💥 شهید مطهري وارد دنياي روشنفکری شد، ولي از دنياي روشنفکري عبور کرد.
«از ويژگيهاي مرحوم شهید مطهري اين بود که وارد دنياي روشنفکري شده بود ولي از دنياي روشنفکري مرسوم عبور کرده بود.
بعضی از روحانيها به دنياي روشنفکري وارد میشوند و ميمانند! وقتي ميمانند، ذهنشان بوي روشنفکري ميگيرد، يعني خودشان هم از فضاي روشنفکري منفعل ميشوند. #شهید_مطهری منفعل نبود.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 #بیانیه_گام_دوم از اندیشههای اجتماعیِ #شهید_مطهری جلوتر است.
«در #بیانیه_گام_دوم، هم «مبانی اسلامی» کاملاً ملحوظ است و به هیچ وجه عدول از مبانی، یا تحلیل و تفسیر غلط از مبانی در آن مشاهده نمیشود و در عین حال، «تکامل اجتماعی» ـ آنهم در مقیاس رقابت با جامعۀ جهانی و ایجاد یک #تمدّن_اسلامی ـ مورد توجه قرار دارد.
میتوان گفت که این #بیانیه معدّل روشنفکری اصیل دینی را یک پله ارتقاء داده است. من یکموقعی عرض کردم که مرحوم #شهید_مطهری معدّل روشنفکری اصیل دینی هستند. به نظر من، این بیانیه، مقیاس روشنفکری دینی را از سطح اندیشههای مرحوم استاد شهید مطهری، یک گام ارتقاء بخشیده است؛ چون اندیشههای استاد شهید مطهری، در حد تئوریزه کردن رفتار جامعۀ اسلامی برای رسیدن به تمدّن اسلامی نیست؛ البته انتظاری هم از ایشان نبود. آثار ایشان عمدتاً مربوط به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و آثار بسیار فاخری هم هستند، ولی بهدنبالِ تئوریزه کردن حرکت عمومی جامعۀ مؤمنین در قبل از ظهور بهسمتِ تمدّن اسلامی نیستند.
این بیانیه، #معدّل_روشنفکری_اسلامی است. جریان روشنفکری جامعۀ دینی ما باید بهسمتِ دیگری حرکت کند و این #بیانیه میتواند چراغ راهی برای این حرکت باشد.»
(منبع: کتاب #عصر_جدید)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 لینک سخنرانیهای استاد سید علی حسینی خامنهای در رمضانالمبارک ۱۳۵۳ شمسی (مشهد مقدس/ مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام):
http://jahadi.ir/sahba/صوت-طرح-کلی-اندیشه-اسلامی-در-قرآن/
☑️ @mirbaqeri_ir
99-02-11 (mirbagheri).mp3
28.38M
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ شبکه قرآن، ۹۹/۲/۱۱
⚡️ آشنایی با تفسیر #سوره_مبارکه_حجرات (۳)
📎 این برنامه در ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت یک بامداد، از شبکه قران پخش میشود.
📎 لینک در تلوبیون:
www.telewebion.com/episode/2263453
☑️ @mirbaqeri_ir
99-02-12(mirbagheri).mp3
21.98M
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ شبکه قرآن، ۹۹/۲/۱۲
⚡️ آشنایی با تفسیر #سوره_مبارکه_حجرات (۴)
📎 این برنامه در ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت یک بامداد، از شبکه قران پخش میشود.
📎 لینک در تلوبیون:
www.telewebion.com/episode/2264142
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ در محیط ولایت طاغوت، #اعمال انسان #حبط میشود و از بین میرود؛
چون ولایت طاغوت، #سیئۀ_محیطه است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ در جامعه مؤمنین، هیچ صدایی نباید بالاتر از #صدای_ولیّ_جامعه باشد، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ».
⚡️ فیلسوفان مدرن میگویند دورۀ #خبر_انبیای_الهی گذشته و حالا ما #صاحبخبر هستیم!
اینها در مقابلِ انبیای الهی، #رفعت_صوت ایجاد کردهاند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ هشدار مهمِ امام صادق (علیهالسلام) به یکی از علمای شامیِ مدعیِ فقه و کلام
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
99-02-13(mirbagheri).mp3
7.77M
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ شبکه قرآن، ۹۹/۲/۱۳
⚡️ آشنایی با تفسیر #سوره_مبارکه_حجرات (۵)
📎 این برنامه در ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت یک بامداد، از شبکه قران پخش میشود.
📎 لینک در تلوبیون:
www.telewebion.com/episode/2264879
☑️ @mirbaqeri_ir
99-02-14(mirbagheri).mp3
6.67M
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ شبکه قرآن، ۹۹/۲/۱۴
⚡️ آشنایی با تفسیر #سوره_مبارکه_حجرات (۶)
📎 این برنامه در ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت یک بامداد، از شبکه قران پخش میشود.
📎 لینک در تلوبیون:
www.telewebion.com/episode/2265612
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ امیرالمؤمنین(ع) در دوران نبیاکرم(ص) سراپا گوش بودند و در محضر حضرت رسول(ص) سروصدایی نداشتند. غضِّ صوت داشتند، نه رفعت صوت.
نهجالبلاغه گوشهای از بیانات امیرالمؤمنین(ع) در دوران پنج سال خلافت خودشان بوده است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ «عُرَفا، فلاسفه و دانشمندان» باید در #طول انبیا باشند نه در #عرض انبیا.
«گاهی کسانی، سه طبقهٔ مرجع و موازی در کنار انبیاء تعریف میکنند: عرفا، فلاسفه و دانشمندان. عرفا طبقهٔ مرجع در شهودند؛ فلاسفه طبقهٔ مرجع در علوم عقلی و علوم نظری هستند؛ و دانشمندان هم طبقهٔ مرجع در كارآمدیهای علمی هستند.
این نحوه طبقهبندی پذیرفتنی نیست. ما طبقه موازی در کنار انبیاء تعریف نمیكنیم. اینها باید در طول انبیاء قرار بگیرند. در دستگاه حق، همه اینها زیرمجموعه انبیا تعریف میشوند.
👈 آیا برای حل معضلات علمی باید به دانشمند رجوع كرد؟ بله.
آیا نیاز داریم به هوشمندی؟ بله.
آیا نیاز داریم به محاسبات نظری؟ بله.
آیا نیاز داریم به شهود؟ بله.
ولی آیا اینها مستقل از انبیاء هستند؟ هرگز.
بلكه معیار صحتشان به تبع وحی تعریف میشود.
البته آن دستگاه منطقی كه میخواهد صحت را كنترل كند باید حتماً منطقش به حجیت و به تبعیت از وحی برسد.
معنای این حرف آن نیست كه همه علوم، نقلی بشود. معنی علم دینی، علم نقلی نیست. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یك گزارهای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره دینی است.
معیار دینی بودن این است كه جریان فرهنگ دین و زبان دین در حوزه علوم وارد شود.» (۱۳۸۴)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
99-02-15(mirbagheri).mp3
7.96M
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ شبکه قرآن، ۹۹/۲/۱۵
⚡️ آشنایی با تفسیر #سوره_مبارکه_حجرات (۷)
📎 این برنامه در ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت یک بامداد، از شبکه قران پخش میشود.
📎 لینک در تلوبیون:
www.telewebion.com/episode/2266280
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ در معارف آمده است که کسانی علومِ اهلِ بیت را، که #نهر_عظیم است، رها کردهاند و چشمههای آلودهٔ علومِ دیگران را میمَکَند (يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيمَ).
⚡️ کسی که #قلب_سلیم دارد، فقط به #صوتالنبی(ص) گوش میسپارد و به اصوات دیگر توجه نمیکند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
نقد مدرنیته.mp3
15.57M
💽 فایل صوتیِ آخرین گفتوگوی علمیِ «علامه سید منیرالدین #حسینی» و «استاد سید محمدمهدی #میرباقری»
🔍 تحلیل علامه حسینی از #ساختار_مدرنیته و نقش مدرنیته در #تنزل_منزلت_انسان
💥 جريان #مدرنيته، يك دستگاه #توليد، يك دستگاه #توزيع و يك دستگاه #مصرف دارد که عبارتاند از: «مفاهیم»، «ساختارها» و «محصولات».
💥 در مدرنیته، #علوم_پايه نقش اصول اعتقادات، #علوم_تجربي نقش فروع اعتقادات، و #علوم_انسانی، نقش مسائل و حل مسائل را برعهده دارد.
💥 #نسبيّتگرايی_مادی، ماده را حاكم مطلق بر هر حركتی معرفی میكند؛ يعنی هرچند حركت در تنوع و تكثرش نسبيّت دارد و هميشه مدرن ميشود، لكن پايگاهش مطلق بودن ماده است؛ بهاصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حركت حكومت میكند.
💥 محور #نسبيّتگرایی_الهی، توسعه اخلاق الهی است و محال است ابزار آن، توسعۀ حضور و توسعه آزادی نباشد.
🗓 ۱۱ اسفند ۱۳۷۹ (روز قبل از رحلت)
⌚️۲۵ دقیقه
☑️ https://eitaa.com/moniroddin
💽 فایل صوتیِ آخرین گفتوگوی علمیِ «علامه سید منیرالدین #حسینی» و «استاد سید محمدمهدی #میرباقری»
🔍 تحلیل علامه حسینی از #ساختار_مدرنیته و نقش مدرنیته در #تنزل_منزلت_انسان ↙️
➡️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2713
📝 بزرگانی که استاد میرباقری، در طول چند دهه در حوزه علمیه، از محضرشان بهره بردهاند:
🔘 مقدمات و سطح: حضرات آیات سید علی محقق، مصطفی اعتمادی، احمد پایانی.
🔘 خارج فقه: آیات عظام شیخ جواد تبریزی، سید موسی شبیری زنجانی، محمدتقی بهجت.
🔘 خارج اصول: آیات عظام شیخ جواد تبریزی، سید کاظم حائری، حسین وحید خراسانی.
🔘 فلسفه و منطق: حضرات آیات مصباح یزدی، جوادی آملی، حسنزادۀ آملی، انصاری شیرازی.
🔘 فلسفهٔ روش و اصول فقه حکومتی: استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ «عُرَفا، فلاسفه و دانشمندان» باید در #طول انبیا باشند نه در #عرض انبیا. «گاهی کسانی، سه طبقهٔ مر
⚡️ فرضيههاي #متفاوتي ميتوانند از آزمون و #تجربه عبور کنند و اثبات شوند. لذا «تجربهپذیری» نميتواند تنهاشاخصۀ #معيار_صحت باشد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«#معيار_صحت تکشاخصهای نیست، بلکه سهشاخصهای است که اين سه شاخصه بايد در تمامي مراحل شكلگيري ادراك و فرآيند پيچيده آگاهي انسان حضور داشته باشد و در مجموع، هماهنگيِ اين سه شاخصه است كه ميتواند معيار صحّت باشد:
شاخصه اول، #تعبّد_به_وحي است. بر اساس اين شاخصه، زمينهها و مباني علوم بايد مستند به وحي و بر اساس اتكاء به علوم برتر الهي به دست آيد.
شاخصه دوم، گذر از بستر #عقلانيت است؛ يعني پيشفرضهاي توليد شده بايد از بستر عقلانيّت منسجم نيز عبور كند.
شاخصه سوم، كارآمدي عيني و #آزمونپذيري، بهمعناي پاسخگويي در_عينيت است.
بنابراين، معيار صحّت، فقط پاسخگويي و كارآمدي در عينيت نخواهد بود، بلكه در صورتي كه اين سه شاخصه، در تمام مراحل پيدايش علم با هم حضور داشته باشند، معرفت يا علم حاصل، معرفتي حق و ثابت و صحيح خواهد بود. به اين ترتيب نميتوان ادعا كرد دين در مرحله داوري دخالت نميكند، البته اگر داوري فقط به آزمونپذيري تعريف شود، ديگر مرتبط به دين نيست؛ اما اگر مرحله داوري تنها از طريق استناد به عينيت تمام نشود و مؤلفههاي ديگري همچون هماهنگي و انسجام، و نيز پيشفرضها و مفروضاتِ حاصل از حوزه معرفتهاي وحياني هم، در آن دخيل گردد، بايد براي هماهنگي در عينيت يك #معيار_ترکيبي ارائه داد.
اگر معيار صحّت، مرکب از «استناد به وحي، عبور از عقلانيّت منطقي و منسجم، و آزمونپذيري» باشد، كه در همه مراحل به شكل تركيبي اثرگذارند، در مرحله داوري نيز مانند ارزيابي ميزان انسجام عقلانيِ نظريه يا فرضيه، بايد ميزان استناد و هماهنگي نظريه با وحي نيز ارزيابي و اثبات گردد.
به عنوان مثال، رويكردهاي مختلفي در #طب وجود دارد كه همگي بهنسبتي آزمونپذيرند؛ يعني در مقامِ تجربه و آزمون، اثباتپذير، ابطالپذير يا پاسخگو هستند.
#طب_سلولي_مدرن و #طب_سنّتي_گياهي در تحليل سلامت انسانها متفاوت عمل ميكنند. توصيف اين دو رويكرد از بيماري نيز با يكديگر متفاوت هستند. در طب قديم، عواملي مانند مزاج، تراكم مزاجي، طبيعت سرد، گرم، خشك و تر مأكولات يا بحث تعادل مايعات بر اساس اخلاط اربعه، از مباحث بسيار مهمي است كه در تحليلهاي طب مدرن مورد استفاده نيست. بر اساس اين تحليلها، بيماري بر اساس علائمي تجربهپذير و گاهي علائم باليني و آزمايشگاهي تشخيص داده و درمان ميگردد. در طب جديد، علوم ديگري تعليم ميگردد و پس از فرضيهسازي، در مقام آزمون درمان صورت ميگيرد.
حال با فرض وجود تحليلهاي متفاوتِ اين دو شيوه، از "واقعيّات"، كداميك صحيح هستند؟ آيا تجربهپذيري و يا آزمونپذيري در فرضيات، باب فرضيات را محدود ميكند؟ آيا هميشه يك فرضيه از بوته آزمون بيرون آمده و اثبات ميشود يا آن كه فرضيههاي مختلف نيز از عهده يك آزمون برميآيند و ثابت ميشوند؟
اگر پذيرفته شود كه فرضيههاي متفاوتي ميتوانند از عهده آزمون خاصي برآيند و اثبات شدند، ديگر آزمونپذيري نمي تواند تنهاشاخصۀ معيار صحت باشد. به اين ترتيب، آزمونپذيري و حتي فراتر از آن، كارآمدي عيني نيز يكي از شاخصههاي حقّانيت است، اما علاوه بر اين، شاخصههاي ديگري همچون انسجام عقلاني و استناد ايماني نيز ميتواند وجود داشته باشد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ «واقعگرا» بودنِ معرفت، بهمعنای دینیبودنِ آن نیست. واقعگرایی باید از بستر «تعبد به وحی» عبور کند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 ما باید مسائل جامعه را با روشهای علمی حل کنیم، منتها علم چیست و روشش چیست؟ این روشها چه نسبتی با واقعیت دارند؟ و چه نسبتی با علوم پیشینی دارند؟
همین چیزهایی که ما در بسیاری اوقات، بدیهی تلقی میکنیم، در دنیای علم، بدیهی تلقی نمیشود. همین که علم میخواهد نظریهپردازی کند، یک مفروضاتی دارد و همانها محل بحث هستند که این مفروضات کجا اثبات شدهاند؟
🔹 فیالمثل، طب سلولی، و طب سنتی، نسخههای مختلفی میدهند و همه هم ناظر به واقعیت هستند. آن کسی که میگوید انسان دارای مزاج و اخلاط اربعه است و تعادل مایعات را بر اساس اخلاط اربعه تعریف میکند و بیماری و سلامت را به مزاج و تعادل مزاج برمیگرداند، او میگوید #من_واقعگرا_هستم و آن کسی هم که بیماری و سلامت را به رفتار سلولی بدن و ترشح غدد و اینها برمیگرداند، او هم میگوید #من_واقعگرا_هستم، هر دو هم نسخه میدهند. هر دو هم جواب میدهد. حال، کدام واقعی است؟
هم #طب_سلولی مدرن، معطوف به #واقع است، هم #طب_سوزنی، معطوف به #واقع است و هم #طب_سنتی، معطوف به #واقع است و هیچکدام نمیگویند ما خلاف واقع داریم حرف میزنیم. همه هم، در عمل جواب میدهند.
🔹 ما باید به دنبال کارآمدی در جهت خاص باشیم. ما میگوییم علوم «جهتدار» هستند؛ یعنی هم، مفروضات دارند و هم کارآمدی در جهت دارند. ما هم واقعگرا هستیم و میگوییم علم ما با واقعیت نسبت دارد اما اگر این نسبتِ به واقع، از بستر تعبد به وحی عبور کرد، حجیت دارد.
کارآمدی تنهاملاکِ حجیت نیست. مگر هر چه کارآمدی داشت، حجیت دارد؟! این همه انواع مختلف خمری که، با مصارف مختلف، در غرب درست میکنند، آیا کارآمدی دارد؟ بله. آیا حجیت دینی هم دارد؟ خیر. "کارآمدی" که دلیلِ دینی بودن نیست!
معرفت، بینسبت به واقع نیست و الا کارآمد نمیشد؛ ولی نسبت با واقع، دینی بودن را تمام نمیکند.
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در عالَم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال امدادش ميكند، اما رضای الهي پشت آن نيست و تقدّس دينی ندارد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«[یکی از دیدگاهها در حوزه علم دینی این است که] وقتي ما جهان را ميفهميم، درواقع، آيات تکويني خدا را ميفهميم. فهم از آيات تکوينيِ خدا معرفت دينی است و ارزشمند است.
عرض ما این است که #فهم آيات تکويني ميتواند مؤمنانه باشد يا ميتواند شيطنتآميز باشد. چه کسي گفته فهم از آيات تکويني هميشه نوراني است؟ مؤمن، آيات تکويني الهي را #مؤمنانه ميفهمد و کافر آيات تکويني را #کافرانه ميفهمد. فهم انسان، یا ظلماني است یا ايماني. و اتفاقاً مهمترين يا لااقل يکي از مهمترين عرصههايي که دين آمده تا دخالت کند، عرصۀ فهم انسان است.
دين آمده تا فهم انسان را از جهان نوراني و تصحيح کند. انسان ميتواند در فهم خودش تخلف کند. چرا شما باب تخلف در فهم را ميبنديد؟ همينطوري که #چشم ميتواند #گناه بکند و نگاه حرام بکند، #عقل هم ميتواند نظر #حرام بکند. همانطور که نگاه کردن، #مناسک ميخواهد، عقل هم مناسک ميخواهد؛ چون ميتواند صحيح بفهمد و میتواند غلط بفهمد؛ میتواند حق بفهمد و میتواند باطل بفهمد.
از طرف دیگر، به چه دليل، #متعلق_معرفت، هميشه صنع الهي است؟ آيا عباد اختياري ندارند؟ آیا دستگاه اولياء شیاطین و طاغوت كه سايهاش بر تاريخ گسترده شده، [از آن حيثي كه منسوب به ارادههای باطل است،] جزو صنع الهي است؟
اگر #دستگاه_شياطين_و_طواغیت، #واقعي است، پس در عالم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال ارادهاش ميكند، اما رضاي الهي پشت آن نيست و تقدّس ديني ندارد.
(با کمی تلخیص)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ طب مدرن، جزئی از الگوی توسعه است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 طب مدرن و بهداشت مدرن، جزئی از #الگوی_توسعه است و با مدل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آن، و با زندگی صنعتی، همخوان و هماهنگ است.
🔹 اگر شما بهداشت مدرن را از فناوری مدرن جدا کنید، آیا چیزی باقی میماند؟ آیا میتوانید الگوی بهداشت مدرن را با سطح دانش و فناوری دویست سال قبل تأمین کنید؟ اگر شما مهندسی پزشکی را حذف کنید، حتما یک جایی نقص پیدا میکند. اینها به هم پیوسته هستند. نگاه ساده و بسیط به طب مدرن موجب میشود که در برابر آن مغلوب شویم.
🔹 در تولید طب اسلامی، متناسب با فضای زندگی خودمان، باید یک طرح جدی و متقن و #مقنن و #تجربهپذیر داشته باشیم.
🔹 اسلام منکِر تجربه و مطالعات میدانی و نظری نیست. اما اینکه مطالعات میدانی و آزمونوخطا را قبول دارد، معنایش این نیست که #فرایند_تحقیقات را مدیریت نمیکند و #زیرساخت_تحقیقات را ارائه نمیدهد.»
☑️ @mirbaqeri_ir