🔵 نکاتِ اصلیِ کتاب «تداول قدرت» (بخش دوم)
6⃣ در فرایند تداول قدرت، باید جریان اصولگرایی، جریان سازندگی و جریان اصلاحات خودشان را بازسازی کنند. ما حقیقتاً به سازندگی و اصلاحات در چارچوب اصول خودمان نیاز داریم. باید در چارچوب آرمانهای انقلاب اسلامی، راهبردهایی برای پیشبرد و ارتقاء اصولگرایی، اصلاحات و سازندگی تعریف کنیم. البته انقلاب اسلامی در دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت اصولگرا مسیر خودش را طی کرده و بهرههای لازم را از این دورهها برده و اکنون هم رو به پیش حرکت میکند، ولی این جریانات ناگزیر به این نیاز دارند که خودشان را در چارچوبه ادبیات انقلاب اسلامی بازسازی کنند و ظرفیتهای خودشان را ارتقاء ببخشند تا در تراز انقلاب اسلامی و لوازم و تناسبات آن مطرح شوند. در نهایت باید یک دولت ائتلافی از اصولگرایی و سازندگی و اصلاحات تشکیل شود، مشروط به اینکه اینان، شرح صدر داشته باشند و برنامهها و راهبردهای خود را بر اساس اهداف انقلاب اسلامی تعریف نمایند، تا قبل از اینکه یک ائتلاف صوری و سیاسی اتفاق بیفتد یک ائتلاف فرهنگی بر محور منشور فرهنگی واحد، واقع شود. این ائتلاف فرهنگی میتواند پایگاه یک ائتلاف پایدار سیاسی باشد و گرنه دولت ائتلاف ملی از جریانهایی که هیچ ائتلاف فرهنگی با هم ندارند شکل نخواهد گرفت یا بهزودی به تشتت خواهد کشید.
7⃣ نکته مهم این است که در داخل کشور طی سالهای گذشته، جریان غربگرا در زیر پوست دولتهای مختلف ـ از دولت سازندگی تا دولت اصلاحات و دولت اعتدال و حتی بخشی از دولت نهم و دهم ـ عمل كرده است. نمیخواهیم بگوییم همه افرادی كه به این جریانها رای میدهند ایدئولوژیِ آن غربگراها را قبول دارند و یا خودآگاه رای میدهند و باز نمیخواهیم اعلام كنیم كه این جریان غربگرا، وابسته سیاسی به دنیای غرب است؛ بلکه میگوییم وابستگی فرهنگی دارد و این وابستگی فرهنگی، در برنامه دولتها (بهعنوان الگوی توسعه) اثر میگذارد. درواقع، جریان غربگرا بهمثابه یک جریان نفوذی، زیر پوست این جریانها عمل كرده و اهداف خود را ـ برای تبدیل جمهوری اسلامی به کشوری تابع غرب ـ دنبال کرده است. با این نگاه، همه جریانهای جبهه انقلاب اسلامی باید تلاش کنند که در مسیر بازسازی خود، با جریان غربگرا و تکنوکرات مرزبندی کنند. دولتهای جمهوری اسلامی باید توجه کنند که در یك نگاه كلان، مدرنیزاسیون در ایران بههیچوجه موفق نخواهد بود؛ زیرا جامعه برای مدرن شدن، باید از اعماق خود مدرن شود؛ ولی اعماق جامعه ما اعماق عاشورایی و اسلامی است و امكان اینكه در این جامعه، توسعه غربی بهنحوجامع و همهجانبه و در لایههای مختلف اجتماعی اتفاق بیفتد، وجود ندارد. بنابراین، اگر دولتها بخواهند تابع جریان غربگرا عمل کنند، در برنامهریزیشان موفق نخواهند بود؛ چون نمیتوانند از سد اسلام و از سد انقلاب اسلامی عبور كنند و انقلاب اسلامی همچنانکه از سر الگوی ترکیه و بزرگتر از آن عبور کرد، از سر آنها هم عبور میکند.
8⃣ ما برای موفقیت جبهه انقلابی، نیاز جدی به فکر نو و تکاملی داریم، هم در عرصه فقاهت، هم در عرصه علم و فناوری و هم در عرصه برنامهریزی پیشرفت. این فکرهای نو ـ که تولید الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و دولتسازی اسلامی را تسهیل میکند ـ با فعالسازی شبکه نخبگان و نیز استفاده از بدنه عمومی مردم اتفاق میافتد.
https://eitaa.com/jarieketab
☑️ @mirbaqeri
💥 نشر "تمدن نوین اسلامی" بهزودی منتشر میکند:
📚 «جایگاه امام در نظام پرستش» (اثر آیتالله میرباقری)
🔍 در بخش اولِ کتاب، «حقیقت پرستش» تحلیل میشود و این اصل کلیدی توضیح داده میشود که ولایت اولیاء الهی مجرای تحققِ توحید و عبودیت، و باطنِ دین و شریعت است.
در بخش دومِ کتاب، «مقیاس پرستش» مطرح میشود و معنای پرستش اجتماعی و تاریخی بر محور ولایت اولیاء الهی تبیین میگردد؛ ضرورت اقامه پرستش، مسئولیتهای اجتماعی و تاریخی، و حقیقی بودن جامعه و تاریخ، از جمله سرفصلهای این بخش است.
🔗 جلدِ دیگرِ این مجموعه، با عنوانِ «جایگاه امام در نظام خلقت»، پیش از این منتشر شده بود.
🔗 با مطالعهٔ این دو مجلد (مجموعاً ۸۰۰ صفحه)، با کلیاتِ نظریهٔ امامت و ولایت در منظومهٔ فکری استاد میرباقری آشنا میشوید.
https://eitaa.com/jarieketab
☑️ @mirbaqeri
💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«چندین سال قبل از این، یک جامعهشناسِ مطرحِ دنیا گفت وضعیّت کنونی آمریکا منتهاالیه تکامل تاریخی بشر است و بشر دیگر از این بالاتر نمیتواند برود. همان آدم امروز حرفش را پس گرفته، میگوید «نه»، و آرزو میکند چیزهای دیگری را. حالا صریحاً ممکن است نگوید من اشتباه کردم امّا حرفهای دیگری را دارد میزند، درست نقطهٔ مقابل آن حرفی که آن روز زده بود. خب این وضع آمریکا است.»
@Khamenei_ir
🔹فوکویاما با ایده "پایان تاریخ" تلاش کرد لیبرال دموکراسیِ آمریکا را یگانه و بهترین نظام سیاسی معرفی کند. اکنون پس از ۲۵ سال، نادرستی این ایده جنجالی برای وی روشن شده است.
🔸بخشی از اظهارنظرِ فوکویاما، نظریهپرداز ۶۵سالهٔ ژاپنی_آمریکایی، در برنامه تلویزیونی «HARDtalk» در شبکه بیبیسی:
«من فکر نمیکنم جهت تاریخ هنوز هم بهسمت لیبرال دموکراسی باشد. دموکراسی بسیار شکننده است و آنچه من در این ۲۵ سال به آن رسیدهام این است که ایجاد نهادهای دموکراتیک بسیار دشوار است بهخصوص حکومتهای دموکراتیکی که بتوانند بدون فساد اداری و مالی به مردم خدمات بدهند؛ اینگونه نظامها در دنیا بسیار نادر هستند...»
«منظور از پایان تاریخ صرفاً پایان حرکت تاریخ در یک جهت بود، نه پایان یک سری اتفاقات. هنوز این سؤال وجود دارد که به کدام سمت در حال حرکت هستیم؟ آیا بهسمت لیبرالدموکراسی میرویم یا نظام جایگزین دیگری هم وجود دارد؟ بهنظر من جواب این پرسش هنوز مشخص نیست.»
https://www.farsnews.com/amp/13970820001187
www.jamnews.com/detail/News/402640
✔️ «پایان تاریخ»، پایانِ تاریخِ تمدنِ مادی است. پایانِ حقیقیِ تاریخ، عصر ظهور است نه لیبرالدموکراسی.
🔻 آیتالله میرباقری:
🔹فيلسوفان اجتماعی غرب (مثل فوکویاما) ادعا میکردند که به پايان تاريخ رسيدهاند، به اين معنی كه به آخرين مدلِ ممکن و بهترين الگوی زندگی، که ليبرالدموکراسی است، دست يافتهاند.
در همین مرحلهٔ پايان تاريخ و در دورهای که تمدن غرب به اين نقطه رسيد، انقلاب اسلامی انفجار معنويت در جهان بود که مسير حرکت را به درستی تغيير داد و بهسمت مسير پايانی حقيقیِ تاريخ، که عصر ظهور است، سوق داد؛ گرچه حرکت بهسمت عصر ظهور، در بطن جامعه در جریان بوده است.»
🔹«انقلاب اسلامی مسير تاريخ را از جهتی که پرچمداران و نظریهپردازانِ ليبرالدموکراسی برای آن ترسيم کرده بودند و مدعیِ پايان تاريخ، بهمعنای حاکميت بلامنازع اين جريان، میدانستند، تغيير داد، و اين همان معنای «پيچ تاريخی» است که رهبر معظم انقلاب فرمودند.»
🔹«موقعی که در غرب بحث «پايان تاريخ» را بعد از فروپاشی شوروی مطرح کردند، گفتم تعبير بسیار خوبی است؛ حقيقتاً پايان تاريخ است، ولی پايانِ تاريخِ تمدنِ مادی است! تمدن مادی، ديگر، ايدئولوژیای برتر از ايدئولوژیِ مدرن ندارد. و اين ايدئولوژی در جهان در حال شکست خوردن است.» (۱۳۹۴)
☑️ @mirbaqeri
حوزه انقلابی .mp3
2.21M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره انقلابیگری در حوزه و معنای حوزه انقلابی
☑️ @mirbaqeri
دربارهٔ امام عسکری، علیه السلام .mp3
1.78M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره فعالیتهای امام حسن عسکری، علیهالسلام
🔍 شیعه به «امامِ خردسال» امتحان شد. امام عسکری، علیه السلام، زمینه را در جامعه شیعه برای پذیرش «امامِ غائب» آماده کردند.
☑️ @mirbaqeri
در محضر آیتالله میرباقری
🔹سخنرانی استاد میرباقری در مسجد امام حسن عسکری (ع)، ۲۵ آبان ۱۳۹۷.
در آرشیو تلوبیون، شبکه اول.
http://www.telewebion.com/episode/1926451