➖چرا خلیفه دوم از قنفذ ملعون مالیات نگرفت❓
🛑 قالَ سُلَيْم: فَأَغْرَمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ تِلْكَ السَّنَةَ جَمِيعَ عُمَّالِهِ أَنْصَافَ أَمْوَالِهِمْ لِشِعْرِ أَبِي الْمُخْتَارِ، وَ لَمْ يُغْرِمْ قُنْفُذَ الْعَدَوِيِّ شَيْئاً، وَ قَدْ كَانَ مِنْ عُمَّالِهِ. فَلَقِيتُ عَلِيّاً (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَسَأَلْتُهُ عَمَّا صَنَعَ عُمَرُ؟ فَقَالَ: هَلْ تَدْرِي لِمَ كَفَ عَنْ قُنْفُذٍ وَ لَمْ يُغْرِمْهُ شَيْئاً؟! قُلْتُ: لَا. قَالَ: لِأَنَّهُ هُوَ الَّذِي ضَرَبَ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) بِالسَّوْطِ حِينَ جَاءَتْ لِتَحُولَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ، فَمَاتَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا)، وَ إِنَّ أَثَرَ السَّوْطِ لَفِي عَضُدِهَا مِثْلُ الدُّمْلُجِ.
🔰سليم بن قیس نقل می کند:
عمر بن خطاب در آن سال از همه کارگزارانش، نصف اموالشان را به خاطر شعر ابو المختار، به عنوان مالیات گرفت، ولى از قنفذ هيچ مالیاتی نگرفت، در حالى كه او هم از عمّالش بود. لذا على (عليه السّلام) را ملاقات كردم و در باره اين كار عمر از آن حضرت سؤال كردم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: آیا می دانی چرا عمر خوددارى كرد و از قنفذ، مالیات نگرفت؟
عرض كردم: نه.
فرمود: زيرا قنفذ بود كه وقتی فاطمه (علیهاالسلام) آمد و بین من و آنها فاصله شد، آن بانو را با تازيانه زد.
پس فاطمه (عليها السّلام) از دنيا رفت در حالى كه اثر آن تازيانه در بازويش، مانند بازوبند باقى مانده بود.
📚: سليم بن قيس الهلاليج2ص673
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا قبر حضرت فاطمهسلاماللهعلیها مخفی است
🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ].
🔰علي بن ابوحمزه از امام صادق عليهالسلام پرسيد:
چرا حضرت فاطمه سلاماللهعلیها را شب دفن كردند نه روز؟
فرمود: فاطمه سلاماللهعليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.
📚: علل الشرائع، ج1، ص185
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ابن ابی الحدید و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت اول
✍🏻برای بررسی منابع تاریخی، روائی در حال جتسجو مطالبی در موضوع قریش و دشمنی با امیرالمومنین علیهالسلام بودم، به احادیثی برخورد کردم که جناب ابنابیالحدید معتزلی نقل کرده بودند:
1: قوله أرى تراثي نهبا:
ترجمه: میبینم که حق و میراث من را به غارت می برند)1
2: قوله فجزى قريشا عني الجوازي فإنهم ظلموني حقي و اغتصبوني سلطان ابن أمي)2
ترجمه: خدایا قریش را مجازات کن که به من ظلم کردند و حق ما را غصب کردند
3: قوله ما زلت مظلوما منذ قبض الله رسوله حتى يوم الناس هذا)3
ترجمه: از زمانی که پیامبر صلیاللهعلیهواله از دنیا رفتند تا به امروز من مظلوم بودم
👇افضل کیست👇
🔺ثم وقع بيدي بعد ذلك كتاب لشيخنا أبي جعفر الإسكافي ذكر فيه أن مذهب بشر بن المعتمر و أبي موسى و جعفر بن مبشر و سائر قدماء البغداديين أن أفضل المسلمين علي بن أبي طالب ثم ابنه الحسن ثم ابنه الحسين ثم حمزة بن عبد المطلب ثم جعفر بن أبي طالب ثم أبو بكر بن أبي قحافة ثم عمر بن الخطاب ثم عثمان بن عفان قال و المراد بالأفضل أكرمهم عند الله أكثرهم ثوابا و أرفعهم في دار الجزاء منزلة)4
🔸کتابی از شیخ ما، ابوجعفر اسکافی، به دستم آمد که در آن ذکر شده است که مذهب بشر بن معتمر، ابى موسى، جعفر بن مبشر و سایر قدماء بغدادی این است که افضل مسلمین: علی بن ابیطالب، سپس پسرش حسن، سپس پسرش حسین، سپس حمزه بن عبدالمطلب، سپس جعفر بن ابیطالب، سپس ابو بکر بن ابیقحافة، سپس عمر بن خطاب و سپس عثمان بن عفان هستند.
و مراد از «بهترین» در اینجا افرادی هستند که در نزد خداوند شرافت بیشتری دارند، ثواب بیشتری دریافت میکنند و در روز جزا در مقام بالاتری قرار دارند.
✍🏻ابن ابی الحدید با نقل این روایات و مطالب که حتی حضرت جعفر بن ابی طالب و حمزه علیهماالسلام را از آن دو نفر والاتر میداند، لذا نه میتواند فضیلت و منقبت امیرالمومنین علیهالسلام نسبت به دیگران را انکار کند
و نه توان این را دارد که به غاصب بودن خلفاء غاصب اعتراف کند لذا توجیحات دیگری بیان می کند.
✍🏻عیسوند
📚منابع:
1: شرح نهج ج 9 ص 306
2: شرح نهج ج 9 ص 306
3: شرح نهج ج 9 ص 306
4:شرح نهج ج11 ص 119
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖روضه امام صادق برای حضرت زهرا سلاماللهعلیهما
🛑عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَا مَغْمُومٌ مَكْرُوبٌ فَقَالَ لِي يَا سَكُونِيُّ مِمَّا غَمُّكَ قُلْتُ وُلِدَتْ لِي اِبْنَةٌ فَقَالَ يَا سَكُونِيُّ عَلَى اَلْأَرْضِ ثِقْلُهَا وَ عَلَى اَللَّهِ رِزْقُهَا تَعِيشُ فِي غَيْرِ أَجَلِكَ وَ تَأْكُلُ مِنْ غَيْرِ رِزْقِكَ فَسَرَّى وَ اَللَّهِ عَنِّي فَقَالَ لِي مَا سَمَّيْتَهَا قُلْتُ فَاطِمَةَ قَالَ آهِ آهِ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ فَقَالَ .....أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلاَ تَسُبَّهَا وَ لاَ تَلْعَنْهَا وَ لاَ تَضْرِبْهَا .
🔰سكونى گويد:
روزى با اندوه خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شدم، فرمود: اى سكونى! چرا اندوهگين هستى؟
عرض كردم: دخترى برايم متولّد شده است،
فرمود: اى سكونى! سنگينى دخترت بر زمين و روزى او به عهده خداوند است؛ او در غير زندگى تو زندگى مىكند و جز روزى تو بهره مىبرد، سكونى گويد: به خدا سوگند! سخن حضرتش غم را از من زدود.
آنگاه فرمود: نام او را چه گذاشتهاى؟
عرض كردم: فاطمه .
آن حضرت به ياد مظلوميّت حضرت زهرا عليها السّلام افتاد و فرمود: آه! آه.
سپس دست مبارك را بر پيشانى گذاشت و فرمود:....آنگاه كه نام دخترت را
فاطمه نهادى؛ به او دشنام نده، او را لعنت نكن و او را كتك نزن.
📚الکافي ج ۶، ص ۴۸_۴۹
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖دلیل شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها 🛑و كَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَ
➖تنفر امیرالمومنینعلیهالسلام از عُمر
🛑فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ: أَنِ ائْتِنَا وَلاَ يَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَكَ، كَرَاهِيَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ، فَقَالَ عُمَرُ: لاَ وَاللَّهِ لاَ تَدْخُلُ عَلَيْهِمْ وَحْدَكَ
🔰صحیح بخاری نقل میکند:
امیرالمومنین علیهالسلام از ابابکر درخواست ملاقات کردند در حالی که شرط کرده بود هیچ کسی همراه ابابکر نیاید بخاطر تنفری که از حضور عمر بن الخطاب داشت.
👇دلیل این تنفر👇
🔺لِمَا يَعْلَمُ مِنْ شِدَّةِ عُمَرَ عَلَيْهِمْ
🔸ابن حبان از بزرگان اهل تسنن نقل میکند:
امیرالمومنین علیهالسلام شدت کینه و بغض عمر نسبت به بنی هاشم را میدانستند
👇سوال👇
عمر بن الخطاب چه عمل شنیعی انجام داده بود که امیرالمومنین علیهالسلام تنفر از دیدار عمر داشت❓
آیا خون به ناحق ریختهای بر گردن عمر بن الخطاب بود❓
📚منابع:
1: صحیح بخاری ج۵ ص۱۳۹
2:صحيح ابن حبان ج11 ص153
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در تمامی نمازهای جمعه از ماجرای سقیفه به مردم بگویید
آیت الله جوادی_آملی:
🔸امیرالمومنین علی(علیه السلام) در نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم..
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اگر حضرت حمزه و جعفر علیهماالسلام زنده بود آن دو نفر(دو خلیفه_غاصب) را می کشتند
🛑 عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ النَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ "صلی الله علیه و آله و سلم "وَ اسْتِذْلَالَهُمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ" علیه السلام "فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِي هَاشِمٍ وَ مَا كَانُوا فِيهِ مِنَ الْعَدَدِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ مَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ فَمَضَيَا وَ بَقِيَ مَعَهُ رَجُلَانِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلَانِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ عَبَّاسٌ وَ عَقِيلٌ وَ كَانَا مِنَ الطُّلَقَاءِ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْهِ وَ لَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَيْهِمَا.
🔰 از سدیر صیرفی منقول است که:
ما نزد امام باقر علیهالسلام بوديم ياد كرديم از آنچه مردم پس از پيغمبرشان رسول اکرم پديد آوردند و تا چه اندازه امیر المومنین را خوار شمردند، يكى از حاضران گفت: خداوند بهبود ببخشد تو را، عزت بنى هاشم كجا رفت؟
كجا بودند آن همه افراد دلاور بنى هاشم؟
امام باقر "علیه السلام "در پاسخ او فرمودند: در آن روز چه كسى از رادمردان بنی هاشم مانده بود؟
مردان بنى هاشم همانا جعفر بن ابی طالب و حمزة بن عبد المطلب بودند كه در گذشتند، و دو مرد ناتوان و زبون و تازه مسلمان از بنى هاشم مانده بودند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از طلقاء بودند اما به خدا قسم كه اگر حمزه و جعفر زنده بودند مخالفان به آنچه كه رسيدند نمیرسيدند، 👈و اگر آنان شاهد آن دو ( ابوبکر و عمر ) بودند آن ها را میکشتند.
📚:الکافی ج8 ص189
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بیعت اجباری
🛑و لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً [مُكْرَهاً «خ»] وَ لَكِنِّي بُلِيتُ بِرَجُلَيْنِ- حَدِيثِي عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ- الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَى وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار
🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
و اگر بعد از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم، عمويم حمزه و برادرم جعفر براى من مانده بودند 👈با ابو بكر از روى اكراه و اجبار بيعت نميكردم، و لكن من به دو مرد جديد العهد عباس و عقيل مبتلا شدم (كه از ايشان كارى ساخته نبود) پس حفظ اهل بيت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاكى كه در چشمم ريخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعههاى غيظ و غصه را با گلوى گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر كردم صبرى كه تلختر از حنظل و دردناكتر از كارد برنده بود.
📚كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 249
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖جواب دندان شکن امیرالمومنین علیه السلام به معاویه
🛑و لَعَمْرُ اللَّهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ وَ مَا عَلَى الْمُسْلِمِ مِنْ غَضَاضَةٍ إ فِي أَنْ يَكُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ يَكُنْ شَاكّاً فِي دِينِهِ وَ لَا مُرْتَاباً بِيَقِينِهِ وَ هَذِهِ حُجَّتِي إِلَى غَيْرِكَ قَصْدُهَا وَ لَكِنِّي أَطْلَقْتُ لَكَ مِنْهَا بِقَدْرِ مَا سَنَحَ إ مِنْ ذِكْرِهَا ثُمَّ ذَكَرْتَ مَا كَانَ مِنْ أَمْرِي
🔰امیرالمومنین علیه السلام:
و گفتى: مرا مانند شترى كه چوب در بينياش كرده مىكشند (براى بيعت با خلفاء غاصب) كشيدند تا بيعت نمايم، بخدا سوگند خواستی نكوهش نمائى ستايش نمودی، و خواستی رسوا سازى رسوا شدى (زيرا از اين گفتار مظلوميّت مرا هويدا ساختى، چون اقرار كردى كه من بظلم و ستم و اكراه و اجبار بيعت نمودم و اجماعى كه از روى ظلم و ستم متحقّق شود درست نبوده پس خلفاء را سرزنش نموده با خودت رسوا ساختى) و بر مسلمان تا در دين وی شكّ و در يقين و باورش ترديد نباشد نقص و عيبى نيست كه مظلوم و ستمكش واقع شود، و قصد از بيان اين حجّت و دليل من (كه براى اثبات خلافتم اشاره كردم) بغير تو (خلفايى كه ادّعاى تحقّق اجماع نمودند) مىباشد، ولى از آن حجّت و دليل بمقدار آنچه بيان آن پيش آمد اظهار داشتم (تا تو به گمراهى خويش پى ببرى).
📚 نهج البلاغة 388
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شکوائیه امیرالمومنین علیهالسلام
🛑روی کثیر من المحدثین انه عقیب یوم السقیفة تالم و تظلم و استنجد و استصرخ حیث ساموه الحضور والبیعة وانه قال وهو یشیر الی القبر (یا بن ام ان القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی)، وانه قال وا جعفراه ولا جعفر لی الیوم واحمزتاه ولا حمزة لی الیوم؛
🔰ابن ابی الحدید نقل میکند:
بسیاری از روایت کنندگان نقل کردهاند که او (حضرت علی (علیهالسّلام) ) پس از ماجرای سقیفه اظهار ناراحتی کرد و حق خود را خواسته و کمک طلبید و فریاد کشید؛ زیرا در نزد وی حاضر نشدند و بیعت نکردند. و او در حالیکه رو به سوی قبر رسول خدا کرده بود گفت: "ای فرزند مادرم، این قوم، مرا ناتوان یافتند و چیزی نمانده بود که مرا بکشند" و فرمود: 👈وای جعفر من امروز جعفر ندارم؛ وای حمزه؛ من امروز حمزه ندارم!!!»
📚: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج11، ص: 111
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خصلتهای خاص حضرت جعفر و حمزه علیهماالسلام
حضرت جعفر:👈 برادر امیرالمومنین علیهالسلام جزء اولین کسانی است که اسلام آوردند.
که سرپرستی کاروان مسلمین را در هجرت به حبشه بر عهده داشتند
👈وقتی که عمروبنالعاص و عدهای از کفار برای بازگرداندن مسلمانی که به حبشه هجرت کرده بودند.
در جلسهای که تشکیل شده بود حضرت جعفر علیهالسلام؛ اسلام و مبانی اسلام را برای پادشاه حبشه تشریح کردند؛ وقتی انتهاء سخنان حضرت جعفر علیهالسلام شد
🔸فَبَكَى وَاَللَّهِ النَّجَاشِيُّ حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْيَتُهُ) ۱
🔺پادشاه حبشه گریه کرد تا محاسن وی خیس شد.
👈🏻لذا حضرت جعفر علیهالسلام با لسان مبارکی که داشتند پادشاه حبشه را قانع کردند؛ مسلمین بر حق هستند
حضرت حمزه علیهالسلام👈: در بحث شجاعت حضرت حمزه علیهالسلام همین بس که ایشان را اسدالله یا اسدالرسول ملقب کردهاند :
👈 أتانى جبرئيل فأخبرنى أنّ حمزة مكتوب فى أهل السموات السبع- حمزة بن عبد المطّلب أسد اللّه و أسد رسوله.)۲
🔺پیامبر صلیاللهعلیهواله: جبرائیل بر من نازل شد و فرمود در آسمان هفتم نوشته شده است حمزه عبدالمطلب اسدالله و اسدرسول است
👇نتیجه👇
1️⃣: حضرت جعفر سلاماللهعلیه زبان بُرّان و قاطع اسلام بود.
2️⃣: حضرت حمزه سلاماللهعلیه شمشیر بُرّان و قاطع اسلام بود.
✍🏻امیرالمومنین علیهالسلام در زمانی که خلافت غصب شد به دو چیز نیاز داشت:
یک: شمشیری بُرّان برای اقدام نظامی بر علیه غاصبین.
دوم: زبانی قاطع برای تبین و رسوا سازی غاصبین خلافت.
📚منابع:
۱: السیره النبویه ج ۱ ص ۳۳۶
۲: المغازی ج ۱ ص ۲۹۰
✍️: عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖جواب زیبا ذوالفقار مغربی به لاطائلات یک مخالف.
✍🏻: زیر نویس فارسی توسط کانال علم الحدیث
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
✍️چند روزه با خودم کلنجار میرم برای بیان این نکته که بگم یا نه.
بارها و بارها نوشتم ولی هر بار پاک کردم
الان که تصمیم به بیان کردم با وجود سختی و غضب، فقط برای بیان مظلومیت حضرت زهرا سلاماللهعلیها تصمیم به نوشتن گرفتم:
✍🏻همیشه در بیان مصائب فاطمیه از جسارت «ضرب» استفاده میکند ولی جسارت های دیگر که دستگاه سقیفه نسبت به حضرت زهرا سلاماللهعلیها انجام دادند کمتر گفته میشود:
ابابکر، بعد از شنیدن خطبه فدکیه اینگونه حضرت زهرا سلام الله علیها را خطاب قرار داد: كأم طحال أحب أهلها اليها البغي؛)1
مرحوم مجلسی و ابن ابی الحدید اینگونه: « أم طحال: امرأة بغي في الجاهلية، فضرب بها المثل، يقال أزنى من أم طحال، انتهى.)2.3
ار ترجمه کردن این قسمت شرمسارم.
قذف حضرت زهرا سلام الله علیها:
َ أَمَّا قَذْفُ الْمُحْصَنَةِ فَقَدْ قَذَفُوا فَاطِمَةَ ع عَلَى مَنَابِرِهِم)4
🔸بر فراز منابر بر حضرت زهر علیهاالسلام قذف میکردند
🔺قَالَ ابْنُ خُشَيْشٍ: قَالَ أَبُو الْفَضْلِ: إِنَّ الْمُنْتَصِرَ سَمِعَ أَبَاهُ يَشْتِمُ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)، فَسَأَلَ رَجُلًا مِنَ النَّاسِ عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَ لَهُ: قَدْ وَجَبَ عَلَيْهِ الْقَتْلُ، إِلَّا أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ أَبَاهُ لَمْ يَطُلْ لَهُ عُمُرٌ.قَالَ: مَا أُبَالِي إِذَا أَطَعْتُ اللَّهَ بِقَتْلِهِ أَنْ لَا يَطُولَ لِي عُمُرٌ، فَقَتَلَهُ وَ عَاشَ بَعْدَهُ سَبْعَةَ أَشْهُرٍ.)5
🔸ابن خشیش میگوید: ابوالفضل گفت: «منتصر (پسر معتصم) شنید که پدرش فاطمه (سلاماللهعلیها) را دشنام میدهد. پس از یکی از مردم در این باره سؤال کرد و او به او گفت: "قتل بر او لازم است، مگر اینکه کسی که پدرش را کشته، عمرش طولانی نمیشود."
منتصر گفت: "من اهمیتی نمیدهم اگر با کشتن او، اطاعت خدا را کرده و عمرم طولانی نشود." پس او را کشت و بعد از آن هفت ماه زنده نماند.
🔺فلم يزل شتما لفاطمة بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فجعل زيد يبكي حتّى ابتلّت لحيته، و جعل يقول: أما أحد يغضب لفاطمة بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله؟!
أما أحد يغضب لرسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله؟! أما أحد يغضب للّه؟!)6
🔸وقتی زید شهید بر علیه بنی امیه قیام کردند، شخص شامی بر اسب بلند شد و شروع به شتم حضرت زهرا سلام الله علیها کرد که زید شروع به گریه کردن کرد به نحوی که محاسن وی خیس شد
📚: منابع
1: السقفه و فدک: 102
2: ابن ابی الحدید : ج 16 ص 215
3: بحار الانوار: ج29ص 328.
4: تهذیب ج 3ص 562
5: امالی مرحوم طوسی328
6: تاریخ طبری ج 8 ص 273.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖ابن ابی الحدید و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام قسمت اول ✍🏻برای بررسی منابع تاریخی، روائی در ح
➖ابنابیالحدید و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت دوم
🔺و أصحابنا يحملون ذلك كله على ادعائه الأمر بالأفضلية و الأحقية و هو الحق و الصواب فإن حمله على الاستحقاق بالنص تكفير أو تفسيق لوجوه المهاجرين و الأنصار و لكن الإمامية و الزيدية حملوا هذه الأقوال على ظواهرها)1
🔸اصحاب ما این روایات را حمل بر افضیلت و استحقاقیت می کند که این حمل نیز درست است ولی اگر حمل بر استحاقیت بنابر نص شود موجب تکفیر و فاسق خواندن بزرگان انصار و مهاجرین میشود(زیرا بزرگان انصار و مهاجرین به امیرالمومنین علیه السلام کمک نکردند) لکن امامیه و زیدیه این روایات را حمل بر استحقاقیت به نص میکند.
✍🏻ابن ابی الحدید در جائی دیگر دقیق این عقیده خود را بیان میکند:
🔺كان أولى بالأمر و أحق لا على وجه النص بل على وجه الأفضلية فإنه أفضل البشر بعد رسول الله ص و أحق بالخلافة من جميع المسلمين لكنه ترك حقه لما علمه من المصلحة ما تفرس فيه هو و المسلمون من اضطراب الإسلام و انتشار الكلمة لحسد العرب له)2
🔸حضرت علی علیهالسلام اولی به خلافت نسبت به مابقی بودند، اما نه بر وجه نص بلکه بر وجه افضلیت(یعنی اینگونه نیست که اولی بودن بنابر فرموده پیامبر صلیاللهعلیهواله که فرموده باشند بعد از من امیرالمومنین علیهالسلام خلیفه است، باشد؛ بلکه بنابر افضلیت بدون نص نبوی است)
به دلیل اینکه امیرالمومنین علیهالسلام افضل الناس بعد از پیامبر صلیاللهعلیهواله بودند اما حق خود(خلافت) را بخاطر مصالحی رها کردند از این مصالح می توان اضطراب اسلام و حسد اعراب نام برد(مانند ادعای نبوت دروغین افرادی همچون مسلیمه کذاب)
(طبق این عقیده مشروعیت خلافت غصب شده ابابکر را باید با اجماع ثابت کنند یعنی اجتماع مسلمین بر قبول خلافت ابابکر؟)
👇سوالات👇
1⃣: آیا اجماع بر خلافت ابابکر صورت گرفت؟
2⃣: مخالفین خلافت ابابکر چه کسانی بودند؟
3⃣: اشکالات دستگاه خلافت به شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام و جواب این اشکالات....
ادامه دارد ان شاءالله
✍عیسوند
📚منابع:
1: شرح نهج ج 9 ص 307
2: شرح نهج ج 1 ص 140
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره
طرف شیعه: روحالله ثانی
طرف اهل تسنن: مولوی ایوب حشمتی
موضوع: ادله شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها از منابع عامه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بیهوش شدن حضرت زهرا سلام الله علیها وسط اذان بلال حبشی
🛑وَ رُوِيَ: «أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِمْتَنَعَ بِلاَلٌ مِنَ اَلْأَذَانِ وَ قَالَ لاَ أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ قَالَتْ ذَاتَ يَوْمٍ «إِنِّي أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْأَذَانِ» فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلاَلاً فَأَخَذَ فِي اَلْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ وَ أَيَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ اَلْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ شَهْقَةً وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِيَ عَلَيْهَا فَقَالَ اَلنَّاسُ لِبِلاَلٍ أَمْسِكْ يَا بِلاَلُ فَقَدْ فَارَقَتِ اِبْنَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلدُّنْيَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ يُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ وَ سَأَلَتْهُ أَنْ يُتِمَّ اَلْأَذَانَ فَلَمْ يَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا يَا سَيِّدَةَ اَلنِّسْوَانِ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكِ مِمَّا تُنْزِلِينَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِي بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ» .
🔰و روايت كردهاند كه:
وقتى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، بلال از گفتن أذان امتناع ورزيد و گفت: پس از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ديگر براى هيچ كس أذان نخواهم گفت، روزى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها گفت: من ميل كردهام كه صداى أذان مؤذن پدرم را بشنوم، و اين خبر را به بلال رسانيدند، و او شروع كرد به أذان گفتن، هنگامى كه گفت:«اللّٰه أكبر، اللّٰه أكبر» حضرت زهرا سلام اللّٰه عليها بياد پدرش و روزگار زندگى او افتاد و نتوانست از گريه خويشتندارى كند،
و چون به نام آن حضرت رسيد و گفت:«أشهد أنّ محمّدا رسول اللّٰه» حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها فريادى بلند از گلو بر آورد و بيهوش شد و به رو بر زمين افتاد، مردمان فرياد كردند و گفتند: اى بلال از أذان دست بردار كه دخت رسول خدا خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، و گمان كردند كه او مرده است، و بلال أذان را متوقّف ساخت و آن را ناتمام گذاشت، پس از مدّتى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها بهوش آمد و از بلال خواست كه أذانش را تمام كند، ولى او اين كار را انجام نداد، و به آن حضرت گفت: اى سرور و بانوى زنان عالم من ميترسم كه چون أذان مرا بشنوى روح از تنت بيرون رود (يا از آنچه بر سر خود مىآورى بيم دارم) پس آن حضرت بلال را از تمام كردن أذان معاف نمود.
📚 من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۹۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
َ ➖بلال بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله
🛑كَانَ بِلَالٌ مُؤَذِّنَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَزِمَ بَيْتَهُ وَ لَمْ يُؤَذِّنْ لِأَحَدٍ مِنَ الْخُلَفَاءِ
🔰امام صادق علیهالسلام فرمودند:
بلال موذن مخصوص پیامبر صلیاللهعلیهواله بود و زمانی که پیامبر صلیاللهعلیهواله از دنیا رفتند؛ خانه نشین شد و برای هیچ کدام از خلفاء غاصب اذان نگفت
📚: الاختصاص 73
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا بلال برای خلفای غاصب اذان نگفت؟
✍️شخصیتی همانند بلال که موذن اختصاصی پیامبر صلیاللهعلیهوآله در سفر و غیر سفر بوده است اگر برای کسی بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله اذان میگفت دلالت بر قبول خلافت غاصبین توسط بلال میکرد لذا دلیل اول عدم عقیده به خلافت غاصبین است.
👇عاقبت بخیری بلال👇
🔺َرحِمَ اللَّهُ بِلَالًا فَإِنَّهُ كَانَ يُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَيْت)1
🔸امام صادق علیهالسلام:
خدا بلال را رحمت کندزیرا مُحب ما اهل البیت علیهمالسلام بود
👇دلیل دوم👇
🔺و روي أنه كان وجه الامتناع تكليفهم إياه ترك حي على خير العمل)2
مرحوم مجلسی:
دلیل امتناع بلال از اذان گفتن این بود که اهالی سقیفه گفتن حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل را در اذان ممنوع کرده بودند.
✍سال قبل مبحثی حول حذف "حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل" انجام دادیم
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
👇نکته👇
هر گاه قیام و انقلابی از سوی شیعیان انجام میشد یکی از نشانههایی که به وسیله آن تشیع خود را اعلام میکردند عبارت حی علی خیر العمل در اذان بود.
هر گاه دولتی شیعی شکل میگرفت در اذان رسمیشان حیّعله گفته میشد و وقتی غیر شیعیان حاکم میشدند آن را حذف میکردند.)3.4.5
✍: عیسوند
📚منابع:
1:الاخصاص ۷۳
2: روضة المتقین ج 2 ص 257
3: تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير و الأعلام ج30ص11
4: الکامل في التاريخ،ج8ص590
5: مقاتل الطالبيين،ص:375
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ
توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظهالله
جلسه هفتم از سیزده
👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉
👇سر فصلهای این قسمت👇
1: بررسی تغییر یا ثبات اوصاف امامت از آغاز تا کنون
2: چرایی یکسان انگاشتن منکران امیر مومنین علی(علیهالسلام) با منکران وحی از سوی عبدالله بن عباس
3: دیدگاه ابوذر و مالک اشتر نسبت به ولایت حضرت علی (علیهالسلام )
4: بررسی سخنان اسکافی در المعیار و الموازنه پیرامون افضلیت امیر مومنان علی (علیهالسلام)
5: علت اختلاف شیعه و سنی در کاربرد واژههای امام و خلیفه
👈توصیه ویژه و اکید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖گریههای بی امان حضرت زهرا علیهاالسلام
قسمت اول
(شدت گریههای حضرت زهرا سلاماللهعلیها)
🔺أبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: الْبَكَّاءُونَ خَمْسَة
أَمَّا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ ص فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى تَأَذَّى بِهَا أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ قَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى الْمَقَابِرِ مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفَ)1
🔸امام صادق علیهالسلام فرمودند کسانی که در طول تاریخ خیلی گریه کردند پنچ نفر هستند یکی از آنان:
حضرت فاطمه دختر محمد(علیهماالسلام) به شدت بر رسولالله (صلیاللهعلیهواله) گریه میکرد، تا جایی که اهل مدینه از این شرایط آزار میدیدند و به او گفتند: «به خاطر زیاد گریهات ما را آزار دادهای». بنابراین، او به قبرستان شهدا میرفت و آنجا میگریست تا نیازش برآورده شود، سپس برمیگشت.
🔺قالَ الصَّادِقُ ع أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى تَأَذَّى أَهْلُ الْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ إِمَّا أَنْ تَبْكِي بِاللَّيْلِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِي بِالنَّهَارِ وَ كَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي)2
🔸امام صادق عليهالسّلام فرمودند:
فاطمه عليهاالسّلام در فراق رسول خدا آنقدر گريست كه مردم مدينه اظهار ناراحتى نمودند و به فاطمه عليهاالسّلام گفتند: گريه شبانه روزى تو ما را آزار مىدهد، پس يا در شب گريه كن و يا در روز. بعد از آن حضرت فاطمه عليها السّلام به محلّ دفن شهدا مىرفت و در آنجا گريه مىكرد.
👇سوالات👇
1: آیا این شدت از گریه و حزن برای شخص معصوم بلا اشکال است؟
2: آزار و اذیت دیگران توسط معصوم بلا اشکال است؟
3: دلیل گریه های بی امان حضرت زهرا سلاماللهعلیها؟
4: بررسی بیت الاحزان یا بیت الحزن حضرت زهرا سلاماللهعلیها
✍️عیسوند
📚منابع:
1: امالی مرحوم صدوق ص 140
2: مناقب ابن شهرآشوب: ج 3 ص 322
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖گریههای بی امان حضرت زهرا علیهاالسلام
قسمت دوم
(دلائل گریههای بی امان حضرت زهراسلاماللهعلیها)
🔺وَ دَخَلَتْ أُمُّ سَلَمَةَ عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَتْ لَهَا كَيْفَ أَصْبَحْتِ عَنْ لَيْلَتِكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَتْ أَصْبَحْتُ بَيْنَ كَمَدٍ وَ كَرَبٍ فُقِدَ النَّبِيُّ ص وَ ظُلِمَ الْوَصِيُّ.
🔸ام سلمة به عیادت حضرت زهرا سلام الله علیها رقت و گفت: ای دختر رسول خدا«صلی الله علیه و اله» شب را چگونه سحر کردی؟ فرمود: صبح کردم در حالی که حزن و اندوه، قلبم را فرا گرفته، به سبب از دنیا رفتن پیامبر و ستمگری به وصي پیامبر«صلی الله علیه و اله»
👇توضیح👇
در این قسمت حضرت زهرا سلام الله علیها دلیل ناراحتی و گریه خود را دو دلیل فرمودند:
1: فُقِدَ النَّبِيُّ: شهادت پیامبر صلیالله علیهواله.
