eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
31.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
343 ویدیو
135 فایل
💠 صفحۀ رسمی آیت‌الله میرباقری در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
69.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 آیت‌الله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائه‌شده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳‌۹۲) ◽️۳۸ دقیقه ◽️ ۶۶ مگابایت ⚡️ فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. ⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا می‌کنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد. اگر طبقه‌بندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود. ⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس مي‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد. ☑️ @mirbaqeri_ir
کارآمدی فلسفه.MP31(2).mp3
46.17M
🎙 آیت‌الله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائه‌شده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳‌۹۲) ⚡️ فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. ⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا می‌کنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد. اگر طبقه‌بندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود. ⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس می‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🟦 پروندۀ دیدگاه آیت‌الله میرباقری دربارۀ فلسفۀ صدرایی و ضرورت تکامل فلسفه 🟤 نسبت به فلسفه اسلامی، افراط‌گرا یا تفریط‌گرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) تأثیر پذیرفته است. البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی".↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6478 🟤 کاری که تمدّن غرب انجام داده، اين است که فلسفه‌های سکولار را به فلسفۀ زندگی تبديل کرده و از دل آن، دانش تولید کرده است. نظام دانشی غرب مبتنی بر فلسفۀ غرب است. ما هم باید بتوانيم حکمت را کاربردی کنيم و به حوزۀ دانش تسرّی بدهيم. حکمت بايد معطوف به نيازمندی‌های اجتماعی باشد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6495 🟤 تفقّه باید از یک جهت، وارد عرصۀ حکمت و عرفان شود و از جهت دیگر وارد عرصۀ جامعه بشود و واحد مطالعۀ آن از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند. این سطح از تفقّه است که می‌تواند مبنای اداره جامعه باشد و محور گسترش عقلانیت گردد و رهبری دانش را نیز بر عهده بگیرد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6508 🟤 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد. این‌که آقای دکتر مهدی حائری، وکالت حکیم را در مقابل ولایت فقیه، بیان می‌کند، به‌دلیل اشتباه در نگاه به فلسفه است؛ ایشان معیار صحت فلسفه را در همه سطوح، از دین جدا کرده و بنابراین، عقلانیت فلسفی در مقابل تفقّه دینی قرار گرفته ‌است.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6511 🟤 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی‌. البته این سخن به‌معنای نقلی‌شدنِ این علوم نیست. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزاره‌ای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6529 🟤 هیچ شکی نیست که فلسفۀ ما و عرفان ما، در مسیر پیشرفت و استضائۀ از نور وحی بوده است. ولی اینکه فرهنگ وحی، فضای فرهنگ فلسفه و عرفان ما را تحت تأثیر قرار داده است، کافی نیست؛ باید منطق استدلال و شیوۀ شهود ما هم مقید به وحی گردد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6532 🟤 دانش‌ بالادستیِ فقه، حكمت است. حکمت همان حل‌وفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان به آن می‏‌پردازند، منتها با نگاه قاعده‌مندتر و مستند به وحی.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6538 🟤 ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با عرفان و حکمتِ مستنبط از دین است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و حکمت اجتماعی دینی ارتقاء پیدا نکند، حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان حکومتی، حکمت حکومتی و فقه حکومتی». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6539 🟤 چگونه می‌شود نسبت بین مکتب و علم و برنامه‌ریزی را برقرار کرد، به‌گونه‌ای که مکتب (عرفان، حکمت، فقه)، حاکم بر معادله و برنامه‌ریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ در اینجا احتیاج به روش تحقیق و فلسفه روش داریم. فلسفۀ روش یا ، ريشه و پايه‌ای است که بر اساس آن می‌توان «روش عام» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ نمود.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6542 🟤 فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس می‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6545 ☑️ @mirbaqeri_ir
