🔻 اگر ما به تكيهگاهی تكيه كنيم که نمیتواند آدم را نگه دارد، مضطرب میشويم.
✔️ استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری:
«كسی كه در بهار به زيبايی بهار تكيه میكند، او حتماً بايد غصه پاييز را بخورد. بهخصوص آدمی كه چهار فصل را با هم میبيند، در همان بهار غصه پاييز را میخورد، نه اينكه پاييز كه رسيد، تازه غصه سراغ انسان بيايد!
اگر ما به تكيهگاهی تكيه كنيم كه نمیتواند آدم را نگه دارد، مضطرب میشويم. ناامنیهای ما بهخاطر شرك است؛ ما وقتی به غيرخدا تكيه میكنيم، مستحق ناامنی و اضطراب هستيم؛ چون اين تكيهگاه، تكيهگاه حقیقی نيست و عامل اضطراب ما است». ۹۳/۲/۲۳
☑️ @mirbaqeri
🔻 در فصل بهار، دلبستهٔ سرسبزیهای طبیعت نشوید.
✔️ استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری:
«در فصل بهار كه طبيعت از نو، خرم و با نشاط میشود و همه ما به دامن طبيعت میرويم، مواظب باشيم كه دلبسته به خود پديدهها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديدهها نباشد؛ چون اين پديدهها آفِل و غروبكننده هستند و اگر به آنها دل بستيم، در متن طلوعشان، در دل ما غصه و حُزن را سبز میكنند!
👈 ابتهاج ما ابتهاج به آيات الله باشد. كسی كه دلخوش به آيات است، میبيند که آيات خدا افولپذير نيستند؛ بلکه آيهای میرود و آيه ديگری جايگزين آن میشود و اصلاً نوع انبساطش، انبساط ديگری است.». ۹۳/۱/۹
☑️ @mirbaqeri
🔻 در فصل بهار، دلبستهٔ سرسبزیهای طبیعت نشوید.
✔️ استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری:
«در فصل بهار كه طبيعت از نو، خرم و با نشاط میشود و همه ما به دامن طبيعت میرويم، مواظب باشيم كه دلبسته به خود پديدهها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديدهها نباشد؛ چون اين پديدهها آفِل و غروبكننده هستند و اگر به آنها دل بستيم، در متن طلوعشان، در دل ما غصه و حُزن را سبز میكنند!
👈 ابتهاج ما ابتهاج به آيات الله باشد. كسی كه دلخوش به آيات است، میبيند که آيات خدا افولپذير نيستند؛ بلکه آيهای میرود و آيه ديگری جايگزين آن میشود و اصلاً نوع انبساطش، انبساط ديگری است.». ۹۳/۱/۹
☑️ @mirbaqeri
🔻 زينب کبری(س) از يک طرف، کار دشمن را میبيند و لعن میکند، و از طرف دیگر، در متن بلا، اوج بندگیِ سيدالشهدا(ع) را مشاهده میکند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«زينب کبری(س) از يک طرف، کار دشمن را میبيند و لعن میکند، و از طرف دیگر، اوج بندگیِ سيدالشهدا(ع) را میبيند.
البته هرچه جمال بندگی سيدالشهدا(ع) را میبيند بلايش سنگينتر میشود؛ اينطور نيست که وقتی جمال کار سيدالشهدا(ع) را میبيند بگويد تمام شد، برويم جشن بگيريم! 👈 ضيافت عاشورا، ضيافت بَلاست؛ اين است که موهايش سفيد شده و قدش خميده است.
... اگر در بلای سيدالشهدا(ع) سوختی و ذوب شدی، آنوقت پرده جمال را کنار میزنند. شما جايی ديدهايد زينب کبری(س) که میفرمايد «جز زيبايی نديدم»، بخندد؟!» (۱۳۹۲)
☑️ @mirbaqeri
🔻 حضرت سلیمان آن مُلکِ عظیم را داشت، اما زاهد بود؛ بعضیها هم فقط یک تسبیح دارند، اما زاهد نیستند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«انسان تا به مقام زهد و فراغت نرسد نمیتواند از این شرایط دنیا که دو چیز هم بیشتر نیست (یا اقبال است یا ادبار، یا پیری است یا جوانی و... و سوم ندارد)، استفاده کند.
زهد ربطی به «داشتن و نداشتن» ندارد که اگر کسی ثروت ندارد بگوییم زاهد است و اگر ثروتمند است بگوییم زاهد نیست! جناب سلیمان آن ملک عظیم را داشت، اما زاهد بود؛ بعضیها هم فقط یک تسبیح دارند، اما زاهد نیستند؛ چون اگر این تسبیح گم بشود شب خوابش نمیبرد! اما اگر همه ملک حضرت سلیمان را یکجا از او بگیرند راحت سرش را زمین میگذارد و فرقی برای او نمیکند.
پس زهد یعنی اگر همه دارایی را که امشب داری، از تو گرفتند، سرت را زمین بگذاری و راحت بخوابی و بازهم بلند شوی و نماز شبت را بخوانی. حضرت زینب (س)، شب یازدهم هم نماز شبش را خواند، این میشود زهد.
اگر کسی زاهد نشد و مشغول به دنیا شد، دیگر بالاتر از دنیا سِیری نخواهد داشت. او در دنیا میماند و سیرش در همین مرتبه است.» ۹۲/۹/۱۷
☑️ @mirbaqeri
♦️ آشنایی با «ایتا» (پیامرسانِ ایرانی و مشابهِ تلگرام)
https://www.eitaa.com
🌐 نسخهٔ وب، مخصوص ios (تا رونمایی نهایی میتوانید از این نسخه استفاده کنید):
https://web.eitaa.com/#/login
🔗دریافت مستقیمِ برنامهٔ اندروید:
https://eitaa.com/dl
⏬دریافت از کافهٔ بازار:
https://cafebazaar.ir/app/ir.eitaa.messenger/
💻 دریافت نسخهٔ ویندوز:
http://eitaa.org/desktop
📣 بنا به درخواست شماری از مخاطبان، کانالِ «در محضر آیتالله میرباقری» در پیامرسان داخلی «ایتا» هم فعال شد:
eitaa.com/mirbaqeri 👈
☑️ چند عمل مشترک در ماه رجب:
🔹 رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد.
🔹 همچنین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند عَزَّ وَجَلَّ برای او صدهزار حسنه بنویسد و براي او صد شهر در بهشت بنا فرمايد.
🔹 در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود.
🔹 در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد.
منبع: مفاتیحالجنان
🔻 چرا در ماه رجب باید استغفار کنیم؟
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«در ماه رجب، رحمت رحیمیه خدا جاری است. برای اینکه در معرض این رحمت قرار گیریم باید زیاد استغفار کنیم.
اگر ما استغفار کنیم، آن رحمت ما را در بر میگیرد و مورد مغفرت قرار میگیریم و گذشته ما پاک میشود و هم اینکه خدای متعال رجوعی به ما میکند.
وقتی ما غفلت کردیم، ممکن است خدای متعال از ما اعراض کند؛ این رجوع خدای متعال موجب احیای قلب انسان است؛ در مناجات آمده است که: "أَمَاتَ قَلْبِي عَظِيمُ جِنَايَتِي فَأَحْيِهِ بِتَوْبَةٍ مِنْكََ".»
☑️ @mirbaqeri
🔻 اگر اهل استغفار بوديم خدای متعال ما را با مال و فرزند کمک میکند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«ذکر استغفار، آثار فراوانی دارد. يکی از آثارش در بيان حضرت نوح(ع) به قومش آمده است که فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا. يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا. وَ يُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا»؛
از پروردگار خودتان طلب مغفرت بکنيد که او غفار است. نتيجهاش چیست؟ آسمان بر شما بارش فراوان نازل میکند؛ هم رحمت ظاهری است که همين باران است و هم برکات سمائی و معنوی است؛ «وَ يُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا»؛ اگر اهل استغفار بوديد خدای متعال شما را با مال و فرزند کمک میکند... .
لذا یکی از دستورات در روایات به کسانی که خدا به آنها فرزندی نداده، این است که استغفار کنند. مثلاً يکسال سحرها استغفار کنند تا موانعش رفع شود؛ آنوقت خدای متعال ممکن است يک نسل پاکی به انسان بدهد». ۹۴/۲/۵
☑️ @mirbaqeri
خدعه با نفس_استاد میرباقری _۱۳۹۰.mp3
2.28M
🔺قطعه صوتی از استاد میرباقری (۵ دقیقه)
🔍 ارزاق مادی و معنوی در بینُالطُّلوعین تقسیم میشود.
🔍 برای نفس خودتان نقشه بکشید.
☑️ @mirbaqeri
جلبروزیبابیداریبینالطلوعین.mp3
716.8K
🎧 قطعه صوتی از استاد میرباقری
🔍 بینُالطُّلوعین بیدار باشید تا زندگیتان روانتر شود.
🔍 اثر بیداری بینُالطُّلوعین در جلب روزی، از مسافرتهای طولانی بیشتر است.
☑️ @mirbaqeri
🔻 بلایی که قرار بود بر سر شیعیان فرود آید، امام کاظم(ع) پذیرفتند که خودشان بهتنهایی به دوش بکشند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«حضرت امام کاظم(ع) فرمودند: شیعیان ما يک غفلتهايی و گناههايی کردند؛ برای اينکه اين غفلت از آنها برداشته شود خدای متعال من را مخير کردند که: يا شيعيان بايد عذاب بشوند یا من تحمل کنم. و من بار بلا را به دوش کشيدم. (إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي»)
وجود مقدس موسیبنجعفر(ع) بلای سنگينی را تحمل کردند؛ سالهای زیادی از عمر شريفشان در زندان سپری شد؛ آن هم زندانهای سختی که زندانهای نمور و نمناک زيرزمينی و حفرههای زيرزمينی بوده، بهطوریکه شب و روز در آنجا تشخيص داده نمیشد. تعبيری که در زيارت جامعة ائمة آمده، اين است: «وَ مُكَبَّلٍ فِي السِّجْنِ قَدْ رُضَّتْ بِالْحَدِيدِ أَعْضَاؤُه». تعبير نيست که فقط ساق پا، بلکه عضو عضو حضرت نرم شده بود.» ۹۳/۳/۳
☑️ @mirbaqeri
تقوا و توکل .mp3
5.79M
🎧 سخنرانی استاد میرباقری با عنوان «تقوا و توکل، مبدأ حل مشکلات»، ۱۳۹۴
🔍 اگر جامعهای تسلیم «اسباب» باشد، تسلیم کفار خواهد شد.
☑️ @mirbaqeri
🔻 در مقام بلا، گاهی یک ولیای بلا میکشد و یک جامعهای نجات پیدا میکند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«در مقام بلا، یک ولیای بلا میکشد و یک جامعهای نجات پیدا میکند؛ مثل یوسف صدیق(ع) كه صبر کرد و به طفيل او مردم مصر نجات پیدا کردند و موحد شدند. در مقام توکل هم همینطور است. خیلی جاها ولیّ خدا توکل میکند، خدای متعال یک تاریخ، يك جامعه و امت را از بنبست نجات میدهد. به تعبیر دیگر، تقوای او سرچشمه تقوای جامعه است و جامعه به تبع او متقی میشوند. اگر او بترسد، مردم میترسند، اگر او بایستد، مردم میایستند، مثل ايستادگی جناب ابراهیم خلیل(ع) در ميان یک جمعیتی كه بت میپرستيدند.» (۱۳۹۲)
☑️ @mirbaqeri
🔻 ابتلائات معصومين (ع) هم ترفيع درجه برای خودشان است، هم وسيله شفاعت و هدايت قلوب و دستگيری دیگران.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«بلایی که انسانها تحمل میکنند معمولا مُطهّرشان است ولی بلای معصومين (ع) آن قدر ظرفيت دارد که هم برای معصوم ترفيع درجه میآورد و هم ديگران را پاک میکند. مثل حضرت يوسف صديق که با تحمل رنج و بلایی که کشيد هم خودش ترفيع درجه پيدا کرد و نبی شد، هم کل مصر را از فقر و کفر نجات داد. ابتلائات معصومين (ع) هم ترفيع درجه برای خودشان است هم وسيله شفاعت و هدايت قلوب و دستگيری ديگران است.
نبی اکرم(ص) با بلای سيد الشهدا(ع) قلوب را از شيطان نجات میدهند و به طهارت میرسانند. اين خاصيت بلای اوليای خدا است». (محرم ۱۴۳۵)
☑️ @mirbaqeri
🔹 سخنرانی استاد میرباقری در حرم مطهر امام رضا (ع)، رواق امام خمینی(ره)، پنج شنبه و جمعه، ساعت ۲۰:۴۵.
🔹 سخنرانی در جشن بزرگ مبعث در رواق امام خمينى (ره)، شنبه، ساعت ١٠.
در محضر آیتالله میرباقری
🔹 دو سخنرانی پرنکته استاد میرباقری با عنوان «رابطه اخلاق و فقه» و «چالش اخلاق و مدرنیته» + پرسش و پاسخ، ۹۶/۹/۱۴
👇👇
چالش مدرنیته و اخلاق ۹۶.۹.۱۴.MP3
26.98M
🎧 سخنرانی استاد میرباقری با عنوان «چالش اخلاق و مدرنیته»، ۹۶/۹/۱۴ (۷۴دقیقه)
🔍 اخلاق مدرن، به تکنولوژی و عوامل محیطی تبدیل شده است.
👈 یک کِشتی کالا، یک کِشتی اخلاق با خود میآورد.
☑️ @mirbaqeri
رابطه اخلاق و فقه ۹۶.۹.۱۴.mp3
25.78M
🎧 سخنرانی استاد میرباقری با عنوان «رابطه اخلاق و فقه»، ۹۶/۹/۱۴ (۱۰۷ دقیقه)
🔍 فقه حکومتی باید «اخلاق» را پوشش دهد.
👈 علاوه بر حکمت حکومتی و احکام حکومتی، به اخلاق حکومتی نیاز داریم.
☑️ @mirbaqeri
🔻 شفاعت نبی اکرم(ص) اختصاص به قیامت ندارد. شفاعت، در دنیا هم جاری است.
✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«مقام شفاعتِ نبی اکرم (ص) يک مقام جاری و ساری است؛ يعنی از اول تا آخر عالم، اين مقام شفاعت وجود دارد و يک امر دائمی است و اختصاص به زمانی خاص ندارد، به طوری که در زمانهای دیگر نباشد؛ همچنین اختصاص به فرد خاصی هم ندارد، بهگونهای که فرد دیگری را شامل نشود.
اينطور نيست که شفاعت، فقط در خروجی کار باشد، و آنجا که همه، کارهايشان را انجام میدهند، نيازی به شفاعت نباشد و وقتی کارها گره میخورد و مثلاً در آخرت درهای بهشت بسته میشود، فقط با شفاعت، درها باز شود! اينطور نيست. بلکه سيرِ مستمرِ مخلوقات، با شفاعت حضرت است.
شفاعت، يک امر جاری است و در هر لحظه، میتوان شفاعت بهتری را نصيب خود کرد. ایشان از ابتدا دستگيری کردهاند و اکنون هم دستگيری میکنند. ما نباید شفاعت را به این صورت تفسیر کنیم که مثلاً ما همۀ کارهای خود را انجام میدهیم و فقط زمان جمعبندی و نمره دادن، حضرت شفاعت میکند! شفاعت از ابتدا هست، مثل معلّمی که از روز اوّل از شاگرد دستگيری میکند، نه آن روزی که شاگرد امتحان داده و مثلاً نیمنمره کم آورده است و معلّم با کم و زیاد کردن در برگۀ او نمرهاش را تمام کند! معنای شفاعت اين نيست. 👈 شفاعت يک حقيقت جاری توسط نبی اکرم (ص) است که همۀ بندگان خدا از انسان تا مَلک و غیر آنها در همۀ احوال و افعال، به اين شفاعت محتاج هستند. پس فقط اهل گناه به اين شفاعت محتاج نیستند بلکه همه مخلوقات، در درجات خود محتاج شفاعت هستند.» ۹۲/۱۰/۷
☑️ @mirbaqeri