➖شکوائیه امیرالمومنین علیه السلام از قریش
🛑فدَعْ عَنْكَ قُرَيْشاً وَ تَرْكَاضَهُمْ فِي الضَّلَالِ وَ تَجْوَالَهُمْ فِي الشِّقَاقِ وَ جِمَاحَهُمْ فِي التِّيهِ، فَإِنَّهُمْ قَدْ أَجْمَعُوا عَلَى حَرْبِي كَإِجْمَاعِهِمْ عَلَى حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) قَبْلِي؛ فَجَزَتْ قُرَيْشاً عَنِّي الْجَوَازِي، فَقَدْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ سَلَبُونِي سُلْطَانَ ابْنِ أُمِّي.)1
🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
همانا قریش در جنگ با من متّحد شدند آنگونه كه پيش از من در نبرد با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم هماهنگ بودند، خدا قريش را به كيفر زشتى هايشان عذاب كند، آنها پيوند خويشاوندى مرا بريدند، و حكومت فرزند مادرم (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را از من ربودند. چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در خانه ابو طالب بزرگ شد و دست پرورده مادر امير المؤمنين عليه السلام فاطمه بنت أسد است كه آن حضرت فرمود: فاطمه بنت أسد پس از مادرم مادر من است.
👇شکوائیه از دشمنی قریش👇
🛑اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَعْدِيكَ عَلَى قُرَيْشٍ وَ مَنْ أَعَانَهُمْ فَإِنَّهُمْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ صَغَّرُوا عَظِيمَ مَنْزِلَتِيَ وَ أَجْمَعُوا عَلَى مُنَازَعَتِي أَمْراً هُوَ لِي ثُمَّ قَالُوا أَلَا إِنَّ فِي الْحَقِّ أَنْ تَأْخُذَهُ وَ فِي الْحَقِّ أَنْ تَتْرُكَه)2
🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
بار خدايا من بر (انتقام از) قريش و كسانيكه آنان را يارى كردند از تو كمك مىطلبم، زيرا آنها خويشى و اتّصال مرا (با حضرت رسول) قطع كردند (و خلافتى را كه براى من تعيين فرموده بود غصب نمودند) و ظرف (مقام و منزلت و آبروى حرمت) مرا ريختند، و براى زد و خورد با من براى حقّى كه از ديگرى بآن سزاوارتر بودم اجتماع کردند
📚منابع:
1: نهج البلاغة 246
2: نهج البلاغة 409
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا قریش مانع به خلافت رسیدن امیرالمومنین علیهالسلام شدند
🛑وَ قَالَ ابنُ عَبَّاسِ؛ مَا شَيْتُ عُمَرَ بنَ الخَطَّابِ يَوماً فَقَالَ لِي: يَا ابنَ عَبَّاس! مَا يَمْنَعُ قَوْمَكُم مِنكُمْ وَ أنتُم أهلُ البَيْتِ خَاصحه ًّ؟ لا أدري! قَالَ: لَكِنَّنِي أدري؛ إنَّكُمْ فَضَلْتُمُوهُم بِالنُّبُوَةِ؛ فَقَالُوا: إن فَضَلُوا بالخلافَةِ مَعَ النُّبوةِ لَمْ يُبْقُوا لَنَا شَيئاً؛ وَ إنَّ أفْضَلَ النصيبين بِأيدِيكُمْ، بَلْ مَا أخَالُهَا إلا مُجْتَمِعَةً لَكُم وَ إن نَزَلَتْ عَلَي رَغْمٍ أنْفِ قُرَيشٍ.
🔰ابن عبّاس ميگويد:
روزي همراه عمر بن خطّاب ميرفتم؛ او به من گفت: اي پسر عبّاس چه چيز قوم شما را از شما بازداشت و موجب شد كه گرد شما جمع نشوند با آنكه شما اهل بيت خاصه رسول خدا هستيد؟!
من در پاسخ او گفتم: نميدانم.
عمر گفت: وليكن من ميدانم!
شما بني هاشم بر قريش به سبب نبوّت كه در شما قرار گرفت برتري و فضيلت پيدا كرديد.
قريش گفتند: اگر بني هاشم به واسطۀ خلافت همراه با نبوّت برتري و فضيلت پيدا كند ديگر چيزي براي ما باقي نميگذارند.
و به درستي كه افضل ( نبوّت ) در دست شماست؛ بلكه من چنين ميپندارم كه خلافت و نبوّت در شما مجتمع ميشود، اگر چه نزول خلافت در شما عليّ رغم أنفِ قُرَيش بوده باشد(یعنی قریش نه تنها دخالتی در قرار گرفتن نبوت در بنی هاشمنداشت بلکه هر کاری کردند که مانع شوند از تطمیع و تهدید و ترورو و...)
📚: عقد الفريد ج 3، ص 77
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
18.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره
طرف اهل تسنن: مولوی حکیمی
طرف شیعه: اقای خسروی
موضوع: غضب حضرت زهرا سلاماللهعلیها به خلیفه اول
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🛑و كَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَكَزَهَا بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ، فَأَسْقَطَتْ مُحَسِّناً وَ مَرِضَتْ مِنْ ذَلِكَ مَرَضاً شَدِيداً
🔰امام صادق علیه السلام فرمودند:
دلیل شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ضرباتی بود که قنفذ، غلام عمر بن الخطاب به دستور عمر بن الخطاب با قداقه شمشیر (ته شمشیر که مثل یک توپ است از جنس آهن یا نقره)به حضرت زهرا سلام الله علیها زد و به وسیله همین ضربات حضرت محسن سلام الله علیه سقط شدند و به وسیله همین ضربات مریضی شدیدی به حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شد و به وسیله همین مریضی به شهادت رسیدند.
👇نکته👇
اگر دقت کرده باشید «لَكَزَهَا» را بنده به ضربات ترجمه کردم.
کتب لغت «لَكَزَهَا» اینگونه معنا کردند: «هو الضَّرْبُ بالجُمْع في جميع الجَسَد» زدن ضربات به همه بدن😭
📚منابع:
1: دلائل الامه۱۳۴
2: تاج العروس ج۸ ص۱۴۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معرفی، مغیرة بن شعبة در کلام امام حسن علیه السلام
🛑أمَّا أَنْتَ يَا مُغِيرَةَ بْنَ شُعْبَةَ فَإِنَّكَ لِلَّهِ عَدُوٌّ وَ لِكِتَابِهِ نَابِذٌ وَ لِنَبِيِّهِ مُكَذِّبٌ وَ أَنْتَ الزَّانِي وَ قَدْ وَجَبَ عَلَيْكَ الرَّجْمُ وَ شَهِدَ عَلَيْكَ الْعُدُولُ الْبَرَرَةُ الْأَتْقِيَاءُ فَأُخِّرَ رَجْمُكَ- وَ دُفِعَ الْحَقُّ بِالْأَبَاطِيلِ وَ الصِّدْقُ بِالْأَغَالِيطِ «2» وَ ذَلِكَ لِمَا أَعَدَّ اللَّهُ لَكَ مِنَ الْعَذَابِ الْأَلِيمِ وَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ لَعَذابُ الْآخِرَة
أَخْزى وَ أَنْتَ الَّذِي ضَرَبْتَ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى أَدْمَيْتَهَا وَ أَلْقَتْ مَا فِي بَطْنِهَا اسْتِذْلَالًا مِنْكَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ مُخَالَفَةً مِنْكَ لِأَمْرِهِ وَ انْتِهَاكاً لِحُرْمَتِهِ وَ قَدْ قَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص يَا فَاطِمَةُ أَنْتِ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ اللَّهُ مُصَيِّرُكَ إِلَى النَّارِ وَ جَاعِلُ وَبَالِ مَا نَطَقْتَ بِهِ عَلَيْكَ فَبِأَيِّ الثَّلَاثَةِ سَبَبْتَ عَلِيّاً أَ نَقْصاً فِي نَسَبِهِ أَمْ بُعْداً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ أَمْ سُوءَ بَلَاءٍ فِي الْإِسْلَامِ أَمْ جَوْراً فِي حُكْمٍ أَمْ رَغْبَةً فِي الدُّنْيَا إِنْ قُلْتَ بِهَا فَقَدْ كَذَبْتَ وَ كَذَّبَكَ النَّاس
🔰امام حسن علیه السلام:
و امّا تو اى مغيرة بن شعبه، تو دشمن خدا، و تارك قرآن، و تكذيبكنندۀ رسول خدايى، تو مرتكب زنا شده و مستوجب حدّ رجم (سنگسار شدن) مىباشى، و بر اين گناهت افرادى عدول صالح پرهيزگار گواهى دادند، پس رجم تو به تأخير افتاد، و حقّ به باطل دفع، و راستى به دروغ و كذب ردّ شد، و اين بخاطر آن است كه خداوند برايت عذابى دردناك مهيّا فرموده است، و خوارى در دنيا، و رسوايى عذاب آخرت بدتر است، و تو همان هستى كه فاطمه دخت گرامى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله را ضربه زدى تا آنجا كه خون آلود شده و فرزند در شكمش را سقط كرد، اين كارت از سر خوار ساختن رسول خدا و مخالفت با امر او، و هتك حرمت او بود، حال اينكه رسول خدا به فاطمه فرموده بود:«تو بانوى زنان بهشتى هستى»، و خداوند خود تو را راهى آتش نموده، و وبال آنچه بر زبان جارى ساختى متوجّه خودت خواهد ساخت، پس به كداميك از اين سه چيز علىّ را سبّ و دشنام دادى! آيا نقص در نسب او بود، يا دورىاش از رسول خدا، يا بدى در اسلام از او ظاهر شده؟ يا در حكمى مرتكب بيدادى شده؟ يا تمايلى بدنيا نموده؟ اگر بگويى به يكى از اينها؛ دروغ گفتهاى و همه تكذيبت كنند.
📚: الاحتجاج ج1 ص278
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا خلیفه دوم از قنفذ ملعون مالیات نگرفت❓
🛑 قالَ سُلَيْم: فَأَغْرَمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ تِلْكَ السَّنَةَ جَمِيعَ عُمَّالِهِ أَنْصَافَ أَمْوَالِهِمْ لِشِعْرِ أَبِي الْمُخْتَارِ، وَ لَمْ يُغْرِمْ قُنْفُذَ الْعَدَوِيِّ شَيْئاً، وَ قَدْ كَانَ مِنْ عُمَّالِهِ. فَلَقِيتُ عَلِيّاً (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَسَأَلْتُهُ عَمَّا صَنَعَ عُمَرُ؟ فَقَالَ: هَلْ تَدْرِي لِمَ كَفَ عَنْ قُنْفُذٍ وَ لَمْ يُغْرِمْهُ شَيْئاً؟! قُلْتُ: لَا. قَالَ: لِأَنَّهُ هُوَ الَّذِي ضَرَبَ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) بِالسَّوْطِ حِينَ جَاءَتْ لِتَحُولَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ، فَمَاتَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا)، وَ إِنَّ أَثَرَ السَّوْطِ لَفِي عَضُدِهَا مِثْلُ الدُّمْلُجِ.
🔰سليم بن قیس نقل می کند:
عمر بن خطاب در آن سال از همه کارگزارانش، نصف اموالشان را به خاطر شعر ابو المختار، به عنوان مالیات گرفت، ولى از قنفذ هيچ مالیاتی نگرفت، در حالى كه او هم از عمّالش بود. لذا على (عليه السّلام) را ملاقات كردم و در باره اين كار عمر از آن حضرت سؤال كردم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: آیا می دانی چرا عمر خوددارى كرد و از قنفذ، مالیات نگرفت؟
عرض كردم: نه.
فرمود: زيرا قنفذ بود كه وقتی فاطمه (علیهاالسلام) آمد و بین من و آنها فاصله شد، آن بانو را با تازيانه زد.
پس فاطمه (عليها السّلام) از دنيا رفت در حالى كه اثر آن تازيانه در بازويش، مانند بازوبند باقى مانده بود.
📚: سليم بن قيس الهلاليج2ص673
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا قبر حضرت فاطمهسلاماللهعلیها مخفی است
🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ].
🔰علي بن ابوحمزه از امام صادق عليهالسلام پرسيد:
چرا حضرت فاطمه سلاماللهعلیها را شب دفن كردند نه روز؟
فرمود: فاطمه سلاماللهعليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.
📚: علل الشرائع، ج1، ص185
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ابن ابی الحدید و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت اول
✍🏻برای بررسی منابع تاریخی، روائی در حال جتسجو مطالبی در موضوع قریش و دشمنی با امیرالمومنین علیهالسلام بودم، به احادیثی برخورد کردم که جناب ابنابیالحدید معتزلی نقل کرده بودند:
1: قوله أرى تراثي نهبا:
ترجمه: میبینم که حق و میراث من را به غارت می برند)1
2: قوله فجزى قريشا عني الجوازي فإنهم ظلموني حقي و اغتصبوني سلطان ابن أمي)2
ترجمه: خدایا قریش را مجازات کن که به من ظلم کردند و حق ما را غصب کردند
3: قوله ما زلت مظلوما منذ قبض الله رسوله حتى يوم الناس هذا)3
ترجمه: از زمانی که پیامبر صلیاللهعلیهواله از دنیا رفتند تا به امروز من مظلوم بودم
👇افضل کیست👇
🔺ثم وقع بيدي بعد ذلك كتاب لشيخنا أبي جعفر الإسكافي ذكر فيه أن مذهب بشر بن المعتمر و أبي موسى و جعفر بن مبشر و سائر قدماء البغداديين أن أفضل المسلمين علي بن أبي طالب ثم ابنه الحسن ثم ابنه الحسين ثم حمزة بن عبد المطلب ثم جعفر بن أبي طالب ثم أبو بكر بن أبي قحافة ثم عمر بن الخطاب ثم عثمان بن عفان قال و المراد بالأفضل أكرمهم عند الله أكثرهم ثوابا و أرفعهم في دار الجزاء منزلة)4
🔸کتابی از شیخ ما، ابوجعفر اسکافی، به دستم آمد که در آن ذکر شده است که مذهب بشر بن معتمر، ابى موسى، جعفر بن مبشر و سایر قدماء بغدادی این است که افضل مسلمین: علی بن ابیطالب، سپس پسرش حسن، سپس پسرش حسین، سپس حمزه بن عبدالمطلب، سپس جعفر بن ابیطالب، سپس ابو بکر بن ابیقحافة، سپس عمر بن خطاب و سپس عثمان بن عفان هستند.
و مراد از «بهترین» در اینجا افرادی هستند که در نزد خداوند شرافت بیشتری دارند، ثواب بیشتری دریافت میکنند و در روز جزا در مقام بالاتری قرار دارند.
✍🏻ابن ابی الحدید با نقل این روایات و مطالب که حتی حضرت جعفر بن ابی طالب و حمزه علیهماالسلام را از آن دو نفر والاتر میداند، لذا نه میتواند فضیلت و منقبت امیرالمومنین علیهالسلام نسبت به دیگران را انکار کند
و نه توان این را دارد که به غاصب بودن خلفاء غاصب اعتراف کند لذا توجیحات دیگری بیان می کند.
✍🏻عیسوند
📚منابع:
1: شرح نهج ج 9 ص 306
2: شرح نهج ج 9 ص 306
3: شرح نهج ج 9 ص 306
4:شرح نهج ج11 ص 119
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖روضه امام صادق برای حضرت زهرا سلاماللهعلیهما
🛑عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَا مَغْمُومٌ مَكْرُوبٌ فَقَالَ لِي يَا سَكُونِيُّ مِمَّا غَمُّكَ قُلْتُ وُلِدَتْ لِي اِبْنَةٌ فَقَالَ يَا سَكُونِيُّ عَلَى اَلْأَرْضِ ثِقْلُهَا وَ عَلَى اَللَّهِ رِزْقُهَا تَعِيشُ فِي غَيْرِ أَجَلِكَ وَ تَأْكُلُ مِنْ غَيْرِ رِزْقِكَ فَسَرَّى وَ اَللَّهِ عَنِّي فَقَالَ لِي مَا سَمَّيْتَهَا قُلْتُ فَاطِمَةَ قَالَ آهِ آهِ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ فَقَالَ .....أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلاَ تَسُبَّهَا وَ لاَ تَلْعَنْهَا وَ لاَ تَضْرِبْهَا .
🔰سكونى گويد:
روزى با اندوه خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شدم، فرمود: اى سكونى! چرا اندوهگين هستى؟
عرض كردم: دخترى برايم متولّد شده است،
فرمود: اى سكونى! سنگينى دخترت بر زمين و روزى او به عهده خداوند است؛ او در غير زندگى تو زندگى مىكند و جز روزى تو بهره مىبرد، سكونى گويد: به خدا سوگند! سخن حضرتش غم را از من زدود.
آنگاه فرمود: نام او را چه گذاشتهاى؟
عرض كردم: فاطمه .
آن حضرت به ياد مظلوميّت حضرت زهرا عليها السّلام افتاد و فرمود: آه! آه.
سپس دست مبارك را بر پيشانى گذاشت و فرمود:....آنگاه كه نام دخترت را
فاطمه نهادى؛ به او دشنام نده، او را لعنت نكن و او را كتك نزن.
📚الکافي ج ۶، ص ۴۸_۴۹
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖دلیل شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها 🛑و كَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَ
➖تنفر امیرالمومنینعلیهالسلام از عُمر
🛑فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ: أَنِ ائْتِنَا وَلاَ يَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَكَ، كَرَاهِيَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ، فَقَالَ عُمَرُ: لاَ وَاللَّهِ لاَ تَدْخُلُ عَلَيْهِمْ وَحْدَكَ
🔰صحیح بخاری نقل میکند:
امیرالمومنین علیهالسلام از ابابکر درخواست ملاقات کردند در حالی که شرط کرده بود هیچ کسی همراه ابابکر نیاید بخاطر تنفری که از حضور عمر بن الخطاب داشت.
👇دلیل این تنفر👇
🔺لِمَا يَعْلَمُ مِنْ شِدَّةِ عُمَرَ عَلَيْهِمْ
🔸ابن حبان از بزرگان اهل تسنن نقل میکند:
امیرالمومنین علیهالسلام شدت کینه و بغض عمر نسبت به بنی هاشم را میدانستند
👇سوال👇
عمر بن الخطاب چه عمل شنیعی انجام داده بود که امیرالمومنین علیهالسلام تنفر از دیدار عمر داشت❓
آیا خون به ناحق ریختهای بر گردن عمر بن الخطاب بود❓
📚منابع:
1: صحیح بخاری ج۵ ص۱۳۹
2:صحيح ابن حبان ج11 ص153
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در تمامی نمازهای جمعه از ماجرای سقیفه به مردم بگویید
آیت الله جوادی_آملی:
🔸امیرالمومنین علی(علیه السلام) در نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم..
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi