eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
407 ویدیو
141 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 خداوند می‌فرماید نگاهتان را به اتفاقات زندگی اصلاح کنید! 💠 آیت‌الله میرباقری: 📜 "ما گاهی خیال می‌کنیم این دنیا برای ماندن ماست! آمدیم اینجا خوش باشیم! آمدیم اینجا لذّت ببریم! اگر به ما عطا کنند خوشحال می‌شویم و می‌گوییم خدا ما را عزیز داشته است. اما اگر از ما بگیرند غُصّه می‌خوریم و می‌گوییم خدا ما را ذلیل کرده است؛ می‌گوییم چرا در فقر، چرا در بلاء، چرا در سختی هستیم؟ چرا من بیمار می‌شوم؟ خداوند می‌فرماید نگاهتان را اصلاح کنید! هم زمانی که به شما عطا می‌کنیم، موقع امتحان الهی است و هم وقتی می‌گیریم موقع ابتلاء رَبّ است؛ نه وقتی به شما عطا می‌کنیم نشانه این است که شما را عزیز داشته‌ایم و نه وقتی نعمتی را می‌گیریم، به‌خاطر این است که برای شما سخت گرفته باشیم. نمرۀ شما بعد از امتحان است. اگر نعمتی دادند و رفوزه شدید، نمرۀ شما منفی است. اگر از شما چیزی را گرفتیم و بیماری، فقر، رنج و غُصّه به‌سراغ شما آمد و سرفراز بیرون آمدید نمرۀ شما مثبت است. نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید تا وقتی نعمت می‌دهیم مغرور نشوید و دست و پایتان را گم نکنید و از امتحان موفق بیرون بیایید. وقتی هم سخت می‌گیریم و نعمتی را می‌گیریم و فشاری وارد می‌کنیم، دوباره دلتنگ و مأیوس نشوید." 📜 "خداوند به انسان عطا می‌کند که بنده شود و از او می‌گیرد که بنده شود. پس، خداوند می‌فرماید نگاهتان را اصلاح کنید؛ چون از قبل نوشته شده که به چه کسی باید چه چیزی بدهم. من می‌دانم که چه کسی با ثروت می‌تواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با بیماری و چه کسی با صحت. چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. من برای شما حساب و کتاب می‌کنم. دقیق هم هست. بنابراین، وقتی به شما عطا می‌کنند مغرور نشوید. چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن خدا را به دست بیاوری؟ اگر آبروی شما ریخته شد و در بی‌آبرویی خدا را پیدا کردید، چه اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد آدم بیست سال یا سی سال فقیر باشد ولی خدا که نعمت اصلی است را پیدا کند؟" 📜 "آن موقع که خدا انسان را در فشار قرار می‌دهد، نشانه اهانت به انسان نیست؛ می‌خواهد انسان رشد کند. منتها فقط خداست که می‌داند چه کسی با ثروت رشد می‌کند و چه کسی با فقر. آنچه که خداوند می‌دهد زمینۀ رشد است، نه آن چیزی که ما دنبال آن هستیم! اگر ما فکر می‌کنیم چیز دیگری زمینۀ رشد ماست اشتباه می‌کنیم. اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد، اصرار کند که ثروت به دست بیاورد، زمین می‌خورد. برای همین، خداوند می‌گوید: نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید. اگر نگاهتان را به عالَم اصلاح نکنید نمی‌توانید در مسیر بندگی استقامت کنید. مردم دنبالتان بیایند خوشحال می‌شوید و اگر پراکنده شوند و تنها بشوید غُصّه می‌خورید و زمین‌گیر‌ می‌شوید. اما اگر نگاهتان را عوض کردید، همه‌چیز عوض می‌شود. نگاهتان را وسیع کنید و آینده عالَم را هم ببینید. امام زمان(عج) را ببینید. رجعت را ببینید. خدا را ببینید. چرا فقط دنیا را می‌بینید؟ روزی بساطِ زمین جمع خواهد شد. کوه‌ها مثل پنبه خواهند شد و ارادۀ پروردگارت ظهور پیدا خواهد کرد. آن روز، انسانی که خدا را در پشت این نعمت‌ها فراموش کرده بود خواهد فهمید که همه‌چیز را باخته است. اگر نگاه انسان به عالَم و نعمت‌هایش اصلاح شود، آیا از دینش دست برمی‌دارد؟ آیا در برابر فراعنه می‌ترسد؟ انسان وقتی فهمید دنیا دار امتحان است، نه خوشی‌اش موضوعیت دارد و نه سختی‌اش، و در هر دو صورت باید رشد کرد، می‌فهمد که اگر مثل حضرت سلیمان حکومت دادند باید رشد کنی؛ مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی." منبع: کتاب ☑️ @mirbaqeri_ir
