✅ جناب استاد احمدی دام عزه، از اساتید سنتی هستند که می توانید با عضویت در کانال ایشان، بحث های خوبی را پیگیری کنید. اخیراً فعالیت های علمی جدیدی را شروع کرده اند.
🔺پیوند کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
✅ بيم و اميد
بعد از باز شدن بخش هايي از حرم مطهر، و وارد شدن به قسمت نمازگزاران، در جنب مسجد اصلی اعظم که در حال تعمیر است، به طور اتفاقي، دو طلبه را ديدم که مشغول مباحثه کتاب جامع المقدمات بودند. واقعا تحسين برانگيز بود. خدايشان جزا دهد خير الجزاء.
اما اندکي نگذشت که بیم تنبلی وزید. شنيدم برخي از طلبه ها از اينکه استادشان، از تصميم اشتباه خود به دليل گزارش يکي از افراد کلاس به مديريت، برگشته است و مي خواهد تمام متن لمعه را تدريس کند، شديداً گلايه مند شده اند که: این چه وضعی است؟!!
به نظر می رسد، چنين طلابي، بايد یک تجديد نظر اساسي در خود بکنند. اگر واقعا احساس مي کنند، خوب درس خواندن، تلف وقت است، توصيه بزرگان اين است که نگاه خود را تغيير دهند و نان دين نخورند و حرمت دين، نشکنند.
اگر نه، از حوزه خارج شوند و علاقه اصلي خود را پيگيري کنند تا بتوانند خدمتي به مردم کنند. تند تند درس خواندن و جهيدن، فقط خيانت به دين است. باور کنیم که امام زمان علیه السلام فقط در حوزه پیدا نمی شود. یک کلیدساز که وظیفه خود را درست انجام می دهد از یک طلبه که دائم تنبلی می کند، به امامش نزدیک تر است.
بارها بزرگان گفته اند، گول شماره پايه را نخوريم. خوش به حال آن طلبه اي که به جاي تمرکز بر شماره پايه، به فکر رضايت امام زمان خود باشد. مطالعه ناقص، بدون مباحثه، تند تند رفتن، چه فايده اي دارد؟
به کجا چنين شتابان؟
به قول يکي از دوستان، شما گمان نکنيد، اون بالا بالاها خبري است. بريد اونجا، تازه مي فهميد بايد اول مطالب قبلي رو خوب و کامل مي فهميديد. بعدش پشيمان مي شويد و به عيان مشاهده مي کنيد که دستتان خالي است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ سایت میراث علمی سلف، با چند مطلب، بروزرسانی شد.
↘️https://emirath.ir/
🔺شرح گلستان سعدی (استاد یوسف زاده گیلانی دام عزه)
🔺لمعه (استاد وجدانی رحمة الله علیه)
🔺مطول (استاد وکیلی دام عزه)
🔺مطول (استاد حائری زاده دام عزه)
🔺شرح نظام (استاد احمدی دام عزه)
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
لغت نامه.pdf
390.7K
✅ پرونده لغت
🔺پرونده اختصاصی این کانال، حاصل جمع آوری بیانات و نوشته های برخی اساتید (استاد احمد عابدی، استاد وکیلی، و استاد ملکی نهاوندی دام ظلهم) جهت معرفی قوامیس لغت، ویژگی ها، نقاط ضعف و قوت و میزان اعتبارشان است.
با تشکر از عزیزانی که آن را از آرشیو خود (پس از اختلال در سرورهای ایتا)، ارسال کردند.
همچنین کتاب های "درسنامه علم لغت" (برگرفته شده از دروس استاد وکیلی دام عزه) و کتاب آموزش مفردات از استاد ملکی نهاوندی نیز اجمالا معرفی می شود.
⚠️ تذکر: قبل از استفاده از این کتب، با اساتید مبرز، مشورت انجام شود.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ نگاشته ای در یادبود شهید دوران، مرد میدان، سلیمانی عزیز
وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ (1)
🔺غوطه ور در خون
اي سردار ايراني مسلمان!
سليماني دوران!
قاسمِ قاصم!
شکننده هیبت پوشالی دشمنان!
بر هم زننده کاخ های عنکبوتی!
🔺ای سردار! شجاعتت از حيدر کرّار وامدار است و غيرتت از رستم دستان!
🔺آن هنگام که تو، خار در چشم مزدوران ناکث و دشمنان ناکِس شدي، و با مجاهدت هاي بي چشمداشت و خالصانه ات، قلوب منکوس داعشيان بي دانش و بدسگال را شکافتي و حقيقت وجودي شان را بر همگان، عيان کردي و دست آلوده به خونشان را از حرم آل الله تعالی دور کردي، و اعلام افتخار آميز پايان حکومت منحوس و شوم شان را فرياد زدي، زبان تک تک حسينيان و زينبيان درودت گفت و تو را به سانِ مولايت، در دل مومنان، يَعسوب الدين کرد.
🔺اينک که تو به خون خود غلتيدي و در آغوش فرشتگان ِساقيِ رحمتِ الهي آرام گرفتي، آيا هرگز گمان مي کردي که ميليون ها عاشق در سرزمين هاي اسلامي بدرقه ات کنند و در فضاي سرد جُمادَي الأولي، عاشورايي ديگر به گرمي خون مولاي شهيدت در کرب و بلا به پا سازند؟
🔺آيا هرگز گمان مي کردي که خون تو، آغازگر انتقامي سخت بر عليه مستکبران عالم باشد؟ آيا گمان مي کردي که لرزه بر اندام قماربازان فاسد خارجي بياندازي، طوري که در اولين قدم از انتقام سخت، فقط نظاره گر باشند و جرأت شليک حتي گلوله اي نداشته باشند؟
🔺اينک ميليون ها نفر، خود را منتقم خون بر زمين ريخته ات، مي شمرند؛ آن سان که خود را به پیروی از راه و روش تو، "سليماني" نام نهاده و با توکل به خدا، تا فتح همه قله هاي سعادت، و ويران نمودن همه کاخ هاي پوشالي قدرت ها، به پيش خواهند رفت.
🔺اينک تو نيز از مولايمان حضرت حجت عجّ الله تعالي فرجه بخواه که پرده غيبت و هجران، بشکافد و رخ تابنده اش را عيان کند و قيامتي ديگر بپا کند که دل ها بس، مشتاق و جان ها بس، بي تاب و نگاه ها بس، منتظر است. قيامتي که در آن، همه ستمگران لجوج و سيه ضميران عَنود، به زير تيغ عدالت سپرده شوند و آرامشي ايماني، سراسر هستي را فرا گيرد.
پاورقی:
(1) سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنه، ج ۱، ص ۱۴۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم، ۱۴۰۹ق.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (7)
⚠️ سند هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی
🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه
✅ من یادم هست، صرف میر را که در کربلا تمام کردیم، استادی داشتیم ساوجی (اهل ساوه) بود. ایشان متخصص صرف بود... ایشان گفت: تا تاء تمّت بخوانید. اینقدر به ما یاد می دادند که باید کامل بخوانید. اما الان چه می کنند؟ همین کتابهای ساده شده را، نصفش را می خوانند، و نصفش را می گذارند برای سال بعد. سال بعد هم وارد یک کتاب دیگر می شوند. این که نشد کار!
خلاصه می خواهم بگویم. مگر آنها چه ضرری داشت که کنار گذاشتند و به این کارها (تلخیص و ...) روی آوردند؟ تازه این همه تعطیلی برای چیست؟ در هر موردی، یک تعطیلی.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
سید عبد الله انوار، از نوادگان عموی محدث بزرگ شیعه سید نعمت الله جزائری ، ادیب ،فیلسوف ، منجّم ، ریا
دکتر سید عبدالله انوار
استادی که گرچه لباس حوزوی نمی پوشد، اما همت داشته و بسیاری از کتب علمی و حوزوی را به عالی ترین وجه مطالعه کرده است.
کسی که استاد با همت دارد، با همت می شود، و کسی که استاد تنبل دارد، تنبل می شود. تنبلی یا پرهمتی، از بین نمی روند، بلکه از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود.
مواظب باشیم، دمخور چه کسانی هستیم.
📚|میراث علمی سَلَف|
العاقل یکفیه الإشارة
✅ بخشی از سخنان مهم و علمی دکتر سید عبدالله انوار در شبِ گرامیداشت ایشان/ دوشنبه 17 تیرماه 1392 (با اندکی تصرف و تلخیص)
🔺طبق اسناد بدست آمده، این قوم ایرانی بود که هم به خود پرداخت و هم فرهنگ والای اسلامی را ساخت و حتی این قوم در بسط زبان این فرهنگ و وسعت آن کوشید تا این زبان بتواند از عهده تفاسیر آن کلام وحیانی برآید و آن کلمات الهی را در تداول عرف مسلمانان قرار دهد.
🔺نبوغ ایرانی بود که برای گرامر عربی، دو مکتب کوفی و بصری تأسیس کرد. مکتب بصری به پیشوایی سیبویه زبانشناس ایرانی و مکتب کوفی نیز به پیشوایی کسائی زبانشناس دیگر ایرانی.
🔺کسانی که به عظمت کار این دو نابغه ایرانی واقفند، خوب می دانند که آنها چه کردند. کاری کردند که هر نحوی و صرفی عرب، هرجا به مشکلی برخورد، حل مشکل خود را در جام مینایی یکی از آن دو بیابد.
🔺از همدان، بدیع الزمان همدانی برخاست و بدون آنکه یک گام در خطه عرب گذارد، مقامات را در نثر زبان عرب تدوین کرد و با این تدوین ملاک سنجش زیبایی نثر عرب را پی افکند و به ادب و فرهنگ اسلامی عرضه نمود و در برابر کار او بسیاری از نثرنویسان مسلمان غیر ایرانی بجان کوشیدند تا او را در پس پشت گذارند ولی با کوششهای خود بآنجا رسیدند که خود گفتند: «چه نسبت خاک را با عالم پاک».
