📜 هدف از سختیهای مبارزه چيست؟
خدای متعال در سورۀ آلعمران میفرمايد: «وَلِيعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُوا». برای اینکه مؤمنین و منافقین تفکیک شوند.
یا میفرماید: «حَتَّى يمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيبِ».
برای مثال، اگر جنگ صفين نبود، آيا صف خوارج از صف مؤمنين جدا میشد؟
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
وَسُبِىَ أَهْلُكَ كَالْعَبيدِ.mp3
961.8K
◼️ وَرُفِعَ عَلَى الْقَناةِ رَأْسُكَ، وَسُبِىَ أَهْلُكَ كَالْعَبيدِ، وَصُفِّدُوا فِي الْحَديدِ، فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِيَّاتِ، تَلْفَحُ وَجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ، يُساقُونَ فِي الْبَراري وَالْفَلَواتِ، أَيْديهِمْ مَغْلُولَةٌ إِلَى الْأَعْناقِ، يُطافُ بِهِمْ فِي الْأَسْواقِ.
◼️و سَر تو بر بالاى نيزه بلند شد، و اهلبيت تو مانند بندگان و بردگان اسير شدند، و در غل و زنجير به بند كشيده شدند.
در فراز جهاز شتران، چهرههاىشان را گرماى شديد مىسوزاند،
و در بيابانها و دشتها پيش برده مىشدند؛
دستهاىشان به گردنهایشان آويخته و بسته بود، و آنها را دور بازارها مىچرخاندند.
(قطعهای از زیارت ناحیه مقدسه)
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️روضه اسارت اهل بیت علیهم السلام
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 معيّت با امام، در میدان درگیری معنا پیدا میکند وگرنه در روز عافيت، همه کنار اميرالمؤمنيناند!
در جنگ جمل، يکعده نمیآيند! در صفّين يکعده نمیآيند! در حکميت هم عدهای با اميرالمؤمنين همراهی نمیکنند و فرياد حضرت بلند میشود که مثل پارچۀ کهنهای هستيد که هر طرفش را میدوزی، ازطرف ديگر پاره میشود!
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔰 آیتالله میرباقری: ⚡️ کاری که تمدّن غرب انجام داده، اين است که فلسفههای سکولار را به فلسفۀ زندگی
🔻 تفقّه جامع، «حکمت» و «عرفان» را نیز تحت پوشش قرار میدهد.
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ تفقّه در احکام، بهتنهایی کافی نیست. مگر دین فقط در احکام خلاصه میشود؟ آن هم احکام عمدتاً فردی که واحد مطالعه و موضوع آن تنها فرد است و جامعه را در برنمیگیرد.
⚡️ ما نیاز به تفقّهِ در دین داریم، نه صرفاً تفقّه در احکام. اگر تفقّه فقیه فراتر رود و وارد فضای تفقّه در حوزۀ ارزشها و بینشها نیز بشود، تفقّه او تبدیل به #تفقّه_جامع خواهد شد.
⚡️ تفقّه باید از یک جهت، وارد عرصۀ #حکمت و #عرفان شود و از جهت دیگر وارد عرصۀ جامعه بشود و واحد مطالعۀ آن از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند. این سطح از تفقّه است که میتواند مبنای اداره جامعه باشد و محور گسترش عقلانیت گردد و رهبری #دانش را نیز بر عهده بگیرد. (۱۳۸۹)
#تکامل_فلسفه
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 شکوه شهید حججی، بهخاطر ارادت و توجهی بود که به امام حسین (علیهالسلام) و عاشورا داشت. میخواست نشانههایی از مصائب سیدالشهدا و اهلبیت (علیهم السلام) او داشته باشد و لذا اسارت کشید و سر و دست داد. (۱۳۹۶)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔻 تفقّه جامع، «حکمت» و «عرفان» را نیز تحت پوشش قرار میدهد. 🔰 آیتالله میرباقری: ⚡️ تفقّه در احکام
🔻 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد.
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ در دستگاه انبیاء نمیتوان #فقیه و #حکیم را از یکدیگر جدا کرد.
⚡️ اینکه آقای دکتر مهدی حائری، وکالت حکیم را در مقابل ولایت فقیه، بیان میکند، بهدلیل اشتباه در نگاه به فلسفه است؛ ایشان معیار صحت فلسفه را در همه سطوح، از دین جدا کرده و بنابراین، عقلانیت فلسفی در مقابل تفقّه دینی قرار گرفته است. در ادامه نیز محدودۀ دین را از محدودۀ جامعه جدا کرده و سرانجام به وکالت حکیم میرسد!
⚡️ در حالیکه اگر گفته شود که مفهوم عام حکمت، اعم از حکمت عملی و نظری، در طول دستگاه انبیاء شکل میگیرد، به این معنا حکیم همان فقیه جامع است و تفقّه دینی، منحصر به احکام فردی نیست، بلکه تفقّه، به ساحت حکمت و عرفان و فقه، آن هم در واحد مطالعۀ فرد و جامعه و چه بسا تاریخ، گسترش مییابد.
#تکامل_فلسفه
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 ما در پی ستيزهجويی با جهان نیستیم، ولی از مقابله با دشمن متجاوز هم اصلاً نباید بترسیم.
دشمن قدرتی فراهم میکند که بر ما غلبه کند؛ ما هم هرچند بايد تدبير و عقلانيتی بهکار بگيريم که تا میشود باب جنگ بسته شود، ولی نبايد از دشمن بهراسيم.
معنی محاسبهگری و عقلانیت، مرعوب شدن و هراس از دشمن نيست.(۱۳۹۸)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 راه عبور از فتنههای تاریخی و اجتماعی، شناخت مسئلهٔ ولایت در قرآن است. «مَنْ لَمْ يَعْرِفْ أَمْرَنَا مِنَ الْقُرْآنِ لَمْ يَتَنَكَّبِ الْفِتَنَ».
در قرآن کریم، «مواضع اولیای الهی» و «میدانهای درگیری» و «مسیری که طی میشود تا غلبۀ اولیای حق بر اولیای طاغوت واقع شود»، بیان شده است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🗂 بازنشر چند «ویراست/ توئیت» از آیتالله میرباقری دربارۀ «ضرورت فتح قلّهها و لبههای علم و تکنولوژی در جهان و حرکت بهسمت تولیدات جدید»
📜 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6689
☑️ @mirbaqeri_ir
🗂 بستۀ «ویراست/ توئیت»های اخیر درباره آمادگیها و سختیهای مبارزه با دشمن
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 اربعین، یک تجلّی از عصر ظهور است؛ اربعین نشان میدهد وقتی امام در روابط اجتماعی تجلّی کند، چه اتفاقی میافتد.
اُلفَتی که در اربعین اتفاق میافتد، اُلفَت حولَالإمام است؛ یعنی اُلفتی است که بر محور محبّت امام و ولایت امام اتفاق میافتد. این اُلفت میتواند به اُلفَت پایدار و ماندگار اجتماعی تبدیل شود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 زیارت اربعین نوعی هجرتِ الیالامام است که فاصلهٔ ناشی از قومیت و نژاد و سوءظن و تنابُزِ بالالقاب را از بین میبرد و بستر امتسازی و تمدنسازی میشود.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔻 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد. 🔰 آیتالله میرباقری: ⚡️ در دستگاه انبیاء نمیتوان #ف
🔻 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی.
البته این سخن بهمعنای نقلیشدنِ این علوم نیست.
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ آیا برای حل معضلات علمی باید به دانشمند رجوع كرد؟ بله. آیا نیاز داریم به هوشمندی و محاسبات نظری؟ بله. آیا نیاز داریم به شهود؟ بله.
آیا اینها مستقل از انبیاء تعریف میشوند؟ هرگز! بلكه در معیار صحتشان، تبعیت از وحی نیز شرط است.
⚡️ گاهی کسانی، سه طبقهٔ مرجع و موازی در کنار انبیاء تعریف میکنند: عارفان جهان، فیلسوفان جهان و دانشمندان جهان. (عرفا بهعنوان طبقهٔ مرجع در شهود. فلاسفه بهعنوان طبقهٔ مرجع در علوم عقلی و علوم نظری. دانشمندان بهعنوان طبقهٔ مرجع در كارآمدیهای علمی.)
این نحوه طبقهبندی، پذیرفتنی نیست. ما طبقۀ موازی در کنار انبیاء تعریف نمیكنیم. اینها باید در طول انبیاء قرار بگیرند، نه در عرض انبیاء.
⚡️ البته معنای سخن فوق آن نیست كه همۀ علوم، نقلی بشود! معیار دینی بودن این است كه جریان فرهنگ دین و زبان دین در حوزه علوم وارد شود نه بهمعنای نقلیشدن و یا توقیفیشدن. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزارهای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است! (۱۳۸۴)
#تکامل_فلسفه
☑️ @mirbaqeri_ir