eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 بهار طبیعت، مَثَلی از بهار حقیقیِ عالَم در عصر ظهور است. 🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «بهارِ طبیعت، مَثَلی از بهار حقيقی عالم در عصر ظهور است که زمين و اهلش زنده می‌‌شوند. اين بهار يك مَثَل و يك نمونه است برای اینکه حقیقت آن بهار را ‌بفهميم». ۹۳/‌‌۱/۲ ☑️ @mirbaqeri
🔻 بهار، خورشید و حیات، مَثَل‌هایی از عالم غیب هستند. 🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «آنچه ما در اين عالم می‌بينيم مَثَلي براي مراتب بالاتر است. مَثَل‌ها را همه مي‌فهمند، اما مُمَثَّل‌ها را معصوم(ع) توضیح می‌دهد. همه عالَم مَثَل است؛ مُمَثَّلش عالم غیب است... آنچه ما از «حيات» در اين دنيا می‌بينيم که جنبشي و خواسته‌هايي و آرزوهايی و اشتياق‌هايی و خوف‌هايی و طمع‌هايی است، مثلی براي حيات‌های برتر و زندگی‌های برتر است که در آنجا آرزوها، خواسته‌ها، تمنيات و تمايلاتی والا در انسان‌ها شکل می‌گيرد که در اين دنيا به دست آمدنی نيست... ◀️ یا «شمس» یک مَثَل است که خورشيد منظومه شمسی است، اما خورشيد حقيقي در همه کائنات، وجود مقدس نبی اکرم(ص) است كه همه عوالم را نورانی کرده است. خورشيد پرتو دارد و فقدان حرارت و نور آن، موجب تاريکی و سرماست؛ اگر نور و گرمای خورشيد نبوت نبی اكرم (ص) نيز به انسان نرسد، بشر در گمراهی و ضلالت اسير می‌شود. ◀️ اين بارانی‌ که بر زمين مرده می‌بارد و زمين با آن زنده می‌شود اين يک مَثَل است. درواقع سرزمين وجود ما سرزمينی است که اگر باران هدايت الهی بر آن باريد حاصلخيز می‌شود و گرنه کويری بيش نيست... ◀️بهار هم خودش يک مَثَل است. خدای متعال يک رحمتی دارد اگر آن رحمت بر وجود انسان باريد وجود انسان مثل زمين در بهار زنده می‌شود. در‌واقع نفَس رحمانی خدا‌ی متعال به عالم می‌خورد و عالم مرده زنده می‌شود. انسان بايد از آن يک مُمَثّلی را بفهمد، اگر فهميد آن وقت نفس رحمانی به او می‌خورد و خودش زنده می‌شود...». ☑️ @mirbaqeri
📸 سیل محبت در ایران به راه افتاد / پویش‌هایی به رنگ مهربانی 🔹 باز هم مردم طلایه‌دار نهضت خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان شدند.
🔹️"همه وظیفه داریم به کمک سیل‌زدگان در همه استان‌های کشور بشتابیم" (مقام معظم رهبری)
🔻«عید» روزی است که درهای غیب الهی و برکات الهی باز می‌شود. 🔻«عید» را انبیای الهی تعریف می‌کنند و مشخص می‌کنند. 🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «آدم‌ها، ملل و اقوام، خوشی و شادی و عيد و عزا دارند، اما تفاوتشان در ريشهٔ عيدهايشان است. خدای متعال پيامبر گرامی را فرستاد که دست ما را بگيرد و از خاک بردارد و ما را به حضرت حق برساند؛ و به پيامبر(ص) می‌فرمايد من برای امت تو اعيادی قرار دادم. سؤال اين است که آيا آن عيدها روزهايی هستند که درهای کامجويی دنيا و خوش‌گذرانی به رويشان باز شده؟ هرگز اين پيغمبر نيامده تا ما را سر سفره دنيا بنشاند. پس چه روزی عيد است؟ اگر اتفاقی از عالم بالا بيفتد و شرايطی باشد که درهايی از عالم رحمت و معرفت الهی و از خيرات و برکات الهی به روی يک امت باز شد و در شرايطی قرار گرفتند که درهای بسته به رويشان باز شد آن وقت می‌توانند عيد بگيرند و اين می‌شود عيد اسلام. عيد اسلام وقتی حاصل می‌شود که درهايی از معرفت و رحمت و غيب الهی و برکات آسمانی باز شود که آن وقت مؤمنين عيد و جشن دارند و خدای متعال روزهای خاصی را برای مسلمانان عيد قرار داده است. [«الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيدا»... .]» ☑️ @mirbaqeri
mirbagheri 02-01-98_.mp3
14.98M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، ۹۸/۱/۲ 🔍 زینب کبری(س) کسی است که در بلای عظیم عاشورا در کنار سیدالشهدا(ع) بود و لحظه‌ای جدا نشد و تردید نکرد.