🟧 پروندۀ دیدگاه آیت‌الله میرباقری دربارۀ نحوۀ مواجهه با علم و تکنولوژی 📜 ما حتماً باید قلّه‌های علم و تکنولوژی غربی را فتح کنیم، و الّا نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. رویکرد ما فتح قلّه‌های علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، ‌اصلاً نمی‌توانید کاری با آن انجام دهید. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6459 📜 نهضت علمی در کشور به‌معنای رسیدن به قله‌های علم مدرن، و نقد آن، و عبور از آن به‌سمت مرزهای جدید علمی است و همین دانشگاهیان، فرماندهان و افسران انقلاب اسلامی در این جهاد علمی هستند. مقدمهٔ عبور از توسعهٔ غربی، تسلّط به قله‌های آن است. این «تسلط» به‌معنای «مسخّر شدن» نیست. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6464 📜 اشکال مهمی که به حوزه‌های دانشیِ برخی کشورها وارد است، اين است که خودشان صاحب علم و تکنولوژی نيستند. آنها وقتی صاحب علم و تکنولوژی هستند که بر صفر تا صد آن مسلّط باشند، حتی اگر آن را خودشان توليد نکرده باشند. آن علم و تکنولوژی‌ای که منطق و فلسفۀ حاکم بر آن در اختیار ما نباشد، در اختیار ما نخواهد بود و ما فقط مصرف‌کنندۀ آن خواهیم بود، نه صاحب و مالک و واجد آن. واجدیتِ علم و تکنولوژی به تسلطِ بر آن است و نه مصرفِ آن. در این هنگام است که می‌توان از علم و تکنولوژیِ کنونی عبور کرد و تولیدهای جدید دست یافت. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6466 📜 جوانان ما باید قلّه‌های دانش را فتح کنند و آیندۀ علم را در اختیار بگیرند. ما واقعاً باید معتقد باشیم که «العِلمُ سُلطانٌ». این عرصه را به هیچ وجه نمی‌توان با شعارزدگی تدارک کرد. رهبر معظم انقلاب به‌درستی قائل‌اند که ما باید قلّه‌های علم را فتح کنیم و مرزهای دانش را پشت سر بگذاریم و به سمتی برویم که مثلاً در نیم قرنِ آینده زبان فارسی، به زبان علمیِ حاکم بر جهان تبدیل شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6468 🔗 استاد سید منیرالدین حسینی: همان‌گونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار می‌دهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از‌ آن‌ها پیشرفته‌تر خواهیم شد. شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از‌ آن‌ها بالاتر باشد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6467 ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 شنبه‌شب، سخنرانی استاد میرباقری در موکب حسینا، عمود ۹۰۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آداب میهمان‌بودن در سفر اربعین ◀️ مردم عزیز عراق، آداب و شرایط میهمان‌داری را در حد کمال رعایت می‌کنند. خوب است ما هم آداب میهمان‌‌بودن و حقوق صاحب‌خانه را در حد اَعلیٰ رعایت کنیم (از ادب و اخلاق و شُکر و نظافت و امثال این آداب). اگر این تجربۀ دو‌طرفه اتفاق بیفتد، زیارت اربعینِ خیلی خوبی خواهد بود. ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 در «پروندۀ دیدگاه استاد میرباقری دربارۀ فلسفۀ صدرایی و ضرورت تکامل فلسفه»، محتواهایی درباره و تقدیم شد. (محکمات اندیشه) در روزها و هفته‌های آتی، پروندۀ نکته‌های ایجابی و سلبی مهم از استاد میرباقری دربارۀ «شاخصه‌های و دفاع از عرفان اصیل اسلامی» در لابه‌لای محتواهای جاری کانال، ارائه خواهد شد.
🔻بنی‌اميه مانع نشر توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفی شرک را گرفتند. 🔰 : ⚡️ در روايت آمده است بنی‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند، بلکه جلوی معرفی شرک را می‌گرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، می‌تواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! (إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ، وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ، لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوه). ⚡️ این يعنی اسلامِ یک‌بعدی. اسلامی که در آن باشد، اما نباشد! محبت باشد اما غضب نباشد! اگر اين‌طور شد، همه مکاتب، کم‌کم، توحيدی پنداشته می‌شوند! ⚡️ انسان بايد هر دو دستگاه را بشناسد: يکی، معارف اهل بيت(ع) و دستگاه عظيم آنهاست و دوم دستگاه ظلمانی شیاطین و طواغیت و به‌تبعش کفار و مشرکين و منافقین تا دنيای امروز، که شايد سازمان‌يافته‌ترينش حجاب تمدن مادی است که بر معارف دينی و دستگاه حق، سنگينی می‌کند. انسان بايد آن حجاب را بشناسد و بشناساند و راه برون‌رفت از اين فضا به سمت تمدن دینی برتر و کارآمدتر را برای جامعه تبيين و طراحی کند. همچنین انسان باید معارف اهل بيت(ع) را بشناسد و راه زندگی کردن «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را به ديگران بياموزد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 توحید و عرفان و اخلاق، بدون «تولّی و تبرّی» معنا ندارد. 🔰 : ⚡️ طریقِ قُرب به خدای متعال، تولّی و تبرّی است؛ همچنان‌که در زیارت عاشورا آمده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام‏». ⚡️ «تخلّقِ کامل» یعنی «تبرّی کامل و تولّی کامل». کسی که از دشمنان تاریخی سیّدالشُّهدا(ع) تبرّی ندارد، چگونه می‌تواند بگوید من یک انسان موحّد اخلاقی هستم؟‌ این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص، عارف و مُهذّب است اما برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
27.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رابطه کرامت و‌ امنیت در سفر اربعین ⚡️ جامعه‌ای که بر محور امام شکل می‌گیرد، جامعۀ کریمان است و آنها که به امام نزدیک‌ترند، کریم‌ترند. ⚡️ در روابط اجتماعیِ مبتنی بر کرامت، برقرار می‌شود. مثل احساس امنیتی که در سفر اربعین اتفاق می‌افتد. در این سفر، از ناحیۀ این مردم کریم، هیچ‌گونه احساس خطری ندارید. ⚡️ در سفر اربعین، میهمان هستید و احساس مخاطره‌ای ندارید. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات رهبر معظم انقلاب در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی، ۱۴۰۳/۰۶/۰۴   ◀️ در ، شما به امام حسین (ع) عرض میکنید: «یا اَبا عَبدِ اللهِ اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم اِلىٰ یَومِ القِیامَة. «اِلىٰ یَومِ القِیامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان جبهه‌ی حسینی و جبهه‌ی یزیدی تمام‌نشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد. ◀️ امروز شما در دنیا این را می‌بینید، قبل از دوران امام حسین (علیه السّلام) هم این دوجبهه‌ای وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همه‌ی اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم»؛ با هر کسی که در جبهه‌ی شما است، من خوبم؛ «حَربٌ‌ لِمَن حارَبَکُم‌»، با هر کسی که با جبهه‌ی شما میجنگد، میجنگم. ◀️ این جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست. ◀️ بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر این‌جور فکر کردیم، این‌جور شناسایی کردیم، این‌جور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند. ◀️ هدف زندگی بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ‌ لِمَن حارَبَکُم. ◀️ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید. https://khl.ink/f/57406
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 «سِلم» و «حَرب» در زیارت عاشورا 🔻 زیارت عاشورا جزو قُلّه‌های معارف اسلامی است. زیارت عاشورا انسان‌های بزرگ تربیت می‌کند. 🔰 : ⚡️ اگر بخواهید آدمی تربیت کنید که هستی‌اش را برای امام و در راه ولایت بدهد، باید یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد، صاف شده باشد و حق و باطل را شناخته باشد و انگیزه جهادش درست شده باشد. همین کار را می‌کند؛ انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد می‌کند. ⚡️ زیارت عاشورا جزو قله‌های معارف ماست که برکات حادثه عاشورا را توضیح می‏‌دهد. در زیارت عاشورا، سیر مؤمنین با عاشورا به اینجا می‌‏رسد که «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّة». یعنی نسبت به عظمت حادثه عاشورا درک پیدا می‏‌کنند و طبیعتاً نسبت به جبهه مقابل - که آن ‏هم یک جبهه بزرگ تاریخی است - بصیرت پیدا می‏‌کنند و به موضع‌گیری می‏‌رسند: «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُم» (که از لعن و برائت شروع شده تا به درگیری و صف و قتال می‌رسد). ⚡️ شما برای اینکه یک نهضت و قیام بزرگی را اداره کنید باید آدم‌ها را متناسب با آن بسازید. اگر بناست یک اقدام بزرگی مثل پاک کردن عالم از جبهه کفار و تحقق عدل اتفاق بیفتد، باید آدم‌هایی تربیت بشوند که ظرفیت و استقامت و انگیزه انجام این کار را داشته باشند. توجه به عاشورا و عظمت فعل حضرت و گستردگی کار دشمن و موضع‌گیری در مقابل دشمن تا صف و قتال، و بعد هم آن ‏خصوصیاتی که در جبهه مؤمنین باید اتفاق بیفتد تا بتوانند در کنار امام زمان(ع) بایستند و درگیر بشوند (معیت و ثبات قدم و حیات طیبه...)، همه، ذیل واقعه عاشورا اتفاق می‏‌افتد و همه را در زیارت عاشورا می‌‏بینید. ⚡️ جامعه مؤمنين بايد حول محور بلاء وليّ خدا و عبادت حضرت در عاشورا و سجده عظيم حضرت شکل بگيرد. زيارت عاشورا، مسير شکل‌گرفتن اين جامعه را بيان می‌کند. جامعه مؤمنين بايد به برائت کامل برسند، بايد به محبّت کامل برسند و اين برائت و محبّت تبديل به "روابط اجتماعي" بشود : «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاکمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ‏ عَادَاکم‏». «مُحبٌّ لِمَن أحَبَّکُم، مُبغِضٌ لِمَن أبغَضَکُم». «إِنِّي أتقرّب إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيک بِمُوَالاتِک، وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ قَاتَلَک وَ نَصَبَ لَک الْحَرْبَ» تا اينجا که: «أتقرّب إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَيکمْ بِمُوَالاتِکمْ وَ مُوَالاةِ وَلِيکمْ»؛ ما از طريق موالات دوستان شما به شما نزديک مي‌شويم... . طريق قرب الي الله چيست؟ «أتقرّب إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَيکمْ بِمُوَالاتِکمْ وَ مُوَالاةِ وَلِيکمْ». طريق تقرّب می‌شود موالات رسول(ص)، موالات اهل بيت(ع) و موالات اولياء آنها. [البته] موالات اولياء آنها اگر برای نفس باشد، تقرّب نمی‌آورد. يعنی اين موالات، موالاتی است که از بستر محبّت ولیّ خدا می‌گذرد. دشمنی‌ها، بغض‌ها، نفرت‌ها، شدّت‌ها، غضب‌ها، همه از بستر ارتباط با ولیّ خدا می‌گذرد. رحمت‌ها و محبّت‌ها و عطوفت‌ها هم همه از بستر ارتباط با ولیّ خدا عبور می‌کند. اين می‌شود جامعه مؤمنين. (منبع: از جلسات محرم ۱۳‌۸۶ و ۱۳‌۸۸) ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 راه بندگی: «سِلم» و «حَرب» 🔰 رهبر معظم انقلاب: هدف زندگی، بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: «سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ‌ لِمَن حارَبَکُم». https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6558
📹 مستند «صدای صلح» (دربارهٔ نقش اربعین در اُلفت ملت‌ها)، با حضور استاد میرباقری 🎥 در آپارات: https://www.aparat.com/v/PXLr0 📺 در تلوبیون: http://www.telewebion.ir/episode/0x298968a 📜 خلاصۀ اثر: مستند صدای صلح، خبرنگار يکی از کشورهای غربی را نشان می‌دهد که برای پژوهش درباره مراسم پياده‌روی اربعين به عراق می‌رود. او مشاهدات خود را در اين سفر، مانند عشق و محبت مردم به امام حسين و اهل‌بيت عليهم‌السلام، وحدت و همدلی زوار، مهمان‌نوازی مردم عراق و... به تصوير می‌کشد و از طريق گفت‌وگو با کارشناسان مذهبی و افرادی که در اين مراسم شرکت می‌کنند، به شبهاتی که رسانه‌های بين‌المللی درباره اين رويداد بزرگ انسانی به وجود آورده‌اند، پاسخ می‌دهد. 📎 این مستند در سال ۱۳‌۹۷ پخش شد. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 بدون بی‌معناست! 🔰 : ⚡️ همين که موحّد می‌شوی، وارد ميدان درگيری با کُفر و ظُلم می‌شوی؛ وارد ميدان درگيری عظيم نبی اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) با دشمنان خدا و جبهه مستکبرین و ظالمین در عالَم می‌شوی. ⚡️ نمی‌شود کسی موحّد شود، ولی خودش را از این میدان درگیری کنار بکشد و بگوید: "من موحّدم، ولی صُلح کُلّی هستم!" مگر می‌شود؟! ⚡️ مگر می‌شود دين اسلام را طوری معنا کرد که آيات جهادش کنار برود؟ مگر می‌شود دين اسلام را طوری معنا کرد که تولّی و تبرّی در آن نباشد و نسبت به اقامۀ کفر و استکبار در عالَم، بی‌خیال و بی‌تفاوت باشيم؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 تفاوت کارشناس با کارشناس 💠 : ⚡️ ما قبول داریم و همه قبول دارند که باید به کارشناس و کاردان رجوع کرد. اما چه کسی کارشناس و کاردان است؟ مسئله این است. ⚡️ گاهی کارشناس، متأثر از اندیشۀ غربی و ملتزم به آرمان سرمایه‌داری غربی و رؤیای آمریکایی است و گاهی کارشناس، متعهد به انقلاب و نظریۀ اسلامی _ ایرانی پیشرفت و استقلال و عزت کشور است. ⚡️ برای مثال، یک روشنفکری، می‌خواهد از مغز سرمان تا نوک پایمان آمریکایی و غربی بشود! در آغاز مشروطه، اینها تازه با تمدن غرب آشنا شده بودند و شگفت‌زده و تحقیر شده بودند و لذا یک نسل را هم تحقیر کردند! آیا ما باید برنامه‌ریزی برای کشور را به دست چنین افرادی بسپاریم؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
🎤 سخنرانی استاد میرباقری، از شنبه، ۱۰ شهریور ۱۴‌۰۳، ساعت ۷:۳۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 سخنرانی استاد میرباقری در هیئت ثارالله 🕗 زمان: از یکشنبه تا سه‌شنبه، ۱۱ تا ۱۳ شهریور، ساعت ۲۰ 📌 مکان: حسینیه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمةالله‌علیه) ◻️ خواهران و برادران @sarallahqom ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟩 پروندۀ دیدگاه آیت‌الله میرباقری دربارۀ شاخصه‌های 🟤 در روايت آمده است بنی‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند، بلکه جلوی معرفی شرک را می‌گرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، می‌تواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! این يعنی اسلامِ یک‌بعدی. اسلامی که در آن باشد، اما نباشد! محبت باشد اما غضب نباشد! اگر اين‌طور شد، همه مکاتب، کم‌کم، توحيدی پنداشته می‌شوند!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6554 🟤 توحید و عرفان و اخلاق، بدون و معنا ندارد. طریقِ قُرب به خدای متعال، تولّی و تبرّی است؛ همچنان‌که در زیارت عاشورا آمده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام‏».↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6555 🟤 جزو قُلّه‌های معارف اسلامی است. زیارت عاشورا انسان‌های بزرگ تربیت می‌کند. زیارت عاشورا انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد می‌کند. جامعه مؤمنين بايد به کامل برسند، بايد به کامل برسند و اين برائت و محبّت تبديل به "روابط اجتماعي" بشود : «إِنِّي لِمَنْ سَالَمَکمْ وَ لِمَنْ حَارَبَکمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاکمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ‏ عَادَاکم‏». ↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6560 🟤 همين که موحّد می‌شوی، وارد ميدان درگيری با کُفر و ظُلم می‌شوی؛ وارد ميدان درگيری عظيم نبی اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) با دشمنان خدا و جبهه مستکبرین و ظالمین در عالَم می‌شوی. نمی‌شود کسی موحّد شود، ولی خودش را از این میدان درگیری کنار بکشد و بگوید: "من موحّدم، ولی هستم!" مگر می‌شود؟!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6563 🟤 توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است. این نگاه، بصیرت‌سوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمی‏آید.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6589 🟤 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش. از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید.↙️ 📜 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6593 🎙 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6594 🟤 چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید؟ (نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «شریعت» در عرفان امام خمینی)↙️ 📜 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6596 🎙 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6598 🟤 کتاب «مصباحُ الهدایة الی الخلافة و الولاية» که حضرت امام (رحمة الله علیه) در دوران جوانی (در ۲۹ سالگی) قلمی کرده‌اند، جزو قوی‌ترين آثار عرفانی محسوب می‌شود. ایشان در این کتاب، نسبت توحيد و ولايت را تبيين می‌كنند.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6601 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6599 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6600 🟤 نکته‌ای دربارۀ نحوۀ مواجهه با کتاب مثنوی↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6603 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6604 🟤 «عارف» اگر «فقیه» نباشد، نمی‌تواند ولیّ‌ِ اجتماعی بشود. اگر كسی قدرت تفقه جامع در دين نداشته باشد، ولو ظرفيت عرفانی‌اش بالا باشد، نمی‌تواند بستر جريان ولايت در حيات اجتماعی بشود.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6606 🔗 ضمیمه: فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب دربارۀ "جایگاه سِلم و حَرب در نظام بندگی" (۱۴۰۳/۰۶/۰۴): هدف زندگی، بندگی است. راهش هم فقط همین است: "سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ‌ لِمَن حارَبَکُم." در ، شما به امام حسین (ع) عرض میکنید: «یا اَبا عَبدِ اللهِ اِنّی لِمَن سالَمَکُم وَ لِمَن حارَبَکُم اِلىٰ یَومِ القِیامَة. «اِلىٰ یَومِ القِیامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان و تمام‌نشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6558 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6561 ☑️ @mirbaqeri_ir