eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
459 ویدیو
144 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
j2 4.11.90 30 safar - sire siyasi emam reza - daftar makarem.mp3
17.71M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «طرح امامان و هجرت امام رضا علیه‌السلام» 💥 رفتار و فعل هر یک از ائمه معصومین(ع) در هر یک از شئون حیاتشان در عالم دنیا، از فعل سایر معصومین(ع) گسسته و جدا نیست؛ بلکه فعل هر معصومی هم چون حلقه‌های پیوسته یک زنجیر، با افعال سایر معصومین ارتباط دارد؛ و افعال معصومین، فعل یکدیگر را نقض نمی‌کند. 💥 هجرت امام رضا(ع) ادامه سلسله رفتارهای نبی اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع) و سایر معصومین(ع) است؛ و بدون توجه به رویکردهای رفتار سیاسی این بزرگواران، نمی‌توان این هجرت را تحلیل کرد. اگرچه با بعثت نبی اکرم ‌(ص) تاریخ جهان اسلام آغاز می‌شود؛ اما برپا شدن دولت سقیفه، ادامه این مسیر را دچار چالش‌های می‌کند که با دوراندیشی و تدابیر امیرالمومنین(ع) و دیگر معصومین(ع) رسالت آن حضرت ادامه‌ می‌یابد. یکی از مراحل تحقق این رسالت عظیم، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو است. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹تقابل جریان هدایت و ضلالت و راهبری امام زمان علیه السلام در دوران غیبت در مراسم شهادت امام عسکری در حسینیه حق شناس 🔸yun.ir/w3yf51 🔹شهادت امام عسكري در هيات رزمندگان/ بندگی خدای متعال تنها راه رسیدن به عزت 🔸yun.ir/dnjv9e 🔹طرح امت سازی نبی اکرم صلی الله علیه و آله ذیل عاشورا در مراسم شهادت امام عسكري عليه السلام 🔸yun.ir/ruouk 🔹تحلیل فعل امام با رسیدن به مقام تسلیم کامل در مراسم شهادت امام عسكري عليه السلام 🔸yun.ir/6h6vgc ☑️ @mirbaqeri_ir
400-07-22 mirbagheri khososiyat sho'unat va marefat be aemeh (S) shab SH E askari (A)~1.mp3
7.11M
🎧 استاد میرباقری | معرفت به ائمه علیهم السلام حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ⏱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
🔺 اطلاعیه دروس «شرح اصول کافی» و «فلسفه اصول» ☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 001 27-07-00.mp3
19.92M
🎧 آیت‌الله میرباقری | ضرورت و موضوع | جلسه ۱ 🌀 فلسفه اصول از مبادی علم اصول بحث می‌کند؛ این مبادی را می‌توان در سه دسته مطرح کرد: ۱. آن دسته از مبادی علم اصول که به‌صورت مستقل مطرح شده است، مثل بحث وضع و معانی حرفیه. ۲. آن دسته از مبادی علم که استطراداً در علم اصول مطرح شده، مثل بحث حکم. ۳. مبادی اندراجی و مفروضاتی که مطوی در گزاره‌های علم اصول هستند و کمتر به آنها التفات شده است؛ این مبادی با تحلیل و تنقیح گزاره‌های اصولی به‌دست می‌آیند؛ مثل بحث شأن شارع و بحث حاکمیت منطق انتزاع بر علم اصول و... 🌀 رویکرد ما این است که به «فلسفه اصول»، از منظر «تکامل علم اصول و آینده‌نگری علم اصول» ورود کنیم. در فلسفه اصول باید «تحول در علم اصول» از طریق «ارتقاء مبادی علم اصول» دنبال شود. 🗓 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۷ @mirbaqeri_dars ☑️ @mirbaqeri_ir
مسئلۀ انقلاب اسلامی .MP3
25.15M
🎧 آیت‌الله میرباقری | مسئله اصلی انقلاب اسلامی و راه‌حل‌های آن ◀️ ارائه شده در افتتاحیه دورۀ آموزشی طرح فکری، ۱۴۰۰/۷/۲۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 آیت‌الله میرباقری | الگوی مواجهه با پدیده‌های تمدنی، ازجمله کرونا (مطرح‌شده در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی، ۱۴۰۰/۷/۲۹) 🔗 لینک متن کامل: ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4188 ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4189
📢 الگوی مواجهه با پدیده‌های تمدنی، ازجمله کرونا (1⃣) 🔴 آیت‌الله میرباقری در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی: 🔷 بحمدالله خداوند در این مرحله از انقلاب اسلامی، نیروهایی که برای گذار از این مرحله نیاز داریم را تربیت کرده ‌است. حضرت آقا همیشه دنبال تربیت این نیروها بودند و به‌دنبال به نتیجه رسیدنش بودند؛ یادم هست فعالانی در سال ۱۳۹۲ خدمت حضرت آقا رسیدند و ایشان به این مضمون فرمودند که من منتظر شماها بودم. یعنی ایشان سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند و منتظر به نتیجه‌رسیدنش بودند. جمع‌های فعال آتش‌به‌اختیار، محصول همان برنامه‌ریزی است و امیدواریم کار انقلاب با این‌ها جلو برود. 🔷 این مرحله از انقلاب، مرحله تحقق است. باید فرهنگ جامعه خودمان و زندگی بشر را از سطوح بنیادین تا سطوح روبنایی تغییر دهیم و این کار، نیاز به آدم‌های اهل این میدان دارد که بتوانند انقلاب فرهنگی را، از جمله در حوزه و سلامت دنبال کنند. ما با یک امر بزرگ مواجه هستیم که باید با آن خوب برخورد کنیم و ظرفیت انقلاب اسلامی را برای ایجاد تغییرات بزرگ پیش ببریم. ما باید بدانیم در مواجهه با فرهنگ مدرن، به‌خصوص در مواجهه با مدرن چه باید کرد. 🔷 مأموریت کنونی حوزه، مأموریت رهبری حوادثی است که تاثیرگذار بر فرایندهای جهانی هستند. الآن ظرفیت حوزه ظرفیت است؛ یعنی حادثه‌ای سیاسی یا حادثه‌ای در حوزه سلامت و حوادث دیگر ایجاد می‌کنند و بعد می‌خواهیم نحوه مواجهه خودمان را با این حادثه بیان کنیم. همین مواجهه ما با حوادثِ ایجادشده هم بر اساس فقه فعال نیست. یعنی نه‌تنها نداریم، بلکه در مواجهه با حوادثِ ایجادشده هم مواجهۀ فعالی نداریم. امام(ره) فرمودند که حوزه باید نبض زمان را در اختیار داشته باشد. در منشور روحانیت می‌فرمایند: استراتژی حاکم بر جهان را مستکبرین تعیین می‌کنند، ولی انقلاب اسلامی باید تعیین کند و حوزه باید در این مقیاس حضور پیدا کند. پس جایگاه ما باید تغییر کند و برخوردمان باید برخورد ایجاد حادثه بشود و حوادث اثرگذار بر پیشرفت‌های جهانی و فرایندهای جهانی ایجاد کنیم [و لااقل مواجهه ما با پیشامدها، مواجهه انفعالی نباشد.] 🔷 موقف ما باید موقف ایجاد و رهبری حوادث باشد (). اما در یک قدم قبل‌تر، در مواجهه با حوادث و مسائلی که دیگران ایجاد کرده‌اند، باید توجه داشته ‌باشیم که این حوادث و مسائل را از سه زاویه می‌توان بحث کرد: ۱. از زاویه تبیین حکمِ موضوع. یعنی آن را موضوعی ببینید که می‌خواهید حکمش را بیان کنید. ۲. آن مسئله را در یک ساختار کلان ببینید و نسبت‌هایش را ببینید و حکم بدهید. ۳. برای بهینه آن موضوع حکم بدهید. ما معمولاً از زاویه تبیین حکمِ موضوعات با مسئله‌ها و حوادث مواجه می‌شویم؛ از جمله در حوزه سلامت. فرض کنید در یک پدیده‌ای در حوزه سلامت، ما آن را به‌عنوان یک موضوع در نظر می‌گیریم و با آن مواجه می‌شویم و سعی می‌کنیم حکمش را استنباط کنیم؛ اما نسبتش را با بقیه موضوعات نمی‌بینیم و همچنین بهینه آن موضوع را نمی‌بینیم [و فارغ از اینها حکم می‌دهیم.] این‌هم خلأ دوم در حوزه است؛ یعنی غیر از این‌که رهبری حوادث نداریم، در مواجهه با موضوعات هم می‌کنیم [و تناسبات موضوع و بهینه موضوع را در نظر نمی‌گیریم]. استاد ما _ خدا رحمتش کند _ می‌فرمود که برای این مداد، سه لایه حکم می‌توانید بدهید؛ یکی این‌که این مداد را ابزار ارتباط و ابزار کتابت در نظر بگیرید و حکمش را بیان کنید؛ بگویید آیا کتابت با این مداد جایز است؟ آیا می‌توانیم با آن با نقاشی بکشیم؟ و... و حکم تولیدش و فروشش و خریدش چیست؟ این می‌شود احکام این موضوع. اما لایه دوم این است که بگویید نسبت این مداد با سایر ابزارهای ارتباطی چیست و چه سهمی را باید به این مداد در بین ابزارهای ارتباطاتی بدهیم؛ یعنی نظام نسبت‌ها و نظام اولویت‌ها را باید مشخص کنیم وسپس حکمش را بیان کنییم. این‌ حکم هم حکم همین موضوع است. صدور چنین احکامی، الآن در دست نظام کارشناسی است نه در دست نظام فقاهت. ما حکمی در این زمینه نداریم و نظام کارشناسی با یک نگاه سیستمی دراین‌باره نظر می‌دهد. لایه سوم حکم این است که بهینه این‌ موضوع چگونه باید واقع شود. آیا همیشه باید با خودکار بنویسیم؟ یک‌موقعی با چکش روی سنگ می‌نوشتند، کم‌کم کاغذ آمد و بعد صنعت چاپ شکل گرفت و حالا می‌گویند این قلم باید به قلم نوری و... تبدیل بشود. آیا در این بهینه‌ها حکم داریم یا خیر؟ ما دنبال حکم بهینه موضوعات نیستیم. این الگو، در همه موضوعات، از جمله در موضوعات سلامت هم وارد می‌شود. ادامه دارد... ☑️ @mirbaqeri_ir