eitaa logo
علم الحدیث
12.7هزار دنبال‌کننده
77 عکس
225 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
ولیمه دادن 🛑لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ، فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ، فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ، وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ فِي شِرَى الدَّارِ، وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ. 🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ فرمودند: ولیمه در پنج مورد است نه غیر آن‌ها: در عروسی، در تولد فرزند، در ختنه کردن فرزند پسر، در خرید خانه، در مراجعت از مکه. 📚:مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۴۳۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
05- 73-85 آداب ولیمۀ جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام_0.pdf
2.51M
مقاله بخوانیم آداب ولیمه جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام 👇چکیده👇 یکی از سنت‌های حسنه در اسلام، ازدواج است. برپایی مراسم ازدواج در میان مردم دارای آدابی است که از جمله آن‌ها می‌‌توان به ولیمه‌دادن اشاره کرد. به غذایی که در عروسی به مردم داده می‌شود، ولیمه اطلاق شده است. دین اسلام برای اینکه جشن‌های عروسی، با شکوه بیشتر برگزار شود، به ولیمه‌دادن- در کنار سایر آداب عروسی- سفارش کرده است. ولیمه‌دادن از موضوعات مورد ابتلای جامعه بوده و افراط و تفریط‌های صورت‌گرفته در آن، به انجام تحقیق درباره این موضوع، ضرورت می‌بخشد. هدف نوشتار حاضر، بیان آداب ولیمه‌دادن از دیدگاه معصومان علیهم السلام است. این مقاله برای نخستین‌بار، ولیمه را از دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام بررسی کرده و در سه فصل: مفاهیم و کلیات، آداب مربوط به مهمان و آداب مربوط به میزبان، نگاشته شده است. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر در مکانی ترس از جن داشتید، بگوئید... 🛑مَجَالِسُ الشَّیْخِ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: دَخَلَ أَشْجَعُ السُّلَمِیُّ عَلَی الصَّادِقِ علیه السلام فَقَالَ یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْصُلُ فِی الْمَوَاضِعِ الْمُفْزِعَةِ فَعَلِّمْنِی شَیْئاً مَا آمَنُ بِهِ عَلَی نَفْسِی قَالَ فَإِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاتْرُکْ یَمِینَکَ عَلَی أُمِّ رَأْسِکَ وَ اقْرَأْ بِرَفِیعِ صَوْتِکَ أَ فَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ (الْآیَةَ) قَالَ أَشْجَعُ فَحَصَلْتُ فِی وَادٍ فِیهِ الْجِنُّ فَسَمِعْتُ قَائِلًا یَقُولُ خُذُوهُ فَقَرَأْتُهَا فَقَالَ قَائِلٌ کَیْفَ نَأْخُذُهُ وَ قَدِ احْتَجَزَ بِآیَةٍ طَیِّبَةٍ. 🔰شیخ طوسی بسندش از امام هادی علیه السلام تا امام کاظم علیه السلام * روایت کرده: اشجع سلمی که زياد سفر می‌کرده، نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت : ای مولایم، من زیاد به مکان‌های هولناک وارد می‌شوم، بمن چیزی بیاموزید که با آن خود را ایمن بدارم. فرمودند: چون از چیزی ترسیدی دست راستت را بر بالای سرت قرار بده و با صدای بلند بخوان: ♦️"أَفَغَيۡر دِينِ ٱللَّهِ يَبۡغُونَ وَ لَهُۥٓ أَسۡلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ طَوۡعٗا وَكَرۡهٗا وَإِلَيۡهِ يُرۡجَعُونَ."