➖حکمت وضو
🛑الإمامُ الرِّضا عليه السلام ـ في عِلَّةِ الوُضوءِ ـ: لأنّهُ يَكونُ العَبدُ طاهِرا إذا قامَ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ عِندَ مُناجاتِهِ إيّاهُ ،مُطيعا لَهُ فيما أمَرَهُ نَقِيّا مِن الأدناسِ و النَّجاسَةِ مَع ما فيهِ مِن ذَهابِ الكَسَلِ و طَردِ النُّعاسِ ، و تَزكِيَةِ الفُؤادِ لِلقِيامِ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ .
🔰امامرضا سلاماللهعلیه درباره حكمت وضو فرمودند:
براى اينكه بنده وقتى براى مناجات با خداوند جبّار در برابر او مى ايستد، پاك باشد،
فرمان او را اطاعت كرده باشد
و از آلودگى ها و نجاست پاكيزه باشد،
به علاوه اينكه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و
زدودن خوابآلودگى
و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور خداوند جبّار است.
📚:علل الشرائع : ۲۵۷/۹.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadis
➖فلسفه شستن اعضاء بدن در وضو
🛑الْحَسَنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْيَهُودِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَسَأَلُوهُ عَنْ مَسَائِلَ فَكَانَ فِيمَا سَأَلُوهُ أَخْبِرْنَا يَا مُحَمَّدُ لِأَيِّ عِلَّةٍ تُوَضَّأُ هَذِهِ الْجَوَارِحُ الْأَرْبَعُ وَ هِيَ أَنْظَفُ الْمَوَاضِعِ فِي الْجَسَدِ فَقَالَ النَّبِيُّ ص لَمَّا أَنْ وَسْوَسَ الشَّيْطَانُ إِلَى آدَمَ دَنَا مِنَ الشَّجَرَةِ وَ نَظَرَ إِلَيْهَا ذَهَبَ مَاءُ وَجْهِهِ ثُمَّ قَامَ وَ مَشَى إِلَيْهَا وَ هِيَ أَوَّلُ قَدَمٍ مَشَتْ إِلَى الْخَطِيئَةِ ثُمَّ تَنَاوَلَ بِيَدِهِ مِنْهَا مِمَّا عَلَيْهَا فَأَكَلَ فَطَارَ الْحُلِيُّ وَ الْحُلَلُ عَنْ جَسَدِهِ فَوَضَعَ آدَمُ يَدَهُ عَلَى أُمِّ رَأْسِهِ وَ بَكَى فَلَمَّا تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَرَضَ عَلَيْهِ وَ عَلَى ذُرِّيَّتِهِ غَسْلَ هَذِهِ الْجَوَارِحِ الْأَرْبَعِ وَ أَمَرَهُ بِغَسْلِ الْوَجْهِ لِمَا نَظَرَ إِلَى الشَّجَرَةِ وَ أَمَرَهُ بِغَسْلِ الْيَدَيْنِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ لِمَا تَنَاوَلَ مِنْهَا وَ أَمَرَهُ بِمَسْحِ الرَّأْسِ لِمَا وَضَعَ يَدَهُ عَلَى أُمِّ رَأْسِهِ وَ أَمَرَهُ بِمَسْحِ الْقَدَمَيْنِ لِمَا مَشَى بِهِمَا إِلَى الْخَطِيئَةِ.
🔰از امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند:
چند نفر يهودى محضر مبارك رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مشرف شدند و راجع به مسائلى از حضرتش سؤال كردند و در ضمن آنچه پرسيدند عرضه داشتند:اى محمّد بفرماييد:براى چه اعضاء چهارگانه(صورت،دست،پا،سر)را كه نظيفترين و پاكيزهترين مواضع بدن هستند وضوء ومورد شتسشو قرار می گیرند؟
نبىّ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند:
هنگامى كه شيطان آدم را وسوسه كرد و او را به درخت منهى نزديك كرد و آن حضرت به درخت نگريست آب و رونق و جلاء صورتش رفت،سپس ايستاد و به طرف درخت حركت كرد و اين اوّلين گامى بود كه در عالم وجود به طرف خطاء و لغزش برداشته شد،پس از آن با دستش از ميوه درخت تناول كرد پس زينت و پوشش از جسد و اندامش ريخت،آدم دست بر سر نهاد و گريست و زمانى كه حقّ تعالى توبه آدم را پذيرفت بر او و بر فرزندانش واجب كرد كه اين جوارح و اعضاء چهارگانه را وضوء دهند
👈🏻 شرحش چنين است: چون به درخت نگريست به او امر كرد صورتش را بشويد و چون با دستها از درخت تناول نمود او را مأمور ساخت كه آنها را تا آرنج بشويد و به خاطر آن كه دست بر سر نهاد مسح سر را بر او واجب نمود و بالاخره چون با پاها به طرف لغزش و خطاء گام برداشت مسح قدمين را بر او لازم نمود.
📚 علل الشرایع: ج۱ ص۲۸۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا هنگام وضو، چشماها را باید باز نگه داریم؟
🛑عنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص افْتَحُوا عُيُونَكُمْ عِنْدَ الْوُضُوءِ لَعَلَّهَا لَا تَرَى نَارَ جَهَنَّمَ.
🔰ابن عبّاس نقل كرده كه وى گفت: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند:
هنگام وضوء چشمها را بگشاييد اميد است كه چشمهايتان آتش جهنّم را نبيند.
📚علل الشرائع: ج1ص280
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آب وضو را خشک نکنیم
🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ تَوَضَّأَ وَ تَمَنْدَلَ كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ مَنْ تَوَضَّأَ وَ لَمْ يَتَمَنْدَلْ حَتَّى تَجِفَّ وَضُوؤُهُ كُتِبَتْ لَهُ ثَلاَثُونَ حَسَنَةً .
🔰 از امام جعفرصادق صلواتاللهعلیه نقل كرده كه فرمودند:
هركس وضو بگيرد و با دستمال خشك كند يك حسنه برايش نوشته مىشود،و هركس وضو بگيرد و با دستمال خشك نكند تا آنكه آب وضويش خشك شود از براى او سى حسنه نوشته خواهد شد .
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال: ج ۱ ص ۴۴
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دائم الوضو باشیم
🛑قال رسولالله صليالله علیه وآله وسلم: اَكْثِرْ مِنْ الطَّهورِ يَزِدِ اللّه ُ فى عُمُرِكَ؛ و إن استطعت أن تکون باللیل و النّهار علی طهارة فافعل فإنك تکون إذا مت علی الطهارة الشهیدا .
🔰پیامبر عظیمالشأن سلام الله علیه فرمودند:
همواره با طهارت و وضو باش تا خداوند عمرت را زياد كند و اگر مي تواني شب و روز با طهارت و وضو باشي چنين كن زيرا اگر تو با طهارت و وضو بميري شهيد به حساب مي آيي .
📚الأمالي شيخ مفيد ص۶۰
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فایده ناخن گرفتن در روز پنچ شنبه وجمعه
🛑 عنْ زَكَرِيَّا عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَحْيَى قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ قَصَّ أَظَافِيرَهُ يَوْمَ الْخَمِيسِ وَ تَرَكَ وَاحِدَةً لِيَوْمِ الْجُمُعَةِ نَفَى اللَّهُ عَنْهُ الْفَقْرَ.
🔰 امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
هر كس در روز پنجشنبه ناخنهايش را بگيرد و يك ناخن براى روز جمعه بگذارد خداوند فقر را از او دور فرمايد.
📚الخصال ج2 ص 390
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ مداومت بر اعمال نیک ...
🛑قالَ اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : ما مِن شَیءٍ أحَبَّ إلَى اللّهِ عَزَّوجلَّ مِن عَمَلٍ یداوَمُ عَلَیهِ ، وإن قَلَّ.
🔰 حضرتامام باقر صلوات الله علیه می فرمایند:
هیچ چیز نزد خداوند عزّوجلّ محبوبتر از عملى نیست که بر آن مداومت شود ؛ هر چند اندک باشد.
