✅ متن مهم و پیاده شده سخنرانی دکتر مسجد جامعی حفظه الله تعالی مشاور ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، پیرامون راست گرایی افراطی در ادیان:
https://www.ettelaat.com/?p=534132
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔺این کانال ربطی به سیاست و اقتصاد ندارد اما بی تفاوت نیز نیست. این متن، بخشی از مقاله روزنامه اطلاعات است. کشور ما از نظام اداری قدیمی، و اقتصاد رانتی و دولتی و ناکارآمد، ضربه های بزرگی خورده است. هر چقدر هم بودجه و یارانه معیشتی افزایش یابد، تا نظام اقتصادی و اداری سالم نشود، فسادها برچیده نخواهد شد. آیا این مجلس اصولگرا و دولت 1400، شجاعت و علم لازم را برای اصلاح ساختارها خواهند داشت؟
فقط، زمان مشخص خواهد کرد... . چاره ای جز صبر نیست.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ویدئو: خطیب عالِم و شهیر؛ حضرت استاد فاطمی نیا دام ظله:
🔺الآن کتابهای درسی را دست میبرند، من هیچ دوست ندارم... . الآن کتابهای درسی حوزهها را گرفتند، همینطور بریدند ناقص کردند... . از دو لب امام شنیدم، امام فرمود: «دست به ترکیب کتابهای درسی نزنید».
🔷🔸 توضیحات بیشتر در ویدئوی ضمیمه، و همچنین در لینک زیر:
http://hawzeh.thaqalain.ir/%d8%b3%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d9%87%d8%ac-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba%d9%87-8/#%D9%85%D9%86%D8%B9+%D8%A7%D8%B2+%D8%AF%D8%B3%D8%AA+%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D8%AF%D8%B1+%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ نتیجه نظر سنجی علمی:
🔺اکثر افراد شرکت کننده، گزینه اول را انتخاب کرده اند. در حالیکه گزینه سوم درست است. طبق نظر علمای مطرحی چون مرحوم رضی در شرح شافیه، اتفاقا حروف علّه، بسیار خفیف هستند و تحمل کوچکترین ثقالتی را ندارند.
↙️ مرحوم رضي در تحليل زيبايي، در مورد چرايي تسمیه و اعلال حروف علّه، به زیبایی مي فرمايد:
🔺تسمّی الثلاثة حروف العلة؛ لأنها تتغير و لا تبقى على حال، كالعليل المنحرف المزاج المتغير حالا بحال، و تغيير هذه الحروف لطلب الخفة ليس لغاية ثقلها بل لغاية خفتها، بحيث لا تحتمل أدنى ثقل، و أيضا لكثرتها فى الكلام؛ لأنه إن خلت كلمة من أحدها فخلوها من أبعاضها- أعنى الحركات- محال، و كلّ كثير مستثقل و إن خف.
⚠️ این چندخط مطلب از مرحوم رضی، مطالب بسیار مهم صرفی را در خود جای داده است. اینکه توصیه می شود، کتب سنتی بخوانیم، به همین دلیل است که بتوانیم به درک صحیحی از علم برسیم و تحلیل ادبی پیدا کنیم.
#میراث_خود_را_قدر_بدانیم.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ نتیجه نظر سنجی علمی: 🔺اکثر افراد شرکت کننده، گزینه اول را انتخاب کرده اند. در حالیکه گزینه سوم در
⁉️برخی اشکال کرده اند که حروف عله لاجرم ثقیلند که در نتیجه، اعلال شده اند. پس چرا گزینه سوم درست است؟
جواب) این تحلیل مرحوم رضی ناظر به ذات حروف عله است و منظور سوال نیز، ذات حروف عله بوده است. از قرائن مشخص است.
⁉️برخی نیز اشکال کرده اند که حروف عله، نسبت به برخی حروف دیگر، کثیر نیستند. مثلا حروف حلقی در زبان عربی، بسیار پرکاربردند.
جواب) مرحوم رضی ادعای کثرت استعمالی خودِ حروف عله را کرده اند و کاری با حروف دیگر ندارند.
مرحوم رضی می فرماید: هر کلمه ای یا دارای حروف عله است یا اگر هم حروف عله ندارد، ابعاضِ حروف عله (حرکات) در او هست، لذا کثیر است. هر کثیری ولو خودش ذاتا خفیف باشد، تحمل کوچکترین ثقالتی را ندارد لذا حروف عله، در خیلی از موارد، اعلال می شوند.
⁉️تنش یا نرمش؟
بعضا تذکراتی از دوستان و اعضای گرامی، ارسال می شود که روش برخورد شما با کسانی که روش سنتی را قبول ندارند، یا حداقل پیگیری نمی کنند، گاهی تند می شود.
گرچه تندی (خصوصا با مشاهده برخی دستاوردهای تلخ ِ دور شدن از روش سنتی)، گاه لازم است، اما من حیث المجموع، زین پس در این کانال (به عنوان یک راهبرد و سیاست کلی)، فقط کلام علما قرار داده می شود و از هرگونه اظهار نظر شخصی (چه تند چه غیر تند) پرهیز خواهد شد.
مطالب بعضا تیز و تند نیز از ابتدای تاسیس کانال حذف شد.
تردیدی نیست که هر طلبه یا مرکز علمی (چه سنتی، چه صنعتی)، هدفش خدمت به حوزه های مقدس علمیه است و بنده ناچیز، دست همه را مخلصانه می فشارم (البته نه زیاد که درد بگیره!! 😂) و از فیوضات ایشان، بهره می برم.
امید است همه ما دست در دست هم، به سمت اعتلای دین، قدم برداریم.
با تشکر از حمایت ها، نقدها، پیشنهادها، و حضور سراسر سبزتان...
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
اصلاح و شفافت بودجه نهادهای حوزوی و دینی
هر ساله، جنجال خبری بالایی درباره میزان بودجه نهادهای مذهبی، و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی منتشر می شود. مثلا برخی اعتراض می کنند که چرا مرکز خدمات حوزه های علمیه، یا موسسات حوزوی، باید از بودجه دولتی، سهم داشته باشند.
طبق نظر برخی بزرگان (مانند شهید مطهری)، حوزه نباید از نظر اقتصادی، وابسته به دولت ها باشد، چراکه آثار زیانبار زیادی دارد. اما قطعا حوزویان باید با این حجم از مطالعه و تتبّع، منبع درآمدی داشته باشند، چراکه اگر کسی بخواهد موفق باشد، باید تمام وقت خود را صرف درس خواندن و تدریس و تبلیغ کند، و اینکه همزمان، کار هم بکند، معمولاً متعذّر یا متعسّر است. به علاوه، چه کاری مقدّس تر از تعلیم و تعلّم؟ مگر کار کردن فقط به پشت میز نشینی یا مانند آن است؟
راه حلی که مناسب به نظر می رسد، درآمدهای وقفی است که خود مردم، با اختیار خود، آن را در اختیار حوزه ها و موسسات دینی قرار می دهند. طبق گزارش های موثق، میزان موقوفات حوزوی، آنقدر بالاست که می تواند تمام نیازهای مالی را تحت پوشش قرار دهد و به این حجم از تخریب پایان دهد.
سازمان اوقاف باید به وظائف خود عمل کند و موقوفات حوزوی را تماما در اختیار نهادهای حوزوی و مذهبی قرار دهد. طبق نقل موثقی که نگارنده مدتی پیش شنید، متاسفانه وضعیت تخصیص موقوفات حوزوی اصلا رضایت بخش نیست. چندی پیش عده ای از طلاب در نامه ای به یکی از مسئولان، این موضوع را متذکر شدند که معلوم نشد به کجا رسید.
همچنین باید ارائه خدمات مالی، هدفمند باشد و بر اساس فعالیت های علمی و تبلیغی افراد، تغییر کند. فعالیت علمی نیز نباید به "نمره امتحان" تقلیل داده شود. فعالیت علمی؛ یعنی یک طلبه در طول سال، چقدر درگیر علم است و دقیقاً چه فعالیت های موثری داشته است.
هزینه کردهای مالی نیز باید شفاف باشد و تمام گزارش های مالی منتشر شود. مثلا فلان موسسه باید دقیقا مشخص کند در هر ماه، چه هزینه هایی کرده و آیا این هزینه ها قابل مدیریت بهتر بوده است یا خیر.
حتی دفاتر مراجع معظم تقلید نیز می توانند با انتشار دقیق میزان دریافتی وجوه شرعی و نحوه مصارف آن در راههای مختلف، گامی در شفافیت مالی بردارند تا عموم مردم بدانند، دفاتر مراجع، چه فعالیت های مثبت و خیرخواهانه ای انجام می دهند. اینطور دهان دشمن هم بسته می شود.
مثلا دفتر آیت الله العظمی سیستانی دام ظله، در گزارش کلی، و البته بدون اشاره به میزان هزینه ها، فعالیت های خیرخواهانه اجتماعی خود را منتشر کرده است:
https://www.sistani.org/persian/social-service/
به نظر می رسد اگر چنین اتفاق های مثبتی بیفتد، حوزه به عنوان یک الگو در جامعه مطرح خواهد شد و می تواند منشاء اقبال بیشتر مردم به سمت دیانت باشد.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔺بخشی از گلایه و تشویق مرحوم استاد جلال الدین همایی به خواندن کتبی نظیر مطوّل.
✅ منبع: کتاب تاریخ علوم اسلامی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (6)
⚠️ سند ششم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی
🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه
✅ پیشنهاد ساده: خروجی محصول سبک قدیم و جدید را با هم مقایسه کنیم!
🔷🔸ایشان فرموده اند: اگر علت تغییر کتابها، که مثلا مغنی اللبیب را دیگر نمی خوانند، و بجای آن، کتب مختصری را می خوانند، این است که طلاب، زودتر به مراحل بالاتر برسند، به نظر می رسد که اگر پایه علمی طلبه، ضعیف باشد، نمی تواند در آینده، کارهای قوی انجام دهد... این برنامه ای که در قدیم بود، همه علمائی که به اجتهاد و درجات علمی رسیدند، همه، همین ها را خواندند، و خیلی هم سریع (و البته با دقت) خوانده می شد ... چون واضح بود و معلمها، زبردست و متخصص بودند.
🔺 گفتنی است برادر ایشان، آیة الله سید محمدحسین حسینی جلالی، در دوم آذرماه 1399 شمسی، به دیار باقی شتافتند و از دانشمندان علوم اسلامی در آمریکا بودند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ جناب استاد احمدی دام عزه، از اساتید سنتی هستند که می توانید با عضویت در کانال ایشان، بحث های خوبی را پیگیری کنید. اخیراً فعالیت های علمی جدیدی را شروع کرده اند.
🔺پیوند کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
✅ بيم و اميد
بعد از باز شدن بخش هايي از حرم مطهر، و وارد شدن به قسمت نمازگزاران، در جنب مسجد اصلی اعظم که در حال تعمیر است، به طور اتفاقي، دو طلبه را ديدم که مشغول مباحثه کتاب جامع المقدمات بودند. واقعا تحسين برانگيز بود. خدايشان جزا دهد خير الجزاء.
اما اندکي نگذشت که بیم تنبلی وزید. شنيدم برخي از طلبه ها از اينکه استادشان، از تصميم اشتباه خود به دليل گزارش يکي از افراد کلاس به مديريت، برگشته است و مي خواهد تمام متن لمعه را تدريس کند، شديداً گلايه مند شده اند که: این چه وضعی است؟!!
به نظر می رسد، چنين طلابي، بايد یک تجديد نظر اساسي در خود بکنند. اگر واقعا احساس مي کنند، خوب درس خواندن، تلف وقت است، توصيه بزرگان اين است که نگاه خود را تغيير دهند و نان دين نخورند و حرمت دين، نشکنند.
اگر نه، از حوزه خارج شوند و علاقه اصلي خود را پيگيري کنند تا بتوانند خدمتي به مردم کنند. تند تند درس خواندن و جهيدن، فقط خيانت به دين است. باور کنیم که امام زمان علیه السلام فقط در حوزه پیدا نمی شود. یک کلیدساز که وظیفه خود را درست انجام می دهد از یک طلبه که دائم تنبلی می کند، به امامش نزدیک تر است.
بارها بزرگان گفته اند، گول شماره پايه را نخوريم. خوش به حال آن طلبه اي که به جاي تمرکز بر شماره پايه، به فکر رضايت امام زمان خود باشد. مطالعه ناقص، بدون مباحثه، تند تند رفتن، چه فايده اي دارد؟
به کجا چنين شتابان؟
به قول يکي از دوستان، شما گمان نکنيد، اون بالا بالاها خبري است. بريد اونجا، تازه مي فهميد بايد اول مطالب قبلي رو خوب و کامل مي فهميديد. بعدش پشيمان مي شويد و به عيان مشاهده مي کنيد که دستتان خالي است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ سایت میراث علمی سلف، با چند مطلب، بروزرسانی شد.
↘️https://emirath.ir/
🔺شرح گلستان سعدی (استاد یوسف زاده گیلانی دام عزه)
🔺لمعه (استاد وجدانی رحمة الله علیه)
🔺مطول (استاد وکیلی دام عزه)
🔺مطول (استاد حائری زاده دام عزه)
🔺شرح نظام (استاد احمدی دام عزه)
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
لغت نامه.pdf
390.7K
✅ پرونده لغت
🔺پرونده اختصاصی این کانال، حاصل جمع آوری بیانات و نوشته های برخی اساتید (استاد احمد عابدی، استاد وکیلی، و استاد ملکی نهاوندی دام ظلهم) جهت معرفی قوامیس لغت، ویژگی ها، نقاط ضعف و قوت و میزان اعتبارشان است.
با تشکر از عزیزانی که آن را از آرشیو خود (پس از اختلال در سرورهای ایتا)، ارسال کردند.
همچنین کتاب های "درسنامه علم لغت" (برگرفته شده از دروس استاد وکیلی دام عزه) و کتاب آموزش مفردات از استاد ملکی نهاوندی نیز اجمالا معرفی می شود.
⚠️ تذکر: قبل از استفاده از این کتب، با اساتید مبرز، مشورت انجام شود.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ نگاشته ای در یادبود شهید دوران، مرد میدان، سلیمانی عزیز
وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ (1)
🔺غوطه ور در خون
اي سردار ايراني مسلمان!
سليماني دوران!
قاسمِ قاصم!
شکننده هیبت پوشالی دشمنان!
بر هم زننده کاخ های عنکبوتی!
🔺ای سردار! شجاعتت از حيدر کرّار وامدار است و غيرتت از رستم دستان!
🔺آن هنگام که تو، خار در چشم مزدوران ناکث و دشمنان ناکِس شدي، و با مجاهدت هاي بي چشمداشت و خالصانه ات، قلوب منکوس داعشيان بي دانش و بدسگال را شکافتي و حقيقت وجودي شان را بر همگان، عيان کردي و دست آلوده به خونشان را از حرم آل الله تعالی دور کردي، و اعلام افتخار آميز پايان حکومت منحوس و شوم شان را فرياد زدي، زبان تک تک حسينيان و زينبيان درودت گفت و تو را به سانِ مولايت، در دل مومنان، يَعسوب الدين کرد.
🔺اينک که تو به خون خود غلتيدي و در آغوش فرشتگان ِساقيِ رحمتِ الهي آرام گرفتي، آيا هرگز گمان مي کردي که ميليون ها عاشق در سرزمين هاي اسلامي بدرقه ات کنند و در فضاي سرد جُمادَي الأولي، عاشورايي ديگر به گرمي خون مولاي شهيدت در کرب و بلا به پا سازند؟
🔺آيا هرگز گمان مي کردي که خون تو، آغازگر انتقامي سخت بر عليه مستکبران عالم باشد؟ آيا گمان مي کردي که لرزه بر اندام قماربازان فاسد خارجي بياندازي، طوري که در اولين قدم از انتقام سخت، فقط نظاره گر باشند و جرأت شليک حتي گلوله اي نداشته باشند؟
🔺اينک ميليون ها نفر، خود را منتقم خون بر زمين ريخته ات، مي شمرند؛ آن سان که خود را به پیروی از راه و روش تو، "سليماني" نام نهاده و با توکل به خدا، تا فتح همه قله هاي سعادت، و ويران نمودن همه کاخ هاي پوشالي قدرت ها، به پيش خواهند رفت.
🔺اينک تو نيز از مولايمان حضرت حجت عجّ الله تعالي فرجه بخواه که پرده غيبت و هجران، بشکافد و رخ تابنده اش را عيان کند و قيامتي ديگر بپا کند که دل ها بس، مشتاق و جان ها بس، بي تاب و نگاه ها بس، منتظر است. قيامتي که در آن، همه ستمگران لجوج و سيه ضميران عَنود، به زير تيغ عدالت سپرده شوند و آرامشي ايماني، سراسر هستي را فرا گيرد.
پاورقی:
(1) سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنه، ج ۱، ص ۱۴۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم، ۱۴۰۹ق.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (7)
⚠️ سند هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی
🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه
✅ من یادم هست، صرف میر را که در کربلا تمام کردیم، استادی داشتیم ساوجی (اهل ساوه) بود. ایشان متخصص صرف بود... ایشان گفت: تا تاء تمّت بخوانید. اینقدر به ما یاد می دادند که باید کامل بخوانید. اما الان چه می کنند؟ همین کتابهای ساده شده را، نصفش را می خوانند، و نصفش را می گذارند برای سال بعد. سال بعد هم وارد یک کتاب دیگر می شوند. این که نشد کار!
خلاصه می خواهم بگویم. مگر آنها چه ضرری داشت که کنار گذاشتند و به این کارها (تلخیص و ...) روی آوردند؟ تازه این همه تعطیلی برای چیست؟ در هر موردی، یک تعطیلی.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
سید عبد الله انوار، از نوادگان عموی محدث بزرگ شیعه سید نعمت الله جزائری ، ادیب ،فیلسوف ، منجّم ، ریا
دکتر سید عبدالله انوار
استادی که گرچه لباس حوزوی نمی پوشد، اما همت داشته و بسیاری از کتب علمی و حوزوی را به عالی ترین وجه مطالعه کرده است.
کسی که استاد با همت دارد، با همت می شود، و کسی که استاد تنبل دارد، تنبل می شود. تنبلی یا پرهمتی، از بین نمی روند، بلکه از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود.
مواظب باشیم، دمخور چه کسانی هستیم.
📚|میراث علمی سَلَف|
العاقل یکفیه الإشارة
✅ بخشی از سخنان مهم و علمی دکتر سید عبدالله انوار در شبِ گرامیداشت ایشان/ دوشنبه 17 تیرماه 1392 (با اندکی تصرف و تلخیص)
🔺طبق اسناد بدست آمده، این قوم ایرانی بود که هم به خود پرداخت و هم فرهنگ والای اسلامی را ساخت و حتی این قوم در بسط زبان این فرهنگ و وسعت آن کوشید تا این زبان بتواند از عهده تفاسیر آن کلام وحیانی برآید و آن کلمات الهی را در تداول عرف مسلمانان قرار دهد.
🔺نبوغ ایرانی بود که برای گرامر عربی، دو مکتب کوفی و بصری تأسیس کرد. مکتب بصری به پیشوایی سیبویه زبانشناس ایرانی و مکتب کوفی نیز به پیشوایی کسائی زبانشناس دیگر ایرانی.
🔺کسانی که به عظمت کار این دو نابغه ایرانی واقفند، خوب می دانند که آنها چه کردند. کاری کردند که هر نحوی و صرفی عرب، هرجا به مشکلی برخورد، حل مشکل خود را در جام مینایی یکی از آن دو بیابد.
🔺از همدان، بدیع الزمان همدانی برخاست و بدون آنکه یک گام در خطه عرب گذارد، مقامات را در نثر زبان عرب تدوین کرد و با این تدوین ملاک سنجش زیبایی نثر عرب را پی افکند و به ادب و فرهنگ اسلامی عرضه نمود و در برابر کار او بسیاری از نثرنویسان مسلمان غیر ایرانی بجان کوشیدند تا او را در پس پشت گذارند ولی با کوششهای خود بآنجا رسیدند که خود گفتند: «چه نسبت خاک را با عالم پاک».
🔺در بین غیرایرانی مسلمان، یک علامه زمخشری نشان دهید که از خطه خراسان برخیزد و در لغت و کلام عرب به آن درجه از قدرت در اخذ مفاهیم از ساختارهای کلامی رسد که کمتر ذهنی بتواند به رسیده های او برسد. لطفاً به کشّاف او در تفسیر قرآن رجوع کنید و ببینید علم سیمانتیک (Semantic) را چه کسی پایهگذاری کرده است و نیز بکارهای قاضی بیضاوی در تفسیر معروف عالمانه او (1) دقیق شوید و آنگاه خود قضاوت کنید که در هرمنوتیک (Hermeneutic) او کجاست و گادامر کجاست.
🔺 دو شرح رضی الدین استرآبادی در نحو و صرف زبان عرب (2) به زعم خودِ عربان، شروحی است که نظیر خود در این فرهنگ ندارند و این، به زبانی دیگر یعنی: نبوغ ایرانی.
🔺مذهب شیعه، هر شاهکار که در فقه دارد، از فقیهان بزرگ شیعی ایرانی دارد که از شیخ الطائفه شیخ طوسی ایرانی، آغاز می شود و به زمان ما حضرت شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری می رسد
🔺کارهای ابن رشد اندلسی اگر شفای بوعلی سینای ایرانی را در پیشوایی نداشت، به روی کاغذ نمی آمد.
🔺لطفاً هر دو را بخوانید تا بدانید چگونه بوقها و کرناهای قوم عرب، دست به غارتِ این صنادید ایرانی زده و همه آنها را به عرب نسبت می دهند مثل نسبت بیخردانه دادن خلیج فارس را به خلیج عربی.
——————————
(1) تفسیر انوار التنزیل و اسرار التأویل معروف به تفسیر بیضاوی، تألیف عبد الله بن عمر بیضاوی.
(2) دو كتابی كه مایه شهرت شیخ رضی الدین استرآبادی شده یكی شرح كافیه، و دیگری شرح شافیه است كه کتاب های «الکافیة» و «الشافیة» دو کتاب مختصر از «ابن حاجب» در موضوعات نحو و صرف هستند که رضی الدین استر آبادی این کتاب ها را با نام «شرح الرضی علی الکافیة» و «شرح الشافیة» شرح کرده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/