eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ برگی از نصائح آیت الله جوادی آملی در خصوص تحصیل علوم حوزوی دلّال علم شدن: https://www.mehrnews.com/news/4500433 یک وجب سینه و این همه علم؟ https://www.aparat.com/v/PzCbI متوجه نشدن شاگردان https://www.aparat.com/v/1yYwh
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن در جامعه است، اما اینکه این فهم و تبلیغ، در لایه فقهی صورت پذیرد یا کلامی یا فلسفی یا ... در مراحل بعد است. لذا، طلبه اگر سودای رسیدن به این هدف مبارک را دارد، باید ابزارهای بسیار قدرتمندی برای خود تهیه ببیند تا ذهنش بسیار تیز و گیرا باشد و فهم مجتهدانه داشته باشد. از همین روست که خواندن ادبیات، منطق و اصول به عنوان مهمترین ابزارهای فهم، اهمیتِ ویژه پیدا می کند. کسی که این علوم سه گانه را کاریکاتوری بخواند، ولو ذهنش پر از اطلاعات ِ مختلف باشد، نمی تواند ثقلین را فهم کند. اساساً بنای حوزه های علمیه، بر فهم مجتهدانه است نه تلنبار کردن اطلاعات در ذهن! کتب سنتی، بر خلاف کتب صنعتی، این حُسن را دارند که ما را به فهم مجتهدانه می رسانند. بخوانیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن د
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمنا (فرض باطل کنیم که فقه، نیازی به فهم ادبی عمیق ندارد)، اما آیا وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن (بالمعنی الأخص) است؟ خیر! وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن بالمعنی الأعم است؛ یعنی درک دقیق ثقلین. لذا به عنوان مثال، فرق صرف ساده با شرح تصریف و شرح نِظام، این جا خودش را نشان می دهد.
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش): 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/darsvabahs
🔶🔹میراث علمی سلف (نام قبلی: محو ِ نحو) از حدود مهرماه 1398 با حدود 100 نفر عضو کار خود را آغاز کرد و اکنون در آستانه ورود به سال 1401، امید است که این راه مبارک، با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. بنده که از کارِ خود خبر دارم و لایق نیستم اما در این مدت، کرامت ها و مرحمت های بیشماری از سوی خداوند، ائمه معصومین علیهم السلام و روح پرفتوحِ علمای سلف مشاهده شد و فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشتیم. عده ای مشفقانه تشویق یا نقد کردند، و عده ای مغرضانه و طلبکارانه، بر ما تاختند. هر دو گروه را خداوند خیر دهاد! (لله دَرُّهُم). 🔺امیدواریم شما مخاطبان گرامی در پایان سال، ما را از نقدها و نظرات خود بی بهره نسازید، چرا که بسیاری از پیشرفت ها و پختگی های مطالب، حاصل ترتیب اثر دادن به همین نقدها بود. آی دی ارتباطی: @hm1370 سال نو پیشایش مبارک! 🌸🌺🍀 وبگاه و کانال میراث علمی سلف
چندی پیش اطلاعیه ای در کانالهای حوزوی پخش شد که طلبه ای وارد فروش و تجارت ساعت مچی شده است. کسب روزی گرچه مستحسن و گاه واجب است، اما طلبه، به چه هدفی طلبه شد؟ آیا اگر قرار بود وارد تجارت ساعت مچی شود، بهتر نبود از همان اول، به سراغ چنین گرایشی می رفت؟ شاید کسی جواب دهد که طلبگی، آورده مالی اندکی دارد، لذا برخی مجبور به کار می شوند. این جواب، مکفی نیست چون اولا او قبل از ورود به حوزه باید محاسبه می کرد که آیا می تواند با این شرایط ادامه دهد یا وسط کار، تحمل نمی کند و به تجارت روی می آورد؟ دوما اگر واقعا شرایط را می دانسته ولی به مشکلات شدیدی که قابل تحمل نیست مبتلا شده، پس وظیفه مسئولانی چون سازمان اوقاف چیست که طلاب کوشا را حمایت کنند تا فقط متمرکز در وظیفه خودشان باشند؟