🔻 در فصل بهار، دلبسته به خودِ پديده‌ها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديده‌ها نباشد؛ چون اين پديده‌ها آفِل و غروب‌كننده هستند. 🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «در فصل بهار كه طبيعت از نو، خرم و با نشاط می‌شود و همه ما به دامن طبيعت می‌رويم، مواظب باشيم كه دلبسته به خود پديده‌ها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديده‌ها نباشد؛ چون اين پديده‌ها آفِل و غروب‌كننده هستند و اگر به آنها دل بستيم، در متن طلوعشان، در دل ما غصه و حُزن را سبز می‌كنند! ابتهاج ما ابتهاج به آيات الله باشد. كسی كه دلخوش به آيات است، می‌بيند که آيات خدا افول‌پذير نيستند؛ بلکه آيه‌ای می‌رود و آيه ديگری جايگزين آن می‌شود و اصلاً نوع انبساطش، انبساط ديگری است.». «كسی كه در بهار به زيبايی بهار تكيه می‌كند، او حتماً بايد غصه پاييز را بخورد. به‌خصوص آدمی كه چهار فصل را با هم می‌بيند، در همان بهار غصه پاييز را می‌خورد، نه اينكه پاييز كه رسيد، تازه غصه سراغ انسان بيايد! اگر ما به تكيه‌گاهی تكيه كنيم كه نمی‌تواند آدم را نگه دارد، مضطرب می‌شويم. ناامنی‌های ما به‌خاطر شرك است؛ ما وقتی به غيرخدا تكيه می‌كنيم، مستحق ناامنی و اضطراب هستيم؛ چون اين تكيه‌گاه، تكيه‌گاه حقیقی نيست و عامل اضطراب ما است». ☑️ @mirbaqeri
🔻 همان‌طور كه دستور داده‌اند که هر شبانه‌روز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد، باید يك مراقبه‌ای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيم. 🔻 اگر انسان، اهلِ مراقبه و محاسبه نباشد، همهٔ عالَم هم مُعلِّم شوند، هيچ چيز دست او را نمی‌گيرد. 🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «وقتي سال نو می‌شود و بهار می‌‌شود، يك سال جديد آمده است و يك سال هم رفته است. در روايات آمده: هر شب و روزی كه می‌آيد، ندا می‌دهد و می‌گويد: من ديگر تكرار‌شدنی نيستم. بهره خودت را از من ببر. فردا شب، فردا شب است. نگو من فردا شب، نمازشب می‌خوانم! من ديگر نيستم! من روز قيامت كه شهادت می‌دهم، صفحه وجود من از نور نافلهٔ شبِ تو خالی است. سال به‌طريق‌اولی وقتی كه رفت ديگر برنمی‌گردد. امسال هم كه آمد ديگر برگشتنی نيست. بنابراين همان‌طور كه دستور داده‌اند که هر شبانه‌روز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد، باید يك مراقبه‌ای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيد. اين بوته‌ای كه من در خانه‌ام داشتم، خشك شد، دوباره الآن گل داده است. من در اين يك سال چه كرده‌ام؟ حساب و كتابی از خودش بكشد و نسبت به امسالش با خدای متعال عهدها و قرارهایی ببندد و از نفْس خودش تعهداتی بگيرد. امسال بايد در وادی حق يك قدم جلو برويم؛ عالم‌تر و متقی‌تر و خداشناس‌تر و خدوم‌تر شويم و عيب‌های ما كم شود. فرمود: كسی كه دو روزش مساوی است ضرر كرده است. حالا كسی كه دو سالش مساوی است، چطور؟ فرمود: كسی كه امروزش از دیروزش بدتر است، ملعون است و از رحمت خدا دور است. كسی كه امسالش از پارسالش بدتر شود، چه؟ يك محاسبه‌ای از خودمان بكنيم ببينيم پارسالمان بهتر از سال قبل بوده و عيب‌های ما كجا بوده است؟ اگر انسان، اهل مراقبه و محاسبه نباشد، همه عالم هم معلم شوند، هيچ چيز دست او را نمی‌گيرد. معلم مثل طبيب است، نسخه را می‌دهد، بايد خود شما دارو را مصرف كنی و خودت مراقب احوال خودت باشی. بنابراين در امسال که سال جديدی است، بايد برای خودمان برنامه‌ريزی جديدي داشته باشيم و برنامه‌ريزی‌های ما خيالی هم نباشد، با واقعيت منطبق باشد؛ ولی برنامه روبه‌پيش باشد. در باطن، ظاهر و در معنوياتمان و در همه چيزمان بايد تصميم بگيريم عيب‌های گذشته مرتفع شود، در سال آينده ان‌شاءالله اين عيب‌ها برطرف شود. سعی كنيم امسال ما بهتر از سال گذشته ما باشد. صحيح نيست انسان دوسالش مثل هم باشد؛ نماز ، روزه و شب‌زنده‌داری امسال با سال قبل بايد فرق داشته باشد؛ زبانش و گوشش باید فرق کند. اگر هر كاری که می‌كرده، در سال بعد هم انجام دهد، پس اين عمر را خدا برای چه داده است؟». ☑️ @mirbaqeri
◾️ يا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَ مَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا
🔰 پیام امام خمینی(ره) به‌مناسبت روز جمهوری اسلامی: «مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج‌های طاقت‌فرسا، دشمن غول‌صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید؛ حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می‌شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور می‌تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه‌کس به یکسان می‌بارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست؛ همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است...» 📚 صحیفه امام، جلد ۶، صفحه ۴۵۲.
💥 مطالعه یا مرور کنید: حجیتِ حکومت دینی و ولایت فقیه در عصر غیبت ⬇️⬇️ 🌀 قبل از ظهور، نظامی رشدیافته‌تر از «ولایت فقیه» نداریم. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/633 🌀 «عارف» اگر «فقیه» نباشد، نمی‌تواند ولیّ‌ِ اجتماعی بشود. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/430 🌀 در جمهوری اسلامی، قوانين به «شريعت» و ساختار قدرت به «ولايت» مقيد می‌شوند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1117 🌀 جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی می‌کنند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/565 🌀 حجيت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، به فقاهت برمی‌گردد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1059
چرایی و چیستیِ حکومت دینی .mp3
23.02M
🔊 استاد میرباقری | مروری بر مبانی حکومت دینی و ولایت فقیه (دین، دولت، جامعه) ۷۶ دقیقه @mirbaqeri
حجیت حکومت - قطعه صوتی.mp3
2.16M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی دربارهٔ حجیت حکومت دینی در عصر غیبت @mirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری
◾️ يا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ
🔻 ما باید امام(ع) را در همه احوال حاضر ببینیم. 🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «ما باید به یک جایی برسیم که همیشه امام خودمان را ببینیم، والا امامی که نه تو او را ببینی و نه او تو را ببیند چه امامی است! ما باید امام را در همه احوال حاضر ببینیم. عبدالله بن ابان زیات به امام رضا(ع) گفت: آقا ما را دعا کنید. حضرت فرمود ما شما را می بینیم و دعا می‌کنیم. عرض کرد واقعاً شما ما را می‌بینید و خانواده‌ام رادو به یاد تک‌تک ما هستید؟ فرمود: قرآن نخوانده‌اید «قل اعملوا فسیری الله و الرسول و المومنون»؛ فرمود مؤمنون ما هستیم. اگر انسان خودش را در محضر امام نمی‌بیند این چه امامی و چه امامتی است! یک بابی در کافی است که روایت متعددی آنجا هست؛ یک روایتی هست که فرمود: امام موت خودش را می‌داند. روایت از امام صادق(ع) است که فرمود: امامی که نداند مسیرش چیست و آینده‌اش چیست، اینکه حجت نیست! روایتی از موسی بن جعفر(ع) است که فرمود «ان الله غضب علی الشیعه فخیرنی نفسی او هم فوقیتهم والله بنفسی»؛ خدای متعال بر شیعه هم غضب کرد و فرمود یا شما بار را بکش یا آنها باید عذاب بشوند، من با بلای خودم سپر آنها شدم. غرضم این است که ببینید: امامی که نمی‌داند کجا می‌رود که امام نیست! امامی که من را نبیند، من او را نبینم، امامی که مثل من نمی‌داند چه خبر است، این چه امامی است؟ 👈 روایتی دیگر در کافی است که از شخصی نقل شده: در مجلسی بودم موسی بن جعفر (ع) به یکی از اصحاب فرمود: برو آماده مرگ بشو! من گفتم مگر امام مرگ و میر انسان‌ها را هم می داند. حضرت یک نگاه غضب‌آلود به من کرد و فرمود: رُشید هجری که از اصحاب امیرالمومنین(ع) بود هم این چیزها را می‌دانست! این چیزها برای ما که مهم نیست. و بعد فرمود: خودت هم برو آماده شو، دو سال بیشتر از عمرت نمانده است!» ☑️ @mirbaqeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 قطعه تصویری | عالم با نبوت نبی اکرم(ص) وارد مدار جدیدی شد.
🔻 راه رسيدن به توحيد، سير با نبي اکرم (ص) است؛ منتها شرط اين سير، ورود به وادي ولايت است. 🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «راه رسيدن به توحيد، سير با نبي اکرم (ص) است؛ منتها شرط اين سير، ورود به وادي ولايت است. اخلاص در ولايت، همان اخلاص در توحيد است؛ چون هدايت نبي اکرم (ص) از طريق اين ولايت جاري مي‌شود؛ «إِنِّي‌ تَارِكٌ‌ فِيكُمُ‌ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي‌؛ يعني ادامه وجودي نبي اکرم(ص) در عالم، اين دو حقيقت است. اگر کسي وارد اين وادي شد وارد وادي نبوت و وادي معارف نبي اکرم (ص) شده است و اگر کسي وارد اين وادي نشد اصلاً وارد وادي نبوت نبي اکرم (ص) نشده و خارج از آن است. نماز خواندن و روزه گرفتن و ساير مناسک، اگر ذيل وادي ولايت باشد، حرکت در ذيل نبي اکرم (ص) محسوب مي‌شود؛ والا حرکتي در ذيل نبي اکرم (ص) نيست؛ شیطان دو رکعت از اين نوع عبادت را خوانده که چهار هزار سال طول کشيده است...». ☑️ @mirbaqeri
🔻چرا روز مبعث، روز زیارت مخصوص امیرالمؤمنین(ع) هم هست؟ 🔹 استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری: «خدای متعال نبی اکرم(ص) را ارسال کردند تا حکمت را به مردم بیاموزد و حکیمشان کند؛ «یعلمهم الحکمة». ...در روایات آمده که «انا مدینه الحکمة و علی بابها» یا «انا دار الحکمة و علی بابها» و ... . پیامبر(ص) خانه و شهر حکمت است و امیرالمومنین(ع) درب این شهر حکمت است و خدای متعال این مدینه حکمت را در مبعث، "رسول" قرار داده و به او فرموده است که برو به دیگران هم حکمت بیاموز و مردم را حکیم کن. ... شاید اینکه امروز، روز مبعث است اما روز زیارت مخصوص امیرالمومنین(ع) هم هست، به این دلیل باشد که چون درهای حکمت، امروز باز شده است...». ☑️ @mirbaqeri
🔻 اگر کسی از رجبيون شد، حالا از باب اميرالمومنين(ع) وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. 🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در روایات آمده است که ماه رجب ماه امیرالمؤمنین(ع) است، ماه شعبان ماه نبی اکرم(ص) است و ماه رمضان هم ماه خداست. این تقسیم برای این است که ما برای ورود به وادی نبی اکرم(ص)، باید از وادی ولایت امیرالمؤمنین(ع) گذر کنیم (فرمودند: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌ بَابُهَا، فَمَنْ أَرَادَ الْجَنَّةَ فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا). رزق آخر ماه رجب يك چيز بيشتر نيست و رجبيون يك عده بيشتر نيستند. گاهي ما خيلي مسئله را پخش مي‌کنيم و لذا پيدا کردن حل مسئله مشکل مي‌شود! رجببون کساني هستند که رزقشان در ماه رجب محبت اميرالمومنين(ع) است (حبه ايمان و بغضه کفر). اگر کسي در اين ماه رجب يك تجلي از اميرالمومنين به قلبش بشود و يك محبتي از اميرالمومنين در قلبش بيايد، آن شخص جزء رجبيون مي‌شود، يعني به اندازه‌اي که رزق محبت اميرالمومنين در ماه رجب دريافت کرده باشد. اگر از رجبيون شد حالا از باب اميرالمومنين وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. ماه شعبان به احترام نبي اکرم(ص) پوشيده از رحمت و رضوان است (حففته منک بالرحمة و الرضوان). هر كه وارد آن ماه شد وارد رضوان الله مي‌شود؛ ولي از مدخل اميرالمومنين(ع) است.» ☑️ @mirbaqeri
🔹حلول ماه شعبان، و ولادت باسعادت حضرت اباعبدالله الحسین، حضرت زین‌العابدین، و حضرت اباالفضل العباس (علیهم‌السلام) را تبریک عرض می‌کنیم.
mahe shaaban.mp3
8.33M
🎧 قطعه صوتی از استاد میرباقری درباره بهره‌های ما از ماه شعبان (۲۱ دقیقه) ☑ @mirbaqeri
💥 به‌زودی در کانال منتشر می‌شود: 🔰 تحلیل جدید و تکمیلیِ استاد میرباقری از «بیانیهٔ گام دوم» ↘️ ↘️ 🌀 مقایسهٔ «بیانیهٔ گام دوم انقلاب اسلامی» با «استراتژی امنیت ملی آمریکا» 🌀 مقایسهٔ «بیانیه گام دوم» با اندیشه‌های جریان روشنفکری 🌀 نقش «بیانیهٔ گام دوم» در کنار زدنِ خطاهای محاسباتیِ مسئولین و جریان‌های سیاسی 🌀 تفاوتِ «نظام انقلابی» با «افراط» و «تفریط» و «استعجال»(عجله در تحققِ ظهور) 🌀 «بیانیهٔ گام دوم» پشتوانهٔ مرحلهٔ «تشکیل دولت اسلامی» و مرحلهٔ «تشکیل جامعهٔ اسلامی» 🌀 مراحلِ تحققِ «بیانیهٔ گام دوم» 🔗 پروندهٔ اول دربارهٔ بیانیهٔ گام دوم: https://eitaa.com/mirbaqeri/1469 ☑️ @mirbaqeri
🔻دیدگاه شهید آوینی دربارهٔ استحالهٔ هنر و ارتباطات مدرن در فرهنگ اسلامی 💥 قالب‌های هنری روز و وسایل ارتباط جمعی را باید در اعتقادات و فرهنگِ خویش #استحاله کنیم. ◀️ شهید سید مرتضی آوینی: «اکنون در سراسر این کره خاک خلوتکده ای را نمی‌توان یافت که از سیطره فرهنگی غرب آزاد باشد. حرکت در جهت استقلال، بیش از هر چیز و فراتر از همه، در گروِ معرفتی است که باید چراغ راه در این طی طریق باشد. در جهان امروز، همان‌طور که گفتیم، تلقی واحدی نیز از هنر و ادب وجود دارد که خواه ناخواه به همان اهداف مشترک نظام واحد سلطه جهانی منتهی می‌شود. این تلقی واحد جهانی صورت یک انسیکلوپدی دارد که همه تعبیرات را در جهت اهداف استکباری غرب معنا می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تفکر تازه‌ای در جهان پیدا شود. 👈 چه بسا ما بین مفاهیم و قواعدی که در این انسیکلوپدی جهانی عنوان شده است با آن اهداف سیاسی ارتباطی مستقیم قابل تشخیص نباشد، اما در نهایت باید دانست که این تعابیر و مفاهیم و قواعد اجزایی از یک مجوعه هستند که دارای کلیت و وحدت است. 👈 مقصود این نیست که ما باید قالب‌های هنری روز و وسایل ارتباط جمعی را یکسره دور بزنیم، بلکه معتقدیم که باید جسم این قالب‌ها را در روح اعتقادات و فرهنگ خویش مستحیل کنیم. این #استحاله منوط به  معرفتی کافی و وافی است که ما را از فریب خوردن و به‌خصوص از افتادن در تله توسعه‌گرایی و تکنوکراسی_که ضرورتاً ملازم با یکدیگر هستند_ باز دارد.» #انحلال_تمدنی 📚 منبع: کتاب آغازی بر یک پایان، صفحهٔ ۴۳.