eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
400 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 ریشهٔ فتنه، تدریسِ عریان و بدون نقدِ «مفاهیم و نظریات سکولار» است. ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر ما مفاهیم و نظریات سکولار را، عریان و بدون نقد، تدریس می‌کنیم، طبیعی است که زمینه فتنه پیش می‌آید. ما نیازمند یک نهضت علمی هستیم. نهضت علمی یعنی درگیر شدن با عقلانیت مدرن، که شروع آن از نقد علوم انسانی غربی است. نهضت علمی به‌معنای منزوی شدنِ اساتید و دانشجویان نیست، بلکه به‌معنای رسیدن به قله‌های علم مدرن، و نقد آن، و عبور از آن است و همین دانشگاهیان، فرماندهان و افسران انقلاب اسلامی در این نبرد هستند.» (۱۳۹۰) ☑️ @mirbaqeri
💥 چرا عده‌ای ریزش می‌کنند و از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده می‌شوند؟ ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «انقلاب اسلامی حرکتی دربرابر تمدن غرب است که می‌بایست چند مرحله را پشت سر بگذارد: ۱) مرحله سیاسی، که در آن، تمایلات عمومی متناسب با ایده‌‌های انقلاب اسلامی بسط و شرح می‌یابد. ۲) مرحله فرهنگی، که در آن عقلانیت اجتماعی به تولید می‌رسد و سازوکارهایی برای رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌ها پی‌ریزی می‌شود. ۳) مرحله انقلاب در صنعت و محصولات است که درمجموع، تمدن نوینی شکل می‌گیرد. انقلاب ما اکنون در مرحله دوم است؛ مرحله کنونی، مرحله عبور از عقلانیت غربی و ورود به عقلانیت دینی است. اگر انقلاب اسلامی بخواهد آرمان های خود را در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی بسط دهد و به یک راه جدید در مقابل راه برآمده از رنسانس تبدیل شود، باید عقلانیت جدید اسلامی تولید و از عقلانیت سکولار که سدی در مقابل سیر تکاملی انقلاب اسلامی است، گذر کند.  به‌طور طبیعی، انقلاب اسلامی در این مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ریزش‌هایی روبه‌روست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمیتوانند با آرمان‌ها و برنامه‌های انقلاب اسلامی هم‌گام شوند، به‌تدریج ریزش می‌کنند. به عنوان نمونه، آن‌ها که نمی‌خواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت به نفی اصل انقلاب می‌پردازند؛ آن‌ها راه وصول به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن می‌دانند و می‌پندارند که انقلاب اسلامی به بی‌راهه می‌رود! در‌واقع، آن‌ها آرمان‌‌های انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را بر‌اساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل میکنند و عبور از آن را به‌معنای عبور از آرمان‌‌های انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه میپندارند؛ از این رو، در‌مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت می‌کنند و درنهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا می‌سازند. بر این اساس ریزش‌ها، به عدم همراهی عده‌ای با مرحله‌ای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی تحلیل می‌شود. از سوی دیگر، در هر مرحله، رویشی هم پدیدار می‌شود؛ زیرا هنگامی که عقلانیت دینیِ کاربردی و سازوکار حرکت اجتماعی الهی در دنیای جدید، طراحی می‌شود، قشر وسیعی از نخبگان و روشن‌فکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی می‌شوند و به این سو می‌آیند. این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و خواهد داشت. انقلاب اسلامی از آغاز درپیِ بسط خلافت الهیه بود. در قدم اول، به مبارزه با زیادهخواهی قدرت‌ها پرداخت و به مبارزه با نظام سلطنتی به‌عنوان یک ساختار عدالت گریز و دین‌ستیز مبدل شد و درنهایت، به یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» رسید. در هریک از این مراحل، با دقیق‌تر شدن و تبیین بیشتر آرمان‌های اسلامی، عده‌ای که برخی از ایده‌‌های نظری و عملی خود را حذف شده می‌دیدند، از انقلاب جدا شدند! به‌عنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروه‌هایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را میخواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمان‌های صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آن‌جا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که به‌دنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهتگیری را متناسب با آرمان‌ها خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد. هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل میشود از انقلاب فاصله گرفتند.  از مرحله‌ای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی می‌اندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حل‌وفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان همکاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد، حتی عدهای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آن‌که به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند. در کنار همه ریزش‌هایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی می‌دهد، رویش‌هایی بسیار گسترده‌ای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله می‌توان به هویت‌یابی افتخارآمیز شیعیان در جهان و رشد تشیع در جهان اسلام و سایر کشورها، توجه و گرایش به اسلام انقلابی و حتی تمایل بسیاری از کشورهای انقلابی به اسلام، و... اشاره کرد.» (۱۳۹۰) ☑️ @mirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔹فیلم سخنرانی استاد میرباقری در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری شیرازی: https://www.aparat.com/v/e3dpP
💥 غم چیست؟ شادی چیست؟/ جایگاه غم و شادی در اسلام/ غم و شادیِ دنیوی و غم و شادیِ آخرتی/ تربیت‌پذیری غم و شادی/ رابطه غم و شادی با شک و یقین/ و... 🔷 پروندهٔ سخنرانی‌های استاد میرباقری در ماه محرم در حسینیهٔ حضرت زهرا(س)، در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان بارگذاری شد. هم صوت و هم متنِ تنظیم شده. حاویِ مباحث و نکات مهم. علاقه‌مندان می‌توانند مراجعه کنند. 💠 جلسه اول: دشواری همراهیِ با اولیاء الهی؛ آسان بودنِ سیر با امام حسین(ع) و بررسی برخی از مقامات سیر با امام http://urly.ir/b3p9 💠 جلسه دوم: تفاوت حزن و شادی اهل دنیا و آخرت/ حزن سیدالشهداء مهمترین برنامه برای نجات مردم از تعلقات دستگاه شیطان http://urly.ir/g3R0 💠 جلسه سوم: لزوم تربیت غم و شادی‌ها و پرهیز از غم و شادیِ کودکانه در تعلق به دنیا http://urly.ir/Rbvb 💠 جلسه چهارم: بررسی ربوبیت خداوند نسبت به اولیائش و راهکار ورود به آن در دعای ندبه و جریان بکاء به‌سمت ظهور http://urly.ir/9qlz 💠 جلسه پنجم: تابع بودنِ حزن و شادی از شک و یقین/ حزن ثمرهٔ سفرهٔ شیطان و شادی ثمرهٔ سفره نبی اکرم(ص) http://urly.ir/79zV 💠 جلسه ششم: به هم ریختنِ بساط لهو و لعبِ شیطان با حزن سیدالشهدا(ع) http://urly.ir/q3Wg 💠 جلسه هفتم: اصلاح و افساد جامعه با اتصال یا قطع ارتباطات الهی/ عاشورا راه اصلاح عالم و برگرداندن آن به مدار امام http://urly.ir/5g46 💠 جلسه هشتم: بررسی ارکان چهارگانهٔ ایمان/ رکن توکل، اولین رکن ایمان http://urly.ir/k35m 💠 جلسه نهم: رکن تفویضِ امور به خداوند و رضاء به قضاء الهی/ مصیبت امام حسین(ع) راه دستیابی به ارکان ایمان http://urly.ir/AmR6 💠 جلسه دهم: تسلیم، رکن چهارم ایمان؛ میزان و ترازو قرار دادن خدا و اولیاء او http://urly.ir/O6DD 💠 جلسه یازدهم: لزوم محاسبه نفس و کیفیت و انواع آن برای حفظ محرم/ دعای فرج و مسأله بلاء عظیم عالم http://urly.ir/w3E9 🌐 mirbaqeri.ir ☑️ @mirbaqeri
🔺سخنرانی استاد میرباقری در جشنواره عمار، با موضوع «هنرمند و آینده»، سه‌شنبه، ۹۷/۱۰/۱۸، ساعت ۱۶، تهران، سینما فلسطین.
سخنرانی در همايش‌ فاطمیه، قم، ۹۷.mp3
14.13M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در همایش آموزشی فاطمیه و زیارت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، ۹۷/۱۰/۱۴، مدرسه دارالشفاء 💥 منبر باید آدمِ سیاسی و آدمِ وسطِ میدان تربیت کند که هم درگیری تاریخی را بفهمد و هم درگیری دورانِ خودش را. درگیری تاریخی را به سطح درگیری تمدنیِ امروز بیاورید. (البته سیاسی بودن با سیاست‌زده بودن فرق می‌کند.) 💥 هم روح مخاطب را ارتقا دهید و هم نگاه و تحلیلش را. در سیاست‌ورزی، به جوانان روش تحلیل بدهید. افقِ دید بدهید. به او «ماهی» ندهید، ماهیگیری یادش بدهید. 💥 مبلغان در ایام فاطمیه سعی کنند روضه‌های تکراری نخوانند. [به همه ابعاد واقعه بپردازند.] 💥 مطابق بعضی روایات، عوالمی را خدا خلق کرده است که از خلقت ما بی‌خبرند اما از درگیری اهل‌بیت‌(ع) و دشمنان خبر دارند. 💥 منتظر یعنی کسی که خوابش، خوراکش، ازدواجش و کل زندگی‌اش در مسیر ظهور باشد. 💥 بزرگی می‌گفت انسان اگر از دنیا کوچک‌تر باشد نمازش هم بوی دنیا می‌دهد، و اگر از دنیا بزرگ‌تر شود خوابش هم بوی خدا می‌دهد. 💥 شخصیت حضرت زهرا(س) و منزلتشان و مقیاسِ تصرفشان و میدان درگیری‌شان را توضیح دهید. ☑️ @mirbaqeri
🔵 پیام امام خمینی(ره) به هنرمندان «بسم الله الرحمن الرحيم. خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌هاي عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمايهٔ زوال‌ناپذيرِ آن‌گونه هنري است كه بايد، به‌تناسب عظمت و زيبايي انقلاب اسلامي، هميشه مشام جان زيباپسند طالبان جمال حق را معطر كند. تنها هنري موردقبول قرآن است كه صيقل‌دهندهٔ اسلام ناب محمدي (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم)، اسلام ائمه هدي (عليهم‌السلام)، اسلامِ فقراي دردمند، اسلامِ پابرهنگان، اسلامِ تازيانه‌خوردگان تاريخ تلخ و شرم‌آور محروميت‌ها باشد. هنري زيبا و پاك است كه كوبندهٔ سرمايه‌داري مدرن و كمونيسم خون‌آشام و نابودكنندهٔ اسلامِ رفاه و تجمل، اسلامِ التقاط، اسلامِ سازش و فرومايگي، اسلامِ مرفهين بي‌درد، و در يك كلمه "اسلام امريكايي" باشد. هنر در مدرسه عشق نشان‌دهندهٔ نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي، نظامي است. هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخ‌كاميِ گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعي خود تصوير زالوصفتاني است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مي‌برند. تنها به هنري بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در راس آنان آمريكا و شوروي، را بياموزد. هنرمندان ما تنها زماني مي‌توانند بي‌دغدغه كوله‌بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده‌اند. و هنرمندان ما در جبهه‌هاي دفاع مقدسمان اين‌گونه بودند، تا به ملا اعلا شتافتند. و براي خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزي اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بي‌درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند.» ۱۳۶۷/۶/۳۰- روح الله الموسوي الخميني    
🔺سخنرانی استاد میرباقری در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمّار، با موضوع «هنرمند و آینده»، سه‌شنبه، ۹۷/۱۰/۱۸، ساعت ۱۶، تهران، سینما فلسطین.
سخنرانی در همايش‌ فاطمیه، قم، ۹۷.mp3
14.13M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در همایش آموزشی فاطمیه و زیارت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، ۹۷/۱۰/۱۴، مدرسه دارالشفاء 💥 منبر باید آدمِ سیاسی و آدمِ وسطِ میدان تربیت کند که هم درگیری تاریخی را بفهمد و هم درگیری دورانِ خودش را. درگیری تاریخی را به سطح درگیری تمدنیِ امروز بیاورید. (البته سیاسی بودن با سیاست‌زده بودن فرق می‌کند.) 💥 هم روح مخاطب را ارتقا دهید و هم نگاه و تحلیلش را. در سیاست‌ورزی، به جوانان روش تحلیل بدهید. افقِ دید بدهید. به او «ماهی» ندهید، ماهیگیری یادش بدهید. 💥 مبلغان در ایام فاطمیه سعی کنند روضه‌های تکراری نخوانند. [به همه ابعاد واقعه بپردازند.] 💥 مطابق بعضی روایات، عوالمی را خدا خلق کرده است که از خلقت ما بی‌خبرند اما از درگیری اهل‌بیت‌(ع) و دشمنان خبر دارند. 💥 منتظر یعنی کسی که خوابش، خوراکش، ازدواجش و کل زندگی‌اش در مسیر ظهور باشد. 💥 بزرگی می‌گفت انسان اگر از دنیا کوچک‌تر باشد نمازش هم بوی دنیا می‌دهد، و اگر از دنیا بزرگ‌تر شود خوابش هم بوی خدا می‌دهد. 💥 شخصیت حضرت زهرا(س) و منزلتشان و مقیاسِ تصرفشان و میدان درگیری‌شان را توضیح دهید. ☑️ @mirbaqeri
کارکرد سیاسی منبر .mp3
1.14M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره کارکرد منبر 🔍 منبر باید آدمِ سیاسی و آدمِ وسطِ میدان تربیت کند که هم درگیری تاریخی را بفهمد و هم درگیری دورانِ خودش را. ☑️ @mirbaqeri
🔺دیدار آیت‌الله علیدوست و آیت‌الله میرباقری🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در حاشیه نشست «روش‌شناسی اجتهاد» که پنج‌شنبه، ۱۳ دی‌ماه ۹۷ در فرهنگستان علوم اسلامی برگزار گردید، با آیت‌الله میرباقری دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار پیرامون مباحث «فقه نظام» گفت‌وگو شد.
sobhe-no.ir/newspaper/631/14/25213
هنر و هنرمند آینده .mp3
15.2M
🔊 سخنرانی استاد میرباقری در نهمین جشنوارهٔ مردمی فیلم عمّار، ۹۷/۱۰/۱۸ 🔍 تبیین اجمالیِ مبانی هنر اسلامی دربابِ «زیبایی‌شناسی» 🔍 شرحی بر پیام کوتاه امام خمینی(ره) به هنرمندان ☑️ @mirbaqeri
💥کار شیطان این است که انسان را، در ابتلائات و فتنه‌ها، به خدا و اولیای خدا بدبین کند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: "اگر در سختی‌ها و فتنه‌هایی که پیش می‌آید، دچار غفلت شویم، بدی‌ها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح می‌کند هیچ‌چیزی نمی‌تواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند. 👈کار شیطان این است که انسان را در سختی‌ها با خدا و اولیای خدا، دشمن می‌کند؛ مثلاً حتی انسان ممکن است بر اثر گناه خود به ابتلایی دچار شود؛ ولی متأسفانه برخی به خدا بدبین می‌شوند. اگر انسان این مسئله را دریابد، در اوج سختی‌ها غرق در تسبیح و حمد خدا می‌شود و جز زیبایی چیزی نمی‌بیند. انسانی که در محضر حضرت حق است چه کمبودی به بیرون دارد که بخواهد این کسری را از بیرون جبران کند. اگر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمی‌نویسد و همچون حضرت زینب(س) بیان می‌کند که من در این ابتلا هیچ‌چیز جز زیبایی ندیدم". ☑️ @mirbaqeri
💥 حضرت سلیمان آن مُلکِ عظیم را داشت اما زاهد بود؛ بعضی‌ها هم فقط یک تسبیح دارند اما زاهد نیستند. «زاهد» حضرت زینب(س) بود. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «انسان تا به مقام زهد و فراغت نرسد نمی‌تواند از این شرایط دنیا که دو چیز هم بیشتر نیست (یا اقبال است یا ادبار، یا پیری است یا جوانی و... و سوم ندارد)، استفاده کند. زهد ربطی به «داشتن و نداشتن» ندارد که اگر کسی ثروت ندارد بگوییم زاهد است و اگر ثروتمند است بگوییم زاهد نیست! جناب سلیمان آن ملک عظیم را داشت، اما زاهد بود؛ بعضی‌ها هم فقط یک تسبیح دارند، اما زاهد نیستند؛ چون اگر این تسبیح گم بشود شب خوابش نمی‌برد! اما اگر همه ملک حضرت سلیمان را یک‌جا از او بگیرند راحت سرش را زمین می‌گذارد و فرقی برای او نمی‌کند. پس زهد یعنی اگر همه دارایی را که امشب داری، از تو گرفتند، سرت را زمین بگذاری و راحت بخوابی و بازهم بلند شوی و نماز شبت را بخوانی. حضرت زینب (س)، شب یازدهم هم نماز شبش را خواند، این می‌شود زهد. اگر کسی زاهد نشد و مشغول به دنیا شد، دیگر بالاتر از دنیا سِیری نخواهد داشت. او در دنیا می‌ماند و سیرش در همین مرتبه است.» ☑️ @mirbaqeri
ای بهشتِ قربِ احمد .mp3
4.11M
🔊 استاد میرباقری | روضه فاطمیه ای بهشتِ قربِ احمد، فاطمه(س) لیلةُالقدرِ محمد(ص)، فاطمه(س) ای خدا مشتاقِ یا رب یا رَبَت ای سلامِ انبیا بر زینبت عالَمِ خاکی محیطِ غربتت آفرینش گشته گم در تربتت کاروانِ دل روان در کوی تو قبلهٔ جانِ محمد(ص) روی تو مشعلِ شب‌های احیای علی(ع) نقشِ لبخندت مسیحای علی(ع) خانهٔ کوچک پناه عالمت عمر خلقت یک دم از عمر کَمَت... ☑️ @mirbaqeri
۱۵. واسطهٔ شفاعت .mp3
23.83M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی با موضوع «حضرت زهرا(س)، واسطهٔ جریانِ شفاعت نبی اکرم(ص)»، (۱۳۸۷) ☑️ @mirbaqeri