العبودیه(مثل عبدالله) یا نامهای که نیکو هستند مثل سعید(به معنای خوشبختی)، صادق(راستگو) باشد
و نامهای مذموم و تحقیرانه نگذارند مثل کلب و غراب(کلاغ)
و اگر نام مناسبی برای فرزند انتخاب نشد مستحب است که نام وی تغییر کند
📚منابع:
1:الکافي ج ۶، ص ۱۸
2 مراه العقول ج ۲۱ص ۳۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دور شدن شیطان به وسیله نام نیکو
عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ: أَرَادَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلرُّكُوبَ إِلَى بَعْضِ شِيعَتِهِ لِيَعُودَهُ فَقَالَ يَا جَابِرُ اِلْحَقْنِي فَتَبِعْتُهُ فَلَمَّا اِنْتَهَى إِلَى بَابِ اَلدَّارِ خَرَجَ عَلَيْنَا اِبْنٌ لَهُ صَغِيرٌ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا اِسْمُكَ قَالَ مُحَمَّدٌ قَالَ فَبِمَا تُكَنَّى قَالَ بِعَلِيٍّ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَقَدِ اِحْتَظَرْتَ مِنَ اَلشَّيْطَانِ اِحْتِظَاراً شَدِيداً إِنَّ اَلشَّيْطَانَ إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ اَلرَّصَاصُ حَتَّى إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي بِاسْمِ عَدُوٍّ مِنْ أَعْدَائِنَا اِهْتَزَّ وَ اِخْتَالَ .
🔰جابر گويد:
امام باقر عليه السّلام مىخواست سوار مركب شود و به عيادت يكى از شيعيان برود. به من فرمود: اى جابر! با من بيا.
من در پى آن حضرت به راه افتادم، هنگامى كه آن حضرت به درب خانۀ آن شخص رسيد، پسر كوچكش بيرون آمد.
حضرت به او فرمود: اسمت چيست؟
گفت: محمّد.
فرمود: كنيهات چيست؟
گفت: على.
فرمود: به راستى كه خود را سخت از شيطان دور نمودهاى؛ چرا كه شيطان هنگامى كه بشنود ندادهندهاى ندا مىدهد:«يا محمّد!»، «يا على!» بهسان سرب ذوب مىشود و هنگامى كه بشنود ندادهندهاى نام يكى از دشمنان ما را ندا مىدهد، مىجنبد و مغرور مىگردد.
📚: الكافي ج6، ص: 20
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi