eitaa logo
علم الحدیث
12.6هزار دنبال‌کننده
77 عکس
223 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
حق زن بر شوهرش 🛑 وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خَيْرُ اَلرِّجَالِ مِنْ أُمَّتِي اَلَّذِينَ لاَ يَتَطَاوَلُونَ عَلَى أَهْلِيهِمْ وَ يَحِنُّونَ عَلَيْهِمْ وَ لاَ يَظْلِمُونَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ اَلرِّجٰالُ قَوّٰامُونَ عَلَى اَلنِّسٰاءِ بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَلىٰ بَعْضٍ اَلْآيَةَ . 🔰پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: بهترين مردان امت من كسانى هستند كه با خانواده خود بدرفتارى نمى‌كنند و با آن‌ها مهربان هستند و به آن‌ها ستم نمى‌كنند. ۱ سپس اين آيه را خواند: «مردان به‌واسطه برترى‌هايى كه خداوند به آن‌ها داده سرپرست زنان هستند». ۲ 📚۱. مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۲۱۶ ۲. نساء آیه ۳۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ثواب هدیه دادن مَرد به همسرش 🛑عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ دَخَلَ اَلسُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِيَالِهِ كَانَ كَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِيجَ . 🔰پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود: هر كه از بازار چيزى براى خانه بخرد و براى عيالش ببرد، چنانست كه براى مستمندان محتاج صدقه برده است. 📚:الأمالي(للصدوق) 577 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
محبت کلامی مَرد 🛑عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ عَمْرِو بْنِ جُمَيْعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : قَوْلُ اَلرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّكِ لاَ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً. 🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اين‌كه مرد به همسرش بگويد:«من تو را دوست دارم» هيچ‌گاه از قلب همسرش بيرون نخواهد رفت. 📚الکافي ج ۵، ص ۵۶۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حدیث قبلی دلالت بر محبت کلامی آقا نسبت به همسر میکرد 👈اما محبتی که در عمل نمایان میشود.👇 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِم‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ يَحْتَطِبُ وَ يَسْتَقِي وَ يَكْنُسُ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ. 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «امیرالمؤمنین (صلوات‌الله‌علیه) هیزم جمع می‌کرد، آب می‌آورد و جارو می‌زد و فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گندم را آرد می‌کرد، (آن را) خمیر می‌کرد و نان می‌پخت. 📚:الكافي ج 5 ص 86 ➖➖➖➖➖➖➖➖ نکته1 : مرحوم کلینی این روایت را در باب "عَمَلِ الرَّجُلِ فِي بَيْتِهِ‌ " کار کردن مرد در خانه" نقل کرده است. یعنی مرحوم کلینی نیز برداشت‌شون از این روایت کمک کردن مَرد در کار خانه بوده است نکته2: روایت شریف هم از حیث سند و هم از حیث دلالت و هم از حیث منبع غیر قابل خدشه است پس آقایون کانال زحمت نکشند برای راه در رو😐🤷‍♂🚶‍♂️ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فرق بین حق و باطل ‏ 🛑«إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ» فَسُئِلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِ هَذَا فَجَمَعَ أَصَابِعَهُ وَ وَضَعَهَا بَيْنَ أُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ ثُمَّ قَالَ «الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ». 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «میان حق و باطل جز چهار انگشت نیست». از او پرسیدند معنی این سخن چیست؟ امام چهار انگشتان خود را میان گوش و دیده گذاشت سپس گفت: «باطل آن است که بگویی شنیدم، و حقّ آن است که بگویی دیدم». 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۴۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مجالس شادی شیعیان نباید همراه با گناه باشد 🛑الإمام المهديّ عليه السلام ـ فيما وَرَدَ عَنهُ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ : فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا 🔰امام‌ زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در نامه به مرحوم شیخ مفید فرمودند: پس هر کدام از شما باید بگونه ای رفتار کند که او را به محبت ما نزدیک کند و از هر کار که موجب ناراحتی و خشم ما می‌گردد اجتناب ورزد. 📚:الاحتجاج 2 / 599 👇👇 و متاسفانه، گاهی شادی‌ها آن چنان با گناه همراه است که شادی با گناه مساوی می‌شود. گناهانی همچون استعمال آلات موسیقی و غنا، اختلاط زنان و مردان نامحرم ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی تولد مخفیانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قسمت اول 🛑حَكِيمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ: بَعَثَ إِلَيَّ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَا عَمَّةِ اِجْعَلِي إِفْطَارَكِ هَذِهِ اَللَّيْلَةَ عِنْدَنَا فَإِنَّهَا لَيْلَةُ اَلنِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيُظْهِرُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ اَلْحُجَّةَ وَ هُوَ حُجَّتُهُ فِي أَرْضِهِ قَالَتْ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَنْ أُمُّهُ قَالَ لِي نَرْجِسُ قُلْتُ لَهُ جَعَلَنِي اَللَّهُ فِدَاكَ مَا بِهَا أَثَرٌ فَقَالَ هُوَ مَا أَقُولُ لَكِ قَالَتْ فَجِئْتُ فَلَمَّا سَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ جَاءَتْ تَنْزِعُ خُفِّي وَ قَالَتْ لِي يَا سَيِّدَتِي وَ سَيِّدَةَ أَهْلِي كَيْفَ أَمْسَيْتِ فَقُلْتُ بَلْ أَنْتِ سَيِّدَتِي وَ سَيِّدَةُ أَهْلِي قَالَتْ فَأَنْكَرَتْ قَوْلِي وَ قَالَتْ مَا هَذَا يَا عَمَّةِ قَالَتْ فَقُلْتُ لَهَا يَا بُنَيَّةُ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى سَيَهَبُ لَكِ فِي لَيْلَتِكِ هَذِهِ غُلاَماً سَيِّداً فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ قَالَتْ فَخَجِلَتْ وَ اِسْتَحْيَتْ فَلَمَّا أَنْ فَرَغْتُ مِنْ صَلاَةِ اَلْعِشَاءِ اَلْآخِرَةِ أَفْطَرْتُ وَ أَخَذْتُ مَضْجَعِي فَرَقَدْتُ فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِي جَوْفِ اَللَّيْلِ قُمْتُ إِلَى اَلصَّلاَةِ فَفَرَغْتُ مِنْ صَلاَتِي وَ هِيَ نَائِمَةٌ لَيْسَ بِهَا حَادِثٌ ثُمَّ جَلَسْتُ مُعَقِّبَةً ثُمَّ اِضْطَجَعْتُ ثُمَّ اِنْتَبَهْتُ فَزِعَةً وَ هِيَ رَاقِدَةٌ ثُمَّ قَامَتْ فَصَلَّتْ وَ نَامَتْ - قَالَتْ حَكِيمَةُ وَ خَرَجْتُ أَتَفَقَّدُ اَلْفَجْرَ فَإِذَا أَنَا بِالْفَجْرِ اَلْأَوَّلِ كَذَنَبِ اَلسِّرْحَانِ وَ هِيَ نَائِمَةٌ فَدَخَلَنِي الشُّكُوكُ فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْمَجْلِسِفَقَالَ لاَ تَعْجَلِي يَا عَمَّةِ فَهَاكِ اَلْأَمْرُ قَدْ قَرُبَ قَالَتْ فَجَلَسْتُ وَ قَرَأْتُ الم اَلسَّجْدَةَ وَ يس فَبَيْنَمَا أَنَا كَذَلِكَ إِذِ اِنْتَبَهَتْ فَزِعَةً فَوَثَبْتُ إِلَيْهَا فَقُلْتُ اِسْمُ اَللَّهِ عَلَيْكِ ثُمَّ قُلْتُ لَهَا أَ تُحِسِّينَ شَيْئاً قَالَتْ نَعَمْ يَا عَمَّةِ فَقُلْتُ لَهَا اِجْمَعِي نَفْسَكِ وَ اِجْمَعِي قَلْبَكِ فَهُوَ مَا قُلْتُ لَكِ قَالَتْ فَأَخَذَتْنِي فَتْرَةٌ وَ أَخَذَتْهَا فَتْرَةٌ فَانْتَبَهْتُ بِحِسِّ سَيِّدِي فَكَشَفْتُ اَلثَّوْبَ عَنْهُ فَإِذَا أَنَا بِهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَاجِداً يَتَلَقَّى اَلْأَرْضَ بِمَسَاجِدِهِ فَضَمَمْتُهُ إِلَيَّ 🔰حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام گويد: امام حسن عسكرى عليه السّلام مرا به نزد خود فراخواند و فرمود:اى عمّه!امشب افطار نزد ما باش كه شب نيمۀ شعبان است و خداى تعالى امشب حجّت خود را كه حجّت او در روى زمين است ظاهر سازد.گويد:گفتم:مادر او كيست‌؟فرمود:نرجس،گفتم:فداى شما شوم اثرى در او نيست،فرمود:همين است كه به تو مى‌گويم،گويد آمدم و چون سلام كردم و نشستم نرجس آمد كفش مرا بردارد و گفت:اى بانوى من و بانوى خاندانم حالتان چطور است‌؟گفتم:تو بانوى من و بانوى خاندان من هستى،گويد:از كلام من ناخرسند شد و گفت:اى عمّه جان!اين چه فرمايشى است‌؟گويد:بدو گفتم:اى دختر جان!خداى تعالى امشب به تو فرزندى عطا فرمايد كه در دنيا و آخرت آقاست،گويد:نرجس خجالت كشيد و استحيا نمود. و چون از نماز عشا فارغ شدم افطار كردم و در بستر خود قرار گرفته و خوابيدم و در دل شب براى اداى نماز برخاستم و آن را به جاى آوردم در حالى كه نرجس خوابيده بود و رخدادى براى وى نبود،سپس براى تعقيبات نشستم و پس از آن نيز دراز كشيدم و هراسان بيدار شدم و او همچنان خواب بود سپس برخاست و نماز گزارد و خوابيد. حكيمه گويد:بيرون آمدم و در جستجوى فجر به آسمان نگريستم و ديدم فجر اوّل دميده است و او در خواب است و شك بر دلم عارض گرديد ناگاه ابو محمّد عليه السّلام از محلّ‌ خود فرياد زداى عمّه!شتاب مكن!كه اينجا كار نزديك شده است.گويد:نشستم گويد:نشستم و به قرائت سورۀ الم سجده و سورۀ يس پرداختم و در اين اثنا او هراسان بيدار شد و من به نزد او پريدم و بدو گفتم:اسم اللّٰه بر تو باد آيا چيزى را احساس مى‌كنى‌؟گفت:اى عمّه!آرى،گفتم:خودت را جمع كن و دلت را استوار دار كه همان است كه با تو گفتم. حكيمه گويد:مرا و نرجس را ضعفى فرا گرفت و به آواز سرورم به خود آمدم و جامه را از روى او برداشتم و ناگهان سرور خود را ديدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش بر زمين است او را در آغوش گرفتم ديدم پاك و نظيف است.ابو محمّد عليه السّلام فرياد برآورد كه اى عمّه!فرزندم را به نزد من آور... 📚:کمال الدين ج ۲، ص ۴۲۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی تولد مبارک مخفیانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قسمت دوم 🛑فَإِذَا أَنَا بِهِ نَظِيفٌ مُتَنَظِّفٌ فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَلُمِّي إِلَيَّ اِبْنِي يَا عَمَّةِ فَجِئْتُ بِهِ إِلَيْهِ فَوَضَعَ يَدَيْهِ تَحْتَ أَلْيَتَيْهِ وَ ظَهْرِهِ وَ وَضَعَ قَدَمَيْهِ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ أَدْلَى لِسَانَهُ فِي فِيهِ وَ أَمَرَّ يَدَهُ عَلَى عَيْنَيْهِ وَ سَمْعِهِ وَ مَفَاصِلِهِ ثُمَّ قَالَ تَكَلَّمْ يَا بُنَيَّ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً ۱۴ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ صَلَّى عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ عَلَى اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ إِلَى أَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيهِ ثُمَّ أَحْجَمَ ثُمَّ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا عَمَّةِ اِذْهَبِي بِهِ إِلَى أُمِّهِ لِيُسَلِّمَ عَلَيْهَا وَ أْتِينِي بِهِ فَذَهَبْتُ بِهِ فَسَلَّمَ عَلَيْهَا وَ رَدَدْتُهُ فَوَضَعْتُهُ فِي اَلْمَجْلِسِ ثُمَّ قَالَ يَا عَمَّةِ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلسَّابِعِ فَأْتِينَا قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمَّا أَصْبَحْتُ جِئْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كَشَفْتُ اَلسِّتْرَ لِأَتَفَقَّدَ سَيِّدِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمْ أَرَهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا فَعَلَ سَيِّدِي فَقَالَ يَا عَمَّةِ اِسْتَوْدَعْنَاهُ اَلَّذِي اِسْتَوْدَعَتْهُ أُمُّ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمَّا كَانَ فِي اَلْيَوْمِ اَلسَّابِعِ جِئْتُ فَسَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ فَقَالَ هَلُمِّي إِلَيَّ اِبْنِي فَجِئْتُ بِسَيِّدِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ فِي اَلْخِرْقَةِ فَفَعَلَ بِهِ كَفَعْلَتِهِ اَلْأُولَى ثُمَّ أَدْلَى لِسَانَهُ فِي فِيهِ كَأَنَّهُ يُغَذِّيهِ لَبَناً أَوْ عَسَلاً ثُمَّ قَالَ تَكَلَّمْ يَا بُنَيَّ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ ثَنَّى بِالصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ عَلَى اَلْأَئِمَّةِ اَلطَّاهِرِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ حَتَّى وَقَفَ عَلَى أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ بسم الله الرحمن الرحيم وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ `وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هٰامٰانَ وَ جُنُودَهُمٰا مِنْهُمْ مٰا كٰانُوا يَحْذَرُونَ قَالَ مُوسَى فَسَأَلْتُ عُقْبَةَ اَلْخَادِمَ عَنْ هَذِهِ فَقَالَتْ صَدَقَتْ حَكِيمَةُ . 🔰 حکیمه خاتون گوید: نوزاد را نزد امام حسن عسکری علیه السلام بردم و او دو كف دستش را گشود و فرزند را در ميان آن قرار داد و دو پاى او را بر سينۀ خود نهاد سپس زبانش را در دهان او گذاشت و دستش را بر چشمان و گوش و مفاصل وى كشيد، سپس فرمود:اى فرزندم!سخن گوى،گفت: أشهد أن لا إله إلاّ اللّٰه وحده لا شريك له و أشهد أنّ‌ محمّدا رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم. سپس درود بر امير المؤمنين و ائمّه فرستاد تا آنكه بر پدرش رسيد و زبان دركشيد.سپس ابو محمّد عليه السّلام فرمود:اى عمّه!او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند آنگاه به نزد من آور،پس او را بردم و بر مادر سلام كرد و او را بازگردانيده و در مجلس نهادم سپس فرمود:اى عمّه!چون روز هفتم فرا رسيد نزد ما بيا.حكيمه گويد:چون صبح شد آمدم تا بر او ابو محمّد سلام كنم و پرده را كنار زدم تا از سرورم تفقّدى كنم و او را نديدم،گفتم:فداى شما شوم،سرورم چه مى‌كند؟ فرمود:اى عمّه!او را به آن كسى سپردم كه مادر موسى موسى را به وى سپرد. حكيمه گويد:چون روز هفتم فرا رسيد آمدم و سلام كردم و نشستم فرمود: فرزندم را به نزد من آور!و من سرورم را آوردم و او در خرقه‌اى بود و با او همان كرد كه اوّل بار كرده بود،سپس زبانش را در دهان او گذاشت و گويا شير و عسل به وى مى‌داد،سپس فرمود:اى فرزندم!سخن گوى!و او گفت: أشهد أن لا إله إلاّ اللّٰه. و درود بر محمّد و امير المؤمنين و ائمّۀ طاهرين فرستاد و تا آنكه بر پدرش رسيد،سپس اين آيه را تلاوت فرمود:« بِسْمِ‌ اَللّٰهِ‌ اَلرَّحْمٰنِ‌ اَلرَّحِيمِ‌ »و ما اراده مى‌كنيم كه بر مستضعفان زمين منّت نهاده و آنان را ائمّه و وارثين قرار دهيم و آنان را متمكّن در زمين ساخته و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه كه از آن برحذر بودند بنمايانيم . موسى بن محمّد راوى اين روايت گويد از عقبۀ خادم از اين قضيّه پرسش كردم،گفت:حكيمه راست گفته است. 📚:کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۲۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت شعبان و شب زنده داری نیمه شعبان 👇دلیل نام گذاری👇 🛑《إنَّمَا سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فِيهِ أرزَاقُ المُؤمِنينَ》1 🔰ماه شعبان ، شعبان ناميده شد؛ زيرا روزى هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى شود 👇بهترین عمل در شعبان👇 🛑《مَا أفضَلُ مَا يُفعَلُ فِيهِ (شَعبَانَ)؟ الصَّدَقَةُ و الإستِغفارُ》2 🔰چه عملى در ماه شعبان برتر است؟ حضرت(علیه السلام) فرمودند : صدقه و استغفار! 👇نیمه شعبان👇 امام صادق(علیه اسلام) می فرماید : از حضرت امام باقر(علیه السلام) درباره فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد. امام(علیه السلام) فرمودند : 🛑《هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِيهَا يَمْنَحُ اللَّهُ تَعَالَى الْعِبَادَ فَضْلَهُ وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ فَاجْتَهِدُوا فِي الْقُرْبَةِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى》3 🔰آن شب، بعد از شب قدر، برترین شب است که خدا در آن شب، از فضلش عطا می کند بندگانش را و از روی مِنَتش آنان را می آمرزد. پس تلاش کنید در این شب برای نزدیکی به خدا‌! 👇عبادت خانوادگی در شب احیاء👇 🔺زید بن علی (فرزند امام سجاد علیه‌السلام) نقل می‌کند که در این شب، در خانه آن‌ها چه خبر بوده است... 🛑روَى زَيْدُ بْنُ عَلِيٍّ ع قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَجْمَعُنَا جَمِيعاً لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ ثُمَّ يُجَزِّئُ اللَّيْلَ أَجْزَاءً ثَلَاثاً فَيُصَلِّي بِنَا جُزْءاً ثُمَّ يَدْعُو وَ نُؤَمِّنُ عَلَى دُعَائِهِ ثُمَّ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْأَلُهُ الْجَنَّةَ حَتَّى يَنْفَجِرَ الصُّبْح‏.)4 🔰از زید بن علی نقل شده است: (پدرمان) علی بن الحسین (علیهماالسلام) در شب نیمه شعبان، همه ما را جمع می‌کردند و آن‌گاه شب را به سه بخش تقسیم می‌فرمودند؛ 👈بخشی از آن را امام جماعت می‌شدند و ما با ایشان نماز می‌خواندیم. 👈سپس دعا می‌کردند و ما برای دعای ایشان آمین می‌گفتیم. 👈سپس از خداوند طلب آمرزش می‌کردند و ما نیز از خدا طلب آمرزش می‌کردیم و از او بهشت می‌خواستیم. 🔸(این ادامه داشت) تا موقع اذان صبح می‌شد. 📚: منابع 1:ثواب الأعمال ص۶۲ 2:الاقبال سید بن طاووس، ج۳، ص۲۹۴ 3:المزار الکبير ج ۱، ص ۴۰۵ 4:مصباح‌المتهجدج‏۲ص۸۵۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖ولیمه دادن امام حسن عسکری "علیه السلام" بخاطر تولد مبارک امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" 🛑لَمَّا وُلِدَ السَّيِّدُ "علیه السلام "قالَ أَبُو مُحَمَّدٍ" علیه السلام " ابْعَثُوا إِلَى أَبِي عَمْرٍو فَبُعِثَ إِلَيْهِ فَصَارَ إِلَيْهِ. فَقَالَ: اشْتَرِ عَشَرَةَ آلَافِ رِطْلٍ خُبْزاً وَ عَشَرَةَ آلَافِ رِطْلٍ لَحْماً وَ فَرِّقْهُ أَحْسَبُهُ . قَالَ عَلَى بَنِي هَاشِمٍ وَ عُقَّ عَنْهُ بِكَذَا وَ كَذَا شَاةً. 📚: كمال الدين ج‏۲ ص: ۴۳۱ 🔰 از محمد بن عثمان نقل كرده است كه چون آقا متولد گرديد، امام حسن عسكرى "عليه السّلام" عثمان بن سعيد (نائب اول امام زمان و پدر محمد بن عثمان مذكور) را احضار نمود و فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت خريده و بحساب من ميان بنى هاشم قسمت كن، و چند رأس گوسفند هم براى او عقيقه نما. نکاتروایت شریف 👇 نکته اول 👇 اینکه امام" علیه السلام" می فرمایند هزار رطل گوشت : طبق رطل بغداد هر رطل ۴۰۰ گرم است اگر هر گوسفند را ۴۰ کیلو بگیریم یعنی میشود ۱۰۰ گوسفند . 👇نکته دوم 👇 حال چرا فقط بین بنی هاشم ؟ چرا بین مردم عادی تقسیم نشود ⁉️ ♦️پاسخ👇👇👇 چون این گوشت ونان به برکت تولد وجود مبارک حضرت حجت " عجل الله تعالی فرجه الشریف " بودند وکسی غیر بنی هاشم نباید از این موضوع باخبر شود.به خاطر خفقان و تهدید هایی که برعلیه خاندان عصمت "علیهم السلام "بوده است . 👇نکته سوم👇 یک سوال❓ آیا این مقدار مواد غذایی فقط برای بنی هاشم در سامراء بوده است؟ پاسخ: قطعا تعداد بنی هاشم در سامراء نسبت به حجم مواد غذایی کمتر بوده است پس منظور امام "علیه السلام "این است که بنی هاشم بیرون سامراء را نیز شامل می شود . [این تقسیم مواد غذایی یک جور خبر دادن بود] 👇نکته چهارم👇 عُقَّ عَنْهُ بِكَذَا وَ كَذَا شَاةً: یعنی اون مقداری که قربانی میکنی : 👈یک گوسفند هم به نیت عقیقه برای امام زمان عجل الله فرجه الشریف ذبح کن ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مُنکر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مُنکر همه انبیاء است 🛑 حَدَّثَنَا مُوسَی بْنُ جَعْفَرِ بْنِ وَهْبٍ الْبَغْدَادِیُّ قَالَ سَمِعْتُ اَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ (علیه‌السّلام) یَقُولُ کَاَنِّی بِکُمْ وَ قَدِ اخْتَلَفْتُمْ بَعْدِی فِی الْخَلَفِ مِنِّی اَمَا اِنَّ الْمُقِرَّ بِالْاَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صالْمُنْکِرَ لِوَلَدِی کَمَنْ اَقَرَّ بِجَمِیعِ اَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ ثُمَّ اَنْکَرَ نُبُوَّةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وَ الْمُنْکِرُ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) کَمَنْ اَنْکَرَ جَمِیعَ اَنْبِیَاءِ اللَّهِ لِاَنَّ طَاعَةَ آخِرِنَا کَطَاعَةِ اَوَّلِنَا وَ الْمُنْکِرَ لِآخِرِنَا کَالْمُنْکِرِ لِاَوَّلِنَااَمَا اِنَّ لِوَلَدِی غَیْبَةً یَرْتَابُ فِیهَا النَّاسُ اِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل.»  🔰موسی بن جعفر بن وهب بغدادی می‌گوید از امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) شنیدم می‌فرمود: گویا می‌بینم شما بعد از من در‌باره جانشینم اختلاف دارید. آگاه باشید که هر کس به امامان بعد از پیغمبر اعتراف کند و منکر امامت فرزندم شود، چون کسی باشد که به همه پیغمبران و رسل خدا اعتراف کند و منکر نبوت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) گردد و منکر رسول خدا مانند منکر همه پیغمبران خداست؛ زیرا اطاعت آخر ما چون اطاعت اول ما لازم است آگاه باشید که برای فرزندم غیبتی است که همه مردم در آن به شک افتند مگر آن که خدایش نگهدارد.» 📚: كمال الدين ج ۲ص۴۰۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی سلام دادن به وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (سلام الله علیه)، قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْقَائِمِ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ: لَا، ذَاكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (سلام الله علیه)، لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ ‌وَ لَا يَتَسَمَّى بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ. قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ، قَالَ: يَقُولُونَ «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ»، ثُمَّ قَرَأَ بَقِيَّتُ اللّٰهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. 🔰عمر بن زاهر گويد: مردى از امام صادق(عليه السّلام)پرسيد كه به امام قائم گويند:در بر تو اى امير المؤمنين‌؟فرمود:نه،اين نام را خدا مخصوص امير المؤمنين(عليه السّلام)نموده،پيش از او كسى بدان ناميده نشده و پس از او هم جز كافر خود را بدان ننامد،گفتم:قربانت، چگونه به او درود گويند؟فرمود:مى‌گويند: (السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ)، سپس اين آيه را خواند(86 سوره هود): «بقية الله بهتر است براى شما اگر بوده باشيد مؤمن». 📚: الكافي ج‌۱ص۴۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شباهت‌های امام زمان علیه‌السلام به حضرت یوسف علیه‌السلام 🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قُلْتُ لَهُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُهُ حَيَاتَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ قَالَ فَقَالَ لِي وَ مَا يُنْكَرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَشْبَاهُ اَلْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ «أَنَا يُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِي»  فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَلْعُونَةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِحُجَّتِهِ فِي وَقْتٍ مِنَ اَلْأَوْقَاتِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ إِنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ أَنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ اَلْبِشَارَةِ تِسْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا: «أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قٰالَ أَنَا يُوسُفُ »  🔰سدير صيرفى گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم مى‌فرمود:به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف عليه السّلام،گويد: به آن حضرت عرض كردم:گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مى‌كنيد؟ به من فرمود: اين امت كه خوك‌صفت شده‌اند چه چيز را منكرند،به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او(در مصر)تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد پس چرا لعنت‌شدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد (يعنى مدتى او را غايب كرد بطورى كه وقتى برادران او را ديدند نشناختند همانا يوسف پادشاه قدرتمند مصر بود) و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود،اگر خدا مى‌خواست كه او را بياگاهاند مى‌توانست. يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند پس اين امت چرا انكار مى‌كنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد(و او را نشناسند)تا خدا به او اجازه معرفى دهد ،چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد،گفتند:راستى تو يوسف هستى‌؟فرمود:من يوسفم. 📚: الکافي  ج۱ ص۳۳۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖سالروز وفات آخرین سفیر از سفراء اربعه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑كانت وفاته في النصف من شعبان سنة ثمان وعشرين أو تسع وعشرين وثلثمائة1 🔰مرحوم سید محسن امین نقل میکند: در نیمه شعبان سال ۳۲۹ یا ۳۲۸ محمد بن علی السمری از دنیا رفت 👇🏻آخرین کلام السَّمُرِيُّ👇🏻 🛑حدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ أَحْمَدَ الْمُكَتِّبُ قَالَ: كُنْتُ بِمَدِينَةِ السَّلَامِ فِي السَّنَةِ الَّتِي تُوُفِّيَ فِيهَا الشَّيْخُ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّمُرِيُّ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ فَحَضَرْتُهُ قَبْلَ وَفَاتِهِ بِأَيَّامٍ فَأَخْرَجَ إِلَى النَّاسِ تَوْقِيعاً نُسْخَتُهُ- بسم الله الرحمن الرحيم- يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ السَّمُرِيَّ أَعْظَمَ اللَّهُ أَجْرَ إِخْوَانِكَ فِيكَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ مَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ سِتَّةِ أَيَّامٍ فَاجْمَعْ أَمْرَكَ وَ لَا تُوصِ إِلَى أَحَدٍ يَقُومُ مَقَامَكَ بَعْدَ وَفَاتِكَ فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ «1» فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً وَ سَيَأْتِي شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَاذِبٌ مُفْتَرٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ- قَالَ فَنَسَخْنَا هَذَا التَّوْقِيعَ وَ خَرَجْنَا مِنْ عِنْدِهِ فَلَمَّا كَانَ الْيَوْمُ السَّادِسُ عُدْنَا إِلَيْهِ وَ هُوَ يَجُودُ بِنَفْسِهِ فَقِيلَ لَهُ مَنْ وَصِيُّكَ مِنْ بَعْدِكَ فَقَالَ لِلَّهِ أَمْرٌ هُوَ بَالِغُهُ وَ مَضَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَهَذَا آخِرُ كَلَامٍ سُمِعَ مِنْهُ. 2 🔰ابو محمّد حسن بن احمد مكتّب گويد: در سالى كه شيخ علىّ بن محمّد سمرى- قدّس اللَّه روحه- در بغداد درگذشت، چند روز قبل از وفاتش در محضرش بودم و توقيعى را براى مردم خارج ساخت كه نسخه آن چنين است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اى علىّ بن محمّد سمرىّ! خداوند اجر برادرانت را در عزاى تو عظيم گرداند كه تو ظرف شش روز آينده خواهى مرد، پس خود را براى مرگ مهيّا كن و به احدى وصيّت مكن كه پس از وفات تو قائم مقام تو شود كه دومين غيبت واقع گرديده است و ظهورى نيست مگر پس از اذن خداى عزّ و جلّ‏ و آن بعد از مدّتى طولانى و قساوت دلها و پر شدن زمين از ستم واقع خواهد شد و به زودى كسانى نزد شيعيان من آيند و ادّعاى مشاهده كنند بدانيد هر كه پيش از خروج سفيانىّ و صيحه آسمانى ادّعاى مشاهده كند دروغگوى مفترى است‏ و لا حول و لا قوّة إلّا باللَّه العليّ العظيم. گويد: از اين توقيع استنساخ كرديم و از نزد او بيرون آمديم و چون روز ششم فرا رسيد بازگشتيم و او در حال احتضار بود به او گفتند: وصىّ شما از پس شما كيست؟ گفت: براى خدا امرى است كه خود او رساننده آن است و درگذشت و اين آخرين كلامى بود كه از او شنيده شد. 👈🏻چقدر دردناک بوده شنیدن آخرین جمله از زبان السَّمُرِيُّ و حیرانی اطرافیان السَّمُرِيُّ (بهش که فکر می‌کنم غم دنیا رو دلم آور میشه) 📚منابع ۱:أعيان الشيعة ج2 ص۴۸ ۲: كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 516 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖شروط ثابت قدمی در عصر غیبت 🛑قال مولانا سیّد السّاجدین علیُّ بنُ الحسینِ علیه السّلام : إنَّ لِلقائِمِ مِنّا غَيبَتَينِ اِحداهُما أطوَلُ مِنَ الاُخری ….. وَ أمّا الاُخری فَيَطولُ أمَدُها حَتّی يَرجِعَ عَن هذا الأمرِ أكثَرُ مَن يَقولُ بِهِ ، فَلا يَثبُتُ عَليهِ إلّا مَن قَوی يَقينُهُ ، و صَحَّت مَعرِفَتُهُ ، و لَم يَجِد فی نَفسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَيْنا و سَلَّمَ لَنا أهلَ البَيتِ. 🔰زین العابدین سلام الله علیه فرمودند؛ همانا قیام کننده از ما دو غیبت دارد که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است . …… و امّا غیبت دیگر ، پس مدت آن به درازا میکشد تا آن حدّ که بیشتر کسانی که اعتقاد به إمامت او دارند ، از این اعتقاد برمیگردند ، پس ثابت قدم نمی ماند مگر کسی که یقینش محکم و معرفتش صحیح باشد و قلباً پذیرفتن احکام ما برایش سخت نباشد و تسلیم ما أهل بیت باشد . 📚: كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 323 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖سالروز وفات آخرین سفیر از سفراء اربعه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑كانت وفاته في النصف م
امروز اولین روز از شروع غیبت کبری امام‌زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. آنچه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را 💔اللهم عجل لولیک الفرج یا منتقم💔 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یخ در بهشت واقعی حضرت معصومه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تناقض گوئی عجیب عثمان خمیس در رابطه با سن مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. 👈کلیپ: عربی فصیح حدیث مورد اشاره در کلیپ👇 📚 صحيح مسلم ج4  ص2261 باب قصة الجساسة ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ذکری برای دفع هفتاد بلاء 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَالَ فِي دُبُرِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ دُبُرِ صَلَاةِ الْمَغْرِبِ سَبْعَ مَرَّاتٍ‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ دَفَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ أَهْوَنُهَا الرِّيحُ‌ وَ الْبَرَصُ وَ الْجُنُونُ وَ إِنْ كَانَ شَقِيّاً مُحِيَ مِنَ الشَّقَاءِ وَ كُتِبَ فِي السُّعَدَاءِ. 🔰-امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كه پس از نماز صبح و نماز مغرب هفت بار بگويد: بسم اللّه الرّحمن الرّحيم-لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العليّ‌ العظيم- خداى عزّ و جلّ‌ هفتاد نوع بلاء از او بردارد كه آسانترين آنها بادهاى بد(چون استسقاء و غيره يا مقصود عفونت اعضاء است كه بوى بد دهد يا گرفتارى به طوفان كه موجب سقوط‍‌ و هلاك باشد)و پيسى و ديوانگى است،و اگر شقى باشد از شقاوت بدر آيد و سعادتمند شود. 📚:الكافي ج2ص531 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ولیمه دادن 🛑لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ، فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ، فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ، وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ فِي شِرَى الدَّارِ، وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ. 🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ فرمودند: ولیمه در پنج مورد است نه غیر آن‌ها: در عروسی، در تولد فرزند، در ختنه کردن فرزند پسر، در خرید خانه، در مراجعت از مکه. 📚:مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۴۳۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
05- 73-85 آداب ولیمۀ جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام_0.pdf
2.51M
مقاله بخوانیم آداب ولیمه جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام 👇چکیده👇 یکی از سنت‌های حسنه در اسلام، ازدواج است. برپایی مراسم ازدواج در میان مردم دارای آدابی است که از جمله آن‌ها می‌‌توان به ولیمه‌دادن اشاره کرد. به غذایی که در عروسی به مردم داده می‌شود، ولیمه اطلاق شده است. دین اسلام برای اینکه جشن‌های عروسی، با شکوه بیشتر برگزار شود، به ولیمه‌دادن- در کنار سایر آداب عروسی- سفارش کرده است. ولیمه‌دادن از موضوعات مورد ابتلای جامعه بوده و افراط و تفریط‌های صورت‌گرفته در آن، به انجام تحقیق درباره این موضوع، ضرورت می‌بخشد. هدف نوشتار حاضر، بیان آداب ولیمه‌دادن از دیدگاه معصومان علیهم السلام است. این مقاله برای نخستین‌بار، ولیمه را از دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام بررسی کرده و در سه فصل: مفاهیم و کلیات، آداب مربوط به مهمان و آداب مربوط به میزبان، نگاشته شده است. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر در مکانی ترس از جن داشتید، بگوئید... 🛑مَجَالِسُ الشَّیْخِ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: دَخَلَ أَشْجَعُ السُّلَمِیُّ عَلَی الصَّادِقِ علیه السلام فَقَالَ یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْصُلُ فِی الْمَوَاضِعِ الْمُفْزِعَةِ فَعَلِّمْنِی شَیْئاً مَا آمَنُ بِهِ عَلَی نَفْسِی قَالَ فَإِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاتْرُکْ یَمِینَکَ عَلَی أُمِّ رَأْسِکَ وَ اقْرَأْ بِرَفِیعِ صَوْتِکَ أَ فَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ (الْآیَةَ) قَالَ أَشْجَعُ فَحَصَلْتُ فِی وَادٍ فِیهِ الْجِنُّ فَسَمِعْتُ قَائِلًا یَقُولُ خُذُوهُ فَقَرَأْتُهَا فَقَالَ قَائِلٌ کَیْفَ نَأْخُذُهُ وَ قَدِ احْتَجَزَ بِآیَةٍ طَیِّبَةٍ. 🔰شیخ طوسی بسندش از امام هادی علیه السلام تا امام کاظم علیه السلام * روایت کرده: اشجع سلمی که زياد سفر می‌کرده، نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت : ای مولایم، من زیاد به مکان‌های هولناک وارد می‌شوم، بمن چیزی بیاموزید که با آن خود را ایمن بدارم. فرمودند: چون از چیزی ترسیدی دست راستت را بر بالای سرت قرار بده و با صدای بلند بخوان: ♦️"أَفَغَيۡر دِينِ ٱللَّهِ يَبۡغُونَ وَ لَهُۥٓ أَسۡلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ طَوۡعٗا وَكَرۡهٗا وَإِلَيۡهِ يُرۡجَعُونَ."♦️ 📚آل عمران _ ۸۳ 🔸{ آیا جز دین خداوند را می‌جویند با آنکه هرکه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است ، و بسوی او بازگردانیده می‌شوند.} 🔸اشجع گوید : در یک وادی وارد شدم که در آن جنیان بودند و شنیدم یکی می‌گفت : "او را بگیرید." و من آن آیه را خواندم و یکی گفت: چگونه او را بگیریم در حالی که به آیه طیبه پناه برده است. 📚بحارالانوار ج ٦٠ ص ٧٥، مأخذ: أمالی طوسی رحمه الله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بهتر است استخوان غذایمان را کامل پاک نکنیم؟ 🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلًا يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ: «لَا تَنْهَكُوا الْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ الْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ.» 🔰از هیثم بن عروة تمیمی نقل شده است: ابوحمزه ثمالی غذایی برای ما درست کرده بود. وقتی بر سر سفره حاضر شدیم، ابوحمزه مردی را دید که داشت استخوان را کاملاً پاک می‌کرد. او را صدا زد و گفت: این کار را نکن؛ چراکه من از امام سجاد (علیه‌السلام) شنیده‌ام که می‌فرمودند: «در تمیز کردن استخوان، زیاده‌روی نکنید؛ زیرا جن‌ها سهمی در آن دارند و اگر این کار را انجام دهید، از خانه‌تان چیزی می‌رود که بهتر از این (ته‌مانده استخوان) است.» 📚الكافي، ج۶، ص۳۲۲ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آیا اجنه توانایی دارند به اَشکال مختلف در آیند 🛑لا خلاف بین الإمامیة بل بین المسلمین في أن الجنّ و الشیاطین أجسام لطیفة یرون في بعض الأحیان و لا یرون في بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علَی أعمال قویّة و یجرون في أجساد بني آدم مجری الدم،و قد یشکلهم الله بحسب المصالح بأشکال مختلفة و صور متنوّعة کما ذهب إلیه السیّد المرتضیٰ(رضي الله عنه) أو جعل الله لهم القدرة علَی ذلک کما هو الأظهر من الأخبار و الآثار ! 🔰علامه مجلسی(رحمه الله علیه): خلافی میان شیعیان اِمامیّه بلکه میان مسلمانان نیست در اینکه جِنّ و شیاطین اَجسامی لطیف هستند که گاهی دیده میشوند و گاهی دیده نمیشوند،و دارای حرکاتی سریع و قدرت بر انجام کارهای سخت هستند. و در بدنهایِ بنی آدم،مانند خون،جاری میشوند. و چه بسا خداوند به خاطر مَصالحی،آن‌ها را به اَشکال مُختلفه و صورتهای متنوّعه در می آورد،چنانچه سیّد مرتضیٰ(رضی الله عنه) چنین عقیده ای دارد. یا اینکه خداوند به آن‌ها چنین توانی داده است(که به اَشکال مختلفه درآیند) چنانکه این مطلب،ظاهرتر است از اَخبار و آثار. 📚: بحارالأنوار؛ج۶۰ص۲۸۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا انبیاء بر جنیان نیز مبعوث شده‌اند؟ 🛑لا خلاف في أن نبينا ص مبعوث عليهم و أما سائر أولي العزم ع فلم يتحقق عندي بعثهم عليهم نفيا أو إثباتا و إن كان بعض الأخبار يشعر بكونهم مبعوثين عليهم و لا بد في إثبات الحجة عليهم من بعثة نبي عليهم منهم أو بعثة الأنبياء من الإنس عليهم أيضا و قد مر أنه بعث فيهم نبي يقال له يوسف و قد مضى كلام الطبرسي رحمه الله و الأقوال التي ذكرها في ذلك‏.... 🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه: خلافى ندارد كه پيغمبر ما صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بر جنیان نیز مبعوث بوده است، و اما بعثت پيغمبران اولو العزم ديگر بر آنان نزد من محقق نيست گرچه برخى اخبار اشاره دارد كه بر آنان مبعوث بودند، لکن براى اتمام حجت بر جنیان ناچار بايد پيغمبرى از خود داشته باشند يا از انسان‌ها و قبلا بیان کردیم كه پيغمبرى از خود آنها به نام يوسف بر آنها مبعوث شده و سخن طبرسى- ره- و اقوالى كه در اين باره گفته ياد كرديم. 📚:بحار الأنوار ج‏60، ص: 291 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi