دعای جوشن کبیر .pdf
694.3K
🔺متن کامل دعای جوشن کبیر، به همراه ترجمه فارسی (pdf)
⚡️⚡️ «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ»، یعنی طلبِ رهایی از محیطِ ولایت طواغیت
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«یکی از اموری که در شب قدر تقدیر میشود، «عِتق من النار» است؛ اینکه دعای جوشن کبیر را میخوانیم و هزار اسم خدا را واسطه قرار میدهیم، از خدا چه میخواهیم؟ میخواهیم که ما را از آتش جهنم نجات بدهد. این «عِتق من النار» و خلاصی از آتش، که در دعاهای ماه رمضان مکرر آمده است، یعنی چه؟
این همان ورود به وادی ولایت است. کسی که اقتحام به وادی ولایت میکند و وارد وادی ولایت میشود از «نار» نجات پیدا کرده است (فَإِنَّ اَللَّهَ فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ اَلنَّارِ بِوَلاَيَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ).
گویا این نار، باطنِ ولایتِ طاغوت است؛ در روایات آمده: «وَلَايَةُ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ هِيَ النَّارُ» (نار ولایت دشمنان نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است). باطن دشمنان نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ص) که اولیاء طاغوت هستند، «نار» است. آیه قرآن همین را میگوید: «أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ»؛ وقتی از خدا رویگرداناند حاصلش این است که دل به این اولیاء میبندند؛ چون راه سومی نیست. وقتی دل بستند خودشان برده آتش میشوند.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️اعلام روز جهانی قدس، مسئله فلسطین را از ایدهٔ "یومالارض" نجات داد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«روز قدس، طرح چندمنظوره ای بود که امام (ره) از مجرای آن، مسئله فلسطین را از ایده "یوم الارض" و گرایشهای ناسیونالیستی نجات دادند و به حرکتی معنوی تبدیل کردند و همه مطالبات دنیای اسلام در مقابل دستگاه کفر را در آنجا متمرکز کردند».
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ راه کشف حقایق قرآن
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«از بزرگی نقل شد که شاگرد ایشان (که او نیز انسان بزرگی بود) از او پرسید: قدماء وقتی قرآن میخواندند، حقائقی بر ایشان مکشوف میشد، ما چرا قرآن میخوانیم چیزی برایمان واضح نمیشود؟ فرموده بودند: آنها میایستادند، قرآن را بر دست میگفتند و مؤدب و سرپا میخواندند، ولی شما زیر کرسی دراز میکشید میخوانید!
در مورد معارف، انسان باید آداب، مکان و زمان و طهارت ظاهری را رعایت کند. غیر از آداب ظاهری، آداب باطنیای هم برای این کار وجود دارد.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ مزیتِ افرادی که قرآن در جیب دارند...
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اینکه قرآن همراه انسان باشد یا نباشد، متفاوت است. افرادی که قرآن در جیب دارند شیطان از آنها دور میشود، بهشرطِ اینکه ادب حضور در قرآن را هم داشته باشند، یاد قرآن باشند و این کتابی که همراهشان هست را فراموش نکنند.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ هنگام نزول سوره انعام، ۷۰ هزار ملک او را تا عالم دنيا مشايعت کردند.
⚡️⚡️ وقتی سوره حمد، آيةالکرسي، آيه شَهِد الله و آيه ملک میخواستند نازل شوند، به عرش آویختند و عرض کردند: خدایا ما را بهسویِ اهل گناه میفرستی؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«قرآن يک حقيقتي است که وقتي روز قيامت متمثل ميشود، همه ميگويند از ما بالاتر است.
در روايات آمده که هنگام نزول سوره انعام، ۷۰ هزار ملک او را تا عالم دنيا مشايعت کردند.
آيات نوراني سوره حمد، آية الکرسي، آيه شهد الله و آيه ملک را وقتي خداي متعال مي خواست نازل کند، تا از عالم بالا بيايند و در دسترس ما قرار بگيرند، در روايت فرمود اين آيات نوراني به عرش الهي معلق شدند. (پيداست که موجودات زنده و حي و داراي درک هستند.) به خداي متعال عرض کردند خدايا ما را ميفرستي به سوي انسانهايي که اهل گناه هستند؟ ما بايد برويم با آنها مأنوس شويم؟
خداي متعال فرمود شما برويد، من بندگاني دارم که اينها به شما متوسل و متمسک ميشوند و بعد از نمازهايشان شما را تلاوت ميکنند.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ علامه مجلسی یک «روشنفکر دینی» است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ تکامل اجتماعي ميرسد و به دنبال راههاي رشد جامعه به سمت کمال و سعادت حرکت ميکند. قاعدتاً درک چنين انسانهايي از جامعه و حوادث اجتماعي و آسيبهايي که در جامعه وجود دارد، عميقتر از حدّ متعارف ميشود. کمکم به لايههاي عميقتر جامعه و حوادث اجتماعي توجّه ميکند و يک نوع احساس مضاف بر احساس عمومي نسبت به جريانات اجتماعي، پيدا ميکند. گويا لايههاي پنهاني جريانات اجتماعي هم با حسّ او درگير ميشود و احساسي از جريانهاي باطني جامعه در او شکل ميگيرد؛ لذا آسيبهاي اجتماعي و مسير حرکت اجتماعي و حتي حرکت آينده جامعه را بر اساس احساس خودشان بهتر ميشناسند، تحليل ميکنند، حتّي نسبت به آينده به پيشبينيهايي ميرسند؛ بنابراين، اين دغدغهها از او شخصيت نسبتاً ممتازي ميسازد که درکش از حوادث اجتماعي و مسير حرکت جامعه و آسيبها و آيندۀ جامعه يک درک جامعتر، عميقتر و توأم با نوعي احساس، نسبت به حوادث پنهان شکل ميگيرد، گويا يک محسوساتي بالواسطه دارند که آن محسوسات، از حوزه درک ديگران خاج است.
اين روشنفکري اگر همهجانبهنگر باشد آرامآرام دغدغهاش، به اصطلاح امروزي، تا حدّ مباحث تمدّني پيش ميرود؛ يعني به فکر دگرگوني تمدّني جامعه ميافتد و دستکم دغدغه پيدا ميکند که جامعه را وارد تحوّلات تمدني کند و مسير جامعه را به سمت يک تحوّل تمدّني همه جانبه هدايت ميکند.
👈 اين روشنفکري اگر توأم با دغدغۀ خداپرستي و بندگي خداي متعال نباشد، تبديل ميشود به جرياني که بر اساس انگيزههاي مادّي به دنبال اصلاح جامعه است که در طول تاريخ اين نوع انسانها کم نبوده است. واقعاً اين نوع فداکاري چقدر ارزش دارد و چه دستاوردهايي براي بشريت داشته؟ کاملاً واضح است که نگاه ما نسبت به اين نوع روشنفکري، نگاه مثبتي نيست.
اگر روشنفکري توأم با دغدغههاي ديني باشد - يعني توأم با انگيزه پرستش خداي متعال باشد توانست با همان نگاه و گرايش، جامعه را آسيبشناسي کند، جريانهاي باطني جامعه را بشناسد، به دنبال رفع آسيبهاي اجتماعي و حرکت جامعه به سمت نقطههاي کمال باشد، قاعدتاً به يک تحليل جديد و سازوکارهاي جديدي ميرسد که بين «دين» و «تکامل اجتماعي» ميخواهد نسبت برقرار کند. در اين جريان فکري «دغدغه تکامل اجتماعي» با «دغدغه دينداري» به هم گره ميخورد؛ يعني از بستر دينداري تکامل اجتماعي دنبال ميشود و ترکيب بين اين دو منظور نظر قرار ميگيرد.
اما کسانی که مسير هدايت جامعه را جداي از انبيا و قرب و پرستش خداي متعال قلمداد ميکنند اين گروه روشنفکر ديني به شمار نميروند.
افرادي با شاخصههاي روشنفکري ديني در طول تاريخ ما وجود داشته است. در سدههاي و دهههاي اخير نيز نمونههاي فراواني را ميتوان برشمرد. گاهي در بين جامعه روحانيت از اين گونه افراد را ميبينيد و گاهي نيز در بيرون از جامعه روحانيت.
ولي يک تحوّل جدي بعد از انقلاب اسلامي در فضاي روشنفکري ديني، پيدا شد. از آنجا که بعد از انقلاب اسلامي مقياس مطالبات و دغدغههاي ديني گوناگون گسترده شد و چنانکه در طول تاريخ تشيع تجربههاي از آن ديده شده است.
به عنوان مثال، بر خلاف تفکّر برخي، شخصي مثل مرحوم مجلسي، به نظر من يک روشنفکر ديني است. زيرا دغدغه بازسازي جامعه تشيع را بعد از شکلگيريِ يک حکومت شيعي دارد، طبيعتاً دغدغه او دغدغه ايجاد يک حکومت ديني نبود؛ ولي دغدغه اصلاح داشت و ميخواست به مجموعه تفکر شيعه سر و سامان بدهد شيعهاي که بعد از قرنها زندگي پاتيزاني به دولت رسيده، مرکزيت جغرافيايي پيدا کرده، اقتدار اجتماعي يافته و لو اين که اين اقتداري نيست که انگيزه جاريسازي همۀ شئون مکتب اهل بيت (عليهمالسلام) را در جامعه داشته باشد؛ ولي بالأخره دغدغه کلي صيانت از مرزهاي فرهنگي تشيع را دارد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⏹ تفسیر روزانه قرآن، آیاتی از جزء ۱۶ تا ۲۰ ⬇️⬇️
⏹ تفسیر روزانه قرآن، آیاتی از جزء ۲۱ تا ۲۸
⬇️⬇️
تفسیر روز بیست و یکم. روم 33.mp3
5.31M
🎙دائما مثل فردی باشیم که در هواپیما است و شرایط اضطراری اعلام کرده اند!
✨و إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنیبینَ إِلَیهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَریقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ یشْرِكُونَ✨
#سوره_روم(32)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(21)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و دوم. فاطر15.mp3
3.93M
🎙فقر، طریق سیر در درجات توحید!
✨يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ✨
#سوره_فاطر(13-15)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(22)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
جزء 23.mp3
3.12M
🎙جایگاه و منزلت شیعه کامل!
✨و إِنَّ مِنْ شيعَتِهِ لَإِبْراهيمَ✨
#سوره_صافات(83)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(23)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و چهارم. غافر44.mp3
3.99M
🎙اولین قدم برای ورود به وادی بندگی!
✨أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ ✨
#سوره_غافر(44ـ45)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(24)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و پنجم. زخرف 33ـ35.mp3
4.48M
🎙مقام عندالرب!
✨و لَوْ لا أَنْ یَکُونَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّة وَ مَعارِجَ عَلَیْها یَظْهَرُونَ * وَ لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّکِؤُنَ * وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ کُلُّ ذلِکَ لَمّا مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّکَ لِلْمُتَّقِینَ✨
#سوره_زخرف(33ـ35)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(25)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و ششم. فتح4.mp3
7.29M
🎙راه رسین به آرامش در صحنه های سخت و حساس!
✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ✨
#سوره_ِفتح(1-4)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(26)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و هفتم. نجم31ـ32.mp3
4.9M
🎙خودتان را تزکیه نکنید؟!
✨ فَلا تُزَکوا أَنْفُسَکمْ✨
#سوره_ِنجم(31ـ32)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(27)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و هشتم. منافقون9ـ10.mp3
4.48M
🎙اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود!
✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ✨
#سوره_ِمنافقون(9)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(28)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
⚡️⚡️ اگر از ماه رمضان و شبهای قدر بهره نبردیم، در روزهای پایانیِ این ماه، چگونه جبران کنیم؟
💠 استاد سید محمّدمهدی ميرباقری:
«بعضی یک سال مراقبه کردند تا بتوانند از برکات ماه رمضان برخوردار بشوند، به شب قدرش برسند که الحمدلله رسیدند و بهرههایش را نیز بردند؛ ولی آنهایی که کوتاهی کردند، در این لحظات آخر ماه چگونه میشود این تاخیرها و تسویفها را جبران و تدارک کنند؟
به نظر میآید که تنها سرمایهای که ما برای بهرهمندی داریم، تکیه به فضل خداست. اگر تکیه ما بر عمل خودمان باشد و بخواهیم با عمل خودمان این راه را برویم قطعا زمینگیر میشویم. حتی آنها که اهل عمل کثیر هستند در میانه راه ماندهاند و احساس عجز میکنند. سرمایه اصلی ما سرمایه فضل خداست که با آن میتوان قدمهای بزرگ برداشت و راههای نرفتنی را طی کرد. اگر کسی به مرحلهٔ مشاهدهٔ فضل رسید، درهای امید به روی او باز میشود؛ امیدوار میشود و با امیدواری، این راه را طی میکند. سرمایه سالک به مقامات چیزی جز امیدواری به خداوند و فضل او و رجاء به فضل او نیست؛ «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عِنْدَکَ وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَهً مِنْکَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَهً لَدَیْکَ فَإِنَّهُ لاَ یُنَالُ ذَلِکَ إِلاَّ بِفَضْلِکَ».
کسانی که به مقام مشاهده فضل میرسند، دیگر سروکار و تکیهشان به عمل نیست؛ نه اینکه قطع میشود، بلکه سروکارشان با خدا و فضل خداست. یعنی دیگر یکیدوتا نمیکنند و حساب ثواب اعمالشان را نمیکنند؛ نه اینکه تلاش نمیکنند، بعید است که انسان، بدون تلاش، به مشاهده فضل برسد».
☑️ @mirbaqeri
🔵 اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان به نقل از مفاتیحالجنان:
۱. غسل کردن.
۲. زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳. خواندن سوره هاى «انعام»، «کهف» و «یس».
۴. صد مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ.
۵. خواندن این دعا که «شیخ کلینى» از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است:
اَللّهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ، اَلَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ وَقَدْ تَصَرَّمَ، وَاَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ یا رَبِّ اَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتى هذِهِ، اَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ، وَلَکَ قِبَلى تَبِعَةٌ اَوْ ذَنْبٌ تُریدُ اَنْ تُعَذِّبَنى بِهِ یَوْمَ اَلْقاکَ.
۶. خواندن دعاى «یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ» که در اعمال شب بیست و سوم گذشت:
یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ، یا باعِثَ مَنْ فِى الْقُبُورِ، یا مُجْرِىَ الْبُحُورِ، یا مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ لِداوُدَ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَافْعَلْ بى کَذا وَکَذا.
به جای کلمات کذا و کذا حاجات خود را بخواهد و سپس اضافه کند: اَللَّیْلَةَ اَللَّیْلَةَ، اَلسَّاعَةَ اَلسَّاعَةَ. این دعا را در حال رکوع، سجده، ایستاده و نشسته به طور مکرّر بخواند.
۷. با ماه رمضان وداع کند و دعاهاى وداع را که علماى بزرگ در کتب خویش نقل کرده اند بخواند و از بهترین آن دعاها، دعاى چهل و پنجم «صحیفه کامله سجّادیّه» است.
۸. خواندن ده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام).
از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) روایت شده است که هر کس در شب آخر ماه رمضان، ده رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه احد» را بخواند و در رکوع و سجود ده مرتبه بگوید: سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ و بعد از هر دو رکعت، تشهّد بخواند و سلام دهد و هنگامى که تمامى ده رکعت به پایان رسید، هزار مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّهَ و بعد از استغفار سر به سجده بگذارد و بگوید:
یا حَىُّ یا قَیُّومُ، یا ذَا الْجَلالِ وَالاِْکْرامِ، یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَرَحیمَهُما، یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ، یا اِلهَ الاَْوَّلینَ وَالاْخِرینَ، اِغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَتَقَبَّلْ مِنّا صَلواتَنا وَصِیامَنا وَقِیامَنا.
فرمود: هر کس چنین کند، سوگند به حقّ آن کس که مرا به نبوّت مبعوث کرد که جبرئیل مرا خبر داد از اسرافیل و اسرافیل از پروردگار خود، که هنوز این شخص سر از سجده برنداشته است که خداوند او را بیامرزد و ماه رمضان را از او قبول فرماید، و از گناهانش بگذرد.