در محضر آیتالله میرباقری
💥 #مکتب_هنری مجموعه آموزههای اخلاقی، حکمی و فقهی است که شما ميتوانيد از منابع دینی در موضوع هنر اس
💥 «مکتب» پیشفرضهای «علوم» را تحویل میدهد.
◀️ علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
➖ «هرگاه اصول استنباط احکام حکومتی بتواند نسبت بين احکام را ببيند، يعني نظام احکام را ببيند، ولي نظام مستند به وحي، نه نظام برخاسته از قياس و استحسان _ يعنی نظامي که استنادش را قاعدهمند کند و بتواند تعبد قاعدهمند را به تفاهم اجتماعي بکشاند _ در این صورت، طبيعي است كه ميتوانيم #پيشفرضهاي_علومِ انسانيِ متناسب با اداره نظام را به دانشگاه بدهيم» (۱۳۷۴/۶/۳).
➖ «اگر #دانشگاه در توليد علوم همان راهي را برود كه #حوزه، پايههاي تعريفي آن را در احكام توصيفي، تكليفي و ارزشي استنباط ميكند، در اين صورت، رابطه بين حوزه و دانشگاه ديگر يك رابطه صوری نخواهد بود» (۱۳۷۹/۱۰/۶).
➖ «#پيشفرضهاي_علوم انساني حتماً ميبايست از وحي اخذ شود و از احكام توصيفي و ارزشي و تكليفي گرفته شود» (۱۳۷۴/۴/۲۰).
➖ «#مكتب عبارت است از كلیه احكام توصیفی، دستوری، ارزشی». (۱۳۷۸/۳/۱۱)
➖ «در #مکتب، یک دور کلام جدید دارید و یک دور هم فقه جدید دارید [و یک دور هم اخلاق جدید]؛ یعنی #حکمت حکومتی و #فقه حکومتی [و #اخلاق حکومتی] در مکتب هست». (۱۳۷۸/۳/۱۸)
➖ «منطق استنباط» است پيشفرضهاي بخش دوم را ارائه ميدهد كه همان «منطق معادلات يا متدولوژي علوم» است و بخش سوم كه همان «مدل اداره» است محصول دو بخش ديگر است كه در قالب يك مدل اجرايی به دستگاه اجرايی ارائه میشود» (۱۳۷۹/۱۰/۶).
#مکتب_و_حکمت
#مکتب_و_علم_و_برنامه
📚 پروندۀ کاملِ #فلسفه را ببینید (در حال بهروزرسانی):
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بدون تولید #مکتبهای_مضاف، تولید #علوم_دینی ممکن نیست.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«علم دینی وقتی محقق میشود که اولاً شما #مکتب ـ بهعنوان منظومه معارفِ «توصیفی، ارزشی، تکلیفی» ـ و #معادله و #برنامهریزی عینی را در یک راستا و در یک مسیرِ منسجم قرار دهید و ثانیاً، مدیریت تحقیقات را به عهده بگیرید و رشد تحقیقات را بر مدار ولایت حقه سرپرستی کنید و طبیعتاً یک شبکه تحقیقات ایجاد کنید.
چگونه میشود نسبت بین مکتب و معادله و برنامهریزی عینی را برقرار کرد بهگونهای که مکتب، حاکم بر معادله و برنامهریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ اینجا احتیاج به روش داریم.
روش ما در اینجا صرفاً روش تهذیبی نیست که بگوییم گزارههای علمی را به گزارههای دینی عرضه کنید. روش ما روش مبناگرایی هم نیست که صرفاً بخواهد مبانی فلسفی را بر علم حاکم کند و فلسفههای مضاف را ذیل فلسفه اولیٰ ایجاد کند. روشمان، روش فلسفی_اجتهادی هم نیست که بخشی را از اجتهاد بگیریم و بخشی را از فلسفه بگیریم.
روش ما اجمالاً این است که باید ابتدا نظام معرفت دینی یا نظام معارف استنباطی، اعم از «معارف تکلیفی و معارف توصیفی و معارف ارزشی» و در مقیاس «فرد، جامعه و سرپرستی جامعه»، را استنباط کنیم و بعد باید اینها را در تولید معادله و مدلهای اجرایی فرآوری کنیم. این فرآوری بهمعنای انضمام نیست که ما یک جلد کتاب به نام معارف بنویسیم و آن را کنار کتاب علوم بگذاریم بهگونهای که علم راه خود را برود و معارف دینی هم راه خود را برود! این چیزی را حل نمیکند. فرآوری بهمعنای تکرار کلیات هم نیست.
مکتبهای مضاف یعنی فرآوریشدنِ معارف دینی در عرصه موضوعات مختلف و نه تکرار آن کلیاتِ حاکم بر همه آن شرایط. مثل اینکه ما الان یک مبانی کلی داریم که آن را، هم در تولید نظام تربیتی و هم در اقتصاد و جامعهشناسی به کار میبریم. پیداست که اینها به یک معنا نه مبانی خاص جامعهشناسی هستند و نه مبانی خاص علوم تربیتی یا مبانی خاص اقتصاد؛ بلکه مبانی کلی عام هستند.
ما نیازمند به مکتبهای مضاف هستیم که در آن، مبانی عام در حوزههای خاص فرآوری شوند [و به علم نزدیک شوند] و بعد از فرآوری شدن، باید نحوه تعامل بین این معارف با فرایند تولید معادله و نحوه تعامل این معارف با فرایند تحقق عینی و اجرا تعریف شود. این، همان مسیری است که باید طی شود و الا ما به علم دینی نخواهیم رسید.
باید منظومه معارف، استنباطی باشد و حتی #فلسفه هم باید تبدیل به #حکمت شود؛ یعنی حکمت باید در تبعیت عقل از وحی تولید شود، نه مستقل از وحی. فلسفه باید از [هرگونه] سکولاریسمِ منطقی نجات پیدا کند. لذا همینگونه که فلسفه، استنادش به دین، ناکافی است، فلسفه مضاف هم به طریق اولی، اماواگرهایی دارد. ما باید حکمت مضاف را تولید کنیم که ذیل مکتب قرار دارد. خود فلسفه هم باید بیش از آنچه که الان هست، متعبد به دین شود. تنها از این طریق است که امکانِ فیالجمله دستیابی به #علم_دینی فراهم میآید.»
#مکتب_و_حکمت
#مکتبهای_مضاف
📚 پروندۀ کاملِ #فلسفه را ببینید (در حال بهروزرسانی):
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد.
🔰 آیتالله میرباقری:
🔹 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و #مذاکره_تمدنی.
مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایشهایی برای ما ایجاد کنند.
اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر #عصر_جدید و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفتوگو را قبول داریم، اما گفتوگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال.
🔹 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجهای عائد نخواهد شد و به نظر میرسد علت شکست مذاکرات اخیر #برای_رفع_تحریمها، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشتهایم، بلکه ریشۀ نتیجهبخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض میکنم. حتی وقتی گفتوگوی تمدنها را طرح میکردند، ظرفیتشان ظرفیت گفتوگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانیسازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفتوگوی تمدنی نیست؛ گفتوگفت است نه گفتوگو.
🔹 ما باید سرمایهگذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینههای تشکیل #دولت_جوان_حزباللهی این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، بهطوری که آرامآرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود.
🔹 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. میشود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، بهطوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آنوقت، #جریان_قدرت، در مسیر صحیح خودش قرار میگیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸)
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 سخنرانی دیشبِ استاد میرباقری در تحلیل شخصیت و مکتب شهید حاجقاسم سلیمانی، امشب در کانال بارگذاری خواهد شد.
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🏴انا لله و انا الیه راجعون
لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.
رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم
💻 @meabahyazdi_ir
مکتب شهید سلیمانی .mp3
19.91M
🎧 استاد میرباقری | تحلیل شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
💥 جنگ ما با استکبار جنگ نرم و جنگ فرهنگی است، ولی این جنگ با مقاومت و فداکاری پیش میرود و استراتژی آن، غلبه خون بر شمشیر است.
#شهید_قاسم_سلیمانی یکی از پرچمداران میدان جنگ نرم و جنگ فرهنگی است که با ایثار و فداکاری خودش در راه ملتها و مبارزه با ظلم و استکبار و حفظ عزت و کرامت انسانها، توانسته است فرهنگ انقلاب اسلامی را در حوزۀ نفوذ دشمن جریان دهد.
💥 مکتب شهید قاسم سلیمانی مکتب حزبالله قرآنی است که برنامه و ساختارش و تفاوتش با جریانهای دیگر، در سوره مبارکه مائده، آیات ۵۱ الی ۵۶ توضیح داده شده است. در این آیات، سه جریان توضیح داده شده است: ۱. جریان یهود و نصاری؛ ۲. جریانی در داخل جهان اسلام که ترس از یهود و نصاری یا میل به آنها دارند؛ ۳. جریان حزبالله.
💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّـهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّـهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿٥٤﴾ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾ وَمَن يَتَوَلَّ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾
☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی
🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزهی علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است.
اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
💻 @Khamenei_ir
⚫️ پیام تسلیت استاد میرباقری، مسئول فرهنگستان علوم اسلامی، در پی رحلت حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره)
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تأسف، ارتحال عالم ربّانی و فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیتالله مصباح یزدی(قدس سره) که از استوانههای فکری و معنوی حوزههای علمیه و میداندار بزرگ مبارزه و مجاهدۀ فرهنگی در دوران پرفرازونشیب انقلاب اسلامی بودند، به محضر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزههای علمیه و امت مؤمن و انقلابی تسلیت عرض مینمایم.
شخصیت علمی و اخلاقی و عرفانی، و اخلاص و پارسایی و مجاهدت ایشان بر کسی پوشیده نیست. این استاد بزرگ از معدود شخصیتهای اندیشمند و مؤثر حوزوی بودند که در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی و تئوریزه نمودن حرکت انقلاب اسلامی، بیوقفه کوشیدند و با خلاقیت و نواندیشی، برگهای زرینی بر حافظۀ تاریخ تشیع افزودند و در این مسیر، جمع گستردهای از شاگردان عالِم، متقی و بابصیرت را به ساحت مقدس حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) تقدیم نمودند.
همچنین در طول عمر پربرکت و شریفشان بهویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استوار و باصلابت در برابر جریانهای التقاطی و غربگرا، ایستادگی و با انحرافات فکری و فرهنگی مبارزۀ مؤثر کردند.
از خداوند متعال برای آن استاد عزیز و بزرگ، علوّ درجات و حشر با اهلبیتِ عصمت و طهارت (علیهم السلام) و برای بیت مکرّم ایشان، بهویژه فرزندان عالم و وارسته و عموم شاگردان، طلب صبر و اجر مینمایم.
سید محمدمهدی میرباقری
مسئول فرهنگستان علوم اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
39.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 استاد میرباقری | نکاتی در تجلیل از عالم فرزانه و کمنظیر، مرحوم #آیتالله_مصباح_یزدی، ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
⚡️ آیتالله مصباح یزدی شاگردیِ طولانی و نفسبهنفس در محضر آیتالله العظمی بهجت(ره) داشتند.
⚡️ آثار آیتالله مصباح یزدی معطوف به نیازهای روز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بود.
💥 علامه مصباح یزدی دو کار مهم انجام دادهاند:
۱. تلاش برای حفظ ثغور فرهنگ اسلامی و مبارزۀ مستمر و طولانی با انواع جریانهای غربگرا و التقاطی، که بهحق از عهدۀ این کار عظیم برآمدند.
۲. ایجاد بسط در عرصه معارف دینی و تربیتِ خیل عظیم شاگردانِ موفق در این زمینه.
⚡️ هم #شهید_قاسم_سلیمانی و هم علامه مصباح یزدی از پرچمداران مقابله با جریانهای انحرافی در داخل دنیای اسلام بودند (هم جریانهای خشن و تکفیری و هم جریانهای سکولار و سازشکار).
☑️ @mirbaqeri_ir
دو پرچمدار.MP3
15.73M
🎧 استاد میرباقری | دو پرچمدارِ جنگ فرهنگی
💥 #شهید_قاسم_سلیمانی فقط سردمدار مبارزه با جریان تکفیری نیست، بلکه از اسوههای مبارزه با هر دو ضلع اسلام آمریکایی (غربگرایی و تکفیر) است.
💥 شهید سلیمانی با استقامت و فداکاریاش، بهتنهایی یک #رسانۀ_بزرگ بر علیه گفتمان سازش با غرب و جریان دلدادگی و فریفتگی و #تحقیرشدگی در برابر استکبار بود.
💥 علامه مصباح یزدی و شهید قاسم سلیمانی، پرچمداران مبارزۀ فرهنگی با «غربگرایی و تکفیر» در دنیای اسلام بودند.
💥 #علامه_مصباح_یزدی دو کار مهم انجام دادند: ۱. تلاش برای حفظ ثغور فرهنگ اسلامی و مبارزۀ مستمر و طولانی با انواع جریانهای غربگرا و التقاطی، که بهحق از عهدۀ این کار عظیم برآمدند.
۲. ایجاد بسط در عرصه معارف دینی و تربیتِ خیل عظیم شاگردانِ موفق در این زمینه. ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
(صوت: کمکیفیت)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3539
☑️ @mirbaqeri_ir
⬛️ لینک صوت و متن دو سخنرانی استاد میرباقری در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس (۱۳۹۸)
🔹 شهادت حاج قاسم؛ هدیه بزرگ جبهه حق در مسیر ظهور/ امداد غیبی جبهه حق و ارتقاء مقیاس مبارزه
https://b2n.ir/682696
🔹 تحلیل شهادت سردار سلیمانی در برنامه عصر/ بیعت مردم با انقلاب و محور مقاومت راه رسیدن به فتوحات عظیم
https://b2n.ir/359826
♦ ابعاد وجودي و مقامات امام در قرآن (رمضان 1399)
🔹 جلسه اول/ ابعاد وجودی امام و مقامات او در قرآن
🔸https://b2n.ir/576500
🔹جلسه دوم/ ساحت بشری و قدسی امام و لزوم وجود آنها
🔸https://b2n.ir/794868
🔹جلسه سوم/ ساحت بشری و قدسی امام/ معنای رضایت و خشم خدای متعال
🔸https://b2n.ir/392222
🔹جلسه چهارم/ ساحت بشری و قدسی امام/ مراحل نورانی شدن قلب انسان
🔸https://b2n.ir/123019
🔹جلسه پنجم/ ساحت بشری و قدسی امام/ معنای «اعراف» و «متوسّم»
🔸https://b2n.ir/259697
🔹جلسه ششم/ ساحت بشری و قدسی امام/معنای موذن در سوره اعراف/ جایگاه صلوات و لعن
🔸https://b2n.ir/794859
🔹جلسه آخر/ ساحت بشری و قدسی امام/ روش صحیح عبادت و راه نجات از کفر
🔸https://b2n.ir/097415
✅ انتشار صوت و تقریر جلسات شرح اصول کافی(کتاب الحجه) در پایگاه اطلاع رسانی استاد میرباقری
🔹 جلسه اول شرح کتاب الحجه کافی/ ضرورت کار تفقه در معارف اهل بیت و بطور ویژه کتاب الحجه کافی و بیان اجمالی روش کار
🔸https://b2n.ir/874299
🔹جلسه دوم شرح کتاب الحجه کافی/ بررسی عنوان باب «اضطرار به حجت» و تبیین مقدماتی بحث حجیت و اضطرار به امام
🔸https://b2n.ir/758560
🔹جلسه سوم شرح کتاب الحجه کافی/ بررسی دلالت صدر روایت هشام بن حکم از کتاب احتجاج و ظهور اولیه روایت در نقل کافی
🔸https://b2n.ir/256914
🔹جلسه چهارم شرح کتاب الحجه کافی/ بررسی کلام علامه مجلسی در مرآة العقول ذیل حدیث هشام بن حکم
🔸https://b2n.ir/671536
🔹جلسه پنجم شرح کتاب الحجه کافی/ بررسی کلام صدرالمتالهین در شرح روایت هشام بن حکم و تقریب استدلال ایشان بر ضرورت انبیاء
🔸https://b2n.ir/641824
🔹جلسه ششم شرح کتاب الحجه کافی/ تنقیح کلام صدرالمتالهین و بررسی نیاز به انبیاء در ساحت زندگی اجتماعی
🔸https://b2n.ir/737838
🔹جلسه هفتم شرح کتاب الحجه کافی/ تبیین مقام اعراف و راه معرفت الهی بوسیله حجج الهی در راستای ضرورت نیاز به انبیاء
🔸https://b2n.ir/195272
🔹جلسه هشتم شرح کتاب الحجه کافی/ تبیین حقیقت حکمت در روایت هشام بن حکم به عنوان حد وسط استدلال بر ضرورت بعثت
🔸https://b2n.ir/625137
🔹جلسه نهم شرح کتاب الحجه کافی/ جاری شدن حکمت الهی با انبیاء حکیم – بررسی مصلحت و مفسده در حیات انسان
🔸https://b2n.ir/769355
🔹جلسه دهم شرح کتاب الحجه کافی/ تبیین حقیقت فساد با محوریت و معیار و میزان شدن اهواء – برگشت مصلحت به تناسبات کلمه حق
🔸https://b2n.ir/199229
🔹جلسه یازدهم شرح کتاب الحجه کافی/ تبیین حقیقت فساد با آیات علو در سوره قصص و آیات سوره اعراف
🔸https://b2n.ir/384180
🔹جلسه دوازدهم شرح کتاب الحجه کافی/ تبیین حقیقت فساد و صلاح در ساحت ولایت حق و باطل ذیل سوره اعراف
🔸https://b2n.ir/388279
🔹جلسه سیزدهم شرح کتاب الحجه کافی/ نکاتی در مورد روش کار در درایه الحدیث – فساد و صلاح در دو محیط ولایت حق و باطل
🔸https://b2n.ir/604268
🔹جلسه چهاردهم شرح کتاب الحجه کافی/ بررسی روایات موید در تبیین نسبت صلاح و فساد با ولایت حقه
🔸https://b2n.ir/746718
🔹جلسه پانزدهم شرح کتاب الحجه کافی/ حقیقت صلاح و فساد در داستان حضرت شعیب و مسئله نقص در مکیال و میزان
🔸https://b2n.ir/911437
🔹جلسه شانزدهم شرح کتاب الحجه کافی/ تبیین ارتباط موازین حق با الوهیت و مرتبط شدن حقیقت بندگی با شئون حیات اجتماعی
🔸https://b2n.ir/104204
🔹جلسه هفدهم شرح کتاب الحجه کافی/ حقیقت فناء و بقاء در حیات دنیا و آخرت و نیازمندی انسان به دلالت انبیاء
🔸https://b2n.ir/270313
🔹جلسه هجدهم شرح کتاب الحجه کافی/ تبیین معنای وسیعی از بقاء و فناء و ارتباط حیات دنیوی و معنوی انسان
🔸https://b2n.ir/890497
🔹جلسه نوزدهم شرح کتاب الحجه کافی/ بیان حقیقت بقاء و فناء به وادی توحید و شرک و فروعات آن از صفات حمیده و رذیله
🔸https://b2n.ir/110382
🔹جلسه بیستم شرح کتاب الحجه کافی/ شروع بحث امر و نهی اولیاء الهی و تبیین نکات کلیدی بحث در روایت
🔸https://b2n.ir/242209
🔹جلسه بیست و یکم شرح کتاب الحجه کافی/ رد قول اشاعره و معتزله در نسبت بین امر و نهی و متعلقات آن
🔸https://b2n.ir/796057
🔹جلسه بیست و دوم شرح کتاب الحجه کافی/ تحلیل نیاز به امر و نهی در مسیر عبودیت – ارتباط امر و نهی الهی با آمر و ناهی بودن حجج الهی
🔸https://b2n.ir/029864
🔹جلسه بیست و سوم شرح کتاب الحجه کافی/ تنزل امر در عالم و رسیدن به امام برای جاری شدن امر و حکمت
🔸https://b2n.ir/721548
شرح کافی 024.mp3
13.12M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه بیستوچهار، ۱۶ دی ۱۳۹۹
⚡️ تبیین دو جنبه بشری و غیبی در «احتجاج» ذیل فراز «غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ» / سطوح و تدریجی بودن احتجاج و وجود دو جنبه بشری و غیبی در سطوح و منزلت های مختلف احتجاج / بازگشت رشد احتجاج به آشکار شدن مقامات غیبی ائمه علیهم السلام
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
شرح کافی 025.mp3
11.65M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه بیستوپنج، ۱۷ دی ۱۳۹۹
⚡️ تبیین جنبه بشری حجج الهی
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
شرح کافی 026.mp3
24.2M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه بیستوشش، ۲۲ دی ۱۳۹۹
⚡️ تکمیل مباحث مربوط به جنبه بشری حجج الهی / تبیین جنبه فوق بشری حجج الهی علیهم السلام و بیان (اصالت جنبه فوق بشری در حجج / تناسب ظرفیت هدایت حجج با ظرفیت خلقت فوق بشری ایشان / ارتباط جنبه فوق بشری حجج با خدای متعال در روایاتی همانند «خلطنا بنفسه» و «لا فرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک»)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
شرح کافی 027.mp3
25.57M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه بیستوهفت، ۲۳ دی ۱۳۹۹
⚡️ تبیین جنبه فوق بشری حجج / القاء وحی یکی از اصلی ترین تفاوت های حجج با دیگران / تبیین بعض روایاتی که مرحوم کلینی در باب نوادر کتاب توحید آورده اند / حرکت بین دو لبه تشبیه و تباین در تبیین ارتباط حجج با خدای متعال
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
شرح کافی 028.mp3
20.02M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه بیستوهشت، ۲۴ دی ۱۳۹۹
⚡️ تبیین جنبه فوق بشری حجج الهی در ضمن «جنب الله» و «ولایت الله» و «اسماء الله و طریق پرستش» بودن اهل بیت و حجج الهی علیهم السلام
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
▪️عزاداری فاطمیه دوم
▫️ذکر توسل: حاج مهدی سماواتی
▫️سخنران: آیت الله سید محمدمهدی میرباقری
▫️مداحان: حاج سعید حدادیان، حاج حنیف طاهری
▫️زمان: از روز جمعه ۲۶ دیماه، به مدت ۵ روز
▫️از ساعت :۶:۳۰ صبح
📎 رعایت پروتکلهای بهداشتی (ماسک و فاصلهگذاری) الزامی است.
☑️ @mirbaqeri_ir