eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
461 ویدیو
144 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 نکته‌هایی دربارۀ «غُلُوّ و تَقصیر» ⬇️⬇️
⚡️ «غُلُو» و «تقصیر»، هر دو، تحریف شخصیت اهل بیت(ع) است. ⚡️ غُلُو، نتيجهٔ نفهميدن مقامات اهل بیت(ع) است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «درباره ائمه(ع) دو نوع تحريف اتفاق افتاده است؛ گاهي آنها را در حد خدایی بالا مي‌بردند، گاهي هم آن‌ها را در حد يک بشر معمولي تنزل مي‌دادند تا جايي که در تنزل شخصيت ايشان مقاماتي را براي آنها ذکر مي کردند که ما فراتر از آن را براي امام‌زاده‌ها قائل هستيم. يعنی همچنان‌که بالا بردن امام(ع) تا مقام خدايي غلو است (چون امامان، خدا و خدا هستند)، پايين آوردن امام(ع) از مقام حقيقي ايشان (یعنی تقصیر) هم نادرست است؛ در روايت فرمودند: ما را از رتبه خدايي پايين‌تر بياوريد، آن‌گاه هر چه در وصف ما بگوييد، دون شأن ماست... . غالين، هيچ کدامشان عارف به مقامات ائمه(ع) نيستند؛ اگر عارف بودند غالي نمي‌شدند. غلو، نتيجهٔ نفهميدن مقامات اهل بیت(ع) است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اگر کسی قائل بشود به اینکه ائمه(ع)، خدا و اله هستند یا شریک خدا در خلق و در اداره عالم هستند، این غلو است. امامان نه اله‌اند، نه شریک‌اند؛ آنها مخلوق و عبدند. ⚡️ شیعه می‌گوید ائمه اطهار(ع) عبد هستند: «بَلْ عِبادٌ مُکرَمُونَ‏ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ‏»، ولی از طرف دیگر: «الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ‏ لَا یدَانِیهِ‏ أَحَدٌ...» و «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏»... . 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در یک حدیث نورانی در عیون اخبار الرضا(ع)، ابراهیم‌بن ابی‌محمود نقل می‌کند که به امام رضا(ع) عرض کردم: آقاجان! بعضی از خبرهایی که در فضایل شما نقل می‌شود، روایتِ مخالفین است که امثالش را از شما نشنیده‌ایم. آیا ما اینها را نقل کنیم؟ حضرت فرمودند: آن معارف را اصلاً نقل و دنبال نکنید. فرمودند: اینها یک دسته احادیثی جعل کردند که مضمونش غُلُو بود، جعل کردند برای اینکه شما را متهم به غلو کنند. یک دسته هم مضامینش «تقصیر» در حق ائمه(ع) بود تا شما بخوانید و باور کنید و امام در نظرتان کوچک بشود. پس ببینید دستگاه مخالفین، دو تلاش کرده‌اند: یکی ؛ یعنی حرف‌های غلوآمیز درباره ائمه(ع) زدند و به شیعیان نسبت دادند. دیگری . البته اگر کسی قائل بشود به اینکه ائمه(ع)، خدا و اله هستند یا شریک خدا در خلق و در اداره عالم هستند، این غلو است. امامان نه اله‌اند، نه شریک‌اند؛ آنها بنده‌اند و عبدند. یک طرف «تقصیر» است و طرف دیگر، «غلو». ائمه(ع) نه خدا هستند و نه شریک خدا؛ هستند، اما مخلوقی هستند که: «نه خدا توانمش گفت نه بشر توانمش خواند». از یک طرف باید کرد و از طرف دیگر، . شیعه می‌گوید ائمه اطهار(ع) عبد هستند: «بَلْ عِبادٌ مُکرَمُونَ‏ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ‏»، ولی [از طرف دیگر، مطابق روایات] «الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ‏ لَا یدَانِیهِ‏ أَحَدٌ...»، «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏»، «وَ لَکنَّ اللَّهَ خَلَطَنَا بِنَفْسِهِ‏ فَجَعَلَ‏ ظُلْمَنَا ظُلْمَهُ‏ وَ وَلَایتَنَا وَلَایتَهُ». هم‌چنان‌که فرمود: ما را از خدایی پایین بیاورید، و فضیلت‌های ما را هر قدر خواستید بگویید. این اعتقادات، غلو نیست.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ مقامات زیارت جامعه کبیره، در ذیل توحید قرار دارد. در فرازهای این زیارت، هیچ جمله غلو‌آمیزی وجود ندارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 همه مقاماتی که در برای امام(ع) ذکر می‌کنید، ذیل قرار دارد: «التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ وَ الْمُخْلِصِینَ فِی تَوْحِیدِ اللَّهِ وَ الْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیهِ...». در این فرازها هیچ جمله غلو‌آمیزی وجود ندارد. 🔹 تکبيرهايي که در اول زيارت جامعه کبیره آمده، براي اين است که انسان تا کبرياي الهي را در عظمت اهل بيت(ع) نبيند درکي از آن پيدا نمي‌کند. همه آنچه در زيارت جامعه کبيره ذکر شده، مظاهر کبرياي الهي است؛ به اندازه‌اي که امام(ع) را مي‌شناسيد، عظمت الهي را درک مي‌کنيد. «وَ مَنْ عَرَفَهُمْ فَقَدْ عَرَفَ اللَّه»... . بعضي مي‌گويند بايد امام(ع) کوچک شود تا خدا بزرگ شود. گمان مي‌کنند بين اين دو کبريايي، رقابت وجود دارد! توجه ندارند که کبرياي امام(ع) شعاع کبرياي الهي است و چيزي جز کبرياي خدا نيست. ☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی - ۱.MP3
28.24M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه اول، ۵ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ کتاب اصول کافی از متقن‌ترین و دقیق‌ترین موسوعه‌های روایی ماست. ⚡️ کلید درک مقامات توحیدی در کتاب‌الحجه باز می‌شود. «من اراد الله بدأ بکم». لذا بحث را از این کتاب شروع می‌کنیم. ⚡️ در جاهایی، معارف روایی را با تحلیل‌های فلسفی و عرفانی مقایسه می‌کنیم تا تفاوت سطح‌ها مشخص شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره .pdf
317K
📜 متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره
🔵 قطعه‌ای از حدیث امام رضا (علیه السلام) درباره جایگاه پرعظمت امامت و نقش نداشتن مردم در انتخاب امام (حدیثی که به‌گفتۀ بزرگان: "عِدلِ زیارت جامعه کبیره" است): «... هَلْ يَعْرِفُونَ‏ قَدْرَ اَلْإِمَامَةِ وَ مَحَلَّهَا مِنَ اَلْأُمَّةِ فَيَجُوزَ فِيهَا اِخْتِيَارُهُمْ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَى مَكَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ يَبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ‏ أَوْ يَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ يُقِيمُوا إِمَاماً بِاخْتِيَارِهِمْ‏... إِنَّ اَلْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ إِرْثُ اَلْأَوْصِيَاءِ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ ص‏ وَ مَقَامُ‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ وَ مِيرَاثُ‏ اَلْحَسَنِ‏ وَ اَلْحُسَيْنِ ع‏ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ زِمَامُ اَلدِّينِ وَ نِظَامُ‏ اَلْمُسْلِمِينَ‏ وَ صَلاَحُ اَلدُّنْيَا وَ عِزُّ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أُسُ‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ اَلنَّامِي وَ فَرْعُهُ اَلسَّامِي بِالْإِمَامِ تَمَامُ اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصِّيَامِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْجِهَادِ وَ تَوْفِيرُ اَلْفَيْ‏ءِ وَ اَلصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ اَلْحُدُودِ وَ اَلْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ اَلثُّغُورِ وَ اَلْأَطْرَافِ اَلْإِمَامُ يُحِلُّ حَلاَلَ اَللَّهِ وَ يُحَرِّمُ حَرَامَ اَللَّهِ وَ يُقِيمُ حُدُودَ اَللَّهِ وَ يَذُبُّ عَنْ دِينِ اَللَّهِ‏ وَ يَدْعُو إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ اَلْمَوْعِظَةِ اَلْحَسَنَةِ وَ اَلْحُجَّةِ اَلْبَالِغَةِ اَلْإِمَامُ كَالشَّمْسِ اَلطَّالِعَةِ اَلْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هِيَ فِي اَلْأُفُقِ بِحَيْثُ لاَ تَنَالُهَا اَلْأَيْدِي وَ اَلْأَبْصَارُ اَلْإِمَامُ اَلْبَدْرُ اَلْمُنِيرُ وَ اَلسِّرَاجُ اَلزَّاهِرُ وَ اَلنُّورُ اَلسَّاطِعُ وَ اَلنَّجْمُ اَلْهَادِي فِي غَيَاهِبِ‏ اَلدُّجَى وَ أَجْوَازِ اَلْبُلْدَانِ وَ اَلْقِفَارِ وَ لُجَجِ‏ اَلْبِحَارِ اَلْإِمَامُ اَلْمَاءُ اَلْعَذْبُ عَلَى اَلظَّمَإِ وَ اَلدَّالُّ عَلَى اَلْهُدَى وَ اَلْمُنْجِي مِنَ اَلرَّدَى اَلْإِمَامُ اَلنَّارُ عَلَى اَلْيَفَاعِ اَلْحَارُّ لِمَنِ اِصْطَلَى‏ بِهِ وَ اَلدَّلِيلُ فِي اَلْمَهَالِكِ مَنْ فَارَقَهُ فَهَالِكٌ‏ اَلْإِمَامُ اَلسَّحَابُ اَلْمَاطِرُ وَ اَلْغَيْثُ اَلْهَاطِلُ وَ اَلشَّمْسُ اَلْمُضِيئَةُ وَ اَلسَّمَاءُ اَلظَّلِيلَةُ وَ اَلْأَرْضُ اَلْبَسِيطَةُ وَ اَلْعَيْنُ اَلْغَزِيرَةُ وَ اَلْغَدِيرُ وَ اَلرَّوْضَةُ اَلْإِمَامُ اَلْأَنِيسُ اَلرَّفِيقُ وَ اَلْوَالِدُ اَلشَّفِيقُ وَ اَلْأَخُ اَلشَّقِيقُ وَ اَلْأُمُّ اَلْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ اَلصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ اَلْعِبَادِ فِي اَلدَّاهِيَةِ اَلنَّآدِ اَلْإِمَامُ أَمِينُ اَللَّهِ‏ فِي خَلْقِهِ وَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ خَلِيفَتُهُ فِي بِلاَدِهِ وَ اَلدَّاعِي إِلَى اَللَّهِ وَ اَلذَّابُّ عَنْ حُرَمِ اَللَّهِ اَلْإِمَامُ اَلْمُطَهَّرُ مِنَ اَلذُّنُوبِ‏ وَ اَلْمُبَرَّأُ عَنِ اَلْعُيُوبِ‏ اَلْمَخْصُوصُ بِالْعِلْمِ‏ اَلْمَوْسُومُ بِالْحِلْمِ‏ نِظَامُ اَلدِّينِ‏ وَ عِزُّ اَلْمُسْلِمِينَ‏ وَ غَيْظُ اَلْمُنَافِقِينَ وَ بَوَارُ اَلْكَافِرِينَ‏ اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لاَ يُعَادِلُهُ عَالِمٌ‏ وَ لاَ يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لاَ لَهُ مِثْلٌ وَ لاَ نَظِيرٌ مَخْصُوصٌ‏ بِالْفَضْلِ كُلِّهِ مِنْ غَيْرِ طَلَبٍ‏ مِنْهُ لَهُ وَ لاَ اِكْتِسَابٍ بَلِ اِخْتِصَاصٌ مِنَ اَلْمُفْضِلِ اَلْوَهَّابِ فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ‏ أَوْ يُمْكِنُهُ اِخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ‏ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ اَلْعُقُولُ وَ تَاهَتِ اَلْحُلُومُ وَ حَارَتِ‏ اَلْأَلْبَابُ‏ وَ خَسَأَتِ اَلْعُيُونُ‏ وَ تَصَاغَرَتِ‏ اَلْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ اَلْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ‏ اَلْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ‏ اَلْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ اَلْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ اَلشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ اَلْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ اَلْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ‏ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ اَلتَّقْصِيرِ وَ كَيْفَ يُوصَفُ بِكُلِّهِ أَوْ يُنْعَتُ بِكُنْهِهِ‏ أَوْ يُفْهَمُ شَيْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ يُوجَدُ مَنْ يَقُومُ مَقَامَهُ وَ يُغْنِي غِنَاهُ لاَ كَيْفَ وَ أَنَّى وَ هُوَ بِحَيْثُ اَلنَّجْمُ مِنْ يَدِ اَلْمُتَنَاوِلِينَ وَ وَصْفِ اَلْوَاصِفِينَ فَأَيْنَ اَلاِخْتِيَارُ مِنْ هَذَا وَ أَيْنَ اَلْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَيْنَ يُوجَدُ مِثْلُ هَذَا...». 🔺متن کامل حدیث و ترجمه آن در: 🌐 https://b2n.ir/454475
⚡️ بعضی از افرادی که مستضعفِ فکری و در مقامات اهل بیت(ع) هستند، از معرفت واقعی امام - که در روایات و زیارات آمده است - تعبیر به غلو می‌کنند. ⚡️ مأموریتِ حاکمان و نخبگان اجتماعی، کاستن از «تقصیرهای شیعه» در معرفت‌الامام است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «از ديرباز عده‌اي بوده‌اند که زود، افراد را متهم به غلو مي‌کرده‌اند. متأسفانه روشنفکرانی که مستضعف فکری و اهل تقصیر در مقامات اهل بیت(ع) هستند، از معرفت واقعی امام - که در روایات و زیارات آمده است - تعبیر به غلو می‌کنند. خیال می‌کنند اگر عقل و شهود را از سرپرستی امام بیرون ببرند، قلب و فکرشان راه درستی می‌رود. خیر! تحت ولایت ابلیس می‌رود! «هرکه گریزد ز خراجات شاه/ بارکش غول بیابان شود». اگر زیر چتر امیرالمؤمنین(ع) نرفتی، ابلیس هست؛ «وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ». اگر قلبت را دست امیرالمؤمنین(ع) ندادی، شیطان نفوذ می‌کند و تاریکش می‌کند؛ مکاشفه هم داشته باشی، تاریک خواهد بود. اگر عقلت را دست امیرالمؤمنین(ع) ندادی، این عقل، رشید و خالص و شکوفا نمی‌شود. آیا این حرکت، می‌تواند رو به عصر ظهور باشد؟ همه قوای ما باید تحت ولایت امام برود. اصلاً مقتضای رسیدن به عصر ظهور این است که جامعه شیعه، درک و تحمل عمومی‌اش نسبت به امام افزایش پیدا کند و تقصیرهای شیعه کم بشود. باید انتظارات شیعه دائماً رشیدتر و خالص‌تر شود تا دنبال یک جامعه التقاطی نباشند. این، مأموریتِ حاکمان و نخبگان اجتماعی است.» (۱۳‌۹۷) ☑️ @mirbaqeri_ir
🎙صوت جلسات اول و دوم ، با کیفیت بهتر ⬇️⬇️
شرح اصول کافی ۱ .mp3
23.53M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه اول، ۵ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ منزلت کتاب اصول کافی در بین موسوعه‌های روایی شیعه ⚡️ نکاتی درباره روش تحلیل و شرح روایات کتاب‌الحجة در جلسات ☑️ @mirbaqeri_ir