♦️ 📚آل عمران _ ۸۳ 🔸{ آیا جز دین خداوند را می‌جویند با آنکه هرکه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است ، و بسوی او بازگردانیده می‌شوند.} 🔸اشجع گوید : در یک وادی وارد شدم که در آن جنیان بودند و شنیدم یکی می‌گفت : "او را بگیرید." و من آن آیه را خواندم و یکی گفت: چگونه او را بگیریم در حالی که به آیه طیبه پناه برده است. 📚بحارالانوار ج ٦٠ ص ٧٥، مأخذ: أمالی طوسی رحمه الله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بهتر است استخوان غذایمان را کامل پاک نکنیم؟ 🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلًا يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ: «لَا تَنْهَكُوا الْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ الْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ.» 🔰از هیثم بن عروة تمیمی نقل شده است: ابوحمزه ثمالی غذایی برای ما درست کرده بود. وقتی بر سر سفره حاضر شدیم، ابوحمزه مردی را دید که داشت استخوان را کاملاً پاک می‌کرد. او را صدا زد و گفت: این کار را نکن؛ چراکه من از امام سجاد (علیه‌السلام) شنیده‌ام که می‌فرمودند: «در تمیز کردن استخوان، زیاده‌روی نکنید؛ زیرا جن‌ها سهمی در آن دارند و اگر این کار را انجام دهید، از خانه‌تان چیزی می‌رود که بهتر از این (ته‌مانده استخوان) است.» 📚الكافي، ج۶، ص۳۲۲ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آیا اجنه توانایی دارند به اَشکال مختلف در آیند 🛑لا خلاف بین الإمامیة بل بین المسلمین في أن الجنّ و الشیاطین أجسام لطیفة یرون في بعض الأحیان و لا یرون في بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علَی أعمال قویّة و یجرون في أجساد بني آدم مجری الدم،و قد یشکلهم الله بحسب المصالح بأشکال مختلفة و صور متنوّعة کما ذهب إلیه السیّد المرتضیٰ(رضي الله عنه) أو جعل الله لهم القدرة علَی ذلک کما هو الأظهر من الأخبار و الآثار ! 🔰علامه مجلسی(رحمه الله علیه): خلافی میان شیعیان اِمامیّه بلکه میان مسلمانان نیست در اینکه جِنّ و شیاطین اَجسامی لطیف هستند که گاهی دیده میشوند و گاهی دیده نمیشوند،و دارای حرکاتی سریع و قدرت بر انجام کارهای سخت هستند. و در بدنهایِ بنی آدم،مانند خون،جاری میشوند. و چه بسا خداوند به خاطر مَصالحی،آن‌ها را به اَشکال مُختلفه و صورتهای متنوّعه در می آورد،چنانچه سیّد مرتضیٰ(رضی الله عنه) چنین عقیده ای دارد. یا اینکه خداوند به آن‌ها چنین توانی داده است(که به اَشکال مختلفه درآیند) چنانکه این مطلب،ظاهرتر است از اَخبار و آثار. 📚: بحارالأنوار؛ج۶۰ص۲۸۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا انبیاء بر جنیان نیز مبعوث شده‌اند؟ 🛑لا خلاف في أن نبينا ص مبعوث عليهم و أما سائر أولي العزم ع فلم يتحقق عندي بعثهم عليهم نفيا أو إثباتا و إن كان بعض الأخبار يشعر بكونهم مبعوثين عليهم و لا بد في إثبات الحجة عليهم من بعثة نبي عليهم منهم أو بعثة الأنبياء من الإنس عليهم أيضا و قد مر أنه بعث فيهم نبي يقال له يوسف و قد مضى كلام الطبرسي رحمه الله و الأقوال التي ذكرها في ذلك‏.... 🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه: خلافى ندارد كه پيغمبر ما صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بر جنیان نیز مبعوث بوده است، و اما بعثت پيغمبران اولو العزم ديگر بر آنان نزد من محقق نيست گرچه برخى اخبار اشاره دارد كه بر آنان مبعوث بودند، لکن براى اتمام حجت بر جنیان ناچار بايد پيغمبرى از خود داشته باشند يا از انسان‌ها و قبلا بیان کردیم كه پيغمبرى از خود آنها به نام يوسف بر آنها مبعوث شده و سخن طبرسى- ره- و اقوالى كه در اين باره گفته ياد كرديم. 📚:بحار الأنوار ج‏60، ص: 291 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اجنه برای سوال پرسیدن خدمت ائمه علیهم السلام می‌رسند ٍ 🛑عَنْ سَعْدٍ الْإِسْكَافِ قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فِي بَعْضِ مَا أَتَيْتُهُ فَجَعَلَ يَقُولُ لَا تَعْجَلْ حَتَّى حَمِيَتِ الشَّمْسُ عَلَيَّ وَ جَعَلْتُ أَتَتَبَّعُ الْأَفْيَاءَ فَمَا لَبِثَ أَنْ خَرَجَ عَلَيَّ قَوْمٌ كَأَنَّهُمُ الْجَرَادُ الصُّفْرُ عَلَيْهِمُ الْبُتُوتُ قَدِ انْتَهَكَتْهُمُ الْعِبَادَةُ قَالَ فَوَ اللَّهِ لَأَنْسَانِي مَا كُنْتُ فِيهِ مِنْ حُسْنِ هَيْئَةِ الْقَوْمِ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ قَالَ لِي أَرَانِي قَدْ شَقَقْتُ عَلَيْكَ قُلْتُ أَجَلْ وَ اللَّهِ لَقَدْ أَنْسَانِي مَا كُنْتُ فِيهِ قَوْمٌ مَرُّوا بِي لَمْ أَرَ قَوْماً أَحْسَنَ هَيْئَةً مِنْهُمْ فِي زِيِّ رَجُلٍ وَاحِدٍ كَأَنَّ أَلْوَانَهُمُ الْجَرَادُ الصُّفْرُ قَدِ انْتَهَكَتْهُمُ الْعِبَادَةُ فَقَالَ يَا سَعْدُ رَأَيْتَهُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أُولَئِكَ إِخْوَانُكَ مِنَ الْجِنِّ قَالَ فَقُلْتُ يَأْتُونَكَ قَالَ نَعَمْ يَأْتُونَّا يَسْأَلُونَّا عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ حَلَالِهِمْ وَ حَرَامِهِمْ. 🔰سعد اسكاف گويد: براى كارهاى معمولى خدمت امام باقر (ع) رفتم، فرمود: شتاب مكن (من پشت در زير آفتاب) ماندم تا آفتاب مرا سوخت و به دنبال سايه‏ها مى‏گشتم و طولى نكشيد كه جمعى بر من خارج شدند به مانند ملخهاى زرد و در بر آنها جبه‏هاى وسيع خز مانندى بود و عبادت آنها را نزار كرده بود. به خدا از بس خوش سيما بودند من وضع خود را فراموش كردم، و چون خدمت آن حضرت رسيدم، فرمود: من شما را در رنج انداختم؟ عرض كردم: آرى به خدا مرا نسبت به وضع خود به فراموشى كشيد مردمى كه به من برگذشتند كه تا كنون به خوش سيمائى آنان نديده بودم، همه جست يك مرد را داشتند، گويا رنگ آنها رنگ ملخ زرد بود، عبادت آنها را نزار كرده بود. فرمود: اى سعد، آنها را ديدى؟ گفتم: آرى، 👈فرمود: آنها برادران جن تواند، گويد: گفتم: خدمت شما مى‏رسند؟ فرمود: آرى، نزد ما آيند و از ما معالم دين خود را پرسند و از حلال و حرام سؤال كنند. 📚: الكافي ج‏1، ص: 394 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رای دادن مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی و بوسیدن دست بعد از رای دادن 🛑عن عَلِيٍّ قال: إِذَا نَاوَلْتُمُ السَّائِلَ شَيْئاً فَاسْأَلُوهُ أَنْ يَدْعُوَ لَكُمْ إِلَى أَنْ قَالَ وَ لْيَرُدَّ الَّذِي يُنَاوِلُهُ يَدَهُ إِلَى فِيه فَلْيُقَبِّلْهَا فَإِنَّ اللَّهَ يَأْخُذُهَا قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِهِ كما قال اللَّهُ عَزَّوجَلَّ أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِه و يَأْخُذُ الصَّدَقات 🔰علي علیه السلام در حدیث 400 گانه فرمودند : وقتی به سائل چیزی می دهید از او درخواست کنید که برای شما دعا کند... و آن کسی که به سائل عطا می کند دستش را به سوی دهانش بازگرداند و آن را ببوسد زیرا قبل از اینکه در دست سائل واقع شود خداوند آن را می گیرد، همانطور که خداوند متعال فرموده است : «آیا نمی دانند که همانا خداوند توبه را از بندگان خود قبول می کند و صدقات را می گیرد» 📚الخصال ص۶۱۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شیطانی به نام المتکون به خواب مردم می‌آید و خود را به عنوان اهل بیت علیهم السلام جا می‌زند!!! 🛑 عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَخْبِرْنِي عَنْ حَمْزَةَ أَ يَزْعُمُ أَنْ أَبِي آتِيهِ قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ كَذَبَ وَ اللَّهِ مَا يَأْتِيهِ إِلَّا الْمُتَكَوِّنُ، إِنَّ إِبْلِيسَ سَلَّطَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْمُتَكَوِّنُ يَأْتِي النَّاسَ فِي أَيِّ صُورَةٍ شَاءَ، إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ صَغِيرَةٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ كَبِيرَةٍ، وَ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَجِي‏ءَ فِي صُورَةِ أَبِي (علیه السلام). 🔰 زراره گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمود: در رابطه با حمزه به من بگو، آیا فکر می‌کند که پدرم به خواب او می‌آید؟! عرض کردم: بله. آن حضرت علیه السلام فرمودند: به خدا قسم دروغ می‌گوید پدرم به خواب او نیامده است بلکه شیطانی به نام المتکون به خوابش می‌آید. ابلیس یکی از شیاطین به نام المتکون را مامور کرد که با هر صورت و شکلی که می‌خواهد به خواب مردم می‌آید چه به صورت بزرگ و چه به صورت کوچک و به خدا قسم به صورت پدرم نمی‌تواند در بیاید. 👇نکته👇 شیطان نمی‌تواند به صورت اهل بیت علیهم السلام در بیاید، اما می‌تواند در خواب به شکلی در بیاید و خود را به جای امام جا بزند، مثلا خود را به شکل مردی نورانی با لباس سبز و ... جا بزند و به فرد خوابیده القاء بکند که او یکی از اهل بیت است؛ خصوصا با این حساب که مردم چهره معصومین علیهم السلام را ندیده‌اند. 📚 رجال الكشي 300 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
سلام راه اندازی کانال پشتیبانی علم الحدیث چون نمیخواستیم کانال اصلی با مطالب غیر حدیثی شلوغ بشه و از طرف دیگر خیلی از دوستان سوالاتی در مورد مطالب کانال یا اصل وجودی کانال داشتند: 👈به این خاطر کانال پشتیبانی راه‌اندازی شده است که سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی جواب داده شود. لذا از این به بعد توضیحات در مورد کانال و مدیریت و پاسخگوئی سوالات اعضاء محترم در کانال پشتیبانی قرار داده می‌شود. 👇لینک عضویت👇 https://eitaa.com/wwwwwwdfa
اجنهِ مومن، مامورین اهل البیت علیهم السلام 🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ: أَوْصَانِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِحَوَائِجَ لَهُ بِالْمَدِينَةِ فَخَرَجْتُ فَبَيْنَا أَنَا بَيْنَ فَجِّ اَلرَّوْحَاءِ عَلَى رَاحِلَتِي إِذَا إِنْسَانٌ يَلْوِي ثَوْبَهُ قَالَ فَمِلْتُ إِلَيْهِ وَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ عَطْشَانُ فَنَاوَلْتُهُ اَلْإِدَاوَةَ فَقَالَ لِي لاَ حَاجَةَ لِي بِهَا وَ نَاوَلَنِي كِتَاباً طِينُهُ رَطْبٌ قَالَ فَلَمَّا نَظَرْتُ إِلَى اَلْخَاتَمِ إِذَا خَاتَمُ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ مَتَى عَهْدُكَ بِصَاحِبِ اَلْكِتَابِ قَالَ اَلسَّاعَةَ وَ إِذَا فِي اَلْكِتَابِ أَشْيَاءُ يَأْمُرُنِي بِهَا ثُمَّ اِلْتَفَتُّ فَإِذَا لَيْسَ عِنْدِي أَحَدٌ قَالَ ثُمَّ قَدِمَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَقِيتُهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ رَجُلٌ أَتَانِي بِكِتَابِكَ وَ طِينُهُ رَطْبٌ فَقَالَ يَا سَدِيرُ إِنَّ لَنَا خَدَماً مِنَ اَلْجِنِّ فَإِذَا أَرَدْنَا اَلسُّرْعَةَ بَعَثْنَاهُمْ. وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى قَالَ: إِنَّ لَنَا أَتْبَاعاً مِنَ اَلْجِنِّ كَمَا أَنَّ لَنَا أَتْبَاعاً مِنَ اَلْإِنْسِ فَإِذَا أَرَدْنَا أَمْراً بَعَثْنَاهُمْ 🔰سدير صيرفى مى‌گويد: امام باقر عليه السّلام نيازمنديهاى خود را در مدينه به من سفارش داد و من از مدينه(به سوى مكه)روانه شدم و در تنگۀ روحاء (در سى مايلى يا چهل مايلى ميان مكه و مدينه)بر شتر خود سوار بودم كه يك انسانى پروپا پيچيده به نظرم رسيد كه تشنه است آب را به او تعارف كردم گفت:نيازى به آن ندارم و او نامه‌اى به من داد كه مهر او هنوز تر بود،چون نگاه كردم،مهر امام باقر عليه السّلام بود،گفتم:چه وقت اين نامه را از آقايت گرفتى‌؟گفت:الان ناگهان در نامه مطالبى را ديدم كه به من دستور داده بود و چون او را برگردانيدم هيچكس را نزد خود نديدم، گويد:سپس امام باقر عليه السّلام آمد و خدمتش رسيدم و گفتم:قربانت،مردى نامۀ شما را كه هنوز مهرش تر بود براى من آورد،فرمود:اى سدير، گروهى از جنيان در خدمت خود داريم كه هروقت عجله داشته باشيم آنها را مامور مى‌كنيم. در روايت ديگر فرمود:براى ما پيروانى است از جن چنانچه پيروانى است از انس و چون كارى را بخواهيم آنها را مى‌فرستيم. 📚:الکافي ج ۱، ص ۳۹۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مداومت در عمل نیک ولو اندک ... 🛑قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : أحَبُّ الأعمالِ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ما داوَمَ عَلَيهِ العَبدُ ، و إن قَلَّ. 🔰حضرت امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : محبوبترين عمل در پيشگاه خداوند عزّوجلّ عَمَلى است كه آدمى بر آن مداومت ورزد،هرچند اندک باشد. 📚:الکافي ج۲ ص۸۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ارزش رفتار مهربانانه با فرزند 🛑..عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ‏ قَبَّلَ‏ وَلَدَهُ‏ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَسَنَةً وَ مَنْ فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ...» 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هرکس فرزندش را ببوسد، خداوند (عزّوجلّ) برای او حسنه‌ای می‌نویسد و هرکس فرزندش را شاد کند، خداوند در روز قیامت او را شاد می‌گرداند.» 📚الكافي، ج‏۶، ص۴۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شاکر نبودن مانع رزقاست 🛑لاتَسْتَقِلُّوا قَلِیلَ الرِّزْقِ فَتُحْرَمُوا کَثِیرَهُ 🔰امام رضا عليه السلام می فرمایند: روزی کم را اندک نشمارید که از روزی فراوان محروم می شوید آیه شریفه لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ 👈شما بندگان اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزایم و اگر کفران کنید عذاب من بسیار سخت است. 📚الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص: 338 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رابطه شکرگذاری و جلب رزق 🔺إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ. 