⚠️اخلاق اجباري!
🔶🔹طبق تجربيات شخصي و غير شخصي، کلاس هاي اخلاق در بسياري از مدارس و حوزه های علمیه، اجباري شده است، به گونه اي که اگر طلبه اي غائب باشد، با محروميت هايي مواجه مي شود!
🔺 درس اخلاق هاي قديم کجا که يک هفته انسان را شارژ مي کرد و درس اخلاق هاي الان کجا که عين بي اخلاقي و بي تدبيري است و يک دقيقه هم خاصيت ندارد!
🔺استاد اخلاقي که خودش مرتکب بزرگترين بي اخلاقي ها مي شود، معلوم است که مورد اقبال قرار نمي گيرد و لذا مسئولان مجبور مي شوند که براي حفظ شوکت و شکوه درس اخلاق!، حضور در آن را اجباري کنند!
يا للعجب!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ تحول در تحصيل (56)
⚠️ سند پنجاه و ششم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹مجتهد بايد توان مراجعه به قرآن، روايات و کلمات فقها را داشته باشد. براي اين منظور قطعا بايد عربي بداند، آنهم نه عربي معاصر، بلکه عربي قديم را.
🔺من بعد از شرح ابن عقيل که نزد ايت الله خوشوقت رحمة الله علیه خواندم، سيوطي را خواندم، بعد مقداري جامي خواندم. در معاني بيان هم، مطوّل را خواندم که ديگر الان کسي نمي خواند. حوصله اش را ندارند!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ تحول در تحصيل (57)
⚠️ سند پنجاه و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹متاسفانه اين کتاب هاي جديدي که بنده بعضي از آنها را مي شناسم، مشکلش اين است که معمولا بيشترين همت نويسندگان، اين بوده است که حجم را کم کنند و مطالب را ساده کنند و يک کاري بکنند که به قول خودشان، طلبه زودتر مجتهد شود
ولي من معتقدم، که بعضي از اين کارها، باعث مي شود که شخص، هرگز مجتهد نشود!
🔺بعضي وقتها ما به طلبه ها مي گوييم در درس خواندن، عجله نکنيد. اينهايي که فکر مي کنند اگر تند بخوانند زودتر مي رسند، اينطور نيست بلکه هر که تندتر بخواند، دیرتر مي رسد!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
🔺 مژده
✅ دیشب به طور اتفاقی، استاد گرانقدر، حجت الاسلام حمید حائری زاده (از اساتید بنام قم خصوصا در ادبیات) را در حرم مطهَّر زیارت کردم. قرار شد برخی دیگر از اصوات دروس سنتی ایشان که هنوز منتشر نشده است، پس از اخذ، منتشر شود (مانند معالم، باب حادی عشر، و ...)
🔺خداوند امثال ایشان را حفظ فرماید و بر اخلافِ ناخلف، رحم نماید که تنها هنرشان این است که تیشه به ریشه سلفِ صالح می زنند و خود را در معرضِ عاقّ علما قرار می دهند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ اطلاع رسانی
🔺 با عنایات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، صوت کتاب مطول، بخش علم معانی، با تدریس استاد گرانقدر، حجت الاسلام جناب آقای دیانت دام عزه به صورت رایگان، بارگذاری شد.
وبگاه: https://mirath.blog.ir/
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ تحول در تحصيل (58)
⚠️ سند پنجاه و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹تند خواندن ضرر دارد. طلبه الان تا یک ذره استعدادش خوب است، می گوید: حاج آقا ما دو پایه را در یک سال خوانده ایم. گفتم چه خبر است؟!
🔺اولین روزی که با آیت الله جوادی آملی دام عزه آشنا شدم، ایشان به من گفتند: من سطحم را خیلی طولانی خواندم ولی وقتی سطحم را تمام کردم، درس خارجی که مرا اقناع کند، به این راحتی پیدا نمی کردم تا اینکه مرحوم آقای داماد را پیدا کردم که هم مباحث مرحوم امام بود. خیلی در نوآوری های فقهی و اصولی، انسان برجسته ای بود. آنهایی که در درس آقای داماد بودند، می دانند که من چه ریاضتی کشیدم، (بیانات ایشان را) تقریر کردم (چون ایشان بیان بسیار ثقیلی داشتند).
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
◼️پیام تسلیت آیت الله العظمی سیستانی دام عزه به مناسبت درگذشت شیخ الفقها، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رحمة الله تعالی علیه
🔺خداوند سلف را رحمت فرماید و بر خلف، رحم نماید.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ معرفی مرکز مطالعات و کارگاه های نجومی در قم زیر نظر دفاتر مراجع عظام تقلید
قم، ابتدای بلوار امين، خیابان گلستان، کوچه 11 شماره 4
🌐https://farsi.nojumi.org
📞02532936311-15
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ تحول در تحصيل (59)
⚠️ سند پنجاه و نهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹بايد به طلبه ها گفت عجله نکنيد. مقدمات را خوب بخوانيد. بعدش برايتان آسان مي شود. به نظر من ملاک خوب درس خواندن اين است که اگر طلبه، امسال درس خواند، سال بعد ببيند که آسان تر از سال قبل است. اين معلوم است که سال قبل را خوب خوانده است اما اگر به عکس شد، هرچه جلوتر مي رود، سخت تر مي شود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ تحول در تحصيل (60): تدریس بخشی از تحصیل است.
⚠️ سند شصتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹آیت الله جوادی دام عزه، مي فرمودند: ما هميشه سه نوع درس داشتيم: درس هاي جديدي که نزد استاد مي رفتيم، درس هايي که تازه خوانده بوديم را مباحثه مي کرديم، و درس هايي که قبل از آن خوانده بوديم را تدريس مي کرديم.
🔺اين (تا مدت ها استاد نشدن)، يکي از اشکالات در اين روش هاي جديد است. زماني که آقاي (...) رئيس حوزه بودند، من با ايشان سر اين قضيه خيلي بحث جدي کردم. گفتم: آقا شما امکان تدريس را از طلبه ها گرفته ايد!
😭 متاسفانه سنت تدريس تغيير کرده است. شما (خطاب به مسئولان یکی از حوزه های مشهد) اگر بتوانيد در مدرسه تان طرح تشويقي بگذاريد که طلبه اي مثلا معدلش از هجده بالاتر باشد، اين امکان را پيدا کند که تدريس کند، خيلي خوب است.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐 وبگاه: https://mirath.blog.ir/
✅ تحول در تحصيل (61)
⚠️ سند شصت و یکم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹مرحوم آقاي (....) يک روز در فيضيه سخنراني کردند و گفتند: ما مي خواهيم برنامه اي در حوزه بگذاريم که به جاي يک شيخ انصاري، ده ها شيخ انصاري داشته باشيم. بعد از سخنراني، به ايشان گفتم: حاج آقا! من مي ترسم آن يک دانه هم ديگر پيدا نشود! ايشان مرا نمي شناخت و کمي عصباني شد!
🔺دو سال گذشت و آقا (...)، پسرشان، مرا ديد و گفت: حاج آقا شما را کار دارد. من رفتم. آقاي (....) گفت: دو سال قبل، مطلبي به من گفتي. همان که تو گفتي درست بود. با اين روش، آن يک دانه هم ديگر گيرمان نمي آيد!
🔹خاصيت روش آموزشي اين است که شما هر کاري الان مي کنيد، ده پانزده سال بعد معلوم مي شود. بنابراين اگر اشتباه کنيد، تا مدت ها نمي فهميد چکار کرده ايد و اين، خطرناک است.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ کوتاه مدت!
🔺اصولا هر اطلاعیه ی درسی مشاهده کردیم که از واژه "کوتاه مدت" استفاده کرده بود، بدانیم عینِ تلف وقت است و هیچ عائدی نخواهد داشت:
👈👈 دوره ادبیات عرب کوتاه مدت، طب قدیم کوتاه مدت، فلسفه کوتاه مدت، و ...😱
اونها که بلند مدت این علوم را خوانده اند، هنوز اندر خم یک کوچه اند و آثارشان پر از اغلاط است و خودشان معترفند که ما به لایه ای از علم دست پیدا کرده ایم، چه رسد به این دوره های کوتاه مدت 😉
😭 به قول یکی از اساتید، تا فردی در کلاس آشنایی با طب سنتی شرکت می کنه، فکر می کنه طبیب شده و برای همه نسخه تجویز می کنه!! این هم شد آخر عاقبت ما... وقتی میدان را از علمای حقیقی گرفتیم، همین می شود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹ره چنان رو که رهروان رفتند!
بخشي از کتاب حامل اسرار:
کتب ادبي قدما همانند جامع المقدّمات، سيوطي، مغني اللبيب، مطوّل، شرح نظام، شرح شمسيّه، شرح جامي بسيار حائز اهميت اند که حذف اينگونه کتابهاي ادبي متقن و رصين در حوزه ها، ضربه محکمي بر پيکر ادبي حوزه ها وارد آورد ... که (اين امر) از سالهاي دور شروع شده و اکنون به نهايت خود رسيده است.
استاد داوود صمدي آملي حفظه الله تعالي
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔺emirath.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (3)
⚠️ سند سوم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف
🔷🔸 يک چيزي الان نوشته مي شود، ولي به نظر ما، اينها علميّت نمي آورند، اينها براي دانشگاه ها خوب است، براي دانشگاه ها که يک سري الفاظ و کليات را ياد بگيرند.
🔺کساني که مي خواهند شبيه علماي بزرگ محقق بشوند، صاحب نظر بشوند، بايد کتاب هاي همان ها را هم بخوانند. هنوز در اين دوره ها، ملايي که بتواند، کتاب هاي آنها را نسخ کند يا رديف آنها، چيزي بياورد، نيست (*)
🔺اين آقاي سيد محمد باقر صدر از نظر استعداد خيلي خوب بوده ولي چيزهايي را که نوشته، خيلي محلّ اشکال است مثل المعالم الجديدة يا اينکه خواسته اصول را مختصر کند و حلقات را نوشته است.
🔺در همين حلقات، در بعضي جاها ديده ام که به شيخ انصاري ايراد کرده است، اما کلام شيخ را دقت نکرده، که شيخ چه مي خواهد بيان کند. در بحث استصحاب، ايراد کرده است، حديث زراره را نقل کرده، ولي مراد ايشان، را خوب دقت ننموده است (**).
——————————————-
پاورقی:
(*) همین سخن، نشان می دهد که مروّج روش سنتی، تعصّبی ندارد که حتما کتب قدیمی خوانده شود، اما مادامی که جایگزین مناسبی نیامده که در دقت و عمق، مانند کتب قدیمی بوده و از جهت آموزشی، استانداردتر باشد، باید همان کتب دقیق علمای سلف خوانده شود.
(**) نقل شده: منابعی که در اختیار شهيد صدر رحمة الله علیه، بوده به شدت کم بوده، لذا ایشان بیشتر از تفکرات ناب خود استفاده کرده اند، لذا آثارشان در عین تازگی، بی اشکال نیست.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (62)
⚠️ سند شصت و دوم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹پایه های اول، به نظر خیلی ها کم اهمیت می آید، در حالیکه پایه های اول حوزه، مهمتر هستند. در دنیا، سرمایه گذاری روی این پایه هاست. در حوزه (قدیم) هم، کتاب های ما توسط برجستگان نوشته می شد. مثلا ابن عقیل و سیوطی، بزرگان این رشته (ادبیات) بودند. امثال تفتازانی، غول های رشته خودشان بودند. بچه طلبه نبودند که "ضَرَبَ ضربا" خوانده باشند و بیایند، یک کتاب سرهم کنند (مثل برخی از اینهایی که الان کتاب می نویسند که خودشان در آن رشته، تخصصی ندارند). چهارتا کتاب، این طرف و آن طرف دیدن که تخصص نمی شود. (این در حالی است که) آن علما، عمرشان را گذاشته بودند در این چیزها... .
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ نذر علمی
⁉️ میراث علمی سلف، چرا رایگان شد؟
الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيرْ أَمَلاً (کهف/46)
بعد از توسل به دو بانوی ممتاز اسلام، و نتیجه شگفت آور استخاره که این آیه شریفه تفضّل شد، بر آن شدیم تا مطالب وبگاه "میراث علمی سلف" کاملاً رایگان شود، تا طلاب بتوانند بدون دغدغه مالی، به صوت ها و پرونده های علوم سنتی دسترسی داشته باشند.
✅ لذا وبگاه، نذرِ حضرت فاطمه زهراء و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما شد.
🔺اما با توجه به هزینه های مختلفی که وجود دارد، عزیزانی که علاقمند هستند در #نذر_علمی، شرکت کنند و برخی اوقات، کمک های مالی خود را ولو اندک ارسال دارند، و باقیات الصالحاتی برای خود، به یادگار بگذارند، می توانند در کانال "طرح حامی" عضو شوند:
🔶🔹 لینک کانال حامی:🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/4289593452C667a3f1f00
سپاس از همراهی تان
میراث علمی سلف
✅لینک کانال خصوصی "میراث علمی سلف"
🔺عزیزانی که در دروس سنتی به دنبال استاد، شاگرد یا هم مباحث هستند، می توانند وارد لینک زیر شوند و اگر تقاضایی دارند، به آی دی مدیر ارسال کنند تا تقاضایشان آنجا ثبت شود: 🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa
✅ اجتهاد را در "اکنون" جستجو کنیم!
⚠️ اجتهاد این نیست که تند تند بخوانیم و بعد برویم سر درس خارج! و پُز دهیم که ما هم بالاخره درس خارجی شده ایم!
پایه های اصلی اجتهاد، از مقدمات چیده می شود و بارزترین مصداق آن هم، کتاب بی نظیر جامع المقدمات است. طبق تجربه نگارنده ناقصی چون بنده و نیز فرمایشات اساتیدی چون مرحوم مدرس افغانی، اگر کسی کل کتاب جامع المقدمات را با کیفیت بخواند و مباحثه کند، و به ریزبینی ها و نکات بی نظیرش توجه کند، بسیاری از طریق اجتهاد را طی می کند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (63)
⚠️ سند شصت و سوم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹طلبه های روشن!
🔺یک دوره ای در نجف که أعلام ثلاثه بودند، مرحوم نائینی، مرحوم آقاضیاء و مرحوم اصفهانی، به قدری مباحث اصولی که آنها مطرح می کردند، گرم بود که طلبه ها در صف نانوایی، سر مباحث اصولی، کتک کاری می کردند! این ایجاد انگیزه در طلبه، از هر چیزی مهمتر است. اگر شما اینطور در طلبه، جرقه ایجاد کردید ( و او روشن شد)، بعد از آن دیگر لازم نیست که شما دنبالش بروید. خودش راه می افتد.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (64)
⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
⁉️ آیا ما پیرو امام خمینی رحمة الله علیه هستیم؟ (یا فقط شعار می دهیم و بنر می زنیم؟)
🔺آقاطاهر شمس گلپایگانی رضوان الله علیه، شاگرد برجسته مرحوم آیت الله گلپایگانی بود و استاد بنده هم بود. ایشان در شورای اولیه مدیریت حوزه بود. می گفت: اوائل انقلاب، ما برنامه ای برای حوزه طراحی کرده بودیم. خودمان هم گمان می کردیم، کارستانی کرده ایم! رفتیم خدمت امام و با شور و هیجان برای ایشان توضیح دادیم. امام همه را گوش دادند و فرمودند:
«شما به هیچ جای حوزه دست نزنید!»
وقتی این را شنیدم، انگار از آسمان به زمین خوردم. امام که دید، قیافه های ما به هم ریخت، زدند روی پای من و گفتند:
"آقا طاهر شمس! می خواهی برای حوزه، کاری بکنی؟" گفتم: بله! امام ادامه دادند:
«در این حوزه، طلبه های با استعدادی پیدا می شوند! زیر بال این ها را بگیر! نگذار اینها زمین بخورند! اینها بقیه را درست می کنند. به حوزه کاری نداشته باش!!»
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
⚠️ درد و دل ارسالی یکی از طلاب:
"من خودم طلبه با استعدادی هستم که تمام وقتم رو صرف دروس حوزه کردم و میکنم...
اما وضع معیشتی که گفتن نداره، مهم تر از همه اینه که فرصت تدریس هم به انسان داده نمیشه... هیچکس حمایت نمیکنه و زیر بال انسان رو نمیگیره، مگر اینکه آشنا باشی و پارتی داشته باشی...چه انگیزهای برای انسان باقی میمونه؟"
🔺میراث علمی سلف: کسانی که شعار پیروی از مکتب امام را می دهند اما عکس و خلافِ آن مکتب عمل می کنند، باید پاسخگو باشند. اما مهم این است که تلاش های شما نزد خداوند و صاحب حقیقی حوزه های علمیه، مأجور خواهد بود.
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ امام خمینی رحمة الله علیه:
🔺من کراراً، به همه تأکید کردم که این حوزه ها باید به همان وضع سنّتی خودش محفوظ باشد... لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درسهایی که مربوط به فقاهت است و حوزههای فقهی و اصولی از طریقه مشایخ معظم که تنها راه برای حفظ فقه اسلامی است منحرف شوند، و کوشش نمایند که هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیقها افزوده شود؛ و فقه سنتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن ارکان تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔺emirath.ir
🔺سختگيري برخي طلبه ها نسبت به اطرافيان و تذکرات مداوم آنها به ايشان، نه تنها شرعي نيست، بلکه موجب دلزدگي آنها از دينداري و بالا بردن روحيه ريا و تظاهر است.
🔺مثلا طلبه به زنش امر مي کند که نماز شب بخوان، يا نافله بخوان، يا فرزند خردسالش را به زور صبح ها براي نماز بيدار مي کند يا او را با اکراه، به دعاهاي طولاني مانند دعاي کميل و ندبه و ... مي برد يا اگر کسي مکروهي مرتکب شود، تذکر مي دهد یا به دیگران نیش می زند که چرا هیأت نیامدی، چرا نمازت قضا شد، چرا ... .
⁉️ آقا! به من چه ربطي دارد که مثلا همسرم، در شب ها ايستاده آب مي خورد؟ يا نمازش را اول وقت نمي خواند يا به مسجد نمي رود؟ چرا مدام تذکر مي دهم؟ امر به معروف و نهي از منکر در مستحبات و مکروهات اصلا واجب نيست و اگر هم بخواهد انجام شود، بايد در نهايت لطافت و نرمي باشد.
😭 امان از نفْس ِ کم ظرفیت من، که با دو شب عبادت، گمان می کند مستحق نزول ملائکه شده است.