eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.2هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
479 ویدیو
145 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب جبهه‌سازی .MP3
3.88M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مکتب جبهه‌سازی» 🔍 «جبهه‌سازی» سطوح مختلف و وسیعی دارد و «شیعیان، مسلمانان، مسیحیان، موحدان و حتی مستضعفان و احرار عالَم» را پوشش می‌دهد («مَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَان»). 🔍 ما برای جبهه‌سازیِ جهانی، به «مکتب واحدِ جبهه‌سازی» داریم که بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد. مکتب جبهه‌سازی به‌معنای تقلیلِ ایدئولوژیِ توحیدی و ایجاد تکثر در پایگاه حقانیت نیست، بلکه ذیل مکتب اهل بیت(ع)، دیگران را جانمایی می‌کند و شبکه درست می‌کند. 🔍 جبهه‌سازی بر مبنای «همدلی، همفکری و همکاری» اتفاق می‌افتد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 پروندۀ نکته‌ها دربارۀ «اصلاح شاکله» ↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2193
📣 نکته‌های «نظام فکری»، مقدمه‌ای بود برای معرفیِ مجموعۀ صوتیِ «جاری حکمت». 👈 «جاری حکمت» یک شروعِ جدّی برای ارائۀ منظمِ اندیشه‌های استاد میرباقری است. 👈 در کانال «جاری حکمت» عضو شوید و دوستانتان را به این کانال دعوت کنید. در این کانال می‌توانید شَمای کُلی از یک منظومه فکری را ملاحظه فرمایید. (این مجموعه، به‌تدریج، در قالب کتاب، تنظیم و تدوین می‌شود.)
🔴 «جاری حکمت» به‌مثابۀ یک نظام فکری @jariehekmat 🔹 مجموعۀ صوتیِ «جاری حکمت»، گزينشی از گفتارهای موضوعیِ آیت‌الله میرباقری در چند دهۀ گذشته است که می‌تواند کلیاتِ یک «نظام فکری توحیدی» را به نسل جوان و نخبگان ارائه دهد. نظام فکری به‌معنای منظومۀ هماهنگِ معرفتی است که همه عرصه‌ها و زوايای وجودیِ انسان و جامعه را پوشش می‌دهد و هيچ عرصه‌ای را به اغيار واگذار نمی‌کند. «نظام فکری» رابطۀ اعتقادات شیعی را با همه عرصه‌های زندگی مشخص ‌می‌کند. eitaa.com/mirbaqeri_ir/2250 🔹 در مجموعۀ «جاری حکمت»، تا کنون ۸ بستۀ صوتی (حدود ۳۰۰ ساعت) گزینش و طبقه‌بندی و بارگذاری شده است.‌ این بسته‌ها عبارت‌اند از: ۱. «ولایت الهیه»، ۲. «حکمت تاریخ»، ۳. «حکمت حکومت»، ۴. «زیارت جامعه کبیره»، ۵. «منزلت حضرت زهرا(س)»، ۶. «مهدویت و انتظار»، ۷. «حوزه و روحانیت»، ۸. «علم دینی». در آینده نیز ان‌شاء‌الله موضوعات «انقلاب اسلامی و غرب» «محرم و عاشورا»، «اخلاق و تربيت» و «تفسیر ترتیبی قرآن» استخراج و تقدیم خواهد شد. این موضوعات، دوازده بستۀ اصلیِ این مجموعه را تشکیل می‌دهند. در ادامه، موضوعات فرعی و همچنین دو پرونده «مبانی فلسفه» و «مبانی اصول» نیز گزینش و طبقه‌بندی و بارگذاری خواهد شد. ان‌شاء‌الله. 🔶 لینک عضویت: 🔵 https://eitaa.com/jariehekmat
🌠 کانال «در محضر آیت‌الله میرباقری» 🌠 🔺گزیده‌های اخلاقی، معارفی و اجتماعی از اندیشه‌های استاد سید محمّدمهدی میرباقری🔻 http://eitaa.com/joinchat/81264640Cb085753cb3
🔹 گزیده‌هایی از دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری دربارۀ ⬇️⬇️
🔰 #انقلاب_اسلامی_آغازگرِ_عصر_جدید 🌀 امام خامنه‌ای: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد #و_آغاز_عصر_جدیدی_را_اعلام_نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند.» (منبع: «بیانیهٔ گام دوم»، ۱۳۹۷/۱۱/۲۲) «با پیروزی این انقلاب عظیم، #عصر_جدید‌ی_در_مناسبات_عالم پدید آمده است. این عصر را باید #عصر_امام_خمینی نامید و ویژگی آن، عبارت است از بیداری و جرأت و اعتماد به نفس ملت‌ها در برابر زورگویی ابرقدرت‌ها و شکستن بت‌های قدرت ظالمانه و بالندگی نهال قدرت واقعی انسان‌ها و سربرآوردن ارزش‌های معنوی و الهی.» (منبع: «پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)»، ۱۳۶۹/۳/۱۰) ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 نشر «تمدن نوین اسلامی» منتشر کرد: (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای ) اثر آیت‌الله میرباقری (۲۰۸ صفحه) ☎️ 09104646212 🆔 @tamaddonnovin ☑️ @mirbaqeri_book
⚡️ در بیانیۀ گام دوم، شاخص‌های جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نیست. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، انقلاب اسلامی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را ـ که مسیر یک‌طرفه و کوری پیشِ روی بشریت قرار داده بود و رسیدن به سعادت را متوقف بر دوری از ادیان الهی و آموزه‌های قدسی و زمینی شدن و عرفی شدن تعریف کرده بود ـ شکسته است؛ انقلاب اسلامی، درواقع، یک انفتاح تاریخی است و گشایش جدیدی به‌سویِ پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده می‌شوند و بهبود وضعیت زندگی و معیشت انسان بر محور بندگی خدای متعال طراحی می‌گردد. این نکتۀ مهمی در این بیانیه است. حال، اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس قرار دارد، باید شاخص‌هایی داشته باشیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در این مقیاس ارزیابی کند و این شاخص‌ها جز بر انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نباشد. این شاخص‌ها در بیانیه وجود دارد.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ چرا بعضی‌ها با جوشش انقلابی مخالف‌اند؟ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «تلقی بعضی‌ها این است که انقلاب برای تحققِ یک هدفی بود و تمام شد و الآن دورۀ سازندگی است، یعنی جوشش انقلابی باید فروکش کند و از این به بعد برویم و بسازیم! ریشۀ این حرف آن‌جاست که آرمان انقلاب اسلامی را به یک انقلاب ضداستبدادی یا ضداستعماری محدود می‌کنند و لذا انقلاب اسلامی را تمام‌شده می‌دانند؛ می‌گویند می‌خواستیم دست قدرت‌ها را کوتاه کنیم که کردیم! می‌خواستیم رژیم استبدادی را به جمهوری تبدیل کنیم که کردیم! ولی اگر شما گفتید هدف انقلاب اسلامی ایجادِ یک تکانۀ جهانی است و می‌خواهد را پیشِ روی بشر قرار بدهد و را در مقابلِ رنسانس ایجاد کند، این جوشش انقلابی باید تا مرحلۀ تمدّن اسلامی برقرار باشد. جوشش انقلابی هر کجا خاموش شود، شما از حرکت بازمی‌مانید. اگر وحدت‌بخشی و انسجام‌بخشی و ساختارسازی را متناسب با تمدّن رقیب انجام دهید، انقلاب اسلامی از جوشش می‌افتد.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 نقدی بر «سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت» 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: " ـ که کارشناسان و متخصصان عزیز زحمت بسیار زیادی برای تهیۀ آن کشیده‌اند ـ با این‌که نقاط مثبت و امتیازات فراوانی دارد، اما یکی از اشکالاتش این است که برای ایران اسلامی که در مقیاس تمدّنی و در مقیاس موازنۀ جهانی با نظام استکباری حرف دارد، نوشته نشده است و همسنخ با استراتژی امنیت ملی آمریکا نیست. البته درست است که سندی که برای یک کشور نوشته می‌شود باید در مقیاس ملی باشد، منتها باید درون را با بیرون، توأمان ملاحظه کند. آمریکا وقتی می‌خواهد استراتژی امنیت ملی بنویسد، امنیت ملی خودش را به برتری در موازنۀ جهانی و محور شدن در توسعۀ جهانی گره می‌زند و آن‌وقت ‌‌بر اساسِ این استراتژی، اقتصاد خود را تعریف و سازماندهی می‌کند. یا را هم در نظر بگیرید؛ این سند می‌خواهد تا سال 2030 جامعۀ جهانی را به نقطۀ خاصی در غربی‌شدن برساند. این سند، سکولاریسم را دنبال می‌کند تا یک جهانِ سکولار بسازد. ما به عنوانِ رقیب تمدّنی غرب باید چه کنیم؟ این یک شوخی است که بگوییم این اسناد را امضا می‌کنیم و «حقِ تحفّظ» را رعایت می‌کنیم! حق تحفُّظْ، محتوای آن سند را عوض نمی‌کند! رقیب تمدّنی ما با این اسناد می‌خواهد جهان را اداره کند، آن‌وقت ما فقط دنبال «حق تحفّظ» باشیم؟! این کار با رقابت تمدّنی و با اهداف و مطلوبیت‌های انقلاب اسلامی نمی‌سازد. الگوی پیشرفت ملی ما باید در مقیاس این اسناد و با این ملاحظات نوشته شود. نمی‌گویم الگوی ملی باید برنامۀ جهانی داشته باشد، بلکه باید مثل استراتژی امنیت ملی آمریکا ناظر به برتری در موازنه باشد و با آن استراتژی مقابله کند. آمریکا می‌گوید من رهبر جهان هستم و امنیت ملی من وقتی تأمین می‌شود که این جایگاه برای من حفظ شود؛ آن‌وقت ‌‌بر اساسِ این رویکرد، اقتصادش را طراحی می‌کند. ما نمی‌گوییم رهبر جهان هستیم، ولی یکی از دو طرف قطب تمدّنی جهان هستیم؛ ما یک کشورِ معمولی در غرب آسیا نیستیم، کشوری هستیم که سابقه تاریخی دارد و محور و خاستگاه یک تمدّن جدید است؛ ما اگر می‌خواهیم برای چنین کشوری سند ملی بنویسیم، باید جایگاه و مأموریت آن را در نظر بگیریم و متناسب با آن، سند ملی بنویسیم.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir