➖اهلبیت علیهم السلام علم غیب ندارند، اما...
🔺...عَنْ عَمَّارٍ اَلسَّابَاطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْإِمَامِ يَعْلَمُ اَلْغَيْبَ؟ فَقَالَ: «لاَ وَ لَكِنْ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ اَلشَّيْءَ أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِكَ.»1
🔰از عمّار ساباطی نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) پرسیدم:
آیا امام غیب میداند؟
حضرت فرمودند:
«نه، اما هرگاه قصد کند که چیزی را بداند، خداوند او را به آنچیز آگاه میسازد.»
➖خداوند از چه طریق امام را آگاه میسازد؟👇
🔺...عَنِ اَلْحَارِثِ اَلنَّصْرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): اَلَّذِي يُسْأَلُ عَنْهُ اَلْإِمَامُ وَ لَيْسَ عِنْدَهُ فِيهِ شَيْءٌ مِنْ أَيْنَ يَعْلَمُهُ؟ قَالَ: «يُنْكَتُ فِي اَلْقَلْبِ نَكْتاً أَوْ يُنْقَرُ فِي اَلْأُذُنِ نَقْراً.» وَ قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِذَا سُئِلْتَ كَيْفَ تُجِيبُ؟ قَالَ: «إِلْهَامٌ وَ سَمَاعٌ وَ رُبَّمَا كَانَا جَمِيعاً.»2
🔰از حارث نصری نقل شده است:
به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
مطلبی که درباره آن از امام سؤال میشود و پاسخی در آنباره نزد امام نیست، ایشان از کجا علم پیدا میکند (تا بتواند پاسخش را دهد؟)
حضرت فرمودند:
«به شکل خاصی در دلِ (امام) الهام میشود یا به نحو خاصی در گوشِ (او) بیان میشود.»
از امام صادق (علیهالسلام) سؤال شد:
وقتی از شما سؤال میشود، چهطور پاسخ میدهید؟
حضرت فرمودند:
«(از راهِ) الهام و (یا از راهِ) شنیدن و گاهی نیز از هر دو طریق.»
📚منابع:
1:الکافي، ج۱، ص۲۵۷
2:الأمالي(للطوسی)، ج۱، ص۴۰۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هنگام ولادت سیدالشهداء، در دل مادرش علیهما السلام چه میگذشت؟
🛑عنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ ع بِالْحُسَيْنِ جَاءَ جَبْرَئِيلُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ: «إِنَّ فَاطِمَةَ ع سَتَلِدُ غُلَاماً تَقْتُلُهُ أُمَّتُكَ مِنْ بَعْدِكَ.» فَلَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ بِالْحُسَيْنِ ع كَرِهَتْ حَمْلَهُ وَ حِينَ وَضَعَتْهُ كَرِهَتْ وَضْعَهُ.» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «لَمْ تُرَ فِي الدُّنْيَا أُمٌّ تَلِدُ غُلَاماً تَكْرَهُهُ وَ لَكِنَّهَا كَرِهَتْهُ لِمَا عَلِمَتْ أَنَّهُ سَيُقْتَلُ.» قَالَ: «وَ فِيهِ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًا وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«زمانی که حضرت فاطمه، امام حسین (علیهماالسلام) را باردار بود، جبرئیل نزد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) آمد و عرض کرد:
«بهراستی فاطمه (علیهاالسلام) پسری را به دنیا خواهد آورد که امتت، بعد از تو او را میکشند.»
پس حضرت فاطمه زمانی که امام حسین (علیهماالسلام) را باردار بود، خوش نداشت که چنین فرزندی را باردار است و زمانی که او را به دنیا میآورد، خوش نداشت که او را به دنیا میآورد.»
امام صادق (علیهالسلام) سپس فرمودند:
«در دنیا هرگز مادری دیده نشده است که پسری به دنیا آورد و ولادتش را خوش نداشته باشد. اما حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به اینخاطر که میدانست فرزندش کشته خواهد شد، ولادتش را خوش نداشت.»
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«به همینمناسبت این آیه نازل شد:
«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًا وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»[أحقاف:۱۵]؛
«ما به انسان سفارش کردیم که به والدین خود نیکی کند. مادرش او را با اکراه حمل کرد و با اکراه به دنیا آورد و بارداری و شیردادنش سی ماه است.»»
📚الكافي، ج۱، ص۴۶۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شفاء گرفتن فُطرس مَلک به برکت گهواره امام حسین علیه السلام
🛑عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ شُعَيْبٍ الْمِيثَمِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع لَمَّا وُلِدَ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَبْرَئِيلَ ع أَنْ يَهْبِطَ فِي أَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيُهَنِّئَ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ جَبْرَئِيلَ ع قَالَ وَ كَانَ مَهْبِطُ جَبْرَئِيلَ ع عَلَى جَزِيرَةٍ فِي الْبَحْرِ فِيهَا مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ فُطْرُسُ كَانَ مِنَ الْحَمَلَةِ فَبُعِثَ فِي شَيْءٍ فَأَبْطَأَ فِيهِ فَكُسِرَ جَنَاحُهُ وَ أُلْقِيَ فِي تِلْكَ الْجَزِيرَةِ يَعْبُدُ اللَّهَ فِيهَا سِتَّمِائَةِ عَامٍ حَتَّى وُلِدَ الْحُسَيْنُ ع فَقَالَ الْمَلَكُ لِجَبْرَئِيلَ ع أَيْنَ تُرِيدُ- قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْعَمَ عَلَى مُحَمَّدٍ ص بِنِعْمَةٍ فَبُعِثْتُ أُهَنِّئُهُ مِنَ اللَّهِ وَ مِنِّي فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ احْمِلْنِي مَعَكَ لَعَلَّ مُحَمَّداً ص يَدْعُو اللَّهَ لِي قَالَ فَحَمَلَهُ فَلَمَّا دَخَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ هَنَّأَهُ مِنَ اللَّهِ وَ هَنَّأَهُ مِنْهُ وَ أَخْبَرَهُ بِحَالِ فُطْرُسَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا جَبْرَئِيلُ أَدْخِلْهُ فَلَمَّا أَدْخَلَهُ أَخْبَرَ فُطْرُسُ النَّبِيَّ ص بِحَالِهِ فَدَعَا لَهُ النَّبِيُّ ص وَ قَالَ لَهُ تَمَسَّحْ بِهَذَا الْمَوْلُودِ وَ عُدْ إِلَى مَكَانِكَ قَالَ فَتَمَسَّحَ فُطْرُسُ بِالْحُسَيْنِ ع وَ ارْتَفَعَ وَ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص أَمَا إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ- وَ لَهُ عَلَيَّ مُكَافَاةُ أَنْ لَا يَزُورَهُ زَائِرٌ إِلَّا بَلَّغْتُهُ عَنْهُ وَ لَا يُسَلِّمَ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلَّا بَلَّغْتُهُ سَلَامَهُ وَ لَا يُصَلِّيَ عَلَيْهِ مُصَلٍّ إِلَّا بَلَّغْتُهُ عَلَيْهِ صَلَاتَهُ قَالَ ثُمَّ ارْتَفَعَ.
🔰ابراهيم بن شعيب ميثمى نقل كرد كه گفت:
شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمودند:
هنگامى كه حسين بن على عليهما السّلام متولّد شدند حق تعالى به جبرئيل امر فرمود كه در ضمن هزار فرشته ديگر به زمين فرود آيد و از طرف خدا و خودش به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم تهنيت بگويد.
حضرت فرمودند:
محل فرود آمدن جبرئيل جزيرهاى بود در ميان دريائى و در آن جزيره فرشتهاى مىزيست بنام فطرس كه از جمله عرش محسوب مىشد و حق تعالى او را بر انجام كارى مبعوث نمود و چون وى در بجا آوردن آن سستى نمود بالش شكسته شد و او در آن جزيره افتاد و مدت ششصد سال خداوند را عبادت مىكرد تا حضرت حسين بن على عليهما السّلام متولد شدند به هر صورت فطرس به جبرئيل عرضه داشت:
اراده كجا دارى؟
جبرئيل فرمود: خداوند متعال بر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نعمتى عنايت فرموده و من را براى گفتن تهنيت از جانب خودش و خودم به نزد آن جناب فرستاده اكنون محضر مبارك آن حضرت مىروم.
فطرس عرضه داشت: اى جبرئيل من را با خودت ببر شايد حضرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى من دعاء فرمايد.
حضرت فرمودند:
جبرئيل فطرس را با خود برد و هنگامى كه به مكان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم رسيد فطرس را بيرون گذارد و خودش محضر مبارك آن جناب مشرّف گرديد و از ناحيه خدا و خود به حضرتش تهنيت گفت و سپس حال فطرس را گزارش داد.
حضرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند:
اى جبرئيل او را داخل كن.
جبرئيل او را داخل نمود و وى حال خود را براى آن جناب بازگو نمود.
پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم برايش دعاء نموده و فرمودند:
بال شكسته خودت را به اين مولود بكش و به جاى خودت برگردد.
حضرت فرمودند:
فطرس بال شكستهاش را به حضرت امام حسين عليه السّلام كشيد و سالم شد و به هوا پرواز كرد و گفت: اى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: اين حتمى است كه امّت شما عنقريب اين مولود را خواهند كشت و در مقابل حقّى كه اين مولود بر من دارد ملتزم هستم هر زائرى كه او را زيارت كند، زيارتش را به آن حضرت رسانده و هر سلام كنندهاى كه به حضرتش سلام كند، سلامش را به محضرش ابلاغ نموده و هر كسى كه به جنابش تهنيت گويد آن را به حضورش عرضه نمايم اين بگفت و به آسمان پرواز كرد.
📚:كامل الزيارات،ص: 66
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فطرس.pdf
486.7K
مقاله بخوانیم
پژوهشی در روایات فطرس ملک
👇چکیده👇
داستان فرشته ای به نام فطرس و کوتاهی او در انجام فرمانی از فرمان های الهی و افتادن بال هایش و سپس توسل وی به امام حسین (علیه السلام) در روزهای آغازین ولادت آن حضرت (علیه السلام) و بخشودگی و بهبودی او از قضایای معروفی است که با شبهاتی عقلی و کلامی مورد نقد و انکار قرار گرفته است. این نوشتار، در پژوهشی کلامی - حدیثی، به این نتیجه می رسد که نصوص مشتمل بر این قضیه با عصمت فرشتگان و تجرد نسبی آنان منافاتی نداشته، از اعتبار سندی لازم نیز برخوردار هستند.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ برکت شیر مادر برای فرزند
🛑 وَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «مَا مِنْ لَبَنٍ يُرْضَعُ بِهِ اَلصَّبِيُّ أَعْظَمَ بَرَكَةً عَلَيْهِ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ » .
🔰امير مؤمنان عليه السّلام فرمود:
هيچ شيرى كه نوزاد از آن استفاده كند با بركتتر از شير مادرش نيست.
📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۴۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مدت زمان شیردهی به نوزاد در روایات
🛑…عَنْ عَبْدِ الْوَهَّابِ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:
«الْفَرْضُ فِي الرَّضَاعِ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَمَا نَقَصَ عَنْ أَحَدٍ وَ عِشْرِينَ شَهْراً فَقَدْ نَقَصَ الْمُرْضَعُ وَ إِنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَ فَحَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«مقدار واجب در شیر دادن، بیست و یک ماه است
و هرچه از بیست و یک ماه کم شود، به شیرخوار آسیب میرسد
و اگر بخواهد شیر دادن را کامل کند، باید دو سال کامل باشد.»
📚تهذيب الأحكام، ج۸، ص۱۰۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖به کودک شیر خوار ظلم نکنیم
🛑…عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«الرَّضَاعُ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَإِنْ نَقَصَ فَهُوَ جَوْرٌ عَلَى الصَّبِيِّ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«شیر دادن، بیست و یک ماه است
و اگر از این مدت کم شود، این کار ظلم به کودک است.»
📚تهذيب الأحكام، ج۸، ص۱۰۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آب و غذا کودک شیر خوار
🛑ْ أَبِيهِ عَنْ أُمِّهِ أُمِّ إِسْحَاقَ بِنْتِ سُلَيْمَانَ قَالَتْ نَظَرَ إِلَيَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أُرْضِعُ أَحَدَ بَنِيَّ- مُحَمَّداً أَوْ إِسْحَاقَ فَقَالَ يَا أُمَّ إِسْحَاقَ لَا تُرْضِعِيهِ مِنْ ثَدْيٍ وَاحِدٍ وَ أَرْضِعِيهِ مِنْ كِلَيْهِمَا يَكُونُ أَحَدُهُمَا طَعَاماً وَ الْآخَرُ شَرَاباً.
🔰امّ اسحاق، دختر سليمان گويد:
من در حال شير دادن به يكى از پسرانم - محمّد يا اسحاق - بودم، امام صادق عليه السّلام مرا در اين حال ديد و فرمود:
اى امّ اسحاق! او را از يك سینه شير مده؛
بلكه از هردو سینه شير بده؛
چرا كه يكى از سینهها غذا و ديگرى نوشيدنى است.
📚:الكافي ج6، ص: 40
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقدم سلامت فرزند بر جنسیت
🛑 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ إِذَا بُشِّرَ بِالْوَلَدِ لَمْ يَسْأَلْ أَ ذَكَرٌ هُوَ أَمْ أُنْثَى حَتَّى يَقُولَ أَ سَوِيٌّ فَإِنْ كَانَ سَوِيّاً قَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي لَمْ يَخْلُقْ مِنِّي شَيْئاً مُشَوَّهاً .
🔰روایت شده است:
هرگاه مژده ولادت نوزادى را به امام سجاد عليه السّلام مىدادند،نمىپرسيدند كه پسر است يا دختر،بلكه مىفرمود:آيا سالم است؟اگر سالم بود عرض مىكرد: «سپاس خدايى را كه او را ناقص نيافريد».
📚الکافي ج ۶، ص ۲۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ علت گریهی کودک
🛑ٍ عَنْ نَافِعٍ عَنِ اِبْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ تَضْرِبُوا أَطْفَالَكُمْ عَلَى بُكَائِهِمْ فَإِنَّ بُكَاءَهُمْ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ اَلصَّلاَةُ عَلَى اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ اَلدُّعَاءُ لِوَالِدَيْهِ .
🔰رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:
كه اطفال خود را زمانی که گریه میکنند نزنيد؛
زيرا كه گريه ايشان در چهار ماه اول شهادت به اینست كه خدائى نيست مگر خدای یگانه
و چهار دوم ماه صلوات بر پيغبر و آل آن حضرت عليهم السلام
و چهار ماه سوم دعاء برای پدر و مادرش است
📚التوحيد ج ۱، ص ۳۳۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ دلیل گریهها و خندههای بی دلیل نوزادان
🛑 حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ حَدِیدٍ الْمَدَائِنِیُّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع عَنِ الطِّفْلِ یَضْحَکُ مِنْ غَیْرِ عَجَبٍ وَ یَبْکِی مِنْ غَیْرِ أَلَمٍ فَقَالَ یَا مُفَضَّلُ مَا مِنْ طِفْلٍ إِلَّا وَ هُوَ یَرَى الْإِمَامَ وَ یُنَاجِیهِ فَبُکَاؤُهُ لِغَیْبَةِ الْإِمَامِ عَنْهُ وَ ضَحِکُهُ إِذَا أَقْبَلَ عَلَیْهِ حَتَّى إِذَا أُطْلِقَ لِسَانُهُ أُغْلِقَ ذَلِکَ الْبَابُ عَنْهُ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالنِّسْیَان».1
🔰مفضّل بن عمر گفت: از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم:
اینکه کودک بدون هیچ دلیلی خندیده و بدون هیچ درد و رنجی میگرید سببش چیست؟ آنحضرت فرمود: «اى مفضّل! هیچ طفلى نیست مگر آنکه امام خود را دیده و با او مناجات مینماید،
پس گریهاش به خاطر غایب شدن امام از او است و خندهاش زمانى است که امام به او رو میکند. و وقتى زبان طفل باز شد این باب بر رویش بسته شده و دیگر امام را ندیده و در دلش نسبت به آنچه قبلاً برایش اتّفاق افتاده فراموشى پیدا میشود».
👇شرح👇
🛑بيان: لا استبعاد في ظاهر الخبر مع صحته، ويحتمل أن يكون المراد برؤية.
الامام ومناجاته توجهه وشمول شفاعته ولطفه ودعائه له، فإن لهم تصرفا في العوالم يقصر العقل عن إدراكه.2
🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه:
ظاهر آن دور از باور نیست، و احتمال دارد که مقصود از دیدن امام(علیه السلام) و مناجاتش، توجه او و شفاعت و لطفش و دعایش براى کودک باشد؛ زیرا آنها در عوالم تصرفى دارند که عقل بدان نرسد
📚منابع:
1علل الشرائع، ج 2، ص 584
2:بحار الأنوار ج57 ص381
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadis
سلام
راه اندازی کانال پشتیبانی علم الحدیث
چون نمیخواستیم کانال اصلی با مطالب غیر حدیثی شلوغ بشه
و از طرف دیگر خیلی از دوستان سوالاتی در مورد مطالب کانال یا اصل وجودی کانال داشتند:
👈به این خاطر کانال پشتیبانی راهاندازی شده است
که سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی جواب داده شود.
لذا از این به بعد توضیحات در مورد کانال و مدیریت
و پاسخگوئی سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی قرار داده میشود.
👇لینک عضویت👇
https://eitaa.com/wwwwwwdfa
➖تعیین نام برای فرزند پیش از تولدش
🛑 حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : سَمُّوا أَوْلاَدَكُمْ قَبْلَ أَنْ يُولَدُوا فَإِنْ لَمْ تَدْرُوا أَ ذَكَرٌ أَمْ أُنْثَى فَسَمُّوهُمْ بِالْأَسْمَاءِ اَلَّتِي تَكُونُ لِلذَّكَرِ وَ اَلْأُنْثَى فَإِنَّ أَسْقَاطَكُمْ إِذَا لَقُوكُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَمْ تُسَمُّوهُمْ يَقُولُ اَلسِّقْطُ لِأَبِيهِ أَلاَّ سَمَّيْتَنِي وَ قَدْ سَمَّى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ يُولَدَ .
🔰امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود:
پيش از آنكه فرزندانتان متولّد شوند برايشان اسم بگذاريد. اگر ندانستيد كه پسر است يا دختر، برايش اسمى انتخاب كنيد كه مشترك براى پسران و دختران باشد؛ زيرا فرزندان سقط شدۀ شما در روز قيامت به هنگام ديدار، از شما شكايت مىكنند و مىگويند: «چرا براى ما نام نگذاشتى؟!»
همانا پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله پيش از آنكه محسن عليه السّلام متولّد شود برايش نام نهاد.
📚الکافي ج ۶، ص ۱۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اسامی نیکو در روایات
🛑عَنْ سُلَيْمَانَ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ لَا يَدْخُلُ الْفَقْرُ بَيْتاً فِيهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ أَوْ أَحْمَدَ أَوْ عَلِيٍّ أَوِ الْحَسَنِ أَوِ الْحُسَيْنِ أَوْ جَعْفَرٍ أَوْ طَالِبٍ أَوْ عَبْدِ اللَّهِ أَوْ فَاطِمَةَ مِنَ النِّسَاءِ.
🔰امام كاظم عليه السلام :
فقر وارد خانهاى نمىشود كه در آن خانه نام: محمّد ، احمد ، على ، حسن ، حسين ، جعفر، طالب ، عبداللّه،
يا فاطمه ، از نام هاى زنان ، باشد .
📚: الكافي ج6، ص: 19
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نام ائمه علیهمالسلام بهترین نام برای فرزندان ما
🛑 قيلَ لاَِبِى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام: جُعِلْتُ فِداكَ اِنَّا نُسَمِّى بِاَسْمائِكُمْ وَ اَسْماءِ آبائِكُمْ فَيَنْفَعُنا ذلِكَ؟ قالَ: اي وَاللّه ِ، وَ هَلِ الدِّينُ اِلاَّ الْحُبَّ؟
🔰به امام صادق عليه السلام گفته شد:
ما نام شما و نام پدران شما را براى خودمان انتخاب مى كنيم، آيا اين كار به حال ما مفيد خواهد بود؟
امام عليه السلام فرمـود: آرى بخـدا قسم مگر دين جز دوستى و محبّت چيز ديگرى است؟
(يعنى اين عمل، اظهار دوستى و محبّت نسبت به اهل بيت عليهم السلام است).
📚: ثواب الاعمال و عقابها 300
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اولین نیکی مَرد به فرزندش
🛑عَنْ اَبِى الْحَسَنِ الاَوَّلِ صلي الله عليه و آلهقالَ: اَوَّلُ ما يَبِرُّ الرَّجُلُ وَلَدَهُ اَنْ يُسَمِّيَهُ بِاسْمٍ حَسَنٍ، فَلْيُحْسِنْ اَحَدُكُمْ اسْمَ وَلَدِهِ.1
🔰امام هفتم علیهالسلام فرمود:
نخستين نيكى مرد به فرزندش، انتخـاب نـام نيـكو بـراى اوسـت، پس هركس بايد نام زيبا براى فرزندش انتخاب كند
👇شرح روایت👇
🔺فليحسن بأن تسمية بأسماء الأنبياء و الأئمة عليهم السلام و أسماء العبودية، ثم الأسماء الشريفة تعظيما و مدحا نحو سعيد و صادق، لا ذلا و تحقيرا مثل كلب و غراب، و لكن القول باستحباب التغيير تغييرها بعد الوقوع أيضا.2
🔰مرحوم مجلسی رحمه الله علیه:
نیکوست که نامگذاری به نام انبیاء، ائمه، علیهم السلام و اسماء العبودیه(مثل عبدالله) یا نامهای که نیکو هستند مثل سعید(به معنای خوشبختی)، صادق(راستگو) باشد
و نامهای مذموم و تحقیرانه نگذارند مثل کلب و غراب(کلاغ)
و اگر نام مناسبی برای فرزند انتخاب نشد مستحب است که نام وی تغییر کند
📚منابع:
1:الکافي ج ۶، ص ۱۸
2 مراه العقول ج ۲۱ص ۳۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دور شدن شیطان به وسیله نام نیکو
عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ: أَرَادَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلرُّكُوبَ إِلَى بَعْضِ شِيعَتِهِ لِيَعُودَهُ فَقَالَ يَا جَابِرُ اِلْحَقْنِي فَتَبِعْتُهُ فَلَمَّا اِنْتَهَى إِلَى بَابِ اَلدَّارِ خَرَجَ عَلَيْنَا اِبْنٌ لَهُ صَغِيرٌ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا اِسْمُكَ قَالَ مُحَمَّدٌ قَالَ فَبِمَا تُكَنَّى قَالَ بِعَلِيٍّ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَقَدِ اِحْتَظَرْتَ مِنَ اَلشَّيْطَانِ اِحْتِظَاراً شَدِيداً إِنَّ اَلشَّيْطَانَ إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ اَلرَّصَاصُ حَتَّى إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي بِاسْمِ عَدُوٍّ مِنْ أَعْدَائِنَا اِهْتَزَّ وَ اِخْتَالَ .
🔰جابر گويد:
امام باقر عليه السّلام مىخواست سوار مركب شود و به عيادت يكى از شيعيان برود. به من فرمود: اى جابر! با من بيا.
من در پى آن حضرت به راه افتادم، هنگامى كه آن حضرت به درب خانۀ آن شخص رسيد، پسر كوچكش بيرون آمد.
حضرت به او فرمود: اسمت چيست؟
گفت: محمّد.
فرمود: كنيهات چيست؟
گفت: على.
فرمود: به راستى كه خود را سخت از شيطان دور نمودهاى؛ چرا كه شيطان هنگامى كه بشنود ندادهندهاى ندا مىدهد:«يا محمّد!»، «يا على!» بهسان سرب ذوب مىشود و هنگامى كه بشنود ندادهندهاى نام يكى از دشمنان ما را ندا مىدهد، مىجنبد و مغرور مىگردد.
📚: الكافي ج6، ص: 20
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ حق زن بر شوهرش
🛑 وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خَيْرُ اَلرِّجَالِ مِنْ أُمَّتِي اَلَّذِينَ لاَ يَتَطَاوَلُونَ عَلَى أَهْلِيهِمْ وَ يَحِنُّونَ عَلَيْهِمْ وَ لاَ يَظْلِمُونَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ اَلرِّجٰالُ قَوّٰامُونَ عَلَى اَلنِّسٰاءِ بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَلىٰ بَعْضٍ اَلْآيَةَ .
🔰پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
بهترين مردان امت من كسانى هستند كه با خانواده خود بدرفتارى نمىكنند و با آنها مهربان هستند و به آنها ستم نمىكنند. ۱ سپس اين آيه را خواند: «مردان بهواسطه برترىهايى كه خداوند به آنها داده سرپرست زنان هستند». ۲
📚۱. مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۲۱۶
۲. نساء آیه ۳۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ثواب هدیه دادن مَرد به همسرش
🛑عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ دَخَلَ اَلسُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِيَالِهِ كَانَ كَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِيجَ .
🔰پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود:
هر كه از بازار چيزى براى خانه بخرد و براى عيالش ببرد، چنانست كه براى مستمندان محتاج صدقه برده است.
📚:الأمالي(للصدوق) 577
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadis
➖محبت کلامی مَرد
🛑عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ عَمْرِو بْنِ جُمَيْعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : قَوْلُ اَلرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّكِ لاَ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً.
🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
اينكه مرد به همسرش بگويد:«من تو را دوست دارم» هيچگاه از قلب همسرش بيرون نخواهد رفت.
📚الکافي ج ۵، ص ۵۶۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حدیث قبلی دلالت بر محبت کلامی آقا نسبت به همسر میکرد
👈اما محبتی که در عمل نمایان میشود.👇
🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِم
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ يَحْتَطِبُ وَ يَسْتَقِي وَ يَكْنُسُ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ.
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«امیرالمؤمنین (صلواتاللهعلیه) هیزم جمع میکرد، آب میآورد و جارو میزد و فاطمه (سلاماللهعلیها) گندم را آرد میکرد، (آن را) خمیر میکرد و نان میپخت.
📚:الكافي ج 5 ص 86
➖➖➖➖➖➖➖➖
نکته1 : مرحوم کلینی این روایت را در باب "عَمَلِ الرَّجُلِ فِي بَيْتِهِ " کار کردن مرد در خانه" نقل کرده است. یعنی مرحوم کلینی نیز برداشتشون از این روایت کمک کردن مَرد در کار خانه بوده است
نکته2: روایت شریف هم از حیث سند و هم از حیث دلالت و هم از حیث منبع غیر قابل خدشه است پس آقایون کانال زحمت نکشند برای راه در رو😐🤷♂🚶♂️
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فرق بین حق و باطل
🛑«إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ» فَسُئِلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِ هَذَا فَجَمَعَ أَصَابِعَهُ وَ وَضَعَهَا بَيْنَ أُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ ثُمَّ قَالَ «الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ».
🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
«میان حق و باطل جز چهار انگشت نیست». از او پرسیدند معنی این سخن چیست؟
امام چهار انگشتان خود را میان گوش و دیده گذاشت سپس گفت: «باطل آن است که بگویی شنیدم، و حقّ آن است که بگویی دیدم».
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۴۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مجالس شادی شیعیان نباید همراه با گناه باشد
🛑الإمام المهديّ عليه السلام ـ فيما وَرَدَ عَنهُ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ :
فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا
🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در نامه به مرحوم شیخ مفید فرمودند:
پس هر کدام از شما باید بگونه ای رفتار کند که او را به محبت ما نزدیک کند و از هر کار که موجب ناراحتی و خشم ما میگردد اجتناب ورزد.
📚:الاحتجاج 2 / 599
👇👇
و متاسفانه، گاهی شادیها آن چنان با گناه همراه است که شادی با گناه مساوی میشود.
گناهانی همچون استعمال آلات موسیقی و غنا،
اختلاط زنان و مردان نامحرم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی تولد مخفیانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
قسمت اول
🛑حَكِيمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ: بَعَثَ إِلَيَّ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَا عَمَّةِ اِجْعَلِي إِفْطَارَكِ هَذِهِ اَللَّيْلَةَ عِنْدَنَا فَإِنَّهَا لَيْلَةُ اَلنِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيُظْهِرُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ اَلْحُجَّةَ وَ هُوَ حُجَّتُهُ فِي أَرْضِهِ قَالَتْ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَنْ أُمُّهُ قَالَ لِي نَرْجِسُ قُلْتُ لَهُ جَعَلَنِي اَللَّهُ فِدَاكَ مَا بِهَا أَثَرٌ فَقَالَ هُوَ مَا أَقُولُ لَكِ قَالَتْ فَجِئْتُ فَلَمَّا سَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ جَاءَتْ تَنْزِعُ خُفِّي وَ قَالَتْ لِي يَا سَيِّدَتِي وَ سَيِّدَةَ أَهْلِي كَيْفَ أَمْسَيْتِ فَقُلْتُ بَلْ أَنْتِ سَيِّدَتِي وَ سَيِّدَةُ أَهْلِي قَالَتْ فَأَنْكَرَتْ قَوْلِي وَ قَالَتْ مَا هَذَا يَا عَمَّةِ قَالَتْ فَقُلْتُ لَهَا يَا بُنَيَّةُ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى سَيَهَبُ لَكِ فِي لَيْلَتِكِ هَذِهِ غُلاَماً سَيِّداً فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ قَالَتْ فَخَجِلَتْ وَ اِسْتَحْيَتْ فَلَمَّا أَنْ فَرَغْتُ مِنْ صَلاَةِ اَلْعِشَاءِ اَلْآخِرَةِ أَفْطَرْتُ وَ أَخَذْتُ مَضْجَعِي فَرَقَدْتُ فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِي جَوْفِ اَللَّيْلِ قُمْتُ إِلَى اَلصَّلاَةِ فَفَرَغْتُ مِنْ صَلاَتِي وَ هِيَ نَائِمَةٌ لَيْسَ بِهَا حَادِثٌ ثُمَّ جَلَسْتُ مُعَقِّبَةً ثُمَّ اِضْطَجَعْتُ ثُمَّ اِنْتَبَهْتُ فَزِعَةً وَ هِيَ رَاقِدَةٌ ثُمَّ قَامَتْ فَصَلَّتْ وَ نَامَتْ - قَالَتْ حَكِيمَةُ وَ خَرَجْتُ أَتَفَقَّدُ اَلْفَجْرَ فَإِذَا أَنَا بِالْفَجْرِ اَلْأَوَّلِ كَذَنَبِ اَلسِّرْحَانِ وَ هِيَ نَائِمَةٌ فَدَخَلَنِي الشُّكُوكُ فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْمَجْلِسِفَقَالَ لاَ تَعْجَلِي يَا عَمَّةِ فَهَاكِ اَلْأَمْرُ قَدْ قَرُبَ قَالَتْ فَجَلَسْتُ وَ قَرَأْتُ الم اَلسَّجْدَةَ وَ يس فَبَيْنَمَا أَنَا كَذَلِكَ إِذِ اِنْتَبَهَتْ فَزِعَةً فَوَثَبْتُ إِلَيْهَا فَقُلْتُ اِسْمُ اَللَّهِ عَلَيْكِ ثُمَّ قُلْتُ لَهَا أَ تُحِسِّينَ شَيْئاً قَالَتْ نَعَمْ يَا عَمَّةِ فَقُلْتُ لَهَا اِجْمَعِي نَفْسَكِ وَ اِجْمَعِي قَلْبَكِ
فَهُوَ مَا قُلْتُ لَكِ قَالَتْ فَأَخَذَتْنِي فَتْرَةٌ وَ أَخَذَتْهَا فَتْرَةٌ فَانْتَبَهْتُ بِحِسِّ سَيِّدِي فَكَشَفْتُ اَلثَّوْبَ عَنْهُ فَإِذَا أَنَا بِهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَاجِداً يَتَلَقَّى اَلْأَرْضَ بِمَسَاجِدِهِ فَضَمَمْتُهُ إِلَيَّ
🔰حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام گويد:
امام حسن عسكرى عليه السّلام مرا به نزد خود فراخواند و فرمود:اى عمّه!امشب افطار نزد ما باش كه شب نيمۀ شعبان است و خداى تعالى امشب حجّت خود را كه حجّت او در روى زمين است ظاهر سازد.گويد:گفتم:مادر او كيست؟فرمود:نرجس،گفتم:فداى شما شوم اثرى در او نيست،فرمود:همين است كه به تو مىگويم،گويد آمدم و چون سلام كردم و نشستم نرجس آمد كفش مرا بردارد و گفت:اى بانوى من و بانوى خاندانم حالتان چطور است؟گفتم:تو بانوى من و بانوى خاندان من هستى،گويد:از كلام من ناخرسند شد و گفت:اى عمّه جان!اين چه فرمايشى است؟گويد:بدو گفتم:اى دختر جان!خداى تعالى امشب به تو فرزندى عطا فرمايد كه در دنيا و آخرت آقاست،گويد:نرجس خجالت كشيد و استحيا نمود. و چون از نماز عشا فارغ شدم افطار كردم و در بستر خود قرار گرفته و خوابيدم و در دل شب براى اداى نماز برخاستم و آن را به جاى آوردم در حالى كه نرجس خوابيده بود و رخدادى براى وى نبود،سپس براى تعقيبات نشستم و پس از آن نيز دراز كشيدم و هراسان بيدار شدم و او همچنان خواب بود سپس برخاست و نماز گزارد و خوابيد. حكيمه گويد:بيرون آمدم و در جستجوى فجر به آسمان نگريستم و ديدم فجر اوّل دميده است و او در خواب است و شك بر دلم عارض گرديد ناگاه ابو محمّد عليه السّلام از محلّ خود فرياد زداى عمّه!شتاب مكن!كه اينجا كار نزديك شده است.گويد:نشستم
گويد:نشستم و به قرائت سورۀ الم سجده و سورۀ يس پرداختم و در اين اثنا او هراسان بيدار شد و من به نزد او پريدم و بدو گفتم:اسم اللّٰه بر تو باد آيا چيزى را احساس مىكنى؟گفت:اى عمّه!آرى،گفتم:خودت را جمع كن و دلت را استوار دار كه همان است كه با تو گفتم.
حكيمه گويد:مرا و نرجس را ضعفى فرا گرفت و به آواز سرورم به خود آمدم و جامه را از روى او برداشتم و ناگهان سرور خود را ديدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش بر زمين است او را در آغوش گرفتم ديدم پاك و نظيف است.ابو محمّد عليه السّلام فرياد برآورد كه اى عمّه!فرزندم را به نزد من آور...
📚:کمال الدين ج ۲، ص ۴۲۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی تولد مبارک مخفیانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
قسمت دوم
🛑فَإِذَا أَنَا بِهِ نَظِيفٌ مُتَنَظِّفٌ فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَلُمِّي إِلَيَّ اِبْنِي يَا عَمَّةِ فَجِئْتُ بِهِ إِلَيْهِ فَوَضَعَ يَدَيْهِ تَحْتَ أَلْيَتَيْهِ وَ ظَهْرِهِ وَ وَضَعَ قَدَمَيْهِ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ أَدْلَى لِسَانَهُ فِي فِيهِ وَ أَمَرَّ يَدَهُ عَلَى عَيْنَيْهِ وَ سَمْعِهِ وَ مَفَاصِلِهِ ثُمَّ قَالَ تَكَلَّمْ يَا بُنَيَّ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً ۱۴ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ صَلَّى عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ عَلَى اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ إِلَى أَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيهِ ثُمَّ أَحْجَمَ ثُمَّ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا عَمَّةِ اِذْهَبِي بِهِ إِلَى أُمِّهِ لِيُسَلِّمَ عَلَيْهَا وَ أْتِينِي بِهِ فَذَهَبْتُ بِهِ فَسَلَّمَ عَلَيْهَا وَ رَدَدْتُهُ فَوَضَعْتُهُ فِي اَلْمَجْلِسِ ثُمَّ قَالَ يَا عَمَّةِ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلسَّابِعِ فَأْتِينَا قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمَّا أَصْبَحْتُ جِئْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كَشَفْتُ اَلسِّتْرَ لِأَتَفَقَّدَ سَيِّدِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمْ أَرَهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا فَعَلَ سَيِّدِي فَقَالَ يَا عَمَّةِ اِسْتَوْدَعْنَاهُ اَلَّذِي اِسْتَوْدَعَتْهُ أُمُّ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمَّا كَانَ فِي اَلْيَوْمِ اَلسَّابِعِ جِئْتُ فَسَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ فَقَالَ هَلُمِّي إِلَيَّ اِبْنِي فَجِئْتُ بِسَيِّدِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ فِي اَلْخِرْقَةِ فَفَعَلَ بِهِ كَفَعْلَتِهِ اَلْأُولَى ثُمَّ أَدْلَى لِسَانَهُ فِي فِيهِ كَأَنَّهُ يُغَذِّيهِ لَبَناً أَوْ عَسَلاً ثُمَّ قَالَ تَكَلَّمْ يَا بُنَيَّ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ ثَنَّى بِالصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ عَلَى اَلْأَئِمَّةِ اَلطَّاهِرِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ حَتَّى وَقَفَ عَلَى أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ
تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ بسم الله الرحمن الرحيم وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ `وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هٰامٰانَ وَ جُنُودَهُمٰا مِنْهُمْ مٰا كٰانُوا يَحْذَرُونَ قَالَ مُوسَى فَسَأَلْتُ عُقْبَةَ اَلْخَادِمَ عَنْ هَذِهِ فَقَالَتْ صَدَقَتْ حَكِيمَةُ .
🔰 حکیمه خاتون گوید:
نوزاد را نزد امام حسن عسکری علیه السلام بردم و او دو كف دستش را گشود و فرزند را در ميان آن قرار داد و دو پاى او را بر سينۀ خود نهاد سپس زبانش را در دهان او گذاشت و دستش را بر چشمان و گوش و مفاصل وى كشيد، سپس فرمود:اى فرزندم!سخن گوى،گفت: أشهد أن لا إله إلاّ اللّٰه وحده لا شريك له و أشهد أنّ محمّدا رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم. سپس درود بر امير المؤمنين و ائمّه فرستاد تا آنكه بر پدرش رسيد و زبان دركشيد.سپس ابو محمّد عليه السّلام فرمود:اى عمّه!او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند آنگاه به نزد من آور،پس او را بردم و بر مادر سلام كرد و او را بازگردانيده و در مجلس نهادم سپس فرمود:اى عمّه!چون روز هفتم فرا رسيد نزد ما بيا.حكيمه گويد:چون صبح شد آمدم تا بر او ابو محمّد سلام كنم و پرده را كنار زدم تا از سرورم تفقّدى كنم و او را نديدم،گفتم:فداى شما شوم،سرورم چه مىكند؟ فرمود:اى عمّه!او را به آن كسى سپردم كه مادر موسى موسى را به وى سپرد. حكيمه گويد:چون روز هفتم فرا رسيد آمدم و سلام كردم و نشستم فرمود: فرزندم را به نزد من آور!و من سرورم را آوردم و او در خرقهاى بود و با او همان كرد كه اوّل بار كرده بود،سپس زبانش را در دهان او گذاشت و گويا شير و عسل به وى مىداد،سپس فرمود:اى فرزندم!سخن گوى!و او گفت: أشهد أن لا إله إلاّ اللّٰه. و درود بر محمّد و امير المؤمنين و ائمّۀ طاهرين فرستاد و تا آنكه بر پدرش رسيد،سپس اين آيه را تلاوت فرمود:«
بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ »و ما اراده مىكنيم كه بر مستضعفان زمين منّت نهاده و آنان را ائمّه و وارثين قرار دهيم و آنان را متمكّن در زمين ساخته و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه كه از آن برحذر بودند بنمايانيم . موسى بن محمّد راوى اين روايت گويد از عقبۀ خادم از اين قضيّه پرسش كردم،گفت:حكيمه راست گفته است.
📚:کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۲۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi