⚡️⚡️ علامه مجلسی یک «روشنفکر دینی» است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ تکامل اجتماعي ميرسد و به دنبال راههاي رشد جامعه به سمت کمال و سعادت حرکت ميکند. قاعدتاً درک چنين انسانهايي از جامعه و حوادث اجتماعي و آسيبهايي که در جامعه وجود دارد، عميقتر از حدّ متعارف ميشود. کمکم به لايههاي عميقتر جامعه و حوادث اجتماعي توجّه ميکند و يک نوع احساس مضاف بر احساس عمومي نسبت به جريانات اجتماعي، پيدا ميکند. گويا لايههاي پنهاني جريانات اجتماعي هم با حسّ او درگير ميشود و احساسي از جريانهاي باطني جامعه در او شکل ميگيرد؛ لذا آسيبهاي اجتماعي و مسير حرکت اجتماعي و حتي حرکت آينده جامعه را بر اساس احساس خودشان بهتر ميشناسند، تحليل ميکنند، حتّي نسبت به آينده به پيشبينيهايي ميرسند؛ بنابراين، اين دغدغهها از او شخصيت نسبتاً ممتازي ميسازد که درکش از حوادث اجتماعي و مسير حرکت جامعه و آسيبها و آيندۀ جامعه يک درک جامعتر، عميقتر و توأم با نوعي احساس، نسبت به حوادث پنهان شکل ميگيرد، گويا يک محسوساتي بالواسطه دارند که آن محسوسات، از حوزه درک ديگران خاج است.
اين روشنفکري اگر همهجانبهنگر باشد آرامآرام دغدغهاش، به اصطلاح امروزي، تا حدّ مباحث تمدّني پيش ميرود؛ يعني به فکر دگرگوني تمدّني جامعه ميافتد و دستکم دغدغه پيدا ميکند که جامعه را وارد تحوّلات تمدني کند و مسير جامعه را به سمت يک تحوّل تمدّني همه جانبه هدايت ميکند.
👈 اين روشنفکري اگر توأم با دغدغۀ خداپرستي و بندگي خداي متعال نباشد، تبديل ميشود به جرياني که بر اساس انگيزههاي مادّي به دنبال اصلاح جامعه است که در طول تاريخ اين نوع انسانها کم نبوده است. واقعاً اين نوع فداکاري چقدر ارزش دارد و چه دستاوردهايي براي بشريت داشته؟ کاملاً واضح است که نگاه ما نسبت به اين نوع روشنفکري، نگاه مثبتي نيست.
اگر روشنفکري توأم با دغدغههاي ديني باشد - يعني توأم با انگيزه پرستش خداي متعال باشد توانست با همان نگاه و گرايش، جامعه را آسيبشناسي کند، جريانهاي باطني جامعه را بشناسد، به دنبال رفع آسيبهاي اجتماعي و حرکت جامعه به سمت نقطههاي کمال باشد، قاعدتاً به يک تحليل جديد و سازوکارهاي جديدي ميرسد که بين «دين» و «تکامل اجتماعي» ميخواهد نسبت برقرار کند. در اين جريان فکري «دغدغه تکامل اجتماعي» با «دغدغه دينداري» به هم گره ميخورد؛ يعني از بستر دينداري تکامل اجتماعي دنبال ميشود و ترکيب بين اين دو منظور نظر قرار ميگيرد.
اما کسانی که مسير هدايت جامعه را جداي از انبيا و قرب و پرستش خداي متعال قلمداد ميکنند اين گروه روشنفکر ديني به شمار نميروند.
افرادي با شاخصههاي روشنفکري ديني در طول تاريخ ما وجود داشته است. در سدههاي و دهههاي اخير نيز نمونههاي فراواني را ميتوان برشمرد. گاهي در بين جامعه روحانيت از اين گونه افراد را ميبينيد و گاهي نيز در بيرون از جامعه روحانيت.
ولي يک تحوّل جدي بعد از انقلاب اسلامي در فضاي روشنفکري ديني، پيدا شد. از آنجا که بعد از انقلاب اسلامي مقياس مطالبات و دغدغههاي ديني گوناگون گسترده شد و چنانکه در طول تاريخ تشيع تجربههاي از آن ديده شده است.
به عنوان مثال، بر خلاف تفکّر برخي، شخصي مثل مرحوم مجلسي، به نظر من يک روشنفکر ديني است. زيرا دغدغه بازسازي جامعه تشيع را بعد از شکلگيريِ يک حکومت شيعي دارد، طبيعتاً دغدغه او دغدغه ايجاد يک حکومت ديني نبود؛ ولي دغدغه اصلاح داشت و ميخواست به مجموعه تفکر شيعه سر و سامان بدهد شيعهاي که بعد از قرنها زندگي پاتيزاني به دولت رسيده، مرکزيت جغرافيايي پيدا کرده، اقتدار اجتماعي يافته و لو اين که اين اقتداري نيست که انگيزه جاريسازي همۀ شئون مکتب اهل بيت (عليهمالسلام) را در جامعه داشته باشد؛ ولي بالأخره دغدغه کلي صيانت از مرزهاي فرهنگي تشيع را دارد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⏹ تفسیر روزانه قرآن، آیاتی از جزء ۱۶ تا ۲۰ ⬇️⬇️
⏹ تفسیر روزانه قرآن، آیاتی از جزء ۲۱ تا ۲۸
⬇️⬇️
تفسیر روز بیست و یکم. روم 33.mp3
5.31M
🎙دائما مثل فردی باشیم که در هواپیما است و شرایط اضطراری اعلام کرده اند!
✨و إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنیبینَ إِلَیهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَریقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ یشْرِكُونَ✨
#سوره_روم(32)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(21)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و دوم. فاطر15.mp3
3.93M
🎙فقر، طریق سیر در درجات توحید!
✨يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ✨
#سوره_فاطر(13-15)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(22)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
جزء 23.mp3
3.12M
🎙جایگاه و منزلت شیعه کامل!
✨و إِنَّ مِنْ شيعَتِهِ لَإِبْراهيمَ✨
#سوره_صافات(83)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(23)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و چهارم. غافر44.mp3
3.99M
🎙اولین قدم برای ورود به وادی بندگی!
✨أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ ✨
#سوره_غافر(44ـ45)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(24)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و پنجم. زخرف 33ـ35.mp3
4.48M
🎙مقام عندالرب!
✨و لَوْ لا أَنْ یَکُونَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّة وَ مَعارِجَ عَلَیْها یَظْهَرُونَ * وَ لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّکِؤُنَ * وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ کُلُّ ذلِکَ لَمّا مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّکَ لِلْمُتَّقِینَ✨
#سوره_زخرف(33ـ35)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(25)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و ششم. فتح4.mp3
7.29M
🎙راه رسین به آرامش در صحنه های سخت و حساس!
✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ✨
#سوره_ِفتح(1-4)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(26)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و هفتم. نجم31ـ32.mp3
4.9M
🎙خودتان را تزکیه نکنید؟!
✨ فَلا تُزَکوا أَنْفُسَکمْ✨
#سوره_ِنجم(31ـ32)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(27)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز بیست و هشتم. منافقون9ـ10.mp3
4.48M
🎙اگر امکانات، اضطرار انسان را نسبت به خداوند زیاد نکند، حجاب او می شود!
✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ✨
#سوره_ِمنافقون(9)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(28)
🔷🔸💠🔸🔷
@mirbaqeri_tafsir
⚡️⚡️ اگر از ماه رمضان و شبهای قدر بهره نبردیم، در روزهای پایانیِ این ماه، چگونه جبران کنیم؟
💠 استاد سید محمّدمهدی ميرباقری:
«بعضی یک سال مراقبه کردند تا بتوانند از برکات ماه رمضان برخوردار بشوند، به شب قدرش برسند که الحمدلله رسیدند و بهرههایش را نیز بردند؛ ولی آنهایی که کوتاهی کردند، در این لحظات آخر ماه چگونه میشود این تاخیرها و تسویفها را جبران و تدارک کنند؟
به نظر میآید که تنها سرمایهای که ما برای بهرهمندی داریم، تکیه به فضل خداست. اگر تکیه ما بر عمل خودمان باشد و بخواهیم با عمل خودمان این راه را برویم قطعا زمینگیر میشویم. حتی آنها که اهل عمل کثیر هستند در میانه راه ماندهاند و احساس عجز میکنند. سرمایه اصلی ما سرمایه فضل خداست که با آن میتوان قدمهای بزرگ برداشت و راههای نرفتنی را طی کرد. اگر کسی به مرحلهٔ مشاهدهٔ فضل رسید، درهای امید به روی او باز میشود؛ امیدوار میشود و با امیدواری، این راه را طی میکند. سرمایه سالک به مقامات چیزی جز امیدواری به خداوند و فضل او و رجاء به فضل او نیست؛ «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عِنْدَکَ وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَهً مِنْکَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَهً لَدَیْکَ فَإِنَّهُ لاَ یُنَالُ ذَلِکَ إِلاَّ بِفَضْلِکَ».
کسانی که به مقام مشاهده فضل میرسند، دیگر سروکار و تکیهشان به عمل نیست؛ نه اینکه قطع میشود، بلکه سروکارشان با خدا و فضل خداست. یعنی دیگر یکیدوتا نمیکنند و حساب ثواب اعمالشان را نمیکنند؛ نه اینکه تلاش نمیکنند، بعید است که انسان، بدون تلاش، به مشاهده فضل برسد».
☑️ @mirbaqeri
🔵 اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان به نقل از مفاتیحالجنان:
۱. غسل کردن.
۲. زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳. خواندن سوره هاى «انعام»، «کهف» و «یس».
۴. صد مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ.
۵. خواندن این دعا که «شیخ کلینى» از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است:
اَللّهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ، اَلَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ وَقَدْ تَصَرَّمَ، وَاَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ یا رَبِّ اَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتى هذِهِ، اَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ، وَلَکَ قِبَلى تَبِعَةٌ اَوْ ذَنْبٌ تُریدُ اَنْ تُعَذِّبَنى بِهِ یَوْمَ اَلْقاکَ.
۶. خواندن دعاى «یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ» که در اعمال شب بیست و سوم گذشت:
یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ، یا باعِثَ مَنْ فِى الْقُبُورِ، یا مُجْرِىَ الْبُحُورِ، یا مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ لِداوُدَ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَافْعَلْ بى کَذا وَکَذا.
به جای کلمات کذا و کذا حاجات خود را بخواهد و سپس اضافه کند: اَللَّیْلَةَ اَللَّیْلَةَ، اَلسَّاعَةَ اَلسَّاعَةَ. این دعا را در حال رکوع، سجده، ایستاده و نشسته به طور مکرّر بخواند.
۷. با ماه رمضان وداع کند و دعاهاى وداع را که علماى بزرگ در کتب خویش نقل کرده اند بخواند و از بهترین آن دعاها، دعاى چهل و پنجم «صحیفه کامله سجّادیّه» است.
۸. خواندن ده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام).
از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) روایت شده است که هر کس در شب آخر ماه رمضان، ده رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه احد» را بخواند و در رکوع و سجود ده مرتبه بگوید: سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ و بعد از هر دو رکعت، تشهّد بخواند و سلام دهد و هنگامى که تمامى ده رکعت به پایان رسید، هزار مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّهَ و بعد از استغفار سر به سجده بگذارد و بگوید:
یا حَىُّ یا قَیُّومُ، یا ذَا الْجَلالِ وَالاِْکْرامِ، یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَرَحیمَهُما، یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ، یا اِلهَ الاَْوَّلینَ وَالاْخِرینَ، اِغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَتَقَبَّلْ مِنّا صَلواتَنا وَصِیامَنا وَقِیامَنا.
فرمود: هر کس چنین کند، سوگند به حقّ آن کس که مرا به نبوّت مبعوث کرد که جبرئیل مرا خبر داد از اسرافیل و اسرافیل از پروردگار خود، که هنوز این شخص سر از سجده برنداشته است که خداوند او را بیامرزد و ماه رمضان را از او قبول فرماید، و از گناهانش بگذرد.
"در ماه مبارک رمضان، عدهای ارباب فضيلت بودند؛ از شبها و روزهای اين ماه استفاده كردند و بارشان را بستند... .
اینها وقتی به پايان ضيافت الهی میرسند، خداحافظیهای سنگين آنها با ماه رمضان (در دعای وداع)، جگرسوز است:
«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ...»."
_استاد سید محمّدمهدی میرباقری
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ اگر کسی ماه ضیافت را درک نکرده باشد، سلاموعليکی نداشته که خداحافظی داشته باشد!
👈 همه برکات ماه را میتوان در «وداع» بهدست آورد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در وداع با ماه رمضان، انسان اول بايد اين ماه ضيافت را درک کرده باشد و اگر درک نکرده باشد سلام و عليکي نداشته که خداحافظي داشته باشد!
البته همه مومنين معمولاً ورود کردهاند و يک انسي گرفتهاند. خوب است آن دعاي وداعي که از امام سجاد(ع) است را همه بخوانند. اصلش برای شب آخر است و اگر نخواندند در روزِ آخر بخوانند. (در روايت دارد دعاها اصلش براي شب است و اگر نشد شب بخوانند، در روز بخوانند اشکال ندارد.)
در شب آخر دعاي وداع ماه رمضان را بخوانند و توجه به مضامينش شود که اين ماه چيست و حضرت چه اوصافي براي اين ماه گفتند و ما چه انسهايي بايد در اين ماه بگيريم تا خداحافظيها معنيدار شود. اگر آن درکها و انسها نباشد آن خداحافظيها هم نيست و اگر ان انس و درک بود وداع ما وداعي خواهد بود که در آن مزدهاي ماه رمضان را به دست ميآوريم يعني هر چه در سي شب نتوانستيم به دست بياوريم مي توانيم در وداع با ماه رمضان در شب آخر به دست آوريم.
بايد توجه داشت که دعا را امام ميخوانند و ما به تبع حال امام، به حال دعا ميرسيم. حضرت دعا را خواندند تا شايد ما را برسانند؛ در واقع دعاي شفاعتي است و اگر کسي از حال امام سجاد استفاده کند و آن چه در آن دعا است با التماس به امام سجاد به او بدهند، همه برکات ماه را در خداحافظي با ماه بدست ميآورد؛ ولو در ماه هيچ چيز بدست نياورده باشد. آن وداع جانسوز موجب ميشود همه خيرات ماه به انسان برسد.
خدا کند رزق ما از ماه رمضان همين وداع خوب باشد؛ سلام و عليکي که نداشتيم، اميدواريم خداحافظي با ماه رمضان داشته باشيم که در اين خداحافظي همه برکات ماه به ما برسد. گاهي بعضيها در حرم امام رضا(ع) در وداع همه چيز را ميگيرند؛ مثلاً يک ماه آنجا بوده، اما وقتي از امامش جدا ميشود يک جوري جدا ميشود که همه برکات یک ماه را به او ميدهند.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ مبادا ما روز آخر ماه رمضان مُعجب شویم که ما روزه گرفتیم! اگر مُعجب شوید هیچ چیز از این ماه بیرون نمیبرید! بلکه بگویید که این اعمال از توفیقات خداوند است و آن را به دست امام زمان(ع) بسپارید تا آن را حفظ کنند.
💠 استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری:
«در روز پایانی ماه رمضان همه اعمالمان را به دست ولیمان بسپاریم. بهتر است که این اعمال را به ایشان هدیه کنیم. او که محتاج نیست و این هدیه معنایش این است که شما برای ما نگهداری کنید.
سیدبنطاوس در اعمال شب نیمهشعبان میگوید که آخر شب به اعمال خود معجب نشوید! هیچ چیز از خودتان ندارید و خود را دست خالی ببینید!
مبادا ما روز آخر ماه رمضان مُعجب شویم که ما روزه گرفتیم! اگر مُعجب شوید هیچ چیز از این ماه بیرون نمیبرید! بلکه بگویید که این اعمال از توفیقات خداوند است و آن را به دست امام زمان(ع) بسپارید تا آنرا حفظ کنند و به امام زمان(عج) بگویید شما این ناقابل را از طرف ما به خدا عرضه بدار...».
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ «امام راحل(ره) احساس ميکردند مسيري که به راه انداختهاند، انشاءالله منتهي به ظهور ميشود.
👈 هرچه جبههٔ غرب و دشمنان انقلاب اسلامی منسجمتر شوند و بیشتر تهدید کنند، امت مسلمان هم مؤمنتر و راسختر میشوند و توکلشان به خدا بيشتر میشود و معادلاتِ منطقه و جهان هم به نفعشان تغییر خواهد کرد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«امام راحل (ره) فرموند من با دلی آرام و قلبی مطمئن، و روحی شاد و ضميري اميدوار به فضل خدا ميروم. من احساسم اين است که ايشان احساس ميکرد مسيري که به راه انداخته، انشاءالله منتهي به ظهور ميشود. ما نميدانيم چه وقت. ولي انشاءالله اين همان مسيري است که منتهي به ظهور ميشود و اين پرچم انشاءالله به دست وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) ميرسد.
امام(ره) حرکتي را به راه انداخت و امت مسلمان هم شهداي زیادی داد. اگر به امام(ره) بگويند که شما براي ظهور امام زمان چه کار کردي؟ [میتوانند بگویند] انقلاب اسلامي را بهوجود آوردم و این امت، دهها هزار شهيد و جانباز از بهترين نفوس تقدیم کرد، و خانواده شهدا، و خانواده جانبازان اين همه سختيها را تحمل کردند.
حرکت براي واقعه عظيم ظهور اين مقدمات را ميخواهد. اگر به امام بگوييد اين همه شهادت براي چيست؟ ميگويد برای ظهور. اين همه سختي براي چيست؟ میگویند ظهور. ما براي چه بايد بايستيم؟ ميگويند ظهور. آيا ارزش دارد يا ندارد؟
همه انبياء ايستادند. ما هم در اين صف بايستيم. هرچه ما بايستيم، معادلات منطقه به نفع ما حل خواهد شد؛ ولو اينکه غرب جبههاش را منسجمتر کند و تهدید کند. در طول اين چهل سال هم همین تهدیدها بوده. مؤمنين اينگونه هستند: «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا». به مؤمنین میگویند همه دست به دست هم دادند، همه احزاب با هم ميآيند يکي دو تا هم نيستند؛ غرب، جبهه نفاق در دنياي اسلام، سازشکارهاي دنياي اسلام و همه اين آدمهاي ناپاک، همه هستند! ولي مؤمنین «زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يتَوَكَّلُونَ». هرچه آنها محکمتر مي شوند اينها مؤمنتر ميشوند و توکلشان به خدا بيشتر ميشود و پيروزي هم همين است «وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ». میگویند ما هيچکس را نميخواهيم ما تکيهمان به خداست و پيروزي هم قطعي است «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ».
☑️ @mirbaqeri
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اميدوار به شب عيد فطر باشيد. زيرا فرمودهاند: خداوند در شب عيد فطر به اندازهای میبخشد که در کل طول ماه رمضان بخشيده است و بندگان را از جهنم آزاد میکند.»
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ شیطان در بیرون از ماه رمضان منتظر ماست.
⚡️⚡️ عبادت ما بايد همافزايی داشته باشد. اینطور نباشد که انسان یک هفته نماز جماعت بخواند و رها کند.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«شيطان (که در ماه رمضان در غل و زنجیر بود) بيرون ماه رمضان ايستاده و منتظر است. کسانی هستند که در سی شب ماه رمضان نماز شب خواندهاند؛ ولی در روز عيد فطر، نماز صبحشان قضا میشود! اگر انسان از سرمايهاش غافل شد شيطان آنرا میبرد و انسان سر جای اولش بر میگرداند؛ دوباره روز از نو، روزی از نو! اين که به درد نمیخورد!!
عبادت ما بايد همافزايی داشته باشد. بعضی از ما چهلسال است که نماز میخوانيم ولی آثار نماز در ما مشاهده نمیشود. معلوم است که هر نمازی که خوانديم هنوز به نماز دوم نرسيده، شيطان آثار آن را برده است و الا اگر اين نمازها روی هم افزايش پيدا میکرد بايد چيز ديگری از آن در میآمد.
این درست نیست که هنگامی که ماه رمضان تمام شد، انسان دیگر یک دعای ابوحمزه هم نمیخواند، یک کمیل هم نمیخواهد، یک قرآن هم نمیخواند. اگر در ماه رمضان سه ختم قرآن کردید ماههای دیگر یک ختم قرآن داشته باشید. قرآن را نبندید! در این وادی، استقامت، ایستادگی و پایمردی شرط است، فرمود: «اگر عمل خیر را یکسال ادامه دهید اثرش را میبینید»، یعنی اینطور نباشد که انسان یک هفته نماز جماعت بخواند و رها کند. بنابراین مداومت بر آنچه در ماه رمضان برایتان حاصل شده جزء الزامات است».
☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست»
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔸 «دین» یعنی جریانِ «اُلوهیّت، ولایت و شریعت». «دینداری» یعنی «تألُّهِ به اُلوهیِت، تولّیِ به ولایت و تشرُّعِ به شریعت».
🔸 باطن دينداري، پذيرش ولايت و توحید است كه اين پذيرش ولايت و توحيد، در سرشت انسان هم آرام آرام جاری میشود. سرشت انسان گاهی نوراني است و گاهي هم ظلماني است. اما در عين حال اين مناسك ظاهري هم بايد باشد.
🔸 تمسك به اين ظواهر، طريق تمسك به باطن دين است و نميشود نسبت به اين ظواهر تمسك نكرد و باطن دين را دارا بود. يعني لااُباليگري نسبت به اين ظواهر با ايمان سازگار نيست!
🔸 كمااينكه از آن طرف هم اگر كسي ظواهر را بدون تولي به باطن به جا بياورد، نتيجهاي ندارد و عبادت خداي متعال واقع نميشود. عبادت خداي متعال، روح و باطنش پذيرش ولايت حقه و سرّش سجده در مقابل خداي متعال است. تعظيم اولياء الهي و سجده در مقابل خداي متعال، باطن عبوديت و بندگي است و اين مناسك، مناسك ظاهري است. لذا اگر آن مناسك باطني نباشد، مثل عبادت بدون نيت است.
🔸 اشکال اول اين است كه ما فرع و اصل را با همديگر اشتباه بگيريم و خيال كنيم اساس دين، عمل به ظواهر است... .
اين طرز فکر در بعضي افراد وجود دارد که خيلي جاي تعجب است و همه شنيدهاند؛ از سيد جمال نقل شده است که وقتي به غرب رفته و برگشته بود، گفته بود: «آنجا اسلام بود و مسلمان نبود. اينجا مسلمان هست ولي اسلام نيست»!
[مُنکِر تلاشها و مبارزات سیدجمال الدین نیستیم، ولی این سخنِ او (اگر واقعا چنین حرفی زده باشد)، پذیرفتنی نیست. این حرف] همان خلط ظاهر و باطن است. حداكثر چيزي كه آنجا بوده، ظواهر بوده است. البته ظواهر شريعت هم نبوده. من معتقد به اين نيستم. آنچه كه آنجا هست، تقواي مادي است، نه تقواي الهي. اين حدود را براي رسيدن به اهداف مادي رعايت مي كنند. انگيزه، الهي نيست. بر فرض اگر چيزي هم باشد، ميشود ظواهر. خلط بين ظواهر و باطن نباید کرد.
🔸 تمدن امروزِ غرب با صداي بلند فرياد ميزند ما مي خواهيم دين را زميني و عرفيسازي کنيم؛ این تمدن، تمدني است که سکولاريزم، روح و جان آن است. نمیتوان با استفاده از این تعبیر که «اسلام را در آنجا ديدم مسلمان نديدم»، تمدن امروز غرب را تایید کرد. مگر اسلام با سکولاريزم جمع ميشود؟! بله، ممکن است در کاخ فرعون هم مؤمنانی پيدا شوند و يا صفت خوب در يک کافر هم پيدا شود. اين غير از اين مطلب است که اين تمدن، تمدني باشد که روح اسلام در آن جريان داشته باشد. اگر بر سردرِ تمدن غرب «بسم الله» نوشتيم که اسلامي نميشود.
☑️ @mirbaqeri