خدای متعال برای تطهیر ما بلا می‌فرستد. انسان نباید عیب را روی دوش خدا بگذارد! اگر انسان در کار خدا عیب دید و با بلا درگیر شد، دیگر پاک نمی‌شود. ولی اگر در حین بلا، خدا را تنزیه کرد و اگر نقطه‌ضعفی هست، خودش به عهده گرفت، این کار، مقدّمۀ تطهیر اوست. اولیاء خدا این‎‌گونه بودند. حضرت یونس این‌گونه بود. ☑️ @mirbaqeri_ir
اخلاق سه لایه دارد: ۱. صفاتی مثل توکّل، رضا و... (ظاهر اخلاق). ۲. تولّی و تبرّی (باطن اخلاق). ۳. سجده بر خدای متعال (سرّ اخلاق). در یک طرف، سجده بر خدا و حُبّ به اهل‌بیت(ع) و بغض از اعداء ایشان، به صفات حمیده تبدیل می‌شود و در طرف دیگر، استکبار بر خدا و تولّی به طواغیت، به صفات رذیله تبدیل می‌شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
اگر می‌خواهیم نظام اخلاقی اسلام را تنظیم کنیم، در صدر باید «عبودیت و مسکنت» را بنویسیم و در ذیل آن، «تولّی و تبرّی» را قرار دهیم. طریقِ قُرب، تولّی و تبرّی است. تخلّقِ کامل یعنی تبرّی کامل و تولّی کامل. انسانی که نسبت‌به سرنوشت پرچم اسلام حسّاسیت ندارد، چطور می‌تواند بگوید من یک انسان اخلاقی هستم؟! ☑️ @mirbaqeri_ir
هیچ‌کس حسود نمی‌شود الّا این‌که به محیط ولایت طاغوت رفته باشد. هیچ‌کس رغبت به دنیا پیدا نمی‌کند الّا این‌که به محیط ولایت ائمّۀ جور وارد شده باشد. چون آنها هستند که دعوت به دنیا می‌کنند و حرص و حسد را ایجاد می‌کنند و لذا هیچ‌کس از حرص و حسد نجات پیدا نمی‌کند مگر این‌که ولایتش را عوض کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی‌ بن جعفر (عموی امام رضا علیه‌السلام) در مسجد به استقبال امام جواد(ع) رفت و نعلین حضرت را پاک کرد و دست حضرت را بوسید. شاگردان، او را سرزنش کردند که: شما عمویِ پدر ایشان و محدّث بزرگی هستید! گفت: ساکت باشید! خدای متعال محاسن سپید من را لایق امامت ندانسته و این طفل را لایق دانسته است. او امام من است. ☑️ @mirbaqeri_ir
در مأموریت الهی که بر دوش ائمّۀ اطهار(علیهم السلام) گذاشته شده، فرقی بین بزرگ و کوچک آنها وجود ندارد. در شأن امام جواد(ع) در ۹ سالگی، زیارت جامعۀ کبیره خوانده می‌شود و در شأن امام صادق(ع) در سن ۶۵ سالگی نیز زیارات جامعۀ کبیره خوانده می‌شود و هیچ تفاوتی از این حیث وجود ندارد. ☑️ @mirbaqeri_ir
در دوران امام رضا علیه السلام، یکی از کارهای مهمّی که آن حضرت انجام دادند این بود که معارف امامت را بسط دادند. در همین چند سالی که آن حضرت در خراسان و مرو بودند، مباحث امامت خیلی شکوفا شد و درک شیعیان نسبت به مقامات امام بالا رفت و آماده شدند که به امام خردسال امتحان بشوند. ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
📜 چند نکته از کتاب «تربیت ولایی» ⬇️⬇️
مابقیِ نکته‌های منتخب از کتاب تربیت ولایی، تا فردا تقدیم خواهد شد. ⬇️⬇️
ما نیازمند استنباط نظام اخلاقی و منازل سلوکی هستیم. در منابع دینی، گاهی بنیان‌های اخلاق توضیح داده می‌شود و گاهی مقامات و مراحل اخلاقی. کتاب ایمان و کفر، حدیث عقل و جهل، خطبۀ قاصعه، ادعیه و زیارات مأثوره و مجموعۀ روایاتی که یک نظام پلکانی در سلوک را نشان می‌دهند، بخشی از این معارف هستند. ☑️ @mirbaqeri_ir
از منظر عرفان شیعه، برائت و لَعن یکی از ارکان سلوک است. اگر انسان دو بال برای پرواز در فضای ملکوت می‌خواهد، یکی برائت و لَعن است و دیگری‌ سلام و مُوالات. اگر برائت نبود، سلوکی در کار نیست. این‌که سلوک را ما براساس «صُلح کُلّی» تعریف کنیم، با اندیشۀ شیعه نمی‌سازد. ☑️ @mirbaqeri_ir
اگر ما اهل تبرّی و لَعن نباشیم، امواج دستگاه ظلمت به ما اصابت می‌کند و گرفتارمان می‌کند. برائت و لَعن، صف ما را جدا می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تبعات عمل شیطان و قتلۀ امام حسین(ع) ما را بگیرد. اگر لَعنشان نکردید ناگهان می‌بینید وسط میدان آنها قرار گرفته‌ و مدافع آنها شده‌اید و به آنان گره خورده‌اید! ☑️ @mirbaqeri_ir
امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، به‌درستی بر مسئلۀ وحدت تأکيد کرده‌اند؛ چون اگر به‌سمت وحدت نرویم، بدنه دنیای اسلام از دست می‌رود. ما نباید کاری کنيم که جنگ‌های فرقه‌ای، که دشمن دنبال می‌کند، شعله‌ور شود. برخورد ما با مسئله سقيفه مثل روش مرحوم علامه امينی باشد. 🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4814 ☑️ @mirbaqeri_ir
شما هرچه که در سلوک اخلاقی بخواهید، در زیارت سیّدالشهدا(ع) آمده است. سالک به کجا می‌خواهد برسد که در این زیارت نیست؟! آیا این بحث در کتب اخلاقی جایی دارد؟ بدانید که راه همین است و بقیۀ راه‌ها رفتنی نیست: اگر نبی اکرم(ص) تحمّلِ بلاء نمی‌کرد، احدی به توحید نمی‌رسید و جنود شیطان، همه را با خود می‌برد. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات، اعظم ادعیه است. باطنِ همۀ خُلقیات، صلوات است. اصل سلوک ما، با صلوات است که همۀ خیرات را به‌دنبال می‌آورد. هر فتحُ‌الفتوحی که برای عارف و سالک واقع می‌شود، با صلوات است. تا خدا بر پیغمبرش صلوات نفرستد، کسی چیزی به دست نمی‌آورد. خدا به کسی چیزی نمی‌دهد مگر از طریق صلوات بر محمّد و آل محمّد. ☑️ @mirbaqeri_ir
«وقتی خدای متعال نور وجود پیامبر اسلام را آفرید، خطاب به او فرمود: «اَنتَ المُرَاد والمُرید». خدا با این پیغمبر(ص) و با اهل‌بیت او سروکار دارد؛ «لا حَبیبَ اِلاّ هُوَ وَ اَهْلُهُ». و هرچه می‌دهد، به آنها می‌دهد؛ بقیه، سَرِ سفرۀ آنها هستند. البته خداوند به آنها، هم مقام شفاعت داده است و هم مقام محبّت.» ☑️ @mirbaqeri_ir
گاهی انسان می‌تواند خودش را به جبهۀ ولیّ خدا برساند، اما نمی‌تواند خانواده‌اش را بیاورد. در این صورت، او نقص دارد. انسان باید اهل بیتش را هم پرورش دهد و تربیت کند و آماده‌شان کند و به ولیّ خدا ملحق کند. البته این نکته، بدان معنا نیست که آنها را مجبور کنید! چون اگر مجبور کنید، رشد اتفاق نمی‌افتد. ☑️ @mirbaqeri_ir
به‌جای با نفس، باید سَرِ صبح، شرط‌هایمان را با ولیّ خدا نو کنیم؛ همان‌طور که دستورش در دعای عهد آمده است. عهد ما این است که سرمایه‌های خود را در مسیر ولایت او به کار بیندازیم. ما در طول شبانه‌روز باید کنیم که آیا به این عهد عمل می‌کنیم یا خیر؟ بعد از مراقبه، نوبت به می‌رسد. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
JRCP.IR_Volume_9_Issue_1_Pages_95-118.pdf
888.4K
📜 «بنیان‌های نظری جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی» در اندیشۀ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir
🗂 پرونده‌های موضوعی (بخش ۱) 📋 دربارۀ طرح نبی اکرم(ص) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4899 📋 دربارۀ شاخص‌های دینداری https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4569 📋 دربارۀ نظام فکری https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2250 📋 دربارۀ شُکر https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3932 📋 دربارۀ فلسفه https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3912 📋 دربارۀ عدالت https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3272 📋 دربارۀ ولایت فقیه https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2922 📋 دربارۀ کرونا https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2592 📋 درباره غلوّ و تقصیر https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3339 📋 دربارۀ یک دیدار https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5085 📋 دربارۀ دیپلماسی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3766 📋 دربارۀ شاکله https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2193 📋 از کتاب عصر جدید https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2295 📋 از کتاب حکمت حکومت https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2457 📋 دربارۀ بدحجابی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638 📎پی‌نوشت: پرونده‌های موضوعی متعدّدی (ازجمله پروندۀ علم دینی)، سال‌ها قبل در فضای تلگرام بارگذاری شد، که ان‌شاءالله در آینده به‌صورت بستۀ کامل‌تر، در فضای ایتا بازنشر خواهد شد. ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 ویژگی مهم شهید چمران و امثال او چه بود؟ 💠 آیت‌الله میرباقری: «مراکز آموزشی ما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که خروجی آن، اشخاصی باشند که در عین اینکه به‌دنبال فتح هستند، هم داشته باشند. یعنی علم را فقط برای جلب منافع خصوصی و رسیدن به زندگی راحت و پردرآمد نیاموزند. حتی علم‌آموزی آنان تنها برای خدمت کردن به مردم و ضعفاء - که این نیز کار بسیار ارزشمند و پسندیده‌ای است - نباشد. بلکه افق نگاه آنان، افقی بلند‌تر باشد؛ کسانی باشند که همچون شهید احمدی‌روشن و سایر شهدای هسته‌ای، و مثل و امثال او، به‌دنبال تغییر موازنۀ قدرت به نفع اسلام باشند و در میدان درگیری تمدنی، با بصیرت مجاهدت کنند. بصیرت یعنی بدانند پرچم حق و باطل در کجا قرار دارد. انسان بصیر، میدان درگیری را می‌شناسد. به همین خاطر، تمام امکانات خود را در میدان اسلام خرج می‌کند. اما اگر به زمان خود و آرمان‌های حقیقی آگاه نبود، دانشمندی می‌شود که کشور و جبهۀ حق را را رها می‌کند و به کشورهای اروپایی می‌رود و به آنان و پیشرفت هسته‌ای و علمی آنان خدمت می‌کند! در نتیجه کشورهای اروپایی، زمام انرژی هسته‌ای جهان را به دست می‌گیرند و به سایر کشورها می‌گویند که شما حق ندارید حتی یک عدد سانتریفیوژ داشته باشید! اگر دانشمند ما میدان درگیری تمدنی را شناخت، همین دانش و علم را در اینجا به کار می‌برد و به یک چالش بزرگ با غرب تبدیل می‌شود. درواقع، موازنۀ قدرت را به نفع دین تغییر می‌دهد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🎤 نظرسنجی در ویراستی، دربارۀ پُست‌های اخلاقی و تربیتی https://virasty.com/Mirbaqeri_ir/1687415912270747867