🔺در بین غیرایرانی مسلمان، یک علامه زمخشری نشان دهید که از خطه خراسان برخیزد و در لغت و کلام عرب به آن درجه از قدرت در اخذ مفاهیم از ساختارهای کلامی رسد که کمتر ذهنی بتواند به رسیده های او برسد. لطفاً به کشّاف او در تفسیر قرآن رجوع کنید و ببینید علم سیمانتیک (Semantic) را چه کسی پایهگذاری کرده است و نیز بکارهای قاضی بیضاوی در تفسیر معروف عالمانه او (1) دقیق شوید و آنگاه خود قضاوت کنید که در هرمنوتیک (Hermeneutic) او کجاست و گادامر کجاست.
🔺 دو شرح رضی الدین استرآبادی در نحو و صرف زبان عرب (2) به زعم خودِ عربان، شروحی است که نظیر خود در این فرهنگ ندارند و این، به زبانی دیگر یعنی: نبوغ ایرانی.
🔺مذهب شیعه، هر شاهکار که در فقه دارد، از فقیهان بزرگ شیعی ایرانی دارد که از شیخ الطائفه شیخ طوسی ایرانی، آغاز می شود و به زمان ما حضرت شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری می رسد
🔺کارهای ابن رشد اندلسی اگر شفای بوعلی سینای ایرانی را در پیشوایی نداشت، به روی کاغذ نمی آمد.
🔺لطفاً هر دو را بخوانید تا بدانید چگونه بوقها و کرناهای قوم عرب، دست به غارتِ این صنادید ایرانی زده و همه آنها را به عرب نسبت می دهند مثل نسبت بیخردانه دادن خلیج فارس را به خلیج عربی.
——————————
(1) تفسیر انوار التنزیل و اسرار التأویل معروف به تفسیر بیضاوی، تألیف عبد الله بن عمر بیضاوی.
(2) دو كتابی كه مایه شهرت شیخ رضی الدین استرآبادی شده یكی شرح كافیه، و دیگری شرح شافیه است كه کتاب های «الکافیة» و «الشافیة» دو کتاب مختصر از «ابن حاجب» در موضوعات نحو و صرف هستند که رضی الدین استر آبادی این کتاب ها را با نام «شرح الرضی علی الکافیة» و «شرح الشافیة» شرح کرده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
العاقل یکفیه الإشارة ✅ بخشی از سخنان مهم و علمی دکتر سید عبدالله انوار در شبِ گرامیداشت ایشان/ دو
⚠️ جالب اینجاست، عمده برگزار کنندگان چنین محفلی (که سخنرانش، اینطور از فرهنگ اسلامی و ایرانی دفاع می کند)، متهم به غرب پرستی هستند!
به نظر می رسد، اینکه انتظار داشته باشیم، در محیط علمی، فقط سخنانی را بشنویم که دوست داریم، و طرف های مقابل را مدام متهم به غرب پرستی کنیم، از صد تا "غرب پرستی" بدتر است.
فقط با اندیشه و مطالعه، می توان فرهنگ ایرانی و اسلامی را توسعه داد، نه با بستن دهان اندیشمندان دگر اندیش، یا شعار توخالی دادن. به قول شهید مطهری، ما هیچ مخالفتی نداریم که استادان مارکسیست در دانشگاه ها، فعالیت علمی کنند و ما نیز جواب علمی دهیم. دلیلش اینه که شهید مطهری، شاگرد علامه ای است که به دیدار با دانشمندان غربی و شنیدن نظریات آنها بدون تعصب، و نقد آنها در صورت لزوم، بسیار علاقه داشت اما برخی متعصبان، نگذاشتند که ایشان حتی با هانری کربن که ناشر فرهنگ اسلامی بود، دیدارهایش را ادامه دهد!
تجربه اثبات کرده، در جلسات مناظره علمی، اونی که بیشتر عصبانی میشه یا داد می زنه و جو رو بهم می زنه، از همه نادان تره و چون نمی تونه، از جهت علمی مقابله کنه، می خواد با زور، حرف خودش رو (حق/باطل) اثبات کنه.
از مدرس بیاموزیم!
خاطره فرزند مرحوم مدرس افغانی در کتاب «گوهر ادب».
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مدرس بیاموزیم!
بخشی از مطالب کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مدرس بیاموزیم!
با تن پروری و خوش خیالی و دور شدن از سیره علما، علم بدست نمی آید
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺حرکت علمی عمیقِ طلاب و اساتید است که حوزه را رونق می بخشد نه بودجه و تبلیغات و بنر و اطلاعیه.
بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
⚠️ ناز پرورده نبرد راه به جایی...
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
⚠️ مدرّس و امثال مدرّس چگونه عالِم شدند؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/