📚حکمت ۱۳ نهج البلاغه  🔰امیرالمومنین علیه السلام: هنگامى که مقدمات نعمت‌ها به شما روى مى آوردند دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید» 👇شرح👇 نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. 👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; 👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود. همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ) به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وسعتِ رزق و لباس نُو ... 🛑 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثِنْتَیْنِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّهًًْ فِی إِنَاءٍ جَدِیدٍ وَ رَشَّ بِهِ ثَوْبَهُ الْجَدِیدَ إِذَا لَبِسَهُ لَمْ یَزَلْ یَأْکُلُ فِی سَعَهًٍْ مَا بَقِیَ مِنْهُ سِلْکٌ. 🔰 امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : هرکس سی‌ودو بار سوره قدر را در ظرفی نو بخواند و هنگام پوشیدن لباس جدیدش [از آبِ آن ظرف] بر لباسش بپاشد تا مادامی که نخی از آن لباس باقی بماند او در وسعتِ رزق خواهد بود. 📚:اصول کافی، ج۶، ص۴۵۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وقتی قهقهه زدی این را بگو ... 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا قَهْقَهْتَ فَقُلْ حِينَ تَفْرُغُ اَللَّهُمَّ لاَ تَمْقُتْنِي. 🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : هر گاه قهقهه(خنده با صدای بلند) زدى پس از فراغت از آن بگو : «اَللَّهُمَّ لاَ تَمْقُتْنِي» يعنى بار خدايا مرا دشمن مدار. 📚:الکافي ج ۲، ص ۶۶۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بعد از دعا دست به صورت بکشیم 🛑عنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ : مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ يَدَهُ إِلَى اللَّهِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ إِلَّا اسْتَحْيی الله عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّهَا صِفْراً حَتَّى يَجْعَلَ فِيهَا مِنْ فَضْلِ رَحْمَتِهِ مَا يَشَاءُ ، فَإِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلَا يَرُدَّ يَدَهُ حَتَّى يَمْسَحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ رَأْسِهِ. 🔰امام‌ جعفر صادق سلام الله علیه فرمودند : هیچ بنده‌ای دست خود را به سوی خداوند عزیز جبّار دراز نمی‌کند مگر اینکه خداوند عزّ و جلّ حیا می‌کند آن را خالی بازگرداند و از رحمت خود هر آنچه بخواهد در آن قرار می‌دهد ، پس هرگاه دعا می‌کنید پس از دعا دست به سر و صورت خود بکشید. 📚الکافی ج ۲ ص۴۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رفع بلاء بلند مدت به وسیله دعا 🛑عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : هَلْ تَعْرِفُونَ طُولَ اَلْبَلاَءِ مِنْ قِصَرِهِ قُلْنَا لاَ قَالَ إِذَا أُلْهِمَ أَحَدُكُمُ اَلدُّعَاءَ عِنْدَ اَلْبَلاَءِ فَاعْلَمُوا أَنَّ اَلْبَلاَءَ قَصِيرٌ . 🔰هشام بن سالم گويد: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: آيا طولانى بودن بلا را از كوتاهى آن مى‌شناسيد (ميفهميد چه بلائى طولانى و چه بلائى كوتاه است)؟ عرض كرديم: خیر فرمودند: چون در هنگام بلاء به كسى [از شما] الهام شد كه دعا كند(یعنی توفیق دعا پیدا می‌کند) بدانيد كه بلاء كوتاه است (و مدت آن سپرى شده). 📚:الکافي ج ۲، ص ۴۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
1.1M
با حال مناسب گوش کنید
