eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
397 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 نشر "تمدن نوین اسلامی" به‌زودی منتشر می‌کند: 📚 «جایگاه امام در نظام پرستش» (اثر آیت‌الله میرباقری) 🔍 در بخش اولِ کتاب، «حقیقت پرستش» تحلیل می‌شود و این اصل کلیدی توضیح داده می‌شود که ولایت اولیاء الهی مجرای تحققِ توحید و عبودیت، و باطنِ دین و شریعت است. در بخش دومِ کتاب، «مقیاس پرستش» مطرح می‌شود و معنای پرستش اجتماعی و تاریخی بر محور ولایت اولیاء الهی تبیین می‌گردد؛ ضرورت اقامه پرستش، مسئولیت‌های اجتماعی و تاریخی، و حقیقی بودن جامعه و تاریخ، از جمله سرفصل‌های این بخش است. 🔗 جلدِ دیگرِ این مجموعه، با عنوانِ «جایگاه امام در نظام خلقت»، پیش از این منتشر شده بود. 🔗 با مطالعهٔ این دو مجلد (مجموعاً ۸۰۰ صفحه)، با کلیاتِ نظریهٔ امامت و ولایت در منظومهٔ فکری استاد میرباقری آشنا می‌شوید. https://eitaa.com/jarieketab ☑️ @mirbaqeri
💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی: «چندین سال قبل از این، یک جامعه‌شناسِ مطرحِ دنیا گفت وضعیّت کنونی آمریکا منتهاالیه تکامل تاریخی بشر است و بشر دیگر از این بالاتر نمی‌تواند برود. همان آدم امروز حرفش را پس گرفته، می‌گوید «نه»، و آرزو می‌کند چیزهای دیگری را. حالا صریحاً ممکن است نگوید من اشتباه کردم امّا حرفهای دیگری را دارد می‌زند، درست نقطه‌ٔ مقابل آن حرفی که آن روز زده بود. خب این وضع آمریکا است.» @Khamenei_ir
🔹فوکویاما با ایده "پایان تاریخ" تلاش کرد لیبرال دموکراسیِ آمریکا را یگانه و بهترین نظام سیاسی معرفی کند. اکنون پس از ۲۵ سال، نادرستی این ایده جنجالی برای وی روشن شده است. 🔸بخشی از اظهارنظرِ فوکویاما، نظریه‌پرداز ۶۵سالهٔ ژاپنی_آمریکایی، در برنامه‌ تلویزیونی «HARDtalk» در شبکه‌ بی‌بی‌سی: «من فکر نمی‌کنم جهت تاریخ هنوز هم به‌سمت لیبرال دموکراسی باشد. دموکراسی بسیار شکننده است و آنچه من در این ۲۵ سال به آن رسیده‌ام این است که ایجاد نهادهای دموکراتیک بسیار دشوار است به‌خصوص حکومت‌های دموکراتیکی که بتوانند بدون فساد اداری و مالی به مردم خدمات بدهند؛ این‌گونه نظام‌ها در دنیا بسیار نادر هستند...» «منظور از پایان تاریخ صرفاً پایان حرکت تاریخ در یک جهت بود، نه پایان یک سری اتفاقات. هنوز این سؤال وجود دارد که به کدام سمت در حال حرکت هستیم؟ آیا به‌سمت لیبرال‌دموکراسی می‌رویم یا نظام جایگزین دیگری هم وجود دارد؟ به‌نظر من جواب این پرسش هنوز مشخص نیست.» https://www.farsnews.com/amp/13970820001187 www.jamnews.com/detail/News/402640
✔️ «پایان تاریخ»، پایانِ تاریخِ تمدنِ مادی است. پایانِ حقیقیِ تاریخ، عصر ظهور است نه لیبرال‌دموکراسی. 🔻 آیت‌الله میرباقری: 🔹فيلسوفان اجتماعی غرب (مثل فوکویاما) ادعا می‌کردند که به پايان تاريخ رسيده‌اند، به اين معنی كه به آخرين مدلِ ممکن و بهترين الگوی زندگی، که ليبرال‌دموکراسی است، دست يافته‌اند. در همین مرحلهٔ پايان تاريخ و در دوره‌ای که تمدن غرب به اين نقطه رسيد، انقلاب اسلامی انفجار معنويت در جهان بود که مسير حرکت را به درستی تغيير داد و به‌سمت مسير پايانی حقيقیِ تاريخ، که عصر ظهور است، سوق داد؛ گرچه حرکت به‌سمت عصر ظهور، در بطن جامعه در جریان بوده است.» 🔹«انقلاب اسلامی مسير تاريخ را از جهتی که پرچم‌داران و نظریه‌پردازانِ ليبرال‌دموکراسی برای آن ترسيم کرده بودند و مدعیِ پايان تاريخ، به‌معنای حاکميت بلامنازع اين جريان، می‌دانستند، تغيير داد، و اين همان معنای «پيچ تاريخی» است که رهبر معظم انقلاب فرمودند.» 🔹«موقعی که در غرب بحث «پايان تاريخ» را بعد از فروپاشی شوروی مطرح کردند، گفتم تعبير بسیار خوبی است؛ حقيقتاً پايان تاريخ است، ولی پايانِ تاريخِ تمدنِ مادی است! تمدن مادی، ديگر، ايدئولوژی‌ای برتر از ايدئولوژیِ مدرن ندارد. و اين ايدئولوژی در جهان در حال شکست خوردن است.» (۱۳۹۴) ☑️ @mirbaqeri
آیت‌الله میرباقری: «حوزهٔ انقلابی حوزه‌ای نیست که صرفاً مواضعِ سیاسی‌اش انقلابی باشد. حوزهٔ انقلابی حوزه‌ای است که نیازمندی‌های حرکت جامعهٔ مسلمین به‌سمت تمدن اسلامی را پاسخ دهد.» ☑️ @mirbaqeri
حوزه انقلابی .mp3
2.21M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره انقلابی‌گری در حوزه و معنای حوزه انقلابی ☑️ @mirbaqeri
🏴شهادت مظلومانه امام حسن عسکری، علیه السلام، را به محضر قطب عالم امکان، امام زمان، علیه السلام، و تمامی شیعیان تسلیت عرض می‌کنیم.
دربارهٔ امام عسکری، علیه السلام .mp3
1.78M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره فعالیت‌های امام حسن عسکری، علیه‌السلام 🔍 شیعه به «امامِ خردسال» امتحان شد. امام عسکری، علیه ‌السلام، زمینه را در جامعه شیعه برای پذیرش «امامِ غائب» آماده کردند. ☑️ @mirbaqeri
به یاد مجاهدین مظلوم یمن
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔹سخنرانی استاد میرباقری در مسجد امام حسن عسکری (ع)، ۲۵ آبان ۱۳۹۷. در آرشیو تلوبیون، شبکه اول. http://www.telewebion.com/episode/1926451
در محضر آیت‌الله میرباقری
↖️ فراخوان رهبر معظم انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت + متن الگوی پایهٔ اسلامی
🔹در فراخوان رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت تدوین الگوی پایه پیشرفت، از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران خواسته شد که نظرات و پیشنهادهای خود را برای اصلاح و ارتقای این سند ارائه دهند. ان‌شاء‌الله که این خواسته به‌نحو احسن اجابت شود و جامه عمل بپوشد. 🔗 در ادامه، نکته‌هایی از استاد میرباقری درباره بایسته‌های الگوی اسلامی_ایرانیِ پیشرفت بازنشر می‌شود.
🔻هويت جامعه امروز ما، سه منشأ دارد: اسلامی، ملی و غربی. 🔻در طراحی الگوی پیشرفت باید اين‌ها را بر محور هويت اسلامی بازسازی کنیم. البته در دوران گذار می‌توانیم از منابع غربی هم استفاده كنيم. ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «هويت جامعه امروز ما، سه منشأ دارد: اسلامی، ملی و غربی. اين‌ها بايد بر محور هويت اسلامی بازسازی شوند تا تمدن جديد درست شود. اما غرب می‌خواهد منطقه را بر محور هويت غربی بازسازی کند. البته دستيابی به اين مقصد برای دوره گذار، شرايط خود را دارد. ممكن است در يك طراحی، از منابع غربی هم استفاده كنيم؛ ولی برای دوره مطلوب، بايد علم جديدی را توليد و منابع خودمان فراوری كنيم. اگر ما بتوانيم الگوی پيشرفت را برپايهٔ مطالعات آکادميک خود و همکاری نهادهای علمی و فرهنگی و اجماع نخبگانی طراحی كنيم اين الگوست كه می‌تواند منابع معرفتی ما را به كاركرد اجتماعی برساند.» ☑️ @mirbaqeri
🔻 اصل بنيادينِ الگوی پیشرفت، مبارزه همه‌جانبه با مستکبران جهانی است. 🔻 [الگوی پیشرفت نباید سازشکارانه باشد.] ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «يکی از ارکانی که در طراحی الگوی توسعۀ اسلامی ايرانی، بعضی از انديشمندان حوزۀ توسعه بر آن تاکيد کرده‌اند، "همگرايی" است. بنابراين، عميق‌ترين لايۀ بنيادين جامعه، بنياد همدلی جامعه يا همان همگرايی و به‌تعبير‌ديگر گرايش اجتماعی است. همگرايي، عامل وحدت اجتماعی است اما بايد توجه داشت همان‌گونه که روند توسعه به سمت همگرايی مي‌رود حتماً به سمت واگرايی هم می‌رود. اگر از اين نکته غفلت شود بی‌شک در دام توسعۀ جهانی خواهيم افتاد. غرب اين نکته را به خوبی دريافته است؛ ازاين‌رو هم‌چنانکه از همگرايی جهانی صحبت می‌کند، از واگرايی نيز سخن می‌گويد؛ برای مثال، حملۀ نظامی آمريکا به خاورميانه، به ظاهر خلاف برنامه‌ريزی توسعه و عقلانيت توسعۀ غرب است، حال آنکه از نظر خود غرب، اين اقدام بی‌شک در مسير توسعۀ غرب بوده و کارشناسی دقيقی بر آن حاکم است. اين همان واگرايی در دل همگرايی است. جنگ جهانی جديدی که غرب به راه انداخته و روی آن سرمايه‌گذاری می‌کند، همان واگرايی در دل همگرايی است. با مشاهدۀ مسير حرکت تاريخ و تقابل حق و باطل به وضوح می‌توان ديد که به هر ميزان، حرکت تاريخ به همگرايی با جبهه حق نزديک می‌شود به همان ميزان نسبت به جبهۀ باطل دچار واگرايی می‌گردد. بی‌ترديد مسير جامعۀ ايران در پيشرفت و توسعه، مسير درگيری و چالش با مستکبران جهانی است. اين نکته به عنوان يک اصل بنيادين مطرح است. دستيابی به الگوی جديد پیشرفت، جز در بستر يک درگيری همه جانبۀ سياسی، اقتصادی و فرهنگی با تمدن مدرن ممکن نيست. اين درگيری ممکن است به درگيری نظامی هم بکشد؛ اما در ساحت سياست، اقتصاد و فرهنگ که ابعاد اصلی جامعه هستند بی‌ترديد يک درگيری همه‌جانبه رخ خواهد دارد. ازاين‌رو طراحی الگوی توسعه، بايد در دل اين مبارزه انجام شود. توليد يک الگوی توسعۀ مسالمت‌آميز با غرب و ايجاد دگرگونی با اين الگوی مسالمت‌آميز در مقياس ملی و بين‌المللی و جهانی، غيرممکن است.» ☑️ @mirbaqeri
الگوی ‌پیشرفت و فلسفه تاریخ .mp3
3.79M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره مبانی الگوی پیشرفت، ۹۰/‌۱۲‌/۹۰ 🔍 «همگرایی» برای توسعه، از بستر یک «واگرایی» عبور می‌کند. ☑️ @mirbaqeri
الگوی توسعه؛ سَبيل کفار .MP3
3.06M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره رابطه علم کلام و الگوی پیشرفت 🔍 تولید الگوی پیشرفت، مبتنی بر نظام اعتقاداتِ حداکثری ممکن است. 🔍 الگوی توسعه غربی، سَبیل سلطهٔ کفار بر مسلمین است.
🔻فلسفه اسلامی کنونی، با وجودِ محاسنی که دارد، اگر ارتقا پیدا نکند، نمی‌تواند به سؤالات اساسی در زمينه الگوی پیشرفت پاسخ جدی بدهد. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «طراحی الگوی پيشرفت، مبتنی بر فلسفه اسلامیِ مضاف، يک گامِ رو به پيش است؛ حتی پرداختن به ادبيات توسعه با رويکرد تهذيبی و تهذيب گزاره‌های نظريات توسعه نيز يک گام رو به پيش است؛ اما اين دو رويکرد کافی نيست. نبايد توقع داشت که فلسفه اسلامی موجود، به سؤالات اساسی در زمينه الگوی توسعه پاسخ جدی بدهد. گرچه بايد اذعان کرد محتوای فلسفه اسلامی و غايات آن، به‌شدت تحت تأثير فرهنگ اسلام و غايات مذهب بوده است اما از نظر روش، نسبت به دين، لابِشَرط است؛ اين روش لابشرطی، گرچه در گام اول برای گفت‌وگو و مناظره با منکِران وحی، مؤثر است، اما برای دستيابی به معرفت‌های کلی و مضاف، کفايت نمی‌کند؛ بنابراين، اگر فلسفه موجود، منبع نهايیِ دستيابی به مبانی قرار گیرد و فرآوری گردد، زمينه دو چالش خواهد شد؛ اول اين‌که الگوی حاکم بر الگوی توسعه، يك الگوی فلسفی خواهد شد و نه يك الگوی دينی؛ لذا با فرض رسيدن به يک تمدن، از اين مسير، حاصل امر، تمدن فيلسوفان خواهد بود و نه تمدن انبياء. البته "فلسفه"، لايه‌ای از علومِ موردنياز در طراحی الگوی پيشرفت است، اما بحث درباره فلسفه اسلاميِ کنونی است. اين فلسفه، دانشی گرانسنگ است كه واجد سرمايه‌های فراوانی در مقابل ساير فلسفه‌هاست؛ لذا نبايد فلسفه اسلامی را ادامه فلسفه يونان تصور كرد. (بی‌شک فلسفه با ورود به دنياي اسلام، دچار تحولات شگرفی از لحاظ غايات، وسعت مسائل و حتی حدود اوليه فلسفی شده است. حتی صدرالمتألهين برخلاف اينکه «الهيات بالمعني الاعم» را به‌طور معمول مقدمه «الهيات بالمعني الاخص» قرار می‌دهند، اصل توحيد را مقدمه «الهيات بالمعني الاعم» قرار داده است؛ بحث اصالت وجود ايشان، چيزی جز اصل توحيد از منظر خود ايشان نيست؛ چرا كه «وجود» از منظر ايشان، به يک معنا، برابر با حضرت حق است؛ به همين دليل تلاش می‌كند كه همه عالم را ذيل حضرت حق تفسير کند. بنابراين نبايد اين فلسفه را ادامه فلسفه يونان تصور كرد.) اما با وجود اين، به دو دليل نمی‌توان آن را منبع عالی استخراج مبانی توسعه قرار داد؛ چون اولاً روش اين فلسفه نسبت به دين، لا بشرط است؛ لذا سکولار بودن آن در روش، موجب شده است که استنادِ "منطقی" اين دستگاه به دين، ناتمام باشد و هماهنگی و انسجام ادبيات آن با وحی، به‌سادگی قابل‌اثبات نباشد؛ ثانياً اين فلسفه، بيشتر به چرايی و چيستی می‌پردازد و از آنجا كه به فلسفه تکامل نپرداخته است، مشكل می‌توان مبانی برنامه‌ريزی تکامل اجتماعی را از آن استنباط كرد.» ۹۲/۲/۱ ☑️ @mirbaqeri
🔻ما باید به قلهٔ علمِ کنونی سوار شویم و آن را مُسخّر کنیم و در دستگاه خودمان استحاله‌اش کنیم. ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹غرب، ترکیب نخودولوبیا نیست که گزینش کنیم. غرب، سیستم است که باید با طراحی جدید، در تمدن اسلامی منحل شود. ما قائل به استحاله تمدن غرب در تمدن جدید اسلامی هستیم... . 🔹شکاف اسلام و تجدد با جمع ارزش‌ها رفع نمی‌شود. اینکه بدون توجه به یکپارچگی غرب، علم و تکنولوژی را وارد کنیم و بکوشیم که صرفاً جلوی ورود اخلاق و فرهنگ غربی را بگیریم و به اصطلاح بخواهیم «ژاپن اسلامی» به وجود آوریم، نوعی ساده‌انگاری و غفلت از سیستم و پیوستار سبک زندگی و تأثیر و تأثر ابعاد آن بر یکدیگر است و در عمل هم شدنی نیست، وقتی بیدار شویم خواهیم دید که نظریهٔ «ژاپن اسلامی»، همهٔ هویت ما را فروپاشیده است. 🔹ما باید به قله علم کنونی سوار شویم و آنرا مسخر خودمان کنیم و در دستگاه خودمان استحاله‌اش کنیم. مثل کودی که شما پای یک درخت سیب می‌ریزید، استحاله می‌شود و به سیب تبدیل می‌شود. تمدن غرب را باید این‌گونه در جهاز هاضمه فرهنگ اسلام هضم کنیم. فرهنگ اسلام ظرفیت این هضم را دارد. ☑️ @mirbaqeri
🔻باید فرهنگ دینی را به‌نسبتی بر تکنولوژی موجود تحميل کنيم. ✔️ استاد سيد محمّدمهدی ميرباقری: «نبايد تصور شود که در دوره گذار می‌توان به هر صورتی از علم و تکنولوژی موجود استفاده کرد، بايد با مدل و برنامه خاص حرکت و اقدام کنیم. نبايد تلقی عمومی اين باشد که صنعت غرب، مثل موم در دست ماست. صنعت اگر آمد فرهنگ خودش را هم می‌‌آورد و اگر فرهنگش را نياوَرَد بهره‌وری از آن کاهش پيدا می‌کند. از طرف ديگر، اين‌گونه هم نيست که ما مجبور به پذیرش روابط تکنولوژی باشيم، بلکه ما هم می‌توانيم خودمان را به‌نسبتی بر آن تحميل کنيم. اگر مهندسی تکامل تکنولوژی براساس يک فرهنگ صحيح انجام گرفت، می‌توان در نرم‌افزارها و مفاهيم حاکم بر تکنيک دست برد و آرام‌آرام تغييرات مورد نظر را در لايه‌ها‌ی عميق‌تر به‌وجود آورد؛ آن وقت می‌‌توان در مرحله‌ای ادعا کرد که اين تکنولوژی مربوط به ما است وگرنه تکنولوژی‌ای که منطق و فلسفه حاکم بر آن در اختيار ما نباشد، در اختيار ما نخواهد بود و ما فقط مصرف‌کننده خواهیم بود، نه صاحب و مالک و واجد آن. 👈 واجديت علم و تکنولوژی به تسلط بر آن است و نه مصرف آن. در اين هنگام است که می‌توان از علم و تکنولوژی عبور کرد و به توليد مورد نظر رسيد. اشکال مهمی که به حوزه‌های دانشی برخی کشورها وارد است همين است که خودشان صاحب علم و تکنولوژی نيستند. آنها وقتی صاحب علم و تکنولوژی هستند که بر صفر تا صد تکنولوژی، مسلط باشند، حتی اگر آن را خودشان توليد نکرده باشند.» ۱۳۹۰/۱۲/۶ ☑️ @mirbaqeri
🌺🌺🌺
🔻کاری نکنیم که جنگ‌های فرقه‌ای مذهبی که دشمن دنبال می‌کند، شعله‌ور شود. ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «ما بايد مواظب جنگ‌های فرقه‌ای مذهبی که دشمنان ايجاد می‌کنند، باشيم و به آن دامن نزنيم. مواجهه ما با مسئله جريان سقيفه، برخورد علامه اميني(ره) باشد. برخورد ایشان برخوردی است که مناقشه‌بردار نيست. بعضی به ایشان اعتراض می‌کردند که وحدت اسلامی را به هم زده. خُب، خيلی بزرگان از ايشان دفاع کردند. يک مقاله‌ای مرحوم شهيد مطهری(ره) دارند «الغدير و وحدت اسلامی». آن مقاله را ببينيد. آنجا تأکيد می‌کنند که اين نوع بحث، مبدأ وحدت جامعه اسلامی است. بالاخره يک مباحث جدی‌ای وجود دارد اين مباحث بايد طرح بشود؛ طرح نشدنش آتش زيرخاکستر می‌شود؛ ولی به‌گونه‌ای طرح بکنيم مثل علامه امينی، که حق، روشن و شفاف بشود. [یا وقتی] ايام فاطميه است، عزاداری حضرت زهرا(س) باشکوه برقرار بشود. اين هيچ لطمه‌ای به وحدت نمی‌زند، اما ادبيات و نحوه مواجهه ما بايد مثل علامه امينی باشد و از آن زاويه بحث بکنيم. ما کاری نکنيم که جنگ‌های فرقه‌ای مذهبی را که دشمن دنبال می‌کند، شعله‌ور بکنيم. عظمت کاری که هيئات انجام می‌دهند _که واقعاً عظيم است _ می‌طلبد که يک سرمايه‌گذاری بيشتری روی آن بشود. شما سروران و عزيزانی که اهل اين وادی هستيد، الحمدالله توانا هستيد؛ خدا به شما عطا کرده. سعی کنيد که اين توانايی‌ها افزايش پيدا کند. در مقياس اين کار بزرگ، دائماً خودمان را بازسازی بکنيم، هيئات را بازسازی بکنيم و سعی بکنيم که هيئات همراه با دستگاه مرجعيت و به‌خصوص هدايت‌ها و نظارت‌های مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) باشند و به يک کانونی تبدیل شوند برای تحقق گفتمان‌هايی که از جامعه، مطالبه می‌شود». ☑️ @mirbaqeri
✨ اسعدالله ایامکم ✨ ولادت باسعادتِ سرور کائنات، حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی، صلّی ‌الله علیه وآله، و فرزندش امام صادق، علیه‌ السلام، تبریک و تهنیت باد.
🔻علوم و معارفی که امام صادق(ع) منتشر کردند، بشر را تا قبل از ظهور کفایت می‌کند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «وجود مقدس امام صادق(ع)، حيات طیبه و علم و معارف را تا آن اندازه‌ای که می‌توانست در قبل ظهور تحقق پیدا کند، در عالم انسانی دمیدند و بسط دادند؛ زيرا بنا بر فرمایش‌های ائمه اطهار(ع)، حقايق تا دوره ظهور، محجوب است و آن مقداری که ممکن بود واقع و ظاهر شود، به‌وسيله امام صادق(ع) - هم به نحو کلی به دوستان اهل بيت(ع) و هم به نحو جزئی برای خواص- واقع شد؛ هم در زمان اهل بيت(ع) بوده و هم در بعد از آن زمان تاكنون. اگر هم اکنون افرادی مثل جابر وجود داشته باشند، علم امام صادق هم هست! اگر کسی "ظرف" شد امام صادق(ع) هم منتظرند؛ امام صادق(ع) ابايی ندارند که تعليم کنند. فقط مسئله اين نيست که امام صادق(ع) "فقه" فرموده‌اند، بلکه حياتی در عالم انسانی دميدند و نوری را در عالم انسانی تجلی دادند که اين نور، شیعه را تا عصر ظهور می‌برد. اين علم و حقيقتی که از آستان‌ آن حضرت اظهار شد، دريايی از نور و حيات است تا در آن شناوری کنيم و در آن زنده و متنعم باشيم و تا قبل از ظهور کفايت می‌کند و انسان‌ها به اندازه ظرف‌شان از اين دريا و از اسرار آن و از ظاهر و باطن آن بر می‌دارند». ☑️ @mirbaqeri
💥 لباسِ بشریِ پیغمبر خاتم نباید حجابی برای ما باشد و مقام والای ایشان را در نظرمان کوچک کند. 💥 پیغمبر خاتم شخصیتی است که همه کائنات با او در وادی توحید سیر می‌کنند و معلمِ انبیا و ملائکهٔ مقرب است و حتی انبیاء هم توحید را در عالم ارواح از ایشان تعلم کردند. ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اینکه پیامبر گرامی اسلام در قالب «بشر» آمده است، نباید رهزن ما شود؛ اگر ما خیال کردیم که این پیغمبر بشر است پس امتیازی بر ما ندارد و حتی یک جاهایی ممکن است ما از ایشان بهتر بفهمیم، نتیجه‌اش این است که با او نمی‌شود به معرفت رسید.‌ انسان به اندازه‌ای که به معلمش معرفت پیدا می‌کند با او سلوک می‌کند. اگر کسی بهترین معلم در اختیارش باشد اما فهم او از این معلم فهم محدودی باشد بیش از فهمش نمی‌تواند از این معلم تعلم کند و بهره‌مند شود. پیغمبر خاتم که همه کائنات با او در وادی توحید سیر می‌کنند و معلم انبیا و ملائکه مقرب است و حتی انبیاء توحید را در عالم ارواح از ایشان تعلم کردند، لباس بشر پوشیده و در میان انسان‌ها آمده است، اما اگر این لباس بشر پوشیدن حجاب انسان شود طبیعی است که او نمی‌تواند با این معلم سیر کند و به آن مقامات برسد. این حجاب شدن گاهی مبدأ استکبار است، چرا که تفاوت ملائکه با ابلیس این بود که خدای متعال به همه دستور به سجده در مقابل آدمی را داد که از روح خودش در آن دمیده بود اما ابلیس بدون توجه به این نکته استکبار ورزید و رانده شد. به تعبیر امیرالمومنین(ع) ملائکه بر روحی الهی سجده کردند نه بر جسم آدم. خداوند می‌فرماید: «إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‏ِ خَالِقُ بَشَرًا مِّن طِينٍ * فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ» (وقتی این جسم را به مرحله اعتدال رساندم و از روحم در او دمیدم آن وقت بر آن سجده کنید.) جسمی که روح در آن دمیده می‌شود باید جسم فوق‌العاده‌ای باشد، زیرا هر جسمی ظرف این روح نیست؛ لذا ائمه(ع) اجسادشان هم فوق‌العاده و از عالم انوار است. آنچه مهم است این است که، آن روحی که در این جسم دمیده شده حقیقت مقام نبوت و ولایت را دارد، و اگر این جسم حجاب شد هیچ‌وقت انسان به آن حقیقت نمی‌رسد. ملائکه آدم را در همین قالب گل می‌دیدند، به تعبیر امیرالمومنین(ع) خداوند آن روح را در حجاب قرار داده بود، لذا کار بر ملائکه خیلی سخت و سنگین شد، چرا که ملائکه‌ای که از عالم انوار هستند باید به یک موجودی که از گل برخاسته سجده کنند. اما وقتی سجده کردند آن وقت حجاب برداشته شد و آن حقیقت روحی که در مقابل او تواضع کردند برای آنها آشکار شد. معلوم شد که آن معلم است که حقیقتاً باید در مقابلش تواضع و خشوع کرد و اگر کسی بخواهد به توحید برسد باید از او یاد بگیرد. قصه ما هم به همین صورت است و ما نباید مثل ابلیس دچار اشتباه شویم؛ وقتی خدای متعال فرمود چرا بر آدم سجده نمی‌کنی؟ گفت: «أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ» (من بهتر از او هستم و هیچ‌وقت آتش در مقابل گل نباید سجده کند.) امیرالمومنین(ع) درمورد این کار شیطان فرمود: عصبیت او را گرفت و کارش را به عداوت کشید «فَعَدُوُّ اللَّهِ إِمَامُ‏ الْمُتَعَصِّبِينَ‏ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِين‏». البته شیطان با این کار حقیقتاً در حجاب ماند و هیچ‌وقت نتوانست آن روحی را که عالم ملکوت در مقابلش سجده کرد ببیند، چهره حقیقی نبی اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) الی الابد بر ابلیس پنهان است و به خاطر همین هم سجده اتفاق نمی‌افتد. ما نباید اشتباه شیطان را تکرار کنیم و لباس بشری پیغمبر نباید حجابی برای ما باشد، چون اگر حجاب شد دیگر هیچ‌وقت به آن حقیقت و باطنی که در این لباس و قامت درآمده راه پیدا نمی‌کنیم.» ☑️ @mirbaqeri
💥 فروش پیامکیِ کتابِ «جایگاه امام در نظام پرستش» (اثر جدید آیت‌الله میرباقری)، به‌مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) 📚 496 صفحه (25هزار تومان) ⚡️ با ارسال پُستیِ رایگان ⚡️تخفیف 20‌درصدی در خریدِ بیشتر از 3 جلد ⬅️ برای خرید این کتاب، کد کتاب (۲۵) و تعداد کتاب را به @novein ارسال کنید. 🔗 این کتاب دو بخش دارد. در بخش اول، «حقیقت پرستش» تحلیل می‌شود و این اصل کلیدی توضیح داده می‌شود که ولایت اولیاء الهی مجرای تحققِ توحید و عبودیت، و باطنِ دین و شریعت است. در بخش دومِ کتاب، «مقیاس پرستش» مطرح می‌شود و معنای پرستش اجتماعی و تاریخی بر محور ولایت اولیاء الهی تبیین می‌گردد؛ ضرورت اقامه پرستش، مسئولیت‌های اجتماعی و تاریخی، و حقیقی بودن جامعه و تاریخ، از جمله سرفصل‌های این بخش است. 🔗 جلدِ دیگرِ این مجموعه، با عنوانِ «جایگاه امام در نظام خلقت»، پیش از این منتشر شده بود. با مطالعهٔ این دو مجلد (مجموعاً ۸۰۰ صفحه)، با کلیاتِ نظریهٔ امامت و ولایت در منظومهٔ فکری استاد میرباقری آشنا می‌شوید. نشر تمدن نوین اسلامی: https://eitaa.com/jarieketab ☎️ 09104646212