🔶🔹 آیت الله اعرافی در پیام نوروزی به حوزویان: 🔺در برنامه های گوناگون، ما باید کیفیت را محور قراردهیم. از جمله کیفیت تدریس و تحقیق و کیفیت مسایل اخلاقی. باید برنامه های ما کیفیت گرا شود. بیش از ۱۰۰ طرح مهم و تحولی و بزرگ در پرتوی اسناد متعدد در چند سال گذشته در مدیریت حوزه و حوزه انجام شد، در دو سال اخیر آرام آرام به سمت اقدامات جدید حرکت کردیم. در این زمینه باید به دنبال عمق بخشیدن به این امور هستیم. 🔹100 محور و طرح مهم در بخش های مختلف تدوین شده است که این طرح ها به دنبال تعالی و رشد و ترقی حوزه در اسناد و درختواره رشته ها و آموزش های کاربردی و مطالعات راهبردی و آموزش های مجازی و هدایت علمی و فقه معاصر، پژوهش های جدید، واسپاری اختیارات به استان ها و تقویت استان ها در زمینه درس خارج و... بوده است. ———————————- ⚠️⚠️ میراث علمی سلف: با توجه به اطلاعاتی که در این 2 سال از شهرستان ها به دستِ "میراث علمی سلف" رسیده است، به نظر می رسد بیش از آنکه ضرورت داشته باشد استان ها در زمینه درس خارج تقویت شوند، باید در دروس مقدمات تقویت گردند. خبرهای نگران کننده ای از شهرستان ها به گوش می رسد که جداً مایه تأسف و تأثّر است. اول درس داخل را درست کنیم تا به نوبت به درس خارج برسد! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ یکی از وجوه برتری کتاب های سنتی بر صنعتی، آن است که مالامال از مطالب تحلیلی هستند و فکر خواننده را درگیر می کنند. اینکه مدام، لایه بیرونی و ظاهری را به طلبه دهیم و او را از بواطن محروم کنیم، نتیجه اش این است که طلبه هرگز قدرت نقد و تحلیل پیدا نمی کند و مدام با تقلیدیات ارتباط می گیرد. شاید خیلی از تحلیل ها مستقیماً اثری در "جهانِ کاربردها" نداشته باشند، اما نمی توان آنها را نادیده گرفت چراکه اجتهاد، مجموعه ای از حفظیات نیست! بلکه آنچه در اجتهاد، نقش محوری دارد، قدرت تحلیل است. 🔹مثلاً کتبی مانند شرح امثله و صرف میر و شرح تصریف، انسان را از جهت ذهنی پویا بار می آورد و مدام در او تفکرات مختلفی را تزریق می کند تا به قضاوت بنشیند و تفکر صائب را از خطا بازشناسد. اما صرف ساده چطور؟ تقریبا هیچ تحلیلی در او نیست. این در حالی است که هدف از ورود به حوزه، آشنا شدن با تحلیل ها بود، و گرنه حفظیات که در جاهای دیگر هم بدست می آمد. لذا، هر چقدر متون حوزوی از حالت تحلیلی فاصله بگیرند، آینده جامعه علمی به پرتگاه بیشتر نزدیک خواهد شد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمن
✅ تحول در تحصيل (67) (*) ⚠️ سند شصت و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين شیخ محمود خدابخشیان دام عزه مدرس سطوح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام 🔺مقصود از تفقه در دین (در آیه نفْر: توبه/122)، فهمیدن همه معارف دینی شامل اصول و فروع دین است، نه صرفاً فهمِ احکام عملی (فقه اصطلاحی). زیانبارترین امر برای حوزه، غلبه ساده انگاری است و اگر این تفکر بر حوزه غالب شود، باید فاتحه حوزه را خواند. یک شاعر، ادیب، حکیم و فیلسوف، وقتی قادر به نوآوری و تولیدات جدید است که در مبانی و مقدّمات، سیر علمی ِعمیق کرده باشد. آیا حوزه عمیق، پویا و تولیدگر بهتر است یا حوزه ای که در آن، افرادی سطحی و کم محتوا پرورش یافته، توانایی ورود در کارهای عظیم علمی و عملی را نداشته باشند؟ 🔹 متون حوزوی اعمّ از ادبی و غیر آن، باید به قدری از دانش و عمق و تحلیل، برخوردار باشد تا بتواند به فهم حداکثری قرآن و روایات منجر شود. (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (68) (*) ⚠️ سند شصت و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين شیخ محمود خدابخشیان دام عزه مدرس سطوح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام ✅ برنامه ریزی ها (در حوزه)، نباید برای افراد کم استعداد و بدون انگیزه لازم باشد که این امر، واقعا خسارت بار خواهد بود، و از اینجا معلوم می شود که برنامه ریزان و مدیران باید از مجتهدان مسلّم باشند تا هیچ تخطّی از اصول اولیه ی پایه گذاری حوزه، ایجاد نشود. ⁉️ آیا ما اجازه داریم، قرآن و ظهورات آن را با بضاعت اندک و هرگونه خواستیم تفسیر کنیم؟ آیا مردم از ما برداشت سطحی و عامیانه میخواهند یا حقیقت دین را طلب می کنند؟ (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (69) (*) ⚠️ سند شصت و نهم: گفتاري از حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته 🔺 ممکن است یک معنای غلطی از تحول اراده و فهم بشود، که حتماً باید از آن پرهیز کرد. تحول به معنای رها کردنِ شیوه‌های سنتىِ بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلّم و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رائج دانشگاهىِ امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است. 🔶🔹 امروز شیوه‌های گوناگون سنتىِ قدیمی ما دارد در دنیا شناخته میشود؛ بعضی یا از روی تقلید یا از روی ابتکار دارند همین شیوه‌ها را رائج میکنند. ما شیوه‌های دانشگاهی خودمان را که برگرفته و نسخه‌نویسی شده‌ی از شیوه‌های قدیمی غربی است، بیاوریم در حوزه حاکم کنیم؛ نه، ما این را تحول نمیدانیم. اگر چنین دگرگونی ای رخ بدهد، قطعاً ارتجاع و عقبگرد است؛ این را قبول نداریم. (*) منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (70) (*) ⚠️ سند هفتادم: گفتاري از حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته 🔺 ما در حوزه‌ی علمیه، شیوه‌های بسیار خوبی رائج داریم، از قدیم معمول بوده؛ شیوه‌ی انتخاب آزادانه‌ی استاد به وسیله‌ی طلبه. طلبه وارد حوزه که می شود، استاد مورد قبول و مورد علاقه‌ی خودش را پیدا میکند، به درس او میرود. اساس کار طلبگی، فکر کردن و دقت کردن و مطالعه کردن است، نه حفظ کردن. حفظ‌محوری، همان چیزی است که امروز بلای تعلیم و تربیت جدید ماست و ما مدتهاست که داریم با آن مقابله و مبارزه میکنیم. ✅ در حوزه، اساس سنتی ما بر پایه‌ی فکر کردن است. طلبه درس را که می خواند، اولاً قبلاً پیش‌مطالعه میکند، ذهنش را آماده میکند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با یک زمیلی، رفیقی مباحثه میکند؛ یک بار به او درس میگوید، یک بار او به انسان درس میگوید؛ لذا در ذهن جایگزین میشود. در بعضی از حوزه‌ها مثل نجف، تقریر درس استاد معمول بود - در قم کمتر وجود داشت یا نداشت و خیلی بندرت بود - طلبه‌ی فاضلی بعد از درس استاد مینشست، همان درسی را که استاد گفته بود، برای بعضی از طلابی که احتیاج داشتند، دوباره میگفت. ببینید این کار چقدر در عمق بخشیدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثیر میگذارد. این سنتها را نباید از دست داد؛ اینها حیف است. (*) منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir