#تازههاي_سايت
🔹تقابل جریان هدایت و ضلالت و راهبری امام زمان علیه السلام در دوران غیبت در مراسم شهادت امام عسکری در حسینیه حق شناس
🔸yun.ir/w3yf51
🔹شهادت امام عسكري در هيات رزمندگان/ بندگی خدای متعال تنها راه رسیدن به عزت
🔸yun.ir/dnjv9e
🔹طرح امت سازی نبی اکرم صلی الله علیه و آله ذیل عاشورا در مراسم شهادت امام عسكري عليه السلام
🔸yun.ir/ruouk
🔹تحلیل فعل امام با رسیدن به مقام تسلیم کامل در مراسم شهادت امام عسكري عليه السلام
🔸yun.ir/6h6vgc
☑️ @mirbaqeri_ir
400-07-22 mirbagheri khososiyat sho'unat va marefat be aemeh (S) shab SH E askari (A)~1.mp3
7.11M
🎧 استاد میرباقری | معرفت به ائمه علیهم السلام
حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
⏱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
☑️ @mirbaqeri_ir
🔺 اطلاعیه دروس «شرح اصول کافی» و «فلسفه اصول»
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 001 27-07-00.mp3
19.92M
🎧 آیتالله میرباقری | ضرورت و موضوع #فلسفه_اصول | جلسه ۱
🌀 فلسفه اصول از مبادی علم اصول بحث میکند؛ این مبادی را میتوان در سه دسته مطرح کرد:
۱. آن دسته از مبادی علم اصول که بهصورت مستقل مطرح شده است، مثل بحث وضع و معانی حرفیه.
۲. آن دسته از مبادی علم که استطراداً در علم اصول مطرح شده، مثل بحث حکم.
۳. مبادی اندراجی و مفروضاتی که مطوی در گزارههای علم اصول هستند و کمتر به آنها التفات شده است؛ این مبادی با تحلیل و تنقیح گزارههای اصولی بهدست میآیند؛ مثل بحث شأن شارع و بحث حاکمیت منطق انتزاع بر علم اصول و...
🌀 رویکرد ما این است که به «فلسفه اصول»، از منظر «تکامل علم اصول و آیندهنگری علم اصول» ورود کنیم.
در فلسفه اصول باید «تحول در علم اصول» از طریق «ارتقاء مبادی علم اصول» دنبال شود.
🗓 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۷
@mirbaqeri_dars
☑️ @mirbaqeri_ir
مسئلۀ انقلاب اسلامی .MP3
25.15M
🎧 آیتالله میرباقری | مسئله اصلی انقلاب اسلامی و راهحلهای آن
◀️ ارائه شده در افتتاحیه دورۀ آموزشی طرح فکری، ۱۴۰۰/۷/۲۰
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 آیتالله میرباقری | الگوی مواجهه با پدیدههای تمدنی، ازجمله کرونا
(مطرحشده در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی، ۱۴۰۰/۷/۲۹)
🔗 لینک متن کامل:
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4188
▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4189
📢 الگوی مواجهه با پدیدههای تمدنی، ازجمله کرونا (1⃣)
🔴 آیتالله میرباقری در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی:
🔷 بحمدالله خداوند در این مرحله از انقلاب اسلامی، نیروهایی که برای گذار از این مرحله نیاز داریم را تربیت کرده است. حضرت آقا همیشه دنبال تربیت این نیروها بودند و بهدنبال به نتیجه رسیدنش بودند؛ یادم هست فعالانی در سال ۱۳۹۲ خدمت حضرت آقا رسیدند و ایشان به این مضمون فرمودند که من منتظر شماها بودم. یعنی ایشان سرمایهگذاریهایی انجام دادهاند و منتظر به نتیجهرسیدنش بودند. جمعهای فعال آتشبهاختیار، محصول همان برنامهریزی است و امیدواریم کار انقلاب با اینها جلو برود.
🔷 این مرحله از انقلاب، مرحله تحقق #انقلاب_فرهنگی است. باید فرهنگ جامعه خودمان و زندگی بشر را از سطوح بنیادین تا سطوح روبنایی تغییر دهیم و این کار، نیاز به آدمهای اهل این میدان دارد که بتوانند انقلاب فرهنگی را، از جمله در حوزه #بهداشت و سلامت دنبال کنند. ما با یک امر بزرگ مواجه هستیم که باید با آن خوب برخورد کنیم و ظرفیت انقلاب اسلامی را برای ایجاد تغییرات بزرگ پیش ببریم. ما باید بدانیم در مواجهه با فرهنگ مدرن، بهخصوص در مواجهه با #فرهنگ_تخصصی مدرن چه باید کرد.
🔷 مأموریت کنونی حوزه، مأموریت رهبری حوادثی است که تاثیرگذار بر فرایندهای جهانی هستند. الآن ظرفیت حوزه ظرفیت #پاسخگویی_به #مسائل_مستحدثه است؛ یعنی حادثهای سیاسی یا حادثهای در حوزه سلامت و حوادث دیگر ایجاد میکنند و بعد میخواهیم نحوه مواجهه خودمان را با این حادثه بیان کنیم. همین مواجهه ما با حوادثِ ایجادشده هم بر اساس فقه فعال نیست. یعنی نهتنها #فقه #رهبری_حوادث نداریم، بلکه در مواجهه با حوادثِ ایجادشده هم مواجهۀ فعالی نداریم.
امام(ره) فرمودند که حوزه باید نبض زمان را در اختیار داشته باشد. در منشور روحانیت میفرمایند: استراتژی حاکم بر جهان را مستکبرین تعیین میکنند، ولی انقلاب اسلامی باید تعیین کند و حوزه باید در این مقیاس حضور پیدا کند.
پس جایگاه ما باید تغییر کند و برخوردمان باید برخورد ایجاد حادثه بشود و حوادث اثرگذار بر پیشرفتهای جهانی و فرایندهای جهانی ایجاد کنیم [و لااقل مواجهه ما با پیشامدها، مواجهه انفعالی نباشد.]
🔷 موقف ما باید موقف ایجاد و رهبری حوادث باشد (#حادثهسازی). اما در یک قدم قبلتر، در مواجهه با حوادث و مسائلی که دیگران ایجاد کردهاند، باید توجه داشته باشیم که این حوادث و مسائل را از سه زاویه میتوان بحث کرد:
۱. از زاویه تبیین حکمِ موضوع. یعنی آن را موضوعی ببینید که میخواهید حکمش را بیان کنید.
۲. آن مسئله را در یک ساختار کلان ببینید و نسبتهایش را ببینید و حکم بدهید.
۳. برای بهینه آن موضوع حکم بدهید.
ما معمولاً از زاویه تبیین حکمِ موضوعات با مسئلهها و حوادث مواجه میشویم؛ از جمله در حوزه سلامت. فرض کنید در یک پدیدهای در حوزه سلامت، ما آن را بهعنوان یک موضوع در نظر میگیریم و با آن مواجه میشویم و سعی میکنیم حکمش را استنباط کنیم؛ اما نسبتش را با بقیه موضوعات نمیبینیم و همچنین بهینه آن موضوع را نمیبینیم [و فارغ از اینها حکم میدهیم.]
اینهم خلأ دوم در حوزه است؛ یعنی غیر از اینکه رهبری حوادث نداریم، در مواجهه با موضوعات هم #مواجهه_موضوعی میکنیم [و تناسبات موضوع و بهینه موضوع را در نظر نمیگیریم].
استاد ما _ خدا رحمتش کند _ میفرمود که برای این مداد، سه لایه حکم میتوانید بدهید؛ یکی اینکه این مداد را ابزار ارتباط و ابزار کتابت در نظر بگیرید و حکمش را بیان کنید؛ بگویید آیا کتابت با این مداد جایز است؟ آیا میتوانیم با آن با نقاشی بکشیم؟ و... و حکم تولیدش و فروشش و خریدش چیست؟ این میشود احکام این موضوع.
اما لایه دوم این است که بگویید نسبت این مداد با سایر ابزارهای ارتباطی چیست و چه سهمی را باید به این مداد در بین ابزارهای ارتباطاتی بدهیم؛ یعنی نظام نسبتها و نظام اولویتها را باید مشخص کنیم وسپس حکمش را بیان کنییم. این حکم هم حکم همین موضوع است. صدور چنین احکامی، الآن در دست نظام کارشناسی است نه در دست نظام فقاهت. ما حکمی در این زمینه نداریم و نظام کارشناسی با یک نگاه سیستمی دراینباره نظر میدهد. لایه سوم حکم این است که بهینه این موضوع چگونه باید واقع شود. آیا همیشه باید با خودکار بنویسیم؟ یکموقعی با چکش روی سنگ مینوشتند، کمکم کاغذ آمد و بعد صنعت چاپ شکل گرفت و حالا میگویند این قلم باید به قلم نوری و... تبدیل بشود. آیا در این بهینهها حکم داریم یا خیر؟ ما دنبال حکم بهینه موضوعات نیستیم.
این الگو، در همه موضوعات، از جمله در موضوعات سلامت هم وارد میشود.
ادامه دارد...
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 الگوی مواجهه با پدیدههای تمدنی، ازجمله کرونا (2⃣)
🔵 آیتالله میرباقری در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی:
با توجه به نکاتی که عرض شد، ما در مواجهه با موضوعاتی مثل #کرونا، باید جایگاه موضوعات را بفهمیم. پدیده کرونا #پدیده_تمدنی است و یک موضوع خُرد در داخل یک تمدن نیست. پدیده کرونا پدیدهای است که با آن میخواهند جهان را بازسازی کنند و آن #نظم_قدیمی را که ایجاد کرده بودند و تحت تأثیر انقلاب اسلامی شکسته شد، میخواهند خودشان به هم بریزند و بنای جدید بسازند. قبلاً هم عرض کردهام که آنها در در جنگهای جهانی، #امنیت جامعه جهانی را به گروگان گرفتند و ساختار جهانی و نظم جدید بینالمللی را بر محور سازمان ملل درست کردند، و امروز هم میخواهند #سلامت مردم را به گروگان بگیرند و با آن نظم جدید جهانی ایجاد کنند. البته در این دور، بهشدت منفعل از انقلاب اسلامی هستند. شاید هم «وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ» دارد اتفاق میافتد! حالا خراب کنند، ببینیم آیا میتوانند دوباره درستش کنند یا خیر!
علیایحال این پدیده در مقیاس تغییر نظم جهانی است؛ میخواهند #نظم_جدید و نظام جدیدی ایجاد کنند؛ شاید بتوان گفت که این نظم جدید، سه متغیر اصلی دارد؛ یکی اینکه میخواهند محور را از غرب به شرق ببرند و دوم اینکه فرهنگ حاکم بر جهان را به یک فرهنگ ترکیبی تبدیل کنند و یک نوع معنویت مبهم نظیر معنویت کنفوسیوسی و... را تقویت کنند و سوم اینکه این نظم جدید را از جهان حقیقی به جهان مجازی انتقال دهند و رؤیای امریکایی را به رؤیای حکمرانی مجازی تبدیل کنند. شاید بتوان گفت که این سه تحول، متغیرهای اساسیِ نظم جدیدی است که میخواهند ایجاد کنند.
یکی از ابزارهای اصلی آنها برای ایجاد این نظم جدید، گروگان گرفتن سلامت جامعه جهانی از طریق کروناست. لااقل یکی از سناریوها این است؛ سناریوهای تندتر هم قطعاً قابلفرض است.
پس در مواجهه با موضوعاتی مثل سلامت و کرونا و سایر موضوعات، باید سطح موضوعات را بشناسیم و در سطح خودشان با آنها روبهرو شویم والا آن موضوعات قابل کنترل و مدیریت نخواهد بود.
مثلاً بهنظر میآید اگر با ادبیات حضرت آقا بخواهیم بیان کنیم، اصل #انقلاب_اسلامی امام(ره) یک حادثهسازی در مقیاس #رنسانس بود. آنها یک دوران جدید ایجاد کردند، امام هم یک #عصر_جدید ایجاد کرد. مرحله دوم آن هم ایجاد یک نظام است که نه سوسیالیستی است نه سرمایهداری. کمااینکه انقلاب امام نه سرمایهداری بود نه مبارزه مسلحانه و نه مبارزه پارلمانتاریستی.
پس حادثهسازی، باید در وِزان آن حوادثی باشد که دشمن ایجاد میکند. آنها دوران جدید ایجاد کردند و امام هم یک عصر جدید ایجاد کرد که عصر امامخمینی(ره) است.
در باب واکسن هم یک نکته کوتاه عرض کنم که: ممکن است نقدهای زیادی بر واکسنهایی که در جهان تولید میشود وارد باشد، اما باید بدانید که نمیتوان همه ابعاد واکسن را کاملاً و همهجانبه رد کرد.
یکی از اتفاقاتی که در اینگونه دستاوردها میافتد امتزاج حق و باطل و ترکیبشدنِ جنبههای مثبت و منفی و مضار و منافع است تا قابلپذیرش بشود. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه پنجاه نهجالبلاغه میفرمایند: «وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى». بنابراین، دنیای استکبار آنجایی که حق و باطل را ترکیب میکند دنبال حق نیست، بلکه اراده باطل میکند و با این آمیختگی میخواهد در کنار حقش، باطلش را القا و محقق کند؛ اما از این طرف، شما باید جنبههای حق و باطل و آثار مثبت و منفی را در این محصولات، تفکیک کنید؛ وگرنه اگر همه آثار واکسن را بالکُل نفی کنید، از شما قبول نمیکنند. (۱۴۰۰/۷/۲۹)
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 002 28-07-00.mp3
20M
🎧 آیتالله میرباقری | دو رویکرد در پرداختن به مباحث فلسفه اصول | جلسه ۲
🌀 بیان دو رویکرد اصلی در پرداختن به مباحث فلسفه اصول و تبیین رویکرد مختار: ۱. رویکرد تدقیق و تنظیم و تعمیق علم اصول و بیان یک نکته در تکمیل این رویکرد. ۲. رویکرد تحول در علم اصول به لحاظ ضرورت از زاویه کارآمدی نه ضرورت نظری
🗓چهارشنبه ۱۴۰۰/۷/۲۸
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 003 04-08-00.mp3
18.3M
🎧 آیتالله میرباقری | اهمیت رابطه #حکم و #حکومت در فلسفه اصول | جلسه ۳
🌀 اثبات ضرورت فلسفه اصول بر سه نکته متوقف است: ۱. وجود سنخ جدیدی از احکام؛ ۲. عدم کفایت قواعد اصولی کنونی برای استنباط این سنخ از احکام؛ ۳. ضرورت ارتقاء مبانی علم اصول، راه تکامل اصول برای توانایی استنباط این سنخ از احکام
🌀 بیان رابطه شریعت و حکومت برای اثبات وجود سنخ جدیدی از احکام
🌀 اشاره به دیدگاه مرحوم نائینی در رابطه شریعت و حکومت
🗓 سه شنبه ۱۴۰۰/۸/۴
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 004 05-08-00.mp3
18.19M
🎧 آیتالله میرباقری | طرح دیدگاه مرحوم نائینی در رابطه شریعت و حکومت | جلسه ۴
🌀 بیان رابطه شریعت و حکومت برای اثبات سنخ جدیدی از حکم
🌀 دیدگاه مرحوم نائینی در رابطه شریعت و حکومت
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۵
☑️ @mirbaqeri_ir
◾️ارتحال جناب حجة الاسلام و المسلمین سید ابراهیم میرباقری (برادرِ بزرگِ استاد سید محمدمهدی میرباقری) را خدمت استاد گرامی و سایر بازماندگانِ آن مرحوم، تسلیت عرض میکنیم. از خداوند متعال برای آن بزرگوار، رضوان و غفران الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر الهی مسئلت داریم.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
◾️ارتحال جناب حجة الاسلام و المسلمین سید ابراهیم میرباقری (برادرِ بزرگِ استاد سید محمدمهدی میرباقری)
🏴 انا لله وانا الیه راجعون
مراسم تشیع و تدفین آیتالله سید ابراهیم میرباقری
📆 یکشنبه ۱۴۰۰/۸/۹، ساعت ۱۰ صبح
📌 از انتهای خیابان انقلاب (چهارمردان) درب ورودی گلزار شهدا، به سمت امامزاده علی ابن جعفر علیهالسلام
◾️مراسم ختم در روز یکشنبه ۱۴۰۰/۸/۹ ساعت ۱۵:۳۰
◽️ خیابان صفائیه، مسجد رفعت
در محضر آیتالله میرباقری
🏴 انا لله وانا الیه راجعون مراسم تشیع و تدفین آیتالله سید ابراهیم میرباقری 📆 یکشنبه ۱۴۰۰/۸/۹، س
📢 #اصلاحیه: با عرض پوزش، برنامه تشییع و تدفین و ختمِ مرحوم آیتالله سید ابراهیم میرباقری تغییر کرد. اطلاعات مراسمها در پوستر زیر درج شده است.
⬇️⬇️
📢 مراسم تشیع و تدفین و ختم مرحوم آیتالله سید ابراهیم میرباقری
◀️ مراسم تشیع و تدفین در روز یکشنبه ۱۴۰۰/۸/۹، ساعت ۱۰ صبح
◾️ از مسجد مصطفی خمینی، واقع در خیابان بسیج، بهسمت امامزاده علی ابن جعفر (علیهالسلام)
◀️ مراسم ختم در روز یکشنبه ۱۴۰۰/۸/۹، ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰
◾️ قم، بلوار غدیر، مسجد الغدیر
📎 زمان و مکان مراسم سوم در تهران متعاقباً اعلام خواهد شد.
☑️ @mirbaqeri_ir
◼️ مراسم سوم رحلت آیتالله حاج سید ابراهیم میرباقری، در تهران
◀️ زمان: سهشنبه، ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰
◀️ مکان: حسینیه هدایت، بالاتر از میدان قیام، خیابان شهید رقیبدوست
☑️ @mirbaqeri_ir
◼️ پیام تسلیت رؤسای قوای سهگانه و فرمانده کل ارتش به آیتالله سید محمدمهدی میرباقری
@mirbaqeri_ir
📢 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیت مرحوم آیتالله شاهآبادی، ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام، حجتالاسلام والمسلمین حامد کاشانی، حجتالاسلام والمسلمین دانشمند، حاج منصور ارضی، مهدی سلحشور، محمدحسین پویانفر و...
در پیامهای جداگانه به استاد سید محمدمهدی میرباقری، درگذشتِ برادرِ ایشان (مرحوم استاد سید ابراهیم میرباقری) را تسلیت گفتند.
☑️ @mirbaqeri_ir