فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خداوند ادعای #ایمان را قبول نمیکند، بلکه ایمان را بعد از #امتحان قبول میکند.
موضوع امتحان، مسئلۀ #ولایت است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 ما حوزویان و دانشگاهیان باید حلّ مسائل انقلاب و نظام را وظیفهای روی دوش خودمان ببینیم و سعی کنیم تا آنجا که مقدور است، در حل آنها تلاش کنیم.
💥 امروز رهبر انقلاب بهاندازه توان خودشان دارند کار میکنند، اما متأسفانه ماها آنچنانکه شایسته است، کمکشان نمیکنیم. به نظر من ایشان بهاندازه خودشان، در روز قیامت جواب دارند؛ چون شخصیتی هستند که خودشان را کاملاً وقف کردهاند و در سن قریبِ ۸۵ سالگی، هنوز الحمدلله مثل یک جوان ۱۸ ساله کار و تلاش میکنند. ولی ماها اینطور نیستیم!
🔰 آیتالله میرباقری:
◀️ ما حوزویان و دانشگاهیان باید حلّ مسائل انقلاب و نظام را وظیفهای روی دوش خودمان ببینیم و سعی کنیم تا آنجا که مقدور است، در حل آنها تلاش کنیم. اگر هم یک جایی از قدرت ما خارج بود، تکلیف از ما برداشته شده است؛ ولی الآن شرایطی نیست که ما شانه خالی کنیم.
◀️ این کارِ خوبی نیست که وقتی کار سخت شد، انسان بهجای اینکه وسط میدان بیاید و حمایت کند، کنار بکشد و فقط انتقاد کند! البته میشود این کار را کرد ولی مسائل و مشکلات باقی میماند و ما هم پیش خدا مسئول خواهیم بود. ما اگر بتوانیم مسئلهای را حل کنیم، و حل نکنیم، مسئولیم.
◀️ امروز رهبر انقلاب بهاندازه توان خودشان دارند کار میکنند، اما متأسفانه ماها آنچنانکه شایسته است، کمکشان نمیکنیم. به نظر من ایشان بهاندازه خودشان، در روز قیامت جواب دارند؛ چون شخصیتی هستند که خودشان را کاملاً وقف کردهاند و در سن قریبِ ۸۵ سالگی، هنوز الحمدلله مثل یک جوان ۱۸ ساله کار و تلاش میکنند. ولی ماها اینطور نیستیم!
◀️ شما میگویید فلان اشکالات در کشور هست. بخشی از این نقدها ممکن است اساساً وارد نباشد، اما آن نقدهایی که وارد است، باید کوتاهی خودمان را در این اشکالات ببینیم و جبران کنیم.
یادم هست در گفتوگوهای دانشجویی با رهبر معظم انقلاب، دانشجویان اشکالاتی را مطرح میکردند و در بعضی اشکالاتشان که وارد بود، رهبری به این مضمون میفرمودند که "اشکال وارد است اما خودتان باید حل کنید؛ حل این مشکل بر روی دوش شما جوانهاست، شما جوانها باید فکر کنید و حل کنید."
خیلی وقتها چون راهحل ارائه نمیشود، مشکلات باقی میمانند. ما باید فکر کنیم و راهحل ارائه کنیم.
گاهی خود ما که مسئول ارائۀ راهحل هستیم، میشویم "منتقد".
انتقاد بهجای خودش خوب است، ولی اشکالکردنِ بدون ارائه راهحل، "سرزنش" است. (۲۰ شهریور ۱۴۰۳)
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 «شما اگر به بیرون از بیت نبیاکرم (صلی الله علیه و آله) بروید، در دنیایی قرار میگیرید که لَهو و لَعِب است.
اگر پیرمرد هم بشوید، مثل طفل مشغول بازیگری هستید؛ منتها تیلهها عوض میشود!
یکوقت، تیلهتان کوچک بود، گِردو بود؛ حالا تیلهتان کُرۀ زمین است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) زندگی میکند، او اهل دنيا و اهل لهو و لعب است؛
چه «لهو و لعب قديم» (در جاهلیت اُولیٰ) و چه «لهو و لعب جدید» (در جاهلیت مدرن).
🔰 #استاد_میرباقری:
«چه دنيای جاهليت اولی و چه جاهلیت مدرن، همه لهو و لعب است. لهو آن چيزی است كه انسان را از هدف بزرگتر، يعنی از خدای متعال، بازمیدارد.
اينكه میفرمايد: ای مؤمنين مالتان و فرزندتان، لهو شما نشوند، و شما را از ذكر الله باز ندارند («يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»)، به آن معناست که هرچه ما را مشغول كند لهو است. «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ». انسان اگر در حيات دنيا بود، پير هم كه شود باز كودك است و مشغول بازی و لعب است؛ ولو مشغول مهمترين امور مثل مديريت دنيا در قرن بيست و يكم باشد؛ هم لهو است و هم لعب. (قبلاً تیلهاش کوچک بود، حالا تیلهاش کره زمین است.)
انسان بايد از دار دنيا بيرون برود و به دار آخرت وارد شود؛ «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». در روايت ذيل آيه سوره أعلي («بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى») فرمودهاند: حيات دنيا، ولايت دشمنان ماست و آخرت ولايت ماست.
پس، كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) است او اهل دنيا و اهل لهو و لعب قديم و لهو و لعب جدید است؛ فقط بازيچهها عوض میشود و اشتغالات و دلمشغولیها فرق میكند!
انسان تا وارد محيط ولايت نشود، به فضای نور و حيات و بندگی خدای متعال و به دارالحيات نمیرسد؛ كأنّه دار دنيا، دار مردگی است، لذا اهل دنيا به حيات طيبه و به آن چيزی كه آنها را از لهو و لعب نجات میدهد و به خدای متعال میرساند، رو نمیآورند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ ما دنبال بسط مکتب اهلبیت علیهم السلام هستیم؛ منتها راه بسط مکتب اهلبیت را خود اهلبیت به ما یاد دادهاند که چطور باید این اتفاق در مسیر تاریخ بیفتد.
🔰 آیتالله میرباقری:
💥 امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، بهدرستی بر اتحاد و وحدت دنيای اسلام تأکيد کردهاند. اگر بهسمت وحدت شیعه و سنی حرکت نکنیم، بدنه دنیای اسلام از دست میرود.
💥 ما بايد مواظب جنگهای فرقهای و مذهبیای که دشمنان ايجاد میکنند، باشيم؛ ما به آن دامن نزنيم. ما کاری نکنيم که جنگهای فرقهای و مذهبیای که دشمن دنبال میکند، شعلهور شود. برخوردمان با مسئله سقيفه برخورد مرحوم علامه امينی باشد. برخورد ایشان برخوردی است که مناقشهبردار نيست. بعضی به ایشان اعتراض میکردند که وحدت اسلامی را به هم زده. خُب، خيلی بزرگان از ايشان دفاع کردند. يک مقالهای مرحوم شهيد مطهری دارند: «الغدير و وحدت اسلامی» [در کتاب شش مقاله]. آن مقاله را ببينيد. آنجا تأکيد میکنند که اين نوع بحث، مبدأ وحدت جامعه اسلامی است.
💥 ما دنبال بسط مکتب اهلبیت علیهم السلام هستیم؛ منتها راه بسط مکتب اهلبیت را خود اهلبیت به ما یاد دادهاند که چطور باید این اتفاق در مسیر تاریخ بیفتد. با غفلت از این مسیر صحیح، یک نوع انحراف پیدا میشود و دشمنتراشیهای بیخود و درگیریهای غیرضرور ایجاد میکنند و ما را در یک میدان دیگری از چالشها قرار میدهند که نباید در آنجا تمرکز کنیم و افزودهای هم ندارد.
🔗 دیدگاه امام خامنهای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی
https://khl.ink/f/20219
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | خدای متعال ما را به سوی خود دعوت کرده و پیامبر اکرم(ص) همان منادی الهی و «داعِیاً إِلَى اللَّهِ» است. ایشان دعوت میکند و خداوند دعوت ایشان را به سراسر جهان میرساند.
با این دعوت، عالَم به حرکت درمیآید و جُنبشی و حَشرونَشری در جهان ایجاد میشود و صفبندیها و مرزبندیهای تاریخ تغییر میکند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 سخنرانیهای استاد میرباقری در جشن میلاد حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)
◻️ جمعه شب: مسجد مقدس جمکران
◻️ شنبه صبح: حسینه آیتالله حقشناس
◻️ شنبه شب: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 وجود مقدّس نبی اکرم(ص)، تنها موطِنی است که محبّت خدا در آنجا نازل میشود.
مستقل از نبی اکرم(ص) نمیتوان محبوب خدا شد!
🔰 #استاد_میرباقری
📜 وقتی خدای متعال نور وجود پیامبر اسلام را آفرید، خطاب به او فرمود: «اَنتَ المُرَاد والمُرید».
خدا با این پیغمبر(ص) و با اهلبیت او سروکار دارد؛ «لا حَبیبَ اِلاّ هُوَ وَ اَهْلُهُ».
و هرچه میدهد، به آنها میدهد؛ بقیه، سَرِ سفرۀ آنها هستند.
البته خداوند به آنها، هم مقام شفاعت داده است و هم مقام محبّت.
📜 تنها موطِنی که محبّت خدا در آنجا نازل میشود، وجود مقدّس نبی اکرم(ص) است.
اگر کسی صبغۀ آن حضرت را پیدا کرد، آرامآرام در موقعیتی قرار میگیرد که خدای متعال او را دوست میدارد.
مستقل از نبی اکرم(ص) نمیتوانی محبوب خدا بشوی.
📜 در روایت آمده است: «إِنَّ اللَّهَ أَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلَى مَحَبَّتِهِ فَقَالَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم». خدای متعال پیامبرش را با محبّت خودش تربیت کرد.
وقتی محبّت الهی در قلب نبی اکرم(ص) آمد، آن گاه محبّت مخلوقین و بندگان خدا هم به این عنوان که مخلوق خدا هستند، در دل پیامبر نشست.
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از رسانه | آیتالله میرباقری
📢 کانال «رسانه | آیتالله میرباقری»، ویژۀ نشر تولیدات چندرسانهای:
@mirbaqeri_resane
➖ کانال اصلی:
@mirbaqeri_ir
هدایت شده از رسانه | آیتالله میرباقری
آیت الله میرباقری.mp3
21.21M
🎙 | سخنرانی آیتالله میرباقری
💠 شب میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع)
مسجد مقدس جمکران
جمعه ۳۰ شهریور ١۴٠۳
#صوت
@mirbaqeri_resane
اَخیار، چراغ راه ديگراناند، و امامان(ع) نور آن اخیار هستند (أَنْتُمْ نُورُ الْأخْيَارِ وَ هُدَاةُ الْأبْرَار)، و نبیاكرم(ص)، آن نورُالأَنواری است که «نُوِّرَتْ مِنْهُ الْأنْوَارُ».
در ادبیات قرآن، نبیاکرم(ص)، شمس حقيقیِ كائنات هستند (وَالشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا) که همۀ انوار، از ایشان شعاع میگیرند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
40.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 استاد_میرباقری: همراهی با نبیاکرم(ص) با رویکرد «صُلح کُلّی» امکان ندارد.
🔹 نمیشود کسی ادعا کند "من پیرو پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) هستم"، ولی با مستکبرین عالَم، که پیامبر با آنها درگیر است، درگیر نباشد!
🔹 هم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» لازم است و هم «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ». همراهان پیامبر، اینگونه هستند.
(مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ)
#سِلم_و_حَرب
#تولّی_و_تبرّی
#عرفان_اصیل
@mirbaqeri_resane
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 سورۀ حجرات، مسیر امتسازی بر محور نبیاکرم(ص) را نشان میدهد.
💠 #استاد_میرباقری:
«حول سورۀ حجرات گفتهاند که در مورد مواعظ اخلاقی است، ولی تلقی حقیر این است که این سوره، مسیر #امتسازی بر محور وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله را به ما میگوید و موانع این امتسازی را به ما نشان میدهد».
🔗 پروندۀ ۲۸ جلسه تفسیر سورۀ حجرات
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3443
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3855
🔗 طرح نبی اکرم(ص) منتهی به تربیت امت و امتسازی میشود.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3452
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 حادثه تلخ در معدن ذغال سنگ طبس را تسلیت عرض میکنم
🖼 بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه اندوهبار معدن طبس
📝 حادثهی تلخ و اندوهبار، در معدن ذغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانوادههای این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض میکنم. ۱۴۰۳/۷/۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
💥 امتسازی، مهمترین درس پیامبر اسلام
🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
🔹 «در کاروان عظیم تاریخ بشر، انبیا کاروانسالارند؛ در خلال سلسلهی این راهبران و قافلهسالاران، بدون تردید کاروانسالار حقیقی و نهایی و اصلی، وجود مقدّس حضرت محمّد مصطفیٰ (صلّی الله علیه و آله) است.»
🔹 «یکی از این درسهای زندگی پیغمبر و دعوت پیغمبر را ــ که شاید یکی از بزرگترین درسهای نبوی برای ما این است ــ من عرض میکنم و آن عبارت است از: #امّتسازی.
تشکیل «امّت اسلامی». آن مبارزات سیزدهسالهی مکّه منتهی شد به هجرت که پایهگذاری امّت اسلامی است. امّت اسلامی با هجرت کلید خورد، با سختیها و دشواریها و گرسنگیها و سختیهای اهل صُفّه(۱۰) و مردم مدینه ــ که مهاجرشان یک جور، انصارشان یک جور [سختی کشیدند] ــ ادامه پیدا کرد؛ با مجاهدتها، مبارزهها، فداکاریها امّت اسلامی تحکیم شد؛ با فداکاریهایی که در دوران حیات مبارک پیغمبر انجام گرفت و گذشتها و ایثارهایی که بعد از رحلت آن بزرگوار انجام گرفت، این امّت پایدار ماند. البتّه بهتر از آنکه اداره شد میتوانست اداره بشود لکن امّت اسلامی به عنوان یک امّت که بنای آن را پیغمبر اکرم در مدینه با جمعیّت محدود گذاشته بود، باقی ماند. ما امروز به این درس احتیاج داریم؛ ما امروز فاقد امّت اسلامی هستیم. کشورهای اسلامی زیادند، نزدیک دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی میکنند امّا عنوان «امّت» را نمیتوان بر این مجموعه گذاشت؛ چون هماهنگ نیستند، چون یکجهت نیستند.»
https://khl.ink/f/57610