📚: کافی ج ۲ ص ۸۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مداومت بر اعمال نیک حد الاقل یک سال
🛑عنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِيَّاكَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِكَ فَرِيضَةً فَتُفَارِقَهَا اثْنَيْ عَشَرَ هِلَالًا.)1
🔰-امام صادق عليه السّلام فرمود:
مبادا بر خود كارى را لازم گردانى و تا 12 ماه از آن دست بردارى.
👇🏻شرح👇🏻
مقصود اينست كه انجام عملى را پيش خود تصميم گيرى و بدان ملتزم شوى، نه آنكه از راه نذر و عهد و يمين بر خود واجب گردانى، زيرا شكستن و برهم زدن اين امور جايز نيست و هر يك كفاره مخصوصى دارد.)2
📚: منابع
1: الکافي: ج2ص83
2: أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج3، ص: 130
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی سلام دادن به وجود نازنین امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف
🛑عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (سلام الله علیه)، قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْقَائِمِ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ: لَا، ذَاكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (سلام الله علیه)، لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا يَتَسَمَّى بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ. قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ، قَالَ: يَقُولُونَ «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ»، ثُمَّ قَرَأَ بَقِيَّتُ اللّٰهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ.
🔰عمر بن زاهر گويد:
مردى از امام صادق(عليه السّلام)پرسيد كه به امام قائم گويند:در بر تو اى اميرالمؤمنين؟فرمود:نه،اين نام را خدا مخصوص امير المؤمنين(عليهالسّلام)نموده،پيش از او كسى بدان ناميده نشده و پس از او هم جز كافر خود را بدان ننامد
گفتم:قربانت، چگونه به او درود گويند؟فرمود:مىگويند:
(السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ)،
سپس اين آيه را خواند(86 سوره هود):
«بقية الله بهتر است براى شما اگر بوده باشيد مؤمن».
📚: الكافي ج۱ص۴۱۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖مهدویت در منابع اهل تسنن
توسط: استاد سیدعلی ابوالحسن از علما کویت(زیرنویس)
✍مستندات سخنرانی
🔺أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:«كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْيَمَ فِيكُمْ، وَإِمَامُكُمْ مِنْكُمْ»)1
🔸ابوهریره نقل میکند؛ پیامبر صلیالله علیهوآله فرمودند: حال شما چگونه است زمانی که حضرت عیسی علیهالسلام از آسمان بیاید در حالی که امام شخصی از شما مسلمین باشد؟
🔺سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلیه و آله " فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَيَقُولُ أَمِيرُهُمْ: تَعَالَ صَلِّ لَنَا، فَيَقُولُ: لَا، إِنَّ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ تَكْرِمَةَ اللهِ هَذِهِ الْأُمَّةَ ")2
🔸آن گاه عیسی بن مریم فرود خواهد امد وامیر وپیشوای گروه مسلمین به وی می گوید: بیا برای ما نماز بگذار . او جواب خواهد داد : خیر، برخی از شما بر برخی دیگر امیرند واین به سبب بزرگداشت وتکریم امت اسلامی است
🔺وَفِي صَلَاةِ عِيسَى خَلْفَ رَجُلٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ مَعَ كَوْنِهِ فِي آخِرِ الزَّمَانِ وَقُرْبِ قِيَامِ السَّاعَةِ دَلَالَةٌ لِلصَّحِيحِ مِنَ الْأَقْوَالِ أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو عَنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ وَاللَّهُ أعلم)3
🔸در نماز خواندن حضرت عیسی علیهالسلام به امامت شخصی از مسلمین در آخر الزمانی که نزدیک قیامت است دلالت بر عقیده صحیحای میکند که قائل هست زمین از حجت الهی خالی نمیشود
📚منابع:
صحيح البخاري ج4ص 168
2:صحيح مسلم ج 1ص137
3:فتح الباري ج6ص494
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شباهتهای امام زمان علیهالسلام به حضرت یوسف علیهالسلام
🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قُلْتُ لَهُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُهُ حَيَاتَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ قَالَ فَقَالَ لِي وَ مَا يُنْكَرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَشْبَاهُ اَلْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ «أَنَا يُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِي»  فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَلْعُونَةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِحُجَّتِهِ فِي وَقْتٍ مِنَ اَلْأَوْقَاتِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ إِنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ أَنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ اَلْبِشَارَةِ تِسْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا: «أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قٰالَ أَنَا يُوسُفُ »
🔰سدير صيرفى گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود:به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف عليه السّلام،گويد:
به آن حضرت عرض كردم:گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مىكنيد؟
به من فرمود:
اين امت كه خوكصفت شدهاند چه چيز را منكرند،به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او(در مصر)تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد پس چرا لعنتشدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد
(يعنى مدتى او را غايب كرد بطورى كه وقتى برادران او را ديدند نشناختند همانا يوسف پادشاه قدرتمند مصر بود)
و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود،اگر خدا مىخواست كه او را بياگاهاند مىتوانست.
يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند پس اين امت چرا انكار مىكنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد
در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد(و او را نشناسند)تا خدا به او اجازه معرفى دهد
چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد،گفتند:راستى تو يوسف هستى؟فرمود:من يوسفم.
📚: الکافي ج۱ ص۳۳۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل استفاده :«کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» توسط اهل تسنن برای امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت اول
✍🏻مخالفین شیعه هنگام نام بردن از صحابه از لفظ «رَضِیَ اللهُ عنَه» استفاده میکند به معنا: "خدا از آنان راضی باشد "
ولی بعد از نام امیرالمومنین علیهالسلام از لفظ «کرّم اللهُ وجهَه» استفاده میکند. به معنایی "خداوند صورت و آبروی وی را حفظ و بزرگ نگه دارد" است
جالب است که لقب «کَرّم الله وجهه» را فقط بعد از نام مبارک امیرالمومنین علیهالسلام استفاده می کند.
برای جواب این سوال به این سه گزارش دقت کنید👇
🔺وسُئِلَ رَضِي الله عَنهُ: عَن حِكْمَة اسْتِعْمَال كرم الله وَجهه فِي حق عَليّ بن أبي طَالب رَضِي الله عَنهُ دون غَيره عوضا عَن الترضي وَهل يسْتَعْمل ذَلِك لغيره من الصَّحَابَة؟ فَأجَاب بقوله: حِكْمَة ذَلِك أَن عليا كرم الله وَجهه وَرَضي عَنهُ لم يسْجد لصنم قطّ)1
🔸از او ( ابن حجر) در مورد چرائی استفاده «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» در مورد امام علی به جایی رضی الله عنه سوال شد
جواب دادند دلیل استفاده از این لفظ «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» این است که او یعنی امام علی علیه السلام هیچ وقت بر هیچ بتی سجده نکرد
🔺إذا ذكروا عليّا عليه السّلام قالوا: «كرّم اللّه وجهه» إشارة إلى عدم سجوده للأصنام أصلا.)2
🔸مرحوم علامه مظفر:
اهل تسنن هنگام نام بردن از نام مبارک امیرالمومنین علیه السلام از لقب «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» استفاده میکند که به این نکته دارد: امیرالمومنین علیهالسلام هیچ وقت بر هیچ بُتی سجده نکردند اشاره دارد
🔺وجدنا العامة إذا ذكروا عليا في كتبهم أو أجروا ذكره على ألسنتهم قالوا كرم الله وجهه يعنون بذلك عن عبادة الأصنام)3
🔸مرحوم ابن شهر آشوب:
مخالفین شیعه هر وقت قصد کندکه نام مبارک امام علی علیه السلام را ذکر کند با لقب «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» ذکر میکند اشاره به این نکته دارد: امیرالمومنین علیهالسلام هیچ وقت بر هیچ بُتی سجده نکردند
📚منابع
1: الفتاوى الحديثية ابن حجر ج 1 ص 41
2: دلائل الصدق ج4 ص 422
3: المناقب ابن شهر آشوب ج2 ص 177
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖برکت اولاد
🛑...عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: كَانَ دَاوُدُ بْنُ زُرْبِيٍّ شَكَا ابْنَهُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع فِيمَا أَفْسَدَ لَهُ فَقَالَ لَهُ: «اسْتَصْلِحْهُ فَمَا مِائَةُ أَلْفٍ فِيمَا أَنْعَمَ اللَّهُ بِهِ عَلَيْكَ؟»
🔰معمّر بن خلّاد نقل کرده است:
داود بن زُربی شکایت پسرش را بهخاطر خسارتی که بر او وارد کرده بود، نزد امام کاظم (علیهالسلام) برد.
حضرت فرمودند:
«خرابکاریاش را درست کن. مگر صدهزار (درهم) در برابر نعمتی که خداوند به واسطه فرزندت به تو ارزانی داشته، چه ارزشی دارد؟»
📚الكافي، ج۶، ص۴۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ دعا کردن امام معصوم با کودکان
🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا.
🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود:
هرگاه امری پدرم را اندوهگین میساخت، زنان و کودکان را جمع میکرد و دعا میکرد و آنها آمین میگفتند.
📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تحلیلی بر روایت شریف
✍این روایت امام باقر علیه السلام برام جالب و سوال بر انگیز بود .👈که چرا امام باقر علیهالسلام کودکان و زنان را جمع کردهاند که برای دعا کردن آمین بگویند⁉️
قطعا یکی از دلائل اولاً آموزش اهمیت دعاء به اهل خانه است
👈 ثانیاً نشان دادن اهمیت دعا کردن در فرهنگ شیعی
روایت قسمت اول:
🛑قَالَ النَّبِيُّ ص أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ يُنْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ)1
🔰پيغمبر (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:
آيا شما را به سلاحى رهنمائى نكنم كه از دشمنتان نجات بخشد و روزى شما را فراوان و سرشار كند؟ گفتند: چرا، فرمود: به درگاه پروردگارتان در شب و روز دعا كنيد، زيرا سلاح مؤمن دعاء است.
روایت قسمت دوم
🛑الدَّاعِی وَ الْمُؤَمِّنُ فِی الْأَجْرِ شَرِیکَانِ)2
🔰 امام صادق علیه السلام فرمود:
دعاگو و آمینگو در پاداش شریکند
نکته بعدی 👈از اهمیت حضور زنان و کودکان در دعا است
به این سه روایت دقت کنید
روایت اول:
🔺 اِنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ)3
🔰امام صادق عليهالسلام فرمودند:
بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى كند.
روایت دوم:
🔺إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ)4
🔰از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است:
«بهراستی که خداوند (تبارکوتعالی) نسبت به زنان از مردان دلسوزتر است.
روایت سوم :
🔺«إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً)5
🔰امام رضا علیهالسلام:
در هر روز و شب از جانب خداوند عزّوجلّ، منادیاى ندا مىدهد که اى بندگان خدا! از نافرمانى خدا باز ايستيد، باز ايستيد زيرا اگر به خاطر حيواناتِ چرنده و كودكان شيرخواره و سالخوردهگانِ خميده پشت نبود، چنان عذابى بر سر شما ريخته مىشد كه خُرد و خمير مىشديد.
👇نتیجه👇
حضور زنان و کودکان به دلیل اینکه خداوند متعال به کودکان و زنان مهربانتر است اهمیت ویژهای در استجابت دعا دارد و دعائ دسته جمعی در فرهنگ شیعی توصیه زیادی شده است به معنای واقعی نُورٌ عَلى نُور
📚: منابع:
1:الكافي ج2ص468
2:الكافى ج6ص50
3:الكافی ج2ص487
4:الکافي ج6 ص6
5:الكافي ج2ص276
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
کمک به جبهه مقاومت
با سلام کتاب "امام حسنعلیهالسلام از خلافت تا صلح" اینجانب که چند ماه پیش چاپ شده است به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد
مبالغ فروش کتاب مستقیم به حساب مقام معظم رهبری که برای کمک به جبهه مقاوت است واریز گردد
هزینه ارسال کتاب نیز بر عهده بنده.
شماره کارت رهبری:
6037998200000007
پس از واریز:
اسکرین واریز بعلاوه ادرس پستی را برای بنده ارسال کنید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖با کودکان بد قولی نکنیم
🛑عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (صلوات الله علیه) إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْيَانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ.
🔰كلَيب صَیداوی گوید امام کاظم (صلوات الله علیه) به من فرمود:
هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید پس برای آنها وفا به خرج دهید؛ زیرا کودکان گمان می کنند شما روزی دهنده آنان هستید؛ همانا خداوند عز و جل به خاطر هیچ چیزی خشمگین نمی شود به مانند غضبش برای (پایمال کردن حقوق) زنان و کودکان.
📚:الكافي ج6ص50
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کودک با دست خودش صدقه بدهد
🛑 أخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ.
🔰راوی (مُحَمَّدِبْنِ عُمَرِبْنِ يَزِيد) گوید:
به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است.
امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد.
راوی میگوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است.
📚 الکافی، ج4، ص4.
♻️ کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تشویق فرزندان به استقامت در کارهای نیک
🛑و كَانَ [عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ] يَقْضِي مَا فَاتَهُ مِنْ صَلاَةِ نَافِلَةِ اَلنَّهَارِ فِي اَللَّيْلِ وَ يَقُولُ: «يَا بُنَيَّ لَيْسَ هَذَا عَلَيْكُمْ بِوَاجِبٍ وَ لَكِنْ أَحَبُّ لِمَنْ عَوَّدَ مِنْكُمْ نَفْسَهُ عَادَةً مِنَ اَلْخَيْرِ أَنْ يَدُومَ عَلَيْهَا.» وَ كَانَ لاَ يَدَعُ صَلاَةَ اَللَّيْلِ فِي اَلسَّفَرِ وَ اَلْحَضَرِ.
🔰امام سجاد (علیهالسلام) آن نمازهای نافلهی روز که از ایشان فوت میشد را شب قضاء میکردند و (به فرزندانشان) میفرمودند:
«فرزندانِ من! این کار (قضاء کردنِ نمازهای نافله) بر شما واجب نیست، اما من دوست دارم که اگر یکی از شما خود را به کار نیکی عادت داد، بر آن مداومت داشته باشد.»
ایشان، چه در سفر و چه در حضر، نماز (نافلهی) شب را ترک نمیکردند.
📚كشفالغمة، ج۲، ص۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل غیبت امام زمان عَجَّلَ اللهُتَعالیفَرَجَهالشَّرِیف
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ
🔰محمد بن فرج گويد:
امام باقر عليهالسلام بهمن نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند
👇شرح روایت👇
🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق)2
✍:علامه مجلسی علیه الرحمه:
روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عَجَّلَاللهُتعالیفَرَجَهالشَّرِیف غضبی است که بر اکثریت شده است
👇نکته👇
✍:برای غیبت امام زمان عَجَّلَاللهُتعالیفَرَجَهالشَّرِیف دلائل متعددی در روایت بیان شده است.
1:تا دشمنان امام علیهالسلام را به قتل نرسانند)3
2:امتحان الهی بندگان)4
3: غضب الهی)5
4: و....
📚منابع
1:الکافي ج۱ص۳۴۳
2:مرآة العقول ; ج ۴ ص ۶۱
3:الكافي ج 1ص342
4:الغيبة للنعماني ج1ص154
5:الکافي ج۱ص۳۴۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ
توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظهالله
جلسه ششم از سیزده
👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉
👇سر فصلهای این قسمت👇
1: بررسی دیدگاه پیدایش تشیع از قرن دوم به بعد
2: سیاسی یا اعتقادی بودن اندیشه امامت و بررسی نظرات مطرح در این خصوص
3: سخنان مطرح شده از سوی ابن عباس در مناظره با خلیفه دوم
4: بررسی تفاوت یا یکسانی فهم افراد از وحی
👈توصیه ویژه و اکید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حضرت زینب بلا گردان امام سجاد علیهما السلام
🛑حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَكِيمَةَ «بِنْتِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا أُخْتِ أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع فِي سَنَةِ اثْنَتَيْنِ وَ ثَمَانِينَ بِالْمَدِينَةِ فكَلَّمْتُهَا مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ وَ سَأَلْتُهَا عَنْ دِينِهَا فَسَمَّتْ لِي مَنْ تَأْتَمُّ بِهِ ثُمَّ قَالَتْ فُلَانُ بْنُ الْحَسَنِ ع فَسَمَّتْهُ فَقُلْتُ لَهَا جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكِ مُعَايَنَةً أَوْ خَبَراً فَقَالَتْ خَبَراً عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ ع كَتَبَ بِهِ إِلَى أُمِّهِ فَقُلْتُ لَهَا فَأَيْنَ الْمَوْلُودُ فَقَالَتْ مَسْتُورٌ فَقُلْتُ فَإِلَى مَنْ تَفْزَعُ الشِّيعَةُ فَقَالَتْ إِلَى الْجَدَّةِ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ لَهَا أَقْتَدِي بِمَنْ وَصِيَّتُهُ إِلَى الْمَرْأَةِ فَقَالَتْ اقْتِدَاءً بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع أَوْصَى إِلَى أُخْتِهِ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فِي الظَّاهِرِ وَ كَانَ مَا يَخْرُجُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ مِنْ عِلْمٍ يُنْسَبُ إِلَى زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ تَسَتُّراً عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ثُمَّ قَالَتْ إِنَّكُمْ قَوْمٌ أَصْحَابُ أَخْبَارٍ أَ مَا رَوَيْتُمْ أَنَّ التَّاسِعَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ ع يُقْسَمُ مِيرَاثُهُ وَ هُوَ فِي الْحَيَاة
🔰احمد بن ابراهيم گويد:
در مدينه بر حكيمه دختر امام جواد و خواهر
امام هادى عليهماالسّلام در سال دويست و شصت و دو وارد شدم و از پشت پرده با وى سخن گفتم و از دينش پرسيدم امام را نام برد و گفت: فلان بن الحسن و نام وى را بر زبان جارى ساخت، گفتم: فداى شما شوم! آيا او را مشاهده كردهاى و يا آنكه خبر او را شنيدهاى؟
گفت: خبر او را از ابو محمّد عليهالسّلام شنيدهام و آن را براى مادرش نوشته بود، گفتم: آن مولود كجاست؟ گفت: مستور است
گفتم: پس شيعه به چه كسى مراجعه كند؟
گفت: به جدّه او مادر ابو محمّد عليهالسّلام، گفتم: آيا به كسى اقتدا كنم كه به زنى وصيّت كرده است؟
گفت: به حسين بن علىّبنأبىطالب اقتداء كرده است زيرا حسين عليهالسّلام در ظاهر به خواهرش زينب وصيّت كرد و دستورات علىّ بن الحسين عليهماالسّلام بخاطر حفظ جانش به زينب نسبت داده مىشد.
کمال الدین: ج2 ص 501
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سوال از اهل تسنن
🔺قالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَوَّلُ مَا يُقْضَى بَيْنَ النَّاسِ بِالدِّمَاءِ»)۱
🔰پیامبر صلی الله علیه و آله:
در روز قيامت نخستين چيزى كه درباره آن ميان مردم داورى مى شود، خون(به ناحق ریخته شده) است.
👇 اولین شاکی 👇
🔺عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّهُ قَالَ: «أَنَا أَوَّلُ مَنْ يَجْثُو بَيْنَ يَدَيِ الرَّحْمَنِ لِلْخُصُومَةِ يَوْمَ القِيَامَةِ»)۲
🔰امیرالمومنین «علیه السلام»:
من اولین کسی هستم که روز قیامت در پیشگاه خداوند رحمان برای اقامه دعوی مینشینم
👇سوال از اهل تسنن👇
خون به ناحق ریخته شده ای که امیرالمومنین «علیه السلام» در پیشگاه خداوند متعال برای آن مطالبه میکند خون چه کسی است؟
📚منابع:
1:صحيح البخاري ج 8 ص 111
2:صحيح البخاري ج5 ص75
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi