📢 در روز ۲۷ رجب، از باب امیرالمؤمنین(ع) وارد شهر نبی اکرم(ص) شوید.
«شب بعثت نبی اکرم(ص)، یك شب در عالم است؛ ولی شب ۲۷ رجب در هر سال تکرار میشود و تجلیای از بعثت نبی اکرم(ص) [در آن شب اتفاق میافتد] و لذا شب ۲۷ رجب با شبهای دیگر فرق میكند؛ روز ۲۷ رجب هم فرق می كند. درست است که بعثت، یكبار بوده ولی شعاعش در هر سال [میافتد؛] مثل خورشید که یكی است اما هر روز طلوع میكند و نور امروز، غیر از نور دیروز است، شب بعثت هم یک شب بوده که تجلی اعظم در آن واقع شده، اما هر سال در شب بعثت و روز ۲۷ رجب، یك شعاعی از آن تجلی در عالم میافتد؛ لذا همه باید امروز خودشان را به پیغمبر(ص) برسانند.
امروز رسیدن به نبی اکرم(ص) و بهرهمندی از نبوت و توحید نبی اکرم(ص) آسانتر است؛ اگر امروز یك نوری از نبی اکرم(ص) در قلب انسان بیفتد، میشود: «الا بذکر الله تطمئن القلوب». رزق امروز ما باید این باشد که شعاعی از نبی اکرم(ص) در قلب ما بیفتد. طبق حدیث «انا مدینة العلم و علی بابها»، اگر روز میلاد نبی اکرم(ص)، نور نبی اکرم(ص) در عالم آمده و هر سال هم تکرار میشود و اگر میخواهیم از نور ولادت نبی اکرم(ص) برخوردار شویم باید از طریق امیرالمومنین(ع) برویم. اگر در مبعث، نور نبوت نبی اکرم(ص) در عالم ظهور پیدا کرد و حقیقت قرآن تجلی کرد و اگر میخواهید به آن حقیقت قرآن و به آن حقیقت حکمت برسید، باید از باب امیرالمومنین(ع) وارد شوید...».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
نماز اول وقت _1_1.mp3
920.9K
⚡️ درک فضیلتها تدبیر میخواهد.
⚡️اگر میخواهی نماز اوّلِوقت بخوانی، باید زندگیات را متناسب با نماز اوّلِوقت شکل بدهی.
«اگر انسان بخواهد به فضیلتها برسد، باید برای آن وقت خالی کند.
اگر میخواهی نماز را اوّلوقت بخوانی، پس باید زندگیات را هم متناسب با نماز اوّلوقت شکل دهی. نمیشود انسان زندگیاش را متناسب با نماز اوّلوقت تنظیم نکند و بعد نماز اوّلوقت هم بخواند! کسی که میخواهد نماز اوّلوقت بخواند، مثلاً بخواهد که نماز صبحش به جماعت بخواند، باید سَرِ شب بخوابد. بله، ممکن است یک شب هم برای انسان، کار پیش بیاید و تا صبح نتواند بخوابد، در این حالت باید نمازش را اوّلوقت بخواند و بعد بخوابد، نه اینکه نزدیک سَحَر بخوابد! پس اگر کسی میخواهد موفق به نماز اوّلوقت باشد، باید زندگیاش را بر مدار نماز اوّلوقت تنظیم کند و اِلّا برای نماز اوّلوقت موفق نمیشود؛ امروز یک کار پیش میآید و فردا یک کار دیگر. پیداست که او تدبیر نکرده است. درک فضلیتها تدبیر میخواهد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 حقيقت دعا، حال استکانت و افتقار بين امام(ع) و خدای متعال است.
این حال، در دسترس و قابل دريافت براي بشر نيست. امام(ع) با دعاهایی مثل مناجات شعبانیه و صلوات شعبانیه اين حال را تنزّل داده و آن را قابل دريافت و درك كردهاند.
اگر امام(ع) اين حال را در عالم تنزل نميدادند دست كسی به این حقایق نميرسيد.
🔹استاد سید محمدمهدی میرباقری:
از امام سجاد(ع) ادعيه لطيفی مانند مناجات شعبانيه و صلوات شعبانيه نقل شد که معارف بلندی است؛ تداوم در خواندن اين صلوات و مناجات حتي در غير ماه شعبان هم آثار عجيبي دارد. حقيقت اين دعا مانند حقيقت قرآن است. حقيقت قرآن در منزلت بالايي است كه قلب بشر ظرف دريافت تجليات آن نيست، حقيقت اين دعا، حالي است كه تنها بين امام(ع) و خداي متعال است؛ حالي كه در دسترس و قابل دريافت براي بشر نيست؛ امام(ع) اين حال را تنزّل داده و آن را قابل دريافت و درك كردهاند. دعا در حقيقت حال استكانت، تضرّع، بندگي، فقر، افتقار، احساس نياز و تمام حالات بين امام (ع) و خداي متعال است؛ اگر امام(ع) اين حال را در عالم تنزل نميدادند دست كسي به حقيقت آن نميرسيد. از كارهاي امام سجاد(ع) كه در صحيفه سجاديه ظهور دارد، تنزل آن حقايق در عالم است. حضرت از طريق اين ادعيه عالم را وارد فضاي درك آن حقايق كردهاند. همچنان که اگر حقايق قرآن، نازل نميشد هميشه در پرده حجاب باقي بود و نبي اكرم(ص) واسطه تنزل حقيقت قرآن به عالم انساني شدند، به همين ترتيب، حقيقت دعا نيز به واسطه حال امام سجاد (ع) در عالم انساني تنزل يافته است. دعا از خزاين غيب الهي _كه در محضر خداي متعال است_ از نيازها و ظرفيت هاي انسان، از ضعفها و عقوبتهايي كه در انتظار انسان است و از جمال و جلال الهي و افتقار انسان به اين جلال و جمال الهي سخن میگويد.
اگر معصوم (ع) آن تلقي خود از خداي متعال، افتقار خويش، سختي راه و مراحل سلوك و مانند آن را، به عالم انساني تنزل نمیدانند، هيچ گاه باب دعا به روي بشريت گشوده نميشد و كسي نميتوانست با خداي متعال مناجات كند، بیترديد مناجات با حضرت حق به واسطه معصوم(ع) واقع شده و تنزل يافته است. حقيقت حال مناجات مؤمن نيز، تنزل حال معصوم (ع) در او و تجلي آن حقيقت در قلب اوست.»
☑️ @mirbaqeri_ir
D1738017T15770234(Web).mp3
9.38M
🎧 استاد میرباقری | فرصت ماه شعبان
☑️ @mirbaqeri_ir
💠 ولایت طواغیت و شیاطین، دريای عميقِ موّاجِ طوفانیِ تاريکی است که بر فرازش ابرهایی قرار دارد. کسی که در این دریا میافتد، راه نجاتی از این طوفان و ظلمت ندارد جز اینکه چراغی روشن شود و کشتیِ نجاتی باشد.
امام حسین علیهالسلام #کشتی و #چراغ این دریاست: «إنَّ الحُسَينَ مِصباحُ الهُدي وسَفينَةُ النَّجاةِ».
💠 امواجِ فتنههای ظُلُمانیِ دشمنان خدا، با سفینةُالنَّجاةِ امام حسین طی میشود؛ با شناگری و مُعلّمِاخلاق بودن و رياضتکشيدن طی نمیشود.
نمیشود بگويی من خودم نجاتغریق هستم! چون وقتی طول موج، پنجاه متر است و گردابی است که کشتیهای بزرگ را ميبلعد، از يک ناجی، کاری بر میآید؟! این فتنهها، آنهايی را با خود برده است که در بَدر و اُحُد بودهاند، ما که جای خود داريم!
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
«اگر همۀ مقاتل را بگرديد، پیدا نمیکنید كه مورّخان نقل كرده باشند كه قمر بنیهاشم(س)، پيشنهادی به سیدالشّهدا(ع) داده باشند كه مثلاً "برويد يا نرويد! جنگ بكنيد يا نكنيد! زن و بچه بههمراه خودتان ببريد يا نبريد!"
كاملاً تسلیمِ به امام شده و حضرت را تصدیق کردهاند و میدانند كه ایشان موعظه لازم ندارند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
«ماه شعبان ماه پيامبر اکرم(ص) است. در اين ماه، خدای متعال به احترام پيامبر میخواهد از همۀ ما دستگيری کند؛ «شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان»؛ اين ماه را خدای متعال در رحمت خودش پيچيده است. فرمودند کمک شما به من اين است که شما روزه بگيريد تا من بتوانم دستتان را بگيرم. البته نه اينکه از روزه ما چيزی به پيامبر(ص) میرسد، بلکه اگر ما روزه گرفتيم اگر ما اهل تهجّد و عبادات و اهل ترک معصيت بوديم، درواقع، دستمان را در دست پيامبر(ص) گذاشتهايم و کار پيامبر را در هدايت خودمان آسان کردهايم».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 منظور از «وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»، دستگاه کفار و دستگاه منافقین هستند که دین خدا و مؤمنین را هَمز و لَمز میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«روایت، آیۀ «وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» را معنا میکند؛ میفرماید «الَّذِینَ هَمَزُوا آلَمُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ وَ لَمَزُوهُمْ»؛ یعنی کسانی که آلُ الله را همز و لمز میکنند، امیرالمومنین(ع) را همز و لمز میکنند، دین خدا را همز و لمز میکنند.
چنانچه الان در دنیا میبینید که دین را همز و لمز میکنند و مؤمنین را تحقیر میکنند. نباید انسان اینها را رها کند و بگوید این همز و لمز صرفاً به این معناست که مثلاً مواظب باشید یک موقع پشت سر یک مومنی با رفتارتان او را تحقیر نکنید، یا یک حرفی نزنید که به او توهین شود. البته نمیگویم این معنا را حذف کنیم، این معنا هم مصداق همز و لمز است؛ ولی این سختگیریای که در قرآن فرموده «وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذی جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ»، همین دستگاه کفر و دستگاه نفاق است.
یعنی این همزولمزکننده، امکاناتی را در عالم فراهم کرده و با تکیه به این امکانات، خیال میکند جاودان میماند و لذا نقشه همیشگی میکشد و شروع به همز و لمز کردن جبهه حق میکند.
در این آیه، همز و لمز بنیامیه، محل بحث است که همز و لمز نسبت به امبرالمومنین(ع) طراحی میکنند و کاری میکنند که به قول ابنابیالحدید در هفتاد هزار منبر، خطبا وجود مقدس امیرالمومنین (علیه السلام) را لعن میکنند. (لعنت الله علیهم اجمعین). این همز و لمز، مقصود است؛ گرچه همز و لمزهای جزئی هم مصداق هستند و آنها را نباید خارج کرد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔳 ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۱، بیست و دومین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه و مُجاهد علمی، استاد سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحهای قرائت فرمایید.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
🎙 سید منیرالدین حسینی الهاشمی | معرفی فلسفه نظام ولایت
🗓 تاریخ: ۱۳۷۹/۶/۱۵
⏳ مدت: ۳۳ دقیقه
⚡️ فلسفه نظام ولایت در عامترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه میكند:
۱. سرپرستی تکوینی؛
۲. سرپرستی تاریخی؛
۳. سرپرستی اجتماعی.
⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیلشدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگسازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت.
⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیشبینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندیهای نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید میکند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است.
(توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشتههای خودشان را قرائت میکنند و توضیح میدهند.)
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
4154انقلاب در جهان_1.mp3
4.27M
🎙 قطعه صوتی از علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
🔰 موضوع: «تغییر در ساختار جهان بهتبع پیشرویهای انقلاب اسلامی»
📅 تاریخ: ۱۳۷۵/۵/۲۵
🌀 انقلاب در وجدان عمومی بشر ایجاد شده است. اكنون در جهان، تكنوكراسى و كارشناسى در حال شكست است؛ مبانى فكرى غرب بهخاطر ارتقاء وجدان عمومى بشريت، در حال اضمحلال است و تئوريسينهاى آن نظامها نمىتوانند از اين شكست مديريت غربى جلوگيرى به عمل آورند.
🌀 نهتنها سايه اين شكست، بر علوم انسانى آنها سنگينى مىكند بلكه دامنه آن، تئوریهاى محاسباتى و رياضى را نيز در بر گرفته است؛ چرا كه اين علوم نيز همچون علوم انسانى، وابسته و فروريختنى هستند.
🌀 به نظر ما انقلاب فرهنگى در عالم آغاز شده است، چون جريان انگيزه مردم جهان، ديگر در ساختار انديشه قبلى نمىگنجد.
🌀 شما شکستهای رژیم صهیونیستی و ناامن شدنش در مقابل نیروهای انقلاب اسلامی را دستکم نگیرید! اسرائیل یعنی سرمایهداری! یعنی بیشترین سهام خبری دنیا! یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک دنیا و... .
این اتفاقات را جدی بگیرید.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3440 خدمت سیاستهای رهبری_1_1.mp3
6.87M
🎙 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
💠 ما یک تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، "ابزاری" در اختيار سياستهای ایشان برای ايجاد "شرايط فرهنگی جامعه" قرار بگيرد.
💠 وقتی حكومت، «حكومت دينی» است، طرفداران فرهنگیِ این دين و حکومت دینی باید وارد ميدان پياده كردن فرمايشات رهبری در ايجاد شرايط فرهنگی جامعه بشوند.
💠 اگر فرد مسلمانی نسبت به «احكام اجتماعی اسلام» اصلاً حساسيت نداشته باشد، آدم سربهراهی است كه احياناً آمريكا هم میتواند بهوسيله او بار ببرد.
(منبع: دورهٔ منزلت ولایت و رهبری، جلسه اول، ۱۳۷۳/۴/۴)
☑️ @AnfisheMonir
«صلوات شعبانيه يک سلوک کامل است؛ از نقطهای آغاز میشود و فرودگاه و پايانی دارد که ما را تا آن پایان سير میدهد».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir