eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ استاد شفیعی کدکنی 🔺استاد باید اینطوری جاذبه داشته باشه. #نه_به_حضور_و_غیاب_اجباری ————————————
⚠️ حضور و غیاب اجباری، با نفسِ علم آموزی منافات دارد. نظم ظاهری و جمعیت بالا در کلاس با انواع فشار و تهدید، ملاک فضیلت نیست. اینکه طلبه را به زور، بر سر کلاس بنشانیم، به سخره گرفتن علم است. طلبه ای که به زور در کلاس می نشیند و از تعطیل شدن، مسرور می شود، و هنوز به این درک نرسیده است که وظیفه اش چیست، باید بداند که به درد طلبگی نمی خورد و هم وقت خود را تلف می کند و هم وقت دیگران را. چه فائده دارد، طلبه را به زور در کلاس نگه داریم و او یا در حال چک کردن بورس و سایت های خبری باشد یا رُمان بخواند، یا مدام به ساعت نگاه کند که چه موقع کلاس تمام می شود؟ بگذاریم هر کسی واقعاً احساس می کند علم آموزی تلف وقت است، نیاید! بگذاریم کلاس ها خلوت شود. اشکالی ندارد. اگر به توصیه امام خمینی رحمة الله علیه عمل کردیم و طلاب کوشا و با استعداد را پر و بال دادیم، در نهایت موجب پر رونقی کلاس ها خواهد شد. اسلام نیز با جمعیت فراوان اما بیسواد و بی تعهد، هرگز در جامعه گسترش پیدا نمی کند.
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ به ضرس قاطع اثبات شده است که مفیدترین کلاس های حوزه یا دانشگاه، آن کلاسی است که حضور و غیابش اختی
✅ تحول در تحصيل (66) (*) ⚠️ سند شصت و ششم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه 🔺در حوزه آزاد (که حضور و غیاب نمی شود)، وقتی می گوییم: فردا هر کس خواست بیاید، تقریبا همه می آیند، ولی در مدرسه تحت برنامه (که حضور و غیاب اجباری است)، تقریباً هیچ کس نمی آید!! دلیلش این است که در حوزه آزاد که حضور و غیاب ندارد، خود طلبه بر اساس تعهدی که دارد، شرکت می کند (بنابراین کسانی که گمان می کنند حضور و غیاب اجباری، نظم می آورد، در اشتباهند). (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ ما گمان کردیم هر چه بیشتر طلبه جذب کنیم و کتاب ها را ساده تر کنیم و حضور و غیاب اجباری راه بیاندازیم، علم و ایمان و اخلاق طلبه ها بالاتر می رود و جامعه بیشتر به سمت دینداری پیش می رود. نمی دانستیم که دقیقاً باید بر عکس، عمل می کردیم! یعنی چطور؟ 🔺جذب کردن افرادی که واقعا دنبال علم اند (ولو اندک باشند) نه اینکه به خاطر حضور و غیاب، سر کلاس حاضر شوند! 🔺 پر و بال دادن به طلاب مستعد و کوشا (بنا بر توصیه امام) تا تربیت کننده واقعی باشند نه مصنوعی. 🔺اختیاری کردن حضور در کلاس (تا کسانی که واقعا عاشق علم هستند، شناسایی شده و خدمات فقط به آنها ارائه شود) 🔺تدریس کتب قوی علمی به طلاب نه روز به روز ضعیف کردن کتب. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔶🔹 آیت الله ابوالقاسم علیدوست دام عزه: 🔺طلبه اگر بخواهد مبلّغ خوبی هم بشود، باید فهم مجتهدانه داشته باشد. (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
✅ آیت الله جوادی آملی دام عزه: 🔺یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است. 🔺کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ همینکه طالب علم، تحت نظر استاد فن، تلاشگر و فعال بوده و استادش، شخصیت علمی و اخلاقی اش را تأیید کند، کفایت می کند. هیچ نیازی به این همه امتحان دادن و نمره و استرس و فشار نیست. اشتباه مهلک ما آن بود که محوریت را از استادان گرفتیم... . چه کسی هویت ما را از ما گرفت؟ در قدیم، تنها ملاکِ فضیلت طلاب، تایید استاد فن بود. علامه حسن زاده رحمة الله علیه کجا این همه امتحان دادند؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ سیستم! 🔺 به برخی آقایان که اعتراضاتی در خصوص سیستم روش صنعتی می شود، می گویند: طلبه خودش باید فعال باشه و کتب قوی بخونه. ملاک خود شخص است. 🔹اما این یک مغالطه آشکار است. بله، طلبه باید خودش جوشان باشد، اما وقتی سیستمی که طراحی شده است، موجب شده تا بسیاری از همین جوشش ها، به خاموشی بگراید، نباید سیستم را اصلاح کرد؟! طلبه تا می آید کتب سنتی را شروع کند، آنقدر سرش با کلاس و امتحان و ... گرم می شود که اصلا وقت نمی کند وارد کتب قوی شود! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ نتیجه نظر سنجی 🔺 نتایج نظر سنجی نشان می دهد که نزدیک به 70 درصد مخاطبان، از ترویج روش سنتی پر انگیزه تر شده اند. 25 درصد نیز هیچ تاثیری نپذیرفته اند. 🔹تنها 9 درصد نا امیدتر شده اند. باید گفت، انتشار نقدها، هرگز نباید موجب نا امیدی شود چرا که راه حل جایگزین وجود دارد و آنهم چیزی نیست جز: پیروی از علمای سلف. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔶🔹 کسی که حدود دو سال از وقت خود را، بر سر خواندن این کتاب بگذارد و با دقت مباحثه کند، بسیاری از فنون اجتهاد را فرا می گیرد و کثیری از اسرار علمی بر او هویدا خواهد شد. کتب جدید، هرچقدر هم نمودار داشته باشند یا چاپ رنگی شده باشند، توانایی ندارند حتی با یک صفحه از این کتاب، مقابله کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ نقدی جدی بر ساده سازی متون نویسنده: استاد یوسف زاده گیلانی دام عزه منبع: کانال تلگرام نویسنده —————————————————————————— اين نقد متوجه مسئولين تهيه و تدوين متون آموزشى حوزوی است كه بسيار سطحى نگرند و به بهانه ی ساده سازی مطالب، دست به آثار ادبا می برند و بی سواد می پرورند! غافل از این نکته بس باریک که اساسا بنای حوزه های علمیه از قدیم بر جذب نوابغ بوده است و فقط نوابغ و نخبگان به حوزه ها راه می یافتند و هر یکی از آنان برای شهری و کشوری کافی بود! مگر ابن سینا خروجی حجره و حوزه نبود؟ مگر ملاصدرا حوزوی نبود؟ مگر سعدی دانش آموخته حوزه علمیه نظامیه بغداد نبود؟ مگر حافظ از مدرسه علمیه شیراز پرآوازه نشد؟ مگر خواجه نصیرها و علامه حلی ها و محقق تفتازانی ها طلبه نبودند؟ مگر ادیب نیشابوری ها و حکیم سبزواری ها از نسل حوزه ها نبودند؟ مگر شعرانی ها و طباطبایی ها و مطهری ها و جعفری ها و حسن زاده ها از کنج حجره ها و حوزه ها برنخاستند؟ آری،اینان خروجیِ حوزه های علمیه بودند و مغنی اللّبیب و مقامات حریری و مطوّل خواندند و یک تنه کار صدها مؤلف و محقق و محشّی را می کردند... . اینان هم اگر از اول به صرف ساده و نحو ماده (به تعبیر استاد حسن زاده) بسنده می کردند و از مطوّلات گریزان بودند، و مانند دانشگاه ها دنبال ساده سازی کتاب ها بودند و از سرِ بى مایگی، آثار بزرگان را_با بهانه های واهی و عناوینی گوناگون_ تلخیص مى كردند و زخمى و ضايع مى ساختند، بى هيچ تردید به جایی نمی رسیدند... . باری، بنای هزارساله حوزه های علمیه بر پایه ی کيفيت بود و جذب مخاطبانی خاص و نابغه و نخبه،که هر یکی از آنان،هزاران بود! نه، جلب نفرات و جمع آوری سیاهی لشکر چه؛ سياهى لشکر نیاید به کار یکی مرد جنگی بِهْ از صد هزار آری، سلف صالح ما خردمند بودند و همه ی جوانب را می دیدند و مخصوصا کتاب ها و آثاری ژرف را محور تعلیم و تعلم قرار می دادند تا هر کسی به راحتی وارد حوزه ها نشود! عشق از اول سرکش و خونی بوَد تا گریزد آن که بیرونی بوَد و البته کم مایگانی هم که به هیچ قیمتی بیرون نمی رفتند، از طلبگی طرْفی نمی بستند و جذب امور جانبی و فرعی می شدند... ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ کسی که مباحثه نمی کند، ذهنش تک بعدی رشد می کند و وجوه مختلفی از آن علم بر او مخفی می ماند، لذا عموم کسانی که مباحثه نمی کنند، فرضاً خیلی هم با استعداد باشند، مقلّد باقی می مانند و قدرت تحلیل و جوابگویی به سوالات و دفاع روشمندانه را ندارند. مباحثه را جدی بگیریم، خصوصا در کتب سنتی که دقت های ویژه ای در آنها نهفته است که جز با مباحثه، درک نمی شوند. مباحثه حتی در کتبی هم که در حد روزنامه هستند و ضعیف شده اند، توصیه می شود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ ناخونکِ علم! علم، مانند غذای روی گاز نیست که یکباره از راه برسیم و ناخونک بزنیم و رهایش کنیم. عالم حقیقی، مانند آن آشپزی است که ابتدا بهترین مواد اولیه را تهیه می بیند، سپس با دقت و وسواس، مواد را با هم مخلوط می کند و با صبری مثال زدنی، منتظر می شود تا به پختگی برسد. ناخونک زدن کجا و آشپز شدن کجا ... ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ برگی از نصائح آیت الله جوادی آملی در خصوص تحصیل علوم حوزوی دلّال علم شدن: https://www.mehrnews.com/news/4500433 یک وجب سینه و این همه علم؟ https://www.aparat.com/v/PzCbI متوجه نشدن شاگردان https://www.aparat.com/v/1yYwh
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن در جامعه است، اما اینکه این فهم و تبلیغ، در لایه فقهی صورت پذیرد یا کلامی یا فلسفی یا ... در مراحل بعد است. لذا، طلبه اگر سودای رسیدن به این هدف مبارک را دارد، باید ابزارهای بسیار قدرتمندی برای خود تهیه ببیند تا ذهنش بسیار تیز و گیرا باشد و فهم مجتهدانه داشته باشد. از همین روست که خواندن ادبیات، منطق و اصول به عنوان مهمترین ابزارهای فهم، اهمیتِ ویژه پیدا می کند. کسی که این علوم سه گانه را کاریکاتوری بخواند، ولو ذهنش پر از اطلاعات ِ مختلف باشد، نمی تواند ثقلین را فهم کند. اساساً بنای حوزه های علمیه، بر فهم مجتهدانه است نه تلنبار کردن اطلاعات در ذهن! کتب سنتی، بر خلاف کتب صنعتی، این حُسن را دارند که ما را به فهم مجتهدانه می رسانند. بخوانیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن د
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمنا (فرض باطل کنیم که فقه، نیازی به فهم ادبی عمیق ندارد)، اما آیا وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن (بالمعنی الأخص) است؟ خیر! وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن بالمعنی الأعم است؛ یعنی درک دقیق ثقلین. لذا به عنوان مثال، فرق صرف ساده با شرح تصریف و شرح نِظام، این جا خودش را نشان می دهد.
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش): 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/darsvabahs
🔶🔹میراث علمی سلف (نام قبلی: محو ِ نحو) از حدود مهرماه 1398 با حدود 100 نفر عضو کار خود را آغاز کرد و اکنون در آستانه ورود به سال 1401، امید است که این راه مبارک، با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. بنده که از کارِ خود خبر دارم و لایق نیستم اما در این مدت، کرامت ها و مرحمت های بیشماری از سوی خداوند، ائمه معصومین علیهم السلام و روح پرفتوحِ علمای سلف مشاهده شد و فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشتیم. عده ای مشفقانه تشویق یا نقد کردند، و عده ای مغرضانه و طلبکارانه، بر ما تاختند. هر دو گروه را خداوند خیر دهاد! (لله دَرُّهُم). 🔺امیدواریم شما مخاطبان گرامی در پایان سال، ما را از نقدها و نظرات خود بی بهره نسازید، چرا که بسیاری از پیشرفت ها و پختگی های مطالب، حاصل ترتیب اثر دادن به همین نقدها بود. آی دی ارتباطی: @hm1370 سال نو پیشایش مبارک! 🌸🌺🍀 وبگاه و کانال میراث علمی سلف
چندی پیش اطلاعیه ای در کانالهای حوزوی پخش شد که طلبه ای وارد فروش و تجارت ساعت مچی شده است. کسب روزی گرچه مستحسن و گاه واجب است، اما طلبه، به چه هدفی طلبه شد؟ آیا اگر قرار بود وارد تجارت ساعت مچی شود، بهتر نبود از همان اول، به سراغ چنین گرایشی می رفت؟ شاید کسی جواب دهد که طلبگی، آورده مالی اندکی دارد، لذا برخی مجبور به کار می شوند. این جواب، مکفی نیست چون اولا او قبل از ورود به حوزه باید محاسبه می کرد که آیا می تواند با این شرایط ادامه دهد یا وسط کار، تحمل نمی کند و به تجارت روی می آورد؟ دوما اگر واقعا شرایط را می دانسته ولی به مشکلات شدیدی که قابل تحمل نیست مبتلا شده، پس وظیفه مسئولانی چون سازمان اوقاف چیست که طلاب کوشا را حمایت کنند تا فقط متمرکز در وظیفه خودشان باشند؟
🔶🔹 آیت الله اعرافی در پیام نوروزی به حوزویان: 🔺در برنامه های گوناگون، ما باید کیفیت را محور قراردهیم. از جمله کیفیت تدریس و تحقیق و کیفیت مسایل اخلاقی. باید برنامه های ما کیفیت گرا شود. بیش از ۱۰۰ طرح مهم و تحولی و بزرگ در پرتوی اسناد متعدد در چند سال گذشته در مدیریت حوزه و حوزه انجام شد، در دو سال اخیر آرام آرام به سمت اقدامات جدید حرکت کردیم. در این زمینه باید به دنبال عمق بخشیدن به این امور هستیم. 🔹100 محور و طرح مهم در بخش های مختلف تدوین شده است که این طرح ها به دنبال تعالی و رشد و ترقی حوزه در اسناد و درختواره رشته ها و آموزش های کاربردی و مطالعات راهبردی و آموزش های مجازی و هدایت علمی و فقه معاصر، پژوهش های جدید، واسپاری اختیارات به استان ها و تقویت استان ها در زمینه درس خارج و... بوده است. ———————————- ⚠️⚠️ میراث علمی سلف: با توجه به اطلاعاتی که در این 2 سال از شهرستان ها به دستِ "میراث علمی سلف" رسیده است، به نظر می رسد بیش از آنکه ضرورت داشته باشد استان ها در زمینه درس خارج تقویت شوند، باید در دروس مقدمات تقویت گردند. خبرهای نگران کننده ای از شهرستان ها به گوش می رسد که جداً مایه تأسف و تأثّر است. اول درس داخل را درست کنیم تا به نوبت به درس خارج برسد! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ یکی از وجوه برتری کتاب های سنتی بر صنعتی، آن است که مالامال از مطالب تحلیلی هستند و فکر خواننده را درگیر می کنند. اینکه مدام، لایه بیرونی و ظاهری را به طلبه دهیم و او را از بواطن محروم کنیم، نتیجه اش این است که طلبه هرگز قدرت نقد و تحلیل پیدا نمی کند و مدام با تقلیدیات ارتباط می گیرد. شاید خیلی از تحلیل ها مستقیماً اثری در "جهانِ کاربردها" نداشته باشند، اما نمی توان آنها را نادیده گرفت چراکه اجتهاد، مجموعه ای از حفظیات نیست! بلکه آنچه در اجتهاد، نقش محوری دارد، قدرت تحلیل است. 🔹مثلاً کتبی مانند شرح امثله و صرف میر و شرح تصریف، انسان را از جهت ذهنی پویا بار می آورد و مدام در او تفکرات مختلفی را تزریق می کند تا به قضاوت بنشیند و تفکر صائب را از خطا بازشناسد. اما صرف ساده چطور؟ تقریبا هیچ تحلیلی در او نیست. این در حالی است که هدف از ورود به حوزه، آشنا شدن با تحلیل ها بود، و گرنه حفظیات که در جاهای دیگر هم بدست می آمد. لذا، هر چقدر متون حوزوی از حالت تحلیلی فاصله بگیرند، آینده جامعه علمی به پرتگاه بیشتر نزدیک خواهد شد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir