🗂 بستۀ «ویراست/ توئیت»های اخیر درباره آمادگیها و سختیهای مبارزه با دشمن
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 اربعین، یک تجلّی از عصر ظهور است؛ اربعین نشان میدهد وقتی امام در روابط اجتماعی تجلّی کند، چه اتفاقی میافتد.
اُلفَتی که در اربعین اتفاق میافتد، اُلفَت حولَالإمام است؛ یعنی اُلفتی است که بر محور محبّت امام و ولایت امام اتفاق میافتد. این اُلفت میتواند به اُلفَت پایدار و ماندگار اجتماعی تبدیل شود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 زیارت اربعین نوعی هجرتِ الیالامام است که فاصلهٔ ناشی از قومیت و نژاد و سوءظن و تنابُزِ بالالقاب را از بین میبرد و بستر امتسازی و تمدنسازی میشود.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔻 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد. 🔰 آیتالله میرباقری: ⚡️ در دستگاه انبیاء نمیتوان #ف
🔻 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی.
البته این سخن بهمعنای نقلیشدنِ این علوم نیست.
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ آیا برای حل معضلات علمی باید به دانشمند رجوع كرد؟ بله. آیا نیاز داریم به هوشمندی و محاسبات نظری؟ بله. آیا نیاز داریم به شهود؟ بله.
آیا اینها مستقل از انبیاء تعریف میشوند؟ هرگز! بلكه در معیار صحتشان، تبعیت از وحی نیز شرط است.
⚡️ گاهی کسانی، سه طبقهٔ مرجع و موازی در کنار انبیاء تعریف میکنند: عارفان جهان، فیلسوفان جهان و دانشمندان جهان. (عرفا بهعنوان طبقهٔ مرجع در شهود. فلاسفه بهعنوان طبقهٔ مرجع در علوم عقلی و علوم نظری. دانشمندان بهعنوان طبقهٔ مرجع در كارآمدیهای علمی.)
این نحوه طبقهبندی، پذیرفتنی نیست. ما طبقۀ موازی در کنار انبیاء تعریف نمیكنیم. اینها باید در طول انبیاء قرار بگیرند، نه در عرض انبیاء.
⚡️ البته معنای سخن فوق آن نیست كه همۀ علوم، نقلی بشود! معیار دینی بودن این است كه جریان فرهنگ دین و زبان دین در حوزه علوم وارد شود نه بهمعنای نقلیشدن و یا توقیفیشدن. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزارهای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است! (۱۳۸۴)
#تکامل_فلسفه
☑️ @mirbaqeri_ir