برای آخرین جمعه ماه شعبان 🛑عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ . 🔰تميم بن عبد اللّٰه قرشى بسند مذكور در متن از عبد السّلام هروى روايت كرده كه گفت: در روز جمعۀ آخر شعبان بود كه بر على بن موسى عليهما السّلام وارد شدم،فرمود:اى ابا صلت ماه شعبان بيشترش گذشت و اين جمعۀ آخر آن است،پس آنچه از اعمال خير كه در اين ماه در انجام آن كوتاهى كرده‌اى در اين چند روزى كه باقى مانده تدارك كن،و بر تو باد به انجام آنچه بحال تو مفيد است و ترك آنچه براى تو فائده‌اى ندارد، و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را افزون كن و از گناهان و نافرمانيهايت بسوى خدا باز گرد و توبه نما،تا اين ماه خدا به تو رو كرده باشد در حالى كه تو با خدايت-عزّ و جلّ‌-اخلاص ورزيده باشى،و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنكه آن را ادا كنى،و نيز در دلت كينۀ هيچ مؤمنى نباشد مگر اينكه آن را از دل بيرون كنى،و هيچ گناهى را كه مرتكب بوده‌اى وامگذار مگر آنكه آن را رها كرده و از آن دورى گزينى،و از خداوند پروا داشته باش،و در امور نهان و آشكارت بر او توكّل و اعتماد كن،و هر كس بر خدا توكّل كند همانا خداوند او را كافى است،زيرا خداوند رساننده است كار خود را،و براى هر چيز اندازه‌اى قرار داده است،و در باقيماندۀ اين ماه زياد اين ذكر را بگوى: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... (يعنى:پروردگارا!اگر تاكنون در اين ماه كه بسر نرسيده است ما را نبخشيده‌اى،پس از تو ميخواهيم كه در باقيماندۀ اين ماه ما را ببخشى و بيامرزى)زيرا خداوند تبارك و تعالى در اين ماه مردم بسيارى را از آتش آزاد مى‌كند بجهت احترام ماه مبارك رمضان. 📚:عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۵۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مراقب دعایی که برای فرزندمان می‌کنیم باشیم 🛑قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ اَلسَّحَابِ حَتَّى يَنْظُرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا فَيَقُولَ: «اِرْفَعُوهَا حَتَّى أَسْتَجِيبَ لَهُ.» وَ إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ اَلسَّيْفِ.» 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «مراقب دعای مظلوم باشید؛ چراکه دعای مظلوم، تا بالای ابرها بالا می‌رود، تا این‌که خداوند (عزّوجلّ) به آن نگاه می‌اندازد و [به فرشتگانش] می‌فرماید: «آن را بالا بیاورید تا مستجابش کنم.» و مراقب دعای پدر (یا مادر) باشید؛ چراکه از شمشیر بُرّان‌تر است.» 📚الكافي، ج‏۲، ص۵۰۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نوجوانان را دریابید! 🛑...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: «أَتَيْتَ‏ الْبَصْرَةَ؟» فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟» قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ. فَقَالَ: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است که به ابوجعفر احول فرمودند: «به بصره رفتی؟» عرض کرد: بله. فرمودند: «شتاب مردم نسبت به این امر (ولایت اهل‌بیت) و ورودشان به آن (پذیرش مکتب تشیع) را چگونه دیدی؟» عرض کرد: به خدا قسم، آن‌ها (شیعیان بصره) کم هستند. فعالیت‌هایی هم انجام داده‌اند، اما واقعاً کم است. حضرت فرمودند: «نوجوانان را دریاب؛ چراکه آنان به‌سوی هر کار خیری شتابان‌ترند.» 📚الكافي، ج‏۸، ص۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi