eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
379 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️عزاداری دهه اول صفر | با سخنرانی استاد میرباقری | از جمعه به‌مدت پنج شب
⚡️ خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم. ⚡️ گفتمان عدالتخواهی نباید به فرسایش جبهه مومنان منتهی شود. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 درباره موضوع عدالتخواهی، در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را به‌درستی تبیین کرد و براساس مؤلفه‌هایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخص‌هایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که می‌توانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. 🔸 خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود ما مانع از شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپ‌روی کرده و هجو جریان‌های عدالتخواه را پیگیری ‌کنند. از طرف دیگر هم، گفتمان عدالتخواهی نباید به منتهی شود، بلکه باید هم‌افزایی در جامعه اسلامی را به‌همراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفته‌ایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم. 🔸 اینکه برخی مطرح می‌کنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه هم‌افزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود. بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند.» (۱۳۹۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمی‌تواند محقق کند. ⚡️ محور تحقق عدل، انسان‌هاي عادل هستند. در نظام انسان‌هاي عادل هم، اراده‌های محوري در مدار این نظام قرار می‌گیرند. لذا در تاريخ، در محور قرار می‌گیرد و در نظام اجتماعي، جامع‌الشرايط که در ذيل او عمل مي‌کند، محور می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر ما دنبال عدالت هستيم، عدالت مورد نظر ما بايد مبتني بر مکتب خود ما باشد. البته مکتب کافي نيست، بلکه [به‌معنای اخلاق، کلام، فقه] باید فرآوری شده و ذیل آن، و فن‌آوری و و امثال اينها شکل بگیرد. تحقق عدالت در نظام تکوين براساس فعل الهي است و در نظام اختيارات انساني، بر محور پرستش خداي متعال است. لذا آن اولياء الهي و خلفاي حضرت حق، که معصوم هستند و در پرستش خداي متعال هيچ تخلفي ندارند و اراده‌شان محل مشيت خداست، محور تحقق عدالت در حيات انساني هستند. انسان فاعل مختار است و مي‌تواند جائرانه یا عادلانه عمل کند. تحقق عدالت در معصوم این‌گونه؟۰ است که مشيت خدا در او جاري شود و او در مقابل مشيت خدا، از خودش هیچ شأني نداشته باشد، مجراي فعل الهي، باشد، ««وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‏»»، ««إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ»»، بیعت با او بيعت با خداست، فعل او فعل خداست. اما در مادون معصوم، عدالت این‌گونه محقق می‌شود که [انسان] بر محور معصوم حرکت کند و تمام قواي او، ظهور فعل معصوم بشود. اين ویژگیِ جامعۀ دین‌محور امام‌محور است. در طرف دیگر، دستگاه شيطان است که قوايي دارد و صفات رذيله را در عالم بسط مي‌دهد. شيطان بر محور استکبار حرکت مي‌کند و جمع و جامعه‌اي براي خودش درست مي‌کند که جامعه‌ای استکباری است. این جامعه، جامعۀ جائرانه است. بنابراین جايگاه ما در عدالت معلوم است. اگر ما بخواهيم خودمان عادل بشويم، بايد تمام قواي ما ذيل معصوم قرار بگیرد و اگر بخواهيم براي تحقق عدالت حرکت کنيم، بايد با تمام قوا را در عالم محقق کنيم. طرح معصوم هم يک طرح تاريخيِ بزرگ و به بزرگي خود معصوم است و ما باید در ظرف خودمان برای تحقق آن طرح اقدام کنيم. اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، کدام عدل را مي‌خواهد محقق کند؟ در قدم بعد باید تلاش کنيم که با قواي خودمان، طرح معصوم را به‌اندازه ظرف وجودی خودمان محقق کنيم. یعنی محور تحقق عدل، اراده‌هاي انساني و هستند. در نظام انسان‌هاي عادل هم، اراده‌های محوري در مدار این نظام قرار می‌گیرند. لذا در تاريخ، معصوم در محور قرار می‌گیرد و در نظام اجتماعي، فقيه جامع‌الشرايط که در ذيل او عمل مي‌کند، محور می‌شود». https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ کسی که می‌خواهد عدالت‌خواه باشد، اول، بايد خودش شود و نگاهش بزرگ شود. ⚡️ ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌ بن ‌عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «انسان تا خودش عادل، متواضع، خاشع و عبد نشود و تا صفت محبت را در خودش ایجاد نکند، نمی‌تواند از دیگران دستگیری کند. اگر انسان صفات رذيله را در خودش سرکوب نکرد و به حضرت پيوند نخورد، با صفات شيطاني نمی‌تواند عدالت را در عالم توسعه دهد. امام زمان(عج) که محور عدل در عالم هستند، اول، خودشان عادل‌اند؛ ایشان، کلمه عدل‌اند؛ هيچ نفسانيتي در ایشان نيست؛ همۀ کار حضرت، بندگي خداي متعال و شفاعت نسبت به عباد الله است؛ صفات کريمۀ الهي در ایشان ظهور دارد و [حضرت] با این صفات، دستگيري مي‌کنند. عدالت و کرامت این‌گونه محقق مي‌شود. ذيل مباني غرب و نظريه‌های اجتماعي آنها ـ چه در نظام طولي و چه در نظام عرضی ـ به هيچ وجه عدالت محقق نمي‌شود؛ در واقع، همۀ آنها نظام سلطه است. [به‌عکس،] در نظام ولايت الهي اصلاً خداي متعال نمي‌خواهد بر ما سلطه پيدا کند؛ او از سلطۀ بر ما و از ظلم به ما چه نفعی مي‌برد؟ «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً». وليِّ او هم، همين‌طور است. انسان عادلي هم که صفات رذيله از او رخت بسته، دنبال ظلم به ديگران نيست، دنبال فداکاري است و از فداکاري لذت مي‌برد. کسی که می‌خواهد عدالت‌خواه باشد، اول، بايد خودش عادل شده و نگاهش بزرگ شود؛ يعني به‌اندازه‌ای که انسان در دستگاه امام زمان (عج) بزرگ مي‌شود، مي‌تواند به دستگاه حضرت کمک کند؛ آدم کوچک، فعلش هم کوچک است؛ طوفان به پا کردن در فنجان چاي که هنري نيست. در شرايط درگيري با ظلم، نباید دولت مستعجل بخواهيم، ما باید اقدام خودمان را انجام بدهیم و به تحقق عدل در عالم کمک کنیم. دولت مستعجل وقتي پیدا مي‌شود که در مقابل طرح حضرت، طرحی داشته باشیم! طرح بزرگ، زمان خودش را مي‌برد؛ درخت گردو، سال‌ها طول مي‌کشد تا بار بدهد، نسل بعد بايد از آن بهره ببرند؛ بذر خربزه است که پاييز به بار می‌نشیند؛ گاهی ما مي‌خواهيم عدالت امام زمان (عج) را محقق کنيم، ولی خربزه‌کار هستيم. يکي از کارهاي مهم اين است: دعاهايي را که براي امام زمان (عج) وارد شده و مأثور از ائمه (عهم) است، مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهي امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. ما باید صبح و شب، دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌بن‌عبدالرحمن که از امام رضا(ع) نقل شده، دعاي عهد، دعای ندبه و امثال اينها را مکرر بخوانيم تا بفهميم بايد چه اتفاقاتي بيفتد تا آن عدالت محقق شود.» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ عامل اصلیِ بی‌عدالتی‌ها و فشارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف، نگاه نئوليبرالی به اقتصاد بوده است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «فشارهای اقتصادی‌ای که بر طبقه ضعیف وارد می‌شود دو عامل اصلی دارد. يکي نظام ليبرالِ حاکم بر جهان است که مي‌خواهد سلطۀ خودش را بر کشور ما تحميل کند؛ لذا شرايط را بر ما سخت مي‌کند. و دیگری، نگاه نئوليبرالي به اقتصاد در مقياس ملي است. اين دو عامل ـ که مثل دو لبۀ يک قيچي هستند ـ دست به دست هم داده‌اند. حرکت ذیل نظم جهاني مدرن و تعریف اقتصاد ملي ذیل آن سرانجامی بهتر از این ندارد. هرچند عوامل دیگر را هم نباید نادیده نگرفت و سهم هر یک را باید دقیقاً مشخص کرد. البته الگوهاي توسعۀ غربي در کشور ما ـ که در نقطۀ کانوني تمدن اسلامي است و در آخرالزمان، نقطۀ اصلي وقايع آخرالزماني است، به هيچ وجه موفق نخواهد بود. ما بايد دنبال الگوهاي خودمان باشيم. الان بحران کنوني، که واقعاً طبقۀ ضعيف را زير چرخ توسعه غربي له مي‌کند، ناشي از دست به دست دادن نظام نئوليبرال جهاني و برنامه‌ريزي‌هاي نئوليبرال در داخل است، يعني تصميم‌سازاني که مي‌خواهند همان نظام را بر کشور ما ديکته کنند. مکرر هم در کشور تورم‌هاي بزرگ ایجاد کرده‌اند و هميشه هم طلبکار خدا و پيغمبر و مردم و ملت بوده‌اند؛ وقتي به بحران می‌رسند، آن را به گردن دیگران می‌اندازند. لااقل سه دهه است تصميمات اساسي در کشور در دست این تصميم‌سازان پشت پرده است؛ اما هيچ‌وقت نيامده‌اند جواب بدهند و هيچ‌وقت هم شفاف نبوده که اين شکست‌ها به‌خاطر کدام تصميم‌هاست و تصميم‌سازهايش چه کساني بوده‌اند. ما حداکثر، تصميم‌گيرهای روي صحنه را ديده‌ايم، مثلاً دیده‌ایم که فلان وزير یا فلان رئيس جمهور موفق نبوده‌اند؛ اما هیچ‌وقت نگفتيم که کارشناسان غربی نمی‌توانند، و مدل کارشناسي غربي، ناتوان از تحقق عدالت اسلامي است؛ لذا مسئولین بعدي هم با همان سازوکارها، پی‌گیر تحقق عدالت اسلامي بوده‌اند، در حالی که این امر ممکن نیست». https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ چرا به عدالت مطلوب نرسیده‌ایم؟ مهم‌ترین عامل، الگوهای نئولیبرال بوده است و عوامل بعدی، سوء‌تدبیرها و اشرافی‌گری‌ها هستند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «چرا به نرسيده‌ايم؟ بخشي از آن، به‌دلیل است؛ بخشي به‌دلیل هواي نفس ماست؛ بخشي به‌دلیل زمين‌خوردن‌هاي ما در امتحان‌هاي الهي است، ما دنياطلب شده‌ايم، کرده‌ایم و امثال اینها. ولي باید توجه کنیم که ما در حوزۀ سياست، فرهنگ و اقتصاد، با فرهنگ غرب مواجه هستيم و ابزار اداره بوده است و بخش بزرگی از اين بي‌عدالتي‌ها ناشي از است. عدالت‌طلبان باید سهم تأثير نظام سياسي، فرهنگي و اقتصادي مدرن را در بي‌عدالتي در کشور ببينند و دست‌هاي پشت پردۀ تصميم‌ساز را که چهار دهه است مبتني بر ادبيات مدرن براي ما تصمیم‌سازی مي‌کنند و هميشه هم منتهی به بحران می‌شود، را افشا کنند. آنها چهار دهه است طرح مي‌دهند و تصميم‌سازي مي‌کنند، اما دائم به بن‌بست مي‌خورند! تا وقتی آن دست‌هاي پنهان شناخته نشود و تا شکل نگيرد و به‌سمت تغيير مدار تصميم‌سازي نرويم، عدالت محقق نمی‌شود.» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ سؤال مهم این است که در فرایند عدالت‌خواهی، درگيريِ ما فقط باید با نرم‌افزارها یا سازمان‌ها و ساختارهاي اجتماعي باشد، يا درگيري با افراد و عناصر هم لازم است؟ سهم هرکدام از اين عوامل چیست؟ ⚡️ اگر مي‌خواهيم مبارزۀ ما با بی‌عدالتی، يک مبارزۀ دقيق و علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بي‌عدالتي در عالم‌اند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «این مسئله که ما در عدالت‌خواهی، از کجا بايد شروع کنيم و در و ، هر کدام به چه نسبت سرمايه‌گذاري کنيم، يک کار دقيقِ فني است؛ ولی در هر صورت، مقصود این نیست که همۀ توان ما به مقیاس جهانی معطوف شود. در مبارزه با ظلم، در قدم اول بايد توجه داشته باشيم که اصلي‌ترين ظلم در حق بشر و در حق جامعۀ داخلي خود ما چیست؛ آنجا که مناسبات، عادلانه نیست، چه مقدار با فرهنگ جهاني ارتباط دارد؟ بايد بتوانيم در داخل واقعاً سرشاخه‌هاي اصليِ ظلم و ریشه‌های آن را بشناسيم و بفهمیم واقعاً چه اتفاقي در حال رخ دادن است که به‌معناي دوري از عدالت است؛ اينها چقدر به مفاهيم و ساختارهای جهاني متصل هستند؟ آیا مستقل از جريان جهاني هستند يا تأثير همان برنامه‌ها ایجاد شده‌اند؟ در قدم بعد، ما بايد تغييرات را از کجا شروع کنيم و در چه سطوحي بايد درگير شويم؟ آيا درگيريِ ما فقط باید با نرم‌افزارها یا سازمان‌ها و ساختارهاي اجتماعي باشد؟ يا درگيري با افراد و عناصر هم لازم است؟ سهم هرکدام از اين عوامل و نسبت درگیری ما با آنها چیست؟ به نظر مي‌آيد ، اصلی‌‌ترین عامل است، و و در درجۀ دوم و سوم قرار دارند. نه اينکه نبايد با عناصر و افراد درگير شد، ولي اگر مي‌خواهيم مبارزۀ ما با بی‌عدالتی، يک مبارزۀ دقيق علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بي‌عدالتي در عالم‌اند. البته اگر گفته می‌شود «مفاهيم، ساختارها و افراد»، مقصود از «افراد»، افراد محوري نيستند؛ و الا اراده‌هایی که در محور مديريت جهاني قرار دارند، محور همۀ اين فسادها هستند. ولي دربارۀ سایرین، نباید مبارزه با عناصر و افراد، مبارزۀ اصلي بشود. جریان عدالت‌خواهی باید بر اساس این سهم‌تأثیرها، سازماندهي دقیقی انجام دهد.» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ برای تحقق عدالت باید چارۀ کوتاه‌مدت هم داشته باشیم و نمی‌توانیم فقط منتظر طرح‌های درازمدت بمانيم. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «ما نمی‌توانیم پرچم عدالت‌خواهي را در بالا ببريم، ولي موازي و هم‌زمان با آن، براي تحقق عدالت در تلاش نکنيم و دائماً چالش بين ما و دنياي غرب، بحران‌ها را در کشور شديدتر کند. به هر اندازه‌اي که موازنۀ قدرت جهانی را به هم مي‌زنيم، باید دست ساختارهاي جهاني را از مقياس ملي کوتاه کنيم و به‌جاي آن، ساختار جديد بياوريم. از طرف دیگر، ما هم‌زمان با طرح‌هاي بزرگ و ، باید تلاش کنيم که در و هم طرح‌هايي براي تحقق عدالت داشته باشيم. مثلاً الان از طريق نظام نئوليبرال، فقری بر کشور ما حاکم شده که اقشار ضعيف را به‌شدت تحت فشار قرار داده و می‌خواهد قشر متوسط را به نفع صاحبان قدرت و ثروت حذف کند؛ ما بايد براي اين معضل، چارۀ کوتاه‌مدت داشته باشیم. در اين مسئله ما نمی‌توانیم منتظر طرح‌های درازمدت بمانيم!» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکته‌ها دربارۀ و 📜 تحول در عدالت باید متّکی به یک مبنای فکری و اندیشۀ متقن و شکل‌یافتۀ قرآنی و روایی باشد (رهبر معظم انقلاب) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2925 📜 عدالت در عالَم، چيزي جز بسط جريان الوهيتِ حضرت حق نيست/ همه بي‌عدالتي‌ها ريشه در خروج از وادي توحيد دارد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2154 📜 نظريه عدالت تاريخی یعنی نظريه تحقق ولايت نبي اکرم(ص) در تاریخ/ عاشورا محور عدالت‌خواهی تاریخی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2155 📜 ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی اسلام است/ پیشبرد انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام سرمایه‌داری، برنامه تحقق عدالت اجتماعی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2156 📜 باید با ادبیات دینی از عدالت دفاع کنیم، نه ادبیات غیردینی. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2157 📜 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم/ عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2189 📜 انرژی متراکم عدالت‌خواهی باید در مسیر درستی به کار گرفته شود https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1108 📜 بعضی‌ها می‌خواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسل‌های آینده از ثمره‌اش بهره ببرند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269 📜 ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ‌بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270 📜 در مسئله عدالت، در چارچوب بیانیه گام دوم باید تئوری‌پردازی صورت گیرد./ امروز جوانانی که حاضرند برای دفاع از امنیت کشور و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه جان بدهند، چالش عدالت دارند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2302 📜 انتظار به‌معنای اقدام در چارچوب طرح ولیّ خدا برای تحقق آرمان «توحید، عدالت، آزادی، امنیت و رفاه» است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2659 📜 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3023 📜 بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، «مدرنیزم» است/ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3024 📜 با سازوکارهای مدرن نمی‌توان عدالت را دنبال کرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3240 📜 مدل سرمایه‌داری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایه‌دار طراحی شده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3241 📜 ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالت‌خواهی گام بر‌داریم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3242 📜 تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3244 📜 انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) و ولایت فقیه کاری ندارم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3249 📜 شفافيت و نقد _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک می‌کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3252 📜 اگر نظامی، صفات رذيله را محور قرار دهد _ چه نظام سلطۀ قديم باشد، چه نظامِ بازار و چه حکمرانی مجازی _ نمی‌تواند عدالت را محقق کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3254 📜 جوانان عدالت‌خواه از سرمايه‌های انقلاب اسلامی هستند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3260 📜 خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3263 📜 اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمی‌تواند محقق کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3264 📜 ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌ بن ‌عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3265 📜 عامل اصلیِ بی‌عدالتی‌ها و فشارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف، نگاه نئوليبرالی به اقتصاد بوده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3268 📜 چرا به عدالت مطلوب نرسیده‌ایم؟ مهم‌ترین عامل، الگوهای نئولیبرال بوده است و عوامل بعدی، سوء‌تدبیرها و اشرافی‌گری‌ها هستند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3269 📜 اگر مي‌خواهيم مبارزۀ ما با بی‌عدالتی، يک مبارزۀ دقيق و علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بي‌عدالتي در عالم‌اند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3270 📜 برای تحقق عدالت باید چارۀ کوتاه‌مدت هم داشته باشیم و نمی‌توانیم فقط منتظر طرح‌های درازمدت بمانيم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3271
«نتيجه زيارت اربعين _ آن چنان كه در انتهاي زيارت‌نامه اربعین آمده است _ تسليم قلب، تبعيت محضِ انسان از امام و آماده بودن زائر برای حضرت است. انسان بايد به جايي برسد كه هيچ رأيي در برابر امر معصوم نداشته باشد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
▪️عزاداری روز اربعین در تهران/ با سخنرانی استاد میرباقری
🏴 همزمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی، بازنشر صوت و متن برخی از سخنرانی های سالهای پیش استاد میرباقری در ایام اربعین در پایگاه اطلاع رسانی ایشان (mirbaqeri.ir) ▪️همایش ملی کنگره عظیم اربعین حسینی/ ظرفیت های زیارت اربعین حسینی در مقیاس جهانی/ امتحان مردم توسط خدای متعال به وسیله حجت های الهی ▫️ https://b2n.ir/568375 ▪️زیارت اربعین نقطه مقابل توسعه غربی/ واقعه عاشورا بستر تحول در تاریخ ▫️https://b2n.ir/450782 ▪️موکب طلاب مقاومت در اربعین حسینی/ همراهی با امام حسین علیه السلام در بلای عاشورا و آثار این همراهی ▫️https://b2n.ir/806123 ▪️ایجاد الفت بر محور امام با زیارت و ایجاد الفت بر محور دنیا با توریسم/ بیان اسرار زیارت اربعین در برنامه مخاطب خاص ▫️https://b2n.ir/168110 ▪️برنامه مخاطب خاص در ایام اربعین حسینی/ چگونگی باقی ماندن آثار زیارت در زندگی شخصی و اجتماعی ▫️https://b2n.ir/537476 ▪️اربعین حسینی؛ مسیر نجف به کربلا/ عهد امام با خداوند برای دستگیری مومنین و سختی همراهی با ایشان ▫️https://b2n.ir/032763 ▪️اربعین حسینی/ عهد سید الشهداء علیه السلام با خداوند و ایستادگی و استقامت ایشان بر عهد خود ▫️https://b2n.ir/874240
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ سیدالشهدا(ع)، با بلای عاشورا، حجابِ طواغیت را دریدند. ⚡️ اربعین امتداد عاشورا است. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «اربعین ادامه عاشوراست و اگر عاشورا نبود، اربعین هم نبود. حضرت با بلای عاشورا حجابِ طواغیت را دریدند. اصلاحی که امام حسین(ع) در امت ایجاد کردند این است که امت را به مدار ولایت و توحید برگرداندند و به معروف دعوت کردند. آن معروفی که سیدالشهداء(ع) مردم را به آن دعوت کردند، امیرالمؤمنین(ع) است: همانگونه که امام صادق(ع) می‌فرماید: «الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام». امام زمان(ع) سه غیبت دارد. نخست اینکه حضرت خود، کلمه و آیه غیبی است که فرمود: «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ». این غیبی که خدا به نبی اکرم صلی الله علیه و آله داده و کار هم با ایشان تمام می شود امام زمان(عج) است. در سوره یونس هم به این نکته اشاره شده است. دوم اینکه حقیقت ولایت، در غیبت و حجاب است. سوم اینکه جسم امام(عج) غایب است. عاشورا نقطه کانونی تجلی و درگیری حق با ظلمات برای رفع این حجاب‌هاست. برای خود امام(ع) که حجابی نیست. حجاب برای ماست. به شفاعت حضرت، عاشورا این حجاب را از امت تاریخی برداشته است و یوم الظهور، یوم الرجعه و یوم القیامه از یوم الحسین(ع) است. با این نگاه، اربعین ادامه این عاشوراست. لذا زیارت اربعین یک زیارت ویژه است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
زیارت‌نامۀ اربعین .pdf
2.19M
📜 متن عربی و ترجمۀ زیارت‌نامۀ اربعین ☑️ @mirbaqeri_ir