2: ظُلِمَ الْوَصِيُّ: غصب خلافت و ظلم به امیرالمومنین علیهالسلام.
دقت کنید حضرت زهرا سلاماللهعلیها نفرمودند فُقِدَ أبي یا نفرمودند ظُلِمَ بعلي بلکه فقدان نبی خدا و ظلم به امام زمان خویش باعث گریههای بی امان حضرت شده بود
👇عظمت فقدان نبی👇
1: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ، فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؛ فَإِنَّهُ مِنْ أَعْظَمِ الْمَصَائِبِ»
🔸امام صادق عليهالسّلام فرمودند:
هر كس گرفتار مصيبتى شد، خوب است مصيبت وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را به ياد آورد كه از بزرگترين مصايب بود.
2: ظْلَمَتِ اَلْأَرْضُ لِغَيْبَتِهِ وَ كَسَفَتِ اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ وَ اِنْتَثَرَتِ اَلنُّجُومُ لِمُصِيبَتِهِ وَ أَكْدَتِ اَلْآمَالُ وَ خَشَعَتِ اَلْجِبَالُ وَ أُضِيعَ اَلْحَرِيمُ وَ أُزِيلَتِ اَلْحُرْمَةُ عِنْدَ مَمَاتِهِ فَتِلْكَ وَ اَللَّهِ اَلنَّازِلَةُ اَلْكُبْرَى وَ اَلْمُصِيبَةُ اَلْعُظْمَى لاَ مِثْلُهَا نَازِلَةٌ وَ لاَ بَائِقَةٌ عَاجِلَة
🔸حضرت زهرا سلاماللهعلیها:
زمین به خاطر غیبت او تاریک شد و خورشید و ماه کسوف کردند و ستارهها به خاطر مصیبت او پراکنده شدند. امیدها ناامید گشت و کوهها خاشع شدند و حرمتها از بین رفت و عظمت در زمان وفاتش فراموش شد. به خدا سوگند، این واقعه بزرگترین نازل شده و بزرگترین مصیبت است که هیچ مصیبتی همانند آن نه نازل شده و نه به سرعت زوال یافته است.
✍فقدان خاتم الانبیاء؛ افضل الخلائق قطعا اعظم مصائب از روز اول خلقت تا روز آخر محسوب میشود لذا شخصیت معصومی همانند حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهماالسلام این مصیبت عظماء را درک میکند لذا گریههای بی امان حضرت زهرا سلام اللهعلیها بخاطر فقدان افضل الخلائق بود
✍عیسوند
📚منابع:
1: مناقب ابن شهرآشوب: ج 2 ص 205
2: الکافي: ج 5 ص 550
3: الاحتجاج ج 1 ص 97
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره
طرف شیعه: ابومحمد عراقی
طرفاهلتسنن: عثمان خمیس
موضوع: آزار و اذیتهای عائشه و حفصه نسبت به وجود نازنین پیامبر صلیاللهعلیهوآله
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مصحف حضرت زهرا سلاماللهعلیها
قسمت اول
(مشخصات مصحف)
🛑أبِي بَصِيرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ مُصْحَفِ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا)، فَقَالَ: أُنْزِلَ عَلَيْهَا بَعْدَ مَوْتِ أَبِيهَا.
فَقُلْتُ: فَفِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْقُرْآنِ؟
قَالَ: مَا فِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْقُرْآنِ.
قَالَ: قُلْتُ: فَصِفْهُ لِي.
قَالَ: لَهُ دَفَّتَانِ مِنْ زَبَرْجَدَتَيْنِ عَلَى طُولِ الْوَرَقِ وَ عَرْضِهِ حَمْرَاوَيْنِ.
قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ صِفْ لِي وَرَقَهُ.
قَالَ: وَرَقُهُ مِنْ دُرٍّ أَبْيَضَ قِيلَ لَهُ: (كُنْ) فَكَانَ.
قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَمَا فِيهِ؟
قَالَ: فِيهِ خَبَرُ مَا كَانَ، وَ خَبَرُ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ فِيهِ خَبَرُ سَمَاءٍ سَمَاءٍ، وَ عَدَدُ مَا فِي سَمَاءٍ سَمَاءٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ، وَ غَيْرُ ذَلِكَ، وَ عَدَدُ كُلِّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مُرْسَلًا وَ غَيْرَ مُرْسَلٍ، وَ أَسْمَاؤُهُمْ، وَ أَسْمَاءُ الَّذِينَ أُرْسِلُوا إِلَيْهِمْ، وَ أَسْمَاءُ مَنْ كَذَّبَ وَ مَنْ أَجَابَ مِنْهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْكَافِرِينَ، مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ أَسْمَاءُ الْبُلْدَانِ، وَ صِفَةُ- كُلِّ بَلَدٍ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْكَافِرِينَ، وَ صِفَةُ كُلِّ مَنْ كَذَّبَ، وَ صِفَةُ الْقُرُونِ الْأُوَلى وَ قِصَصُهُمْ، وَ مَنْ وُلِّيَ مِنَ الطَّوَاغِيتِ وَ مُدَّةُ مُلْكِهِمْ وَ عَدَدُهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ الْأَئِمَّةِ وَ صِفَتُهُمْ، وَ مَا يَمْلِكُ وَاحِداً وَاحِداً، وَ فِيهِ صِفَةُ كَرَّاتِهِمْ، وَ فِيهِ صِفَةُ جَمِيعِ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الْأَدْوَارِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ.
قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَمِ الْأَدْوَارُ؟
قَالَ: خَمْسُونَ أَلْفَ عَامٍ، وَ هِيَ سَبْعَةُ أَدْوَارٍ؛ وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِن الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ آجَالُهُمْ، وَ صِفَةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُهَا، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ، وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ، وَ فِيهِ عِلْمُ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ، وَ عِلْمُ التَّوْرَاةِ كَمَا أُنْزِلَتْ، وَ عِلْمُ الْإِنْجِيلِ، وَ الزَّبُورِ ، وَ عَدَدُ كُلِّ شَجَرَةٍ وَ مَدَرَةٍ فِي جَمِيعِ الْبِلَادِ.
🔰ابی بصیر میگوید:
از امام باقر، ابا جعفر محمد بن علی (علیهالسلام) درباره مصحف فاطمه (سلامالله علیها) پرسیدم. ایشان فرمودند: این مصحف بعد از فوت پدرش بر او نازل شده است.گفتم: آیا در آن چیزی از قرآن وجود دارد؟ فرمود: در آن هیچچیز از قرآن نیست. گفتم: پس توصیفش را برای من بگو. فرمود: مصحف دو جلد از زبرجد دارد که به رنگ قرمز و به شکل طولی و عرضی است. گفتم: فدای تو شوم، ورق آن را برایم توصیف کن. فرمود: ورقهایش از درّ سفید است که به او گفته شده: «باش» و او بوده است. گفتم: فدای تو شوم، پس در آن چه چیزی هست؟
فرمود: در آن اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت است، همچنین اخبار آسمانها و تعداد ملائکه در هر آسمان و جزئیات دیگر، و تعداد همه مخلوقاتی که خداوند فرستاده و فرستاده نشدهاند، و نام آنها، و نام کسانی که به سوی آنها فرستاده شدهاند، و نام کسانی که رد کردند و کسانی که پاسخ دادند. در آن، نام تمام مخلوقات مؤمن و کافر، از اولین ها و آخرین ها، و نام کشورها، و توصیف هر کشوری در شرق و غرب زمین، و تعداد مؤمنان و کافران در آن کشورها، و توصیف هر کسی که رد کرده، و توصیف قرون اولیه و داستانهای آنها، و حکومت طاغوتها و مدت سلطنت آنها و تعدادشان، و در آن، نام ائمه و توصیف آنها و آنچه را که هر یک از آنها مالکیاش هستند، و توصیف کارهای آنها، و توصیف همه کسانی که در دورانها آمدهاند از اولیها و آخریها وجود دارد. سپس گفتم: فدای تو شوم، تعداد این دورانها چند است؟ فرمود: پنجاههزار سال است که در واقع هفت دوران است. و در آن، نام تمام خلق خدا از اولیها و آخریها و مدت عمرشان، و توصیف اهل بهشت، و تعداد کسانی که به بهشت وارد میشوند و تعداد کسانی که به آتش میروند و نام آنها وجود دارد. و همچنین در آن، علم قرآن طبق آنچه نازل شده، علم تورات طبق آنچه نازل شده، علم انجیل و زبور، و تعداد هر درخت و گیاه در تمام بلاد نیز آمده است.
📚: دلائل الامامة 105
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مصحف حضرت زهرا سلاماللهعلیها
قسمت دوم
(عاقبت مصحف)
🛑و لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ، وَ الْإِنْسِ، وَ الطَّيْرِ، وَ الْبَهَائِمِ ، وَ الْأَنْبِيَاءِ، وَ الْمَلَائِكَةِ.
فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَلَمَّا مَضَتْ إِلَى مَنْ صَارَ ذَلِكَ الْمُصْحَفُ؟
فَقَالَ: دَفَعْتُهُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَلَمَّا مَضَى صَارَ إِلَى الْحَسَنِ، ثُمَّ إِلَى الْحُسَيْنِ، ثُمَّ عِنْدَ أَهْلِهِ حَتَّى يَدْفَعُوهُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.
فَقُلْتُ: إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ كَثِيرٌ!
فَقَالَ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ، إِنَّ هَذَا الَّذِي وَصَفْتُهُ لَكَ لَفِي وَرَقَتَيْنِ مِنْ أَوَّلِهِ، وَ مَا وَصَفْتُ لَكَ بَعْدَ مَا فِي الْوَرَقَةِ الثَّالِثَةِ ، وَ لَا تَكَلَّمْتُ بِحَرْفٍ مِنْه
🔰امام باقر علیه السلام فرمودند:
اطاعت از فاطمه (سلامالله علیها) بر تمام مخلوقات خداوند از جن و انس، پرندگان، چهارپایان، پیامبران و ملایکه واجب بود.
سپس من پرسیدم: فدای تو شوم، این مصحف پس از وفات فاطمه (سلامالله علیها) به چه کسی رسید؟
فرمود: آن را به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) سپردند، و پس از ایشان به حسن (علیهالسلام) و سپس به حسین (علیهالسلام) منتقل شد و اکنون در نزد اهلش است تا به صاحب این امر (امام زمان) تسلیم شود.(یعنی میراث امامت است)
گفتم: این علم بسیار زیاد است!
فرمود: ای ابا محمد، آنچه را که توصیف کردهام در دو ورق اول موجود است و آنچه را که درباره ورقه سوم گفتم، و من سخنی از آن نگفتهام.
📚: دلائل الامامة 105
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi